تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

«تصلا» مقایسه جاروبرقی دو برند داخلی را بررسی می‌کند

جاروبرقی پارس خزر بخریم یا پاکشوما؟

راهنمای خرید
وقتی قصد خرید جاروبرقی ایرانی را دارید، بیش از هر برندی مقایسه جاروبرقی دو برند پارس خزر و پاکشوما که  ید طولایی در تولید جاروبرقی دارند، به نظرتان می رسد. طی ماه‌های اخیر این دو برند تمام تلاش خود را در پیش گرفته‌اند تا تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کنند و اجازه ندهند جای خالی برندهای خارجی در بازار احساس شود. اما اینکه این دو شرکت تا چه حد در این مسیر موفق بوده‌اند در ادامه بررسی می‌شود.

تصلا– پارس‌خزر و پاکشوما دو برند قدیمی ایرانی هستند که در حوزه تولید لوازم خانگی و محصولات برقی فعالیت دارند. حالا دیگر عمر برند پارس‌خزر از نیم‌قرن گذشته و پاکشوما هم ۴۵ سال است که محصولات خود را به بازار عرضه می‌کند. هر دوی این برندها خود را در عرصه بین‌المللی نامدار و در حوزۀ تولید جاروبرقی پیشتاز می‌دانند. اما آیا کیفیت، استاندارد و قیمت این محصولات به گونه‌ای است که بتوانند در بازارهای داخلی و بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشند؟ در این مطلب به مقایسه جاروبرقی پارس خزر و پاکشوما می پردازیم.

مقایسه جاروبرقی از نظر تنوع محصولات

تنوع‌بخشی به محصولات و تأمین نیاز گروه‌های مختلف مشتریان شاید اولین برگ برنده یک شرکت تولیدکننده باشد. به‌روزرسانی محصولات نیز می‌تواند راهکاری برای حفظ بازار و افزایش رضایتمندی مشتریان باشد.

«نهایتِ پاکیزگی و نظافتِ منزل؛ زیبایی در طراحی و مکندگی قوی با تکنولوژی موتور توربو» شعاری است که پاکشوما برای جاروبرقی ۲۵۰۰ وات ۲۵۵۰۱ pvc سری دوسلدورف انتخاب کرده است. محصولی که هشتم مهر سال جاری از آن رونمایی شد و فعلاً تنها جاروبرقی موجود در فروشگاه جاروبرقی پاکشوما است.

اتفاقی که می‌تواند نقطه ضعف قابل توجهی برای این برند باشد و محصولات رقیب را جذاب‌تر کند. به‌ویژه آنکه پارس‌خزر در حال حاضر هشت محصول قابل عرضه در قیمت‌های مختلف دارد.

موضوعی که در بخشی از تبلیغ جاروبرقی‌های این شرکت آمده و در سایت آن نوشته شده: «پارس‌خزر با دهه‌ها تجربه در تولید جاروبرقی، انتخاب‌های متنوعی را با قیمت‌های مناسب پیش‌روی مخاطبان قرار داده است.».

بیشتر بخوانید راهنمای خرید جاروبرقی/ بهترین برند جاروبرقی؛ ایرانی یا خارجی؟

کیفیت و کارایی

جاروبرقی مدل WB2500 توربو قوی‌ترین و گران‌ترین محصولی است که این روزها پارس‌خزر به بازار عرضه می‌کند. جانمایی موتور ۲۵۰۰ وات باعث وجه تمایز این مدل از جاروبرقی با سایر محصولات این شرکت شده است.

اما در خرید جاروبرقی باید توجه داشت که قیمت بالای محصول لزوماً به معنای برتری آن نسبت به سایر تولیدات نیست.

علاوه بر قدرت موتور، طراحی ظاهری، توان مکش بالا، تعداد سری‌های مکش، طول سیم، وزن کالا، رتبۀ انرژی، طول و محدودۀ کابل برق و میزان تولید صدای جاروبرقی اهمیت ویژه‌ای دارد که ضعف هر کدام از این موارد می‌تواند دافعه‌ای برای خرید آن باشد. به‌ویژه آنکه از گذشته تا امروز صدای جاروبرقی به چالشی مهم تبدیل شده و امروزه برندهایی موفق‌ترند که جاروهایی بدون صدا و لرزش به بازار عرضه کنند.

بررسی مشخصات فنی و ظاهری جاروبرقی مدل WB2500 توربو نشان می‌دهد این مدل به علت قدرت موتوری که دارد از توان مکش بسیار بالایی هم برخوردار است. استفاده از فناوری Quattro power، فیلتر کیسه ضدحساست و همچنین فیلتر قابل شست‌وشو دیگر امتیاز این مدل جاروبرقی به حساب می‌آید.

کیسۀ جاروبرقی پارس خزر

طول سیم این جاروبرقی ۱۴ متر است و به دلیل قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه لولۀ تلسکوپی قابل تنظیم، تا شعاع ۱۴ متر را به‌خوبی پاسخ می‌دهد.

کابل جاروبرقی پارس خزر

پارس خزر این مدل از جاروبرقی را در سه رنگ دودی، نقره‌ای و قرمز عرضه می‌کند و تلاش کرده در طراحی آن از نمونه‌های خارجی الگو بگیرد. این محصول در گرید انرژی A قرار دارد و بدنه آن از جنس ABS است.

جنس بدنه نسبتاً ضعیف شاید اصلی‌ترین نقطه ضعفی باشد که در بررسی این محصول می‌توان به آن اشاره کرد. چراکه نارضایتی تعدادی از مشتریان را در پی داشته است.

این مدل جاروبرقی به‌رغم داشتن موتور ۲۵۰۰ واتی آلودگی صوتی ایجاد نمی‌کند و صدای نسبتاً کمی دارد. این محصول همچنین با وزن ۵٫۴ کیلوگرم جاروبرقی نسبتاً سبکی به حساب می‌آید.

نمای کلی

در مجموع این محصول پارس‌خزر می‌تواند انتخاب خوبی از لحاظ فنی باشد، اما مدل ۲۰۰۰ وات توربو WS انتخاب مقرون به‌صرفه‌تری است.
ارزیابی فنی جاروبرقی پارس خزر

هشتم مهر سال جاری بود که پاکشوما از جدیدترین جاروبرقی تولیدی خود رونمایی کرد. این محصول دوسلدورف ۲۵۰۰ نام دارد و به گفتۀ مدیر ارشد بازاریابی گروه پاکشوما تا ۸۰ درصد بومی‌سازی شده است. همان‌طور که از نام آن پیداست در تولید این مدل جاروبرقی هم از موتور ۲۵۰۰ وات استفاده شده تا از رقیب خود، پارس‌خزر عقب نمانده باشد.

با این حال بسیاری از خریداران جاروبرقی پیش از قدرت موتور، به مسائل دیگری اهمیت می‌دهند. پاکشوما در کمپین تبلیغاتی خود با شعار «بی‌صدایی تو خونشه» بر صدای بسیار کم جدیدترین محصول خود تأکید دارد. اما مصرف‌کنندگان می‌گویند این شرکت در مورد بی‌صدایی محصول جدید خود تا حدودی غلو می‌کند. شاید صدای دوسلدورف ۲۵۰۰ گوش‌خراش نباشد، اما آن‌قدر هم بی‌صدا نیست که یادآور کمپین «بی‌صدایی تو خونشه» باشد.

به‌ویژه در درجه ماکسیمم دوسلدورف صدای نسبتاً بالایی از خود تولید می‌کند. درمجموع به نظر می‌رسد دو محصول مورد بررسی در تولید صدا تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

همان‌طور که پارس‌خزر در تولید محصول جدید خود نیم‌نگاهی به طراحی‌های خارجی داشته، پاکشوما هم جاروبرقی بوش را الگو قرار داده و به نظر می‌رسد یک کپی ایرانی از بوش را روانه بازار کرده است. اتفاقی که شاید در نگاه اول نشان از توان برند ایرانی در تولید مشابه نمونه خارجی داشته باشد، اما نداشتن ایدۀ طراحی و کپی‌برداری از طرح برندهای دیگر، یک ضعف و مانع جدی در مسیر ورود به بازارهای بین‌المللی به حساب می‌آید.

عکس زیر نمونه‌ای از جاروبرقی آلمانی ۱۸۰۰ وات بوش است. تطبیق آن با دو مدل جدید پارس‌خزر و پاکشوما به‌خوبی نشان می‌دهد که دو برند ایرانی در طراحی محصول خود کوچک‌ترین خلاقیتی به خرج نداده‌اند و این امر آنها را برای ورود به بازارهای خارجی با مشکل جدی مواجه می‌سازد.

پاکشوما نیز همانند پارس‌خزر از فیلتر ضدحساسیت HEPA بهره می‌برد، اما این فیلتر قابلیت شست‌وشو ندارد. با اینکه این شرکت در سایت خود این محصول را با گرید انرژی A++ معرفی کرده، اما روی بدنه آن گرید A ثبت شده و در مراسم رونمایی محصول نیز صحبتی از گرید A++ به میان نیامد.
کیسۀ جاروبرقی پاکشوما

مقایسه جاروبرقی پارس خزر نسبت به پاکشوما نشان می دهد، جاروبرقی پارس‌خزر قابلیت جذب مایعات و فشرده‌سازی زباله‌هارا بهتر انجام می دهد.

همچنین جاروبرقی پاکشوما با وزن ۷٫۷ کیلوگرم، دو کیلو و ۳۰۰ گرم سنگین‌تر از مدل پارس‌خزر است. با اینکه محدودۀ کابل برق جاروبرقی پاکشوما ۱۵ متر محاسبه شده، اما به گفته مصرف‌کنندگان طول سیم این مدل به بیش از هشت متر نمی‌رسد.

اکنون این مدل از محصول پاکشوما در سه رنگ قرمز، سفید و خاکستری قابل عرضه است.

کابل برق جاروبرقی پاکشوما

پاکشوما نیز مانند پارس‌خزر با اینکه از طراحی بوش بهره برده، اما جنس بدنۀ چندان قوی ندارد. کابل برق کوتاه و شکننده از دیگر نقاط ضعف این محصول است که بسیاری از مصرف‌کنندگان به آن اشاره دارند که یک دافعه جدی برای خریداران به حساب می‌آید.

نمای کلی

بررسی‌های انجام‌شده نشان می دهد، مقایسه جاروبرقی این دو برندنشان می‌دهد که از لحاظ کارآیی و کیفیت تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و شاید خرید محصول پاکشوما مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد.

به‌طور کلی کیفیت و عملکرد جاروبرقی ۲۵۰۰ وات PVC 25501 سری دوسلدورف پاکشوما را در نمودار زیر می‌توان خلاصه کرد.

ارزیابی فنی جاروبرقی پاکشوما

مقایسه جاروبرقی پارس خزر و پاکشوما از نظر قیمت

خرید مقرون به صرفه از مهم‌ترین اولویت‌هایی است که هر خریداری با ورود به بازار آن را در نظر می‌گیرد. امروزه با افزایش لجام‌گسیختۀ قیمت محصولات باکیفیت خارجی، دیگر کمتر کسی به خرید لوازم خانگی خارجی می‌اندیشد.

مقایسه جاروبرقی برند خارجی و داخلی نشان می دهد که در حالی که این روزها جاروبرقی‌های ۱۶۰۰ یا ۱۸۰۰ وات حدود ۷٫۵ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود، محصولات پارس خزر و پاکشوما با ۷۰۰ تا ۹۰۰ وات قدرت موتور بیشتر را می‌توان با مبلغ بسیار پایین‌تری خرید.

خوشبختانه این دو برند با الگوبرداری از طرح‌های خارجی توانسته‌اند حداقل در تولید کالا حفظ ظاهر کنند و مطابق سلیقۀ مخاطب باشند.

افرادی که با ممنوعیت واردات لوازم خانگی و ترک خاک ایران توسط برندهای بین‌المللی نگران تجهیز منزل خود با به‌روزترین طراحی‌ها بودند، حالا می‌توانند مشابه همان کالا را با قیمتی پایین‌تر خریداری کنند.

مقایسه قیمت جاروبرقی پارس خزر و پاکشوما نشان می دهد، حدود یک میلیون تومان فاصله قیمتی دارند؛ طوری که پاکشوما در این زمینه گوی سبقت را از پارس خزر ربوده است.

اکنون در حالی که قیمت جاروبرقی پارس خزر مدل Turbo 2500WB سه میلیون و ۵۵۴ هزار تومان است، جاروبرقی پاکشوما مدل PVC 25501 سری دوسلدورف در فروشگاه‌های فعال دیجی‌کالا دو میلیون و ۶۵۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شده است. البته در سایت و فروشگاه اینترنتی پاکشوما این محصول با قیمت دو میلیون و ۹۹۶ هزار تومان عرضه می‌شود.

به‌رغم این موضوع به نظر می‌رسد تنوع محصولات برگ برنده‌ای است که پارس خزر در رقابت با پاکشوما در دست دارد. جاروبرقی مدل کمپرسور دیگر محصول ۲۵۰۰ وات پارس خزر است که با نرخ دو میلیون و ۹۳۶ هزار تومان عرضه می‌شود.

در فروشگاه اینترنتی پارس خزر شش مدل دیگر جاروبرقی دیده می‌شود که می‌تواند پاسخگوی نیاز مشتریان با قدرت خرید متفاوت باشد. این محصولات بین ۱٫۵ میلیون تا ۳٫۵ میلیون تومان قیمت دارد. در این بین دوسلدورف ۲۵۰۰ وات تک محصول پاکشوما در بازار است.

مقایسه جاروبرقی از نظر گارانتی و خدمات پس از فروش

برای بسیاری از مشتریان بازار لوازم خانگی، به‌ویژه وسایلی که برقی هستند پیش می‌آید که پس از انتخاب محصول و طی تمام مراحل آن، ناگهان در هنگام معامله از خرید منصرف می‌شوند. زیرا تعدادی از برندها اعتقادی به ارائه ضمانتنامه ندارند و یا گارانتی آنها اصالت لازم را ندارد. در دنیای تجارت امروز برندهایی موفق‌تر هستند که گارانتی‌های بااصالت و مدت‌دار ارائه دهند.

زیرا ارائه چنین ضمانتی اولا نشانگر اعتماد خود شرکت به محصولی است که ارائه می‌دهد، در ثانی باعث می‌شود مصرف‌کنندگان مدام نگران سوختگی لوازم برقی، آسیب‌دیدن و تعمیر مداوم آن نباشند.

امروزه خدمات پس از فروش بسیاری از شرکت‌های نامدار بین‌المللی دیگر به تعمیر رایگان محصول محدود نمی‌شود، بسیاری از آنها چنان از دوام عمر محصول خود اعتماد دارند که به فروشندگان وعده تعویض کالا و عودت پول در صورت خرابی محصول را می‌دهند.

این همان ضمانتی است که می‌تواند مشتری را مجاب به خرید کالا کند. با این حال هنوز برندهای ایرانی به این سمت نرفته‌اند و هنوز در گیر و دار اصالت گارانتی و خدمات پس از فروش به سر می‌برند. پاکشوما برای جاروبرقی‌های خود نیز مانند سایر محصولات گارانتی پاک سرویس ارائه می‌دهد.

مدت این گارانتی ۱۸ماهه است. در حال حاضر بیش از ۷۰۰ مرکز خدمات مشتریان پاک سرویس در تمام استان‌های ایران به ارائه خدمات و سرویس‌های گارانتی، وارانتی، نصب و رفع عیوب محصولات به شکل حضوری و غیر حضوری می‌پردازد.

به نظر می‌رسد پارس خزر در بخش گارانتی و خدمات پس از فروش جاروبرقی هم توانسته عملکرد بهتری نسبت به پاکشوما از خود بر جای بگذارد. علاوه بر اینکه مدت گارانتی این شرکت شش ماه اعتبار بیشتری دارد، کلیه محصولات شرکت از تاریخ فروش به مدت دو ماه وارانتی (تعویض محصول به شرط نقص فنی) می‌شوند.

پارس خزر همچنین خود را متعهد به پشتیبانی تأمین قطعه به مدت ۱۰ سال می‌داند. البته این امر با صرف هزینه انجام می‌گیرد و رایگان نیست.

شرکت بازرگانی پارس شید که ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش پارس خزر شناخته می‌شود، با داشتن بیش از ۴۵۰ شعبه علاوه بر فعالیت در ۳۱ مرکز استان کشور، در ۲۵۲ شهر کشور هم حضور دارد.

بسیاری از کارشناسان تبلیغات بر این عقیده استوار هستند که هیچ برای شرکت‌های بازرگانی هیچ تبلیغی بهتر از رضایت مشتریان و توصیه شهروندان به یکدیگر برای خرید یک محصول خاص نیست.

از این رو همواره برای کارخانه‌های تولیدی و شرکت‌هایی که به دنبال برندسازی هستند، رضایت مشتریان اهمیت فراوانی دارد و آنها همواره طی نظرسنجی‌هایی از نظرات مشتریان خود بهره‌مند می‌شوند تا بدین روش بتوانند نقاط ضعف خود را هم برطرف سازند. امروزه فروشگاه‌های آنلاین زمینه خوبی به وجود آورده‌اند تا امتیاز مشتریان به یک محصول مشخص شود.

البته گاه بعضی از شرکت‌ها با دستکاری نظرسنجی‌ها و امتیازدهی‌های جعلی سعی در بالابردن امتیاز خود دارند، اما این امر درنهایت به زیان خود شرکت تمام می‌شود و هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهد مدیران بازاریابی به شمایی واقعی وضعیت بازار و رضایتمندی مشتریان دست یابند و شرکت را به سمت جلو هدایت کنند.

بررسی سایت دیجی‌کالا نشان می‌دهد؛ از بین ۶۹ خریداری که در نظرسنجی این سایت شرکت کرده‌اند ۸۲ درصد از عملکرد جاروبرقی پاکشوما رضایت دارند. طوری که ۲۶ درصد به گزینۀ کاملاً راضی رأی داده‌اند و ۶۴ درصد هم گزینۀ راضی را انتخاب کرده‌اند.

چهار درصد شرکت‌کنندگان هم نظری دربارۀ کیفیت محصول نداشته‌اند و شش درصد هم ابراز نارضایتی کرده‌اند. در همین سایت پارس‌خزر وضعیت بهتری در نظرسنجی‌ها داشته و مصرف‌کنندگان جاروبرقی ۲۵۰۰ وات این برند یا نسبت به آن بسیار راضی بوده‌اند و یا گزینه راضی را انتخاب کرده‌اند.

«کالای ایران» دیگر سایتی است که می‌تواند مرجعی برای سنجش میزان رضایتمندی مشتریان باشد. در این سایت مقایسه جاروبرقی نشان می دهد، بیش از ۸۳ درصد مشتریان از کیفیت و عملکرد جاروبرقی پاکشوما ابراز رضایت کردند. حدود ۷٫۵ درصد افراد نیز نظری در این باره نداشته و بیش از ۵٫۵ درصد افراد هم از خرید دوسلدورف ۲۵۰۰ ناراضی بوده‌اند.

وجه تمایز این نظرسنجی با پیمایش قبلی این است که گزینه کاملاً ناراضی هم بخشی از رأی‌ها را به خود اختصاص داده و حدود ۳٫۳ افراد این گزینه را انتخاب کرده‌اند.

در نظرسنجی‌های مشابه جاروبرقی ۲۵۰۰ وات پارس خزر باز هم وضعیت بهتری دارد. چنان‌که تنها حدود دو درصد افراد به بدترین گزینه رأی داده‌اند و از سوی دیگر بیش از ۸۷ درصد افراد از خرید این محصول راضی یا کاملاً راضی بوده‌اند.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 3.7 / 5. تعداد آرا: 11

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

IMG_20190225_204748_094
امیر داداشی
۱۳۹۹/۰۹/۲۹
امیر داداشی؛ فارغ‌التحصیل رشته علوم ارتباطات در مقطع کارشناسی ارشد هستم. فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی در حوزه اقتصاد و صنعت را از سال 92 شروع کردم. طی این مدت با روزنامه‌ها و پایگاه‌های خبری مختلف همکاری داشتم. در حال حاضر هم عضو تیم تحریریه تصلا هستم و اخبار حوزه صنعت لوازم خانگی و الکترونیک را به طور ویژه رصد و پیگیری می‌کنم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    علیرضا قزوینی
    فوریه 8, 2022

    سلام بسیار متشکرم از اطلاعات مفیدی که در اختیارمان قرار داده اید اگر بشود لینک اصلی فروشگاه های اینترنتی این دو شرکت را هم در مقاله تان بگنجانید که بسیار عالی است . موفق باشید

    ناشناس
    مارس 18, 2022

    پاکشوما دوسلدورف خرید کردیم انشاالله که ارحمایت کردن ازکالای ایرانی پشیمون نشیم

    ناشناس
    مارس 18, 2022

    پاکشوما دوسلدورف خرید کردیم انشاالله که ازحمایت کردن ازکالای ایرانی پشیمون نشیم

    ناشناس
    فوریه 11, 2023

    پارس خزر خریدم اصلا کیفیت قطعات ظاهری خوبی نداره.انگار پلاستیک بازیافت شده استفاده شده.کیسه اش هم تو بازار نیست.مشابه داره که برای جازدن داخل جاروبرقی با مشکل مواجه میشی داخل جاروبرقی پرخاک میشه.فیلترش هم یکی دوبار دربیاری بشوری به فنا میره.

    آرزو
    فوریه 11, 2023

    پارس خزر خریدم اصلا کیفیت قطعات ظاهری خوبی نداره.انگار پلاستیک بازیافت شده استفاده شده.کیسه اش هم تو بازار نیست.مشابه داره که برای جازدن داخل جاروبرقی با مشکل مواجه میشی داخل جاروبرقی پرخاک میشه.فیلترش هم یکی دوبار دربیاری بشوری به فنا میره.

لینک کپی شد!