تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

برند اپل چگونه بر چالش‌های ناشی از ویروس کرونا و پیشرفت تکنولوژی غلبه کند؟

چالش‌های مدیریتی شرکت اپل در سال ۲۰۲۰

اخبار تصلا
چالش‌های مدیریتی که شرکت اپل در سال 2020 با آن‌ها مواجه بود، با بروز بیماری کرونا، ظهور تکنولوژی‌ها و فناوری‌های جدید مثل تکنولوژی 5G و افزایش تقاضا برای در اختیار داشتن دستگاه‌های منطبق با این تکنولوژی، روز به روز افزایش یافت.

تصلا – ظهور تکنولوژی ۵G تغییرات زیادی در سبک طراحی و تولید محصولات مجهز به این تکنولوژی ایجاد کرده است. از طرفی نوآوری و ابتکار برای تولید محصولات با کیفیت مبتنی بر به روزترین تکنولوژی‌های دنیا باعث به وجود آمدن چالش‌های مدیریتی زیادی برای شرکت اپل ،  این برند سرشناس در سال ۲۰۲۰ میلادی شد. تلاش برندهای رقیب اپل برای تولید محصولات جدید و سرعت آن‌ها در تولید این تجهیزات و از طرفی درگیری جهان با ویروس کرونا و ظهور پاندمی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ باعث شد که تیم مدیریتی برند اپل با مشکلات پیچیده‌ای مواجه شوند که حل آن‌ها نیازمند داشتن دانش کافی و به روز تیم مدیریتی اپل است.

فناوری و تکنولوژی در عصر جدید با سرعت بسیار زیادی در حال رشد است. روی کار آمدن این تکنولوژی‌ها فضای کسب و کارهای مختلف را به خصوص برای برندهای مطرح که تولیدکننده تجهیزات تکنولوژی محور هستند، تغییر زیادی داده است.

علاوه بر این پاندمی کرونا و همه گیری این ویروس که در اثر آن بسیاری از شرکت‌ها و فعالیت‌های آن‌ها از جمله کارخانه‌های تولید محصول و قطعات برندهای مطرحی مثل اپل تعطیل شدند، نیز یکی از چالش‌های غیر منتظره‌ای بود که فائق آمدن بر آن نیازمند استفاده از حداکثر توانایی و خلاقیت تیم‌های مدیریتی است.

ظهور تکنولوژی ۵G و گوشی‌های تلفن همراه مبتنی بر این تکنولوژی به نوعی راه را برای پیشرفت تکنولوژی AR یا همان واقعیت افزوده باز کرده است. در این میان چالش‌های برندهای بزرگ مانند اپل در خصوص پاسخ به تقاضای کاربران برای در اختیار داشتن تجهیزاتی که بتوان با استفاده از آن‌ها از این تکنولوژی‌ها به نحو احسن استفاده کرد، افزایش یافته است.

در ادامه این مطلب  چند چالش مدیریتی که اپل در سال ۲۰۲۰ میلادی با آن‌ها مواجه شد و توانست آن‌ها را به خوبی حل و فصل کند را بررسی می‌کنیم.

چالش‌های مدیریتی شرکت اپل در ظهور پاندمی کرونا 

اپل و انتظارات کاربران

تیم مدیریتی اپل یکی از بزرگ‌ترین تیم‌های کنترل و مدیریت کسب و کار و تولید در جهان است که در سطح یک مدیریتی قرار دارد. یکی از ویژگی‌هایی که باعث به شهرت رسیدن این تیم مدیریتی در شرکت اپل شده است، مدیریت زنجیره تامین چند ملیتی است.

به عبارت دیگر از آنجایی که محصولات برند اپل در همه کشورهای جهان در دسترس کاربران است به همین دلیل مدیریت زنجیره تامین کالا در این کشورها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

نکته مهم در این خصوص این است که فقط تامین کالا و مسائل مربوط به آن نیست که در این کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است بلکه موضوع دیگری که ازاولویت بسیار بالایی بر خوردار است این است که انتظارات هر کاربر بسته به محدوده جغرافیایی و سبک زندگی او متفاوت است؛ از این رو مدیریت تولید محصولی که بتواند به همه و یا بیشتر این نیازها و انتظارات پاسخ دهد بسیار مهم است.

اپل چندی پیش اعلام کرد با توجه به رکود اقتصادی در جهان که به دلیل انتشار ویروس کرونا گریبان اکثر کشورهای جهان را گرفته است، این شرکت ممکن است در ۳ ماهه آخر سال ۲۰۲۰ با چالش‌های زیادی از جمله مشکلات مربوط به تولید کالا و همچنین تامین قطعات مواجه شود.

از آنجایی که بخش بزرگی از دستگاه‌های آیفون در کشور چین تولید می‌شود، همهگیری ویروس کرونا که منشا آن کشور چین بوده باعث شد کارخانه‌های اپل و تولید قطعات دستگاه‌های آن تعطیل شوند و در نتیجه این شرکت با مشکل عدم تامین قطعه برای تولید گوشی و در نتیجه عدم پاسخ‌گویی مناسب به نیازهای کاربران مواجه شود.

برای مثال شرکت LG Innotek یکی از شرکت‌های کره‌ای است که ماژول دوربین گوشی‌های آیفون را تولید می‌کند. این شرکت بعد از ابتلای یکی از کارگران خود به ویروس کرونا محبور به تعطیلی کارخانه شد. این تعطیلی باعث شد تا ماژول دوربین برای تولید گوشی‌های آیفون در دسترس کارخانه اپل قرار نگیرد و در نتیجه روند تولید گوشی‌های آیفون با مشکل مواجه شود.

اتفاقات غیرمنتظره

فعالیت و کار کردن کارگران و خرید کالا توسط مشتریان دو نیروی محرکه برای تداوم فعالیت یک شرکت و یا کارخانه است. زمانی که نیروهای کار به هر دلیلی نتوانند مانند قبل کار کنند و از طرفی تقاضا برای خرید کالای آن شرکت نیز بنا به هر دلیلی که یکی از آن دلایل آن اقتصاد آن منطقه است، کاهش یابد، شرکت تولیدکننده محصول عملا کار خاصی نمی‌تواند انجام دهد.

شرکت اپل نیز در سال ۲۰۲۰ میلادی با همین مشکل مواجه شد. شیوع ویروس کرونا در کشور چین که منجر به تعطیلی کارخانه‌های اپل در این کشور شد و از طرفی رکورد اقتصادی و کاهش درخواست خرید دستگاه‌های اپل باعث شد تا این شرکت با یک چالش عمده و اساسی مواجه شود. علاوه بر همه این مشکلات محدودیت‌ها، قرنطینه‌های اجباری و بستن مرزهای کشورها کار صادرات کالا به کشورهای دیگر را برای اپل سخت کرد.

این مشکلات باعث شد یکی از مدیران ارشد برند اپل در مصاحبه‌ای به این مسئله اشاره کند که در چنین شرایطی شرکت‌هایی مثل اپل کار چندانی نمی‌توانند انجام دهند و این وظیفه دولت‌ها است که هرچه سریع‌تر برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا و مهار آن اقدامات لازم را انجام دهند.

چون در صورتی که این دولت‌ها اقدام سریعی برای این معضل جهانی انجام ندهند همه جامعه چه شرکت‌های بزرگ و چه خانواده‌ها دچار آسیب و مشکلات فراوانی می‌شوند.

به طور کلی اتفاقات غیرمنتظره از جمله انتشار ویروس کرونا باعث شد که شرکت‌های بزرگ از جمله اپل با یکسری مشکلات و چالش‌هایی مواجه شوند که حل کردن آن‌ها نیاز به تجربه و استفاده از خلاقیت داشت.

شرکت اپل

در این میان تیم مدیریتی اپل سعی کرد تا با تشویق کاربران به خرید کالا با استفاده از یکسری تبلیغات و ارائه تخفیف‌ها و امتیازات متنوع بتواند جلو از دست دادن بازار جهانی را بگیرد. از طرفی موضوع تعطیل شدن کارخانه‌های این شرکت در کشور چین به دلیل عدم حضور کارگران در خانه معضلی بود که تیم مدیریت اپل سعی کرد با خودکار کردن بخش بزرگی از خط تولید تجهیزات این برند آن را حل کند.

اما مسئله به این جا ختم نشد. تعطیلی دفاتر شرکت نیز یکی از چالش‌هایی بود که حل کردن آن نیاز به استفاده از نوآوری، خلاقیت و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا داشت. مدیران و تیم مدیریتی اپل سعی کردند از چالش به وجود آمده برای خلق فرصت‌های بیشتر استفاده کند و برای دورکاری کارمندان برنامه‌ریزی کند.

به همین منظور این شرکت نه تنها از پلتفرم‌های موجود برای برگزاری جلسات آنلاین و همچنین دورکاری کامندان استفاده کرد بلکه سعی کرد نواقص این پلتفرم‌ها را نیز با طراحی و ارائه اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای جدید با قابلیت‌ها و امکانات بیشتر برطرف کند.

برای مثال برند اپل اخیرا پلتفرمی با عنوان Challo را ارائه کرده است که کارمندان این شرکت می‌توانند با استفاده از آن دورکاری انجام دهند. مهم‌ترین ویژگی این پلتفرم امنیت بالای آن و قابلیت‌‌های آن برای استفاده در کاربردهای تجاری و کسب و کار است.

پلتفرم Challo که تحت سیستم‌عامل iOS کار می‌کند به شرکت‌های مختلف از جمله اپل این امکان را می‌دهد تا بهتر با یکدیگر در تعامل باشند. نکته مهم در خصوص این پلتفرم این است که فقط مخصوص کارمندان اپل نیست و خوشبختانه در اختیار هر شرکتی که بخواهد از امکانات آن برای دورکاری کارمندان خود استفاده کند، قرار گرفته است.

افزایش مسئولیت تیم مدیریتی

مسئله مهمی که برندهای بزرگ و شناخته شده از جمله اپل با بروز یک اتفاق غیرمترقبه با آن مواجه می‌شوند، شناسایی واحدهای فعال در زنجیره تامین کالا است.

به عبارت دیگر این تیم‌ها باید بدانند که کدام یک از کارخانه‌های تولید کالا در مقابل تعطیلی برخی دیگر از واحدهای تولیدی مشغول به فعالیت هستند و از طرفی ظرفیت تولیدی این کارخانه‌ها تا چه حد است.

همچنین دانستن این موضوع که کدام کارخانه چه تجهیزاتی را تولید می‌کند و اینکه آیا فعالیت آن وابسته به فعالیت کارخانه دیگر یا شرکت دیگر است، وظیفه اصلی تیم فنی و مدیریتی شرکت‌هایی مثل اپل است. به علاوه استفاده از همه ظرفیت‌های واحدهای فعال و اعمال برخی از تغییرات در خط تولید این کارخانه‌ها و مدیریت نحوه ارسال و حمل و نقل کالاهای تولیدی در این کارخانه‌ها بر عهده تیم مدیریت و بخش فنی غول‌های فناوری از جمله برند اپل است.

در وضعیتی که تعداد کارخانه‌های تولید تجهیزات کاهش می‌یابد و در کنار آن بار تولید در کارخانه‌های فعال دیگر افزایش می‌یابد، نظارت و کنترل بر کیفیت کالا اهمیت زیادی پیدا می‌کند. افزایش سرعت کار و افزایش بار تولید در یک کارخانه نباید به هیچ عنوان روی کیفیت کالا و محصول اثر منفی داشته باشد. نظارت و کنترل کیفیت محصول در شرکت اپل بر عهده تیم کنترل کیفیت است اما مدیریت این واحد همچنان بر عهده تیم مدیریتی اپل است.

حضور فعال در نمایشگاه‌های معتبر جهانی با دستان پر با وجود عقب ماندن از برنامه‌ها

وظایف و چالش‌های تیم مدیریتی در برندهایی مثل اپل به اینجا ختم نمی‌شود. هر سال در دنیا رویدادها و نمایشگاه‌های بزرگ از جمله رویداد MWC و CES برگزار می‌شود. این رویدادها و نمایشگاه‌ها فرصت بسیار مغنتمی برای برندهای مطرح است تا بتوانند جدیدترین محصولات خود را در معرض دید عموم قرار دهند.

واقعیت این است که تداوم فعالیت موفق در بازارهای جهانی و در دست داشتن نبض بازار تا حدی به حضور موفق در چنین رویدادهایی بستگی دارد. از دست ندادن این فرصت و ارائه محصولی که در خور عرضه در چنین رویدادهای جهانی باشد باید توسط تیم مدیریتی برند اپل انجام شود.

یکی از مهم‌ترین رویدادهای جهانی که حضور در آن برای برندی مثل اپل به نوعی سرنوشت‌‌ساز است، کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان و یاWWDC  است. حضور در این کنفرانس از این رو برای اپل مهم است که نه تنها از طریق این کنفرانس می‌تواند بازاریابی انجام دهد بلکه با توسعه‌دهندگان برتر تجهیزات و اپلیکیشن‌های دیجیتال نیز می‌تواند ارتباط برقرار کند و از توانایی‌های آن‌ها به نفع خود نهایت بهره و استفاده را ببرد. اما حضور به موقع در این کنفرانس مستلزم کار کردن درست و دقیق بخش‌های دیگر این شرکت است که موفقیت آن‌ها به طور مستقیم وابسته به عملکرد تیم مدیریت اپل است.

به گفته اندرو اورکویتز، تحلیل‌گر ارشد برند اپل، محدودیت‌ها و مشکلاتی که برای هر شرکتی مثل اپل پیش می‌آید باید توسط تیم مدیریتی به نحوی کنترل و مدیریت شود که بتوان آن‌ها را به فرصت‌های برتر و به نوعی به ماشین پول‌سازی آن شرکت و یا برند از جمله اپل تبدیل کرد.

چالش‌های مدیریتی شرکت اپل در  ظهور تکنولوژی ۵G و تولید قطعات مبتنی بر آن توسط اپل

بر اساس برنامه از پیش تعیین شده، برند اپل باید تجهیزات خود را که قرار بود در سال ۲۰۲۰ میلادی به بازار عرضه شوند به نوعی طراحی می‌کرد که قابلیت اتصال به شبکه ۵G و سازگاری با آن را داشته باشند.

از طرفی یکی از چالش‌هایی که اپل در این زمینه با آن مواجه بود ارتباط مستقیمی به عملکرد ارائه دهندگان شبکه ۵G داشت. به عبارت دیگر تا زمانی که قرار بود برند اپل گوشی‌های جدید مجهز به تکنولوژی ۵G خود را در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه کند، ارائه دهندگان سرویس ۵G می‌بایست این شبکه را به نحوی توسعه می‌دادند که در اختیار اکثر غریب به اتفاق کاربران اپل قرار بگیرد.

چون در غیر این صورت وجود چنین قابلیتی بر روی گوشی و یا دستگاه برای خریدار دستگاه کاربرد چندانی نداشت و از طرفی مزیت چندانی نیز برای تشویق کاربران به خرید این تجهیزات به حساب نمی‌آمد.

درست است که اکنون که در آستانه سال نو میلادی یعنی سال ۲۰۲۱ میلادی هستیم شبکه ۵G همچنان در مراحل ابتدایی خود است و هنوز گسترش چندانی نداشته است اما مانور دادن بر روی قابلیت دستگاه در اتصال به این شبکه برای تولیدکننده‌ای مثل برند اپل می‌تواند یک امتیاز برای ترغیب مشتری به خرید دستگاه‌های این برند باشد.

در واقع اپل برای تشویق کاربران به استفاده از دستگاه‌های جدید این شرکت، تاکید زیادی روی این موضوع که اتصال به شبکه ۵G از طریق دستگاه‌هایی از جمله گوشی‌ها، کامپیوترها و سایر تجهیزات این شرکت می‌تواند باعث ایجاد تجربه جدید برای کاربر در استفاده بهینه و کاربردی از تکنولوژی‌هایی مثل اینترنت اشیا، شهر هوشمند، خانه‌های هوشمند و از این دست شود، داشته است.

چالش‌های مدیریتی شرکت اپل در  جایگزینی انسان‌ها با ربات‌ها

به گفته گارنر یکی از نظریه‌پردازان دنیای تکنولوژی، درست است که تکنولوژی در طی دهه‌های اخیر پیشرفت زیادی داشته است اما واقعیت این است که تکنولوژی و پیشرفت آن تا حد قابل توجهی به حضور و وجود انسان‌ها وابسته است.

به عبارت دیگر اگر انسانی وجود نداشه باشد پیشرفت تکنولوژی و تولید تجهیزات مبتنی بر آن‌ها به خودی خود صورت نمی‌گیرد. نمونه بارز این مسئله زمانی خود را نشان داد که عدم حضور کارمندان و کارگران در کارخانه‌های تولید تجهیزات اپل در پی همه‌گیری ویروس کرونا منجر به تعطیلی واحدهای تولید تجهیزات این برند شد. 

مسئله مهم و چالش بزرگ این است که اپل بتواند راه‌هایی را بیاید که با استفاده از آن‌ها نیازی به حضور فیزیکی افراد در کارخانه نباشد و کارگران و کارمندان بتوانند از راه دور و با استفاده از تجهیزات اپل مثل گوشی‌های آیفون، ایرپادها، اپل واچ و تجهیزاتی از این دست برای مدیریت عملکرد تجهیزات تولیدی این شرکت استفاده کنند.

البته اپل در این زمینه موفقیت‌های زیادی را کسب کرده است. مثلا اپل در سال ۲۰۲۰ میلادی پلتفرمی به نام Apple Business Chat را در کنار پلتفرم Challo ارائه کرده است که کارمندان با استفاده از کیت‌های واقعیت افزوده این شرکت بتوانند روند تولید قطعات در کارخانه‌های این شرکت را بدون نیاز به حضور فیزیکی مدیریت کنند.

نکته مهم در این خصوص این است که استفاده از این روش نیازمند تعبیه حس‌گرها و تجهیزات مختلف روی دستگاه‌ها و تجهیزات اپل است. در این میان نقش مدیران در مدیریت این چرخه و هماهنگی میان اجزای این چرخه بسیار مهم است.

چالش‌های مدیریتی اپل در استفاده از صوت برای جستجو و ظهور چالش‌های جدید

گسترش و پیشرفت‌های تجهیزاتی که بتوانند فرمان‌های صوتی را پردازش کرده و آن‌ها را انجام دهند مثل دستیارهای صوتی، بلندگوهای هوشمند و تجهیزاتی که قابلیت اتصال با آن‌ها را دارند باعث بروز مشکلات و چالش‌های زیادی برای برند اپل شده است.

یکی از این معضلات، مشکل جستجو در وب با استفاده از صوت و گفتار است. در بحث وب و تولید محتوای روی وب‌سایت‌ها موضوعی به نام SEO وجود دارد. SEO یا همان بهینه‌سازی موتور جستجو در واقع یکسری الگوریتم‌های خاص است که اگر قوانین آن توسط تولیدکننده محتوا رعایت شود، نام سایتی که آن محتوا در آن قرار داده شده است در صفحات اول جستجو به کاربران نمایش داده می‌شود.

اما اکثر این الگوریتم‌ها و قوانین مربوط به آن مبتنی بر متن هستند. فرض کنید شما برای جستجو در وب از فرمان‌های صوتی استفاده می‌کنید. مسئله اصلی عملکرد دستیارهای صوتی در این میان است. اکثر این دستیارهای صوتی از جمله Siri برند اپل جستجو را نه بر اساس سئو بلکه بر اساس نتایج جستجوی متنی که قبلا انجام شده است به کاربر نمایش می‌دهند و این یعنی احتمال اینکه شما نتوانید به نتیجه مطلوب خود در استفاده از دستیارهای صوتی در جستجوی وب برسید، بسیار زیاد است.

شناسایی این مشکلات، استفاده از تیم کارشناسی موفق و با تجربه درست برطرف کردن آن‌ها همگی بر عهده تیم مدیریت اپل است.

از طرفی مدیران برند اپل باید بتوانند از تولیدکنندگان محتوایی استفاده کنند که بتوانند وب سایت اپل را به نحوی مدیریت کند که اگر برای مثال کاربری به دنبال خرید ایرپاد می‌گردد و برای خریدن آن در حال جستجو در وب است، محصولات برند اپل در این زمینه در همان دو مورد پیشنهادی اول برای کاربر یا خریدار نمایش داده شود.

اما نکته مهم این است که چون دسترسی به محصولات اپل در برخی از کشورها و مناطق محدود است، باید از SEOمحلی در این زمینه استفاده شود. شناختن نواقص و نقاط ضعف یک برند در این خصوص و به کارگیری نیروهای خبره برای رفع آن چالش مهمی برای تیم مدیریت اپل است.

چالش‌های مدیریتی شرکت اپل در استفاده از زبان برنامه‌نویسی مناسب و ابزارهای آن

اپل برای توسعه و گسترش برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های خود از زبان برنامه‌نویسی به نام Swift استفاده می‌کند. اپل در حال حاضر در حال توسعه و افزایش قابلیت‌های این زبان برنامه‌نویسی است به نحوی که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های اپل بتوانند راحت‌تر از آن استفاده کنند. همچنین اپل بر اساس چشم‌انداز خود در سال ۲۰۲۰ سعی در ارائه ابزارهایی  داشته که استفاده از این زبان برنامه‌نویسی را راحت‌تر می‌کنند.

مدیریت این مسئله و اجرای مراحل با ترتیب درست بر عهده تیمی است که مدیریت این موضوع را بر عهده دارد.

همچنین اپل در سال ۲۰۲۰ میلادی تصمیم گرفت روند انتقال اپلیکیشن از آیپد به سیستم‌عامل مک را آسان‌تر کند. این مسئله در ابتدا باعث بروز مشکلات زیادی برای اپل شد. برای مثال در ابتدا اپل تصمیم گرفت که از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های خود بخواهد تا اپلیکیشن‌های جدید را برای استفاده بر روی آیپد تولید کنند و سپس کدها را به نحوی تغییر دهند تا بتوان از این اپلیکیشن‌ها روی گوشی‌های آیفون و سیستم‌عامل مک نیز استفاده کرد.

هر نوع تغییر نیاز به مدیریت صحیح و کاربردی و به کارگیری نیروی خلاقیت و ابتکار دارد و زمانی این تصمیم‌ها سودمند واقع می‌شوند که مدیریت آن‌ها درست انجام شده باشد.

مدیریت طراحی اپلیکیشن‌های کاربردی بر اساس نیاز جامعه و کاربران

صنعت تولید نرم‌افزار به شرطی که درست مدیریت شود یکی از پولسازترین بخش‌های اقتصاد در هر کشور است. اما همین صنعت پول‌ساز در صورتی که نتواند بر اساس تحلیل‌های مدیریتی به طور صحیح و مناسبی مدیریت شود، می‌تواند جایگاه خود را در رشد اقتصادی کشورها و شرکت‌های تولیدکننده این محصول‌ها از دست بدهد. تولید نرم‌افزار در اپل نیز از این قاعده مستثنا نیست.

یکی از چالش‌های بزرگی که برند اپل در سال‌ ۲۰۲۰ میلادی با آن مواجه بود و مدیریت درست آن توانست به درآمدزایی آن برای برند اپل کمک کند، تولید نرم‌افزار و اپلیکیشن‌هایی بود که بتواند نیاز جامعه را برآورده کند.

انتشار ویروس کرونا تغییر بزرگی در نیاز کاربران به اپلیکیشن‌های موبایل و دسکتاپ ایجاد کرد. قرنطینه‌های خانگی گسترده باعث شد نیاز مردم به نرم‌افزارهای سرگرمی بیشتر شود. از طرفی دورکاری کارمندان شرکت‌ها به خصوص باعث استفاده گسترده و نیاز به اپلیکیشن‌هایی که بتوان از آن‌ها برای انجام دورکاری در سطح وسیع استفاده کرد، شد.

از آنجایی که دستگاه‌های اپل فقط با نرم‌افزارهایی که این شرکت طراحی و ساخته است کار می‌کنند، برند اپل در ابتدا با چالش بزرگی برای شناسایی نیاز جامعه و تولید هرچه سریع‌تر این نرم‌افزارها مواجه شد.

اپل در این مقطع زمانی باید آنچنان سریع عمل می‌کرد که بتواند به سرعت به نیاز کاربران خو پاسخ دهد و هیچ یک از کاربران خود را به دلیل عدم رفع نیاز آن‌ها از دست ندهد.

طراحی واسط کاربری به نحوی که از اپلیکیشن بتوان روی همه دستگاه‌های اپل از گوشی‌های آیفون و آیپد گرفته تا مک‌بوک استفاده کرد، یکی از چالش‌های بزرگی بود که اپل مانند بسیاری از شرکت‌های تولید اپلیکیشن با آن مواجه بود.

واقعیت این است که اگر یک برند بخواهد کاربران بیشتری را برای استفاده از محصولات خود تشویق کند باید بتواند اپلیکیشنی را تولید کند که کاربر بتواند با هر دستگاهی از آن استفاده کند.

چالش گسترش استفاده از هوش مصنوعی

ظهور تکنولوژی‌های جدید مثل هوش مصنوعی و یادگیری ماشین باعث خودکار انجام شدن بسیاری از کارها شده است. با ظهور تکنولوژی هوش مصنوعی و گسترش قابلیت‌های آن شاهد آن هستیم که بسیاری از کارهای روزانه مردم و یا بسیاری از شرکت‌ها توسط سیستم‌های متصل به هم و یا ماشین‌هایی که به صورت خودکار عمل می‌کنند، انجام می‌شود.

مدیریت همه این تغییرات در جهت درست و بهینه نیاز به استفاده از خلاقیت و نوآوری و داشتن مهارت‌هایی که به مهارت‌های Soft مشهور هستند، دارد.

حفظ امنیت و نگهداری از اطلاعات و داده‌های کاربران و شرکت‌ها‌

امروزه یکی از نگرانی‌های بزرگ شرکت‌ها روش و محل مناسب نگهداری داده‌ها و اطلاعات کاربران است به نوعی که درصد از بین رفتن اطلاعات تا حد امکان کاهش یابد و این اطلاعات مهم و حیاتی مورد دستبرد و دزدی‌های سایبری نیز قرار نگیرند.

یکی از روش‌های نگهداری اطلاعات کاربران در شرکت‌های بزرگ از جمله اپل استفاده از سیستم‌های ذخیره‌سازی ابری یا Cloud است. نکته اول این است که چون این فضاهای ابری به نوعی آنلاین هستند حفظ امنیت آن‌ها بسیار مهم است.

از طرفی کاربران کلیه اطلاعات خود را خواسته یا ناخواسته در اختیار شرکت ارائه‌دهنده دستگاه و اپلیکیشن که در این مثال برند اپل است قرار می‌دهند. در واقع برند اپل به نوعی کاربر را ملزم می‌کند برای استفاده از خدمات و تجهیزات این شرکت حتما اطلاعات کاربری خود را وارد کند.

این مسئله اعتراض بسیاری از نهادها و سازمانهای مدافع کاربران را برانگیخته است. از طرفی بسیاری از کاربران نسبت به این موضوع واکنش منفی نشان می‌دهند و حتی برخی از آن‌ها ترجیح می‌دهند از دستگاه‌های دیگری به غیر از دستگاه‌های اپل استفاده کنند.

به همین دلیل تیم مدیریت اپل باید از توانایی و خلاقیت خود برای راضی کردن کاربران و ایجاد حس اعتماد در آن‌ها استفاده کنند تا بتواند کاربرانی را که به موضوع حفظ امنیت اطلاعات خود اهمیت زیادی می‌دهند، متقاعد کنند که اطلاعات آن‌ها به هیچ عنوان در اختیار هیچ موسسه یا سازمانی از سوی اپل قرار نمی‌گیرد و از طرفی روش نگهداری از این اطلاعات به اندازه کافی امن است و مورد حمله هکرها قرار نمی‌گیرد.

همچنین شفافیت در خصوص اینکه چرا برند اپل کاربران را وادار می‌کند تا برای استفاده از خدمات این شرکت اطلاعات مهم خود را در اختیار این شرکت قرار دهند، از مهم‌ترین وظایف و چالش‌های تیم مدیریت اپل است.

با توجه به آنچه گفته شد می‌توان به این نتیجه رسید که یک برند موفق برندی است که اولا آمادگی لازم برای مقابله با تغییراتی را که در اثر وقوع اتفاقات ناگهانی و از پیش برنامه‌ریزی نشده ایجاد می‌شود، داشته باشد.

از طرفی بتواند با په پای نیاز جامعه از یک سو و پیشرفت تکنولوژی از سوی دیگر قدم بردارد و تیم مدیریتی قوی و در عین حال خلاقی داشته باشد تا بتواند با تصمیم‌گیری و انتخاب روش‌های درست پیشرفت آن برند را تضمین کند.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 5 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | درآمد ۱۱۱ میلیارد دلاری اپل از فروش آیفون در چین
    می 28, 2021

    […] رئیس بخش مالی برند اپل به موسسه فایننشال تایم گفته است شرکت اپل هرگز درآمدی به این زیادی نداشته است و ما هیچ‌گاه به […]

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | فروش بی‌سابقه ۱۱۱ میلیارد دلاری اپل در سه‌ماه
    می 28, 2021

    […] مثل Visible Alpha برند اپل در روز ۴ شنبه گذشته اعلام کرد سود شرکت اپل در سه ماهه چهارم منتهی به ماه ژانویه به بیش از ۱۱۱ […]

لینک کپی شد!