تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

کارخانه های لوازم خانگی برای تامین ای بی اس و مواد پتروشیمی دچار مشکل است

چالش تامین مواد اولیه در صنعت لوازم خانگی

اخبار تصلا
عدم تامین مواد اولیه وارداتی و داخلی در صنعت لوازم خانگی این روزها مشکلات عدیده‌ای را ایجاده کرده است. این در حالی است که طی یک سال اخیر و با خروج برندهای خارجی، تولیدکنندگان لوازم خانگی توانسته‌اند به تدریج جای خود را در بازار داخلی و برای تامین نیاز بازار باز کنند و اعتماد مصرف‌کننده را تا حدودی جلب کنند، اما مشکلات و موانع ادامه این راه برای آنها سخت کرده است. در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش این بخش تامین ارز مورد نیاز برای مواد اولیه تولید است. علاوه بر مواد اولیه وارداتی، واحدهای تولیدی لوازم خانگی در تامین مواد اولیه داخلی نیز به دلیل نوسان قیمت‌ها دچار مشکل هستند.

تصلا– تولیدکنندگان لوازم خانگی با مشکل نوسان ارز و کمبود ارز برای تهیه مواد اولیه تولید رو به رو هستند. افزایش قیمت مواد پتروشیمی و فولاد از یک طرف و دشواری تامین ارز واردات مواد اولیه از طرف دیگر زنگ خطر توقف چرخ‌های این صنعت را به صدا در آوره است. مشکل نبود ارز به دلیل عدم اختصاص ارز نیمایی به این واحدها نیز طی روزهای گذشته مزید بر علت شده تا تولیدکنندگان این صنعت هرچه بیشتر تحت فشار قرار بگیرند.

تامین مواد اولیه داخلی و وارداتی به موقع و سریع انجام شود

کارگران در خط تولید یخچال

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در مورد مشکلات این صنعت می گوید: در صنایع گازسوز میزان عمق ساخت داخل بالای ۹۰ درصد است و مشکل زیادی در صنایع گازسوز نیست. اما مشکل اصلی در مورد صنایع لوازم حجیم برقی مانند یخچال، ماشین لباسشویی و ظرفشویی و… است که بسته به محصول به طور میانگین ۶۵ تا ۷۰ درصد عمق ساخت داخل داریم.

وی افزود: نزدیک ۳۰ تا ۳۵ درصد اقلام وارداتی از کل ارزش محصول کامل نیاز است. با توجه به اینکه هدف‌گذاری شده در سال «جهش تولید» تولید یخچال به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسد؛ بنابراین باید تامین مواد اولیه داخلی و وارداتی به موقع و سریع انجام شود تا برنامه‌ریزی تولید به هم نریزد.»

ای بی اس و مواد پتروشیمی به کارخانه‌ها نمی‌رسد

عباس هاشمی در مورد مشکل در تامین مواد اولیه داخلی شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی ادامه می‌دهد: «در حال حاضر متاسفانه در بحث مواد اولیه داخلی ما علی‌الخصوص بحث ای بی اس و مواد پتروشیمی سکته‌ای ایجاد شده و دو روز پیش بود که یکی از واحدهای بزرگ اعلام کرد که خط تولید یخچال این کارخانه را تعطیل کرده است. علاوه بر آن واحدهای دیگر هم هشدار می‌دهند که «پتروشیمی قائد بصیر» که ای بی اس گرید ورق را تولید می‌کند به دلیل تامین مواد اولیه خود از «پتروشیمی پارس» دچار مشکل شده است.

وی افزود: از طرف دیگر تامین مواد اولیه دیگر همچون ورق فولادی و… در بورس داستان خود را دارد و قیمت‌های کذایی و بدون ثبات ارائه می‌شود. یعنی هیچ برنامه‌ریزی روی قیمت مواد اولیه نمی‌شود کرد زیرا تامین کافی مواد اولیه داخلی هم دچار مشکل است.»

مواد اولیه مورد نیاز وارداتی ۳۵ درصد است

مردان در حال کار در خط تولید ماشین لباسشویی

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران می‌گوید: «مواد اولیه مورد نیاز وارداتی ۳۵ درصد است. برای تامین ۳۵ درصد مواد اولیه وارداتی تخصیص ارز ازسوی بانک مرکزی بسیار کند است با وجود اینکه اقلام مورد نیاز لوازم خانگی گروه کالایی ۲۱ و ۲۲ است و باید ارز نیمایی تعلق بگیرد؛ اما این اتفاق نمی‌افتد.

تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد ارز مورد نیاز تخصیص داده شد

اخیرا نیز بانک مرکزی به دلیل کنترل قیمت دلار بخشنامه‌ای داده و واردات اقلام مورد نیاز واحدهای تولیدی را از محل ارز حاصل از صادرات غیر در چند روز گذشته ممنوع کرده و صادرکنندگان را ملزم کرد که ارز خود را حتما در سامانه نیما عرضه کنند.

اما سابقه تخصیص ارز در سامانه نیما،  ۴ ماهه ابتدای سال جاری نشان داده تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد ارز موردنیاز برای صنعت لوازم خانگی تخصیص ارز شده است. بیشتر واحدها سعی می کردند از محل ارز حاصل از صادرات استفاده کنند ولی متاسفانه ممنوع شد؛ هرچند از نظر بانک مرکزی این سیاست درست است زیرا مسئولیت تولید با آنها نیست و آنها مسئولیت حفظ ذخایر ارزی را دارند ولی وزارت صمت در این میان نقش بسیار مهمی را دارد و بایستی حتما ورود جدی پیدا کند زیرا ادامه تولید با این وجود واقعا ممکن نیست.»

بانک مرکزی روش جایگزین مشخص کند

هاشمی ادامه می دهد: «با عرضه تمامی ارزها به نیما تخصیص ارز به تولیدکنندگان کندتر نیز می‌شود مگر اینکه بانک مرکزی روش جایگزینی را پیشنهاد کند که متاسفانه ما هنوز چیزی را نشنیده‌ایم. من این روند را مناسب نمی‌دانم و اوضاع برای تولید لوازم خانگی سخت‌تر و حادتر می‌شود و پیش‌بینی کردم در این شرایط اگر اقلام وارداتی به طور مستمر وارد نشود ۴۰ تا ۴۵ روز آینده به طور کامل تولید خیلی از واحدها متوقف می‌شود.»

پتروشیمی با بورس برای عرضه مواد اولیه هماهنگ کند

مردان در حال کار در خط تولید ماشین لباسشویی

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌توان به منظور تامین مواد اولیه عرضه شده در بورس مکانیزم مستقیمی در نظر گرفته شود، گفت: «ما این پیشنهاد را داده‌ایم و گفته‌ایم همانند بحث فولاد ۲۵ درصد محصول برای کشف قیمت به بورس عرضه شود و جلوی عرضه مستقیم قائد بصیر به لوازم خانگی را نگیرند زیرا ما به گریدهای خاص نیاز داریم و گریدهایی نیست که عموم بخواهد در بورس بیاورند و دیگران بخرند.»

تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه وارداتی در اولویت باشد

وی افزود: «من این پیشنهاد را داده‌ام که شرکت قائد بصیر به عنوان تولیدکننده گریدهای خاص ای بی اس یا سایر مواد پتروشیمی این امکان را داشته باشد که بتواند به یخچال‌سازهای‌مان به صورت مستقیم مواد اولیه عرضه کند. امیدواریم پتروشیمی با بورس هماهنگ کند و این اتفاق بیفتد زیرا تامین مواد اولیه؛ چه داخلی و چه تخصیص ارز برای مواد اولیه وارداتی و قطعات باید در اولویت قرار بگیرد در غیر این صورت ما امکان رسیدن به آن هدفی که گذاشته شده را نخواهیم داشت.»

با رشد قیمت ارز نمی‌توان دستوری قیمت تعیین کرد

هاشمی ادامه می دهد: «با رشد قیمت ارز و قیمت مواد اولیه شما نمی‌توانید به واحدهای تولیدی اجبار کنید و از طریق سازمان حمایت به آنها بگویید که در سال تنها یک بار افزایش قیمت داشته باشید. چنین چیزی اصلا امکان ندارد. قیمت‌ها باید از سیاست‌های اقتصاد آزاد پیروی کند. قیمت تمام شده مواد اولیه و هزینه‌های تولید قیمت تمام شده محصول می‌شود. بنابراین کسی نباید قیمت دستوری تعیین کند.»

ظرفیت بسیاری برای تولید لوازم خانگی وجود دارد

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود: «اینها حلقه‌های یک زنجیره‌اند. وقتی تامین مواد اولیه داخلی و وارداتی به موقع انجام شود نگرانی از افزایش و نوسان قیمت‌ها در صنعت لوازم خانگی وجود ندارد مشروط به اینکه مواد اولیه، عرضه قطعات، ارز مورد نیاز و مواد اولیه برای تولید مهیا شود. ظرفیت بسیاری در کشور برای تولید لوازم خانگی وجود دارد که بالغ بر آن چیزی که نیاز است را تولید می‌کند و تکافوی صددرصد نیاز کشور را در رشته‌های صنعتی منهای یکی دو قلم فراهم خواهد کرد.»

به جای ۵۰۰ واحد تولیدی روی ۴ واحد صنایع مادر تولید مواد اولیه نظارت شود

مردی در کارخانه ماشین لباسشویی

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در مورد نظارت بر واحدهای تولیدی برای کنترل قیمت‌ها گفت: «تولید در کشور انحصاری نیست و بهتر است به جای نظارت بر ۵۰۰ واحد تولیدی روی ۴ واحد صنایع مادر که مواد اولیه را تولید می‌کنند، نظارت کنند. اگر مواد اولیه به موقع و به قیمت مناسب به دست تولیدکننده برسد آنگاه تولید با قیمت رقابتی به دست مصرف‌کننده خواهد رسید. میان واحدهای تولیدی رقابتی است که اگر گران‌فروشی کنند از دور رقابت خارج می‌شوند.

صنایع مادر را رها کرده‌ایم

ما صنایع مادر را رها کرده‌ایم و تنها روی ۵۰۰ واحد تولیدی متوسط و بخش خصوصی و به تبع آن ده‌ها هزار فروشنده سطح بازار نظارت می‌کنیم. هرچه قیمت نهاده‌های تولید بالاتر باشد قطعا تولید آن گران‌تر خواهد بود. آن نهاده‌های تولید است که بر قیمت تمام شده محصول اثر می‌گذارد وگرنه تولیدکننده دلیلی ندارد که گران بفروشد. اگر می‌بینید محدودیت و کمبود در بازار صنعت لوازم خانگی ایجاد می‌شود به خاطر عدم تخصصیص مواد اولیه و ارز کافی به تولیدکنندگان است.»

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 5 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

مینا حسینی
۱۳۹۹/۰۵/۰۱
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | آیا افزایش تولید لوازم خانگی ادامه می‌یابد؟
    جولای 26, 2020

    […] تولید لوازم خانگی عمده فروشی و خرده فروشی لوازم خانگی ماشین ظرفشویی ۲۰۲۰ […]

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | ۲۳۰واحد تولید لوازم خانگی در انتظار ارز
    آگوست 1, 2020

    […] تولید لوازم خانگی عمده فروشی و خرده فروشی لوازم خانگی ماشین ظرفشویی ۲۰۲۰ […]

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | افزایش صوری آمار تولید لوازم خانگی
    آگوست 11, 2020

    […] تولید لوازم خانگی تولید لوازم خانگی عمده فروشی و خرده فروشی لوازم خانگی ماشین ظرفشویی ۲۰۲۰ […]

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | گرانی لوازم خانگی با ضعف سیاستگذاری وزارت صمت
    سپتامبر 19, 2020

    […] اهواز و گیلان، ورق هاترولد تولید می‌کنند و با مشکل تامین مواد اولیه مواجه هستند تا ورق گرم برای لوله پروفیل و … تولید […]

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | ناکارآمدی تسهیلات ارزان‌‌قیمت خرید لوازم خانگی
    سپتامبر 27, 2020

    […] در مورد دلیل سختی خرید مواد اولیه از بورس می‌گوید به دلیل اینکه در بورس قیمت ها بر اساس […]

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | پوست‌اندازی صنعت لوازم خانگی در سال ۹۹
    جولای 1, 2021

    […] کمبود مواد اولیه و مشقت تامین ارز در سالی که گذشت، تولید لوازم خانگی را بیش از پیش گران کرد و تولیدکننده را ناچار به افزایش چندباره قیمت‌ها کرد. در این بین سودجویی‌ها هم به افزایش قیمت‌ها دامن زد. […]

لینک کپی شد!