تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

از کجا بفهمیم تلویزیون hdr دارد؟

قصد خرید تلویزیون HDR دارید، این مطلب را بخوانید

راهنمای خرید
استاندارد HDR یکی از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا در صنعت تولید تلویزیون، صفحه‌نمایش و محتوای نصویری است که به لطف آن تغییرات زیادی نه تنها در کیفیت تصاویری که مشاهده می‌کنیم بلکه انقلاب عظیمی در تولید و نمایش فیلم‌ها ایجاد کرده است. در این مقاله خواهیم گفت تلویزیون hdr چیست؟ کدام تلویزیون hdr دارد؟ و چگونه تلیویزیون مبتنی بر استاندار HDR انتخاب کنیم؟

تصلا – یکی از جدیدترین استانداردهایی که در ساخت تلویزیون‌ها برای نمایش تصاویر و محتوای ویدیویی با کیفیت از آن استفاده شده است، استاندارد HDR است.  تلویزیون hdr  از سال ۲۰۱۷ به بازار تلویزیون و صفحه‌نمایش معرفی شدند و هر روز به قابلیت‌های آن‌ها اضافه شد به نحوی که امروزه اگر فردی بخواهد تلویزیون مجهز به استاندارد HDR را خریداری کند با انتخاب‌های متفاوت و متنوعی مواجه است.

اگرچه در ابتدای معرفی استاندارد HDR و تولید صفحه‌نمایش‌های مبتنی بر این تکنولوژی، امکان دسترسی به این تجهیزات برای همه مردم وجود نداشت اما خوشبختانه امروزه دستگاه‌های مجهز به این تکنولوژی در مدل‌های متنوع و قابلیت‌های مختلف تقریباً در دسترس همه افراد است.

به طور کلی صنعت تولید تلویزیون و صفحه‌نمایش صنعتی است که به دلیل پیدایش فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید همواره دچار تغییر و تحولات زیادی بوده است. این تغییرات باعث ارتقا قابلیت‌های تلویزیون‌ها و صفحه‌های نمایش در نحوه نمایش تصاویر و به طور کلی محتواهای تصویری شده است. در ادامه سایت اخبار لوازم خانگی تصلاپرس بیشتر به این موضوع می پردازیم.

علاوه بر این بهبود تجربه کاربران برای تماشای فیلم‌ها و عکس‌ها یکی از بی‌شمار مزایای استفاده از تکنولوژی روز دنیا در تولید و ساخت تجهیزات نمایش تصویر بوده است.

تغییرات فقط به تکنولوژی‌های مورد استفاده در تلویزیون‌ها خلاصه نشده است. در طول ۲۰ سال اخیر طراحی ظاهری تلویزیون‌ها نیز تغییرات زیادی داشته است تا جایی که در حال حاضر بسیاری از تلویزیون‌ها و صفحه‌های نمایش قابلیت رول شوندگی دارند و یا دارای صفحه‌نمایش منحنی هستند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تلویزیون . بهترین تلویزیون چه ویژگی هایی دارند؟

استاندارد Hdr چیست؟

تصویر تلویزیون های مجهز به استاندارد HDR

اول از همه قبل از معرفی استاندارد HDR باید به این موضوع توجه داشته باشید که HDR یک استاندارد برای نمایش تصویر است و نه یک تکنولوژی برای ساخت تلویزیون و یا صفحه نمایش. کلمه مخفف شده HDR از عبارت High Dynamic Range به معنای محدوده دینامیکی بالا گرفته شده است.

این استاندارد فقط در تولید تلویزیون و صفحه‌نمایش کاربرد ندارد بلکه در صنعت عکاسی و تولید دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری برای تصاویر با کفیت بالا که در آن‌ها طیف رنگی بسیار متنوع است و از طرفی میزان روشنایی تصویر نیز از میزان نیت (واحد نمایش کیزان روشنایی تصویر) بالایی برخوردار است استفاده می‌شود .

واقعیت این است که همه افرادی که به نوعی در صنعت تصویر و تولید تجهیزات آن فعالیت می‌کنند سعی دارند که تصاویر را به نوعی تولید و یا نمایش دهند که به آنچه چشم انسان مشاهده می‌کند بسیار نزدیک و شبیه باشد.

این موضوع به این معنی است که هم در تصاویر و هم در تلویزیون‌ها یا به طور کلی صفحه‌نمایش‌ها باید تعادل رنگی میان نور، تاریکی و حتی محدوده رنگی نیز رعایت شود. مثلاً در نمایش تصویری از یک آسمان سایه‌ها و روشنایی‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند چون قرار است رنگ آسمان به خوبی و با وضوح بالایی نمایش داده شود.

اما وقتی به موضوع نمایش تصویر در تلویزیون و یا صفحه‌نمایش می‌رسیم، نقش سایه‌ها را می‌توان با تضاد رنگی یعنی رابطه میان روشنی و تیرگی بیان کرد. استاندارد HDR ابزار مناسبی برای رسیدن به این هدف است. چون در این استاندارد می‌توان محدوده وسیعی از رنگ‌های مختلف را به نمایش گذاشت. استاندارد HDR می‌تواند رنگ‌ها را به صورت واقعی‌تر و با عمق بیشتری نمایش دهد.

در واقع در این تکنولوژی مرز بین رنگ روشن و رنگ تیره کاملاً مشخص و واضح است و این مسئله باعث حفظ کیفیت اصلی تصاویر می‌شود.

جالب است بدانید که استفاده از استاندارد HDR در تولید و نمایش تصویر چه به صورت فیلم و یا عکس به مخاطب اثر کمک می‌کند تا دنیا را از چشم سازنده و خلق کننده تصویر مشاهده کند.

بیشتر بخوانید: تلویزیون شیائومی چه ویژگی‌هایی دارند؟  

ویژگی‌های منحصر به فرد استاندارد HDR

در استاندارد HDR به منظور نمایش طیف وسیعی از رنگ‌ها از تکنولوژی به نام تکنولوژی پنل استفاده می‌شود. این تکنولوژی نه تنها می‌تواند رنگ‌های بیشتری را تولید کنید و تصاویر را به آنچه در واقعیت می‌بینیم نزدیک‌تر کند بلکه باعث ایجاد تضاد رنگی بهتری بین رنگ‌های تیره و روشن می‌شود.

نکته مهمی که باید همواره در نظر داشته باشید این است که ثبت تصاویر و عکس‌ها با استفاده از استاندارد HDR به این معنی نیست که بدون نیاز به ابزار مناسب مجهز به این تکنولوژی می‌توانید این تصاویر را مشاهده کنید.

به عبارت دیگر شما برای مشاهده تصاویر ثبت شده با استفاده از استاندارد HDR نیاز به تلویزیون‌ها و یا صفحه‌نمایش‌های مبتنی بر این تکنولوژی دارید. همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد خوشبختانه اکثر تلویزیون‌های موجود در بازار لوازم‌خانگی مجهز به استاندارد HDR هستند.

در تلوزیون‌های مجهز به استاندارد HDR یک سیستم روشنایی و نور پس‌زمینه وجود دارد که توانایی آن در ایجاد سایه روشن‌ها در حدود ۱۰۰۰ نیت (Nit)  است. این در حالی است که در تلویزیون‌های HD استاندارد این میزان روشنایی در حدود ۱۰۰ نیت است. این میزان در تلویزیون‌های استاندارد و یا تلویزیون‌های Blue-Ray نیز به همین مقدار است.

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد منظور از واحد نیت یا Nit همان میزان روشنایی تصویر است. هر چند این میزان در همه مواقع برای مشاهده محتوای نمایش داده شده در صفحه‌نمایش مجهز به استاندارد HDR یکسان نیست.

در واقع فقط در برخی از موارد در تلویزیون hdr میزان روشنایی به این میزان می رسد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تلویزیون‌های HDR که با استفاده از آن می‌توان تصاویری را که نمایش آن‌ها تا پیش از این غیر ممکن بود، نمایش داد این است که در این تلویزیون‌ها محدوده روشنایی و اشباع رنگی تا حد قابل توجهی افزایش یافته است.

توجه داشته باشید که ما از عبارت محدوده روشنایی و نه روشنایی مطلق استفاده می‌کنیم. به همین دلیل ممکن است در برخی از تلویزیون‌های مجهز به استاندارد HDR میزان نیت در حدود ۱۰۰۰ مشخص شده باشد در حالی که در برخی دیگر میزان روشنایی در حدود ۸۰۰ نیت مشخص شده است.

چون هر دو نوع تلویزیون یا صفحه‌نمایش می‌توانند طیف وسیعی از رنگ و سایه‌های تیره و روشن را نمایش دهند به همین دلیل هر دو دستگاه را می‌توان به عنوان دستگاه مجهز به استاندارد HDR مشخص کرد.

در تلویزیون‌های HD، استاندارد تولید رنگ به صورت ۸-bit نمایش داده می‌شود و با عنوان‌های Rec.709 یا BT.709 نمایش داده می‌شود. اما در تلویزیون‌های مجهز به استاندارد HDR استاندارد رنگی از ۱۰ یا ۱۲-bit مشخص شده است و با عنوان Rec-2020 یا BT.2020 می‌توان از آن نام برد.

این اعداد نشان می‌دهد که میزان نرمی و یا شارپ بودن رنگ‌ها و ترکیب رنگ‌ها در تلویزیون‌های مجهز به استاندارد HDR در حدود ۶۰ برابر بیشتر است.

البته باید به این موضوع توجه کنید که این اعداد فقط استانداردهایی هستند که از طرف ITU یا اتحادیه بین‌المللی ارتباطات از راه دور تعریف کرده است و معنی خاص دیگری ندارند.

تفاوت مشاهده رنگ هادر سیستم SDR و استاندارد HDR

شاید شما هم با شنیدن نام HDR و تلوزیون‌های Ultra HD مجهز به تکنولوژی ۴K در مورد اینکه هر کدام از این تکنولوژی‌ها چه هستند و آیا می‌توان این دو عبارت را به جای هم استفاده کرد دچار سردرگمی شده‌اید.

در همان ابتدای کار تلویزیون‌های مبتنی بر استاندارد HDR با نام Ultra HD (4K) به مشتریان معرفی می‌شدند. اما اخیراً قابلیتی با عنوان Ultra HD Blu-Ray توسط تولید کنندگان تلویزیون معرفی شده است که به نظر می‌رسد باعث افزایش قابلیت‌ها و کیفیت تصاویر در تلویزیون‌های مجهز به این استاندارد شده است.

هر چند مشخص نیست عاقبت کار تلویزیون‌هایی که از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند  چه خواهد شد و آیا خریداران با توجه به قیمت بسیار بالای این تلویزیون‌ها تمایل به خرید آن‌ها خواهند داشت یا نه. انجمن UHD گواهینامه‌ای به نامUltra HD Premium  تهیه کرده است که در صورتی که تلویزیون یا صفحه نمایشی دارای چنین گواهینامه‌ای باشد، پشتیبانی آن از استانداردهای ویژه مربوط به تکنولوژی Ultra HD و HDR هستند.

توجه داشته باشید که استاندارد HDR هیچ ارتباطی با وضوح تصویر ندارد. به همین دلیل برای اتصال تجهیزات پخش فیلم و یا کنسول بازی به  تلویزیون hdr می‌توان از همان کابل‌های مخصوص تلویزیون‌های HD استفاده کرد. در واقع در تلویزیون hdr وضوح تصویر مانند وضوح تصویر در صفحه‌نمایش گوشی‌های تلفن همراه متفاوت است. همچنین استاندارد محتوای قابل پخش در تلویزیون‌های HDR نیز متفاوت است.

از جمله استانداردهای محتوای تلویزیون‌های HDR می‌توان به مواردی مثل HDR10، Dolby Vision و HLG و Advanced HDR اشاره کرد.

اخیراً استاندارد جدیدی برای تولید محتوای قابل پخش در تلویزیون‌های HDR معرفی شده است که Vesa DisplayHDR نام دارد. البته این استاندارد بیشتر برای صفحه‌نمایش‌های قابل استفاده روی PCهای خانگی کاربرد دارد و کمتر در تلویزیون‌های امروزی مشاهده می‌شود.

هرچند این اصطلاحات و ویژگی‌ها کمی گیج کننده هستند اما شما به عنوان یک خریدار تلویزیون hdr نیازی به دانستن همه اطلاعات در این مورد ندارید. به عبارت دیگر در هنگام خرید تلویزیون‌های مبتنی بر استاندارد HDR فقط باید به چند ویژگی خاص توجه کنید.

برای مثال در هنگام خرید تلویزیون مجهز به این تکنولوژی اول از همه باید به گواهینامه Ultra HD Premium ارائه شده روی تلویزیون یا صفحه نمایش توجه کنید. چون هر تلویزیون یا صفحه نمایشی که دارای این گواهینامه باشد قطعاً از استانداردهای لازم برای پشتیبانی از HDR برخوردار است.

استاندارد hdr10 چیست؟

استاندارد HDR که به طور کلی با عنوان HDR در بین عامه مردم شناخته می‌شود اصطلاحی است که برای تلویزیون‌ها، صفحه‌نمایش‌ها و یا به طور کلی هر محتوایی که در تولید آن از استاندارد HDR استفاده شده است، اطلاق می‌شود.

ویدیوهای مبتنی بر استاندارد HDR در واقع تصاویر ۱۰ بیتی هستند که در آن‌ها بیش از یک میلیارد رنگ مختلف و متمایز ثبت شده است و اگر دستگاه پخش کننده این ویدیو و یا محتوای تصویری مجهز به استاندارد HDR باشد می‌تواند این تصاویر را با همان کیفیتی که ثبت شده‌اند نمایش دهد.

یکی از مواردی که استاندارد HDR در نمایش تصویر روی صفحه‌نمایش یا تلویزیون مشخص می‌کند میزان روشنایی آن محتوا یا تصویر است. هدف اصلی در روی کار آمدن استاندارد HDR این است که آنچه در دنیای واقعی وجود دارد را بتوانید به همان شکل و صورت در صفحه‌نمایش یا تلویزیون خود بدون هیچ کم و کاستی مشاهده کنید.

کنسول‌های بازی مثل Xbox One S و یا PS4 Pro از استاندارد HDR10 یا همان استاندارد HDR پشتیبانی می‌کنند. البته با به روز رسانی Firmware ارائه شده توسط برند سونی در دستگاه‌های PS4 قدیمی، این دستگاه‌ها نیز می‌توانند از استاندارد HDR پشتیبانی کنند.

Firmware به روز رسانی شده از یکسری متا دیتاهای آماری استفاده می‌کند و برای دستگاه استانداردهای مربوط به HDR را تعریف می‌کند. این استانداردها چون به صورت متا دیتا تعریف شده‌اند در طول نمایش فیلم یا محتوا رعایت می‌شوند یا به عبارت دیگر فیلم و محتوای تصویری بر اساس این استانداردها نمایش داده می‌شود.

متا دیتا یا فراداده به طور کلی هر داده و یا اطلاعاتی است که دسته بزرگی از داده‌ها و یا اطلاعات دیگر را تعریف می‌کند. در بحث مربوط به استاندارد HDR متا دیتاها در واقع تعریف داده‌های تصویری از جمله روشنایی رنگی در هر پیکسل و طیف رنگی را که باید برای هر پیکسل در استاندارد HDR در نظر گرفته شود مشخص می‌کنند.

Dolby Vision (دالبی ویژن) چیست؟

استاندارد Dolbey Vision یک استاندارد جایگزین برای HDR است که قابلیت‌های آن کمی پیچیده‌تر است. یکی از قابلیت‌هایی که به نوعی باعث متمایز شدن این استاندارد و استاندارد HDR می‌شود این است که در این استاندارد برای پخش تصاویر از تنظیم صحنه به صحنه یا فریم به فریم استفاده می‌شود.

به همین دلیل جزئیات بیشتری از تصویر به همراه رنگی که با دقت بالاتری ایجاد شده است و به رنگ جسم یا شی در دنیای واقعی نزدیک‌تر ارائه می‌شود. نکته مهم این است که در این استاندارد نه تنها تولید کنندگان تولید محتوای تصویری می‌توانند تنظیمات تصویر را در سطح جزئی‌تری ارتقا دهند بلکه در این نوع استاندارد تنظیمات بیشتری نسبت به استاندارد HDR در اختیار کاربر قرار داده می‌شود.

همان‌طور که گفته شد در استاندارد HDR روشنایی تصویر برابر با ۱۰۰۰ نیت است اما در تلویزیون‌هایی که از استاندارد Dolby Vision پشتیبانی می‌کنند روشنایی تصویر در حدود ۱۰ هزار نیت است.

از طرفی دقت رنگ در استاندارد Dolby Vision نسبت به استاندارد HDR و یا در اصل HDR10 بسیار بیشتر است. در HDR10 رنگ‌ها با داده‌های ۱۰ بیتی مشخص می‌شوند در حالی که در Dolby Vision رنگ‌ها با داده‌های ۱۲ بیتی مشخص می‌شوند و به همین دلیل طیف رنگی در استاندارد دومی بسیار گسترده‌تر و در حدود ۶۸ میلیارد رنگ خواهد بود.

نکته‌ای که حتماً باید در نظر داشته باشید این است که حتی اگر شما تلویزیون مبتنی بر استاندارد Dolby Vision نیز خریداری کرده‌اید اما محتوایی که در آن تماشا می‌کنید بر اساس این استاندارد تولید نشده باشد، شما نمی‌توانید از قابلیت‌های تلویزیون برای تماشای محتوا بر اساس استاندارد Dolby Vision استفاده کنید. عکس این موضوع نیز صادق است.

برای دسترسی به محتوای Dolby Vision علاوه بر داشتن صفحه‌نمایش یا تلویزیون مبتنی بر این استاندارد باید منبعی برای دریافت ویدیوهای Dolby Vision نیز در اختیار داشته باشید.

در حال حاضر بسیاری از فیلم‌هایی که روی سی‌دی‌های Ultra HD 4K عرضه می‌شوند از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند. همچنین استودیوهای تولید محتوای تصویری از جمله یونیورسال، سونی پیکچر، وارنر بروس و لیونزگِیت در محتواهای تولیدی خود از استاندارد Dolby Vision استفاده می‌کنند.

سرویس‌هایی مثل وودو، آمازون ویدیو و نت‌فلیکس نیز از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند. امروزه دیسک‌های Ultra HD Blu-ray در بازار وجود دارند که از استاندارد Dolby Vision پشتیبانی می‌کنند و برای ثبت و ذخیره محتوای مبتنی بر این استاندارد می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

تلویزیون‌ها و صفحه‌نمایش‌های مبتنی بر استاندارد Dolby Vision نه تنها قادر به نمایش محتوای Dolby Vision هستند بلکه از استاندارد HDR نیز پشتیبانی می‌کنند. بنابراین اگر محتوای Dolby Vision در اختیار ندارید اما از این تلویزیون‌ها استفاده می‌کنید می‌توانید محتوای HDR10 را با این صفحه‌های نمایش مشاهده کنید.

دستگاه‌هایی مثل Chromecast Ultra و یا Apple TV 4K نیز از استاندارد Dolby Vision پشتیبانی می‌کنند.

استاندارد HDR10+ چیست؟

برند سامسونگ که یکی از اصلی‌ترین تولید کنندگان تلویزیون‌ها و صفحه‌نمایش‌های مبتنی بر استاندارد HDR10 و Dolby Vision است، یک نسخه جدید از استاندارد HDR را با نام HDR10+ معرفی کرده است که بر روی تلویزیون‌های این شرکت که از سال ۲۰۱۸ وارد بازار لوازم‌خانگی شده‌اند، عرضه می‌شوند.

قابلیت‌های این استاندارد تا حدی شبیه به قابلیت‌های استاندارد HDR10 است اما تفاوت اصلی بیشتر مربوط به داده‌های متا یا همان متا دیتاهایی است که در استاندارد Dolby Vision وجود دارد و به نوعی در این استاندار نیز از آن‌ها استفاده شده است. کاری که استاندارد HDR10+ انجام می‌دهد این است که از متادیتاهای پویا یا داینامیک به همراه اطلاعات آماری برای تنظیم میزان روشنایی تصویر استفاده می‌کند.

البته کیفیت تصاویر در دستگاه‌های مبتنی بر استاندارد Dolby Vision بسیار بالاتر است چون در این استاندارد میزان روشنایی تصویر برای هر فریم به صورت کاملاً جداگانه مشخص می‌شود و در نتیجه اشباع رنگی و نمایش تیرگی و روشنایی در آن دقیق‌تر خواهد بود.

اما با وجود همه این تعاریف و توصیفاتی که شرح داده شد، واقعیت این است که معرفی این استانداردها تا حدودی جنبه درآمدزایی نیز دارد. تولید کنندگان محتوا و دستگاه‌های مبتنی بر استاندارد Dolby Vision باید از لایسنس ارائه شده توسط برند Dolby که به عنوان عرضه کننده این استاندارد در جهان شناخته می‌شود با پرداخت هزینه سالانه استفاده کنند.

اما استاندارد HDR10+ که توسط سامسونگ ارائه شده است یک استاندارد رایگان است که برای استفاده از آن نیازی به خریداری لایسنس نیست و به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های تولید کننده محتوای تصویری ترجیح می‌دهند بدون نیاز به پرداخت هزینه از این استاندارد استفاده کنند.

از همه مهم‌تر اینکه هدف از ارائه استاندارد HDR10+ توسط برند سامسونگ این بوده است که بتوان عملکرد صفحه‌نمایش‌ها و تلویزیون‌ها‌ی ارزان قیمت را نیز با استفاده از این استاندارد بهبود بخشید که تا حدودی نیز موفق بوده است.

با مقایسه تصویر یکسان در دو صفحه‌نمایش که یکی از استاندارد HDR10 پشتیبانی می‌کند و دیگری از استاندارد HDR10+، به وضوح می‌توان دید که رنگ‌ها و میزان روشنایی تصویر در دومی بسیار بیشتر از اولی است.

این موضوع و عدم نیاز به پرداخت هزینه برای استفاده از استاندارد HDR10+ باعث شده تا این استاندارد مورد توجه همه افرادی که به نوعی در صنعت تصویرسازی و تولید تجهیزات آن فعال هستند قرار بگیرد.

استاندارد HLG چیست؟

استاندارد HLG که مخفف شده عبارت Hybrid Log Gamma است، نوعی سیستم مبتنی بر استاندارد HDR است که توسط استودیوهای بزرگی مثل BBC و NHK تولید شده است. هدف از طراحی این استاندارد در اصل ایجاد استانداردی برای تولید برنامه‌های زنده است.

در واقع از استانداردهای HDR10، Dolby Vision و HDR10+ بیشتر برای زمانی کاربرد دارند که شما محتوای تصویری را از قبل ضبط می‌کنید و بعد از آن نمایش می‌دهید و از طرفی نمایش این محتوا تا حد قابل توجهی به متا دیتاها وابسته است. اما هدف از روی کار آمدن استاندارد HLG عدم وابستگی پخش تصویر مبتنی بر استاندارد HDR به متا دیتاها است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های استاندارد HLG این است که این استاندارد می‌تواند محتوایی را که کیفیت آن منطبق بر استاندارد HDR است بدون نیاز به تجهیزات خاص دریافت و پردازش کند. به همین دلیل این استاندارد برای تولید محتواهایی که قرار است به صورت زنده پخش شوند و در اختیار عموم مردم قرار گیرند مناسبت است. چون مخاطب نیازی به داشتن تجهیزات خاص برای مشاهده تصاویر با کیفیت از طریق این استاندارد ندارد.

شبکه جهانی BBC پخش محتواهای مبتنی بر استاندارد HLG با مشخصه ۴K HDR را با پخش مسابقات تنیس ویمبلدون و جام جهانی ۲۰۱۸ آغاز کرد. در حال حاضر تلویزیون‌ها و صفحه‌نمایش‌های مبتنی بر استاندارد HDR از محتواهایی که بر اساس استاندارد HLG ساخته شده‌اند پشتیبانی می‌کنند.

استاندارد HLG یکی از استانداردهایی است Sky Q برای انتقال استاندارد HDR از آن استفاده می‌کند.

استاندارد Vesa DisplayHDR چیست؟

استاندارد Vesa که توسط سازمان Vesa در سال ۲۰۱۷ میلادی معرفی شد استانداردی است که برای نمایش و پخش تصاویر در صفحه‌های نمایش استفاده می‌شود و به نوعی یکی از زیر مجموعه‌های استاندارد HDR به حساب می‌آید. در واقع این استاندارد برای شفاف‌سازی در قابلیت‌های صفحه‌های نمایش برای نمایش تصاویر مبتنی بر استاندارد HDR کاربرد دارد.

تا پیش از روی کار آمدن استاندارد Vesa استاندارد یکسانی برای اشاره به قابلیت صفحه‌نمایش در پخش تصاویر مبتنی بر استاندارد HDR وجود نداشت. به عبارت دیگر دو صفحه‌نمایش از دو برند متفاوت که هر کدام دارای قابلیت HDR بودند الزاماً ویژگی‌های یکسانی نداشتند.

هر چند از همان ابتدای روی کار آمدن استانداردVesa  بسیاری از تولید کنندگان صفحه‌نمایش آمادگی خود را برای تولید صفحه‌نمایش‌های مبتنی بر این استاندارد اعلام کردند اما اولین صفحه‌نمایشی که از استاندارد Vesa پشتیبانی می‌کند توسط برند سامسونگ ساخته شد و به بازار عرضه شد.

این صفحه‌نمایش که به CHG90 QLED معروف است از استاندارد DisplayHDR 600  که دارای طیف رنگی ۱۰ بیت، روشنایی ۶۰۰cd/m2 است پشتیبانی می‌کند.

معرفی تلویزیون‌های موجود در بازار که از استاندارد HDR پشتیبانی می‌کنند

برای اینکه بتوانیم محتوای مبتنی بر HDR را تماشا کنیم نیاز به داشتن تجهیزاتی داریم که از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند. یکی از این تجهیزات تلویزیون و صفحه‌نمایش است. در حال حاضر اکثر برندهای سازنده تلویزیون و صفحه‌نمایش یا قبلاً تلویزیون‌ها و به طور کلی تجهیزات مبتنی بر این استاندارد را تولید کرده‌اند و یا در حال طراحی اولین محصولات خود که از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند هستند.

بیشتر تلویزیون‌های پرچم‌دار که تحت عنوان تلویزیون‌های Ultra HD 4K توسط برندهای مطرح از سال ۲۰۱۶ به بعد به بازار عرضه شده‌اند از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند. این تلویزیون‌ها و صفحه‌نمایش‌ها هم دارای صفحه‌نمایش از نوع LCD و هم دارای صفحه نمایش از نوع OLED هستند.

باید این نکته را در نظر داشته باشد که همه تلویزیون‌های HD Blu-ray از استاندارد HDR پشتیبانی می‌کنند اما چون برخی از تلویزیون‌های Ultra HD قدیمی هستند بنابراین از این استاندارد پشتیبانی نمی‌کنند.

پشتیبانی از استاندارد HDR در این تلویزیون‌ها و صفحه‌نمایش‌ها چیزی نیست که بتوان آن را با استفاده از یک نرم‌افزار خاص برطرف کرد چون این موضوع به توانایی تلویزیون در نمایش طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و روشنایی تصویر مربوط  است. باز هم به این موضوع اشاره می‌کنیم که استاندارد HDR هیچ ارتباطی با میزان وضوح تصویر یا رزولوشن آن ندارد.

به عبارت دیگر ممکن است یک تلویزیون و یا صفحه‌نمایش دارای وضوح تصویر بسیار بالایی باشد اما از استاندارد HDR پشتیبانی نکند.

ارائه دهندگان محتوای HDR در دنیا

با روی کار آمدن استاندارد HDR و استانداردهای زیر مجموعه آن، استودیو‌ها و تولیدکنندگان محتوای تصویری مختلفی به فکر تولید محتوای مبتنی بر این استاندارد و استانداردهای زیر مجموعه آن افتادند.

در این میان نام چند استودیو و تولید کننده محتوای تصویری که سابقه طولانی در تولید این نوع محتواها دارند توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. در ادامه برخی از معروف‌ترین این تولید کنندگان و یا پخش کنندگان محتوای ویدیویی را که در جهان بیشتر شناخته شده‌اند و سابقه طولانی در این زمینه دارند معرفی می‌کنیم.

سرویس پخش و تولید محتوای ویدیویی و تصویری نت‌فلیکس

محتواهای تصویری که توسط نت‌فیلیکس ارائه می‌شوند هم مبتنی بر  استاندارد HDR هستند و هم از استاندارد Dolby Vision پشتیبانی می‌کنند. شرکت نت‌فلیکس اولین بار با پخش سریال مارکو‌ پلو طبق استاندارد HDR اولین قدم خود را برای ارائه محتوای مبتنی بر این استاندارد برداشت.

محتوای HDR که توسط نت‌فلیکس ارائه می‌شود هم بر روی کنسول‌ها، دستگاه‌های پخش و تلویزیون‌های HDR در دسترس هستند. البته در حال حاضر دسترسی به این محتواها پولی است و مخاطبان باید هزینه‌ای را به صورت ماهانه پرداخت کنند.

سرویس پخش و تولید محتوای ویدیویی و تصویر آمازون

آمازون یکی از شرکت‌های معتبر در دنیا است که در زمینه تولید و پخش محتوای ویدیویی فعالیت می‌کند. آمازون برای اولین بار در تاریخ جولای سال ۲۰۱۵ میلادی اولین محتوای مبتنی بر HDR را روی سرویس ویدیویی خود ارائه کرد. شرکت آمازون در زمینه تولید سریال نیز فعالیت می‌کند و نسخه‌ای از سریال‌های خود را بر اساس استاندارد HDR در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد. البته دسترسی به این نسخه‌ها پولی است و باید از طریق تلویزیون آمازون به آن دسترسی داشته باشید.

مرکز پخش و تولید محتوای ویدیویی و تصویر Ultra HD Blu-ray

موسسه Ultra HD Blu-ray یکی از بزرگ‌ترین ارائه دهندگان محتوای مبتنی بر استاندارد HDR است که برای تولید محتواهای خود از استاندارد UHD و HDR استفاده می‌کند. این موسسه برای کنسول‌های بازی از جمله PS یا پلی‌استیشن، Xbox One S و Xbox One X محتوای مبتنی بر HDR تولید می‌کنند.

شبکه اجتماعی یوتیوب

شبکه اجتماعی یوتیوب در تاریخ ۷ نوامبر سال ۲۰۱۶ اولین محتوای مبتنی بر استاندارد HDR خود را ارائه کرد. یوتیوب در کنار نمایش محتوای  مبتنی بر HDR محتواهای ۳۶۰ درجه مبتنی بر تکنولوژی ۴K را نیز نمایش می‌دهد. با ورود یوتیوب به این حوزه انحصار نمایش این گونه از محتواها از دستان سرویس نمایش ویدیو گوگل خارج شد.

نکته مهم در خصوص ویدیوهای مبتنی بر استاندارد HDR ه توسط شبکه اجتماعی یوتیوب عرضه می‌شوند این است که کاربران برای مشاهده چنین محتواهایی باید حتماً از صفحه‌نمایش‌ها و یا تلویزیون‌هایی استفاده کنند از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند.

سرویس تولید و پخش محتوای ویدیویی و تصویری Apple iTunes/TV+

زمانی که برند اپل سرویس Apple TV خود را که محتوای نمایش داده شده در آن از تکنولوژی ۴K پشتیبانی می‌کرد ارائه داد برخی از محتواهای خود را با هزینه بیشتری در اختیار کاربران خود قرارداد.

این محتواها همان‌هایی بودند که از استاندارد Dolby Vision پشتیبانی می‌کردند. برای بسیاری از کاربران پرداخت هزینه برای مشاهده فیلم‌ها و سریال‌های با کیفیت و مطابق بر استاندارد HDR بسیار بهتر از پرداخت هزینه برای سرویس‌های پخش زنده مبتنی بر این استاندارد است.

سرویس تولید و پخش محتوای ویدیویی و تصویری گوگل کروم کَست

اگر شما تلویزیونی داشته باشید که از استاندارد HDR پشتیبانی می‌کند می‌توانید محتواهای ارائه شده از طریق گوگل کروم کَست در منابع مختلف مثل پلی‌موویز، یوتیوب و نت‌فلیکس را با این کیفیت مشاهده کنید.

شما برای مشاهده این محتواها می‌توانید از گوشی‌های تلفن همراه خود استفاده کنید البته به شرطی که از اپلیکیشن TV روی گوشی خود استفاده کنید. سرویس گوگل کروم‌کَست از استاندارد Dolby Vision نیز پشتیبانی می‌کند.

عرضه کنندگان بازی‌های ویدیویی مبتنی بر استاندارد HDR

مایکروسافت اولین شرکتی بود که پیش از همه شرکت‌های ارائه دهنده بازی‌های کامپیوتری به حوزه تولید بازی‌های کامپیوتری مبتنی بر استاندارد HDR ورود پیدا کرده است. اولین بازی مبتنی بر استاندارد HDR که توسط این برند به بازار عرضه شد باز Forza Horizon 3 نام داشت که در آن از گرافیک مطابق با استاندارد HDR استفاده شده بود.

این بازی قابلیت اجرا شدن روی کنسول‌های بازی Xbox One S و بالاتر را داشت. با ورود و معرفی کنسول بازی Xbox One X مایکروسافت فهرست بلند بالایی از بازی‌های مبتنی بر این استاندارد را عرضه کرد.

برند سونی نیز در فاصله کوتاهی بعد از مایکروسافت از اولین بازی‌های مبتنی بر استاندارد HDR رونمایی کرد. بعد از آن بود که برند سونی اعلام کرد firmware جدیدی را ارائه خواهد کرد که تمام کنسول‌های PS4 قدیمی قابلیت اجرای بازی‌های مبتنی بر این استاندارد را پیدا می‌کردند. البته این برند کنسول‌های بازی PS4 Pro و PS5 را به نحوی طراحی کرد که بدون نیاز به هیچ Firmware خاصی از این استاندارد پشتیبانی می‌کردند.

گوشی‌های تلفن همراه هوشمندی که از استاندارد HDR پشتیبانی می‌کنند

گوشی‌های تلفن همراه یکی از بهترین ابزارهای موجود و در دسترس همه  برای مشاهده محتوای مطابق با HDR هستند. وقتی سامسونگ گوشی‌های گلکسی نوت ۷ خود را که متأسفانه به دلیل انفجارهای زیاد از بازار جمع‌آوری شدند، عرضه کرد در آن‌ها قابلیتی را با عنوان Mobile HDR ارائه کرد که به نوعی زیر مجموعه استاندارد HDR به حساب می‌آمدند.

بعد از سامسونگ برند ال‌جی در گوشی‌های پرچم‌دار خود، به نام LG G6 که در سال ۲۰۱۷ میلادی عرضه کرد، این استاندارد را معرفی کرد. این گوشی‌ها نه تنها قابلیت پشتیبانی از استاندارد HDR10 را داشتند بلکه می‌توانستند از استاندارد Dolby Vision نیز پشتیبانی کنند.

در حال حاضر بسیاری از گوشی‌های تلفن همراه که بعد از سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شده‌اند قادر به پشتیبانی از این استاندارد هستند. با استفاده از این گوشی‌های تلفن همراه کاربران می‌توانند به محتواهای HDR ارائه شده توسط سرویس‌های مختلف دسترسی پیدا کنند.

در این مقاله سعی شد تا همه اصطلاحات و عباراتی را که شما برای خرید تلویزیون hdr و یا صفحه‌نمایش مبتنی بر استاندارد HDR باید بدانید و ممکن است در هنگام خرید تلویزیون و یا صفحه‌نمایش با آن‌ها برخورد کنید ، توضیح داده شوند.

در حال حاضر برنامه‌ها و محتواهای ارائه شده توسط صدا و سیمای ایران از استاندارد HDR10 پشتیبانی می‌کنند و برای دسترسی به آن‌ها باید تجهیزات لازم از جمله تلویزیون و ستاپ باکس مبتنی بر این استاندارد را در اختیار داشته باشید.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 3 / 5. تعداد آرا: 3

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | راهنمای خرید تلویزیون . بهترین تلویزیون چه ویژگی هایی دارند؟
    جولای 26, 2021

    […] بیشتر بخوانید: قصد خرید تلویزیون HDR دارید، این مطلب را بخوانید   […]

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | بررسی و مقایسه تلویزیون ال‌جی با برندهای معروف
    آگوست 1, 2021

    […] بیشتر بخوانید: قصد خرید تلویزیون HDR دارید، این مطلب را بخوانید […]

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | کیفیت تلویزیون اسنوا بهتر است یا تلویزیون ایکس ویژن؟
    آگوست 4, 2021

    […] بیشتر بخوانید: قصد خرید تلویزیون HDR دارید، این مطلب را بخوانید   […]

لینک کپی شد!