تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

نحوه اتصال گیرنده دیجیتال به تلویزیون و خودرو

هر آنچه باید در مورد گیرنده‌ دیجیتال بدانید

راهنمای استفاده
تصلا– از ۱۱ سال پیش که شبکه‌های صدا و سیما از حالت آنالوگ به حالت دیجیتال تبدیل شدند و فرستنده‌های آنالوگ غیرفعال شدند، گیرنده‌های دیجیتال یا ستاپ باکس‌ها به خانه‌های مردم راه یافتند. اکنون ‌که شبکه‌های HD صدا و سیما در حدود یک ماه است به‌صورت رسمی افتتاح شده‌اند و می‌توانید در کنار شبکه‌های ملی […]

تصلا– از ۱۱ سال پیش که شبکه‌های صدا و سیما از حالت آنالوگ به حالت دیجیتال تبدیل شدند و فرستنده‌های آنالوگ غیرفعال شدند، گیرنده‌های دیجیتال یا ستاپ باکس‌ها به خانه‌های مردم راه یافتند. اکنون ‌که شبکه‌های HD صدا و سیما در حدود یک ماه است به‌صورت رسمی افتتاح شده‌اند و می‌توانید در کنار شبکه‌های ملی SD، نسخه HD برخی از آن‌ها را نیز با کیفیت بسیار بالا ببینید، بار دیگر بحث خرید گیرنده دیجیتال جدید در میان برخی از مردم داغ شده است. در این مقاله قصد داریم با انواع گیرنده‌های دیجیتالی و نحوه اتصال گیرنده دیجیتال به تلویزیون و نصب آن‌ آشنا شویم و برخی از بهترین گیرنده دیجیتال را همراه با مشخصات، مزایا و معایب و قیمت گیرنده دیجیتال معرفی می‌کنیم.

بهترین گیرنده دیجیتال از نظر وضوح و رزولوشن

گیرنده‌های دیجیتالی SD

گیرنده‌های دیجیتالی SD قدیمی‌ترین نوع گیرنده‌های دیجیتالی محسوب می‌شوند که تنها قادر به پخش شبکه‌های SD با رزولوشن ۷۲۰ در ۵۸۰ با کدک MPEG 2 هستند. این گیرنده‌های دیجیتالی تقریباً منسوخ شده‌اند و دیگر در بازار یافت نمی‌شود.

گیرنده‌های دیجیتالی HD

گیرنده‌های دیجیتالی HD می‌توانند شبکه‌های HD با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ یا ۱۲۸۰ در ۷۲۰ را دریافت و پخش کنند. این گیرنده‌های دیجیتالی به دو دسته گیرنده‌های دیجیتالی MPEG 4 H.264 و HEVC H.265 تقسیم می‌شوند.

گیرنده‌های دیجیتالی H.264 نسل قبلی گیرنده‌های دیجیتالی HD هستند و قادر به دریافت شبکه‌های HD صدا و سیما نیستند. برای دریافت و تماشای این شبکه‌ها باید از گیرنده‌های دیجیتالی جدید HEVC H.265 با پشتیبانی از عمق رنگ ۱۰ بیت استفاده کنید.

توصیه می‌کنیم درصورتی‌که قصد خرید تلویزیون مجهز به گیرنده دیجیتالی را دارید، حتماً تلویزیونی را انتخاب کنید که گیرنده دیجیتالی داخلی DVB-T2 باشد و از کدک HEVC H.265 نیز پشتیبانی ‌کند.

در ضمن با خرید این گیرنده‌های دیجیتالی جدید می‌توانید از تماشای محتوای HEVC H.265 نیز لذت ببرید. محتوای HEVC H.265 بیت‌ریت پایین‌تری (شاخص تعیین‌کننده کیفیت) نسبت به MPEG 4 H.264 دارد و درنتیجه حجم آن نیز کمتر است؛ اما کیفیت آن با محتواهای MPEG 4 H.264 دارای بیت‌ریت بالاتر، یکسان است و حتی ممکن است کیفیت بالاتری نیز داشته باشد.

با دانلود محتواهای H.265 می‌توانید در مصرف حجم اینترنت خود تا میزان زیادی صرفه‌جویی کنید؛ البته در حال حاضر به دلیل اینکه هنوز پلیرهای زیادی از این  کدک پشتیبانی نمی‌کنند، میزان محتوای منتشرشده H.265 نسبت به محتوای H.264 به میزان قابل‌توجهی کمتر است؛ اما مطمئناً در آینده محتواهای بسیار بیشتری با این کدک منتشر می‌شوند و احتمالاً در چند سال آتی کدک H.264 به‌کلی منسوخ خواهد شد.

گیرنده‌های دیجیتالی ۴K

این نوع از گیرنده‌های دیجیتالی توانایی دریافت شبکه‌های ۴K با رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ را دارند و تمام آن‌ها از کدک HEVC H.265 و عمق رنگ ۱۰ بیت پشتیبانی می‌کند. در ضمن تمام این گیرنده‌های دیجیتالی DVB-T2 هستند.

متاسفانه در حال حاضر هیچ یک از گیرنده‌های دیجیتالی قابلیت دریافت شبکه‌های ۴K را ندارند و برای دریافت شبکه ۴K صدا و سیما به نام شبکه «فراتر» باید یا تلویزیون ۴K ایرانی مجهز به گیرنده دیجیتالی داخلی تهیه کنید.

لازم به توضیح است که گیرنده‌های دیجیتالی هیچ یک از تلویزیون‌های خارجی وارداتی که در داخل ایران مونتاژ و تولید نشده‌اند، قابلیت دریافت هیچ یک از شبکه‌های صدا و سیما از طریق فرستنده‌های زمینی و آنتن‌های معمولی را ندارند؛ زیرا برای دریافت شبکه‌های ماهواره‌ای طراحی شده‌اند.

انواع گیرنده‌های دیجیتالی از نظر کاربرد

گیرنده‌های دیجیتالی اندروید

این گیرنده‌های دیجیتالی برای دریافت شبکه‌های ملی ایران از طریق گوشی و تبلت ایجاد شده‌اند و از طریق پورت Mini USB به گوشی متصل می‌شوند. برای دریافت شبکه‌های تلویزیونی با این گیرنده‌های دیجیتالی نیازی به متصل کردن گوشی یا تبلت به اینترنت یا استفاده از سیم‌کارت ندارید و این دستگاه‌ها با کمک آنتن خارجی یا اکسترنالی که به آن‌ها متصل شده است، می‌توانند شبکه‌های تلویزیونی را دریافت کنند.

جالب است بدانید که این نوع از گیرنده‌های دیجیتالی از بیشتر قابلیت‌های گیرنده‌های دیجیتالی معمولی برخوردار هستند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید برنامه‌های تلویزیونی را روی حافظه گوشی یا تبلت ضبط کنید! از دیگر قابلیت‌های این گیرنده‌های دیجیتالی کوچک و کاربردی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از سیستم کانال‌یابی خودکار
  • برخورداری از قابلیت ماشین زمان یا Time shifting: با استفاده از این قابلیت می‌توانید زمانی که برنامه‌ای در حال ضبط است، بدون اینکه مشکلی در ضبط برنامه ایجاد شود، زمان برنامه را به عقب بازگردانید و قسمت موردنظر خود را تماشا کنید.
  • برخورداری از قابلیت ایجاد و دسته‌بندی کانال‌های موردعلاقه
  • راهنمای EPG جهت مشاهده جدول زمان‌بندی برنامه‌ها و مشاهده توضیح مختصری در مورد آن‌ها

البته برای استفاده از این نوع از گیرنده‌های دیجیتالی گوشی شما باید دارای حداقل مشخصات سخت‌افزاری لازم باشد.

این مشخصات شامل برخورداری از اندروید ۴٫۱ به بالا، ۲۰ مگابایت فضای خالی حافظه، برخورداری از رم ۵۱۲ مگابایتی و پردازنده ۸۰۰ مگاهرتزی (برای دریافت شبکه‌های SD) و ۱٫۲ گیگاهرتزی (برای دریافت شبکه‌های HD) و پشتیبانی از قابلیت OTG می‌شود.

با توجه به اینکه حتی گوشی‌های ارزان‌قیمت عرضه‌شده در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ نیز دارای این مشخصات سخت‌افزاری هستند، می‌توان گفت این گیرنده‌های دیجیتالی منحصربه‌فرد رو اکثر گوشی‌ها قابل‌استفاده هستند. گیرنده‌های دیجیتالی قابل‌استفاده برای کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها نیز طراحی و ایجاد شده‌اند که قابلیت‌های آن‌ها مشابه قابلیت‌های گیرنده‌های دیجیتالی اندرویدی است.

گیرنده دیجیتالی قابل‌استفاده در خودرو

این نوع از گیرنده‌های دیجیتالی برای استفاده در خودرو و متصل شدن به مانیتورهای سیستم‌های سرگرمی خودرو  طراحی‌ شده‌اند.

این نوع از گیرنده‌های دیجیتالی می‌توانند زمانی که خودرو در حال حرکت سریع است، نیز به‌راحتی امواج ارسالی از فرستنده‌ها را دریافت کنند و شبکه‌های تلویزیونی را با کیفیت بالایی نمایش دهند؛ البته برخی این گیرنده‌های دیجیتالی نیز مانند گیرنده‌های دیجیتالی اندرویدی قادر به دریافت شبکه‌های SD صدا و سیما هستند. درضمن این گیرنده‌های دیجیتالی تنها می‌توانند به مانیتورهایی متصل شوند که دارای ورودی AV یا HDMI باشند.

لازم به توضیح است که برخی از گیرنده‌های دیجیتالی می‌توانند از طریق پورت USB نیز به مانیتورهای مورداستفاده در داخل خوروها متصل شوند؛ اما معمولاً این گیرنده‌های دیجیتالی در هنگام حرکت خودرو، عملکرد خوبی ندارند و نمی‌توانند امواج را به‌درستی دریافت کنند.

نحوه اتصال گیرنده دیجیتال به تلویزیون

برای اتصال گیرنده‌های دیجیتالی به تلویزیون باید آن‌ها را مانند سایر دستگاه‌ها از طریق پورت HDMI یا AV به تلویزیون متصل کنید.

راه اندازی و نصب گیرنده دیجیتال

برای نصب گیرنده دیجیتال و استفاده از آن باید از آنتن‌های خفاشی با کیفیت استفاده کنید و در صورت امکان با استفاده از یک میله بلند تا جای ممکن ارتفاع آن را از روی پشت‌بام افزایش دهید (بهتر است آنتن را در مکانی نصب کنید که هیچ ساختمان یا مانعی در اطراف آن نباشد) و آن را محکم کنید تا تکان نخورد.

پس از نصب آنتن و اتصال گیرنده دیجیتالی به تلویزیون، ورودی موردنظر را با ریموت کنترل تلویزیون انتخاب و به منوی اصلی گیرنده دیجیتالی مراجعه کنید. در این منو گزینه جستجوی کانال را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا فرایند جستجوی کانال‌ها تکمیل شود.

در نظر داشته باشید برای اینکه شبکه‌ها (مخصوصاً شبکه‌های HD) با کیفیت بالایی دریافت شوند و با مشکلاتی نظیر قطع شدن تصویر و صدا یا به‌هم‌ریختگی تصاویر و پخش آن‌ها با لگ و تاخیر مواجه نشوید، باید درصد درحال نمایش در مقابل نشانگرهای نشان‌دهنده میزان کیفیت و سیگنال دریافتی توسط گیرنده دیجیتال که معمولاً به شکل دو نوار افقی هستند، حداقل ۶۰ درصد باشد. درصورتی‌که درصد این دو نوار کمتر از این میزان است، باید آنتن را کمی به اطراف بچرخانید یا در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

لازم به توضیح است درصورتی‌که گیرنده دیجیتالی شما DVB-T2 و HEVC H.265 است؛ اما در هنگام دریافت شبکه‌های HD صدا و سیما، تنها صدای این شبکه‌ها پخش می‌شود، درصورتی‌که عمق بیت رنگ دستگاه شما قابل تنظیم است، آن را روی رنگ ۱۰ بیت تنظیم کنید.

همچنین برای نمایش تصاویر دارای حرکت سریع، تنظیمات خروجی تصویر دستگاه را روی ۱۰۸۰ ۲۵Hz یا بالاتر قرار دهید. معمولاً با زدن دکمه Display روی ریموت کنترل گیرنده دیجیتالی، می‌توانید به این تنظیمات دسترسی پیدا کنید.

معرفی تعدادی از بهترین گیرنده های دیجیتال موجود در بازار

گیرنده دیجیتالی دنای مدل STB103

مشخصات:

  • DVB-T2 HEVC H.265

مزایا:

  • تیونر پرقدرت
  • قابلیت دریافت بیش از ۱۰۰۰ شبکه
  • قابلیت ضبط برنامه روی حافظه خارجی
  • قابلیت ضبط برنامه‌های یک شبکه و تماشای شبکه دیگر به‌صورت هم‌زمان
  • قابلیت نمایش شماره کانال یا ساعت
  • قابلیت خاموش و روشن شدن خودکار
  • پشتیبانی از زیرنویس فارسی
  • پشتیبانی از تله‌تکست
  • پشتیبانی از عمق رنگ ۱۰ بیت
  • پشتیبانی از هارد اکسترنال

قابلیت ارتقای نرم‌افزار (در هنگام ارتقای نرم‌افزار گیرنده‌های دیجیتالی نباید فلشی را نرم‌افزار جدید روی آن قرار دارد و دستگاه از طریق آن در حال آپدیت شدن است، از دستگاه خارج کنید. در ضمن به‌هیچ‌وجه نباید در حین انجام این کار دستگاه را خاموش کنید؛ در صورت ایجاد مشکل در هنگام به‌روزرسانی نرم‌افزار گیرنده‌های دیجیتالی، این دستگاه‌ها دیگر راه‌اندازی نمی‌شود و حتی ممکن است آسیب ببینند؛ البته معمولاً این مشکل را می‌توان با اتصال دستگاه به کامپیوتر و به‌روزرسانی آن از طریق نرم‌افزارهای اختصاصی، برطرف کرد).

معایب:

  • کند نشان دادن تصاویر شبکه‌های HD یا نمایش دادن تصاویر این شبکه‌ها همراه با لگ یا فریز شدن تصاویر
  • سرعت پایین در تعویض کانال‌ها و نمایش تصویر کانال جدید با تأخیر چند ثانیه‌ای (البته این مشکل مختص این گیرنده دیجیتالی نیست و تمام گیرنده‌های دیجیتالی زمینی این مشکل را دارند)
  • عدم وجود دکمه خاموش و روشن روی دستگاه
  • خدمات پس از فروش نامناسب
  • عدم برخورداری از خروجی صدای دیجیتال اپتیکال یا کواکسیال

قیمت گیرنده دیجیتال دنای مدل STB 103 در حدود ۳۷۵ هزار تومان است.

گیرنده دیجیتالی دنای مدل STB-STB964T2

مشخصات این مدل مانند STB 103 است؛ اما متأسفانه از کدک H.265 پشتیبانی نمی‌کند. یکی از مزایای بسیار خوب این مدل پشتیبانی از فرمت‌های مختلف تصویری ازجمله MKV، AVI، MPEG و MTS و برخورداری از پردازنده جدید است و شاید می توان گفت بهترین گیرنده دیجیتال تلویزیون است.

قیمت گیرنده دیجیتال دنای مدل STB946T2 در حدود ۳۳۰ هزار تومان است.

گیرنده دیجیتال پروویژن مدل ۲۴۷ پرو ۱

گیرنده دیجیتالی پروویژن مدل 247 پرو 1

مشخصات:

DVB- T2 HEVC H.265 (چنانچه با این دستگاه موفق به دریافت شبکه‌های HD صدا و سیما نشدید، به سایت پروویژن مراجعه و پس از دریافت نرم‌افزار جدید این دستگاه، دستگاه را با آن به‌روزرسانی کنید).

مزایا:

  • قدرت گیرندگی بالا
  • قابلیت دریافت و ذخیره‌سازی ۱۰۰۰ کانال
  • قابلیت LCN جهت چینش خودکار کانال‌ها
  • راهنمای EPG
  • قابلیت به‌روزرسانی نرم‌افزار از طریق فرستنده OTA و پورت USB
  • قابلیت ضبط روی حافظه خارجی
  • پشتیبانی از هارد اکسترنال
  • قابلیت ضبط یک شبکه و تماشای شبکه دیگر به‌صورت هم‌زمان
  • نشانگر شماره کانال یا ساعت
  • نشانگر قدرت و کیفیت سیگنال دریافتی
  • وجود ۷ دکمه در جلوی دستگاه برای خاموش و روشن کردن دستگاه، تعویض کانال‌ها و انتخاب آن‌ها و کم و زیاد کردن صدای دستگاه
  • نمایشگر زیبا

معایب:

  • عدم برخورداری از خروجی صدای دیجیتال

قیمت گیرنده دیجیتال پروویژن مدل ۲۴۷ پرو ۱ در حدود ۳۹۹ هزار تومان است.

بهترین گیرنده دیجیتال اندروید

گیرنده دیجیتال همراه گاندو مدل Pad TV GN-PT666

مزایا:

  • امکان اتصال به گوشی با استفاده از پورت Mini USB یا کابل OTG
  • امکان استفاده از این گیرنده به‌عنوان گیرنده دیجیتالی DVB-T
  • قدرت گیرندگی بالا و مصرف کم باتری
  • دارای آنتن خارجی با ارتفاع ۱۳ سانتی‌متر (آنتن به‌ شکل بند طراحی شده است و می‌توانید آن را دور دست خود بیندازید)
  • قابلیت دریافت شبکه‌ها بدون نیاز به اینترنت
  • قابلیت دریافت شبکه‌های HD
  • اندازه کوچک
  • قابل‌استفاده با گوشی‌های دارای اندروید قدیمی (۴٫۲)
  • قابلیت ضبط برنامه‌های تلویزیونی روی حافظه گوشی یا تبلت
  • برخورداری از قابلیت EPG

لازم به توضیح است برای استفاده از این گیرنده دیجیتالی باید اپلیکیشن PadTV HD را روی گوشی خود نصب کنید

معایب:

  • آنتن‌دهی ضعیف در برخی از نقاط (به گفته مصرف‌کنندگان)
  • افت دریافت سیگنال در هنگام حرکت
  • داغ شدن گوشی در هنگام استفاده از این دستگاه

قیمت گیرنده دیجیتال همراه گاندو مدل Pad TV GN-PT666 در حدود ۱۸۵ هزار تومان است.

بهترین گیرنده دیجیتال خودرو

گیرنده دیجیتال خودرو مارشال

مزایا:

  • دارای ورودی برق ۱۲ ولت
  • قدرت گیرندگی بالا
  • دارای خروجی تصویری AV
  • دارای ریموت کنترل
  • دارای بدنه با کیفیت فلزی و ضدزنگ
  • دارای دو آنتن خارجی
  • آنتن‌دهی بسیار خوب در هنگام حرکت خودرو
  • قابلیت دریافت شبکه‌های HD
  • دارای خروجی مانیتور
  • دارای نشانگر LED جهت نمایش میزان کیفیت سیگنال دریافتی

معایب:

  • عدم قابلیت اتصال فلش یا کارت حافظه به دستگاه برای ضبط کردن برنامه‌ها

قیمت گیرنده دیجیتال خودرو مارشال ۹۴۹ هزار تومان است.

بهترین گیرنده دیجیتال کامپیوتر

گیرنده دیجیتالی USB لپ‌تاپ و کامپیوتر Royal مدل R-A

مزایا:

  • قابلیت اتصال به USB 2.0 و USB 3.0
  • قابلیت ضبط برنامه روی حافظه کامپیوتر
  • دارای قابلیت Time Shift یا ماشین زمان
  • قابلیت دریافت شبکه‌ها بدون نیاز به اینترنت
  • قابلیت دریافت شبکه‌های HD
  • دارای ریموت کنترل
  • قابل‌استفاده در ویندوز ایکس پی، ویستا، ۷، ۸ و ۱۰

قیمت گیرنده دیجیتال USB لپ‌تاپ و کامپیوتر Royal مدل R-D در حدود ۱۷۰ هزار تومان است.

کلیه قیمت‌های ذکرشده در این مقاله مربوط به تاریخ ۷ دی ۱۳۹۹ هستند.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۳۹۹/۱۰/۰۸
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!