تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

آیا ویروس کرونای جهش‌یافته می‌تواند جلوی چرخیدن چرخ‌های صنعت در دنیا را بگیرد؟

اثرات گونه جدید جهش‌یافته کرونا بر صنعت

اخبار تصلا
گونه جدید و جهش‌یافته ویروس کرونا که به نظر می‌رسد منشأ اصلی آن  کشور انگلیس است، تاکنون باعث آسیب‌های زیادی بر صنعت کشورهای درگیر به ویژه کشور انگلیس شده است. حال ببنیم اثرات ویروس جدید کرونا بر صنعت چه بوده است؟

تصلا-با وجود اینکه مدت زیادی از انتشار گونه جدید ویروس کرونا در برخی از کشورها به خصوص کشور انگلیس نمی‌گذرد، اما این ویروس باعث تعطیلی چهار هفته‌ای مشاغل و فعالیت‌ها در کشورهای درگیر شده است. این تعطیلی‌ها باعث شده همه بخش‌های صنعت در این کشورها آسیب زیادی ببینند. در این مطلب قصد داریم اثرات ویروس جدید کرونا بر صنعت و تکنولوژی در کشورهای مختلف دنیا و همچنین اقدامات که دولت‌ها برای خنثی کردن اثرات این ویروس انجام داده‌اند را بررسی کنیم.

اثرات ویروس جدید کرونا بر صنعت و تولید محصولات از جمله لوازم خانگی

انتشار ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ میلادی بیشترین اثر منفی را بر روی صنعت و تولید محصولاتی مثل انواع لوازم خانگی و خودرو در کشورهای مختلف گذاشته است. برای مثال صنایع خودروسازی در کشورهای پیشرو در این صنعت با رشد منفی مواجه بوده‌اند.

شرکت خودرو ساز رولز رویس، یکی از شرکت‌های خودروسازی در کشور انگلیس در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ یعنی ابتدای شیوع نوع جدید ویروس کرونا در حدود ۱۴۰۰ عنوان شغلی را به حالت تعلیق در آورد.

این موضوع بخشی از برنامه‌ تعلیق نه هزار شغلی بود که در ماه می سال ۲۰۲۰ میلادی در این شرکت مطرح شد. شرکت خودروسازی مک‌لارن نیز اعلام کرده است قصد دارد در حدود چهار هزار نفر از نیروی کار خود را اخراج کند. برنامه‌های تعلیق شغلی در پی انتشار ویروس کرونا در بسیاری از کارخانه‌ها انجام شده است.

شرکت بوش یکی از تولید کنندگان معتبر در حوزه تولید لوازم خانگی با انتشار و همه گیری ویروس کرونا برای مدت چند ماه کارخانه‌های تولیدی خود در کشور چین را تعطیل کرد.

همچنین این کشور برنامه‌های تعدیل نیروی خود را در چند مرحله از ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی تا اوایل ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی اجرا کرده است. تعطیل شدن کارخانه‌های تولید لوازم خانگی طی چند ماه باعث شد این کارخانه‌ها از زمان‌بندی خود برای تولید محصول عقب بمانند.

شرکت سامسونگ یکی از تولیدکنندگان مطرح جهانی در حوزه تولید لوازم خانگی نیز با شیوع ویروس کرونا با مشکل عقب ماندن از برنامه تولید محصول روبرو شد.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی مراکز آماری مختلف در سراسر کشورهای جهان رشد مالی ماهانه کارخانه‌ها در ماه اکتبر به طور متوسط  حدود ۱٫۷ درصد افزایش داشته است. در این میان کارخانه‌های تولیدکننده تجهیزات حمل و نقل در مدت شش ماه منتهی به ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ با رشد ۵٫۴ درصدی تولید محصول مواجه بوده‌اند.

اما با وجود این میزان رشد، تولید همچنان در حدود ۶٫۶ درصد کمتر از ماه فوریه یعنی زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای جهان باقی مانده است.

موسسه آمار ملی کشورهای اروپایی اعلام کرده است گردش مالی در بخش خدمات تا ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی در مقایسه با گردش مالی این بخش تا قبل از ماه فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی با کاهش ۸٫۶ درصدی مواجه بوده است.

این موضوع نشان‌دهنده رکود بی‌سابقه در بخش‌های مختلف از جمله صنعت تولید محصولات مثل لوازم‌خانگی و از این دست محصولات کاربردی شده است.

بسیاری از مدیران و صاحبان صنایع که در حوزه تولید و خدمات کالا از جمله تولید لوازم‌خانگی فعالیت داشتند، سعی کردند عملکرد شرکت‌های زیر دست خود را با اتخاذ سیاست‌های مبتنی بر تبدیل چالش‌ها به فرصت‌ها مدیریت و کنترل کنند.

با این وجود افت گردش مالی در مشاغل و کمبود منابع تامین هزینه‌ها که بخشی از آن از فروش محصولات به دست می‌آید در این بخش باعث شده تولید کالاهای مختلف با مشکلات زیادی روبرو شود.

آخرین آمار ثبت نام برای خرید خودروهای نو در کشورهای مختلف نشان می‌دهد در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی درخواست برای در اختیار داشتن خودروهای نو از سوی خریداران در حدود ۲۷٫۴ درصد نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی افزایش داشته است. کاهش تقاضا در پی قرنطینه‌های پی‌درپی و تعطیلی شهرها در چند ماه از سال ۲۰۲۰ میلادی رخ داده است.

بر اساس همین آمار میزان درخواست خودرو جدید در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی در حدود ۳۰٫۷ درصد کاهش داشته است.

تأثیر ویروس جهش یافته کرونا بر صنعت تولید برق

بر اساس گزارش منتشرشده توسط شرکت National Grid، یکی از اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات رفاهی، آب، برق و گاز در کشورهای اروپایی، انگلیس و آمریکا، در شش ماه منتهی به ماه سپتامبر در سال ۲۰۲۰ میلادی، سود عملیاتی حاصل از ارائه خدمات برق و گاز در کشورهای انگلیس و آمریکا حدود ۱۷٫۴ درصد کاهش یافته است.

بر اساس اعلام این شرکت سود عملیاتی این شرکت در حدود ۱۱۷ میلیون پوند در طی ۶ ماه منتهی به ماه سپتامبر بوده است و تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی سود این شرکت کمتر از ۴۰۰ میلیون پوند خواهد بود. کم شدن سرانه میزان مصرف برق بیشتر به دلیل تعطیلی کارخانه‌ها، دفاتر و بسیاری از مشاغل رخ داده است.

اگرچه در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی شرکت Ofgem حدود ۳۵۰ میلیون پوند کمک هزینه در اختیار شرکت‌ها و اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات برق و گاز قرار داده است اما این شرکت‌ها هنوز نتوانسته‌اند وضعیت خود را به شرایط قبل از انتشار و همه‌گیری ویروس کرونا برگردانند.

انتشار گونه جدید ویروس کرونا نیز کار را سخت‌تر کرده است. متأسفانه سرمایه‌گذاری در بخش آب و برق در سال ۲۰۲۰ میلادی در حدود ۱٫۷ میلیارد دلار بوده است در حالی که در دوره مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی میزان سرمایه‌گذاری در این بخش حدود ۳٫۹ میلیارد دلار برآورد شده است.

کاهش تقاضا برای استفاده از برق و گاز عمدتاً به دلیل تعطیل بودن مشاغل در دوره همه‌گیری و انتشار ویروس کرونا بوده است. هر چند کاهش تقاضا در این بخش تا حد قابل توجهی جلوی مصرف بیش از حد سوخت فسیلی را می‌گیرد اما به هر حال کاهش تقاضا باعث کاهش درآمد و گردش مالی و سود عملیاتی شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات می‌شود.

نکته جالب و قابل توجه این است که بر اساس آمار منتشرشده توسط دپارتمان تجارت، انرژی و استراتژی صنعتی اروپا طی شش ماه منتهی به ماه سپتامبر در سال ۲۰۲۰ میلادی، حدود ۴۶٫۴ درصد از برق مصرفی در کشورهای اروپایی مثل انگلیس توسط منابع تجدید‌پذیر از جمله باد تولید شده است و این در حالی است که تنها ۳۵ درصد از نیاز شهروندان به برق توسط سوخت فسیلی تأمین شده است.

در کشور انگلیس مزرعه‌های بادی که مسئول تولید برق از طریق انرژی تجدیدپذیر باد هستند، توانسته‌اند تا روز ۱۸ دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی روزانه به طور متوسط در حدود ۱۷٫۷ گیگا وات برق تولید کنید.

در بریتانیا، در طول ۶۷ روز و ۲۲ ساعت و ۵۵ دقیقه برای تولید برق از هیچ نوع سوخت فسیلی استفاده نشده است. این مسئله باعث شده سهم سوخت فسیلی در تولید برق به چیزی کمتر از ۰٫۵ درصد برسد.

بر اساس اعلام سازمان‌های جهانی در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۱۲ میلیارد پوند از منابع تخصیص داده شده به صنایع برای کاهش اثرات منفی ویروس کرونا صرف ایجاد راه‌حل‌های جدید برای استفاده از انرژی‌های پاک و سرمایه‌گذاری در صنایعی که میزان کمتری دی‌‌اکسید کربن تولید می‌کنند و یا در آن‌ها از انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی‌ هسته‌ای استفاده می‌شود، شده است.

تأثیر گونه جدید ویروس کرونا بر ساخت و ساز در کشورهای مختلف جهان

بر اساس اعلام ONS یا مرکز ملی آمار در کشورهای اروپایی با وجود اینکه گردش مالی مربوط به پروژه‌های ساخت و ساز در بسیاری از کشورها مثل انگلیس در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی حدود یک درصد نسبت به ماه‌های قبل افزایش داشته است، اما همچنان حدود ۶٫۴ درصد پایین‌تر از میزانی است که در ماه فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی قبل از انتشار و همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان ثبت شده است.

بر اساس اعلام همین سازمان، خرید خانه در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی از ۵۳٫۱ درصد در ماه اکتبر به ۵۴٫۷ درصد رسیده است.

نکته مهمی که در زمینه ساخت و ساز باید به آن اشاره شود این است که به دلیل انتشار ویروس کرونا به خصوص گونه جدید این ویروس در ماه‌های اخیر قیمت تمام شده محصولاتی که در ساخت و ساز از آ‌ن‌ها استفاده می‌شود تا حد قابل توجهی افزایش یافته است و این امر منجر به افزایش قیمت خانه در بسیاری از کشورهای جهان و در نتیجه افزایش میزان پرداختی برای خرید خانه در آمار منتشره شده است.

به عبارت دیگر افزایش میزان پرداختی‌ها برای مسکن به این معنی نیست که تعداد خانه‌های فروخته شده در ماه نوامبر افزایش داشته است. بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده از بنگاه‌های معاملات ملکی در دوره زمانی ۱۶ تا ۲۹ نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی، بسیاری از این افراد اذعان داشته‌اند درآمد آن‌ها در طول یک سال اخیر به خصوص زمان انتشار گونه ویروس جدید ویروس کرونا بسیار پایین‌تر از میزانی بوده است که انتظار داشته‌اند.

هر چند بسیاری از دولت‌های جهان با همه‌گیری ویروس کرونا تلاش کردند برنامه‌های اقتصادی و صنعتی مختلفی را برای جبران خسارت‌های ناشی از انتشار ویروس کرونا اجرا کنند اما متأسفانه این برنامه‌ها صد در صد موفق نبودند.

رکود در بازار خرید و فروش مسکن به طور مستقیم با تولید در صنایع مختلف و همچنین فناوری رابطه مستقیم دارد. هرچه تقاضا برای خرید، فروش و بازسازی مسکن کمتر باشد فعالیت مشاغلی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با مسکن در ارتباط هستند، کاهش می‌یابد. بر اساس آمار منتشرشده در دنیا حدود ۲۸۵ شغل وجود دارد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با مسکن ارتباط دارند.

اثرات ویروس جدید کرونا بر صنعت عمده‌فروشی

خوشبختانه گردش مالی در صنعت عمده‌ فروشی در طی ماه‌های میانی سال ۲۰۲۰ با وجود همه‌گیری ویروس کرونا افزایش داشته است.

با این وجود در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۰ میلادی به دلیل انتشار گونه جدید ویروس کرونا با افت نسبتا زیادی مواجه بوده است.

بر اساس اعلام مراکز و سازمان‌های آمارگیری که در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر شده است، گردش مالی صنعت عمده‌فروشی از تاریخ ۱۹ اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی تا تاریخ ۱ نوامبر سال ۲۰۲۰ در حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است.

در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی با آغاز فعالیت نمایشگاه‌های خودرو بعد از یک دوره تعطیلی حدوداً یک ماهه صنعت خرده‌فروشی و عمده‌فروشی در حوزه تعمیر موتورهای خودروها حتی بیشتر از میزان ثبت شده در آمار مربوط به ماه فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی بوده است. این مسئله باعث شده درآمد عایده از عمده‌فروشی قطعات خودرو افزایش یابد.

هر چند درخواست و تقاضا برای تعمیر خودرو در شش ماهه منتهی به ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ افزایش چشمگیری داشته است اما همان‌‌طور که گفته شد درخواست برای خرید خودروهای جدید تا حد قابل توجهی کاهش داشته است.

این نشان می‌دهد با شیوع ویروس کرونا و رکود اقتصاد بسیاری از مردم در کشورهای مختلف ترجیح می‌دهند که به جای خرید خودروهای نو، از همان خودروهای قدیمی خود استفاده کنند.

البته در برخی از کشورها مثل ایران قضیه برعکس است. با وجود اینکه در بسیاری از کشورهای جهان قیمت خودرو نو به دلیل عدم تقاضای مشتریان کاهش چشمگیری داشته است، اما در ایران طی شش ماهه منتهی به ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ قیمت خودرو صفر تا حد قابل توجهی افزایش داشته است. این موضوع در خصوص بسیاری از کالاها از جمله لوازم‌خانگی نیز قابل مشاهده است.

عمده‌فروشی در حوزه غذا و نوشیدنی نیز در سال ۲۰۲۰ با انتشار ویروس کرونا دچار افت و خیزهای زیادی شده است. در ابتدای ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی بسیاری از دولت‌ها در کشورهای مختلف جهان بسته‌های حمایتی خود را برای کالاهای اساسی از جمله غذا و نوشیدنی ارائه کردند.

به عنوان مثال در انگلیس با وجود انتشار نوع جدیدی از ویروس کرونا در دو ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ میلادی، دولت این کشور بسته حمایتی ۵ میلیون دلاری را برای عمده فروشی و خرده ‌فروشی کالاهایی مثل غذا و نوشیدنی ارائه کرده است. این صنعت در انگلیس از ماه مارچ ۲۰۲۰ با رکود ۲۰ درصدی مواجه بوده است.

نکته مهم در خصوص صنعت عمده و خرده‌فروشی در جهان این است که با وجود ارائه بسته‌های حمایتی از سوی دولت‌های مختلف برای این صنایع اما گردش مالی در این صنعت حدود ۵۴٫۷ درصد افت داشته است.

بسیاری از فعالان این صنعت بر این باورند که امکان برگشتن به وضعیت عادی و نرمال در این صنعت تا پایان ماه مارچ سال ۲۰۲۱ میلادی وجود ندارد. مبادله کالا به دلیل بسته بودن مرزها قبل از انتشار ویروس کرونا در حدود پنج هفته به طول می‌انجامید اما بعد از انتشار ویروس کرونا، این مدت زمان به چیزی در حدود ۱۰ هفته رسیده است.

این موضوع یکی از عوامل اثرگذار در رکود و کاهش گردش مالی در این صنعت است. برای مثال راه تجاری میان کشورهایی مثل فرانسه و انگلیس به دلیل انتشار نوع جدید ویروس کرونا به مدت ۴۸ ساعت از روز ۲۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی بسته شد و این مسئله باعث شد بسیاری از کالاهایی که قرار بود از انگلیس به فرانسه ارسال شوند و برعکس برای مدت ۴۸ ساعت دیرتر به مقصد خود برسند.

بر اساس آمار منتشر شده در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی، به دلیل وجود محدودیت‌های شدید و بسته بودن فروشگاه‌ها گردش مالی در صنعت خرده‌فروشی در حدود ۳٫۸ درصد کاهش داشته است.

نکته قابل تامل در خصوص این آمار این است که در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی خرده‌فروشی در حوزه صنعت پوشاک کاهش چشمگیری داشته است این در حالی است که گردش مال در صنعت خرده‌فروشی مربوط به کالاهایی مثل خوراک و لوازم‌خانگی با افزایش چشمگیری مواجه بوده است.

شاید افزایش ساعات حضور افراد در خانه باعث شده فروش محصولات در این دو بخش افزایش داشته باشد. از طرفی گردش مالی در خرده‌فروشی آنلاین در سال ۲۰۲۰ ۳۱٫۴ درصد بوده است در حالی که این میزان در سال ۲۰۱۹ چیزی در حدود ۲۸٫۶ درصد ثبت شده است.

اثرات ویروس جدید کرونا بر صنعت حمل و نقل و سفر

اگرچه در همان ابتدای شیوع ویروس کرونا سفر به بسیاری از کشورها ممنوع شد اما با انتشار نوع جدید ویروس کرونا، در حدود ۴۰ کشور سفر به انگلستان را که منشأ ظهور این گونه جدید از ویروس بوده است ممنوع کردند.

بستن راه‌های ارتباطی کشورها با یکدیگر به خصوص راه‌های ارتباط کشورهای اروپایی با یکدیگر و انگلیس باعث ایجاد وقفه و قطع زنجیره تأمین کالا و همچنین سفر به کشورهای مختلف شده است.

بر اساس اعلام کنسرسیوم خرده‌فروشی بستن مرزها باعث اختلال در واردات و صادرات کالا به کشورهای مختلف جهان خواهد شد. همچنین بستن راه‌های ارتباطی باعث بروز مشکل در سفر چه از طریق راه‌های هوایی و چه از طریق راه‌های زمینی و دریایی خواهد شد. لغو سفرها به خصوص در آستانه تعطیلات سال نو تأثیر مستقیمی بر اقتصاد کشورها به خصوص آن دسته از کشورها و شهرهایی که اقتصاد آن‌ها تا حد قابل توجهی به صنعت گردشگری وابسته است؛ دارد.

بر اساس آمار رسمی اعلام شده توسط خطوط هوایی مختلف مسافرت به کشورهای مختلف جهان در طول همه‌گیری ویروس کرونا به خصوص با شیوع نوع جدید آن در حدود ۵۳ درصد کاهش داشته است.

این مسئله منجر به از دست رفتن سرمایه ۱٫۳ میلیون پوندی شده است که قرار بود از طریق سفر تأمین شود. کاهش درآمد خطوط هوایی باعث شده برخی از شرکت‌های مسافرتی و خطوط هوایی مثل ویرجین آتلانتیک در حدود ۱۱۵۰ شغل را به حالت تعلیق در بیاورند.

خطوط هوایی بریتیش اِیروِیز اعلام کرده قصد دارد ۱۳ هزار کارمند خود در سراسر جهان را اخراج کند. تعداد مسافران در پایان‌های مسافرتی و فرودگاه‌ها در طول سال ۲۰۲۰ میلادی با انتشار ویروس کرونا حدود ۸۸٫۹ درصد نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی کاهش یافته است.

آخرین آمار منتشرشده توسط انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی مسافرت‌های بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ میلادی نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی در حدود ۶۶ درصد کاهش داشته است.

هر چند در ابتدای امر ممکن است ارتباط میان تعداد مسافرت‌ها و رشد صنعت در کشورهای مختلف جهان مسئله‌ای دور از انتظار باشد اما واقعیت این است که سفرها به خصوص سفرهای خارجی تأثیر مستقیمی بر صنعت و اقتصاد همه کشورها دارد.

تأثیر گونه جدید ویروس کرونا بر حوزه فناوری اطلاعات

انتشار و همه‌گیری ویروس کرونا باعث انفجار غیرقابل پیش‌بینی در حوزه فناوری اطلاعات و سرویس‌های آنلاین شده است. به دلیل افزایش کاربران اینترنت و استفاده از آن برای کارهای مختلف از جمله خرید و فروش کالا، بحث امنیت اطلاعات در این حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بر اساس اعلام سازمان‌های مختلف در سال ۲۰۲۰ میلادی،حدود ۱۰ هزار و ۴۲۸ مورد حمله فیشینگ برای سرقت کردن اطلاعات کاربران فقط در کشور انگلیس گزارش شده است. تنها در ماه ژوئن زمانی که هنوز بسیاری از شرکت‌ها به بحث اهمیت امنیت اطلاعات توجه نکرده بودند و از روش‌های قدیمی‌تر قبلی برای حفظ اطلاعات کاربران استفاده می‌کردند، حدود ۲۵۵۸ مورد حمله هکرها برای دزدیدن اطلاعات کاربران گزارش شده است.

موسسه فایننشال تایمز اعلام کرده است  در بازه زمانی اول مه اکتبر سال ۲۰۲۰ تا ۱۵ نوامبر همان سال سرقت اطلاعات کاربرانی که از طریق اینترنت یا خرید و فروش محصول انجام می‌داده‌اند و یا به نوعی مشغول به کار بوده‌اند، حدود ۱۱۷ درصد در مقایسه با دوره مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی افزایش داشته است.

به طور کلی میزان جرایم آنلاین در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ در حدود ۳۸۵ درصد افزایش یافته است. این آمار به خصوص در روز جمعه سیاه که تعداد زیادی از کاربران خرید خود را از طریق اینترنت انجام داده‌اند، افزایش زیادی داشته است.

میزان مصرف اینترنت در بسیاری از کشورهای اروپایی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا نسبت به قبل از ماه فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است. بر اساس این آمار در برخی از کشورهای اروپایی کاربران بیش از یک‌ چهارم از ۲۴ ساعت خود را یعنی چیزی در حدود هشت ساعت از شبانه‌روز را در حال استفاده از اینترنت گذرانده‌اند.

نکته قابل توجه در این خصوص این است که با وجود اینکه بسیاری از مشاغل به خصوص صنایع تولیدی از جمله صنایع تولید لوازم‌خانگی با شیوع و همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ ضررهای سنگین و بی‌سابقه‌ای را متحمل شدند اما تولیدکنندگان محتواهای آنلاین به سود هنگفتی در این مدت دست یافته‌اند. همچنین توسعه‌دهندگان نرم‌افزار نیز از این شرایط بهره زیادی برده‌اند.

اثرات ویروس جدید کرونا بر صنعت کشاورزی، جنگل‌داری و شیلات

بر اساس اعلام ONS یا مرکز آمار ملی، اگرچه در زمان فروکش کردن همه‌گیری ویروس کرونا در کشورهای مختلف به خصوص کشور انگلیس که دچار گونه پاندمی گونه جدیدی از ویروس کرونا شده است، بخش کشاورزی تا حدود ۶٫۱ درصد پیشرفت داشته است اما به طور کلی درآمد بخش کشاورزی همچنان در حدود ۲٫۱ درصد کم‌تر از زمانی است که خبری از انتشار ویروس کرونا نبوده است.

بسیاری از کشاورزان بر این عقیده‌اند که انتشار ویروس کرونا باعث شده تا اهمیت تأمین مواد غذایی در داخل کشورها پررنگ‌تر شود. از طرفی بانک‌های داخلی در بسیاری از کشورها چه آن دسته از کشورهایی که درگیر گونه جدید ویروس کرونا هستند و چه آن دسته از کشورهایی که خوشبختانه هنوز شواهدی از انتشار این گونه ویروس کرونا در آن‌ها دیده نمی‌شود، سعی کرده‌اند برنامه‌های حمایت مالی خود را برای کمک به کشاورزان در این بخش به اجرا در بیاورند.

به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود کشاورزی و صنایع وابسته به آن بعد از بهبود اوضاع و واکسیناسیون همگانی و جهانی بهبود قابل توجهی پیدا کند.

منبع
ons

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!