تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

غرفه‌های نمایشگاه لوازم خانگی پیگیر کدام یک از اهداف 14گانه بودند؟

پیشتازی امرسان و گلدیران؛ بی‌اعتنایی پلار و الکتروژن

بدون عنوان
بیستمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی در حالی هفته گذشته به کار خود پایان داد که تنوع برندهای لوازم خانگی ایرانی با وجود غیبت برخی بزرگان این حوزه مشهود بود، در حال حاضر ممنوعیت واردات لوازم خانگی و خروج شرکت‌های خارجی از ایران به یک امتیاز ویژه برای فعالان داخلی تبدیل شده تا سرانجام به کلیشه‌ی «تبدیل تحریم‌ها به فرصت» رنگ و بوی واقعیت بدهند. اما باید دید شرکت‌های داخلی این فرصت را غنیمت می‌شمارند یا خیر؟

تصلا-بیستمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت لوازم خانگی پنجم تا هشتم دی ماه سال جاری با حضور ۱۷۶ شرکت داخلی با حضور برندهای لوازم خانگی ایرانی برگزار شد. وجه تمایز رویداد نمایشگاهی امسال حضور پررنگ قطعه‌سازان و تولیدکنندگان مواد اولیه نسبت به سال‌های گذشته بود. در این بین، شیوع جهانی بیماری کرونا هم افت شدید شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان را در نمایشگاه امسال به دنبال داشت.

‌طوری که در این نمایشگاه هیچ شرکت خارجی حضور نداشت و بازدید عموم هم فقط به‌صورت آنلاین میسر بود. بعضی از معروف ترین برندهای لوازم خانگی ایرانی نظیر اسنوا، پارس خزر، پاکشوما و … نیز ترجیح دادند در نمایشگاه امسال صنعت لوازم خانگی فعالیتی نداشته باشند.

در این بین شرکت‌هایی هم بودند که از غیبت و سکون رقبای خود بیشترین بهره را بردند و نه‌تنها متراژ بالایی از مساحت نمایشگاه را به خود اختصاص دادند، بلکه محصولاتی را به نمایش گذاشتند که نشان از پیشرفت چشمگیر برندهای ایرانی لوازم خانگی در طراحی و توسعه لوازم خانگی داشت. گویا این برندها به‌خوبی دریافته‌اند که نمایشگاه تجاری می‌تواند بهترین فرصت برای معرفی محصولات جدید، شناسایی عوامل مؤثر بر فروش، تصویرسازی شرکت و سایر موارد مزیتی باشد.

به‌ویژه ممنوعیت واردات لوازم خانگی و خروج شرکت‌های خارجی از ایران به یک امتیاز ویژه برای فعالان داخلی تبدیل شده تا سرانجام به کلیشه‌ی «تبدیل تحریم‌ها به فرصت» رنگ و بوی واقعیت بدهند. اما باید دید شرکت‌های داخلی این فرصت را غنیمت می‌شمارند یا خیر؟

اهداف ۱۴گانه صنعت نمایشگاهی

طی گزارش‌های قبلی «تصلا» از بیستمین نمایشگاه صنعت لوازم خانگی به این موضوع اشاره شد که در ایران گاه عوامل سطحی مانند ظاهرسازی برای پشتیبانی از یک صنعت یا انجمن، عقب نماندن از رقبا، استمرار حضور در نمایشگاه‌های سالانه و … باعث حضور بسیاری از غرفه‌داران در نمایشگاه‌ها می‌شود. از این رو در میان شرکت‌کنندگان، متراژ بالاتر غرفه‌ها و یا تعدد حضور افراد در غرفه‌ها از عوامل مهم موفقیت برند به حساب می‌آید.

این در حالی است که صنعت نمایشگاهی جهان با هدف نمایش کالاهای جدید، تغییرات روزافزون فن‌آوری، آشنایی مصرف‌کنندگان با این محصولات و ایجاد فضایی مناسب برای رقابت سالم پیش می‌رود. از این رو، معمولاً برندهای معتبر برای حضور در نمایشگاه‌ها از ۱۴ هدف:
۱- فروش بیشتر و افزایش سهم بازار
۲- معرفی کالاهای جدید
۳- کسب شهرت و اعتبار
۴- اخذ سفارشات کلان برای آینده
۵- جمع آوری نقدینگی
۶- برقراری ارتباط با جامعه و مصرف‌کنندگان
۷- ایجاد یک ذهنیت مثبت و قوی در مورد بنگاه یا محصول
۸- القای یک طرز فکر یا اندیشه نو در مصرف‌کننده
۹- پیداکردن پیمان‌کاران و تأمین‌کنندگان مواد اولیه
۱۰- شناسایی و ارزیابی رقبا
۱۱- جذب نیروهای مستعد و توانمند جهت همکاری
۱۲- ملاقات با خریداران بالقوه و تهیه یک بانک اطلاعات با ارزش در جهت برنامه‌ریزی اصولی
۱۳- به‌کارگیری حواس پنج‌گانه خریدار برای درک کامل محصولات
۱۴- شناسایی نمایندگان و توزیع‌کنندگان جدید برای محصولات

یک یا چند مورد را به‌صورت همزمان دنبال می‌کنند. حال «تصلا» در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی به بررسی سالن ۳۸ نمایشگاه پرداخته که هر یک از برندهای فعال در نمایشگاه بیشتر کدام یک از اهداف ۱۴‌‌گانه مورد اشاره را مد نظر داشته‌اند.

متراژ بالا بدون طراحی و ایدۀ نو

گروه صنعتی پلار یکی از برندهای لوازم خانگی ایرانی که خود را تولیدکنندۀ بخاری، کولر، جاروبرقی، آبگرمکن و یخچال فریزر معرفی می‌کند اولین شرکت مورد بررسی در سالن ۳۸ بیستمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی است.

این شرکت با اختصاص بخش طولی ورودی سالن، متراژ بالایی را از آن خود کرد، اما به نظر می‌رسد پلار از آن دست شرکت‌هایی بود که صرفاً با اجاره متراژ بیشتر سعی بر خودنمایی داشت. زیرا نه‌تنها نوآوری خاصی در چیدمان غرفه‌ها مشاهده نمی‌شد، حتی به گفته‌ی مسئول غرفه، مدیران این شرکت در نمایشگاه امسال شرکت نداشتند.

در بررسی جداگانه اهداف ۱۴گانه نیز باید گفت که این گروه صنعتی صرفاً اهداف ۹، ۱۰ و ۱۴ را دنبال می‌کرد. زیرا بیشتر افراد حاضر در این غرفه کارشناسان بازاریابی بودند و بیشتر به استقبال افرادی می‌رفتند که پیشنهاد جدیدی برای همکاری داشتند.

البته شناسایی پیمان‌کاران و نمایندگان جدید برای شرکت به‌خودی خود هدف اول، یعنی افزایش سهم بازار را در پی دارد، اما این غرفه کمتر با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار می‌کرد و غرفه‌داران سؤالات مخاطبان عام نمایشگاه را اکثراً بی‌پاسخ می‌گذاشتند.

در معرفی کالای جدید نیز پلار چندان موفق عمل نکرد. نمای این غرفه را بیشتر گلبرگ و لوگوی شرکت تشکیل داده و تعدادی کمی از وسایل سرمایشی و گرمایشی هم قابل مشاهده بودند. مسئولان این شرکت در نمایشگاه امسال حتی آبگرمکن‌های خود را در معرض دید بازدیدکنندگان نگذاشتند.

چنین روشی اهداف بعدی، یعنی کسب اعتبار و شهرت، جمع‌آوری نقدینگی، برقراری ارتباط با جامعه، ایجاد ذهنیت مثبت و القای اندیشه نو را زیرسؤال می‌برد. زیرا دستیابی به چنین اهدافی اولاً نیاز به محصولات و طراحی‌های جدید و نو دارد، درثانی تعامل سازنده با مصرف‌کنندگان را می‌طلبد که پلار در هر دو موضوع با ضعف مواجه بود.

جذب نیروهای مستعد نیز شاید هدفی باشد که مجموعه شرکت‌های فعال در نمایشگاه‌های صنعتی ایران توجهی به آن ندارند. چراکه متأسفانه هنوز بسیاری از شرکت‌ها برای مدیریت منابع انسانی اهمیت ویژه‌ای قائل نیستند و حتی در زمان‌هایی غیر از برگزاری نمایشگاه برنامه مدون و صحیحی برای جذب نیروی کار ندارند.

شلوغ‌ترین غرفۀ نمایشگاه لوازم خانگی

امرسان؛ همین که با شنیدن این نام شعار «زیبا، جادار، مطمئن» به ذهن‌مان خطور می‌کند، یعنی یک تیم تبلیغاتی قدرتمند در این شرکت حضور دارد. تیمی که در نمایشگاه امسال هم عملکرد خوبی داشته و توانسته بهترین جانمایی را در سالن ۳۸ داشته باشد.

غرفه امرسان در نمایشگاه امسال درست در موقعیتی قرار داشت که بازدیدکنندگان به محض ورود به مهم‌ترین سالن نمایشگاه با برند امرسان مواجه می‌شدند.

این شرکت با استفاده از لوازم تولیدی خود توانسته بود چیدمانی زیبا داشته باشد و با بهره‌گیری از رنگ‌های مختلف همان هدفی را دنبال کند که از آن به‌عنوان به‌کارگیری حواس پنج‌گانه خریدار یاد شده است. مشخصاً تحت تأثیر قراردادن حواس پنج‌گانه مخاطب چند هدف نهفته در خود دارد که از جمله آن می‌توان به افزایش سهم بازار، اخذ سفارشات کلان برای آینده، برقراری ارتباط با مصرف‌کننده و در نهایت جمع‌آوری نقدینگی اشاره کرد.

این شرکت با اینکه طی سال‌های اخیر پای در عرصه تولید ماشین لباسشویی، اجاق گاز، جاروبرقی و هود هم گذاشته، اما همچنان روی تولید یخچال و فریزر تمرکز بیشتری دارد تا در این زمینه بتواند به یکه‌تاز بازار ایران تبدیل شود.

موضوعی که در نمایشگاه امسال هم مشهود بود و بیشتر محصولات امرسان در غرفه را یخچال فریزر تشکیل می‌داد. البته این برند علاوه بر یخچال و فریزر، در تولید سایر محصولات نظیر لباسشویی هم به ایده‌ها و طراحی‌های نو دست یافته و نظر مخاطبان را به سمت خود جلب کرده بود.

شاید بتوان امرسان را یکی از موفق‌ترین شرکت‌های فعال در بیستمین نمایشگاه صنعت لوازم خانگی معرفی کرد. چراکه آن‌ها توانسته‌اند بیشترین بهره را از ممنوعیت واردات و نبود برندهای خارجی ببرند و با طراحی‌های جدید و ایده‌های نو بار دیگر در بازار داخلی به دنبال جایگاه گذشته خود باشند.

به دنبال همین نوگرایی است که امرسان یکی از شلوغ‌ترین غرفه‌ها در چهار روز برگزاری نمایشگاه بود. شاید اگر جذب نیروهای مستعد را کنار بگذاریم، این شرکت در این نمایشگاه پیگیر تمام اهداف دیگر بوده است.

حضور در دل مشتریان

«کولان سل» از زیرمجموعه‌های هولدینگ انرژی از معدود سازندگان مواد اولیه است که در سالن ۳۸ حضور داشت. این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین سازنده پد سلولزی در ایران شناخته می‌شود و علاوه بر این محصول، در ساخت فن اگزاست و فریم نیز دستی بر آتش دارد.

طبیعتاً مهم‌ترین هدفی که سازندۀ مواد اولیه در میان تولیدکنندگان محصول نهایی دنبال می‌کند، برقراری ارتباط با جامعۀ هدف، کسب اعتبار و درنهایت اخذ سفارشات کلان برای آینده است.

یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز نمایشگاه امسال صنعت لوازم خانگی نسبت به سال‌های گذشته به همین حضور پررنگ تولیدکنندگان مواد اولیه و قطعه‌سازان بازمی‌گشت. با اینکه فعالان این گروه اکثراً در سالن دیگری حضور داشتند، اما مدیران کولان سل استراتژی بهتری در پیش گرفته و غرفه خود را در دل مشتریان بالقوه خود انتخاب کردند.

ققنوسی که از خاک برخاست

سال ۱۳۹۵ بود که نام‌هایی نظیر «ارج» و «آزمایش» با آن همه قدمت و اعتبار از صنعت لوازم خانگی رسماً کنار گذاشته شدند تا یک شکست تلخ برای دو برند بین‌المللی ایرانی رقم بخورد. با این حال حضور برند آزمایش در بیستمین نمایشگاه صنعت لوازم خانگی نشان از احیای کارخانه‌ای داشت که یادآور خاطرات نوستالژیک است.

تولیدکننده‌ای که در روزهای نه‌چندان دور انبار خود را خالی از محصول می‌دید حالا با تغییر مدیریت به توسعۀ صادرات هم می‌اندیشد. حال دیگر سبد تولید این ققنوس از خاک برخاسته محدود به یک کالا نمی‌شود، بلکه در غرفه این شرکت محصولاتی نظیر آبگرمکن، کولر، یخچال و فریزر، فریزرهای تک، لباسشویی‌های دوقلو و اتومات و … مشاهده می‌شود.

این شرکت علاوه بر حفظ ظاهر نوستالژیک بعضی محصولات، در طراحی و نوآوری تعدادی از اقلام نیز موفق عمل کرده است. به گفته مدیر برنامه‌ریزی این شرکت، طی هفته‌های آینده خط تولید کولرهای اکسترا که محصولی دانش‌بنیان است و همچنین آبگرمکن‌های این شرکت در شهرک صنعتی سمنان به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

آزمایش همچنین با استفاده از قابلیت اینترنت اشیا روی محصولات خود، سعی دارد در سال آینده در بازار کشورهای عربی و آسیای میانه جایی برای خود پیدا کند.

چنین رویکردی نشان می‌دهد آزمایش هم در نمایشگاه امسال چند هدف عمده را دنبال می‌کند که از جمله آن می‌توان به افزایش سهم بازار، معرفی محصولات جدید، بازیابی اعتبار خود و القای اندیشه نو در بین مصرف‌کنندگان و رقبا اشاره کرد. البته این شرکت از دیگر اهداف ۱۴گانه هم غافل نمانده، اما فعلاً به نظر می‌رسد بیش از هر چیزی بر احیای اعتبار برند «آزمایش» تمرکز دارد.

حضور از سر اجبار

«الکتروژن» در کنار کولان سل شاید تنها تولیدکنندگان قطعه و مواد اولیه باشند که در سالن ۳۸ حضور داشتند. الکتروژن به‌رغم فضای زیادی که به خود اختصاص داده بود، اما نتوانست محصولاتش را آن‌طور که باید، به نمایش بگذارد. غیبت مدیران مجموعه در نمایشگاه امسال نیز از دیگر ضعف‌های این غرفه به حساب می‌آمد. غرفه‌ای که در دقایق زیادی حتی یک کارشناس هم در آن حضور نداشت و به همین دلیل کمتر بازدیدکننده‌ای در حوالی الکتروژن مشاهده می‌شد.

شاید این تولیدکننده الکتروموتور و الکتروپمپ که اتفاقاً تولیدات خوبی هم دارد نمونه بارزی از شرکت‌هایی باشد که گویا از سر اجبار در نمایشگاه امسال ثبت‌نام کرده‌‌اند و هیچ هدفی را دنبال نمی‌کنند. البته حضور در قلب سالن ۳۸، یعنی جایی که تولیدکنندگان محصولات نهایی حضور دارند امتیاز ویژه الکتروژن به حساب می‌آمد؛ اما وقتی تبلیغ و مذاکره‌ای صورت نگیرد نمی‌توان دستاورد خاصی برای این شرکت از نمایشگاه بیستم در نظر گرفت.

از این رو باید این شرکت را در کنار پلار از نمونه‌های ناموفق نمایشگاه بیستم صنعت لوازم خانگی دانست. زیرا این دو غرفه به‌اندازه مساحتی که اشغال کرده بودند، هدف و برنامه‌ریزی نداشتند و به شکل سنتی به فعالیت‌های نمایشگاهی وفادار ماندند.پ

زیباترین غرفه نمایشگاه

در نقطه مقابل الکتروژن، می‌توان غرفه جی ‌پلاس را مثال زد که از نمونه‌های موفق برندهای لوازم خانگی ایرانی در بیستمین نمایشگاه لوازم خانگی بود. تبلیغات و فعالیت نمایشگاهی این فرزند گلدیران تنها به بالابردن ضریب اشغال نمایشگاه و افزایش کارشناسان حاضر در غرفه محدود نمی‌شود؛ آنها به نسبت به متراژی که در اختیار داشتند، محصولات مختلف را به نمایش گذاشتند. از لحاظ طراحی غرفه نیز، به‌جرئت می‌توان جی‌پلاس و امرسان را زیباترین غرفه‌های سالن ۳۸ معرفی کرد.

به دنبال همین چیدمان و البته جانمایی مناسب است که این دو برند شلوغ‌ترین غرفه‌ها طی چهار روز فعالیت نمایشگاه بودند. اما شاید برتری که جی‌پلاس نسبت به امرسان دارد، کامل‌تربودن مجموعه لوازم خانگی است.

در حالی که امرسان بیشتر تمرکز خود را روی تولید یخچال‌های باکیفیت گذاشته، طبیعتاً یخچال‌ها و فریزرهای امرسان کیفیت بهتری نسبت به جی‌ پلاس دارند، اما جی‌پلاس در تولید سایر محصولات به‌طور نسبی گوی سبقت را از امرسان ربوده است.

شاید در روزی که ال.جی خاک ایران را ترک می‌کرد بسیاری از فعالان این صنعت و مصرف‌کنندگان نگران جای خالی این شرکت کره‌ای بودند، اما گلدیران با جایگزین کردن برند جی‌پلاس اجازه بروز کمبود در بازار را نداد. برند نوظهوری که در ابتدا به‌عنوان تولیدکننده تلویزیون، یخچال و ماشین لباسشویی شناخته می‌شد، اما اکنون توانسته حوزه فعالیت خود را تا بازار موبایل و تهویه هوا نیز گسترش دهد.

به هر حال جی‌پلاس در دومین سال فعالیت خود اهداف مختلفی را در نمایشگاه دنبال می‌کرد که بالطبع مهم‌ترین آن به کسب شهرت و اعتبار بازمی‌گردد. این برند به لطف گلدیران در مدت فعالیت خود به‌خوبی در جامعه شناخته شده، اما برای معرفی محصولات خود و کسب اعتبار چاره‌ای جز حضور فعالانه در چنین نمایشگاه‌هایی ندارد. این شرکت همچنین با طراحی زیبا و فکرشدۀ غرفه خود توانسته حواس پنج‌گانه بازدیدکنندگان را درگیر کند.

شاید این پرسش مطرح شود که چطور در یک نمایشگاه صنعتی می‌تواند حس چشایی بازدیدکنندگان را درگیر کرد؟ جی‌پلاس با تعبیه یک کافه کوچک در غرفه خود و سرو رایگان انواع نوشیدنی‌ها، علاوه بر تأمین نیاز بازدیدکنندگان، آنها را حداقل برای چند دقیقه در غرفه خود نگه داشته و بدین شکل ترغیب به بازدید از محصولات می‌کرد.

به‌طور کلی اگر جذب نیروی کار را کنار بگذاریم، به‌جرات می‌توان گفت که جی‌پلاس تمام ۱۳ هدف دیگر را در نمایشگاه امسال دنبال کرد و نشان داد حتی با وجود محدودیت‌هایی کرونایی می‌توان بیشترین بهره را از صنعت نمایشگاهی برد.

پارسی که حاشیه‌ساز شد

«پارس» با بیش از ۴۰ سال سابقه از قدیمی‌ترین برندهای لوازم خانگی ایرانی در بیستمین نمایشگاه لوازم خانگی به حساب می‌آمد. شرکت کارخانجات لوازم خانگی پارس در جریان برگزاری نمایشگاه امسال پیش از هر اتفاق دیگری با تغییر سرپرست خود خبرساز شد.

به‌رغم اینکه این برند نیز همانند شرکت‌های قدیمی صنعت لوازم خانگی، طی سال‌های اخیر وضعیت چندان مساعدی نداشته و گاه با تعطیلی بعضی از خطوط تولید مواجه شده، اما توانسته تا امروز خود را سرپا نگه دارد و تولیدات جدیدی را روانه بازار کند.

این شرکت که در بورس هم فعالیت دارد، فعلاً تولیدات خود را به یخچال و فریزر و ماشین لباسشویی محدود نگه داشته، اما به نظر می‌رسد برنامه‌هایی برای توسعۀ تولید و صادرات خود برای سال آینده دارد.

مهم‌ترین هدفی که این برند در نمایشگاه امسال دنبال می‌کرد به ارزیابی رقبا و ارتباط‌گیری با تأمین‌کنندگان مواد اولیه بازمی‌گشت. چنان‌که سرپرست جدید این شرکت با حضور در غرفه امرسان دیدار و گفت‌وگویی با مدیرعامل این شرکت داشت. شاید پارس در نظر دارد در نمایشگاه‌های آتی اهداف دیگری را پیگیری کند.

آغازی قدرتمند برای مادیران

شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران که سال‌هاست با برندهای ایکس.ویژن و تی.سی.ال در بازار تلویزیون ایران فعالیت دارد طی شهریور سال جاری توسط رئیس جمهوری افتتاح شد تا در سال جاری با لوگو مادیران در نمایشگاه لوازم خانگی حضور پیدا کند.

مادیران نیز از غرفه‌های فعال امسال به حساب می‌آمد و تلاش کرد پا به پای گلدیران و امرسان حرکت کند.

شاید بتوان تلویزیون‌های ایکس.‌ویژن را از بهترین تولیدات امروز صنعت لوازم خانگی ایران دانست. اما مادیران علاوه بر این محصول، برای بهبود تولید یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و کولر گازی هم برنامه‌های ویژه‌ای دارد.

بالطبع اولویت اهداف مادیران که شرکتی تازه تأسیس است به معرفی کالاها و برند خود، کسب شهرت و اعتبار، ارزیابی رقبا و افزایش سهم بازار مربوط می‌شود. این شرکت با دستیابی به اهداف مذکور در این نمایشگاه، طی سال‌های آینده می‌تواند دیگر اهداف را دنبال کند و رقبای جدی خود را پشت سر بگذارد.

داعیه‌داران پاناسونیک

در بین تولیدکنندگان لوازم خانگی خرد و کوچک نظیر جاروبرقی، چرخ گوشت و … در نبود برندهایی نظیر پارس خزر و پاکشوما، «تولیپس» به یکه‌تازه نمایشگاه لوازم خانگی امسال در این حوزه تبدیل شد و از غیبت رقیبان خود بیشترین بهره را برد.

مدیران حاضر در غرفه که داعیه‌دار ادامه تولیدات پاناسونیک هستند بیش از هر هدفی در نمایشگاه امسال موضوع ریبرندینگ را دنبال کردند و در تلاش بودند این موضوع را جا بیندازند که تولیدات تولیپس تفاوتی با پاناسونیک ندارد.

چراکه در همان اوایل دهه ۸۰ تولیپس توسط شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران معرفی شد و فعالیت این شرکت هم در سال ۱۳۵۱ با همکاری تولیدکننده محصولات پاناسونیک کلید خورد. به هر حال تولیپس با اقداماتی که در پیش گرفت بین برندهای لوازم خانگی ایرانی ،  از غرفه‌های موفق نمایشگاه امسال لوازم خانگی بود.

حتی کارشناسانی در این غرفه حضور داشتند که به شکل مکتوب با مشتریان، نمایندگان و توزیع‌کنندگان ارتباط می‌گرفتند تا یک بانک اطلاعاتی جامع داشته باشند؛ اتفاقی که کمتر غرفه دیگری به آن توجه داشت.

حضور در نمایشگاه تخصصی یا جشنواره؟

از دیگر برندهای لوازم خانگی ایرانی که در در سالن ۳۸  بیستمین نمایشگاه لوازم خانگی حاضر بودند می‌توان به غرفه‌های برفاب، ایران شرق، کلور، سیلوان، نانیوا و بلانتون اشاره کرد. غرفه‌هایی که نه آن‌قدر قدرتمند در نمایشگاه حاضر شدند که رقیبی جدی برای سایر غرفه‌داران به حساب بیایند و نه آن‌قدر ضعیف بودند که حضور آن‌ها از سر اجبار خوانده شود.

با این حال به نظر می‌رسد این گروه شرکت‌ها بیشتر از این رو در نمایشگاه امسال حضور یافتند که سنت هر ساله خود را به جای آورند و احیاناً سایر رقبا تصور نکنند آن‌ها تسلیم تحریم یا کرونا شده‌اند.

چنان‌که در دو غرفه برفاب و نانیوا هیچ مسئولی برای پاسخگویی به سؤالات بازدیدکنندگان حضور نداشت. فقط یک سری محصول با یک غرفه‌دار در نمایشگاه مشاهده می‌شد که نشان از بی‌برنامگی این دو شرکت برای حضور در نمایشگاه امسال داشت.

در غرفه بلانتون نیز مسئولانی حضور داشتند که در معرفی محصولات خود تسلط کافی نداشتند که این امر می‌تواند یک ضد تبلیغ برای این شرکت باشد.

ایران شرق و سیلوان نیز به‌رغم حضور در نمایشگاه و پاسخ به بازدیدکنندگان آنچنان فعال نبودند که بتوان یکی از اهداف ۱۴گانه مورد بررسی را برای آنها برجسته دانست. حضور نمایشگاهی آنها تفاوت چندانی با فعالیت در بازار نداشت و گویا تعدادی از آنها در یک دورهمی یا جشنواره حضور پیدا کرده‌اند تا یک نمایشگاه تخصصی صنعتی.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 3 / 5. تعداد آرا: 2

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

IMG_20190225_204748_094
امیر داداشی
۱۳۹۹/۱۰/۱۴
امیر داداشی؛ فارغ‌التحصیل رشته علوم ارتباطات در مقطع کارشناسی ارشد هستم. فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی در حوزه اقتصاد و صنعت را از سال 92 شروع کردم. طی این مدت با روزنامه‌ها و پایگاه‌های خبری مختلف همکاری داشتم. در حال حاضر هم عضو تیم تحریریه تصلا هستم و اخبار حوزه صنعت لوازم خانگی و الکترونیک را به طور ویژه رصد و پیگیری می‌کنم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    مجید
    ژانویه 4, 2021

    عالی و کارشناسانه ممنونم

لینک کپی شد!