تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

از مشکلات و نگرانی تیم‌ها بابت ویزا تا اجازه نداشتن برای بردن نمونه محصول

۵ استارت‌آپ ایرانی زیر ذره‌بین ۲۰۲۰ Future Starts

اخبار تصلا
جیتکس GITEX 2020 امسال میزبان 20 استارت‌آپ ایرانی اعزام‌شده به این نمایشگاه بود. از این 20 استارت آپ ایرانی، پنج استارت‌آپ موفق شدند به مرحله نیمه‌نهایی ۲۰۲۰ Future Starts راه یابند.

تصلا-امسال نمایشگاه جیتکس دبی با وجود نگرانی‌ها به دلیل شیوع کرونا و همزمان شدن این نمایشگاه با موج دوم و سوم این بیماری در حالی از ۱۶ تا ۲۰ آذر ماه برگزار شد که از میان ۲۰ استارت آپ ایرانی اعزام‌شده به این نمایشگاه، تنها پنج استارت‌آپ موفق شدند به مرحله نیمه‌نهایی ۲۰۲۰ Future Starts راه یابند.

این در حالی بود که ۷۰ استارت‌آپ از سراسر جهان وارد مرحله نیمه نهایی شدند. هرچند در پایان استارت‌آپی از برزیل موفق به کسب عنوان استارت‌آپ برتر شد. به همین بهانه پای صحبت‌های مسئولان پنج استارتآپ ایرانی حاضر در مرحله نیمه نهایی نشستیم تا چالش‌های آنها در این نمایشگاه را بشنویم.

استارت آپ ایرانی «آینده رباتیک سبز آرسام»

این شرکت خالق ربات‌ها، بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های تعاملی است و تاکنون دو شعبه از شهربازی رباتیکی و تعاملی خود با نام ربوکیدز را راه‌اندازی کرده است.

در ربوکیدز ربات‌های تعاملی به همراه بازی‌های تکنولوژیک و تعاملی وجود دارد و تجربه بی‌نظیری را رقم می‌زند. ساخت ربات تعاملی به همراه ۱۰ بازی تکنولوژیک، احداث شهر بازی داستان‌‌محور به نام روبوکیدز، با به‌‎کارگیری ربات و بازی‌ها دستاوردهای شرکت آینده رباتیک سبز رسام است.

بحث ویزا چالش‌برانگیزترین مساله برای حضور استارت‌آپ‌ها در این دوره بود

حسین ذبیحی، مدیرعامل استارت آپ «آینده رباتیک سبز آرسام» در مورد چالش‌های حضور این شرکت در نمایشگاه می‌گوید: بحث ویزا چالش‌برانگیزترین مساله برای حضور استارت‌آپ‌ها در این دوره از نمایشگاه بود. بزرگ‌ترین فایده حضور استارت‌آپ‌ها در این مسابقات، تغییر نگرش و رویکرد ذهنی مدیران این شرکت‌هاست که زمینه‌ساز پیشرفت آنها خواهد شد.

نکته آخر اینکه برای آمادگی بیشتر تیم‌ها بایستی پیش‌مقدمه‌های جدی‌تری با هزینه بیشتری برای این نمایشگاه‌ها دیده شود و برای تیم‌هایی که انتخاب شده‌اند، جلساتی برگزار شود تا آن شرکت‌ها بتوانند با فضاهای بین‌المللی پیش از حضور در این رویدادها ارتباط برقرار کنند و در فرصت کوتاه نمایشگاه به خروجی مطلوبی دست یابند.

استارت آپ ایرانی «سامانه‌هاي دما، نور و انرژی سدنا»

شرکت سامانه‌های دما، نور و انرژی سدنا تولیدکننده ترموستات IOT، کلیدهای Sedna Electric محافظ جان، ترموستات‌ها، تب‌سنج و تب‌سنج صادراتی است.

این شرکت متشکل از مهندسان و هنرمندان بسیار قوی است که به خاطر دانش فنی و دانش بنیان بودن این مجموعه توانسته دانش فنی و طراحی محصولات خود را به کشورهایی مانند چین، اسپانیا و روسیه صادر کند.

نخستین خواسته ما حمایت از تولید داخلی است

مریم سادات رشادی، مدیر صادرات استارت آپ «سامانه‌های دما، نور و انرژی سدنا» در مورد مشکلاتی که این استارت آپ با آن دست و پنجه نرم می‌کند، می‌گوید: «نخستین خواسته ما حمایت از تولید داخلی است. شرکت ما برای تامین مواد اولیه اعم از قطعات ریز الکترونیک که مشابه داخلی ندارد، ناگزیر است واردات داشته باشد و با توجه به نوسانات نرخ ارز، قیمت‌گذاری محصولات ما تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.

نکته دوم اینکه شاهدیم که شرکت‌های دولتی و بزرگ محصولات مشابه ما را از خارج وارد می‌کنند؛ در حالی که توقع ما این است که ارگان‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ محصولات موردنیاز خود را از ما و سایر شرکت‌های مشابه داخلی تهیه کنند.

نکته سوم اینکه تاکنون بارها شده که قطعات وارداتی شرکت هفته‌ها در گمرک مانده و تخصیص ارز اتفاق نیفتاده است. از طرفی قوانین گمرکی و واردات هر روز تغییر می‌کند که برای ما چالش ایجاد کرده است.

همین مسائل باعث می‌شود مواد اولیه ما دیر به دست‌مان برسد و به همین دلیل تولید محصول با تاخیر همراه شده و باعث نارضایتی مشتری می‌شود.

 شرکت بنیانو

فعالیت شرکت بنیانو در حوزه بهینه ‌سازی سازه (اسکلت) ساختمان به وسیله هوش مصنوعی و رایانش ابری است. در سال گذشته حدود ۱۰۰ پروژه از کارخانه و هتل گرفته تا سازه‌های مسکونی، اداری و تجاری کوچک و بزرگ، توسط تکنولوژی این شرکت بهینه‌سازی شده‌اند.

ماحصل این فرایند، کاهش بیش از دو و نیم میلیون دلار هزینه در قسمت فولاد و بتن این پروژه‌ها بوده است. به غیر از فعالیت‌های داخل ایران، این شرکت در عراق، امارات، استرالیا و کانادا فعالیت دارد.

استقبال سرمایه‌گذاران و فعالان صنعت ساختمان

مجتبی مرادی، هم‌بنیانگذار و رئیس هیات‌مدیره بنیانو با اشاره به مشکلات حضور در رویدادهای بین‌المللی برای شرکت‌های ایرانی، دستاوردهای آن را قابل توجه دانست. خصوصا در مواردی که فناوری ارائه‌شده در سطح بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشد.

او ادامه داد: تکنولوژی بنیانو، با وجود دشواری‌های موجود برای صدور خدمات به کشورهای دیگر، با استقبال خوب سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه صنعت ساختمان قرار گرفته است؛ به طوری که در این نمایشگاه از کشورهای امارات، استرالیا، پاکستان و قاره آفریقا با این شرکت وارد مذاکره شد‌ه‌اند.

شرکت «توسعه درمان سرو»

استارت آپ «سایکلاپس» مبتکر نخستین راهکار برای درمان تنبلی چشم مبتنی بر واقعیت مجازی است که با استفاده از سیستم هوشمند در محیط واقعیت مجازی، ابتدا سطح بیماری را تشخیص می‌دهد، آنگاه با استفاده از الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و سیستم پچ‌های داینامیک، بیماری را درمان می‌کند.

این استارت آپ یک کلینیک واقعیت مجازی است که این کلینیک با استفاده از واقعیت مجازی و بازی‌های با خاصیت الگوریتم‌های درمانی، یک‌سری از بیماری‌ها مثل تنبلی چشم، بیش‌فعالی و برخی از بیماری‌های جسمی-حرکتی را درمان می‌کند.

نخستین محصول این استارت آپ ، درمان بیماری تنبلی چشم بوده است.

مشکلات و چالش‌های استارت آپ«سایکلاپس» در طول جیتکس

امیرمحمد وکیلی، هم‌بنیانگذار و مدیر اجرایی استارت آپ «سایکلاپس» با بیان اینکه امسال سایه روابط سیاسی رژیم صهیونیستی و امارات بر این رویداد سایه افکنده بود، گفت: امسال نخستین سالی بود که به دلیل عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات، تیم‌های اسرائیلی بسیار بودند و این مساله در انتخاب تیم‌ها برای مرحله فینال تاثیر زیادی داشت و شما دیدید که تیمی از ایران به مرحله فینال راه پیدا نکرد؛ اما خوشبختانه در طول این رویداد توانستیم با نماینده‌های شرکت‌های مختلف از کشورهای دیگر صحبت و رایزنی کنیم.

وی در مورد نصب پرچم ایران بر سر در غرفه استارت آپ ایرانی می‌گوید: به دلیل مسائل سیاسی ایران با سایر کشورها و تحریم‌های ناعادلانه، درخواست کردیم پرچمی بر سر در غرفه زده نشود زیرا تیم‌های ایرانی مجبورند برای حل مسائل‌شان اعلام نکنند از کدام کشورند؛ ولی لوگوهای غرفه نمایانگر این موضوع بود و به تبع مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کرد.

وکیلی ادامه داد: مشکل دیگر در مورد ویزا بود که اکثر قریب به اتفاق تیم‌ها به جز ما مشکل داشتند.

 استارت آپ ایرانی «باینو»؛ فروشگاه بدون فروشنده

استارت آپ «باینو» یک فروشگاه هوشمند یا بدون فروشنده است. این فروشگاه هوشمند این امکان را فراهم کرده تا افراد در محل کار، تحصیل یا زندگی بتوانند به سادگی و بدون هیچ هزینه‌ای خریدهای روزمره‌ خود را انجام دهند و تنها شرکتی است که در ایران این محصولات را تولید می کند و نمونه مشابه آمریکایی و اروپایی دارد.

برای خرید از باینو کافی است:

کارت بزنید: با استفاده از باینو کارت و گرفتن کارت مقابل محل تماس قفل هوشمند باینو شما را می‌شناسد و در یخچال باز می‌شود.

انتخاب کنید: پس از این فرایند می‌توانید هر چیزی را بردارید.

در را ببندید: پس از برداشتن محصول مورد نظر کافی است در یخچال را ببندید، با بستن در فرآیند خرید تکمیل می‌شود. باینو مبلغ خرید را محاسبه و از حساب فرد کسر می‌کند.

پای ناگفته‌های مدیرعامل استارت آپ «باینو»

مصطفی فکری، مدیرعامل استارت آپ «باینو» با تاکید بر مشکل صدور ویزا گفت: پس از مشکلات بسیار در مورد ویزا زمانی که آن را دریافت کردیم، کرونای دو نفری که قرار بود در غرفه شرکت داشته باشیم، مثبت شد و نتوانستیم در این رویداد حضور پیدا کنیم.

نکته بسیار مهم این است که نمونه محصول در این نمایشگاه برای بازدید وجود داشته باشد اما به دلیل مشکلات گمرکی و ناآگاهی در این مورد نتوانستیم نمونه محصول خود را ببریم.

این فروشگاه با ابعادی مانند یک یخچال فروشگاهی است که در سوپرمارکت‌ها می‍‌بینید. این در حالی بود که در سالن فیوچراستارژ همه استارت‌آپ‌‌ها نمونه محصولات خود را آورده بودند و معرفی می‌کردند؛ ولی ما به لحاظ مشکلات گمرکی و ناآگاهی از اینکه می‌توانیم محصول را ببریم یا نه، این امکان را از دست دادیم.

از گمرک و هواپیمایی پیگیر شدیم تا محصول خود را ببریم ولی هیچ پاسخ روشنی به ما نمی‌دادند و در نهایت گفتند که: «بهتر است نیاورید چون معلوم نیست چه اتفاقی بیفتد. ممکن است در گمرک امارات یا گمرک ایران دچار مشکل شوید و جریمه‌هایی برای شما بخورد.» به دلیل ریسک این کار، چنین فرصتی را از دست دادیم و این موضوع مهمی است که ما در مقایسه با استارت‌آپ‌های کشورهای دیگر اگر نتوانیم محصول‌مان را ببریم شانس کمی برای موفقیت خواهیم داشت.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 3.3 / 5. تعداد آرا: 3

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

مینا حسینی
۱۳۹۹/۱۰/۱۶
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!