تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

تلویزیون های اولد 2021 سونی چه ویژگی‌هایی دارد؟

الگوبرداری از مغز انسان با تلویزیون جدید اولد سونی

اخبار تصلا
سونی در تلویزیون‌های اولد 2021 خود از پردازشگر جدید XR Cognitive Intelligence استفاده کرده است که از فناوری هوش شناختی بهره می‌برد. با استفاده از این فناوری در تلویزیون اولد سونی 2021 ، در هنگام پردازش تصاویر و صدا و پخش آن‌ها مانند مغز انسان عمل می‌کند تا مهم‌ترین بخش‌ها و عناصر تصاویر و صدا به بهترین شکل ممکن پردازش و بیش‌ازپیش واقعی شوند.

تصلا – تردیدی نیست که همیشه تلویزیون‌های سونی بهترین کیفیت تصویر را داشته‌اند و تلویزیون‌های رده‌بالای این برند از جمله تلویزیون سونی براویا از جدیدترین و بهترین سخت‌افزار ممکن برخوردار بوده و هستند؛ اما تمرکز بیش ‌از حد سونی در مورد افزایش کیفیت تصویر باعث شده است این برند در زمینه برخورداری از فناوری‌های و قابلیت‌های مرتبط با هوشمندسازی کمی از رقبای خود فاصله بگیرد. به نظر می‌رسد سونی در سال میلادی جاری قصد دارد با عرضه تلویزیون‌های مجهز به پردازنده جدید Cognitive Processor XR دوباره به اوج قله افتخار و روزهای طلایی خود بازگردد. هدف از طراحی و ایجاد این پردازنده جدید ایجاد قابلیت‌های شناختی هوشمند یا به بیان ساده‌تر ایجاد هوش شناختی در تلویزیون‌های ال ای دی جدید و تلویزیون اولد سونی XR براویا است.

در سال‌های اخیر اخبار زیادی در حوزه فناوری در مورد بهره‌مندی از قابلیت‌های فناوری هوش شناختی شنیده یا خوانده‌ایم و در کل واژه هوش شناختی به کلمه‌ای شناخته‌شده تبدیل شده است. ظاهراً سونی هم قصد دارد از قابلیت‌های بالقوه فناوری هوش شناختی در پردازش تصویر و صدای تلویزیون‌های خود استفاده کند.

پردازنده Cognitive Processor XR چگونه کار می‌کند؟

تاکنون برخی از پردازنده‌های تلویزیون های سونی از هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی مهم‌ترین پارامترهای مرتبط با کیفیت تصویر مثل روشنایی، کنتراست و رنگ استفاده می‌کردند؛ اما پردازنده تصویر جدید سونی با برخورداری از قابلیت هوش شناختی می‌تواند در سطح بالاتری عمل کند و کل فریم در حال نمایش را به‌ صورت آنی به شکل موشکافانه‌ای بررسی و آن را به بخش‌های مختلف تقسیم کند تا پردازش تصویر را با دقت بالاتری انجام دهد.

طبق گفته مایک فاسولو Mike Fasulo ، رئیس و سرپرست سونی الکترونیکس، پردازنده تجدید تلاش می‌کند در پردازش تصاویر مانند مغز انسان عمل و به ‌نوعی از آن تقلید کند. در حقیقت این پردازشگر جدید مانند مغز انسان تعدادی از عناصر مرتبط با یکدیگر را به‌ صورت همزمان پردازش می‌کند.

پردازنده XR یکی قابلیت‌های صوتی جذاب این تلویزیون‌ها، قابلیت انطباق صدا با محتوای در حال پخش است. به لطف برخورداری تلویزیون اولد سونی از این فناوری، صدای تلویزیون به‌ صورت کاملاً دقیقی با آنچه در حال نمایش است، مطابقت داده می‌شود.

تاثیر استفاده از پردازنده Cognitive Processor XR در افزایش کیفیت تصویر

بهره‌مندی تلویزیون اولد سونی از این پردازشگر جدید و همچنین برخوداری این تلویزیون‌ها از فناوری تطبیق صدا با محتوای در حال نمایش باعث می‌شود این تلویزیون‌ها محتواها را درست همان‌گونه که سازندگان آن‌ها انتظار دارند افراد ببینند، نمایش دهند.

به‌ عنوان مثال این پردازنده تصویر جدید که با نام پردازنده XR نیز شناخته می‌شود، تلاش می‌کند در هنگام نمایش نماهای بسته یا به‌اصطلاح کلوز آپ از افراد، تنها روی رنگ پوست آن‌ها تمرکز کند و پوست صورت را با طبیعی‌ترین رنگ ممکن نمایش دهد؛ اما زمانی‌که دوربین به پشت بازیگر حرکت می‌کند، به ‌صورت خودکار سایر عناصر تصویر را جستجو و آن‌ها را به بهترین شکل پردازش می‌کند (مانند تابلوی نوری که پشت سر فرد در حال نمایش وجود دارد یا دودی که از زمین بلند می‌شود و به آسمان می‌رود).

سونی در یکی از کنفرانس‌های مطبوعاتی خود تصاویری را که با موتور پردازشگر جدید XR پردازش شده بودند، نمایش داد و در این ویدیو دقیقاً نشان داده شد این پردازنده تصویر جدید روی چه عناصری تمرکز می‌کند.

در این ویدیو دوربین سریع و بدون هیچ‌گونه محدودیتی دائماً بین نمای بسته از چهره بازیگر و تابلوی نوری با چراغ‌های نئون که در بخش دیگر تصویر و در شاتی دیگر قرار داشت، حرکت می‌کرد. در ویدیوی دیگری نیز هنگامی‌که دوربین دور بازیگر فیلم می‌چرخید، پردازشگر XR فرم چهره بازیگر را به‌راحتی تشخیص می‌داد.

تاثیر استفاده از پردازنده Cognitive Processor XR در تلویزیون جدید سونی ۸k

این پردازنده هوشمند به بهبود عملکرد تلویزیون ۸k سونی در ارتقای وضوح و رزولوشن تصاویری که ۸K نیستند، نیز کمک می‌کند.

آقای کازو کی (Kazuo Ki)، متخصص پخش مربوط به پردازنده‌ها و نمایشگرهای مورداستفاده در تمام تلویزیون‌های سونی، با اشاره به این موضوع که در حال حاضر هنوز محتوای ۸K واقعی وجود ندارد، اذعان کرد: تلویزیون ۸k سونی سری مستر (Master) مدل Z9J (که در دو سایز ۷۵ و ۸۵ اینچ عرضه است) با برخورداری از پردازنده جدید XR می‌تواند رزولوشن محتوای HD و ۴K را تا حدود قابل‌توجهی ارتقاء دهد تا در چنین نمایشگری با پیکسل‌های بسیار بیشتر نسبت به تعداد پیکسل‌های نمایشگر ۴K و Full HD، تصاویر بسیار بهتر نمایش داده شوند.

بنابراین استفاده از پردازنده دارای هوش شناختی در تلویزیون ۸k سونی می‌تواند به تقویت عملکرد این تلویزیون‌ها در ارتقای وضوح تصاویر و نزدیک کردن رزولوشن آن‌ها به رزولوشن ۸K، کمک زیادی کند؛ زیرا این پردازنده به تلویزیون‌های ۸K سونی کمک می‌کند در هنگام تمرکز کردن برای پردازش هر یک از بخش‌های مهم تصویر، عملکرد بهتری داشته باشند؛ البته برای بهینه‌سازی لحظه‌ به ‌لحظه و آنی تصاویر در حال نمایش در یک تلویزیون ۸k سونی ، پردازنده قوی‌تری موردنیاز است.

تلویزیون های سونی مجهز به پردازنده Cognitive Processor XR

پردازنده Cognitive Processor XR

پردازنده تصویر شناختی XR سونی علاوه بر تلویزیون ZJ9 در تلویزیون‌های دیگر این برند یعنی تلویزیون اولد سونی ۴K مدل‌های A90J و A80J که پرچم‌داران این برند هستند و همچنین در تلویزیون‌های LED 4K سونی مدل‌های X95J و X90J نیز به کار گرفته شده‌اند.

لازم به توضیح است تلویزیون A90 روشن‌ترین تلویزیون اولد است که تاکنون ساخته شده است.

فناوری‌های مورد استفاده در جدیدترین تلویزیون اولد سونی و ال ای دی سونی ۲۰۲۱

رابط‌ کاربری گوگل تی‌وی

گوگل تی وی

تمام تلویزیون های سونی ۲۰۲۱ دارای رابط کاربری جدید گوگل تی ‌وی هستند که جایگزین اندروید تی‌وی شده است.

گوگل تی وی در واقع یک رابط کاربری جدید طراحی‌شده برای تلویزیون‌ها است که با کروم کست جدید عرضه شده است (کروم کست فناوری کاربردی و مفیدی است که امکان پخش و نمایش فایل‌های موسیقی، تصاویر و ویدیوهای در حال نمایش روی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها و حتی محتوای برخی از اپلیکیشن‌های این دستگاه‌ها روی نمایشگر بزرگ تلویزیون را فراهم می‌کند).

طبق گفته سونی گوگل تی ‌وی دسترسی به تمام محتوای به ‌اشتراک‌ گذاشته‌شده در سرویس‌های استریم ویدیو و مرتب‌سازی آن‌ها براساس پارامترهای مختلف را امکان‌پذیر کرده است. همچنین کاربران می‌توانند فهرستی از محتواهای شخصی‌سازی‌شده و مشخصی را که به آن‌ها علاقه‌مند هستند، در مکان دیگری ذخیره کنند تا دسترسی به آن‌ها راحت‌تر باشد.

در ضمن کاربران می‌توانند محتوای مورد نظر خود را از طریق گوشی‌ها و تبلت‌های خود با استفاده از موتور جستجوی گوگل به این فهرست اضافه کنند.

خوشبختانه تمام اپلیکیشن‌های سازگار با اندروید تی وی، روی گوگل تی وی نیز قابل‌ اجرا هستند؛ زیرا گوگل تی ‌وی در واقع یک رابط کاربری محسوب می‌شود که بر مبنای همین سیستم‌عامل ساخته شده است.

دستیارهای مجازی گوگل اسیستنت و آمازون الکسا

تلویزیون های سونی ۲۰۲۱ مانند مدل‌های قبلی از دستیار مجازی گوگل اسیستنت و آمازون الکسا برخوردار هستند و همانند قبل می‌توانید از آن‌ها برای جستجوی صوتی محتوای مورد نظر یا بیان فرمان‌های صوتی با استفاده از میکروفون تعبیه‌شده در داخل ریموت کنترل استفاده کنید. لازم به توضیح است ریموت کنترل تلویزیون اولد سونی دارای نور پس‌زمینه است.

سایر فناوری‌های مورد استفاده در تلویزیون اولد سونی ۲۰۲۱

تلویزیون سونی

پورت HDMI 2.1

وجود این پورت در مدل های تلویزیون اولد سونی ۲۰۲۱  به معنی توانایی این تلویزیون‌ها در محل نمایش محتوای ۴K با ۱۲۰ فریم در ثانیه است. در ضمن این پورت که سرعت آن ۱۸ گیگابیت در ثانیه است، می‌تواند محتوای دالبی اتموس با وضوح و بیت‌ریت بسیار بالا را بدون هیچ مشکلی به ساندبارها و سینماهای خانگی دالبی اتموس منتقل کند.

پورت HDMI eARC

با استفاده از این پورت صدای دالبی دیجیتال ۷٫۱ با بیت‌ریت بسیار بالا یا صدای دالبی اتموس را با وضوح و بیت‌ریت بسیار از طریق کابل HDMI به سیستم‌های صوتی مجهز به پورت HDMI eARC انتقال دهید

فناوری VRR یا Variable Refresh Rate (نرخ رفرش متغیر)

تلویزیون های سونی به لطف برخورداری از این فناوری، میزان نرخ رفرش (تعداد نمایش تصاویر جدید در هر ثانیه) خود را متناسب با محتوای در حال نمایش تغییر می‌دهد و تنظیم می‌کند تا تصاویر متحرک و تصاویر دارای حرکت سریع همیشه روان و بدون تاری نمایش داده شوند.

در ضمن این فناوری از ایجاد مشکل پارگی تصویر یا screen tear هم جلوگیری می‌کند. مشکل پارگی تصویر به زمانی اطلاق می‌شود که تصویر در حال نمایش به چندتکه تقسیم شود و تکه‌های مختلف تصویر، به دلیل هماهنگ نبودن فریم‌ها، با یکدیگر هماهنگ نیستند

فناوری ALLM یا Auto Low Latency Mode

این فناوری نیز باعث می‌شود تصاویر روان و بدون لگ پخش شوند  و پی‌درپی تکه‌تکه یا متوقف نشوند. زمانی که کنسول را به تلویزیون های مجهز به این فناوری متصل می‌کنید، این فناوری باعث می‌شود فاصله زمانی بین پردازش تصویر در کنسول‌ها و نمایش آن‌ها در تلویزیون به حداقل میزان ممکن برسد.

این فناوری سوییچ شدن خودکار تلویزیون به حالت بازی (Game) را نیز امکان‌پذیر کرده است؛ وجود این دو فناوری در تلویزیون های سونی باعث شده است این تلویزیون‌ها به تلویزیون‌های گیمینگ کاملا ایده‌آلی تبدیل شوند.

توجه: برای فعال کردن دو فناوری VRR و ALLM در اولدهای سونی باید فریمور آن‌ها را آپدیت کنید

فناوری دالبی ویژن (Dolby Vision)

فناوری دالبی ویژن (Dolby Vision)

این فناوری برای بهبود کیفیت تصاویر محتواهای HDR ایجاد شده است و باعث افزایش روشنایی تصاویر، افزایش کیفیت رنگ‌ها و کنتراست آن‌ها می‌شود.

اولدهای سونی علاوه بر فناوری دالبی ویژن از دو استاندارد HDR دیگر یعنی HDR 10 و HLG نیز پشتیبانی می‌کنند. این دو استاندارد نیز برای بهینه‌سازی کیفیت تصاویر HDR ایجاد شده است.

در حقیقت HDR 10 متداول‌ترین استاندارد برای نمایش تصاویر HDR  است و فریم به فریم تصاویر را پردازش می‌کند تا بهترین نتیجه ممکن حاصل شود.

فناوری HLG هم برای بهینه‌سازی کیفیت تصاویر HDR که به‌صورت زنده پخش می‌شوند، ایجاد شده است و تعداد محتواهای که با این استاندارد کدگذاری شده‌اند، نسبت به محتوای HDR بیشتر است.

فناوری صدای آکوستیگ (Acoustic Surface Audio +)

فناوری صدای آکوستیگ (Acoustic Surface Audio +)

تلویزیون های اولد سونی با بهره‌مندی از این فناوری می‌توانند علاوه بر تصویر، صدا را نیز از طریق پنل‌های فوق باریک اولد پخش کنند.

همچنین ساب ووفری در قسمت جلوی تلویزیون های اولد تعبیه شده است که از پنل اولد برای ایجاد صداهای دارای فرکانس کم و همچنین ایجاد صدای باس استفاده می‌کند. در ضمن این تلویزیون ‌ها می‌توانند صدای معمولی را به صدای دالبی ۵٫۱٫۲ تبدیل کنند.

سرویس هسته براویا (Bravia Core)

سرویس هسته براویا سرویس اختصاصی استریم ویدیوی سونی است که محتواهای ۴K HDR و فیلم‌های iMAX در آن به اشتراک گذاشته می‌شود و استریم می‌شود. کیفیت این محتواها با کیفیت بلوری‌های UHD با بیت‌ریت ۸۰ مگابایت در ثانیه کاملاً یکسان است.

فناوری ایرپلی ۲ (Airplay 2)

این فناوری برای ایجاد ارتباط بی‌سیم بین تلویزیون های سونی و دستگاه‌های iOS و مک جهت پخش تصاویر و ویدیوهای در حال نمایش در این دستگاه‌ها روی نمایشگر بزرگ تلویزیون‌ ها است. در ضمن اولدهای سونی به فناوری Apple HomeKit هم مجهز هستند که امکان کنترل کردن لوازم خانگی هوشمند متصل به تلویزیون با استفاده از گوشی‌های آیفون و دستیار مجازی سیری را برای شما امکان‌پذیر می‌کند.

فناوری XR Motion Clarity

این فناوری نسخه جدید فناوری X Motion Clarity است و به لطف آن تصاویر متحرک و تصاویر دارای حرکت سریع، به ‌صورت روان و بدون تاری نمایش داده می‌شوند و تصاویری کاملاً واضح و شفاف را مشاهده خواهید کرد. همچنین به لطف این فناوری تصاویر دنباله‌دار نمایش داده نمی‌شوند و رد آن‌ها روی نمایشگر باقی نمی‌ماند.

فناوری دالبی اتموس (Dolby Atmos)

تلویزیون های اولد سونی به لطف برخورداری از این فناوری می‌توانند صدای کاملاً سه‌بعدی ایجاد کنند و مخاطب با شنیدن این صدا کاملاً در فضای صدا غرق می‌شود و تصور می‌کند صدا را علاوه‌بر جهت‌های افقی از سمت بالا و از جهت عمودی نیز می‌شنود؛ البته بلندگوهای تلویزیون‌ها توانایی پخش صدای  دالبی را ندارد و باید برای لذت بردن از چنین صدایی از ساندبار ها و سینماهای خانگی دالبی اتموس استفاده کنید.

اگر اخبار مربوط به نمایشگاه CES 2021 را دنبال کرده باشید می‌دانید که در این نمایشگاه ال‌ جی، سامسونگ و TCL تلویزیون‌های Mini LED خود را معرفی کرده‌اند. این فناوری با هدف کوچک کردن اندازه دیودهای مورد استفاده در لایه نور پس‌زمینه تلویزیون‌های LED LCD به‌منظور افزایش کنتراست و افزایش دقت نوردهی تصاویر در حال نمایش در آن‌ها ایجاد شده است.

در هنگام پخش تصاویر بسیار روشن در میان پس‌زمینه بسیار تاریک در تلویزیون‌ های LED متداول (مثل نمایش چراغی روشن در مکانی بسیار تاریک)، هاله‌ای از نور در اطراف قسمت روشن تصویر ایجاد می‌شود که چندان جالب نیست و باعث کاهش وضوح و کنتراست تصویر می‌شود.

فناوری Mini LED می‌تواند این مشکل را تاحدودی برطرف کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این فناوری می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید. سونی اعلام کرده است این برند نیز قصد دارد در آینده از این فناوری در تلویزیون ‌های LED خود استفاده کند.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۳۹۹/۱۰/۲۴
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!