تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

درباره منوی مخفی تلویزیون سامسونگ بیشتر بدانید

راهنمای استفاده
منوی مخفی تلویزیون سامسونگ و دسترسی به ویژگی‌ها و قابلیت‌های پنهان و منحصربه‌فرد و همچنین دسترسی به اطلاعات مفیدی را امکان‌پذیر می‌کند که دسترسی به آن‌ها از طریق منوی اصلی تلویزیون امکان‌پذیر نیست.

تصلا – در این مطلب قصد داریم منوی مخفی تلویزیون سامسونگ را معرفی کنیم و با گزینه‌های آن، اطلاعات ثبت‌شده در آن، گزینه‌های قابل‌ تنظیم در این منو و مواردی که می‌توانید در این منو آن‌ها را امتحان کنید، آشنا شویم.

معمولاً تلویزیون‌های تمام برندهای خارجی علاوه بر منوی اصلی خود، یک منوی مخفی نیز دارند که با ورود به آن‌ها می‌توانید به ویژگی‌ها و اطلاعاتی دست پیدا کنید که دسترسی به آن‌ها در منوی اصلی تلویزیون امکان‌پذیر نیست؛ مثلاً مشاهده مدت‌زمان کارکرد تلویزیون یا ایجاد تغییراتی در رنگ که انجام آن‌ها در منوی اصلی ممکن نیست.

البته باید توجه داشته باشید که منوی مخفی تلویزیون‌ها بیشتر برای افراد حرفه‌ای ایجاد شده است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم در صورتی‌که فرد متخصصی نیستید و به گزینه‌ها و تنظیمات منوی مخفی آشنایی کامل ندارید، به‌هیچ‌ وجه وارد تنظیمات این منو نشوید یا حداقل تنظیمات آن را تغییر ندهید؛ زیرا کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند باعث به‌هم‌ریختگی کامل رنگ‌های تلویزیون شود و یا حتی تلویزیون را غیرقابل‌استفاده کند و دیگر روشن نشود.

در ضمن در مورد روش‌های مختلف ورود به این منو نیز اطلاعاتی خواهیم داد. در پایان مقاله هم راه‌حل رفع مشکل روشن نشدن تلویزیون با مختل شدن عملکرد آن به دلیل ایجاد تغییرات در تنظیمات سیستم‌عامل را بیان خواهیم کرد.

آشنایی با منو مخفی تلویزیون هوشمند سامسونگ

تلویزیون‌های مدرن امروزی دستگاه‌های بسیار پیچیده‌ای هستند و برای کنترل، انجام تنظیمات آن و حتی تشخیص مشکلات و تعمیر آن، باید به تنظیمات و اطلاعاتی دست پیدا کنیم که دسترسی به آن‌ها از طریق منوی اصلی امکان‌‌پذیر نیست.

تلویزیون های سامسونگ و تلویزیون‌های سایر برندهای مطرح علاوه بر منوی اصلی خود مخفی دیگری نیز دارند که به آن منوی سرویس یا منوی مهندسی (Enginering Menu) نیز گفته می‌شود که کنترل تلویزیون در سطوح بالا را امکان‌پذیر می‌کند.

برای دسترسی به منوی مخفی تلویزیون های سامسونگ باید یک سری از دکمه‌های ریموت کنترل تلویزیون‌ها را به‌سرعت و با ترتیب مشخصی بزنید تا بتوانید وارد منو شوید.

کاربران مبتدی و عادی می‌توانند با زدن دکمه Menu روی ریموت کنترل تلویزیون به‌راحتی به منوی اصلی دست پیدا کنند و با آن کار کنند.

جالب است بدانید تنها ۱۰ درصد از تنظیمات تلویزیون‌های سامسونگ در منوی اصلی آن‌ها قابل‌دسترسی است و دسترسی به تنظیمات لازم و ضروری برای سرویس کردن دستگاه در این منو امکان‌پذیر نیست؛ زیرا شرکت سازنده معتقد است دسترسی راحت به تنظیمات اصلی برای کاربران عادی کافی است. درضمن دسترسی راحت به تمام تنظیمات می‌تواند زمینه‌ساز آسیب دیدن تلویزیون و مختل شدن عملکرد آن شود!

اطلاعات موجود در منوی مخفی سامسونگ

منوی سرویس سامسونگ دسترسی به اطلاعات مخفی تلویزیون را برای شما میسر می‌کند. منوی سرویس در تمام تلویزیون‌ها یکسان است و تنها تنظیمات منوی مدل‌های مختلف و نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل‌ها با یکدیگر تفاوت دارند.

اطلاعات قابل‌مشاهده در منوی مخفی در مورد تلویزیون

  • تاریخ ساخت تلویزیون با جزئیات کامل در مورد روز ساخت تلویزیون
  • مدل تلویزیون
  • نسخه تلویزیون: برای تعمیر تلویزیون اطلاع از نسخه آن ضروری است. با مشاهده نسخه تلویزیون می‌توانید از برند قطعات تشکیل‌دهنده نیز تلویزیون مطلع شوید.
  • مدل پایه تلویزیون
  • برند سازنده گیرنده دیجیتالی داخل تلویزیون
  • شکل و نوع پایه دیواری
  • منطقه وای‌فای: منظور از منطقه وای‌فای،  کانال وای‌فای قابل‌استفاده برای متصل شدن تلویزیون به اینترنت وای‌‌فای است. ( استفاده از برخی از کانال‌های وای‌فای در برخی از کشورها ممنوع است؛ مثل ممکن است یک کانال توسط پلیس استفاده شود و به همین دلیل استفاده از آن کانال ممنوع است).
  • مدت‌زمان کارکرد پنل تلویزیون از لحظه‌ای که تلویزیون برای اولین بار روشن شده است.
  • سال ساخت اولین نسخه آن مدل تلویزیون
  • استاندارد پورت‌ها

علاوه بر این موارد شما می‌توانید در این منو به بسیاری از اطلاعات دیگر که یک متخصص هنگام تعمیر تلویزیون به آن‌ها نیاز دارد، دسترسی پیدا کنید.

مواردی که می‌توانند در منوی مخفی تغییر داده شود یا آزمایش شوند

در منوی مخفی می‌توانید تمام تنظیمات و حالت‌هایی را امکان تغییر آن‌ها وجود دارد، تغییر دهید. برخی از قابلیت‌های منوی مخفی در این زمینه شامل موارد زیر می‌شود:

  • مدیریت صدا و فعال کردن قطع صدای اسپیکرها جهت کنترل سطوح سیگنال‌ها
  • فعال کردن حالت هتل، حالت مغازه و سایر حالت‌های مشابه برای تلویزیون
  • غیرفعال کردن حالت FRC یا Frame Rate Control (این حالت در تلویزیون‌های دارای پنل TN وجود دارد و به افزایش عمق بیت رنگ این تلویزیون‌ها کمک می‌کند. هرچقدر عمق بیت رنگ تلویزیون‌ها بیشتر شود، آن‌ها می‌توانند طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها را نمایش دهند. درواقع این حالت باعث می‌شود پیکسل‌ها بتوانند سایه رنگ‌های بیشتری از رنگ‌ها را تولید کنند).
  • خاموش و روشن کردن ماژول‌های مختلف تلویزیون (قسمت‌های تشکیل‌دهنده پنل)
  • آزمایش عملکرد نمایشگر در زمینه‌های مختلف
  • کالیبره کردن نمایشگر تلویزیون (تنظیم رنگ‌ها، میزان روشنایی و همچنین تنظیم طیف‌های مختلف رنگ‌ها برای دستیابی به بهترین دقت رنگ ممکن)
  • تنظیم توازن رنگ سفید جهت نمایش رنگ سفید خالص و جلوگیری از گرایش رنگ سفید به رنگ زرد

نحوه ورود به منوی مخفی سامسونگ

برای وارد شدن به منوی سرویس، باید از یک ریموت کنترل استاندارد استفاده کنید (ریموت کنترل استاندارد در تصویر زیر نمایش داده شده است).

ریموت کنترل استاندارد نسبت به ریموت کنترل‌های معمولی و متداول دارای دکمه‌های بیشتری است. برخی از  دکمه‌های این ریموت کنترل برای ورود به منوی مخفی استفاده می‌شود. ورود به منوی سرویس با استفاده از ریموت کنترل‌های هوشمند که به همراه برخی از تلویزیون‌های هوشمند عرضه می‌شوند، امکان‌پذیر نیست.

روش‌های ورود به منوی مخفی تلویزیون های سامسونگ

ابتدا باید بگویم که ممکن است نخستین بار پس از زدن دکمه‌های مشخص‌شده موفق به ورود به منوی مخفی نشوید و باید این کار را چند بار تکرار کنید. سامسونگ به‌منظور جلوگیری از ورود تصادفی به منوی سرویس، روش خاصی را برای زدن دکمه‌ها مشخص کرده است.

برای ورود به منوی مخفی دکمه‌های مشخص‌شده تنها یک بار باید زده شود و فاصله زمانی بین زدن دکمه‌های مختلف نیز مهم است. برای ورود موفق به منوی مخفی باید دکمه‌ها را بدون اینکه عجله کنید یا آن‌ها را به مدت طولانی نگهداری دارید، تنها یک بار بزنید. درصورتی‌که دکمه‌ها را دقیقاً طبق روش مشخص‌شده نزنید، موفق به ورود به منوی مخفی نخواهید شد.

در صورتی‌که دکمه‌ها را به‌صورت کاملاً صحیح بزنید. نشانگر LED تلویزیون شروع به چشمک زدن می‌کند که نشان می‌دهد تلویزیون در حال دانلود نرم‌افزار است. پس از گذشت ۳ تا ۷ ثانیه منوی مخفی نمایش داده می‌شود. درصورتی‌که پس از زدن دکمه‌ها نشانگر LED تلویزیون همچنان ثابت باقی ماند و منوی مخفی نمایش داده نشد، حتماً یکی از دکمه‌ها را اشتباه زده‌اید و باید فرآیند ورود به منوی مخفی را دوباره تکرار کنید.

روش ورود به منوی مخفی تلویزیون های سامسونگ بسته به منطقه‌ای که تلویزیون‌ها در آن‌ها ساخته شده‌اند، متفاوت است. برای ورود به منوی مخفی تلویزیون های سامسونگ ۶ روش مختلف وجود دارد که هریک از آن‌ها مختص تلویزیون‌های ساخته‌شده در نقاط مختلف جهان است.

توجه: قبل از انجام تمام این روش‌ها باید تلویزیون را با ریموت کنترل خاموش کنید تا در حالت استندبای قرار گیرد. برای خروج از منوی مخفی هم باید دکمه پاور ریموت کنترل را یک بار بزنید تا تلویزیون خاموش شود.

این روش‌ها به شرح زیر هستند:

روش اول (مناسب برای تلویزیون‌های ساخته‌شده در اروپا):

دکمه‌های info و Menu و Mute و Power را به ترتیب پشت سر هم بزنید. پس از زدن این دکمه‌ها تلویزیون به‌صورت خودکار روشن و منوی مخفی نمایش داده می‌شود.

روش دوم (مناسب برای تلویزیون‌های ساخته‌شده در آمریکا، کانادا و مکزیک)

ابتدا دکمه Mute و سپس دکمه‌های ۱، ۸ و ۲ و Power ریموت کنترل را به ترتیب بزنید.

روش سوم

دکمه‌های Display و P.STD و Mute و Power ریموت کنترل را به ترتیب بزنید.

روش چهارم

دکمه‌های SLEEP و P.STD و MUTE و POWER روی ریموت کنترل را به ترتیب بزنید

روش پنجم

دکمه‌های DISPLAY و MENU و MUTE و POWER ریموت کنترل تلویزیون را به ترتیب بزنید.

روش ششم

ابتدا دکمه MUTE و سپس دکمه‌های ۱ (دو بار) و ۹ را به ترتیب بزنید.

نحوه کار با منوی مخفی تلویزیون سامسونگ

پس از انجام تنظیمات در منوی مخفی تنظیمات بلافاصله اعمال می‌شود و نیازی به تأیید آن‌ها نیست. برای سوئیچ کردن آیتم‌های مختلف منو و همچنین تغییر پارامترها باید از دکمه‌های نشانگر روی ریموت کنترل استفاده کنید. برای ورود به یک منوی خاص دکمه Enter روی منو را بزنید و برای خارج شدن از تنظیمات زیرمجموعه یک بخش و بازگشت به منوی قبلی، دکمه Return را بزنید

در صورت روشن نشدن تلویزیون پس از ورود به منوی مخفی تلویزیون چه کنیم؟

همان‌طور که قبلاً گفتیم ممکن است ورود به منوی مخفی برای افراد مبتدی و غیرحرفه‌ای مشکل‌ساز شود. ممکن است پس از ورود به منوی مخفی و تغییر تنظیمات آن یکی از اتفاقات زیر رخ دهد:

  • پس از روشن شدن تلویزیون، تلویزیون دائماً هنگ ‌کند.
  • پس از روشن شدن تلویزیون و نمایش داده شدن لوگوی سامسونگ، تنها صفحه‌ای سیاه نمایش داده ‌شود.
  • نشانگر LED تلویزیون چند بار خاموش و روشن ‌شود و تلویزیون دیگر هیچ واکنشی نشان ندهد.

در صورت رخ دادن چنین اتفاق‌های به تلویزیون دست نزنید؛ زیرا سیستم‌عامل آن دچار مشکل شده است و بهتر است به مراکز خدمات و تعمیر مجاز سامسونگ مراجعه کنید تا کارشناسان شرکت سیستم‌عامل را بازیابی (Restore) کنند.

حتماً شما هم می‌خواهید بدانید چرا چنین مشکلاتی برای تلویزیون ایجاد می‌شود و در چنین مواقعی خودتان هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید. در پاسخ به این سؤال باید بگویم سیستم‌عامل تلویزیون مشابه سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند است و تغییراتی در آن ایجاد شده است.

اطلاعات سیستم‌عامل در حافظه تراشه تلویزیون نوشته و ثبت می‌شود و هر بار که تلویزیون را روشن می‌کنید، این اطلاعات بارگذاری می‌شوند؛ بنابراین سیستم‌عامل تمام تلویزیون‌ها تقریباً یکسان است اما ممکن است تنظیمات آن‌ها با یکدیگر کاملاً تفاوت داشته باشند؛ به‌عنوان‌مثال چنانچه در منوی مخفی نوع پنل صفحه‌نمایش را تغییر دهید (انجام این کار در منوی مخفی امکان‌پذیر است) و این کار را درست انجام ندهید یا تلویزیون از تنظیمات انجام‌شده پشتیبانی نکند، ممکن است تلویزیون در هنگام روشن شدن مرتب هنگ کند یا ریست شود.

نحوه بازیابی کردن سیستم‌عامل و ریست کردن حافظه تلویزیون های سامسونگ

پس از تغییر تنظیمات در منوی مخفی، اطلاعات جدید ایجادشده روی حافظه اصلی تلویزیون نوشته می‌شوند. تغییر نادرست تنظیمات منجر به ایجاد اختلال در عملکرد سیستم‌عامل تلویزیون در هنگام روشن شدن آن می‌شود و در چنین مواقعی دسترسی کاربر به منوی مخفی نیز قطع می‌شود!

برای بازیابی سیستم‌عامل، حذف کامل اطلاعات ایجادشده پس از ایجاد تغییرات نادرست در تنظیمات ضروری است. متاسفانه انجام این کار تنها به‌صورت فیزیکی امکان‌پذیر است و باید در تراشه مورداستفاده برای پاک کردن اطلاعات حافظه، اتصال کوتاه انجام شود. پس از انجام این فرایند اطلاعات ثبت‌شده در حافظه اصلی تلویزیون پاک می‌شود.

پس از پاک شدن اطلاعات شما باید سیستم‌عامل را مجدداً روی تلویزیون نصب کنید. زمانی که اطلاعات سیستم‌عامل در حال نوشته شدن روی یک حافظه هستند، چیدمان (layout) سیستم‌عامل بسته به راه‌حل‌های مهندسی مورداستفاده در هنگام طراحی تلویزیون، می‌تواند اعمال شود و تمام تغییرات ایجادشده در فرایند انجام عملیات روی تراشه دیگری نوشته می‌شود. در زمان پاک کردن اطلاعات حافظه تراشه دربردارندهِ پارامترهای ثانویه، تلویزیون پس از نوشته شدن پارامترهای پیش‌فرض بدون هیچ مشکلی روشن می‌شود و کار می‌کند.

درصورتی‌که تمام اطلاعات (ازجمله اطلاعات خود سیستم‌عامل) روی یک تراشه نوشته شود، اطلاعات ضروری سیستم‌عامل باید دوباره روی حافظه تراش نوشته شود. بدون تردید انجام این کارها برای کاربران مبتدی بسیار دشوار است و نیازمند برخورداری از مهارت‌ها و حتی تجهیزات خاص است.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۳۹۹/۱۱/۰۲
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    حبیب
    فوریه 21, 2021

    با سلام
    تلویزیون سامسونگ ۵۰ اینچ ۴K دارم
    از قسمت منو مخفی لوکیشن منطقه ی تلویزیون رو تغییر دادم و سیو کردم
    خاموش که شد الآن که روشن میشه فقط صفحه سیاهه
    نه تو منو معمولی میره نه موقع خاموش بودن تو منو مخفی میره
    هیچکدوم از پورت هاش کار نمیکنن
    فقط یو اس بی هاش کار میکنن
    هارد و فلش که وصل میکنم فایل های تصویری داخلش رو پخش میکنه
    دیگه هیچ کاری انجام نمیده
    دوستان اگه کسی راه حلی واسه این موضوع داره ممنون میشم راهنمائی کنید

    ناشناس
    دسامبر 8, 2021

    سلام تلوزیون مدل tu7000 بعدازرفتن به منو مخفی وچند مورد رسیت کردن دیگه روشن نشد نمایندگی تماس گرفتیم گفتن مادر برد سوخته ایا با چند رسیت کردن مادر برد میسوزه با تشکر

    آرش
    ژانویه 14, 2022

    سلام نحوه ورود به منوی مخفی تلویزیون سامسونگ au8000 65 رو میخواستم مونتاژ مجارستان

    مصیب
    فوریه 13, 2023

    با سلام برد تلویزیون UA55k6960 به خاطر ورود به منو مخفی خراب شده بردم نمایندگی گفت باید بردش عوض بشه لطف کنید بفرمایید بردش پیدا میشه و قیمتش هم چنده

لینک کپی شد!