تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

برند گوگل جدیدترین سری از گوشی ‌های پیکسل خود را به بازار معرفی کرده است

گوشی گوگل پیکسل چه امکانانی دارد؟

راهنمای خرید
گوشی‌ های پیکسل برند گوگل یکی از انواع گوشی ‌های هوشمند اندرویدی موجود در بازار هستند که توسط برند گوگل تولید و عرضه می‌شوند. برند گوگل طراحی سیستم‌عامل اندروید است و در زمینه‌های مختلف نرم‌افزاری و سخت‌افزاری فعالیت می‌کند. حال ببنیم گوشی گوگل نسبت به هم چه مزیتی دارند؟ 

تصلا – در این مطلب قصد داریم علاوه بر معرفی قابلیت‌ها و ویژگی‌های گوشی‌های جدید برند گوگل به بررسی سیر تکاملی این گوشی‌ها از زمان اولین گوشی تا جدیدترین گوشی برند گوگل بپردازیم. همچنین مزیت گوشی گوگل پیکسل ۵ نسبت به گوگل پیکسل ۴ بررسی می کنیم. به هر حال گوگل هم جز برندهای تولیدکننده بهترین گوشی های ۲۰۲۱ محسوب می شود.

برند گوگل از سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون هر سال از یک نسخه جدید از گوشی ‌های خود را رونمایی می‌کند. سیستم‌عامل ارائه شده روی این گوشی‌های سیستم‌عامل اندروید است که توسط خود برند گوگل طراحی شده است. این گوشی ‌گوگل با نام گوشی ‌های پیکسل شناخته می‌شوند.

در هفته گذشته یعنی اواخر ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی برند گوگل از جدید ترین گوشی پیکسل این شرکت رونمایی کرد. نکته مهم در خصوص گوشی‌ های هم خانواده گوشی پیکسل برند گوگل این است که این گوشی ‌ها با گذر زمان از سال ۲۰۱۶ تاکنون یعنی سال ۲۰۲۱ میلادی تغییرات زیادی به خود دیده‌اند.

بیشتر بخوانید: قیمت گوشی سامسونگ گلکسی s21 و زمان عرضه آن

روند تکاملی گوشی های گوگل پیکسل

اولین سری از گوشی ‌های پیکسل در سال ۲۰۱۶ توسط برند گوگل به بازار معرفی شدند. البته تا قبل از معرفی اولین نمونه از گوشی پیکسل برند گوگل در کارنامه محصولی خود گوشی ‌هایی را با نام نکسوس یا Nexus تولید و به بازار عرضه کرده بود و در واقع این گوشی ‌ها پایه و اساسی برای طراحی گوشی ‌های پیکسل این برند به شمار می‌رفتند. گوشی ‌های نکسوس برند گوگل اولین گوشی‌های تلفن همراه هوشمند اندرویدی بودند که توسط طراح و سازنده سیستم‌عامل اندروید به بازار عرضه شده بودند.

خط تولید گوشی نکسوس برند گوگل کار خود را از سال ۲۰۱۰ میلادی با تولید گوشی ‌های نکسوس وان یا Nexus One کار آغاز کرد و تا سال ۲۰۱۵ میلادی نیز به فعالیت خود در خصوص تولید این نمونه از گوشی ها ادامه داد.

آخرین سری از گوشی‌ نکسوس برند گوگل با نام گوشی‌ های Nexus 6P به بازار عرضه شدند. جالب است بدانید هدف گوگل از تولید اولین سری از گوشی ‌های نکسوس ارائه یک ابزار به عنوان پلتفرمی خاص برای توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی بود. به عبارت دیگر توسعه ‌دهندگان سیستم‌عامل اندروید و اپلیکیشن‌های تحت آن می‌توانستند از این گوشی ‌ها برای بررسی عملکرد کدها و برنامه‌‌های خود استفاده کنند.

از آنجایی که این گوشی گوگل توسط شرکتی که مبدع سیستم‌عامل اندروید بوده، طراحی و تولید شده‌اند به همین دلیل به عنوان یکی از انواع گوشی‌های بسیار پرقدرت اندروید با عملکرد بسیار بالا در بین کارشناسان و تحلیل‌گران گوشی‌های اندرویدی شناخته می‌شوند.

هماهنگی سیستم‌عامل و سخت‌افزار تعبیه شده در این گوشی گوگل یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که کاربران این گوشی‌ها را مجذوب خود ساخته بود. با وجود اینکه قابلیت‌های گوشی‌های نکسوس از همه گوشی‌های اندرویدی هم رده با آن‌ها بسیار بیشتر بود، اما قیمت آن‌ها تا حد قابل توجهی کم بود.

در واقع این گوشی گوگل به عنوان گوشی ‌های ارزان قیمت در میان کاربران گوشی‌ های اندرویدی شناخته می‌شدند. البته قیمت گوشی ‌های نکسوس ۶ به یک باره نسبت به نمونه‌های قبلی این گوشی‌ها افزایش چشم‌گیری از خود نشان داد.

فهرست گوشی‌ هایی که برند گوگل با عنوان نکسوس از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۵ به بازار عرضه کرد به شرح زیر است:

  • نکسوس وان یا Nexus One در سال ۲۰۱۰
  • نکسوس اس یا Nexus S در سال ۲۰۱۰
  • گلکسی نکسوس یا Galaxy Nexus در سال ۲۰۱۱
  • نکسوس ۴ یا Nexus 4 در سال ۲۰۱۲
  • نکسوس ۵ یا Nexus 5 در سال ۲۰۱۳
  • نکسوس ۶ یا Nexus 6 در سال ۲۰۱۵
  • نکسوس ۵X یا Nexus 5X در سال ۲۰۱۵
  • نکسوس ۶P یا Nexus 6P در سال ۲۰۱۵

اگرچه گوشی ‌های نکسوس در بازار به عنوان محصول شرکت گوگل شناخته می‌شدند و با نام این برند به بازار عرضه می‌شدند اما نکته قابل توجه در خصوص این گوشی‌ ها که نظر کارشناسان، تحلیلگران و حتی کاربران را به خود جلب کرده بود بود این بود که این گوشی‌ها همگی با همکاری تولید کنندگان گوشی‌های اندرویدی در آن زمان از جمله اچ‌تی‌سی، ال‌جی و سامسونگ تولید و به بازار عرضه می‌شدند.

از آنجایی که گوشی‌ های سری نکسوس به نوعی تولید مشترک و حاصل همکاری برند گوگل با برندهای ذکر شده بودند، گوگل تصمیم گرفت اولین سری از گوشی‌های اندرویدی خود را که به صورت مستقل و بدون همکاری با سایر برندها تولید می‌شوند را به بازار عرضه کند. از این گوشی ‌ها با عنوان گوشی ‌های پیکسل رونمایی شد. کلیه قطعات و بخش‌های گوشی‌ها پیکسل توسط برند گوگل طراحی و تولید می‌شدند.

با توجه به سابقه گوگل در عرضه گوشی‌های با کیفیت نکسوس، کاربران و طرفداران برند گوگل انتظار داشتند که گوشی ‌های پیکسل از جمله گوشی‌ های اندرویدی بسیار باکیفیت در بازار گوشی‌های تلفن همراه باشد، اما متاسفانه بعد از ارائه اولین سری از این گوشی‌ها مشکلات نسبتاً زیادی از طرف کاربران این گوشی‌ها در وب‌سیات‌ها مختلف و شبکه‌های اجتماعی گزارش شد.

برای مثال یکی از مشکلاتی که بسیاری از کاربران گوشی‌های پیکسل با آن برخورد کرده بودندد سخت‌افزار تعبیه شده در این گوشی‌ها بود.

سخت‌افزاری که در این گوشی‌ها استفاده شده بود چه از نظر کنترل کیفی و چه از نظر عملکرد مشکلات زیادی داشتند. به عنوان نمونه بسیاری از نمونه‌ها و نسخه‌ های گوشی ‌های پیکسل عملکرد مناسبی نداشتند و همین مسئله باعث بروز اختلال در هماهنگی میان سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی می‌شد.

به غیر از مشکلات سخت‌افزاری که کاربران گوشی‌ های پیکسل در هنگام استفاده از این گوشی‌ها به آن‌ها بر می‌خوردند، گوشی ‌های سری پیکسل برند گوگل قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد زیادی داشتند که باعث می‌شد بسیاری از کاربران همچنان با وجود مشکلات عمدتاً سخت‌افزاری از طرفداران دو آتشه این گوشی‌ها باشند.

به هر حال برند گوگل برای رفع این مشکلات تلاش زیادی کرد و توانست بسیاری از ایرادهای سخت‌افزاری این گوشی‌ها را در چند نمونه اخیر از گوشی ‌های پیکسل برطرف کند. برطرف کردن این خطاهای سخت‌افزاری و ایجاد هماهنگی بیشتر بین سخت‌افزارهای تعبیه شده در گوشی‌های پیکسل برند گوگل باعث شد این گوشی‌ ها در بازار تلفن همراه هوشمند جزو برترین گوشی‌های اندرویدی به حساب بیایند.

بیشتر بخوانید: برترین گوشی‌‌های تاشو یا فولد موجود در بازار

تصویر میانی گوشی‌های پیکسل برند گوگل

برند گوگل در سال ۲۰۱۹ میلادی از نسخه جدیدی از گوشی‌ های پیکسل خود رونمایی کرد. این گوشی‌ها که تحت عنوان سری a رونمایی و به بازار عرضه شدند تحت عنوان Pixel 3A شناخته می‌شدند. قیمت گوشی ‌های Pixel 3A چیزی در حدود ۴۰۰ دلار بود که از نظر کیفیت دوربین تعبیه شده روی آن‌ها و نرم‌افزار ارائه شده در این گوشی‌ها شبیه به گوشی‌های Pixel 3 که در سال ۲۰۱۸ توسط برند گوگل به بازار عرضه شدند بودند.

هرچند سخت‌افزار و نرم‌افزاری که در گوشی‌های Pixel 3A ارائه شده بودند که یک سر و گردن از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای عرضه شده در گوشی گوگل پیکسل ۳ بالاتر بودند.

گوشی گوگل پیکسل ۳ مورد توجه و استقبال بسیاری زیادی از سوی کاربران قرار گرفت. عرضه این گوشی‌ها باعث شد برند گوگل جای خود را در میان عرضه‌کنندگان برتر گوشی‌های تلفن همراه اندرویدی باز کند و سهم نسبتاً زیادی از بازار گوشی‌ تلفن همراه را از آن خود کند.

همچنین عرضه گوشی‌های Pixel 3A باعث شد نه تنها ارزش سهام گوگل افزایش یابد بلکه درآمد این شرکت نیز از فروش این گوشی‌ها بسیار افزایش یابد.

گوشی ‌های پیکسل سری a برند گوگل هم قابلیت‌ها و ویژگی‌های بسیار خوبی داشتند و هم اینکه قیمت آن‌ها نیز نسبت به امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می‌داد، بسیار پایین بود. فهرست گوشی‌هایی که برند گوگل با عنوان گوشی‌های پیکسل به بازار عرضه کرد به همراه تاریخ عرضه آن‌ها در ادامه آمده است:

  • گوشی گوگل پیکسل یا Google Pixel در سال ۲۰۱۶
  • گوشی گوگل پیکسل XL یا Google Pixel Xl در سال ۲۰۱۶
  • گوشی گوگل پیکسل ۲ یا Google Pixel 2 در سال ۲۰۱۷
  • گوشی گوگل پیکسل ۲ XL یا Google Pixel XL 2 در سال ۲۰۱۷
  • گوشی گوگل پیکسل یا Google Pixel 3 در سال ۲۰۱۸
  • گوشی گوگل پیکسل ۳ XL یا Google Pixel 3 XL  در سال ۲۰۱۸
  • گوشی گوگل پیکسل ۳a یا Google Pixel 3a در سال ۲۰۱۹
  • گوشی گوگل پیکسل ۴ یا Google Pixel 4 در سال ۲۰۱۹
  • گوشی گوگل پیکسل ۴ XL یا Google Pixel 4 XL در سال ۲۰۱۹
  • گوشی گوگل پیکسل ۴a یا Google Pixel 4a در سال ۲۰۲۰
  • گوشی گوگل پیکسل ۴a 5g یا Google Pixel 4a 5G در سال ۲۰۲۰
  • گوشی گوگل پیکسل ۵ یا Google Pixel 5 رد سال ۲۰۲۰

در سال ۲۰۲۰ میلادی که همه کشورهای جهان دچار مشکلات اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا شده بودن و بسیاری از شرکت‌های تولید‌کننده تجهیزات الکترونیک به خصوص گوشی‌های تلفن همراه به ناچار مجبور به ارائه محصولات خود با تاخیر زیادشدند، برند گوگل اعلام کرد در حال ساخت جدیدترین گوشی پیکسل خود با نام پیکسل ۵ است و از آن در همان سال ۲۰۲۰ میلادی رونمایی کرد.

این گوشی ‌گوگل در ماه‌های آخر سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شدند. گوشی‌های گوگل پیکسل ۵ جدیدترین گوشی‌های پرچم‌دار برند گوگل هستند که گوگل سعی کرده است در آن قدرت سیستم‌عامل اندروید را به رخ همه کاربران گوشی‌های اندرویدی بکشد.

بر اساس نظر کارشناسان تولید گوشی‌های پیکسل ۵ توسط برند گوگل باعث بازگشت این برند به عصر طلایی تولید گوشی‌های نکسوس شده است. برند گوگل سعی کرده است تا گوشی ارزان‌قیمتی را تولید کند که کاربران بتواند در آن از همه قابلیت‌های سیستم‌عامل اندروید نهایت استفاده را ببرند.

معمولاً تا قبل از تولید گوشی ‌های پیکسل ۵ توسط برند گوگل کاربران همه نسخه‌های گوشی‌های پیکسل با مشکلاتی از جمله عمر کوتاه باتری در هر بار شارژ، کند بودن سرعت گوشی و همچنین وقفه‌ در باز کردن اپلیکیشن‌های مختلف مواجه بودند.

برای مثال در گوشی گوگل پیکسل ۴ برند گوگل سعی کرد با تعبیه چیپست‌های راداری که در پروژه Soli تولید شده بودند و همچنین ایجاد قابلیت باز شدن قفل گوشی با استفاده از تشخیص چهره کاربر، قابلیت‌های گوشی‌های سری پیکسل خود را افزایش دهد اما واقعیت این است که تعبیه این نوع از سخت‌افزارها فقط باعث افزایش هزینه تولید این گوشی‌ها شد و در واقع گوشی‌های پیکسل ۴ نتوانستند انتظارات کاربران سیستم‌عامل اندروید را در داشتن گوشی‌های مجهز به این قابلیت برطرف کنند.

به خصوص اینکه شرکت سامسونگ و اپل در ارائه این قابلیت در گوشی موبایل هم رده با پیکسل ۴ بسیار موفق‌تر از برند گوگل عمل کرده بودند.

اما برند گوگل در تولید گوشی‌های پیکسل ۵ سعی کرد تمام مشکلات این دو قابلیت را با حذف آن‌ها از روی گوشی حل کند. متأسفانه به دلیل بروز خطا و مشکلات زیاد برای کاربران گوشی ‌های گوگل پیکسل ۴ در قابلیت تشخیص چهره گوشی و باز کردن قفل گوشی با استفاده از آن در گوشی ‌های پیکسل ۵ این قابلیت عرضه نشده است.

 اما روی گوشی ‌های پیکسل ۵ برای اولین بار در میان گوشی‌های سری پیکسل برند گوگل ویژگی‌هایی از جمله ضدآب بودن گوشی و قابلیت شارژ بی‌سیم عرضه شده است.

هرچند این قابلیت‌ها در بسیاری از گوشی‌های تلفن همراه تولیدشده توسط برندهای دیگراز جمله سامسونگ و اپل بسیار قبل‌تر از گوشی‌های پیکسل در اختیار کاربران قرار داده شده بود اما نکته مهم در خصوص گوشی‌های پیکسل این است که گوگل توانسته چنین امکاناتی را روی گوشی‌های ارزان‌قیمت که خرید آن‌ها برای اکثر قریب به اتفاق مردم امکان‌پذیر است ارائه کند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان تولید گوشی‌های پیکسل ۵ توانست نفس گوگل را در تولید گوشی ارزان ‌قیمت که قابلیت‌های ویژه و منحصر به فردی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد تازه کند. البته عرضه این گوشی‌ها به بازار توسط برند گو‌گل باعث شده رقابت تازه‌ای میان گوشی‌های میان رده گوگل مثل پیکسل ۴a و پیکسل ۴a 5G به وجود بیاید.

بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند به جای خرید گوشی‌ های گوگل پیکسل ۴ ، گوشی‌ پیکسل ۵ که امکانات بیشتری دارد را خریداری کنند. هرچند همین چند قابلیت بیشتر قیمت این گوشی‌ها را نسبت به نسخه‌های قبلی در حدود ۲۰۰ دلار بیشتر کرده است.

بیشتر بخوانید: گوشی هواوی یا شیائومی؟ کدام را بخریم؟

ویژگی ‌های گوشی پیکسل ۵ از نظر ظاهر و سخت‌افزار

اگر به ظاهر گوشی‌ پیکسل ۵ دقت کنید متوجه می‌شوید این گوشی‌ها ظاهر بسیار شیک و مدرنی دارند. اسکنر اثرانگشت در گوشی‌های پیکسل ۵ پشت گوشی تعبیه شده است.

خوشبختانه تعبیه اسکنر اثرانگشت به جای سنسور تشخیص چهره در این گوشی‌ها باعث شده قفل گوشی به سرعت و بدون هیچ مشکلی باز شود و در نتیجه کاربران در باز شدن قفل گوشی به هیچ مشکلی بر نخورند. از طرفی تعبیه سنسور اثر انگشت روی گوشی باعث شده امنیت گوشی‌های پیکسل ۵ نسبت به نسخه‌های قبلی گوشی‌های پیکسل تا حد قابل توجهی افزایش یافته باشد.

در حال حاضر گوشی‌های پیکسل ۵ فقط در یک اندازه طراحی و به بازار عرضه شده‌اند. نسخه‌های قبلی گوشی‌های پیکسل در اندازه‌ها و ابعاد مختلفی تولید و در اختیار کاربران قرار گرفته بودند. اندازه صفحه‌نمایش در گوشی‌ پیکسل ۵، در حدود ۶ اینچ است و به نظر می‌رسد اندازه مناسبی برای یک گوشی میان رده به حساب می‌آید. در واقع اندازه صفحه‌نمایش در این مدل از گوشی پیکسل کمی بزرگ‌تر از اندازه صفحه‌نمایش در گوشی‌های پیکسل ۴ و کمی کوچک‌تر از اندازه صفحه‌نمایش در گوشی‌های پیکسل ۴ XL است.

اندازه گوشی‌ پیکسل ۵ به نحوی است که به راحتی می‌توانید با یک دست با آن کار کنید و در جیب خود قرار دهید. به عبارت دقیق‌تر این گوشی‌ها بسیار خوش‌دست طراحی شده‌اند. به نظر می‌رسد این گوشی‌ها از نظر زیبایی ظاهری چیزی نسبت به گوشی‌های هم‌رده خود نداشته باشند. در واقع گوگل سعی کرده در طراحی ظاهری این گوشی‌ها دقت و سلیقه بسیار زیادی به خرج دهد.

یکی از ایرادهایی که کاربران نسخه‌های قدیمی گوشی‌ پیکسل با آن مواجه بودند فاصله میان صفحه‌نمایش و بدنه گوشی بود. به عبارت دیگر نحوه قرارگیری صفحه‌نمایش روی گوشی‌های پیکسل به شکلی بود که یک فاصله میان بدنه و صفحه‌نمایش ایجاد می‌شد.

خوشبختانه در طراحی گوشی‌های پیکسل ۵ این مشکل برطرف شده است و هیچ فاصله‌ای میان صفحه‌نمایش و بدنه گوشی مشاهده نمی‌شود. البته در برخی از نمونه‌های گوشی‌های پیکسل ۵ همچنان فاصله میان صفحه‌نمایش و بدنه گوشی دیده شده است.

گوگل اعلام کرده این فاصله مشکل مهمی نیست و باعث نمی‌شود خاصیت ضدآب بودن این گوشی‌ها دچار اختلال شود. هرچند این فاصله باعث شده زیبایی بدنه گوشی تا حد قابل توجهی تحت تأثیر قرار گیرد اما اگر شما از کیف یا گارد برای گوشی خود استفاده کنید این فاصله مشاهده نخواهد شد. به هر حال وجود چنین ایرادی برای یک گوشی ۷۰۰ دلاری یک باگ و ایراد بسیار بزرگ به حساب می‌آید و گوگل می‌بایست در رفع آن هرچه سریع‌تر اقدام کند.

در جدول زیر ویژگی‌های سخت‌افزاری و ظاهری گوشی‌های پیکسل ۵ یا Pixel 5 گوگل نمایش داده شده است.

سخت‌افزار ویژگی
صفحه‌نمایش صفحه‌نمایش ۶ اینچی، با وضوح تصویر ۱۰۸۰ * ۲۳۴۰ از نوع OLED با فرکانس ۹۰ هرتز  (Smooth Display)
پردازنده Qualcomm 756
حافظه رم ۸ گیگ
حافظه داخلی ۱۲۸
دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با لنز معمولی، ۱۶ مگاپیکسلی با لنز اولترا واید . دوربین ۸ مگاپیکسلی به عنوان دوربین سلفی
پورت‌های ورودی پشتیبانی از پورت ورودی تایپ C
جک هدفون بدون تعبیه جک هدفون
باتری مجهز به باتری ۴۰۸۰ میلی‌آمپری
سنسور اثر انگشت تعبیه سنسور اثر انگشت در پشت گوشی
قابلیت‌های اتصال بلوتوث ۵٫۰، Mimo 2 * 2، ۸۰۲٫۱۱ a/b/g/n/ac
شبکه‌های پشتیبانی شده امکان پشتیبانی از شبکه ۵g با طول موج  n260/n261T sub-6 n1/2/3/5/7/8/12/28/41/66/71/77/78
سیستم‌عامل مجهز به سیستم‌عامل اندروید ۱۱
رنگ‌ها فقط مشکی
قیمت ۶۹۹ دلار

یکی از ایرادهایی که می‌توان به گوشی پکسل ۵ داشت این است که در این گوشی از پردازنده چندان قوی استفاده نشده است. برای مثال در گوشی Galaxy 20 FE که توسط برند سامسونگ به بازار عرضه شده است از پردازنده بسیار قوی اسنپ دراگون ۸۶۵ استفاده شده است.

قیمت این گوشی هم مانند قیمت گوشی پیکسل ۵ حدود ۷۰۰ دلار است. بنابراین اگر کاربری بخواهد گوشی ۷۰۰ دلاری خریداری کند قطعاً گوشی Galaxy 20 FE را انتخاب می‌کند که پردازنده قوی‌تری نسبت به گوشی پیکسل ۵ دارد. البته بسیاری از افرادی که گوشی‌های پیکسل ۵ را تهیه کرده‌اند از عملکرد پردازنده آن راضی بوده‌اند و مشکلی با آن تاکنون گزارش نشده است.

مهم‌ترین ویژگی پردازنده ‌های Qualcomm 765g قدرت آن‌ها در مصرف بهینه از شارژ باتری است که این قابلیت می‌تواند بسیار مورد توجه قرار گیرد.

البته سرعت آن کمی کند است. یکی از تغییرات مهمی که گوگل روی گوشی‌های پیکسل خود ایجاد کرده است تعبیه رم ۸ گیگ در این گوشی‌ها است که باعث شده نسبت به گوشی‌های هم‌رده آن که توسط برندهای دیگر به بازار عرضه شده است، چیزی کم نداشته باشند.

در واقع یکی از مشکلات جدی که کاربران نسخه‌های قبلی گوشی‌های پیکسل با آن مواجه بودند محدودیت حافظه رم گوشی بود که باعث می‌شد عملکرد گوشی تا حد قابل توجهی پایین بیاید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته کلیدی در انتخاب بهترین گوشی موبایل

صفحه‌نمایش و دوربین تعبیه شده در گوشی پیکسل ۵ برند گوگل

تکنولوژی در سال ۲۰۲۰ به قدری پیشرفت کرده است که به سختی می‌توان گوشی هوشمندی را پیدا کرد که دچار ضعف و مشکل در صفحه‌نمایش خود باشد.

این واقعیت به خصوص در مورد گوشی‌های پرچم‌دار برندهایی مثل گوگل بیشتر صادق است. به همین دلیل در حال حاضر نقد و بررسی صفحه‌نمایش تعبیه شده در یک گوشی تلفن همراه به این معنی نیست که بخواهیم ببینیم آیا صفحه‌نمایش مورد نظر خوب است یا بد بلکه موضوع و اصل ماجرا در واقع مقایسه دو یا چند نمونه صفحه‌نمایش و انتخاب برترین صفحه‌نمایش از میان آن‌هاست. البته در نقد و بررسی صفحه‌نمایش چشمان ما و قدرت دید ما نیز تا حد قابل توجهی تأثیر گذارند.

بر همین اساس به جرات می‌توان گفت صفحه‌نمایش تعبیه شده در گوشی پیکسل ۵ یکی از انواع بهترین صفحه‌نمایش‌هایی است که می‌توان در یک گوشی تلفن همراه هوشمند از آن استفاده کرد. از آنجایی که صفحه‌نمایش این گوشی دارای استاندارد ۴۳۲ PPI است بنابراین نمایش تصویر در آن به شدت با کیفیت و شارپ است.

از طرفی طیف رنگی قابل نمایش در صفحه‌نمایش این گوشی‌ها بسیار متنوع و زیاد است چون صفحه‌نمایش گوشی پیکسل ۵ از نوع OLED است که خوشبختانه در آن اشباع رنگی استاندارد است. بالانس و تعادل رنگی در صفحه‌نمایش این گوشی‌ها بسیار عالی است و به جرات می‌توان گفت حدود ۹۹ درصد کاربران این گوشی از آن رضایت کافی دارند.

در گوشی پیکسل ۵ هم مانند گوشی گوگل پیکسل ۴ از صفحه‌نمایشی استفاده شده است که دارای قابلیت Smooth Display است. این قابلیت به صفحه‌نمایش این امکان را می‌دهد که بسته به نوع اپلیکیشنی که روی گوشی باز می‌شود از نرخ نمایش تصویر با فرکانس ۶۰ هرتز به نرخ نمایش تصویر با فرکانس ۹۰ هرتز تغییر کند بدون اینکه کاربر متوجه این تغییر فرکانس در نرخ نمایش تصویر شود.

این قابلیت در گوشی ‌های گوگل پیکسل ۴ نیز در اختیار کاربران قرار گرفته بود. ویژگی تغییر فرکانس در صفحه‌نمایش به خصوص برای اجرای بازی‌های با نرخ نمایش تصویر بسیار بالا بسیار لازم و ضروری است. البته برخی از گوشی‌های تلفن همراه نیز دارای صفحه ‌نمایش‌ هایی هستند که نرخ نمایش تصویر در آن‌ها چیزی در حدود ۱۲۰ هرتز است.

دوربین تعبیه شده در گوشی‌های پیکسل ۵ نیز در نوع خود از نظر کیفیت و قابلیت‌های ثبت تصویر بسیار عالی و خوب هستند. البته دوربین تعبیه شده در گوشی‌های گوگل پیکسل ۴ کیفیت از کانفیگ و قابلیت‌های بیشتری نسبت به دوربین در نظر گرفته شده برای گوشی‌های پیکسل ۵ برخوردار هستند.

دوربین که به عنوان دوربین جلو یا دوربین سلفی در گوشی‌ پیکسل ۵ تعبیه شده درست همانند دوربین سلفی در گوشی ‌های پیکسل ۴ است. کیفیت تصویر ثبت شده با دوربین سلفی این گوشی‌ها بسیار عالی است. اما در پشت گوشی پیکسل ۵ از یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی با لنز تله و یک دوربین ۱۶ مگا پیکسل با لنز اولترا واید استفاده شده است.

معمولاً دوربین‌هایی که دارای لنز اولترا واید هستند در گوشی‌های تلفن همراه کمتر از دوربین‌هایی که دارای لنز تله هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند. به خصوص زمانی که بخواهید از قابلیت ثبت تصاویر پانومرا در گوشی‌های خود استفاده کنید. از طرفی قدرت زوم و بزرگ‌نمایی ۲ برابر در دوربین‌ تله گوشی پیکسل ۵ بسیار ناامید کننده است.

به نظر می‌رسد گوگل باید در قابلیت و نوع دوربین‌هایی که در گوشی‌های پیکسل خود ارائه می‌کند تجدید نظر جدی داشته باشد.

یکی از بزرگ‌ترین ایرادهایی که می‌توان به دوربین و پردازنده گوشی‌ پیکسل ۵ گرفت عدم هماهنگی بین دوربین و پردازنده گوشی است. وقتی شما تصویری را توسط دوربین گوشی ثبت می‌کنید، زمان بسیار زیادی طول می‌کشد تا پردازش تصویر ثبت شده انجام شود و بتوانید تصویر را برای فردی ارسال کنید یا آن را در گالری تصاور مشاهده کنید.

این مشکل در گوشی ‌های گوگل پیکسل ۴ وجود نداشت. اگر شما از آن دسته کاربرانی هستید که با دوربین گوشی عکس‌های زیادی می‌گیرید و بعد از ثبت همه تصویر آن را با دیگران به اشتراک می‌گذارید این ایراد مشکل بزرگی برای شما به حساب نمی‌آید اما اگر از آن دسته کاربرانی هستید که بلافاصله بعد از ثبت هر تصویر آن را با دیگران به اشتراک می‌گذارید بهتر است به این ایراد دوربین‌های گوگل پیکسل بیشتر توجه کنید.

در واقع تأخیر در پردازش تصویر ثبت شده توسط دوربین گوشی پیکسل ۵ تنها ایراد بزرگی است که می‌توان به پردازنده Qualcomm 765 تعبیه شده در این گوشی‌ها گرفت و به آن توجه کرد. در واقع انجام عملیات پردازش و ضعف گوشی‌های پیکسل در انجام آن یکی از ایرادهای بزرگ این گوشی‌ها پردازنده تعبیه شده در آن‌هاست که گوگل هنوز نتوانسته است آن را برطرف کند.

همین موضوع نیز فروش گوشی ‌های پیکسل را تحت تأثیر خود قرار داده است. با همه این تفاسیر، تصاویر ثبت شده با دوربین گوشی‌ پیکسل ۵ از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند.

بیشتر بخوانید: ترفند تشخیص شارژر اصلی از تقلبی

آیا گوشی پیکسل ۵ نسبت به نسخه‌های قبلی گوشی‌های پیکسل بهبود یافته است؟

تصویر پشت گوشی‌های‌ پیکسل برند گوگل

با وجود اینکه گوگل سعی کرده‌ است قابلیت‌ها، امکانات و ویژگی‌ های گوشی پیکسل ۵ را نسبت به نسخه‌های قبلی ارتقاء دهد و مشکلات گزارش شده در نسخه‌های قبلی این گوشی‌ها را برطرف کند اما موضوع این است که هنوز نمی‌توان گفت آیا این گوشی نسبت به نسخه‌های قبلی آن و یا هم رده‌های آن که توسط برندهای دیگر تولید و به بازار عرضه شده است دارای اولویت است یا نه.

در واقع اگر شما از آن دسته از کاربرانی هستید که به قابلیت‌هایی مثل اتصال به شبکه ۵G و یا شارژ بی‌سیم گوشی توجه دارید و تمایل به خرید گوشی پیکسل با این قابلیت‌ها دارید می‌توانید این گوشی‌ها را انتخاب کنید اما اگر نیازی به این قابلیت‌ها ندارید می‌توانید با نصف هزینه پرداختی برای گوشی‌ پیکسل ۵، نسخه قبلی این گوشی‌ها یعنی پیکسل ۴a را خریداری کنید که قابلیت‌هایی مشابه با گوشی‌های پیکسل دارد.

به هر حال واقعیت این است که گوشی پیکسل ۵ یکی از بهترین گوشی‌هایی است که برند گوگل توانسته است آن را پس از سال‌ها تجربه در زمینه تولید گوشی‌های تلفن همراه طراحی و تولید کند.

با این وجود باید دید تا چه حد قابلیت‌هایی مثل اتصال به شبکه ۵G، ضد آب بودن و همچنین قابلیت شارژ بی‌سیم برای شما به عنوان کاربر و طرفدار گوشی‌های پیکسل اهمیت دارد که بخواهید این گوشی‌ها را با پرداخت هزینه‌ای اضافه‌تر خریداری کنید. در هیچ کدام از نسخه‌های قبلی گوشی‌های پیکسل قابلیت ضد آب بودن، شارژ بی‌سیم و اتصال به شبکه ۵G ارائه نشده است.

همچنین قیمت این گوشی‌ها با قیمت گوشی‌های Galaxy S20 FE و iPhone 12 Mini تقریباً یکسان است.

اگر از آن دسته افرادی هستید که روی برند گوگل و گوشی‌ های پیکسل حساسیت زیادی دارید و حتماً می‌خواهید گوشی خود را از بین گوشی‌های پیکسل انتخاب کنید پس بهترین گزینه همان گوشی پیکسل ۵ برای شما است.

اگر روی برند گوشی تعصب خاصی ندارید و بر اساس هزینه‌های که پرداخت می‌کنید قابلیت‌ها و امکانات برای شما اهمیت ویژه‌ای دارد بهتر است گوشی‌های هم قیمت با این گوشی را که توسط برندهای دیگر به بازار عرضه شده است را نیز با آن مقایسه کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

پیشرفت‌هایی که برند گوگل در تولید گوشی‌ پیکسل ۵ نسبت به نسخه‌های قدیمی آن داشته است بسیار تحسین برانگیز است. در واقع گوشی پیکسل ۵ همه قابلیت‌هایی را که شما به عنوان کاربر گوشی از یک گوشی با قیمت نسبتاً ارزان انتظار دارید اختیار شما قرار می‌دهد.

در واقع برند گوگل با تولید و طراحی این گوشی نشان داده است که تا چه حد پتانسیل این را دارد که هم پای برندهای دیگر گوشی‌های با کیفیت و دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های گوشی‌های مدرن امروزی را طراحی و تولید کند.

در واقع ارائه قابلیت اتصال به شبکه ۵G قابلیتی است که برندهای تولید کننده گوشی‌ های تلفن همراه روی گوشی‌های رده بالای خود در اختیار کاربران قرار می‌دهند. به هر حال با هزینه‌ای که برای خرید گوشی‌ پیکسل ۵ پرداخت می‌کنید می‌توانید به قابلیت‌های خوب و ویژه‌ای دسترسی داشته باشید که منطبق بر آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا هستند.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!