تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

معرفی بهترین و ارزان‌ترین تلویزیون‌های با کیفیت 4k

راهنمای خرید تلویزیون ۴K

راهنمای خرید
آیا می‌دانید یک تلویزیون 4K خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و مشخصات ذکرشده برای تلویزیون‌ها چه معنایی دارند؟ اگر قصد خرید تلویزیون 4K را دارید و با ویژگی‌ها و مشخصات فنی این تلویزیون‌ها آشنا نیستید و نمی دانید ارزانترین تلویزیون 4k کدام است؟این مقاله را از دست ندهید.

تصلا-تلویزیون ۴k چیست و چه ویژگی هایی دارددد؟ تلویزیون‌ ۴K در ابتدای عرضه خود قیمت بسیار بالایی داشتند و هر کسی توان خرید آن‌ها را نداشت؛ اما امروز این تلویزیون‌ها با قیمت‌های کاملاً معقول و منطقی در بازار موجود هستند. به دلیل اینکه تعداد پیکسل‌های این تلویزیون‌ها چهار برابر تلویزیون‌ های Full HD است، کیفیت تصویر و میزان جزئیات قابل‌نمایش در این تلویزیون‌ ها به ‌مراتب بیشتر از تلویزیون‌های Full HD است. اگر قصد خرید تلویزیون ۴k را دارید، در این مطلب ارزانترین تلویزیون ۴k و تلویزیون سامسونگ ۴k و تلویزیون ال جی ۴k را بررسی کردیم.

خوشبختانه در حال حاضر محتوای تلویزیون ۴K به ‌راحتی در دسترس است و می‌توانید بدون هیچ دردسری از کیفیت محتوای ۴K با رنگ‌های بسیار متنوع و جزئیات خیره‌کننده لذت ببرید. در این مطلب قصد داریم هر آنچه را که باید در رابطه با خرید تلویزیون‌۴K و ۸K بدانید، بیان کنیم تا هم با ویژگی‌های لازم یک تلویزیون فور کی خوب آشنا شوید و هم در هنگام خرید این تلویزیون‌ها تصمیم‌گیری راحت‌تری داشته باشید.

قبل از بیان موارد لازم در مورد انتخاب و راهنمای خرید تلویزیون‌ های ۴K باید بگوییم اگر قصد خرید تلویزیون جدید دارید، توصیه می‌کنیم سراغ تلویزیون ‌های Full HD نروید و به خرید تلویزیون ۴k فکر کنید.

تلویزیون ۴k چیست ؟

وقتی صحبت از تلویزیون فور کی می‌شود، نگاه ها به سمت وضوح و کیفیت تصویر می‌رود. منظور از تلویزیون ۴k یعنی داشتن ۳،۸۴۰ پیکسل افقی و ۲٫۱۶۰ پیکسل عمودی است. به عبارت دیگر، تلویزیون هایی که کیفیت فور کی دارند، تصاویر را با حدود ۸٫۳ میلیون پیکسل نمایش می‌دهند.

در مشخصات محصول تلویزیون، وضوح تصویر معمولاً به عنوان “۳۸۴۰ * ۲۱۶۰” برای تلویزیون‌های ۴K نشان داده می‌شود. رزولوشن که در اطلاعات مربوط به تلویزیون به شما ارائه می شود، می‌گوید چقدر این نقاط ریز یا پیکسل‌ها با چه چگالی روی صفحه نمایش قرار گرفته‌اند.

با این حساب هر چه تعداد پیکسل‌های جداگانه برای تشکیل تصویر بیشتر می شود، کیفیت تصاویر و فیلم هم بالاتر می رود. جالب است بدانید که “K” در ۴K مخفف Kilo (1000) به تلویزیونی اشاره دارد که به وضوح افقی در حدود ۴۰۰۰ پیکسل دست یافته است.

راهنمای خرید تلویزیون ۴K

با توجه به اهمیتی که تلویزیون های فور کی پیدا کرده اند، داشتن اطلاعات کافی در مورد این محصولات ضرورت دارد. برخی از ویژگی های منحصر به فرد در این محصولات عبارت است از:

 

اندازه تلویزیون ۴K

مهم‌ترین نکته‌ای که در رابطه با خرید تلویزیون ۴K با اندازه مناسب باید به آن توجه کنید، اندازه فضایی است که قصد دارید تلویزیون را در آن قرار دهید. اندازه تلویزیون‌ها که با واحد اینچ بیان می‌شود، درواقع اندازه قطر تلویزیون است، نه طول یا ارتفاع آن. به‌عنوان‌مثال قطر تلویزیون ۵۰ اینچ در حدود ۱۲۵ سانتی‌متر است.

حتی اگر فاصله شما با نقطه‌ای که قصد دارید تلویزیون را در آن قرار دهید، در حد سه متر یا کمی بیشتر است؛ می‌توانید یک تلویزیون ۷۵ اینچ نیز بخرید. همچنین تلویزیون‌های ۵۰ اینچ یا بزرگ‌تر تقریباً برای تمام فضاها مناسب هستند.

برای اینکه تلویزیونی با بهترین اندازه برای فضایی که قصد دارید تلویزیون را در آن قرار دهید، انتخاب کنید، فاصله‌ محلی که معمولا از آن نقطه تلویزیون را می‌بینید، با نقطه‌ای که قصد دارید تلویزیون را در آن قرار دهید، اندازه بگیرید و سپس آن را به اینچ تبدیل کنید (هر اینچ تقریباً معادل ۲٫۵۴ سانتی‌متر است) و پس از آن عدد به‌دست‌آمده را ضربدر ۰٫۸۴ کنید.

نکته دیگری که باید در مورد اندازه برای تلویزیون ۴K بیان کنیم، این است که اگرچه تماشای محتوای ۴K در تلویزیون‌های بزرگ بسیار لذت‌بخش است؛ اما بدون تردید کیفیت محتواهایی که رزولوشن وضوح آن‌ها کمتر از وضوح Full HD است، در تلویزیون‌هایی بزرگ بسیار کاهش پیدا می‌کند.

یک نکته مهم در راهنمای خرید تلویزیون ۴K نباید از آن غافل شویم این است که هرچقدر تلویزیون‌ها بزرگ‌تر باشد مسلماً عرض پایه‌های آن‌ها بیشتر می‌شود و چنانچه تلویزیونی دارای پایه دوشاخه باشد، فاصله آن‌ها از یکدیگر بیشتر می‌شود، پس اگر قصد دارید تلویزیون را روی میز قرار دهید، باید میزی داشته باشید که عرض آن با عرض تلویزیون یکسان باشد؛ اگرچه پایه برخی از تلویزیون‌ها در مرکز آن‌ها قرار دارد، اما تعداد این تلویزیون‌ها به‌تدریج در حال کاهش است و بیشتر تلویزیون‌ها پایه‌هایی دارند که یا در دو طرف تلویزیون قرار گرفته‌اند یا عرض پایه آن‌ها با عرض تلویزیون یکسان است

البته اگر میز مناسبی در اختیار ندارید، می‌توانید تلویزیون را به‌سادگی روی دیوار نصب کنید. توصیه می‌کنیم درصورتی‌که قصد نصب تلویزیون روی دیوار را دارید از پایه‌های متحرک و دارای بازو استفاده کنید تا برای تماشای تلویزیون مشکلی نداشته باشید.

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم تلویزیون ۴k است یا نه ؟

رزولوشن  برای خرید تلویزیون ۴K

تلویزیون‌ های ۴K که با نام‌های تلویزیون‌های ۲۱۶۰P، تلویزیون Ultra HD یا UHD نیز شناخته می‌شوند.

طبق خرید تلویزیون ۴K  این محصولات رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ هستند که نشان‌دهنده وجود ۳۸۴۰ پیکسل افقی در طول آن‌ها و ۲۱۶۰ پیکسل عمودی در ارتفاع آن‌ها است.

تعداد پیکسل‌های این تلویزیون‌ها درمجموع ۸ میلیون پیکسل است که چهار برابر پیکسل ‌های تلویزیون‌های Full HD است. وجود پیکسل‌های بیشتر در این تلویزیون‌ها باعث نمایش تصاویر واضح‌تر و شفاف‌تر با جزئیات بیشتر می‌شود.

در هنگام تماشای تلویزیون‌ های بزرگ ۴K حتی اگر نزدیک تلویزیون بنشینید، تصاویر را به‌صورت پیکسل پیکسل مشاهده نمی‌کنید و اگر هم تصاویر به این شکل پخش شوند، چندان متوجه این موضوع نخواهید شد.
چنانچه تلویزیون‌های ۴K دارای قابلیت ارتقاء وضوح تصویر یا upscaling باشد، تصاویر HD به بهترین نمایش داده می‌شوند.

به‌عبارت‌دیگر این تلویزیون ۴K تلاش می‌کند تصاویر دارای وضوح ۱۲۸۰p یا ۷۲۰p با استفاده از تمام پیکسل‌های تلویزیون نمایش داده شود، البته مسلماً کیفیت تصویر upscale شده به ‌اندازه کیفیت تصویر ۴K واقعی نیست و جزئیات در این تصاویر دیده نمی‌شود.

نکته دیگری که در رابطه با وضوح باید بگوییم این است که محتوای ۴K با دو رزولوشن ۲۱۶۰i و ۲۱۶۰p منتشر می‌شود. تصاویر دارای رزولوشن ۲۱۶۰p روان‌تر نمایش داده می‌شوند و کمتر تار می‌شوند. رزولوشن ۲۱۶۰i تنها برای نمایش تصاویر شبکه ‌های ۴K یا محتوای ۴K آنلاین مورداستفاده قرار می‌گیرد و نیازمند پهنای باند کمتری است.

بیشتر بخوانید: قصد خرید تلویزیون HDR دارید، این مطلب را بخوانید  

رزولوشن ۸K

رزولوشن تلویزیون‌ های ۸K دو برابر تلویزیون ‌های ۴K است و ۳۲ میلیون پیکسل در این تلویزیون‌ها وجود دارد. در حال حاضر تنها برندهای ال‌ جی، سامسونگ و سونی و TCL چند مدل محدود از تلویزیون‌های ۸K را روانه بازار کرده‌اند.

هنوز محتوای چندان زیادی با رزولوشن ۸K منتشرنشده است و محتوای منتشرشده با این رزولوشن تنها به دموها و کلیپ‌های کوتاه محدود می‌شود و رزولوشن وضوح بسیاری از آن‌ها غیرواقعی است.

در حال حاضر شما می‌توانید  یک تلویزیون ۸K 55 اینچ را با ۳۵۰۰ دلار بخرید؛ اما توصیه می‌کنیم فعلا از خرید تلویزیون ‌های ۸K اجتناب کنید؛ زیرا در حال حاضر این تلویزیون‌ها قیمت نسبتاً بالایی دارند و از سوی دیگر مطمئناً در آینده فناوری‌ها ویژگی‌ها و قابلیت‌های این تلویزیون‌ها به میزان چشمگیری افزایش خواهد یافت و تلویزیون‌های ۸K امروزی در آینده جزو تلویزیون‌های رده‌پایین محسوب خواهند شد.

در ضمن همان‌طور که گفتیم در حال حاضر محتوای ۸K بسیار کم و محدودی وجود دارد و هنوز منبع مناسب با محتوای طولانی و متنوع با رزولوشن ۸K ایجاد نشده است.

البته در حال حاضر شرکت انگلیسی BT Sport و سامسونگ با مشارکت یکدیگر نخستین برای نخستین بار پخش آنلاین محتوای ورزشی ۸K HDR را آغاز کرده‌اند؛ البته برای مشاهده این محتواها باید اینترنت پرسرعت با حداقل سرعت ۷۰ مگابیت در ثانیه داشته باشید.

همچنین قرار است بخشی از بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز با رزولوشن ۸K پخش شود. هنوز هیچ یک از سرویس‌ های مطرح و محبوب استریم و به اشتراک‌گذاری ویدیو هیچ‌گونه محتوای ۸K منتشر نکرده‌اند.

توصیه می‌کنیم درصورتی‌که قصد خرید تلویزیون ۸K دارید، حداقل تلویزیون ۸۵ اینچ بخرید؛ زیرا تنها در چنین اندازه‌ای برتری وضوح بالاتر تصویر ۸K به نسبت به تصویر ۴K مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین سیستم عامل‌های تلویزیون‌های هوشمند کدامند؟

استانداردهای مختلف HDR

پشتیبانی از استانداردهای مختلف HDR یکی از ویژگی‌های اصلی و بسیار مهم یک تلویزیون ۴K خوب است. کلمه HDR مخفف سه کلمه High Dynamic Range به معنای دامنه پویایی گسترده است. برخورداری از استاندارد HDR تأثیر بسیار زیادی در افزایش کیفیت تصاویر یک تلویزیون دارد و برخورداری از رزولوشن بالا تنها شرط افزایش کیفیت تصاویر نیست.

در تلویزیون‌ های HDR تصاویر در مقایسه با تلویزیون‌های فاقد این فناوری، بسیار زنده‌تر و طبیعی‌تر هستند و روشنایی بیشتری نیز دارند. در ضمن این تصاویر دارای روشنایی و کنتراست بیشتری هستند و با طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها نمایش داده می‌شوند.

در کل استاندارد HDR کیفیت تصویر را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد  و اگر تصاویر HDR را تنها یک بار مشاهده کنید دیگر تمایلی به تماشای تصاویر SDR نخواهید داشت. امروزه تمام تلویزیون‌های ۴K مجهز به استاندارد HDR هستند؛ اما عملکرد آن‌ها در نمایش تصاویر HDR به‌هیچ‌وجه یکسان نیست؛ زیرا چندین استاندارد برای نمایش تصاویر HDR وجود دارد که هرکدام از آن‌ها عملکرد متفاوتی با یکدیگر دارند و سطح آن‌ها نیز یکسان نیست.

استاندارد HDR 10 استاندارد پایه HDR محسوب می‌شود و تمام تلویزیون‌های HDR از آن برخوردار هستند.

استاندارد HDR 10 plus یا HDR 10 pro یکی دیگر از استانداردهای HDR است و تلویزیون‌های مجهز به آن می‌تواند فریم به فریم تصاویر HDR را پردازش کنند تا روشنایی و کنتراست آن‌ها افزایش یابد و به بهترین شکل ممکن نمایش داده شوند. روشنایی تلویزیون‌های HDR 10 در حدود ۱۰۰۰ نیت و روشنایی تلویزیون‌های HDR 10 plus در حدود ۴۰۰۰ نیت است.

دالبی ویژن بهترین و بالاترین استاندارد HDR محسوب می‌شود و تلویزیون‌های دالبی ویژن با برخورداری از این استاندارد می‌توانند جزئیات قسمت‌های تیره را با وضوح بالایی نمایش دهند.

تلویزیون‌های دالبی ویژن می‌توانند محتوای ۴K را با بهترین کیفیت ممکن پخش کنند؛ زیرا دارای رنگ ۱۲ بیتی هستند و قابلیت نمایش ۶۸٫۷ میلیارد رنگ را دارند (درحالی‌که تلویزیون‌های HDR 10 و HDR 10 plus تنها می‌توانند ۱٫۰۷ میلیارد رنگ را نمایش دهند) و به همین دلیل می‌توانند تصاویر را طبیعی‌تر واقعیت را نمایش دهند.

در ضمن این تلویزیون‌ها تصاویری را که دارای سایه رنگ‌های مختلف و رنگ‌های مشابه هستند (مانند تصویر غروب آفتاب)، طبیعی‌تر نمایش می‌دهند؛ زیرا تغییر سایه رنگ‌ها در این تلویزیون‌ها نرم‌تر انجام می‌شود.

بنابراین توصیه می‌کنیم در صورت توانایی مالی، تلویزیون‌های ۴K  دالبی ویژن را برای خرید انتخاب کنید. لازم به توضیح است دو کنسول مطرح نسل نهمی یعنی PS 5 و ایکس باکس سری ایکس، از استاندارد دالبی ویژن پشتیبانی می‌کنند (البته پلی‌استیشن ۵ تنها برای نمایش محتوای ذخیره‌شده روی دیسک از استاندارد دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند).

استاندارد HLG استانداردهای یکی دیگر از استانداردهای HDR است که برای بهبود کیفیت تصویر و بهینه‌سازی محتوای HDR که به‌صورت آنلاین پخش می‌شود، طراحی شده است و محتواهای زیادی با این استاندارد سازگار هستند.

توجه: تلویزیون‌های HDR تنها در صورتی می‌تواند کیفیت تصویر بالایی را ارائه دهند که تصویر در حال پخش در آن‌ها، تصویر HDR واقعی باشد. توصیه می‌کنیم محتوای HDR را تنها از سایت‌های معتبر دریافت کنید یا فیلم‌های بلوری HDR اورجینال را تهیه کنید؛ البته برای پخش این دیسک‌ها نیازمند بلوری پلیر هستید.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب خرید تلویزیون ۸k

رابط کار هوشمند و سیستم‌عامل

هوشمند بودن یا نبودن تلویزیون‌های ۴K یکی از ویژگی‌های مهم است که باید حتماً به آن توجه کنیم. تلویزیون‌های هوشمند امکان اتصال به اینترنت، وبگردی، دسترسی راحت به محتوای سرویس‌های استریم و به اشتراک‌گذاری ویدیو مانند یوتیوب، نتفلیکس، آمازون پرایم، نماوا و فیلمیو و همچنین امکان استفاده از برخی از اپلیکیشن‌های سازگار با سیستم‌عامل را فراهم می‌کند.

به‌اشتراک‌گذاری نمایش محتوای در حال نمایش روی نمایشگر گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌ها روی نمایشگر تلویزیون، از دیگر مزایای تلویزیون‌های هوشمند به شمار می‌رود. برخی از برندها مانند سونی، پاناسونیک، توشیبا، فیلیپس و برخی از برندهای ایرانی تولیدکننده تلویزیون مانند اسنوا، ایکس ویژن و جی پلاس از سیستم‌عامل اندروید تی وی به‌عنوان سیستم‌عامل تلویزیون‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند.

تلویزیون‌های برخی از برندها نیز دارای سیستم‌عامل اختصاصی هستند؛ به‌عنوان‌مثال تلویزیون‌های هوشمند ال‌جی دارای سیستم‌عامل Web OS، تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ دارای سیستم‌عامل تایزن و تلویزیون‌های هوشمند هایسنس VIDAA هستند (البته برخی از تلویزیون‌های هایسنس دارای سیستم‌عامل اندروید هستند).

البته تمام تلویزیون‌های هوشمند دسترسی راحت به محتوای سرویس‌های استریم و به‌اشتراک‌گذاری ویدیو  و همچنین امکان پخش محتوای در حال نمایش در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها روی نمایشگر بزرگ تلویزیون را فراهم می‌کند.

اندروید تی وی سیس‌تم عامل اختصاصی تلویزیون‌های هوشمند محسوب می‌شود که توسط گوگل و بر مبنای اندروید مورداستفاده در دستگاه‌های موبایل ایجاد شده است. این سیستم‌عامل امکان استفاده از تمام قابلیت‌های کروم کست گوگل و همچنین دسترسی به تمام اپلیکیشن‌های گوگل پلی استور  را که با اندروید سازگار است، فراهم می‌کند. در تلویزیون‌های جدید اندرویدی سیستم‌عامل گوگل تی‌وی جایگزین اندروید تی‌وی شده است. هر دو سیستم عامل دارای هسته یکسان و ویژگی‌های مشابهی هستند

تلویزیون‌های روکو که توسط برندهای تی سی آل، توشیبا، هایسنس و سایر برندها تولید می‌شوند، امکان استفاده از تمام ویژگی‌های سرویس استریم محتوای Roku را فراهم می‌کند. در این تلویزیون ‌ها برای انجام تمام کارها و استفاده از تمام ویژگی‌های تلویزیون از رابط کاربری بسیار ساده Roku استفاده می‌شود.

طبق راهنمای خرید تلویزیون ۴K این محصول می‌تواند از رابط کاربری روکو برای انجام کارهایی مثل سوئیچ کردن بین ورودی‌های مختلف و تماشای تلویزیون اینترنتی استفاده کنند. سیستم‌عامل روکو معمولاً برای تلویزیون‌ های ارزان ‌قیمت استفاده می‌شود؛ عملکرد برخی از تلویزیون‌های روکو در سطح تلویزیون‌های رده‌بالای پیشتاز بازار قرار دارد یا حتی از آن‌ها نیز بهتر است.

اگر بخواهیم سه سیستم‌عامل اندروید تی وی، وب او اس تایزن را با یکدیگر مقایسه کنیم. باید آن‌ها را از جنبه‌های مختلف بررسی کنید که شامل موارد زیر می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین سیستم عامل‌های تلویزیون‌های هوشمند کدامند؟

رابط کاربری

بدون تردید زمان خرید تلویزیون ۴K باید سیستم عامل را هم در نظر بگیرید. رابط کاربری دو سیستم‌ عامل وب او اس و تایزن بسیار ساده‌تر و کاربرپسند تر از اندروید تی وی است. در هر دو سیستم ‌عامل یک نوار افقی در زیر نمایشگر وجود دارد که با اسکرول افقی در آن می‌توانید به بخش‌های مختلف سیستم‌عامل، تنظیمات و سرویس‌های استریم ویدیو دست پیدا کنید.

در ضمن تلویزیون‌های مجهز به سیستم‌عامل‌های تایزن و وب او اس دارای عملکردی روان و سرعت خوبی هستند؛ اما در مورد تلویزیون‌های اندرویدی این چنین نیست؛ زیرا اندروید تی وی سیستم‌عامل سنگین محسوب می‌شود و سرعت تلویزیون‌ها را به دلیل اینکه سخت‌افزار ضعیفی دارند، کاهش می‌دهد. به همین دلیل این تلویزیون‌ها معمولاً دیر روشن و آماده‌به‌کار می‌شوند و با سرعت کمی اپلیکیشن‌ها را اجرا می‌کند.

بنابراین توصیه می‌کنیم یا از خرید تلویزیون ۴K اندروید تی وی اجتناب کنید و به‌جای آن یک تلویزیون ساده بخرید و در کنار آن از یک اندروید باکس با سخت‌افزار قوی و نسخه به‌روز اندروید استفاده کنید یا تلویزیونی را انتخاب کنید که دارای سخت‌افزار نسبتاً خوبی باشد (البته تمام تلویزیون‌های اندرویدی سخت‌افزار چندان مناسبی ندارند)

اپلیکیشن تلویزیون ۴K

در این زمینه برتری با اندروید تی وی است و می‌توانید تمام اپلیکیشن‌های سازگار با اندروید تی وی را روی تلویزیون‌های اندرویدی نصب کنید. اپلیکیشن‌های سازگار با دو سیستم‌عامل وب او اس و تایزن بسیار کمتر هستند و تنها می‌توانید اپلیکیشن‌های موجود در اپ استور این دو سیستم‌عامل را روی آن‌ها نصب کنید.

دستیار صوتی

اغلب تلویزیون های ۴K دارای دستیار صوتی گوگل اسیستنت هستند که امکان کنترل تلویزیون با فرمان‌های صوتی و همچنین جستجوی صوتی را فراهم می‌کند. در ضمن می‌توانید از این دستیار مجازی برای کنترل وسایل خانه هوشمند متصل به تلویزیون نیز استفاده کنید.

سیستم‌ عامل وب او اس علاوه بر گوگل اسیستنت، از آمازون الکسا نیز پشتیبانی می‌کند که کارکرد مشابهی با گوگل اسیستنت دارند. در سیستم‌ عامل تایزن نیز علاوه بر گوگل اسیستنت و الکسا، از دستیار مجازی اختصاصی سامسونگ یعنی بیکسبای نیز استفاده شده است که تنها با محصولات سامسونگ سازگار است.

راهنمای خرید تلویزیون ۴K  و به‌روز‌رسانی سیستم عامل

در برخی از تلویزیون‌ های اندرویدی رده‌بالا امکان به ‌روزرسانی نسخه اندروید به مدت دو تا سه سال وجود دارد و به این ترتیب قابلیت‌های نرم‌افزاری تلویزیون نیز ارتقا پیدا می‌کند؛ اما برخی از تلویزیون‌های اندرویدی را تنها می‌توان یک سال پس از عرضه به‌روزرسانی کرد.

متاسفانه به‌روز‌رسانی سیستم‌عامل‌های وب او اس و تایزن امکان‌‌پذیر نیست. بنابراین توصیه می‌کنیم در هنگام خرید تلویزیون هوشمند ، تلویزیونی را انتخاب کنید که سیستم‌عامل آن نسخه بروزی داشته باشد. این موضوع در مورد تلویزیون اندرویدی نیز صدق می کند؛ مثلاً بهتر است نسخه تلویزیون اندرویدی، اندروید ۸ یا ۹ باشد.

بیشتر بخوانید: تلویزیون‌های هایسنس ارزش خرید دارند؟ /معرفی و بررسی

بازی در تلویزیون های فور کی

هیچ یک از تلویزیون های ۴K به دلیل برخورداری از سخت‌افزار ضعیف برای بازی مناسب نیستند. شما می‌توانید با خرید اندروید تی وی از بازی‌های جذاب اندرویدی با گرافیک بالا روی نمایشگر بزرگ لذت ببرید.

ریموت کنترل

طبق راهنمای خرید تلویزیون ۴K تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ و ال‌جی دارای ریموت کنترل های هوشمند استانداردی هستند که امکان استفاده از آن‌ها برای جستجو فرمان صوتی وجود دارد و می‌توان از آن‌ها به‌عنوان موس برای دسترسی راحت‌تر به بخش‌های مختلف سیستم‌عامل و وبگردی راحت‌تر نیز استفاده کرد؛ اما اکثر تلویزیون‌های اندرویدی دارای کنترل ساده هستند؛ البته معمولاً این تلویزیون‌ها علاوه بر کنترل خود همراه با یک کنترل هوشمند نیز عرضه می‌شوند.

نرخ رفرش

اگر اهل دیدن فیلم‌های اکشن با صحنه‌های دارای حرکت سریع هستید و یا به بازی‌های اکشن و پر جنب‌وجوش علاقه دارید، باید تلویزیونی با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز (نرخ رفرش به معنی توانایی تلویزیون در زمینه نمایش تصاویر جدید در هر ثانیه است؛ مثلاً تلویزیون دارای نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز می‌تواند در هر ثانیه ۱۲۰ تصویر و فریم جدید نمایش دهد) تهیه کنید تا تلویزیون در هنگام نمایش تصاویر دارای حرکت سریع دچار مشکل نشود و بتواند این تصاویر را به‌صورت کاملاً روان و بدون تاری و لگ (پخش تصاویر به‌صورت آهسته و تکه‌تکه) نمایش دهند و جزئیات تصاویر محو نشود.

طبق راهنمای خرید تلویزیون ۴k در تلویزیون‌های ۶۰ هرتز چنین تصاویری به‌صورت تار و دنباله‌دار نمایش داده می‌شود که اصلاً خوشایند نیست؛ همچنین برخی از تلویزیون‌های ۴K دارای فناوری VRR یا Variable refresh rate (نرخ رفرش متغیر) هستند که باعث می‌شود فریم ریت دستگاه متناسب با سرعت حرکات تصاویر بازی‌ها تغییر کند تا تصاویر بازی‌ها همیشه روان و بدون تاری داده شوند و ناهماهنگی بین فریم ریت دستگاه پردازنده بازی (کامپیوتر یا کنسول) و تلویزیون ایجاد نشود.

تلویزیون‌های دارای نرخ رفرش ۶۰ هرتز یا ۱۲۰ هرتز ثابت معمولاً در هنگام نمایش تصاویر دارای حرکت سریع دچار مشکل Screen Tear یا پارگی تصویر می‌شوند.

مشکل پارگی تصویر به زمانی گفته می‌شود که تصاویر در حال نمایش به چند بخش تقسیم شود و بخش‌های مختلف به دلیل ناهماهنگی فریم با یکدیگر هماهنگ نباشند.

برخی از اولد های سونی و ال‌ جی دارای فناوری‌ های G-Sync و Free-Sync هستند. این فناوری‌ها نیز به نمایش روان تصاویر دارای حرکت سریع کمک می‌کنند. فناوری‌های VRR و G-Sync و Free Sync تنها در تلویزیون‌ های رده ‌بالا مثل اولدهای سونی و ال‌جی وجود دارند.

زمان پاسخگویی

مطابق با نکته های مفید در راهنمای خرید تلویزیون ۴k زمان پاسخگویی یک تلویزیون هرچقدر کمتر باشد بهتر است. منظور از زمان پاسخگویی تلویزیون فاصله زمانی بین زدن یک دکمه روی دسته کنسول یا کامپیوتر و مشاهده واکنش بازی به این حرکت است. توصیه می‌کنیم درصورتی‌که می‌خواهید برای بازی از تلویزیون استفاده کنید، تلویزیونی با حداکثر زمان پاسخگویی ۵ میلی‌ثانیه انتخاب کنید.

درصورتی‌که زمان پاسخگویی بیش از این میزان باشد، تصاویر بازی‌ها را با تأخیر مشاهده خواهید کرد. در ضمن بهتر است تلویزیون مجهز به فناوری ALLM نیز باشد. این فناوری زمانی که تلویزیون سیگنال بازی را دریافت می‌کند، به‌صورت خودکار حالت بازی را فعال و تنظیمات را به بهترین شکل ممکن برای بازی بهینه‌سازی می‌کند؛ بنابراین عملکرد تلویزیون برای نمایش و اجرای بازی‌ها به بالاترین سطح خود می‌رسد.

درضمن به لطف وجود این فناوری زمانی که بازی را به پایان رساندید، ورودی تلویزیون تغییر می کند و تنظیمات به‌صورت خودکار به حالت اولیه باز خواهد گشت. درصورتی‌که می‌خواهید از بازی‌های HDR بیشترین لذت ببرید. توصیه می‌کنیم تلویزیون ‌های دارای فناوری HGIG را برای خرید انتخاب کنید. وجود این فناوری باعث می‌شود بازی‌های HDR با دقت رنگ بسیار بالا و کیفیت باورنکردنی پخش شود.

اولد رده‌بالای ال‌جی و سونی مانند اولدهای ال‌جی مدل‌های C9 و CX و اولدهای سونی مدل‌های A8 و A9 زمان پاسخگویی بسیار کم (در حد یک میلی‌ثانیه یا کمی بیشتر هستند)، فناوری ALLM و HGIG هستند؛ متأسفانه هیچ ‌یک از تلویزیون‌های ایرانی چندان برای بازی مناسب نیستند.

راهنمای خرید تلویزیون ۴k و توجه به پورت‌ها

بهتر است تلویزیونی را انتخاب کنید که حداقل دارای سه پورت HDMI باشد (اگر دارای ۴ پورت باشد، بهتر است) تا بتوانید وسایلی مثل کنسول بازی، سینمای خانگی یا ساندبار و گیرنده دیجیتال خود را به‌صورت هم‌زمان به آن متصل کنید.

توصیه می‌کنیم تلویزیون ۴K منتخب شما حتماً دارای پورت HDMI 2.1 است. این پورت جدیدترین نسل پورت HDMI محسوب می‌شود و می‌تواند اطلاعات را با سرعت ۱۸ گیگابیت در ثانیه انتقال دهد. وجود این پورت برای انجام بازی ۴K با ۱۲۰ فریم در ثانیه ضروری است.

با توجه به اینکه کنسول‌های نسل نهم یعنی پلی استیش ۵ و ایکس باکس دارای این پورت هستند، قطعاً در آینده چنین بازی‌هایی منتشر خواهد شد.

انتقال اطلاعات فیلم‌های ۴K واقعی با بیت ریت بسیار بالا و صدای DTS یا دالبی اتموس چندکاناله با بیت ریت بسیار بالا نیازمند پهنای باند بسیار زیادی است و تنها پورت HDMI 2.1 می‌تواند چنین پهنای باندی را تأمین کند؛ بنابراین اگر اهل دیدن فیلم ۴K واقعی و انجام بازی ۴K هستند، حتماً تلویزیون مجهز به این پورت را برای خرید انتخاب کنید.

در حال حاضر تنها اولدهای ال‌جی تولیدشده از سال ۲۰۱۹ به بعد، اولدهای سونی مدل‌های ۲۰۲۰ به بعد و کیولدهای سامسونگ دارای پورت HDMI 2.1 هستند،

یکی دیگر از پورت‌های لازم برای تلویزیون ۴K، پورت HDMI eARC یا HDMI ARC صدای دالبی چندکاناله با بیت ریت بسیار بالا و صدای دالبی اتموس را به‌راحتی انتقال دهید.

موتور پردازنده تصویر

یک نکته مهم در راهنمای خرید تلویزیون ۴k توجه به موتور پردازنده تصویر است که هر چقدر پیشرفته و قوی باشد نقش بیشتری در افزایش کیفیت تصویر دارد. در موتورهای پردازنده تصویر اولدهای ال‌جی، سونی، فیلیپس و کیولدهای سامسونگ از قابلیت‌های هوش مصنوعی برای تقویت برخی از اصلی‌ترین پارامترهای مؤثر در کیفیت تصویر مثل. میزان جزئیات میزان کنتراست، میزان روشنایی، میزان دقت رنگ و همچنین کاهش نویز استفاده می‌شود و تصویر به بهترین شکل ممکن پردازش می‌شود.

از دیگر مزایای خرید تلویزیون ۴K از هوش مصنوعی در موتور پردازنده تصویر می‌توان به افزایش قدرت پردازشی این پردازنده‌ها و بهبود عملکرد آن‌ها در زمینه ارتقای تصویر اشارهکرد. هوش مصنوعی می‌تواند عملکرد پردازنده در پردازش تصویر به‌صورت آنی و لحظه‌به‌لحظه را بهبود ببخشد. همچنین این پردازنده‌ها می‌توانند با بهره‌مندی از فناوری یادگیری ماشینی، اطلاعات موجود در پایگاه داده ثبت‌شده در حافظه تلویزیون را ارتقا دهند.

در برخی از این تلویزیون‌ها از هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی صدا نیز استفاده می‌شود. مثلاً در برخی از کیولدهای سامسونگ از فناوری جدیدی تحت عنوان adaptive sound استفاده شده است که تلویزیون به لطف وجود آن می‌تواند محتوای در حال پخش را تشخیص ‌دهد و صدا را بر اساس محتوای در حال پخش بهینه‌سازی ‌کند.

متأسفانه تلویزیون ‌های ۴K ایرانی فاقد موتور پردازنده تصویر قوی هستند و در کل فناوری خاصی برای بهبود کیفیت کلی صدا و تصویر در آن‌ها دیده نمی‌شود.

ارتقای وضوح تصویر (upscaling)

طبق راهنمای خرید تلویزیون ۴K خوب، محصول موردنظر باید بتواند کیفیت تصاویری را که رزولوشن آن‌ها کمتر از ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ باشد، تا جای ممکن افزایش دهد تا این تصاویر (مانند تصاویر HD) نیز به بهترین شکل ممکن پخش شوند. تلویزیون‌های دارای موتور پردازنده قوی و مجهز به هوش مصنوعی، در این زمینه تا حدود زیادی موفق هستند و می‌توانند از تمام پیکسل‌های نمایشگر برای افزایش کیفیت محتوای در حال نمایش استفاده کنند. در کل تلویزیون‌های سونی عملکرد بسیار خوبی در این زمینه دارند. متأسفانه تلویزیون‌های ایرانی در این زمینه چندان موفق نیستند و حتی برخی از آن‌ها اصلاً نمی‌توانند وضوح تصاویر HD را افزایش دهند و به وضوح ۴K نزدیک کنند.

نور پس‌زمینه در تلویزیون فور کی

سیستم نور پس‌زمینه در تلویزیون‌های LED به دو دسته Edge LED و Direct LED تقسیم می‌شود. در تلویزیون‌های دارای نور پس‌زمینه Edge LED، دیودهای LED تولیدکننده نور در لبه‌های تلویزیون قرار گرفته‌اند.

این چیدمان در تلویزیون ۴K باعث می‌شود نور در تمام بخش‌های پنل به‌صورت یکسان توزیع نشود و نور لبه‌های تصویر بیش از سایر نقاط آن باشد. در این تلویزیون‌ها در هنگام نمایش تصاویر دارای پس‌زمینه تاریک، هاله‌ای از نور ایجاد می‌شود که مشکل آزاردهنده‌ای است. تقریباً تمام تلویزیون ‌های ارزان ‌قیمت و میان‌رده دارای نور پس‌زمینه Edge LED هستند.

در تلویزیون‌های Direct LED دیودهای LED در پشت پنل نصب شده‌اند. در برخی از این تلویزیون‌ها نواحی نوردهی (منظور تعدادی از دیودهای LED است که در قسمت‌های مختلف برای تأمین نور پس‌زمینه قسمت‌های مختلف پنل ایجاد شده‌اند) تنها در برخی از نقاط خاص قرار گرفته‌اند .

در بعضی از تلویزیون‌های دیگر که دارای سیستم نور پس‌زمینه Full Array Local dimming هستند، در تمام نقاط پنل قرار گرفته‌اند. معمولاً در این تلویزیون‌ها امکان خاموش و روشن شدن نواحی نوردهی مختلف به صورت مجزا وجود دارد. به همین دلیل این تلویزیون‌ها دارای کنتراست خوبی هستند و روشن‌ترین نقاط به‌صورت کاملاً روشن و تیره‌ترین نقاط به‌صورت کاملاً تیره نمایش داده می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم تلویزیونی را انتخاب کنید که دارای نور پس‌زمینه Full Array Local dimming یا حداقل Direct LED باشد

نوع پنل

یک نکته مهم دیگر در راهنمای خرید تلویزیون ۴k توجه به پنل است. تلویزیون‌های ۴K معمولاً دارای پنل IPS یا VA هستند و برخی از تلویزیون‌ها نیز مجهز به پنل RGBW هستند. تلویزیون‌های دارای پنل IPS دارای زاویه دید گسترده هستند و حتی اگر از زوایای کناری هم به آن‌ها نگاه کنید. باز هم تصاویری باکیفیت تماشا خواهد کرد و میزان اشباع رنگ‌ها کاهش نمی‌یابد (تصاویر رنگ‌پریده نمی‌شوند و رنگ مشکی به‌صورت خاکستری نمایش داده نمی‌شوند). در ضمن این پنل‌ها رنگ‌های قرمز و سبز را با غنای بیشتری نمایش می‌دهند.

در مقابل تلویزیون‌های دارای پنل VA زاویه دید محدودی دارند و اگر از زوایای کناری به آن‌ها نگاه کنید، کیفیت تصویر و روشنایی آن‌ها به میزان محسوسی کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین برای مشاهده تصاویر با بهترین کیفیت ممکن در این تلویزیون‌ها، باید درست در مقابل آن‌ها بنشینید؛ اما در عوض کنتراست و روشنایی این تلویزیون‌ها و عملکرد آن‌ها در نمایش رنگ مشکی به‌صورت عمیق و غنی بهتر از تلویزیون‌های IPS است.

تلویزیون فور کی مجهز به پنل RGBW دارای پیکسل‌های چهار رنگ (قرمز، سبز، آبی و سفید) هستند و در مقایسه با تلویزیون‌های RGB قابلیت نمایش طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها را دارند؛ معمولاً تلویزیون‌های ال‌جی دارای پنل IPS و تلویزیون‌های سونی و سامسونگ دارای پنل VA هستند. در تلویزیون‌های ایرانی هم معمولاً از پنل‌های IPS استفاده می‌شود.

نمایش طیف‌های گسترده‌ای از رنگ‌ها

هرچقدر یک تلویزیون ۴K قادر به نمایش درصد بیشتری از رنگ‌های فضای رنگ DCI-P3 یا sRGB (مثلاً ۹۹ یا ۱۰۰ درصد) باشد، رنگ‌های طبیعی‌تر و واقعی‌تری را نمایش می‌دهد. تلویزیون‌های دارای قابلیت نمایش ۹۹ یا ۱۰۰ درصد رنگ‌های فضای رنگی DCI-P3 و sRGB می‌توانند تقریباً تمام رنگ‌های موجود در دنیای واقعی را نمایش دهند؛ بنابراین تصاویر در حال نمایش در آن‌ها واقعاً طبیعی هستند. ت

تلویزیون ‌های رده‌ بالای ال‌ جی، سونی، سامسونگ، فیلیپس، پاناسونیک و هایسنس (مثل تلویزیون‌های اولد، کیولد و یولد) از چنین قابلیتی برخوردار هستند.

توصیه می‌کنیم برای خرید تلویزیون ۴K تلویزیون‌های ۱۲ بیتی یا حداقل ۱۰ بیتی را برای خرید انتخاب کنید و به سراغ تلویزیون‌های ۸ بیتی نروید؛ زیرا تلویزیون‌های ۸ بیتی در مقایسه با تلویزیون‌های ۱۰ یا ۱۲ بیتی، سایه رنگ‌های محدودتری از رنگ‌های مختلف را نمایش می‌دهند و در هنگام نمایش تصاویری مانند غروب آفتاب که دارای سایه رنگ‌های زیادی از رنگ‌های مشابه هستند، به‌خوبی عمل نمی‌کند و هاله‌ای آزاردهنده از رنگ‌ها در اطراف تصویر تشکیل می‌شود.

تلویزیون‌ های ۸ بیت قادر به نمایش ۱۶٫۷ میلیون رنگ هستند؛ اما تلویزیون‌های ۱۰ بیت می‌تواند تا ۱٫۰۷ میلیارد رنگ را نیز نمایش دهند و این عدد در تلویزیون‌ های ۱۲ بیت به ۶۸٫۷ رنگ هم می‌رسد که عدد فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود؛ بنابراین تلویزیون‌های ۱۲ بیتی می‌توانند تصاویر را تا حدود بسیار زیادی نزدیک به واقعیت نمایش دهند.

اکثر تلویزیون‌ های موجود در بازار، ازجمله تلویزیون ‌های ایرانی ۱۰ بیت هستند و تلویزیون ‌های ۱۲ بیت که همان تلویزیون ‌های دالبی ویژن هستند، قیمت بالایی دارند و اکثراً جزو تلویزیون‌های رده‌بالا محسوب می‌شوند.

البته لازم به توضیح است تلویزیون ‌های ۱۲ بیت تنها در هنگام نمایش محتوای ۱۲ بیت می‌توانند حداکثر توانایی خود را در خلق تصاویر باکیفیت نشان دهند و در حال حاضر محتوای ۱۲ بیت تنها در حد کلیپ‌ها و دموهای کوتاه منتشرشده است.

روشنایی زمان خرید تلویزیون ۴K

استاندارد روشنایی اکثر تلویزیون‌ های ۴K در حد ۱۰۰۰ نیت؛ اما تلویزیون‌های دارای استاندارد HDR 10 plus مانند کیولدهای سامسونگ و برخی از تلویزیون‌ های Crystal UHD این برند می‌توانند بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ روشنایی ایجاد کنند و این رقم در تلویزیون‌ های دالبی ویژن به ۴۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ نیت هم می‌رسد.

همچنین توصیه می‌کنیم تلویزیونی را انتخاب کنید که دارای حسگر تشخیص نور محیط باشد تا نور تلویزیون به‌صورت خودکار مطابق با نور محیط تنظیم شود تا چشم‌هایتان اذیت نشود.

کنتراست

یک نکته مهم دیگر در راهنمای خرید تلویزیون ۴k توجه به کنتراست است. زیرا کنتراست هر چقدر بالاتر باشد، بهتر است و در هنگام نمایش تصاویر بسیار روشن با پس‌زمینه بسیار تاریک، قسمت‌های روشن کاملاً روشن و قسمت‌ های تیره کاملاً تیره نمایش داده می‌شود و به همین دلیل وضوح و کیفیت تصویر به میزان چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

کنتراست تلویزیون‌ های ارزان ‌قیمت و میان‌ رده ۴K در حد ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار است و این عدد در تلویزیون‌ های رده ‌بالا مثل تلویزیون‌ های Full Array Local dimming به یک یا حتی ۲ میلیون هم می‌رسد. کنتراست در حقیقت میزان روشنایی درخشان‌ترین رنگ (سفید) نسبت به تاریک‌ترین رنگ (سیاه) قابل‌تولید توسط نمایشگر است.

بهترین تلویزیون ۴k بازار

حالا که به سوال تلویزیون ۴k چیست و ویژگی های آن پاسخ دادیم، خوب است با ارزانترین محصولات بازار نیز آشنا شوید.

ارزانترین تلویزیون ۴k

تلویزیون ‌های ال سی دی و ال ای دی متداول‌ ترین نوع و برخی از آن‌ها ارزانترین تلویزیون ۴k موجود در بازار هستند. تلویزیون‌های LCD-LED متوسط رو به پایین و ارزان‌قیمت معمولاً کنتراست خوبی ندارند و نمی‌توانند طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را ایجاد کنند.

در ضمن این تلویزیون‌ها در هنگام نمایش دارای حرکت سریع چندان خوب عمل نمی‌کند. توصیه می‌کنیم در صورت تمایل برای خرید این تلویزیون‌ها، یکی از تلویزیون‌های نانوسل ال ‌جی یا کریستال سامسونگ یا تلویزیون ‌های سری ۸۰۰۰، ۸۵۰۰، یا ۹۵۰۰ سونی را برای خرید انتخاب کنید.

تلویزیون سامسونگ ۴k

این تلویزیون‌ها جزو تلویزیون‌های رده‌ بالای سامسونگ هستند روشنایی بسیار خوبی دارند و به لطف برخورداری از نقاط کوانتومی می‌توانند طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را ایجاد کنند.

در ضمن این تلویزیون‌ها کنتراست بسیار خوبی را نیز ارائه می‌دهند و موتور پردازنده تصویر آن‌ها دارای هوش مصنوعی است. در ضمن این تلویزیون‌ها از پیشرفته‌ترین فناوری‌های صوتی مختص تلویزیون‌های سامسونگ نیز برخوردار هستند.

تلویزیون ‌های اولد

این تلویزیون ‌ها کیفیت تصویر فوق‌العاده شگفت‌ انگیزی دارد و به دلیل اینکه تک‌تک پیکسل‌های آن‌ها می‌توانند صورت مجزا خاموش یا روشن شوند، کنتراست فوق‌العاده بالایی دارند و تصاویر بسیار روشن با پس‌زمینه بسیار تاریک (مثل فیلم‌ها و مستندهای مرتبط با فضا و نجوم) در این تلویزیون‌ها به بهترین شکل ممکن نمایش داده می‌شود.

در ضمن این تلویزیون‌ها به دلیل عدم برخورداری از نور پس‌زمینه دارای ضخامت بسیار کمی هستند.

البته عدم برخورداری از نور پس‌زمینه یکی از معایب این تلویزیون‌ها نیز محسوب می‌شود؛ زیرا این موضوع باعث شده است روشنایی آن‌ها نسبت به تلویزیون‌ های کیولد سامسونگ به میزان محسوسی کاهش پیدا کند.

یکی دیگر از معایب این تلویزیون ‌ها مشکل به‌جاماندگی تصویر یا احتباس تصویر (image retention) است. درصورتی‌که تصاویر کاملاً ثابت یا ویدیوهای دارای بخش‌های ثابت (لوگو یا کادر زیرنویس) به مدت طولانی (مثلاً ۳ یا ۴ ساعت) در اولدها پخش شوند، جای تصویر روی نمایشگر باقی می‌ماند.

در برخی از موارد این مشکل پس از مدت کوتاهی برطرف می‌شود؛ اما در برخی از موارد هم برای همیشه باقی ماند و برای رفع آن باید پنل تلویزیون را تعویض یا تعمیر کنید که هزینه زیادی دارد. در ضمن عمر این تلویزیون‌ها نسبت به تلویزیون ‌های کیولد و تلویزیون ‌های LED متداول کمتر است.

تلویزیون‌های Micro LED و Mini LED

این تلویزیون‌ ها که از سال ۲۰۲۱ بازار خواهند شد، با هدف ارتقای افزایش کنتراست تلویزیون ‌های ال ای دی متداول عرضه شده است. در این تلویزیون‌ها اندازه دیودهای LED تأمین‌کننده نور پس‌زمینه کاهش یافته و به همین دلیل تعداد نواحی نوردهی افزایش یافته است.

این ساختار جدید باعث می‌شود دقت نوردهی و کنتراست تلویزیون‌های ال ای دی افزایش یابد و دیگر شاهد ایجاد هاله آزار دهنده نور در اطراف تصاویر بسیار روشن با پس‌زمینه بسیار تاریک نباشیم.

تلویزیون ‌های میکرو ال ای دی که در حقیقت بهترین نوع تلویزیون‌ های LED محسوب می‌شوند، هم دارای کنتراست بی‌نهایت تلویزیون‌های اولد هستند و هم روشنایی تلویزیون‌های کیولد  را دارند. تلویزیون‌های Mini LED و Micro LED توسط برندهای ال‌ جی، سامسونگ، تی سی ال و سونی عرضه می‌شوند.

تلویزیون‌ های Mini LED ال‌ جی و سامسونگ به ترتیب QNED و Neo QLED نام دارkد و برخی از تلویزیون‌های سری ۶ برند تی سی ال نیز تلویزیون‌های میکرو LED هستند.

فناوری‌ های صوتی

توصیه می‌کنیم تلویزیون ۴K موردنظر شما حتماً از فرمت DTS پشتیبانی می‌کند. تقریباً تمام محتواهای ۴K واقعی با کیفیت بسیار بالا با این فرمت صوتی غیر فشرده منتشر می‌شوند. ترک‌های صوتی DTS دارای کانال‌های صوتی متعدد (۶ کانال به بالا) و وضوح و کیفیت بسیار بالایی هستند و تقریباً بیشتر این جزئیات ممکن را ارائه می‌دهند.

همچنین توصیه می‌کنیم تلویزیونی را انتخاب کنید که دارای ساب‌ووفر داخلی باشد تا در صورت عدم تمایل برای خرید سینمای خانواده یا ساندبار بتوانید از صدای باس عمیق نیز لذت ببرید.

همچنین درصورتی‌که تلویزیون از فناوری دالبی اتموس پشتیبانی کند و چینش بلندگوهای آن به‌صورتی باشد که بتوانند صدا را به جهت‌های افقی و عمودی هدایت کند، صدای ۳۶۰ درجه و شبه سه‌بعدی شما را احاطه می‌کند و کاملاً در فضای فیلم غرق می‌شوید.

بلندگوهای تلویزیون های دالبی اتموس برخی از صداهایی را که در دنیای واقعی از سمت بالا شنیده می‌شوند،به سمت بالا هدایت می کنند تا پس از برخورد با سقف به سمت پایین منعکس شود  مخاطب با شنیدن انعکاس صدا تصور کند صدا را از بالا می شوند. شنیدن چنین صدایی واقعاً هیجان‌انگیز است.

بهتر است تلویزیونی را انتخاب کنید که دارای حالت‌های صوتی مختلف ازجمله صدای Clear dialouge (حالت مخصوص پخش صدای دیالوگ‌ها به‌صورت کاملاً واضح و شفاف) و Surround (فراگیر) و حالت مخصوص فوتبال (Football) برخوردار باشد.

طراحی

توصیه می‌کنیم زمان خرید تلویزیون ۴K محصولی را انتخاب کنید که امکان مخفی کردن کابل‌ها و سیم‌ها در قسمت پشت و پایه آن‌ها وجود داشته باشد تا سیم‌های متعدد و درهم‌تنیده، ظاهر محیط اطراف تلویزیون را خراب نکنند.

همچنین درصورتی‌که می‌خواهید از تلویزیون نیز به‌عنوان عنصری برای زیباسازی دکوراسیون داخلی منزل یا هر محل دیگری استفاده کنید، اولدها ال‌جی و کیولدهای سامسونگ را برای خرید انتخاب کنید.

برخی از اولد های رده ‌بالای ال‌ جی می‌توانند به‌عنوان تابلوهای نقاشی با قابلیت نمایش تابلوهای زیبا و دلخواه شما مورداستفاده قرار گیرند و حتی می‌توانید آن‌ها را مانند یک تابلوی نقاشی روی سه‌ پایه‌ های مخصوص قرار دهید. برخی از کیولد های رده‌ بالای سامسونگ نیز می‌توانند به‌عنوان تابلوی نقاشی استفاده شوند و امکان تغییر قاب برخی از آن‌ها نیز وجود دارد.

همچنین می‌توان از برخی از این تلویزیون‌ها و تلویزیون ‌های فیلیپس برای جذاب‌تر کردن نورپردازی محیط استفاده کرد (در پشت اکثر تلویزیون‌ های فیلیپس دیودهای LED با قابلیت تغییر رنگ و نمایش رنگ‌های مختلف وجود دارند که می‌توانند زمانی که تلویزیون خاموش است، نیز به‌عنوان ابزاری برای نورپردازی مخفی محیط اطراف تلویزیون استفاده شوند).

فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم

طبق راهنمای خریدد تلویزیون ۴K یک محصول خوب باید علاوه بر برخورداری از بلوتوث (ترجیحاً بلوتوث ۵ با قابلیت انتقال صدای تلویزیون به سیستم‌های صوتی) دارای فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم دیگری نظیر کروم کست داخلی، DLNA، اسکرین میرر (Screen Mirror) و Airplay نیز باشد تا بتوانید تصاویر، فیلم‌ها، موسیقی‌ها و هر آنچه را در نمایشگر گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌ های سازگار با این فناوری در حال نمایش است، در نمایشگر بزرگ تلویزیون مشاهده یا پخش کنید. لازم به توضیح است فناوری Airplay مختص انتقال بی‌سیم محتوا از دستگاه‌های iOS و مک به تلویزیون است.

پشتیبانی از فرمت‌ها و کدک‌های تصویری و صوتی مختلف

توصیه می‌کنیم تلویزیونی را انتخاب کنید که از فرمت‌های تصویری رایج ازجمله MKV، VP9، TS و کدک H.265 و فرمت‌های صوتی رایج از جمله AAC، AC3، WAV و DTS پشتیبانی کند؛ البته امروزه تقریباً تمام تلویزیون‌های ۴K برندهای مطرح از این فرمت‌ها پشتیبانی می‌کنند و نباید نگران این موضوع باشید

گیرنده دیجیتال DVB T2 و DVB S2

در صورت برخورداری تلویزیون از این گیرنده‌ های دیجیتالی می‌توانید شبکه‌های HD HEVC و HD MPEG 4  را به‌راحتی با خود تلویزیون و بدون نیاز به گیرنده دیجیتالی دریافت کنید.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۳۹۹/۱۱/۲۷
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    محمد مهدی
    مارس 2, 2021

    سلام مجدد
    بسیار عالی و مفید بود
    ممنون
    با همه ی این توضیحات ، چه مدلی از تلویزیون ۶۵ اینچ رو معرفی میکنید که تمام این امکانات رو داشته باشه؟؟

    تصلا | پایگاه خبری صنعت صوت و تصویر | تلویزیون شیائومی چه ویژگی‌هایی دارند؟
    جولای 13, 2021

    […] بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تلویزیون ۴K […]

    تصلا | آنچه درباره کیفیت تلویزیون سام ایرانی نمی‌دانید
    جولای 15, 2021

    […] بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تلویزیون ۴K […]

    تصلا | ترفند تشخیص تلویزیون اصل از تقلبی ال جی
    جولای 16, 2021

    […] بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تلویزیون ۴K […]

    تصلا | بهترین تلویزیون‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟
    جولای 16, 2021

    […] بیشتر بخوانید راهنمای خرید تلویزیون ۴K […]

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | کیفیت تلویزیون اسنوا بهتر است یا تلویزیون ایکس ویژن؟
    آگوست 4, 2021

    […] بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تلویزیون ۴K […]

لینک کپی شد!