تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

آیا ویروس کرونا باعث پیشرفت تکنولوژی و فناوری شده است؟

تأثیر ویروس کرونا بر اپلیکیشن های سلامت

اخبار تصلا
هرچند گسترش و همه‌گیری ویروس کرونا باعث تعطیلی بسیاری از بخش‌های صنعت به دلیل برقراری و اعمال قرنطینه ‌های عمومی در سال 2020 میلادی شد اما در چند ماه پایانی همین سال شاهد بروز تکنولوژی‌های جدیدی بودیم که از هر کدام در تولید تجهیزات الکترونیکی جدید پیشرفته از جمله لوازم‌خانگی هوشمند و سایر لوازم کاربردی واپلیکیشن های سلامت شده است.

تصلا – انتشار ویروس کرونا باعث پیشرفت و ظهور تکنولوژی‌های کاربردی در محصولاتی شد و منطبق با نیازهای مردم لوازم‌خانگی رباتی هوشمند و تجهیزات و اپلیکیشن های سلامت تولید شد، در این مقاله قصد داریم به معرفی تکنولوژی‌های بعد از ظهور ویروس کرونا بپردازیم.

ویروس کرونا، در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی در شهر ووهان چین ظهور یافت و در همان ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۰ در همه کشورهای جهان گسترش یافت. این ویروس باعث تعطیل شدن بسیاری از کارخانه‌های تولیدی از جمله کارخانه‌های تولید لوازم‌خانگی شد.

همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ تأثیر مستقیمی بر تولید و صنعت داشته است. تولید محصولات مختلف از جمله لوازم‌خانگی به روز منطبق با نیازهای جامعه یکی از حوزه‌هایی است که فناوری و دانش روی آن تأثیر مستقیمی دارد. در ابتدا بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که انتشار و همه‌گیری ویروس کرونا و از همه مهم‌تر عدم فعالیت بخش‌های مختلف صنعت باعث توقف رشد فناوری و حتی عقب ماندن کارخانه‌ های تولید محصولات مختلف از جمله لوازم‌خانگی از اهداف و برنامه‌های سالیانه خود شود.

البته تعطیلی بخش‌های مختلفی از صنعت به خصوص در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۰ باعث شد پیش‌بینی کارشناسان در خصوص عقب ماندن کارخانه‌ها از برنامه‌های تولید محصول خود درست از آب در بیاید. اما نمی‌توان تلاش این کارخانه‌ها در سه ماهه دوم و سوم سال ۲۰۲۰ برای جبران تعطیلی‌ها و تولید محصولات بسیار متنوع مطابق با شرایط و نیازهای مردم دنیا با توجه به انتشار ویروس کرونا را نادیده گرفت.

به عبارت دیگر انتشار ویروس کرونا که باعث شده بود نیازهای مردم جامعه به داشتن تجهیزات مدرن با ساختاری متفاوت و منطبق بر شرایط حاکم بر جوامع تغییر پیدا کند، به نوعی باعث بروز تکنولوژی‌های جدید و تولید تجهیزات مختلف مبتنی بر این تکنولوژی‌ها به خصوص لوازم‌خانگی شده است.

پیشرفت تجارت الکترونیک با انتشار ویروس کرونا

بر اساس آمار منتشرشده توسط سازمان‌های تحقیقاتی در کشورهای اروپایی و آمریکا، همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ باعث پیشرفت و افزایش رشد چندین تکنولوژی کلیدی به خصوص در مورد لوازم‌خانگی و تولیدات مرتبط با آن از لوازم‌خانگی رباتی هوشمند و تجهیزات و اپلیکیشن های سلامت  گرفته تا قابلیت‌های خرید و پرداخت دیجیتال شده است.

ظهور این تکنولوژی‌ها نه تنها باعث کاهش سرعت انتقال بیماری و تا حدودی قطع زنجیره آن شده است بلکه روی کار آمدن این تکنولوژی‌ها باعث کمک به مشاغل مختلف برای حفظ بقا و همچنین ارتقاء و بهبود وضعیت اقتصادی آسیب دیده آن‌ها شده است.

به عقیده برخی از تحلیلگران، تکنولوژی‌هایی که بعد از ظهور ویروس کرونا ابداع شده‌اند و یا تکامل یافته‌اند، به نوعی در ثبات جامع و توان آن در مقابله با شرایط بسیار پیچیده‌ و دشواری که بر اثر انتشار یک ویروس مرگبار یک کشور و جامعه چه از نظر اقتصادی و چه از نظر زندگی عمومی و رفاه اجتماعی می‌تواند با آن‌ها مواجه شود،شده است.

در طول مدت زمانی که همه‌گیری ویروس کرونا به نقطه اوج خود رسیده بود و مردم و ساکنین شهرهای مختلف در همه کشورهای جهان مجبور به تحمل قرنطینه‌های بسیار طولانی مدت شده بودند، تکنولوژی‌های مختلف نقش بسیار مهمی را در تثبیت و پایداری جوامع گوناگون با ابعاد مختلف از خانواده‌ها و اعضای آن‌ها گرفته تا مدارس، دانشگاه‌ها و جوامع بزرگ‌تر ایفا کرده‌اند.

نکته مهم این است که این تکنولوژی‌ها فقط در زمانی که دنیا درگیر چالش‌های ناشی از ویروس منحوس کرونا و دست و پا زدن برای نجات از شر آن بوده است، کاربرد ندارند. به عبارت دیگر کاربرد این تکنولوژی‌ها به گونه‌ای است که در همه شرایط استفاده از قابلیت‌های آن‌ها در تولید محصولات و خدمات مختلف می‌تواند کارگشا و راه‎‎‌حلی برای مشکلاتی که از این پس جوامع ممکن است با آن روبرو شوند، باشند.

جالب است بدانید در سال ۲۰۰۲ میلادی شیوع و گسترش ویروسی شبیه به ویروس کرونا با نام سارس یا SARS باعث برقراری قرنطینه‌های مختلف عمومی در کشورهای درگیر از جمله چین شد. همه‌گیری این ویروس منجر به ظهور مفهوم جدیدی با نام تجارت آنلاین و اقتصاد مبتنی بر این نوع تجارت شد.

تجارت آنلاین به خصوص در کشور چین که منشا انتقال و سرایت ویروس SARS بود گسترش و رشد زیادی پیدا کرد.

در ادامه چند تکنولوژی برتر و کاربردی که به دولت‌ها، فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کار و مردم عادی کمک کردند تا در مقابل این آشفتگی‌ها و رکودهای اقتصادی ناشی از انتشار ویروس کرونا مقاومت کرده و دوام بیاورند و از طرفی باعث ایجاد تغییرات بزرگ و مثبت چه در صنعت، تجارت و تولید محصولات مختلف از جمله لوازم‌خانگی شده‌اند، معرفی خواهیم کرد.

تحویل کالا توسط ربات‌ها

بعد از روی کار آمدن خرید و فروش آنلاین در سال ۲۰۰۲ میلادی که مبتنی بر مفهوم تجارت آنلاین بودند تغییرات زیادی در نحوه تعامل مشاغل با یکدیگر و همچنین نحوه ارتباط سازی میان مشتری و ارائه دهنده کالا و خدمات و از طرفی روش خرید و سفارش محصول به وجود آمد.

این نوع تجارت در طول ۱۸ سال یعنی تا سال ۲۰۲۰ میلادی که در آن دنیا درگیر همه‌گیری ویروس کرونا و عواقب ناشی از آن شد، رشد بسیار زیادی پیدا کرد.

به طوری که بسیاری از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان خدمات و کالاهای مختلف مثل لوازم‌خانگی به دنبال ارائه روش‌های نوین برای خرید محصول به صورت آنلاین بودند. از طرفی این صاحبان کسب و کار‌های مختلف به دنبال یافتن راهی بودند که کاربر و خریدار نه تنها بتواند به محصول مورد علاقه خود دسترسی پیدا کند بلکه از خرید کردن آن نیز لذت ببرد.

بسیاری از ما خرید کردن را به عنوان یک تفریح به حساب می‌آوریم و از انجام آن لذت می‌بریم. ایده تفریح در حین خرید کالا به دلیل قرنطینه‌های اجباری و ملزم شدن افراد به خانه‌نشینی و حفظ فاصله اجتماعی مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفت.

برای مثال ایده راه‌اندازی پاساژ آنلاین که پیش از این در خصوص آن صحبت کردیم ایده‌ای بود که برای ایجاد لذت خرید و هرچه واقعی‌تر کردن روندی که کاربر برای انجام خرید کالا به صورت آنلاین طی می‌کند، گسترش پیدا کرد.

برای مثال فرض کنید که یکی از لوازم‌خانگی شما مثل دستگاه آبمیوه‌گیری دچار مشکل شده است. شما در حال گذراندن روزهای قرنطینه هستید، فروشگاه‌های عرضه لوازم‌خانگی تعطیل هستند و شما نیاز به داشتن این دستگاه دارید. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید سفارش آنلاین کالا از طریق فروشگاه‌های مجازی و یا پاساژ آنلاین است. برای آشنایی بیشتر با مفهوم پاساژ مجازی به این مطلب مراجعه کنید.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که مفهوم خرید آنلاین چندان جدید نیست و شاید بیش از ۲۰ سال از عمر آن بگذرد. البته که ارائه خدمات آنلاین و امکان خرید محصول از طریق اینترنت موضوع جدیدی نیست اما در سال ۲۰۲۰ خرید محصول و خدمات به صورت آنلاین با دو چالش عمده مواجه شد.

اولین معضل حجم بالای تقاضا بود. زمانی که تقاضا برای خرید کالا به صورت آنلاین افزایش می‌یابد، نیاز به یک سیستم قوی پاسخگو چه از نظر فنی و چه از نظر مدیریتی بیشتر می‌شود. در واقع در این حالت می‌بایست زیرساخت‌ها به قدری قوی و پیشرفته باشند تا به راحتی درخواست خرید کالا پردازش شود و محصول از طریق یک چرخه کامل و بدون ایراد به راحتی و در اسرع زمان از عرضه‌کننده به مشتری برسد.

از طرفی نحوه ارسال کالا در شرایطی که بیشتر مراکز تحویل کالا در تعطیلی کامل به سر می‌برند نیز معضل بزرگی برای رساندن کالای سفارش داده شده به خریدار و مشتری است. علاوه بر این در دوران قرنطینه نهادهای بهداشتی تاکید زیادی بر حفظ فاصله اجتماعی و ارتباط فیزیکی کمتر انسان‌ها با یکدیگر داشته‌اند.

از این رو برای ارسال کالای سفارش داده شده مفهوم ارسال با استفاده از ربات به وجود آمد. در چین و بسیاری از کشورهای اروپایی سرویس‌های ارسال کالا به مشتری که مزیت اصلی آن‌ها استفاده از ربات‌ها برای انجام کارهای ارسال محصول بود راه‌اندازی شد.

بسیاری از شرکت‌های چینی که به عنوان غول‌های تجارت الکترونیک در سراسر دنیا شناخته می‌شوند در دوران برقراری قرنطینه‌های خانگی از سیستم‌های ارسال کالا با استفاده از ربات خود رونمایی کردند. افزایش نیاز به ربات‌ها برای انجام کارهایی که تا پیش از این انسان‌ها انجام می‌دادند باعث شد مطالعات زیادی در این خصوص انجام شود و شرکت‌های بسیاری اقدام به طراحی و ساخت چنین ربات‌هایی کنند.

همین تلاش‌ها و فعالیت‌ها باعث ارتقای دانش ربایتک و پیشرفت تکنولوژی‌های مبتنی بر این دانش‌ها شد. پیشرفت تکنولوژی در زمینه علوم رباتیک باعث شد بسیاری از لوازم‌خانگی که کار کردن آن‌ها ملزم به حضور یک کاربر انسانی بود به دستگاه‌های هوشمند کاملا خودکار تبدیل شوند.

پرداخت دیجیتال بدون نیاز به تماس انسانی

بر اساس مطالعات انجام شده پول نقد یکی از انواع اشیاء یا ابزارهای مهم در انتشار ویروس کرونا به شمار می‌رود. در واقع از آنجای که پول نقد در بین مردم در حال رد و بدل شدن است و با دست آن‌ها تماس مستقیم دارد می‌تواند عامل انتقال ویروس کرونا و یا هر ویروس دیگری از یک فرد به فرد دیگر باشد.

از این رو بانک مرکزی در کشورهایی مثل چین، آمریکا و کره جنوبی اقدامات مختلفی را برای اطمینان از تمیز شدن اسکناس‌ها قبل از قرارگیری در زنجیره گردش مالی انجام دادند. هر چند با اعمال این اقدامات باز هم احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق گردش پول نقد بین افراد تا حد زیادی وجود داشت.

از این رو بانک‌های مرکزی در کشورهای مختلف دنیا از جمله ایران سعی کردند تا نه تنها مردم را ملزم به استفاده از کارت‌های بانکی و پرداخت هزینه‌ها با استفاده از اپلیکیشن‌ های گوشی‌های تلفن همراه کنند بلکه خدمات خود را در زمینه پرداخت‌های دیجیتال افزایش دهند.

هر چند تکنولوژی و امکانات مربوط به خرید کالا از جمله لوازم‌خانگی به صورت آنلاین و یا دیجیتالی بسیار پیشرفته شده است و در اکثر کشورهای دنیا به یک امر عادی و در دسترس تبدیل شده است اما جالب است بدانید که با وجود همه اقداماتی که دولت‌ها و بانک‌های مرکزی در سراسر دنیا برای تشویق مردم به استفاده از خدمات بانکداری دیجیتال و پرداخت هزینه‌ها به صورت آنلاین و اینترنتی کرده‌اند

براساس آخرین آمار منتشر شده توسط بانک جهانی در دنیا حدود ۱٫۷ میلیارد نفر زندگی می‌کنند که در هیچ بانکی، حساب بانکی ندارند و به همین دلیل امکان دسترسی به سرویس‌های پرداخت آنلاین و یا پرداخت از طریق درگاه‌های شتاب با استفاده از کارت بانکی را ندارند.

از طرفی امکان پرداخت اینترنتی و آنلاین نیاز به وجود امکان دسترسی به اینترنت، ابزارهایی مثل دستگاه‌های کارت‌خوان و شبکه‌ای بانکی با زیرساخت‌های بسیار قوی در پاسخگویی به حجم عظیمی از تراکنش‌های مالی دارد که در متاسفانه در دسترس مردمان در همه کشورها و مناطق جهان نیست.

به هر حال با وجود همه این مشکلات، اقدامات انجام شده در زمینه پرداخت دیجیتال و آنلاین از طرف بانک‌های مرکزی و قوانین و مقررات اعمال شده در این حوزه باعث پیشرفت چشمگیر تکنولوژی و الگوریتم‌های مربوط به این حوزه شده است.

تجهیزات دورکاری

در شرایطی که همه کارشناسان بهداشتی و پزشکان مردم را ملزم به رعایت فاصله فیزیکی و اجتماعی می‌کردند بسیاری از سازمان‌ها، شرکت‌ها، اداره‌های مختلف و از این دست از کارمندان خود درخواست می‌کردند تا از خانه‌های خود و به صورت دورکاری، کارهای خود را انجام دهند.

اما در این میان برای اینکه کارمندان بتوانند به راحتی بدون نیاز به حضور فیزیکی در اداره یا شرکت، به وظایف کار خود رسیدگی کنند، نیاز به استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا برای ایجاد بستر مناسب افزایش یافت.

برای مثال تکنولوژی VPN یا شبکه خصوصی مجازی، VoIPs یا پروتکل‌های ارسال صوت از طریق اینترنت، ابزارهای برگزاری ملاقات‌های مجازی، تکنولوژی ابری‌سازی و سیستم‌های ذخیره مبتنی بر آن، ابزارهای کار روی پروژه به صورت گروهی و از این دست تکنولوژی‌ها افزایش یافت.

نکته مهمی که باید در اینجا به آن توجه کرد این است که گسترش تکنولوژی‌های مرتبط با ایجاد ساختار و بستر مناسب برای انجام دورکاری فقط به رفع مشکل کارمندان در این خصوص ختم نشد.

در واقع پیشرفت این تکنولوژی‌ها باعث روی کار آمدن ابزار و لوازم مختلف از جمله لوازم‌خانگی شد که کنترل آن‌ها از راه دور نیز امکان‌پذیر بود.

چون زیرساخت‌های کنترل ابزار از در طول سال ۲۰۲۰ میلادی رشد چشمگیری داشت و همین مناسب شدن بستر برای برقراری اتصالات از راه دور میان دستگاه‌ها و همچنین روی کار آمدن اپلیکیشن ‌های مربتط با آن کار را برای تولیدکنندگان تجهیزات لوازم‌خانگی راحت‌تر کرد و دست آن‌ها در تولید وسایل هوشمندی که بتوان از آن‌ها در شبکه اینترنت اشیا استفاده کرد بازتر شد.

اینترنت اشیا، راه‌اندازی آن و استفاده از لوازم و تجهیزات مختلف به خصوص لوازم‌خانگی در آن مفهومی بود که در سال ۲۰۲۰ میلادی رشد بسیار زیادی داشت. یکی از معضلاتی که اینترنت اشیا و راه‌اندازی شبکه لوازم‌خانگی در اینترنت اشیا با آن مواجه بود، عدم وجود امنیت بود که به لطف ارتقای بسترهای لازم برای حفظ امنیت شبکه‌های اینترنتی مشکلات و کمبودهای آن برطرف شد.

به عبارت دیگر دستاوردهای علمی در حوزه امنیت اطلاعات و مسائل مربوط به آن در زمینه اینترنت اشیا، تولید لوازم‌خانگی قابل استفاده در آن و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به وجود آمدن تکنولوژی telehealth

در مدتی زمانی که همه‌گیری ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران به نقطه اوج خود رسیده بود، بسیاری از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مجبور به بستری شدن در بیمارستان‌های مختلف بودند.

بسیاری از افرادی که درگیر بیماری‌های زمینه ای مختلف هستند مجبور به مراجعه ماهیانه و یا هفتگی به بیمارستان‌ها هستند.

از آنجایی که خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در این افراد بسیار زیاد است و محیط بیمارستان و کلینک‌ها نیز یکی از پر خطرترین فضاها برای این بیماران است، محققان علوم پزشکی و مهندسی پزشکی به فکر تولید ابزار، اپلیکیشن‌ها و تجهیزاتی شدند که بتوان با استفاده از آن وضعیت سلامت این بیماران را بدون نیاز به مراجعه به پزشک تحت کنترل قرار داد.

در سال ۲۰۲۰ یعنی زمانی که همه دنیا درگیر مقابله با بیماری کووید ۱۹ بودند، ابزارها و اپلیکیشن های سلامت بسیار زیادی طراحی و در اختیار کاربران قرار گرفت. این تجهیزات به نوعی جز لوازم‌خانگی نیز به حساب می‌آمدند.

برای مثال تجهیزات کنترل سلامت پوشیدنی که قادر به ردیابی وضعیت سلامت افراد بودند و کاربر می‌تواند از آن‌ها در زنجیره شبکه اینترنت اشیا استفاده کند و یا اپلیکیشن‌های مبتنی بر ربات‌های سخنگو که می توانستند وضعیت سلامت بیمار را برای پزشک معالج ارسال کنند همگی در سال ۲۰۲۰ میلادی با پیشرفت بسیار چشمگیری مواجه شدند.

در این نمودار میزان رشد استفاده از تجهیزات و اپلیکیشن های سلامت در دوران اوج انتشار ویروس کرونا نمایش داده شده است.

ابزارها، اپلیکیشن های سلامت بیشتر به منظور جلوگیری از انتشار و انتقال ویروس کرونا تولید و طراحی شدند اما مزیت دیگری نیز داشتند.

در بسیاری از کشورها خدمات درمانی با هزینه بسیار بالایی انجام می‌شود از این رو استفاده از این دستگاه‌ها و امکانات به نوعی به افراد در صرفه جویی هزینه‌ها کمک می‌کند.

پیشرفت در این زمینه ملزم به پیشرفت اینترنت و زیرساخت‌های مبتنی بر آن همراه با تکنولوژی‌هایی که بتوانند این امکانات را در اختیار آن‌ها قرار دهد،بوده است. از این رو نه تنها تجهیزات پزشکی که به نوعی به عنوان لوازم‌خانگی و رفاهی شناخته می‌شوند با پیشرفت بسیار زیادی مواجه شدند بلکه اینترنت و تکنولوژی‌های وابسته به آن نیز پیشرفت بسیار زیادی داشتند.

ابزار تفریحی و سرگرمی آنلاین

همه‌گیری ویروس کرونا و مبتلا شدن افراد بسیار زیادی به بیماری کووید ۱۹، تعطیل شدن مراکز تفریحی و ورزشی مثل باشگاه‌ها و سینماها و پارک‌ها در کشورهای مختلف باعث شد تا بسیاری از مردم دچار مشکلات روحی و افسردگی شوند.

از این رو شرکت‌های فعال در حوزه تفریح و سرگرمی وارد عرصه شدند و به فکر ایجاد امکاناتی برای سرگرم سازی مردم به صورت آنلاین و بدون نیاز به خروج از منزل شدند. برای مثال راه‌اندازی کنسرت ‌های مجازی و آنلاین و یا برنامه‌های تفریحی آنلاین یکی از سرویس‌هایی بود که در اختیار مردم قرار گرفت و ما شاهد پیشرفت‌های زیادی در این حوزه بودیم.

حتی بسیاری از مراکز دیدنی مثل موزه‌های مختلف در کشورهای مختلف جهان و اماکن فرهنگی، تاریخی و مذهبی سرویس‌های بازدید آنلاین از این اماکن را ارائه کردند.

اما ابزارهایی که بتوان با استفاده از آن‌ها به این سرویس‌ها دسترسی داشت نیز پیشرفت چشمگیری پیدا کردند. برخی از این ابزارها در دسته لوازم‌خانگی قرار می‌گیرند. مثلا برندهای سازنده تلوزیون‌ها سعی کردند تا در این تجهیزات امکاناتی مثل اتصال به وای فای و اینترنت را ارائه دهند.

اگرچه این امکان در تلویزیون‌های تولیدشده توسط شرکت‌هایی مثل ال‌جی و سامسونگ در اختیار کاربران قرار گرفته بود اما تولید این تجهیزات در سال ۲۰۲۰ میلادی با پیشرفت بی‌سابقه‌ای مواجه شد.

به عبارت دیگر اکثر قریب به اتفاق تجهیزات و لوازم خانگی مثل تلویزیون‌هایی که در این سال به بازار معرفی شدند نه تنها به صورت هوشمند عمل می‌کردند و نیازی به حضور کاربر انسانی نداشتند بلکه امکان اتصال به وای فای و اینترنت نیز روی آن‌ها تعبیه شده بود.

رونمایی از کنسول‌های بازی مختلف از جمله کنسول بازی پلی ‌استیشن ۵ با امکانات بسیار جالب برای اتصال به شبکه‌های ارائه دهنده بازی‌های آنلاین از طریق اینترنت نیز یکی از دستاوردهای مهم در زمینه پیشرفت تکنولوژی‌های مرتبط با بازی و سرگرمی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا بوده است.

در واقع روی کار آمدن این تجهیزات می‌تواند به عنوان یک راهنما و خط مشی برای سایر شرکت‌ها در زمینه تولید محصولاتی که بتوان از آن‌ها در شرایط سختی مثل قرنطینه به منظور سرگرم‌سازی افراد مختلف مورد استفاده قرار گیرد  باشد و در نتیجه راه را برای پیشرفت‌های بیشتر باز خواهد کرد.

چرخه تامین کالا

استفاده از پرینترهای سه بعدی در همه گیری ویروس کرونا

انتشار و گسترش ویروس کرونا باعث ایجاد وقفه و آسیب بسیار زیاد روی چرخه جهانی تامین کالا شد. واقعیت این است که کشورهای مختلف جهان برای تامین مایحتاج زندگی مردمانشان نیاز به تعامل با کشورهای دیگر و واردات و صادرات کالا دارند.

بسته شدن مرزها و ایجاد محدودیت‌ها در سفر به کشورهای مختلف باعث شد تا چرخه صادرات و واردات در کشورهای مختلف جهان با توقف و مشکلات از پیش تعیین نشده‌ای مواجه شود. ایجاد اختلال در چرخه صادرات و واردات کشورهای مختلف جهان باعث  بروز چالش‌های زیادی در چرخه تامین کالا به شکل سنتی شد.

برای مثال بازار لوازم‌خانگی به دلیل بروز مشکل در واردات کالا از کشورهای مختلف جهان با کمبود بی‌سابقه محصول مواجه شد. در این میان از آنجایی که چرخه تامین مربوط به کالاهای اساسی نیز می‌شود شرکت‌های مختلف به فکر ایجاد و ارائه نوآوری‌های مختلف در این حوزه افتادند.

در واقع افزایش تقاضا برای در اختیار داشتن کالاهای اساسی و همچنین تعطیلی واحدهای تولیدی و عدم تولید مناسب کالاها و مایحتاج زندگی باعث شد تا کمبود این محصولات در بازار تا حد قابل وجهی به چشم بیاید.

یکی از معضلاتی که تولیدکنندگان با آن مواجه بودند استفاده از نیروی انسانی برای تولید محصول و کالا بود. در واقع به دلیل حفظ فاصله اجتماعی بسیاری از کارخانه‌ها مجبور به فعالیت با کمتر از یک سوم ظرفیت نیروی کار بودند. به همین دلیل استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا برای تولید کالا و محصول به صورت خودکار افزایش یافت. بر همین اساس دو تکنولوژی مهم که با استفاده از آن تولید کالا به صورت خودکار انجام می‌شد در سال ۲۰۲۰ میلادی پیشرفت بسیار زیادی کردند.

علم رباتیک و تکنولوژی‌های وابسته به آن برای طراحی و ساخت ربات‌هایی که بتوانند وظایف انسانی را انجام دهند و در خطوط تولید کارخانه‌ها به جای نیروی انسانی فعالیت کنند تکامل یافت و در عین حال به پیشرفت‌های قابل توجهی رسید.

از طرفی تکنولوژی چاپگرهای سه بعدی و تولید کالاها با استفاده از این دستگاه‌های مدرن و پیشرفته نیز شاهد پیشرفت بسیار زیادی بود. مزیت استفاده از چاپگرهای سه بعدی در تولید کالا این است که از آن‌ها می‌توان برای تولید هر کالا و محصولی استفاده کرد.

به عبارت دیگر شما نیاز به تولید چاپگر سه بعدی مخصوص برای هر کالا از جمله لوازم‌خانگی نیستید. شما از یک چاپگر سه بعدی هم می‌توانید برای تولید و ساخت یک خودکار استفاده کنید و از همان چاپگر می‌توانید برای تولید یک بشقاب استفاده کنید.

در واقع عملکرد چاپگر و محصولی که توسط آن تولید می‌شود توسط الگویی که به چاپگر داده می‌شود برای آن تعریف می‌شود و چاپگر سه بعدی بر اساس آن الگو محصول را تولید می‌کند.

همین مزیت این دستگاه‌ها باعث شد تا در شرایط همه‌گیری و درگیری جهانی با ویروس کرونا، این تجهیزات از اهمیت زیادی برخوردار شوند و تلاش برای افزایش قابلیت‌های آن‌ها افزایش یابد. به طور که بر اساس آخرین اخبار منتشر شده در هفته دوم ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی، اولین خانه قابل سکونت با استفاده از چاپگر سه بعدی ساخته شد.

البته استفاده از چاپگرهای سه بعدی برای تولید انبوه کالاها با موانعی نیز روبرو است. اولین مانعی که بر سر راه استفاده از این تجهیزات در تولید ابزار و دستگاه‌های مختلف وجود دارد این است که تولید کالا با این دستگاه‌ها به نوعی با مشکلات مربوط به حق ثبت اختراع مواجه می‌شود.

دومین مشکلی که ممکن است در تولید برخی از کالاها به خصوص کالاهای بهداشتی مثل انواع ماسک‌ها به وجود بیاید قواعد و قوانین نظارتی و تولیدی این نوع محصولات است که باید کاملا رعایت شود. برای مثال در تولید ماسک‌ها بهداشتی که در طی یک سال اخیر به یک وسیله کاربردی و ضروری تبدیل شده است، نه تنها می‌بایست بهداشتی بودن مواد مورد استفاده در ساخت این محصولات کاملا تایید شود بلکه وجود خطا در تولید این محصولا می‌تواند به قیمت به خطر افتادن جان مصرف کننده تمام شود.

استفاده از ربات هوشمند برای انجام کارهای انسانی

استفاده از ربات ها برای انجام کارهای مختلف در همه گیری ویروس کرونا

انتشار و همه‌گیری ویروس کرونا به ما یاد داد که زندگی انسان‌ها تا چه میزان به ارتباط بایکدیگر وابسته است. به عبارت دیگر همه ما به وجود یکدیگر برای پیشبرد اهداف و به ثمر رساندن تلاش‌هایمان نیاز داریم.

برقراری قرنطینه‌های مختلف و الزام مردم به حفظ فاصله اجتماعی باعث شد تا بسیاری از مشاغل از جمله خرده فروشی‌ها، رستوران‌ها و غذا و چرخه تامین غذا و دارو بیشترین آسیب را ببیند. به همین دلیل همان‌‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، نیاز به استفاده از ربات‌ها به جای انسان‌ها در شرایطی که انسان‌ها نیابد با یکدیگر در تماس فیزیکی می‌بودند افزایش یافت.

در سال ۲۰۲۰ در وظایف و کارهای بسیار متفاوتی از ربات‌ها استفاده شد. بسیاری از این ربات‌ها به عنوان یک وسیله و  به عنوان یکی از انواع لوزام خانگی مورد استفاده در خانه‌ها به کار گرفته شدند. برای مثال ربات ‌های ضدعفونی کننده محیط از جمله تجهیزاتی بودند که حضور آن‌ها در خانه ‌ها افزایش چشم‌گیری پیدا کرد.

در سال ۲۰۲۰ میلادی به منظور کاهش تماس فیزیکی انسان‌ها با یکدیگر از ربات‌ها حتی برای ارسال غذا به خانه‌های مردم استفاده شده است. از ربات‌ها حتی برای گردش حیوانات خانگی و سرگم کردن آن‌ها در فضای باز نیز استفاده شده است.

بسیاری از مشاغل در کارخانه‌های تولید کالا که تا پیش از این توسط انسان‌ها انجام می‌شد، در حال حاضر توسط ربات‌ها انجام می‌شود. استفاده از ربات‌ها در کارخانه‌های تولیدی باعث به وجود آمدن مشاغل جدید نیز شده است.

اگرچه استفاده از ربات‌ها در تولید کالا توانست به نوعی به کارخانه‌ها در شروع فعالیت مجدد و جران کمبود نیروی کار کمک کند و به همین دلیل صنعت رباتیک و تکنولوژی‌های مرتبط با آن افزایش زیادی یافت اما به هر حال مشکلاتی مثل نیاز به وضع قوانین جدید در خصوص استفاده از ربات‌ها در کارخانه‌های تولیدی مختلف نیز به وجود آمد.

عملکرد این ربات‌ها هم از طریق الگوریتم‌های مبتنی بر علم هوش مصنوعی و هم از طریق اپلیکیشن‌های قابل نصب روی سیستم ‌عامل‌های مختلف قابل کنترل کردن از راه دور است. از این رو اتصال به اینترنت و دسترسی به اینترنت پر سرعت در این حوزه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و همین مسئله باعث روی کار آمدن و ارتقای تکنولوژی‌های مربتط با ارتقای کیفیت اینترنت شده است.

شبکه ۵G و تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات (ICT)

قبل از اشاره به پیشرفت‌های تکنولوژی در حوزه شبکه اینترنت ۵G و پرسرعت، ذکر این نکته لازم و قابل توجه است که در دنیای امروز همه علوم به خصوص علم کامپیوتر، رباتیک و هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های مرتبط با آن‌ها مانند یک زنجیره به یکدیگر وابسته‌اند.

برای مثال  از علومی مثل هوش مصنوعی و رباتیک نه تنها می‌توان برای طراحی و ساخت ربات‌هایی که بتوانند به عنوان جایگزین انسان‌ها برای انجام کارهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند استفاده کرد بلکه این علوم در تولید تجهیزات و لوازم‌خانگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این پیشرفت و گسترش فناوری و تکنولوژی در این زمینه‌ها باعث تولید محصولات مدرن و منطبق بر نیازهای امروزی جوامع می‌شود. بنابراین پیشرفت یک حوزه فقط به پیشرفت فناوری در همان حوزه مربوط نمی‌شود و روی بقیه جنبه‌های زندگی بشر و کالاهایی که در طول روز از آن‌ها استفاده می‌کند، تأثیر می‌گذارد.

همان‌طور که قبلا اشاره شد، تمام فناوری‌های روز دنیا که از آن‌ها در زندگی خود استفاده می‌کنیم به نوعی متکی بر قابلیت اتصال به اینترنت پر سرعت، پایدار و ارزان قیمت هستند.

مثلا لوازم‌ خانگی هوشمندی که ما در خانه‌ های خود استفاده می‌کنیم می‌بایست قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشند و همچنین به اینترنت پایدار، پر سرعت و بدون قطعی وصل باشند. از طرفی هزینه اینترنت برای اتصال دائم آن‌ها نیز باید مقرون به صرفه باشد.

از آنجایی که در سال ۲۰۲۰ و با همه‌گیری ویروس کرونا نیاز به اتصال به اینترنت چه برای انجام مشاغل مختلف از راه دور و چه برای نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها و ربات‌های جایگزین انسان افزایش یافت، پروژه راه ‌اندازی اینترنت ۵G که از سال ۲۰۱۹ به عنوان مفهومی برای دسترسی به اینترنت پر سرعت ارائه شده بود، رشد بسیار زیادی پیدا کرد.

در ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی ارائه و عرضه اینترنت ۵G در کشور های مختلف جهان از جمله اروپا با حرف و حدیث‌های زیادی مواجه شد و به تعویق افتاد اما هرچه زمان گذشت نیاز به استفاده از این شبکه افزایش یافت و شرکت ‌ها و برندهایی که در زمینه ارائه و راه ‌اندازی این شبکه اینترنت فعالیت داشتند تلاش خود برای گسترش آن را افزایش دادند.

هرچند راه‌ اندازی شبکه ۵G و استفاده از آن هزینه‌ها را افزایش می‌دهد اما بر اساس مطالعات انجام شده مزایای دسترسی به این نوع از شبکه‌ ها آنقدر زیاد است که بتوان پرداخت هزینه‌های بیشتر برای آن را توجیه کرد.

حتما شما نیز به این نکته توجه کرده‌اید که اساس موفقیت همه تکنولوژی‌هایی که در طول همه‌گیری ویروس کرونا پیشرفت زیادی کردند، راه‌اندازی بسترهای اینترنت قوی و پرسرعت بوده است.

به عبارت دیگر به جرات می‌توان گفت اینترنت و شبکه‌ های زیرساخت و تکنولوژی‌های مرتبط با آن درسال ۲۰۲۰ که مصادف با معضل بزرگ انتشار ویروس کرونا و ابتلای میلیون‌ها نفر به بیماری کووید ۱۹ بود، پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است.

واقعیت این است که همه‌گیری و درگیری جهانی با بیماری کووید ۱۹ نشان داد که همه کشورهای جهان باید هرچه بیشتر به سمت دنیای دیجیتال، آمادگی برای داشتن آن و پذیرش هرچه سریع‌تر آن حرکت کنند.

به عبارت دیگر بسیاری از جنبه‌های زندگی ما از زندگی روزانه و تجهیزاتی که در خانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم تا تجارت و راه‌اندازی مشاغل به سمت وابسته شدن هرچه بیشتر به دنیای دیجیتال و استفاده از اینترنت حرکت می‌کند.

برای بقا در جهان بعد از همه‌گیری ویروس کرونا چه از نظر تجاری و چه از نظر زندگی شخصی هر فرد باید بتواند خود را با تغییرات فناوری و دنیای مدرن دیجیتالی وفق دهد و از طرفی دولت‌ها در کشورهای مختلف باید زیرساخت‌های لازم را برای این موضوع آماده سازند.

بر اساس آمار منتشر شده از شبکه BBC در طول سال ۲۰۲۰ میلادی به دلیل انتشار گسترده و همه‌گیری جهانی ویروس کرونا ۲۰۰ میلیون نفر شغل خود را از دست دادند و از نظر اقتصادی متحمل شکست‌های بسیار بزرگی شدند.

پاندمی کرونا و دیجیتالی شدن دنیای امروزی دو عامل بسیار مهم و مرتبط در ایجاد تغییرات در دنیای تکنولوژی، پیشرفت آن و همچنین بسیاری از مشاغل شد.

منبع
bbc

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!