تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

مقایسه پرچمدار سامسونگ و اپل

آیفون ۱۲ بخریم یا گلکسی اس ۲۱؟

راهنمای خرید
گلکسی اس ۲۱ و آیفون ۱۲ جدیدترین و قدرتمندترین پرچمداران اپل و سامسونگ محسوب می‌شوند که دارای قدرتمندترین پردازنده‌ها، بهترین دوربین‌ها و باکیفیت‌ترین نمایشگرها در میان سایر پرچم‌داران ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ هستند. به نظر شما کدام یک از این دو گوشی ارزش خرید بیشتری دارد؟ در این مطلب به مقایسه پرچمدار سامسونگ و اپل پرداختیم.

تصلا– آیفون ۱۲ و گلکسی اس ۲۱ دو حریف سرسخت در میدان نبرد بین اپل و سامسونگ هستند. هر دو گوشی طرفداران زیادی دارند و نام آن‌ها در صدر بهترین گوشی‌های پرچم‌دار ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ می‌درخشد. در این مطلب قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم که کدام یک از این دو گوشی ارزش خرید بیشتری دارند. مقایسه پرچمدار سامسونگ و اپل نشان می دهد که تردیدی نیست که این دو گوشی در نوع خود بهترین هستند.

آیفون ۱۲ دارای نمایشگر اولد و پردازنده قدرتمند A14 Bionic است و دوربین آن نیز نسبت به مدل‌های قبلی آیفون به میزان قابل‌توجهی بهبود یافته است. در مقابل گلکسی اس ۲۱ با برخورداری از جدیدترین پردازنده کوالکوم یعنی اسنپدراگون ۸۸۸ و صفحه‌نمایش بسیار باکیفیت با نرخ رفرش بالا یکی از بهترین پرچم‌داران اندرویدی محسوب می‌شود.

در یک جمله می‌توان گفت که هر دو گوشی فوق‌العاده کارآمد و باورنکردنی هستند. به‌هیچ‌وجه با قاطعیت می‌توان گفت که کدام یک از این دو گوشی بهتر هستند و انتخاب این دو گوشی بستگی به این دارد که با اندروید راحت‌تر هستید یا iOS.

مقایسه پرچمدار سامسونگ و اپل در یک نگاه

گلکسی اس ۲۱ آیفون ۱۲
اندازه نمایشگر ۶٫۲ اینچ AMOLED  با رزولوشن ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ ۶٫۱ اینچ OLED با رزولوشن ۲۵۳۲ در ۱۱۷۰
نرخ رفرش ۴۸ تا ۱۲۰ هرتز ۶۰ هرتز
پردازنده اگزینوس ۲۱۰۰ یا اسنپدراگون ۸۸۸ (دو نسخه) Bionic A14
رم ۸ یا ۱۲ گیگابایت (دو نسخه) ۴ گیگابایت
حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت ۶۴ و ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند پشتیبانی نمی‌کند
دوربین اصلی سه گانه شامل لنز اصلی ۱۲ مگاپیکسلی عریض با دریچه دیافراگم f/1.8، لنز فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.0 و زوم تله فوتو f/2.0 با زوم ۳ ایکس اپتیکال دو گانه شامل لنز اصلی ۱۲ مگاپیکسلی عریض با دریچه دیافراگم f/1.6 و لنز ۱۲  مگاپیکسلی فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.4
دوربین سلفی ۱۰  مگاپیکسل (f/2.2) ۱۲ مگاپیکسل (f/2.2)
مقاومت در برابرآب IP68 مقاومت در برابر آب تا عمق ۱٫۵ متری به مدت ۳۰ دقیقه IP68 مقاومت در برابر آب تا عمق ۶ متری به مدت ۳۰ دقیقه
ظرفیت باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعت ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت
عمر باتری ۹ ساعت و ۵۳ دقیقه (زمانی که نمایشگر گوشی در حالت ۶۰ هرتز قرار دارد) ۶ ساعت و ۳۰ دقیه (زمانی که حالت نرخ رفرش متغیر فعال است) ۸ ساعت و ۲۵ دقیقه

طراحی

مقایسه آیفون ۱۲ با گلکسی اس ۲۱

مقایسه پرچمدار سامسونگ و اپل نشان می دهد، اندازه‌ها و وزن گوشی های رچمداران ۲۰۲۱ اپل و سامسونگ تفاوت بسیار کمی با یکدیگر دارند. ابعاد گلکسی اس ۲۱ در حدود ۱۵٫۱ در ۷٫۱ در ۰٫۷۸ سانتی‌متر و ابعاد آیفون ۱۲ در حدود ۱۴٫۶۸ در ۷٫۱ در ۰٫۷۳ سانتیمتر و وزن آن‌ها به ترتیب ۱۶۳٫۸۶ گرم و ۱۶۸٫۹۶ گرم است.

این تفاوت‌ها زمانی که گوشی‌ها را در دست می‌گیرید، اصلاً محسوس نیست. طراحی گلکسی اس ۲۱ تا حدود زیادی شبیه به گلکسی اس ۲۰ است و تغییرات کمی در آن ایجاد شده است. در مورد آیفون ۱۲ نیز این موضوع تا حدود زیادی صدق می‌کند و تنها تفاوت این گوشی با آیفون ۱۱، وجود لبه‌های تیز و زاویه‌دار به‌جای لبه‌های گرد است؛ ممکن است لبه‌های تیز و زاویه‌دار باب میل به بسیاری از کاربران نباشد.

بزرگ‌ترین تغییر گوشی‌های سری گلکسی اس ۱ ۲۱ سامسونگ وجود قاب دربردارندهٔ لنزها در گوشه بدنه گوشی است که سامسونگ آن را Contour Cut نامیده است. این قاب به‌نوعی دوربین سه‌گانه گوشی را با بدنه آن ادغام کرده است.

در جلوی گوشی گلکسی ۲۱ حفره کوچکی قرار دارد که دوربین سلفی را در خود جای داده است؛ البته در هنگام کار کردن با گوشی اصلاً متوجه آن نمی‌شوید؛ طراحی قسمت جلوی آیفون ۱۲ اصلاً این‌چنین نیست و بریدگی بزرگی کاملاً توجه شما را به خود جلب می‌کند.

یکی دیگر از تغییرات اساسی آیفون ۱۲ که اصلاً متوجه وجود آن نمی‌شوید، پوشش سرامیکی روی نمایشگر گوشی و قاب پشتی است که باعث می‌شود مقاومت آن در هنگام سقوط گوشی از ارتفاع، نسبت به مقاومت نمایشگر سایر گوشی‌های آیفون چهار برابر شود.

افزایش مقاومت نمایشگر پرچم‌دار جدید آیفون به دلیل برخورداری از این پوشش سرامیکی در آزمایش‌های سقوط به‌خوبی ثابت شده است. در اطراف گوشی آیفون ۱۲ نیز فریم استیل ضدزنگ دیده می‌شود که تضمین‌کننده کیفیت بالای این بدنه است.

البته مقاومت نمایشگر گلکسی اس ۲۱ نیز در هنگام نخستین سقوط از ارتفاع واقعاً مناسب است (قسمت جلوی این گوشی با پوشش بسیار سختی به نام Gorilla Glass Victus پوشیده شده است که مقاومت نمایشگر هنگام سقوط از ارتفاع دو متری در نخستین بار را به میزان زیادی افزایش داده است)

در کل در مورد طراحی این دو گوشی باید بگوییم هر دو دستگاه شاهکار مهندسی هستند و استفاده از آن‌ها حس واقعاً خوبی را به کاربر القا می‌کند.

هر دو گوشی از استاندارد ضد آب IP 68 برخوردار هستند؛ البته با اینکه هر دو گوشی از استاندارد یکسانی برای مقاومت در برابر آب برخوردار هستند؛ اما مقاومت پرچم‌دار آیفون بیشتر است؛ آیفون ۱۲ می‌تواند تا عمق ۶ متری به مدت ۳۰ دقیقه در برابر فشار آب مقاومت کند. گلکسی ۲۱ هم می‌تواند به مدت ۳۰ دقیقه در برابر نفوذ آب مقاومت کند؛ اما تنها تا عمق ۱٫۵ متری در برابر فشار آب مصون است؛ درضمن هر دو گوشی در برابر آب شور کاملاً آسیب‌پذیر هستند.

بدنه جلویی و پشتی گلکسی اس ۲۱ از جنس شیشه است و یک قاب آلومینیومی آن‌ها را در برگرفته است. گوشی آیفون ۱۲ با رنگ‌های نقره‌ای، نوک‌مدادی، طلایی و آبی عرضه می‌شود و گوشی گلکسی اس ۲۱ با رنگ‌های بنفش، سفید، خاکستری و صورتی عرضه می‌شود.

برنده: آیفون ۱۲

مقایسه نمایشگر پرچمدار سامسونگ و اپل

مقایسه نمایشگر آیفون ۱۲ با گلکسی اس ۲۱

نمایشگر هر دو گوشی کاملاً رضایت شما را جلب خواهند کرد.  هر دو گوشی با نمایشگر اولد عرضه شده‌اند که از قابلیت نمایش رنگ مشکی عمیق و غنی و طیف گسترده‌ای از رنگ‌های غنی با کنتراست و روشنایی بالا برخوردار است. از دید کاربران عادی نمایشگر هر دو گوشی کاملاً یکسان است.

البته این دو نمایشگر در هنگام نمایش جزئیات تفاوت‌های اندکی با یکدیگر دارند. گلکسی اس ۲۱ مجهز به نمایشگر ۶٫۲ اینچی Dynamic AMOLED با وضوح Full HD plus، رزولوشن ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز با قابلیت نرخ رفرش (توانایی نمایش تعداد تصاویر جدید در هر ثانیه است) متغیر یا VRR (Variable Refresh Rate) است.

نمایشگر ۲۰۲۱ سامسونگ با استفاده از این قابلیت می‌تواند نرخ رفرش گوشی را مطابق با سرعت تصاویر در حال نمایش بین ۴۸ تا ۱۲۰ هرتز تغییر دهد؛ بنابراین زمانی که تصاویر دارای حرکت سریع پخش می‌شوند، نرخ رفرش به حداکثر میزان خود می‌رسد و زمانی که تصاویر ثابت یا تصاویر دارای حرکت آهسته در حال نمایش باشند، به حداقل میزان خود می‌رسد.

این ویژگی هم باعث می‌شود تصاویر دارای حرکت سریع روان نمایش داده شود و در هنگام اجرای بازی‌ها شاهد گیم پلی کاملاً روان باشید و هم مصرف باتری بهینه‌سازی می‌شود؛ زیرا هرچقدر نرخ رفرش نمایشگر بیشتر باشد، مصرف باتری نیز به همان میزان افزایش پیدا می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های کاربردی نمایشگر پرچمدار سامسونگ، ویژگی eye comfort shield است که به لطف وجود آن نور آبی  از نمایشگر فیلتر می‌شود و منتشر نمی‌شود و از رنگ‌های گرم در نمایشگر استفاده می‌شود.

این قابلیت باعث می‌شود چشم‌های کاربران در هنگام شب و در محیط‌های تاریک خسته نشوند و کاربران خواب راحتی داشته باشد؛ زیرا قرار گرفتن انسان در معرض نور آبی می‌تواند باعث مختل شدن خواب او نیز بشود.

شاید برای شما تعجب‌برانگیز باشد که چرا سامسونگ گوشی پرچمدار خود را با نمایشگر دارای وضوح Full HD Plus عرضه کرده است.

سامسونگ چند سالی است به دلیل بهینه‌سازی و کاهش مصرف باتری، امکان تغییر رزولوشن نمایشگر در برخی از گوشی‌های خود فراهم کرده است.

سامسونگ مدعی است طبق بررسی‌ها بیشتر کاربران گوشی‌های مجهز به قابلیت تغییر رزولوشن، در بیشتر مواقع رزولوشن نمایشگر گوشی خود را روی رزولوشن Full HD تنظیم می‌کنند و تمایلی به استفاده از رزولوشن‌های بالاتر ندارند (زیرا رزولوشن بالاتر هم باعث افزایش مصرف باتری می‌شود و هم به دلیل کوچک بودن اندازه نمایشگر گوشی، تأثیر چندانی در افزایش وضوح و کیفیت آن ندارد و حتی می‌توان گفت حتی چنین تأثیر اندکی نیز تقریباً نامحسوس است).

به همین دلیل سامسونگ ترجیح داده است به استفاده از نمایشگر فول اچ‌دی در پرچم‌دار جدید خود اکتفا کند.

نمایشگر گلکسی اس ۲۱ از دقت رنگ نسبتاً خوبی برخوردار است. در آزمایش‌های تخصصی مربوط به نمایشگر مشخص شده است زمانی که تنظیمات نمایشگر این گوشی در حالت Natural (طبیعی) قرار دارد، ۱۰۲٫۷ درصد از رنگ‌های طیف رنگی sRGB و ۷۷٫۴ از رنگ‌های فضای رنگی DCI-P3 در آننمایش داده می‌شود و امتیاز Delta E این نمایشگر نیز ۰٫۲۹ است (E Delta شاخص دقت رنگ است و هرچقدر مقدار آن به صفر نزدیک‌تر باشد، نمایشگر از دقت رنگ بالاتری برخوردار است).

نمایشگر XDR OLED آیفون ۱۲ نیز قابلیت نمایش ۱۱۴٫۵ درصد از رنگ‌های فضای رنگ sRGB و ۸۱٫۱ درصد از رنگ‌های فضای رنگ DCI-P3 را دارد و امتیاز Delta E آن دقیقاً همانند نمایشگر گلکسی پرچم‌دار سامسونگ، ۰٫۲۹ است؛ بنابراین دقت بازآفرینی رنگ‌ها در نمایشگرهای هر دو گوشی کاملاً یکسان است.

نمایشگر گوشی گلکسی از نظر میزان روشنایی کاملاً بر نمایشگر آیفون برتری دارد؛ زیرا حداکثر میزان روشنایی پرچم‌دار جدید آیفون ۱۲ ۸۰۰ نیت و حداکثر میزان روشنایی نمایشگر پرچم‌دار جدید سامسونگ ۱۳۰۰ است؛ بنابراین حداکثر روشنایی نمایشگرهای دو گوشی تفاوت قابل‌توجهی با یکدیگر دارد؛ البته ظاهراً این این اعداد تنها روی یک کاغذ ثبت شده‌اند و در آزمایشی استاندارد حداکثر میزان روشنایی گلکسی اس ۲۱ به ۶۹۱ نیت و حداکثر میزان روشنایی اس ۲۱ به ۵۶۹ رسیده است.

به‌طور خلاصه باید بگویم نمایشگر هر دو پرچمدار عملکرد بسیار خوبی دارند؛ خوانایی نمایشگر گلکسی اس ۲۱ در زیر تابش نور مستقیم آفتاب به میزان قابل‌توجهی بیشتر از نمایشگر آیفون ۱۲ است که در کنار برخورداری این نمایشگر از قابلیت نرخ رفرش متغیر، کارآمد بودن آن را تکمیل کرده است. زمانی که این دو گوشی در کنار هم قرار می‌گیرند به احتمال زیاد کیفیت نمایشگر گلکسی اس ۲۱ را بیشتر می‌پسندید.

البته نمایشگر گلکسی اس ۲۱ تنها از استاندارد + HDR 10 پشتیبانی می‌کند؛ اما نمایشگر آیفون ۱۲ از دالبی ویژن نیز پشتیبانی می‌کند و می‌تواند طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را نمایش دهد و محتوای HDR در نمایشگر این گوشی جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

برنده: گلکسی اس ۲۱

دوربین

مقایسه دوربین آیفون ۱۲ با گلکسی اس ۲۱

عکاسی

دوربین‌ها هر چهار مدل آیفون ۱۲ (آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ پرو آیفون ۱۲ پرو مکس) جزو بهترین دوربین‌های موبایل هستند و شما چه گوشی آیفون ۱۲ مینی و آیفون ۱۲ با دوربین دوگانه و چه آیفون ۱۲ پرو آیفون ۱۲ پرو مکس با دوربین سه‌گانه را انتخاب کنید، می‌توانید باکیفیت‌ترین تصاویر را با دوربین گوشی خود بگیرید؛ زیرا تنها سخت‌افزار و میزان مگاپیکسل دوربین این گوشی‌ها در بهبود عملکرد و کیفیت آن‌ها مؤثر نیست و موتور عصبی تعبیه‌شده در داخل پردازنده A14 Bionic که در تمام گوشی‌های آیفون وجود دارد، قدرت محاسباتی گوشی در هنگام عکاسی را به میزان بسیار زیادی افزایش می‌دهد؛ بنابراین تمام پرچم‌داران ۲۰۲۱ اپل، تصاویر فوق‌العاده باکیفیت می‌گیرند.

سخت‌افزار دوربین گلکسی اس ۲۱ درست مانند گلکسی اس ۲۰ است. لنزهای دوربین این گوشی شامل یک لنز اصلی ۱۲ مگاپیکسلی همراه با یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض و یک لنز ۶۴ مگاپیکسلی تله‌فوتو می شود؛ دوربین گلکسی ۲۱ از فناوری اختصاصی سامسونگ برای زوم یعنی فناوری Space Zoom برخوردار است.

دوربین این گوشی به لطف برخورداری از این فناوری می‌تواند تصاویری با زوم ۳۰ ایکس بگیرد؛ البته اگر چنین قابلیتی ویژگی خاصی محسوب می‌شود، اما چندان کاربردی نیست.

رقابت بین دوربین گوشی گلکسی اس ۲۱ و آیفون ۱۲ رقابت سخت و دشواری است؛ زیرا تصاویر گرفته‌شده توسط دوربین این دو گوشی کیفیت بسیار نزدیکی به یکدیگر دارند و انتخاب گوشی برتر ازنظر دوربین به میزان بسیار زیادی به نحوه و هدف استفاده شما از دوربین بستگی دارد.

در هنگام عکاسی با زوم کامل، مسلماً دوربین گلکسی اس ۲۱ با زوم ۳۰ ایکس نسبت به دوربین آیفون ۱۲ برتری کامل دارد؛ البته در هنگام عکاسی با این میزان زوم، تصاویر با کمی نویز گرفته می‌شود و چنانچه دوست دارید تصاویری زوم‌شده با جزئیات کامل را ثبت کنید، باید از زوم ۱۰ ایکس استفاده کنید. با این میزان زوم، جزئیات کوچک کاملا ثبت می‌شوند.

حداکثر زوم دوربین آیفون ۱۲، کاملاً دیجیتالی و نرم‌افزاری است و دوربین گلکسی اس ۲۱ در زمینه زوم نسبت به دوربین آیفون ۱۲ قاطعانه‌ای دارد.

برتری قاطعانه‌ای دارد، در تصاویر زوم شده ثبت‌شده با دوربین آیفون ۱۲، نه‌تنها سوژه اصلی تصویر به‌خوبی زوم نمی‌شود، بلکه تصاویر به‌شدت تار می‌شوند و هرچقدر هم که سعی کنید دستتان لرزش نداشته باشد، باز هم نتیجه خوبی نمی‌بینید. تار شدن تصویر باعث می‌شود بسیاری از جزئیات محو شوند؛ مخصوصاً در بخش‌های مربوط به سوژه اصلی تصویر.

هر دو گوشی در فضای باز با نور مناسب، تصاویر با کیفیتی را ثبت می‌کنند؛ البته ظاهر تصاویر گرفته‌شده با این دو گوشی کاملاً متفاوت است. درضمن دوربین اصلی هر دو گوشی از فناوری dual pixel PADF برای افزایش سرعت و دقت فوکوس خودکار و همچنین لرزشگیر اپتیکال (OIS) جهت جلوگیری از تارشدن تصاویر و لرزش ویدیوها در هنگام فیلم برداری هستند

در تصویر زیر بوته موجود در قسمت پیش‌زمینه تصویر گرفته‌شده با دوربین گلکسی اس ۲۱، با رنگ سبز بسیار روشن و سرزنده ثبت شده است و حتی روشنایی رنگ سبز آن بیش از میزان رنگ واقعی است. در ضمن رنگ خودروی مزدا آبی‌رنگ در تصویر، روشن‌تر از رنگ واقعی آن و میزان اشباع رنگ قرمز شیر آتش‌نشانی در پیش‌زمینه تصاویر، بیشتر از رنگ واقعی آن است. همچنین تک‌تک آجرهای خانه موجود در تصویر قابل‌تشخیص هستند. رنگ آبی آسمان طبیعی و نزدیک به واقعیت است؛ زیرا تصویر در یک روز ابری گرفته شده است.

تصویر گرفته‌شده از این صحنه با دوربین آیفون ۱۲ کاملاً متفاوت است. بخشی از نقاط تصویر گرفته‌شده با دوربین این گوشی، از تصاویر دوربین گلکسی اس ۲۱ تیره‌تر هستند. رنگ سبز بوته در تصویر گرفته‌شده با دوربین گلکسی اس ۲۱، بسیار غنی‌تر از رنگ بوته تصویر گرفته‌شده با آیفون ۱۲ است.

رنگ مزدای تصویر گرفته‌شده با دوربین آیفون ۱۲ نسبت به رنگ این خودرو در تصویر دوربین گلکسی اس ۲۰ به میزان زیادی تیره‌تر و به واقعیت نزدیک‌تر است، رنگ شیر آتش‌نشانی در تصویر گرفته‌شده با دوربین آیفون ۱۲ نیز کاملاً اشباع شده و در مقایسه با تصویر گرفته‌شده با دوربین گلکسی اس ۲۱، کمی مات‌تر است.

میزان وضوح جزئیات مربوط به آجرهای خانه تصویر، به میزان قابل‌توجهی از جزئیات تصویر دوربین گلکسی اس ۲۱ کمتر است و برخلاف تصویر دوربین گلکسی اس ۲۱، نمی‌توانید آجرها را تک‌به‌تک تشخیص دهید؛ البته تصویر آسمان ابری در تصویر دوربین آیفون ۱۲، طبیعی‌تر و واقعی‌تر است.

در تصویر زیر که در فضای بسته از مجسمه دختری کمانگیر گرفته‌شده است، جزئیات ریز و طرح‌های روی ان به‌خوبی توسط دوربین گلکسی اس ۲۱ ثبت شده است.

در این تصویر رنگ‌ها کمی گرم‌تر از رنگ‌های واقعی ثبت شده‌اند و تمام رنگ‌های تصویر کمی به رنگ قرمز نزدیک هستند. میزان اشباع رنگ آبی لباس این مجسمه بیش‌ از میزان اشباع رنگ واقعی آن به نظر می‌رسد. رنگ نارنجی موهای دخترک پررنگ‌تر از رنگ واقعی است. قسمت زردرنگ شمع سمت راست تصویر نیز پررنگ‌تر و گرم‌تر از رنگ واقعی آن است.

در تصاویر گرفته‌شده از این مجسمه با دوربین آیفون ۱۲، رنگ‌ها نسبت به دوربین گلکسی اس ۲۱ سردتر هستند و رنگ دیوار در این تصویر به واقعیت نزدیک‌تر است.

همچنین رنگ قرمز موهای دخترک کاملاً برخلاف رنگ نارنجی در تصویر دوربین گلکسی اس ۲۱ کاملاً قرمز و رنگ سبز لباس او غنی‌تر است. در دوربین آیفون ۱۲ سایه‌های روی دیوار نیز بهتر ثبت شده‌اند.

در این تصویر دقت رنگ شمع هم بسیار بیشتر از تصویر دوربین گلکسی اس ۲۱ است؛ بنابراین می‌توان با قاطعیت گفت در این تصویر برنده بی‌چون‌وچرا دوربین آیفون ۱۲ است.

در تصویر سوم که از یک گربه در لانه‌اش گرفته شده، نوعی چالش سخت دوربین هر دو گوشی ایجاد شده، در این تصویر نور زیادی پنجره به سمت سوژه اصلی تصویر می‌تابد و گربه که تقریباً سیاه‌رنگ است، در سایه لانه‌اش خوابیده و صورت او پشت به نور است. در این تصویر دوربین هر دو گوشی باید این تصویر را طوری نوردهی کنند که کنتراست بین سوژه اصلی تصویر با رنگ سیاه و پس‌زمینه آن با رنگ کاملاً سفید، حفظ شود.

در تصویر ثبت‌شده با دوربین گلکسی اس ۲۱ از این صحنه، جزئیات پرده با وضوح کامل در پس‌زمینه تصویر ثبت شده است. رنگ‌های خود صحنه اصلی تصویر نیز گرم و به واقعیت نزدیک هستند. در این تصویر دماغ، گوش‌ها و جزئیات ریز قسمت سفیدرنگ اطراف دماغ و بینی گربه کاملاً مشخص است و برای دیدن آن‌ها اصلاً لازم نیست خیلی به تصویر خیره شوید.

پس از دیدن تصویر آیفون ۱۲ در نگاه اول متوجه می‌شوید که قسمت زیادی از پس‌زمینه تصویر محو شده است و حتی پنجره نیز در پس‌زمینه تصویر دیده نمی‌شود؛ چه برسد به جزئیات پرده! رنگ‌های تصویر واقعاً سرد هستند. رنگ موهای سفید بدن و سبیل گربه بیش‌ازاندازه طبیعی سفید هستند. در این تصویر برنده گلکسی اس ۲۱ است.

در حالت پرتره دوربین هر دو گوشی از یک صفحه‌کلید با نورپردازی RGB، دکمه‌های سفید و شاسی سیاه گرفته ‌شده است. تصویر پرتره گلکسی اس ۲۱ از این  صفحه‌کلید واقعاً عالی است و در آن جزئیات تصویر به‌خوبی ثبت شده است؛ حتی اگر احساس کنید تصویر دارای نور کمی است.

در تصویر دوربین آیفون ۱۲، رنگ‌های آبی تصویر کمی تیره ثبت شده‌اند؛ اما در کل رنگ‌های صفحه‌کلید و میز به زیبایی ثبت شده‌اند؛ بنابراین در این نمی‌توان برنده‌ای را ثبت کرد و دوربین هر دو گوشی عملکرد بسیار موفقی دارند.

تصویر زیر با حالت شب گرفته‌شده است و دوربین هر دو گوشی در این حالت نیز عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان داده‌اند. در هر دو تصویر پلاک کاملاً مشخص و خوانا است و جزئیات مربوط به لامپ نیز کاملاً دیده می‌شود. تصویر دوربین آیفون ۱۲ نسبت به تصویر دوربین گلکسی اس ۲۱ روشن‌تر است؛ اما در کل هر دو گوشی تصاویر بسیار خوبی را ثبت کرده‌اند.

در تصویر زیر که با دوربین سلفی هر دو گوشی گرفته‌شده است، دوربین گلکسی اس ۲۱ سرخی صورت سوژه تصویر را به‌خوبی ثبت کرده و عمق رنگ قرمز ملایم و نامحسوس ریش او نیز بیشتر است. با وجود اینکه نور خورشید کمی به چهره این فرد تابیده شده، رنگ آبی چشم‌های او از پشت عینک نیز مشخص است.

در این تصویر نشانه‌های تلاش پردازنده گوشی برای کاهش نویز تصویر و افزایش وضوح آن مشخص است؛ اما تصویر زیاد هم دست‌کاری نشده است.

تصویر نور خورشید از سمت راست به چهره سوژه می‌تابد و نشانه‌های تابش نور خورشید به نیم‌رخ صورت کاملاً مشخص است. در تصویری که با دوربین آیفون ۱۲ گرفته‌شده است، رنگ هودی روشن‌تر از رنگ واقعی آن است. رنگ اصلی هودی خاکستری نسبتاً تیره است. همچنین در این تصویر ریش سوژه بسیار تاریک‌تر است. رنگ آبی پیراهن سوژه در تصویر دوربین آیفون ۱۲ بسیار روشن‌تر است. در کل به نظر می‌رسد تصویر سلفی دوربین گلکسی اس ۲۱ روشن‌تر است.

عملکرد دوربین به میزان بسیار زیادی به تصاویری که می‌گیرید و شرایط محیط دارد. در زمینه تصاویر زوم شده و تصاویر پرتره برتری با دوربین گلکسی اس ۲۱ است؛ اما در کل بازآفرینی رنگ‌ها و ترکیب آن‌ها با یکدیگر در تصاویر دوربین آیفون ۱۲ بهتر است. می‌توان گفت تصاویر دوربین گلکسی اس ۲۱ برای شبکه‌های اجتماعی بهتر و جذاب‌تر هستند؛ اما نمی‌توان با قاطعیت گفت ازنظر دوربین کدام یک از این دو گوشی برنده میدان هستند

فیلم‌برداری

دوربین اصلی گلکسی از قابلیت فیلم‌برداری ۸K با ۲۴ فریم در ثانیه برخوردار است و برای فیلم‌برداری با این وضوح باید از حالت فیلم‌برداری Pro Video استفاده کنید. در ضمن می‌توانید از میکروفون‌ گلکسی باد پرو در کنار میکروفون‌ خود گوشی برای ضبط صدا در هنگام فیلم‌برداری استفاده کنید. با استفاده از این ترفند جزئیات صدا بیشتر و دقیق‌تر ضبط می‌شوند می‌شود. در صورت استفاده از میکروفون گلکسی بادز پرو، این میکروفون برای ضبط صدای دیالوگ‌ها استفاده می‌شود و میکروفن خود گوشی به ضبط صداهای محیطی اختصاص پیدا می‌کند.

دوربین سلفی این گوشی نیز از قابلیت فیلم‌برداری ۴K با ۲۴ فریم در ثانیه برخوردار است. لازم به توضیح است گلکسی اس ۲۱ به‌راحتی می‌تواند فیلم‌های ۸K توسط دوربین خود را به‌راحتی پخش کند و حتی می‌توانید با لمس آیکون اسکرین شات در هنگام پخش این ویدیوها از آن‌ها اسکرین شات بگیرید.

متأسفانه دوربین آیفون ۱۲ قادر به ضبط ویدیو با وضوح ۸K نیست و تنها می‌تواند ویدوی ۴K را با وضوح ۲۴، ۳۰ و ۶۰ فریم در ثانیه ضبط کند. درضمن دوربین این گوشی ضبط ویدیوی دالبی ویژن ۴K با ۳۰ فریم در ثانیه را نیز دارد و از قابلیت ضبط ویدیو ۱۰۸۰p با ۱۲۰ و ۲۴۰ فریم در ثانیه نیز برخوردار است. دوربین سلفی گوشی نیز از قابلیت فیلم‌برداری ۴K فیلم‌برداری دالبی ویژن ۴K و قابلیت ضبط ویدیوی ۱۰۸۰ با ۱۲۰ فریم در ثانیه برخوردار است.

کاربران گوشی گلکسی اس ۲۱ می‌توانند با استفاده از قابلیت Director View هم‌زمان با دوربین اصلی و سلفی گوشی فیلم‌برداری کنند و فیلم ضبط‌شده توسط هر دوربین به‌صورت هم‌زمان نمایش داده می‌شوند و در فیلم نهایی نیز ضبط می‌شوند.

عملکرد کلی

مقایسه آیفون ۱۲ با گلکسی اس ۲۱

از نظر عملکرد کلی باید گفت پرچم‌دار سامسونگ رقابت سختی با آیفون ۱۲ دارد؛ زیرا پرچم‌دار اپل بهترین پردازنده موبایل یعنی پردازنده A14 Bionic را در خود جای داده است و عملکرد عالی این پردازنده نسبت به سایر پردازنده‌های موبایل در آزمایش‌های فنی نیز کاملاً مشخص شده است

گلکسی اس ۲۱  مجهز به رم ۸ گیگابایتی (نسخه‌ای از این گوشی با رم ۱۲ گیگابایتی عرضه شده است) و پردازنده اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکوم است (مدل‌های عرضه‌شده برای کشورهای آمریکا، چین و کره جنوبی دارای این پردازنده و مدل‌های جهانی دارای پردازنده اگزینوس ۲۱۰۰ هستند).

طبق  گفته کوالکوم عملکرد کلی این پردازنده نسبت به پردازنده قبلی این شرکت یعنی اسنپدراگون ۸۶۵ به میزان ۲۵ درصد بهبود یافته است.

در ضمن عملکرد پردازنده گرافیکی این گوشی یعنی Anreno 660، در زمینه رندر کردن تصاویر نسبت به مدل قبلی این پردازنده، ۳۵ درصد افزایش یافته است (البته نسخه جهانی این گوشی دارای پردازنده گرافیکی Mali-G78 MP14 هستند که یکی از سریع‌ترین پردازنده های گرافیکی مورداستفاده در گوشی‌های اندرویدی است و تمام بازی‌ها را کاملا روان اجرا می‌کند).

در آزمایش‌ های انجام‌شده توسط بنچمارک‌های مختلف، نتایج عملکرد گلکسی اس ۲۱ در حد و اندازه آیفون ۱۲ نیست. آیفون ۱۲ به لطف برخورداری از A14 Bionic توانسته است در بنچمارک Geekbench 5 در بخش آزمایش چندهسته‌ای امتیاز ۳۸۵۹ را به دست بیاورد که امتیاز شگفت‌انگیزی محسوب می‌شود. گلکسی اس ۲۱ توانست در این آزمایش به نتیجه ۳۳۰۲ دست یابد.

در آزمایش Adobe Premiere Rush که در آن گوشی‌ها باید یک ویدیوی ۴K را به ۱۰۸۰p کنند. گلکسی اس ۲۱ این کار را در مدت‌زمان ۱ دقیقه و ۳۳ ثانیه انجام داد؛ اما  آیفون ۱۲ تنها در ۲۶ ثانیه ویدیو را تبدیل کرد.

البته نتایج آزمایش‌های بنچمارک شاخص‌های عملکرد کلی گوشی‌ها هستند و نمی‌توان تنها با استناد به آن‌ها در مورد عملکرد گوشی‌ها نظر داد.

زمانی که از این دو گوشی در کنار هم و در شرایط یکسان استفاده می‌کنید، به‌سختی متوجه تفاوت محسوسی بین عملکرد آن‌ها می‌شوید (البته عملکرد نمایشگر گلکسی اس ۲۱ در نمایش تصاویر دارای حرکت سریع به میزان قابل‌توجهی بهتر از نمایشگر آیفون ۱۲ آیفون ۱۲ است) و هر دو گوشی از سرعت و قدرت خوبی برخوردار هستند.

اینترنت ۵G

مقایسه پرچمدار سامسونگ و اپل ۲۰۲۱ در این زمینه رقابت سخت با نتایج شگفت‌انگیز با یکدیگر دارند. در آزمایشی آیفون ۱۲ توانست با استفاده از اینترنت دیتای اپراتور AT& T و T-Mobile گلکسی اس ۲۱ را با اختلاف کمی شکست دهد.

در ضمن این دو گوشی درحالی‌که دقیقاً در یک موقعیت مکانی بودندو در یک دست قرار داشتند و حتی از سیم‌کارت یک اپراتور استفاده می‌کردند و آنتن دهی آن‌ها نیز کاملاً یکسان بود، توسط اپلیکیشن تست سرعت Ookla SpeedTest مورد آزمایش قرار گرفتند.

سرعت دانلود آیفون ۱۲ در این آزمایش به ۱۲٫۷۴ مگابایت در ثانیه و سرعت گلکسی اس ۲۱ به ۱۰٫۳۴ مگابایت در ثانیه رسید. جالب است بدانید که اگرچه آیفون ۱۲ موفق شد در این آزمایش به‌سرعت بیشتری دست پیدا کند، اما در همین آزمایش سرعت گوشی گلکسی اس ۲۱ اولترا بسیار بیشتر از رقیب خود یعنی آیفون ۱۲پرو مکس بود.

برنده: آیفون ۱۲

عمر باتری و سرعت شارژ

استفاده از اینترنت ۵G مصرف باتری را به میزان زیادی افزایش می‌دهد. گوشی‌های قبلی ۴G آیفون عمر باتری خوبی دارد؛ اما نتایج مربوط به عمر باتری گوشی‌های خانواده آیفون ۱۲ مخصوصاً آیفون ۱۲ پرو مکس واقعاً ناامیدکننده و غیرقابل‌قبول است. اگر استفاده کمی از آیفون ۱۲ داشته باشید، باتری ۲۸۱۵ میلی‌آمپرساعتی آن می‌تواند تقریباً یک روز نیروی آن را تأمین کند؛ اما اگر استفاده شما از این گوشی کمی بیشتر باشد باید در میان روز آن را شارژ کنید.

در یک آزمایش عمر باتری درحالی‌که اینترنت گوشی‌ها روی حالت ۵G قرار داشت، چند صفحه وب صورت مکرر بارگذاری می‌شدند. متوسط عمر باتری گوشی‌های ۵G در این حالت در حدود ۱۰ ساعت است. این میزان عمر باتری تقریباً مناسب است (البته عمر باتری بسیاری از گوشی‌ها بیش از این میزان است)؛ اما باتری آیفون ۱۲ در این حالت تقریباً ۸ ساعت و ۲۵ دقیقه ثبت شد.

عمر باتری گلکسی اس ۲۱ در این حالت و زمانی که نمایشگر این گوشی در حالت ۶۰ هرتز قرار داشت، ۹ ساعت و ۵۳ دقیقه ثبت شد؛ اما زمانی که حالت نرخ رفرش متغیر فعال باشد، عمر باتری این گوشی به ۶٫۵ ساعت کاهش پیدا می‌کند که واقعاً ناامیدکننده است.

می‌توان گفت در زمینه عمر باتری، گلکسی اس ۲۱ برتری محسوسی دارد؛ زیرا به‌جای باتری ۲۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دارای باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است.

لازم به توضیح است که سامسونگ قبل از تولید و عرضه گوشی‌های خانواده گلکسی اس ۲۱، چند گوشی ۵G دیگر را نیز عرضه کرده و موفق شده مشکلات مربوط به عمر باتری گوشی‌های ۵G را تاحدودی برطرف کند؛ اما گوشی‌های آیفون ۱۲ اپل، نخستین گوشی‌های ۵G این برند هستند؛ بنابراین وجود برخی از مشکلات اجتناب‌ناپذیر است.

سامسونگ  در اقدامی متعجب کننده پرچم‌داران جدید خود را مانند پرچم‌داران جدید آیفون، بدون شارژر عرضه کرده است. اپل هدف خود از این کار را کمک به حفظ محیط‌زیست و کاهش زباله‌های الکترونیکی عنوان کرده است؛ شارژرهای این پرچم‌داران جدید به‌صورت جداگانه به فروش می‌رسند؛ البته کابل‌های USB-C همراه با گلکسی اس ۲۱ عرضه می‌شوند.

در آزمایش سرعت شارژ پرچم‌داران ۲۰۲۱ سامسونگ و اپل مشخص شد که در مدت ۳۰ دقیقه شارژ گلکسی اس ۲۱ از صفر به ۵۵ درصد می‌رسد؛ اما میزان شارژ آیفون ۱۲ در همین مدت‌زمان به ۳۱ درصد می‌رسد. آیفون ۱۲ از شارژ سریع ۲۰ واتی و گلکسی اس ۲۱ از شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند. هر دو گوشی از شارژ سریع بی‌سیم ۱۵ واتی نیز پشتیبانی می‌کنند.

برنده: گلکسی اس ۲۱

نرم‌افزار و ویژگی‌های خاص

گوشی‌های گلکسی اس ۲۱ همراه با اندروید ۱۱ عرضه می‌شوند و احتمالاً کاربران این گوشی‌ها می‌توانند در آینده گوشی‌های خود را با سه نسخه جدید اندروید یعنی اندروید ۱۲، ۱۳ و ۱۴ به‌روزرسانی کنند؛ البته معمولاً نسخه‌های جدید اندروید چند ماه پس از انتشار رسمی نسخه جدید اندروید توسط گوگل، برای گوشی‌های سامسونگ عرضه می‌شود. به‌عنوان‌مثال اگرچه اندروید ۱۱ در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ منتشر شد، اما تازه اکنون برای پرچم‌داران قبلی گلکسی منتشر شده است.

خوشبختانه کاربران گوشی‌های آیفون چنین مشکلی ندارند و نسخه‌های جدید IOS درست پس از زمان انتشار، برای تمام گوشی‌هایی سازگار با نسخه جدید در دسترس هستند. در حال حاضر آیفون ۱۲ دارای جدیدترین نسخه iOS یعنی iOS 14 است و کاربران این گوشی می توانند هر زمانی که iOS 15 منتشر شد، بلافاصله از نسخه جدید استفاده کنند.

گوشی‌های سری گلکسی ۲۱ نخستین گوشی‌های سامسونگ مجهز به رابط کاربری OneUI 3.1 هستند. این رابط کاربری به‌منظور برتری یافتن پرچم‌داران سامسونگ نسبت به پرچم‌داران گوگل و وان پلاس ایجاد شده است.

در رابط کاربری OneUi 3 ویژگی‌های جدیدی ایجاد شده است که شامل ادغام Google Discover در صفحه هوم اسکرین، امکان کنترل وسایل خانگی هوشمند با استفاده از اسپیکر هوشمند گوگل هوم و سایر موارد می‌شود. کاربران گلکسی اس ۲۱ می توانند به‌راحتی از تمام مزایای این رابطه کاربری جدید بهره‌مند شوند.

در iOS 14 نیز محدودیت‌های سیستم‌عامل به میزان کمی برطرف شده است و کاربران آن می‌توانند مرورگر پیش‌فرض یا سرویس ایمیل موردنظر خود را انتخاب کنند. همچنین می‌توانید تمام اپلیکیشن‌های خود را به App library را تا که حدودی شبیه به کشوی اپلیکیشن‌های اندروید است که مدت زیادی از ایجاد آن می‌گذرد؛ البته App library ظاهر شیک‌تری دارد.

برنده: آیفون ۱۲

برنده نهایی و کلی

رقابت و مقایسه پرچمدار سامسونگ و اپل بین دو گوشی دشوار است و در تمام زمینه‌ها رقابت نزدیکی با یکدیگر دارند. هر دو گوشی فوق‌العاده عالی هستند و انتخاب هر یک از این دو گوشی به‌هیچ‌وجه انتخاب اشتباهی نیست.

البته اگرچه پرچمدار ۲۰۲۱ سامسونگ برتری‌های قابل‌توجهی نسبت به پرچم‌دار ۲۰۲۱ اپل دارد که شامل حافظه داخلی بیشتر، برتری اندک نمایشگر گلکسی اس ۲۱ با نرخ رفرش بالاتر، مصرف باتری کمتر نمایشگر (البته در صورتی که گوشی در حالت ۶۰ هرتز قرار داشته باشد) و برخورداری از پوشش پلی کربنات در پشت گوشی جهت افزایش مقاومت گوشی می‌شود؛ اما آیفون ۱۲ ازنظر عملکرد کلی، مقاومت بیشتر در برابر نفوذ آب و همچنین عملکرد دوربین در برخی از زمینه‌ها نسبت به گلکسی اس ۲۱ برتر است.

در کل انتخاب گوشی مناسب از بین این دو گوشی بستگی به این دارد که آیا به اندروید علاقه‌مند هستید یا iOS (البته اگر به هر دو سیستم‌عامل علاقه‌مند باشید، انتخاب بین این دو گوشی واقعاً دشوار می‌شود) در پایان باید بگویم دو گوشی از دوربین‌های فوق‌العاده قوی، نمایشگرهای باکیفیت و قابلیت اتصال به اینترنت ۵G برخوردار هستند و ویژگی‌های بسیار زیاد دیگری در آن‌ها دیده می‌شود.

قیمت

قیمت گلکسی اس ۲۱ با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی و ۱۲ گیگابایتی در تاریخ ۴ اسفند ۱۳۹۹ در حدود ۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۳۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. متأسفانه نسخه ۱۲۸ گیگابایتی این گوشی در بازار ایران موجود نیست.

قیمت آیفون ۱۲ نسخه ۶۴ گیگابایتی از ۲۷ میلیون تا ۳۵ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان، نسخه ۱۲۸ گیگابایتی از ۲۷ میلیون و ۴۹۹ هزار تومان تا ۴۱ میلیون و ۴۹۹ هزار تومان و نسخه ۲۵۶ گیگابایتی از ۳۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان تا ۵۵ میلیون تومان متغیر است.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۳۹۹/۱۲/۰۵
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | نکات مهمی که باید قبل از حذف اپل ایدی بدانید
    مارس 14, 2021

    […] توجه داشته باشید برای وارد شدن به این وب‌سایت نباید از گوشی آیفون خود استفاده […]

لینک کپی شد!