تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

گوشی‌های تاشو امروزی چه ویژگی‌ها و مزایایی دارند؟

آنچه درباره گوشی های تاشو نمی‌دانید

راهنمای خرید
گوشی های تاشو یا همان گوشی‌ های فولد نمونه‌ای جدید از موبایل هستند که امروزه طراحی و ساخت آن‌ها در بین تولیدکنندگان گوشی موبایل رواج زیادی پیدا کرده است.

تصلا – البته در ابتدای روی کار آمدن گوشی‌های تلفن یا به عبارتی قبل از طراحی و تولید اولین نمونه از گوشی‌های هوشمند، نوعی از گوشی های تاشو در بازار موبایل در اختیار مشتریان قرار گرفته بود که در آن‌ها یک طرف صفحه کلید و طرف دیگر صفحه نمایش گوشی قرار می‌گرفت. این گوشی‌ها بیشتر توسط برندهایی مثل سامسونگ، سونی اریکسون و موتورلا تولید و به بازار عرضه می‌شدند. این نوع گوشی های تاشو به گوشی‌های Flip معروف بودند و قدیمی‌ترین نوع آن در سال ۲۰۰۰ میلادی به بازار گوشی تلفن همراه معرفی شد.

از آنجایی که در حال حاضر بازار موبایل در دست موبایل هوشمند است و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که گوشی تلفن همراه هوشمند می‌تواند داشته باشد بزرگ بودن و یکسره بودن صفحه نمایش در آن است.

به همین دلیل در تولید بهترین گوشی های ۲۰۲۱ تاشو باید از تکنولوژی و فناوری‌های به روز و جدید استفاده شود تا بتوان صفحه نمایش آن‌ها را به نحوی طراحی کرد که بتواند تا شود. یکی از فناوری‌هایی که برای تولید صفحه نمایش گوشی های تاشو یا فولد از آن بهره گرفته شده است، فناوری Corning است که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت می‌کنیم.

در واقع گوشی‌های فولد یا گوشی های تاشو هوشمند گوشی‌هایی هستند که صفحه نمایش آن‌ها در جهت محور عمودی یا محور افقی تا می‌شود. تا شدن برخی از نمونه‌های این موبایل باعث می‌شود اندازه گوشی بسیار کوچک شود. در حالی که تا شدن در برخی دیگر باعث می‌شود اندازه آن‌ها از یک گوشی تلفن همراه با ابعاد معمولی به یک تبلت با ابعاد نسبتاً بزرگ تبدلی شود.

بیشتر بخوانید: قیمت گوشی سامسونگ گلکسی s21 و زمان عرضه آن

گوشی های تاشو یا همان فولد دقیقاً چه هستند؟

گوشی های تاشو فولد در واقع بر خلاف گوشی های تاشو از نوع فلیپ، نسخه جدید موبایل هوشمند هستند. این گوشی‌ها مجهز به صفحه نمایش تاشو یا دارای قابلیت خمیدگی و انعطاف‌پذیر هستند. اندازه برخی از این گوشی‌ها در حالت تا شده به ابعاد گوشی تلفن همراه هوشمند معمولی است.

در واقع ابعاد اصلی گوشی در ابعاد یک تبلت ۱۰ اینچی است. اما برخی دیگر از این گوشی‌ها زمانی که تا می‌شوند بسیار کوچک می‌شوند. به عبارت دیگر برخی از انواع این گوشی‌ها از نظر تغییر سایز در حالت گوشی به تبلت و برخی دیگر از نظر تغییر سایز از حالت گوشی به گوشی کوچک‌تر تغییر اندازه می‌دهند.

برخی از انواع گوشی های تاشو را می‌توان در جهت عمودی و برخی دیگر از گوشی های تاشو را می‌توان در جهت افقی تا کرد. ویژگی‌ که باعث محبوبیت این نوع گوشی‌ها در میان کاربران موبایل شده است، طراحی بسیار جمع و جور آن‌ها است که باعث شده نه تنها فضای کمتری اشغال کند بلکه این امکان را ایجاد می‌کند که در مواقعی که کاربر برای انجام کارهای خود به دستگاهی با صفحه نمایش بزرگ‌تر نیاز دارد بتواند بدون نگرانی از حمل دستگاه‌های بزرگ و جاگیر از آن‌ها استفاده کند.

این گوشی‌ها بیشتر برای افرادی که عادت به استفاده از گوشی‌های با صفحه نمایش بزرگ ندارند و حمل آن‌ها برایشان مشکل است اما در برخی از موارد برای انجام کارهای‌شان نیاز به استفاده از صفحه نمایش بزرگ هستند، مناسب است.

بیشتر بخوانید: گوشی هواوی یا شیائومی؟ کدام را بخریم؟

گوشی های تاشو چگونه کار می‌کنند؟

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید عملکرد گوشی های تاشو یا گوشی‌های Foldable چگونه است. در واقع اینکه صفحه نمایش گوشی که از جنس شیشه ‌است و می‌تواند به راحتی تا شود قابلیت جالبی است که ارائه آن بدون استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا امکان‌پذیر نیست.

از آنجایی که در موبایل برای صفحه نمایش از شیشه استفاده می‌شود از این رو گوشی های تاشو که در آن‌ها صفحه نمایش از جهت عمودی و یا افقی تا می‌شود باید مجهز به صفحه نمایش‌هایی باشد که در آن‌ها از شیشه‌هایی با قابلیت انعطاف‌پذیری استفاده شده است. البته اینکه تصور کنیم جنس صفحه نمایش در گوشی های تاشو از جنس شیشه قابل انعطاف است، کاملاً اشتباه است.

در واقع بسیاری از برندهای مطرح در زمینه تولید موبایل تاشو به جای شیشه از متریال پلیمری و یا پلاستیکی استفاده می‌کنند. در واقع جنس شیشه به کار رفته در صفحه نمایش برخی از انواع گوشی های تاشو مدرن امروزی از جنس پلاستیک با قابلیت OLED است.

این متریال یا مواد استفاده شده در ساخت این صفحه نمایش‌ها نسبت به خمیدگی صفحه نمایش مقاومت زیادی دارند و دچار آسیب یا شکستگی نمی‌شوند. هرچند امکان و احتمال خراشیدگی و ایجاد خط و خطوط روی آن‌ها بسیار بیشتر از صفحه نمایش‌های از جنس شیشه و معمولی است.

نکته مهمی که در خصوص گوشی های تاشو مدرن امروزی باید مد نظر داشته باشید ابن است که روند طراحی، تولید و حتی سیستم‌عاملی که در آن‌ها استفاده می‌شود، بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی است که در گوشی‌های هوشمند عادی امروزی مشاهده می‌کنیم. به همین دلیل است که در حال حاضر تنوع این محصولات چه از لحاظ برند سازنده گوشی و چه از لحاظ مدل‌های موجود در بازار بسیار محدود است.

در حال حاضر برندهایی مانند سامسونگ، موتورلا، هوآوی و چند برند دیگر که در مطلب بعدی معرفی خواهیم کرد، اقدام به تولید این نوع گوشی‌ها کرده‌اند. جالب است بدانید با وجود اینکه برند اپل اولین شرکت تولیدکننده موبایل هوشمند است اما هنوز اقدام به تولید گوشی های تاشو یا گوشی‌های فولد نکرده است.

بیشتر بخوانید: نکاتی درباره گوشی های پرچمدار سامسونگ ۲۰۲۱

تاریخچه و آینده گوشی های تاشو و تولید صفحه نمایش آن‌ها

همان‌طور که گفته شد، طراحی صفحه نمایش و تولید آن در گوشی های تاشو یا فولد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شاید برای شما هم جالب باشد در خصوص تکنولوژی‌های روز دنیا که در آن محققان در تلاش برای تولید صفحه نمایش‌های شیشه‌ای با قابلیت انعطاف بسیار زیاد هستند، اطلاعاتی کسب کنید.

در واقع تحقیق در این زمینه و کسب نتایج مختلف در نهایت منجر به نمونه‌ها و نسخه‌های مختلفی از گوشی های تاشو و یا فولد در آینده نزدیک خواهد شد.

گوشی‌های Royole FlexPai اولین سری از گوشی های تاشو بودند که توسط یکی از برندهای چینی تولید موبایل هوشمند در سال ۲۰۱۹ میلادی به بازار معرفی شدند. این گوشی‌ها دارای صفحه نمایشی بودند که امکان تا شدن آن‌ها در زاویه ۱۸۰ درجه وجود داشت. هر چند قیمت آن‌ها بسیار زیاد بود اما به دلیل اینکه امکان تا شدن صفحه نمایش در آن‌ها وجود داشت، مورد استقبال کاربران زیادی قرار گرفت.

بعد از گوشی‌های Royole FlexPei برند سامسونگ اولین برند تولیدکننده گوشی های تاشو یا فولد در دنیا بود. این برند در سری اولین گوشی های تاشو خود یعنی گوشی‌هایی که قبل از گوشی‌های Galaxy Fold Z به بازار عرضه کرد، از صفحه نمایش پلاستیکی با قابلیت انعطاف‌پذیری بسیار زیاد استفاده کرده بود.

اما متأسفانه این گوشی‌ها به دلیل وجود ضعف‌های بسیار زیاد چه از نظر صفحه نمایش و چه از نظر عملکرد سیستم‌عامل و پردازنده موفق عمل نکردند و در نتیجه برند سامسونگ به فکر طراحی تکنولوژی جدیدی برای تولید صفحه نمایش‌های شیشه‌ای انعطاف‌پذیر افتاد.

برند سامسونگ بعد از تحقیقات زیاد بر روی طراحی شیشه‌های انعطاف‌پذیر از اولین نمونه این شیشه‌ها برای تولید گوشی‌های Galaxy Z Flip خود که در واقع اولین نمونه از گوشی های تاشو مجهز به صفحه نمایش شیشه‌ای منعطف بودند، استفاده کرد.

نکته‌ای که در خصوص صفحه نمایش‌ها یا شیشه‌های انعطاف‌پذیر باید به آن توجه کرد این است که این نمونه شیشه‌ها در واقع قابلیت تاشوندگی ندارند؛ بلکه آن‌ها فقط قابلیت انعطاف‌پذیری دارند. به عبارت دیگر نباید تصور کنید این شیشه‌ها را می‌توانید همانند یک برگه کاغذی از هر جهتی که بخواهید تا کنید.

زمانی که صفحه نمایش گوشی تاشویی مثل Gaalxy Z Flip را تا می‌کنید فاصله‌ای بین دو نیمه تا شده گوشی ایجاد می‌شود و این نشان می‌دهد صفحه نمایش فقط خمیده می‌شود و نه اینکه به صورت کامل تا شود. به همین دلیل است که لبه‌های شیشه صفحه نمایش حالت برآمده و برجسته دارد. در اصل این برجستگی مانع تا شدن کامل صفحه نمایش و شکستن یا آسیب دیدن آن می‌شود.

به بیان دیگر شیشه‌های منعطف یا شیشه‌هایی که به عنوان شیشه تاشو شناخته می‌شوند، شیشه‌هایی از نوع بسیار نازک یا Ultra-Thin هستند که می‌تواند تا حدود هزار بار خمیده شوند بدون اینکه آسیب ببینند یا بشکنند. البته توجه کنید خمیدگی و تاشوندگی این شیشه‌ها به نحوی نیست که دو سمت تا به هم بچسبد.

اگرچه استفاده از شیشه‌های تاشو یا منعطف در صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند و طراحی و ساخت گوشی‌های هوشمند تاشو مفهومی است که طی یکی دو سال گذشته در میان تولیدکنندگان موبایل رواج پیدا کرده است؛ اما تکنولوژی که برای ساخت آن‌ها به کار می‌رود، چندان جدید و نو نیست.

برند سامسونگ طراحی و تولید شیشه‌های تاشو را بر اساس نحوه ساخت این شیشه‌ها در کارخانه تولید شیشه‌های بسیار نازک یا Ultra Thin که در کارخانه کره‌ای Doowoo Insys تولید می‌شود؛ انجام داده است هرچند در این رابطه صحبت زیادی نکرده است.

تکنولوژی که این کارخانه کره‌ای از آن برای ساخت شیشه‌های نازک منعطف استفاده می‌کند، Corning نام دارد که باعث می‌شود این شیشه‌های نازک نسبت به خم شدن آن هم در زاویه بسیار زیاد مقاوم باشند. این تکنولوژی همان تکنولوژی است که در ساخت گلس‌ها یا محافظ‌های صفحه نمایش با نام گوریلا یا Gorilla که برای حفاظت از صفحه نمایش گوشی‌های آیفون و صفحه نمایش بسیاری دیگر از انواع گوشی‌های هوشمند کاربرد دارند، استفاده می‌شوند.

از تکنولوژی Corning همچنین برای تولید گلس‌هایی که در بازار به نام محافظ‌های صفحه نمایش Willow Glass مشهور هستند، استفاده شده است.

جالب است بدانید رئیس کارخانه کره‌ای Doowoo Insys در مصاحبه‌ای به این موضوع اشاره کرده است که قدمت تکنولوژی Corning و استفاده از آن به بیش از ۵۰ سال پیش می‌رسد. در واقع از این تکنولوژی در تولید فیبرهای شیشه‌ای قابل انعطاف که برای تولید سیم‌ها و کابل‌های اپتیکال استفاده می‌شده است، می‌رسد. این کابل‌ها می‌توانند تا زاویه ۹۰ درجه بدون هیچ گونه آسیب و شکستگی خم شوند. این کابل‌ها عملکرد بسیار فوق‌العاده‌ای در انتقال جریان برق و الکتریسیته دارند.

هر چند تکنولوژی Corning و استفاده از آن در تولید شیشه‌های تاشو مفهوم و موضوع جدیدی نیست؛ اما استفاده از آن برای تولید شیشه‌های بسیار نازک انعطاف پذیر با چالش‌های زیادی روبرو است. مهم‌ترین چالش استفاده از این نوع شیشه‌ها در تولید موبایل هوشمند است.

تولید شیشه‌های بسیار نازک انعطاف‌پذیر به تنها یک چالش بزرگ است اما استفاده از آن در موبایل هوشمند نیز می‌تواند یک معضل بزرگ‌تر باشد. شاید با خود بگویید که همان‌طور که از تکنولوژی Corning در ساخت گلس‌ها و محافظ‌های صفحه نمایش Gorilla استفاده شده، می‌توان در ساخت شیشه‌های انعطاف‌پذیر با قابلیت تاشوندگی نیز استفاده کرد.

اما واقعیت این است که در صفحه نمایش موبایل که از نوع OLED هستند، برای نمایش تصویر از حالت تبادل یون‌ها استفاده می‌شود. همین تبادل یون‌ها در صفحه نمایش باعث می‌شود صفحه نمایش حتی اگر از نوع Gorilla نیز باشد نسبت به خم شدن مقاومت از خود نشان دهد و در هنگام تا شدن دچار آسیب شود.

اما اینکه چگونه شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند تاشو توانسته‌اند بر این چالش فائق بیایند و گوشی‌هایی را تولید کنند که صفحه نمایش آن‌ها قابلیت تا شدن دارد، چیزی است که هیچ کدام از شرکت‌هایی که تاکنون اقدام به طراحی و تولید این گوشی‌ها کرده‌اند، صحبتی در خصوص آن نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی جدیدترین گوشی های اوپو + قیمت

مزایای استفاده از شیشه‌های تاشو به جای پلاستیک ‌های پلیمری در موبایل

زمانی که برند سامسونگ اقدام به تولید گوشی های تاشو Galaxy Z Flip کرد، اعلام کرد استفاده از شیشه به جای پلاستیک در صفحه نمایش این گوشی‌ها نه تنها یک اقدام یا دستاورد بزرگ در تولید گوشی های تاشو است، بلکه می‌تواند مزایای بسیار زیادی داشته باشد.

در واقع به دلیل مزایایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم شیشه یک ماده بهتر به عنوان جایگزین پلاستیک در صفحه نمایش گوشی های تاشو است.

واقعیت این است که نمایش تصویر در صفحه نمایش‌های شیشه‌ای در گوشی های تاشو بسیار بهتر و شفاف‌تر از صفحه نمایش در گوشی های تاشویی است که در آن‌ها از مواد پلاستیکی و پلیمری استفاده شده است.

برای روشن‌تر شدن مطلب باید تصویر در گوشی‌های Galaxy Fold برند سامسونگ، برند موتورلا و گوشی‌های تینک پد ایکس وان فولد برند لنوو یا Lenovo ThinkPad X1 Fold را مشاهده کنید، می‌بینید که چقدر کیفیت تصویر در آن‌ها نسبت به کیفیت تصویر در گوشی Galaxy Z Flip سامسونگ که در صفحه نمایش آن از شیشه استفاده شده است، متفاوت و پایین‌تر است.

از طرفی همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شدن احتمال خراشیدگی و ایجاد خش روی صفحه نمایش در گوشی‌هایی که برای صفحه نمایش آن‌ها از پلاستیک استفاده شده است بیشتر است.

هر چند برند موتورلا در خصوص انتخاب جنس صفحه نمایش در گوشی‌های رازر موتورلا اعلام کرده است که بسیار طبیعی و با کیفیت است اما واقعیت چیز دیگری است.

در صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند تاشو که در آن‌ها از جنس شیشه استفاده شده است، تصویر نرم‌تر و یک دست‌تر است در حالی که در صفحه نمایش‌هایی که در آن‌ها از پلاستیک و پلیمر استفاده شده است امکان یک دست نبودن تصویر وجود دارد. همچنین احتمال خراشیدگی در صفحه نمایش‌های شیشه‌ای مگر در مواردی که گوشی روی سطح نا صافی کشیده شود بسیار کم است.

از این رو در صفحه نمایش تعبیه شده برای گوشی‌های آیفون و سامسونگ به جای استفاده از پلاستیک از شیشه استفاده شده است و طول عمر صفحه نمایش در آن‌ها بسیار بالا است.

در اصل طول عمر شیشه بسیار بالاتر از طول عمر پلاستیک است. آسیب پذیری پلاستیک به قدری زیاد است که به راحتی در اثر کشیدن ناخن انگشت روی صفحه نمایش دچار آسیب و خراشیدگی می‌شود.

در این مطلب سعی شد تا به معرفی مختصری از گوشی های تاشو، عملکرد آن‌ها و چالش‌هایی که برندهای سازنده این دستگاه‌ها در تولید این نوع گوشی‌ها با آن مواجه می‌شوندT صحبت کنیم. در مطلب بعدی برترین گوشی‌های هوشمند تاشو به همراه ارزان‌ترین نمونه از این گوشی‌ها را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!