تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

بی‌اعتنایی برندهای لوازم خانگی به برگزاری جشنواره‌های تخفیف عیدانه

قهرمان پایان قرن کیست؟

اخبار تصلا
جشنواره فروش عیدانه ، آخرین راهکار فعالان کسب ‌و کارهای مختلف برای فرار از رکود است که معمولاً در روزهای پایانی سال به اجرا گذاشته می‌شود. تولیدکنندگانی که طی یک سال نتوانسته‌اند تراز مالی خود را به سطح مطلوبی برسانند، به بهانۀ نوروز با پیشنهادهای جذاب و وسوسه‌انگیز به استقبال متقاضیان کالا می‌روند. آن‌ها با این روش قصد دارند مشتریان بالقوه خود را هم به بازار بکشانند و با رونق‌ بخشیدن به بازار شب عید خود، رکود یک‌ساله‌اشان را جبران کنند.

تصلا-فعالان صنعت لوازم خانگی نیز همواره از سرآمدان برگزاری جشنواره فروش عیدانه بوده‌اند. حتی در سال‌های پر رونق، برندهای مختلف لوازم خانگی جشنواره‌های زمستانه و عیدانه را فراموش نمی‌کردند؛ چراکه آن‌ها به‌خوبی نسبت به فرهنگ عمومی جامعه آگاه هستند و می‌دانند که بسیاری از خانوار ایرانی با نونوار کردن دکوراسیون خانه خود سال خود را تحویل می‌کنند. با این حال، امسال به‌رغم رکود ناشی از تحریم، نوسانات ارزی و پاندمی کرونا کمتر تولیدکننده لوازم خانگی را می‌توان یافت که به برگزاری این جشنواره‌ها تن داده باشد.

در این میان تا امروز تنها چهار برند اسنوا، دوو، جی ‌پلاس و دومنا برای زمستان امسال جشنواره تخفیف عیدانه و اهدای جوایز برگزار کرده‌اند. بی‌اعتنایی سایر برندها به جشنواره‌ های زمستانه و عیدانه در سالی که رکود بازار به عمیق‌ترین بخش خود رسیده نشان از نگرانی بسیار از آن‌ها نسبت به اتفاقات آتی کشور به‌ویژه در بحث مذاکره با آمریکا، واکسیناسیون عمومی کرونا، انتخابات ریاست جمهوری و کنترل بازار ارز دارد.

انقضای کارت تخفیف در کوتاه‌مدت

انتخاب شعارهایی نظیر «در قرن قهرمانی برنده‌ای» یا «آخرین هدیه قرن» نشان می‌‌دهد بیشتر برندهایی که در آخرین روزهای سال ۱۳۹۹ جشنواره تخفیف برگزار کرده‌اند، آن را به پایان قرن چهاردهم ارتباط داده‌اند.

گروه صنعتی انتخاب که با عرضه محصولات خود با دو برند اسنوا و دوو در صنعت لوازم خانگی فعالیت دارد، از معدود شرکت‌هایی است که امسال جشنواره‌‌ای ویژه مشتریان خود برگزار کرده است. البته در این جشنواره هم برای خرید کالا تخفیفی ارائه نمی‌شود، بلکه این تخفیف‌ها و هدایا مشروط است و به خریدهای آتی مصرف‌‌کنندگان محول می‌شود.

جشنواره فروش زمستانه اسنوا که با شعار «آخرین هدیه قرن» از ۲۵ بهمن آغاز شد، قرار بود هفتم اسفند به پایان برسد، اما با تصمیم مدیران انتخاب تا ۱۴ اسفند تمدید شد.

اسنوا هدف از برگزاری این جشنواره را ارائه یک تخفیف به هر ایرانی تا سقف چهار میلیون تومان عنوان کرده است. در حالی که سقف قیمت چهار میلیون تومانی برای محصولات این جشنواره در نظر گرفته شده، اما یخچال ساید بای ساید گالری بزرگ و هایپر بزرگ برای مناطق ویژه به ترتیب مشمول تخفیف پنج میلیون و ۴٫۵ میلیون تومانی شده‌اند.

اسنوا در این طرح ۱۳ استان کم‌برخوردارتر را جزو مناطق ویژه خود به حساب آورده و تخفیف‌های بالاتری برای آنان در نظر گرفته است. شاید لحاظ‌نکردن این اعداد در تبلیغات اسنوا به همان عبارت «هر ایرانی» مربوط می‌شود.

اما پرسش این است که آیا واقعاً هر ایرانی با خرید محصولات اسنوا به تخفیف حداقل یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی دست می‌یابد؟

به نظر می‌رسد دستیابی به این تخفیف‌ها آن‌طور هم که در تبلیغات گروه صنعتی انتخاب به آن اشاره می‌شود راحت نیست و در هنگام خرید محصول ارائه نمی‌شود. بلکه اسنوا با اهدای کارت‌های تخفیف ارائه تخفیف را به خریدهای آتی منوط می‌کند.

در حالی که ممکن است مشتریان تا مدت‌ها قصد خرید جدیدی نداشته باشند. ماجرا از این قرار است که نمایندگی‌های اسنوا به ازای خرید هر محصول یک کارت تخفیف به مصرف‌‌کنندگان اعطا می‌کنند.

در صورتی که نصب محصول توسط تکنسین‌‌های انتخاب صورت بپذیرد این کارت‌ها فعال می‌شوند و خریداران می‌توانند مبلغ اعتبار کارت هدیه خود را به‌عنوان تخفیف در خریدهای بعدی از فروشگاه‌های اسنوا استفاده کنند.

گذشته از نقدهایی که نسبت به این نوع طرح‌های هدیه وارد می‌شود و عده‌ای آن را فقط در اسم جشنواره تخفیف عنوان می‌کنند، برخی از مشتریان پیشین اسنوا با انتقاد از عملکرد کارت‌های هدیه اسنوا عنوان می‌کنند که این هدایا صرفاً برای مدت محدودی اعتبار دارند و با گذشت زمان، نمایندگی‌ها اعتباری برای کارت خود قائل نیستند.

یکی از مصرف‌کنندگان تلویزیون اسنوا که پاییز سال جاری اقدام به خرید تلویزیون اسنوا کرده، ششم اسفند در توئیتر مدعی شده که کارت‌های تخفیف پاییز، در فصل جاری کاربرد خود را از دست داده است.

گروه صنعتی انتخاب بین برندهای خود تفاوت چندانی قائل نشده و همزمان همان شرایط جشنواره اسنوا را برای محصولات دوو هم در نظر گرفته است.

به‌رغم اینکه در کاتالوگ جشنواره دوو به سقف هدیه ۱۰ میلیون تومانی اشاره شده، اما بالاترین کارت هدیه این جشنواره متعلق به یخچال‌های ساید بای ساید prime 3D است که برای خریداران مناطق ویژه پنج میلیون تومان کارت هدیه در نظر گرفته شده است.

با این حال همچنان این نقد به گروه صنعتی دوو وارد است که با اینکه خود را مدعی تولید محصولات کره‌ای با برند دوو و محصولات ایرانی با برند اسنوا می‌داند، همچنان این قطعات چینی هستند که بیشترین کاربرد را در تولیدات اسنوا و دوو دارند.

علاوه بر این، مقایسه جشنواره‌های امسال انتخاب با سال‌های گذشته نشان می‌دهد این شرکت هم وضعیت چندان مساعدتری نسبت به سایر رقبای خود که جشنواره‌ای برگزار نکرده‌اند، ندارد. طی همین سال‌های ۹۷ و ۹۸ بود که اسنوا به یکی از مشتریان خود جایزه یک میلیارد تومانی پرداخت کرد.

این برند همچنین طی برگزاری یک قرعه‌کشی به دو نفر از دنبال‌کنندگان خود در اینستاگرام یک تلویزیون ۵۰ اینچی هدیه داد. همچنین، این شرکت در جشنواره برفی خود که طی دو ماه پایانی سال ۱۳۹۸ برگزار کرد، به ۱۵۵ نفر از مشتریان خود تخفیف ۱۰۰ درصدی در نظر گرفت که برندگان می‌توانستند به صورت نقدی یا غیرنقدی جایزه را دریافت کنند.

اما در سال جهش تولید دیگر نه از جوایز یک میلیارد تومانی اسنوا خبری به گوش می‌رسد و نه از تخفیف‌های ۱۰۰ درصدی. تنها این کارت‌های اعتباری برای خریدهای آتی بودند که در آخرین سال قرن جای هدایای نفیس سال‌های گذشته را گرفتند تا شاید اثربخشی جشنواره‌های اسنوا و دوو تقریباً به صفر برسد.

قهرمان این قرن کیست؟

گلدیران نیز با شعار «در قرن قهرمانی برنده‌ای» جشنواره‌ نوروزی جی‌پلاس را از ششم بهمن سال جاری به اجرا گذاشته است. جشنواره‌ای که حداقل از ایده گروه صنعتی انتخاب جذاب‌تر به نظر می‌رسد و علاوه بر تخفیف در خرید آنی مشتریان، جوایز نقدی هم دربرمی‌گیرد.

طوری‌که ماشین‌های ظرفشوئی جی‌ پلاس با تخفیف یک میلیون تومانی عرضه می‌شود؛ تلویزیون‌های گلدیران مشمول تخفیف ۱۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی می‌شوند و بیشترین تخفیف متعلق به ماشین لباسشوئی جی پلاس می‌شود که بسته به مدل آن از ۸۰۰ هزار تومان شروع شده و تا سقف یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

در این جشنواره، تمامی مشتریان جی‌پلاس شانس برنده شدن مبالغ نقدی از دو میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان را خواهند داشت که بعد از نصب محصول به قید قرعه به مشتریان تعلق می‌گیرد.

البته بسیاری از مشتریان گلدیران اعتقاد دارند که چنین تخفیف‌هایی در برابر قیمت اصلی محصولات ناچیز است و آن‌ها را برای خرید ترغیب نمی‌کند.

همچنین با توجه به ابهاماتی که نسبت به ساز و کار قرعه‌کشی هدایای نقدی وجود دارد، بسیاری از مصرف‌کنندگان برای خود شانس کمی قائلند که برنده جایزه ۲۰ میلیون تومانی باشند. با این حال کنسول بازی PS5 جذاب‌ترین هدیه‌ای است که جی‌پلاس در آخرین جشنواره قرن خود در نظر گرفته است. هدیه‌ای که برنده آن می‌تواند لقب قهرمان قرن را از آن خود کند.

اما این هدیه مختص کسانی است که در بازار موبایل از برندهایی نظیر اپل، سامسونگ، هوآوی و شیائومی بگذرند و به خرید گوشی‌ های Q10 و T10 جی‌پلاس تن دهند.

گلدیران برای فروش بیشتر گوشی‌های خود، جوایز هفتگی هم در نظر گرفته و در پایان هر هفته پنج کارت هدیه دو میلیون تومانی و یک کنسول بازی نینتندو به قید قرعه به خریداران خود اهدا می‌کند. از آنجایی که این قرعه‌کشی‌ها به صورت لایو در اینستاگرام برگزار می‌شود، به نظر می‌رسد این جوایز واقعی هستند و صرفاً در تبلیغات خلاصه نمی‌شوند.

دومنا؛ تنها خارجی برگزارکننده جشنواره فروش زمستانه

شرکت ایدئال‌نگار خاورمیانه که نمایندگی محصولات دومنای فرانسه را در ایران بر عهده دارد نیز جشنواره زمستانه خود را بین روزهای بیستم بهمن تا بیستم اسفند به اجرا گذاشته است.

بر خلاف سه برند ایرانی اشاره‌شده که بنا به قیمت اصلی محصولی رقمی را بر تخفیف آن در نظر گرفته‌اند، دومنا روی تمام محصولات خود تخفیف ۱۰ درصدی را اعمال کرده است. علاوه بر این، دومنا ۳۰ جایزه نقدی یک میلیون تومانی هم برای مشتریان خود در نظر گرفته که به قید قرعه به مصرف‌کنندگان خوش‌شانس خود اهدا می‌کند.

با توجه به اینکه جشنواره‌های یادشده هنوز ادامه دارند، شاید قضاوت دربارۀ موفقیت یا شکست آن‌ها زود باشد. همچنین چند سالی است که برخی فروشگاه‌ها از این نوع جشنواره‌ها و تخفیف‌ها صرفاً به‌عنوان ترفندی برای جذب مشتریان استفاده می‌کنند و بسیاری از متقاضیان بازار نسبت به این جشنواره‌ها بی‌اعتماد شدند. بسیاری از شهروندان تصور می‌کنند که برندهای مختلف ابتدا قیمت اصلی کالا را بالا می‌برند و سپس تخفیف‌هایی را اعمال می‌کنند که حتی با در نظر گرفتن آن، نرخ محصول بالاتر از قیمت اولیه رقم می‌خورد.

با این حال حتی اگر خوش‌بینانه به چهار جشنواره یادشده بنگریم، از چنان جذابیتی برخوردار نیستند که بتوانند مشتریان بالقوه را به بازار بکشانند.

زیرا با تورمی که در یک سال اخیر در قیمت محصولات لوازم خانگی شکل گرفته، اکنون دیگران کسانی که نیاز حیاتی به این کالاها دارند اقدام به خرید نهایی می‌کنند. چه بسیاری از افراد که به دلیل کاهش قدرت خرید خود، به بازار کالاهای دست دوم روی آورده‌اند. البته از تولیدکنندگان هم انتظار نمی‌رود که در شرایط کنونی بتوانند تخفیف‌های جذاب‌تر و بهتری روی محصولاتشان اعمال کنند.

متأسفانه تصمیم‌گیران بازار تمام ارکان اقتصاد را به آینده سیاسی کشور رقم زده‌اند تا حداقل بازارهای ایرانی در این قرن قهرمانی نداشته ندارند.

چنان‌که اکنون کشور در بیم و امید مذاکره با آمریکا، انتخابات ریاست جمهوری، واکسیناسیون کرونا و درنهایت ریزش احتمالی ارز قرار گرفته و فعالان بازار هم نگران ریزش قیمت‌ کالاهای نهایی هستند. به همین دلیل شاید اعمال تخفیف و برگزاری جشنواره را به قرن جدید موکول کرده‌اند. در جدول زیر به‌طور کلی به بررسی جشنواره‌های تخفیف لوازم خانگی پرداخته‌ایم.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 5 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

IMG_20190225_204748_094
امیر داداشی
۱۳۹۹/۱۲/۱۷
امیر داداشی؛ فارغ‌التحصیل رشته علوم ارتباطات در مقطع کارشناسی ارشد هستم. فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی در حوزه اقتصاد و صنعت را از سال 92 شروع کردم. طی این مدت با روزنامه‌ها و پایگاه‌های خبری مختلف همکاری داشتم. در حال حاضر هم عضو تیم تحریریه تصلا هستم و اخبار حوزه صنعت لوازم خانگی و الکترونیک را به طور ویژه رصد و پیگیری می‌کنم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    ناشناس
    مارس 8, 2021

    قهرمان قرن مطمئنا مردم ایران هستند که عالی شروع کردند با یک آینده روشن و تغییر اساسی که اونها را از فقر و فلاکت و سفلیس و اعتیاد و قاجار نجات داد و در انتها با فقر و و فلاکت و آینده تاریک و دیکتاتوری مذهبی تموم کردند قرن را

لینک کپی شد!