تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

دلایل کناره‌گیری ال ‌جی از تولید گوشی ‌های تلفن همراه

در بازار تلفن هوشمند چه برندی جایگزین ال‌‌ جی می‌شود؟

اخبار تصلا
برند ال‌ جی یکی از شرکت‌های کره جنوبی است که محصولات دیجیتال و الکترونیک متعدد و متنوعی را از یخچال و فریزر، تلویزیون و لوازم خانگی گرفته تا انواع گوشی ‌های موبایل هوشمند تولید و به بازار عرضه کرده‌ است اما چرا ال جی از بازار تلفن هوشمند خداحافظی کرد؟

تصلا – در تاریخ ۵ آپریل سال ۲۰۲۰ میلادی، برند ال ‌جی اعلام کرد که قصد دارد تولید گوشی‌های موبایل هوشمند را متوقف کند و این بازار را برای همیشه ترک کند. اگرچه بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار از اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی در تجلیل‌های خود به این نکته اشاره کرده بودند که برند ال‌جی به احتمال بسیار زیاد از بازار گوش‌های تلفن هوشمند کناره‌گیری خواهد کرد اما خبر رسمی توقف تولید گوشی ‌های تلفن هوشمند توسط این برند برای بسیاری خبری غیرمنتظره بود.

بازار جهانی گوشی‌های تلفن هوشمند، بازاری است که در آن بسیاری از شرکت‌های معتبر جهانی با چنگ و دندان برای در اختیار داشتن بازار می‌جنگند و البته دلیل اصلی این رقابت رسیدن به سهم بازار بیشتر و در نتیجه کسب درآمد بیشتر است.

در این میان برند و تولید کننده‌ ای می‌تواند و جایگاه بالاتر و سهم بیشتری از بازار را کسب کند که حرف جدید و تازه‌ای برای گفتن داشته باشد. قاعدتاً، همه کاربران گوشی‌های تلفن هوشمند تمایل به استفاده از محصولات همان برندهایی را دارند که در بازار رقابتی گوشی‌های تلفن همراه در صدر فهرست برترین‌ها باشند و یا به عبارتی در نبرد قدرت میان برندها توانسته باشند به پیروزی‌های بیشتر رسیده باشند.

این واقعیت نشان می‌دهد اگر برندی بتواند جایگاه ویژه و ممتازی در بازار گوشی‌های تلفن همراه به خود اختصاص دهد، نگه داشتن این جایگاه برای آن ساده‌تر و آسان‌تر خواهد شد.

اگرچه بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان حفظ جایگاه برتر در بازار گوشی‌های تلفن همراه به دلیل شناخته شدن محصول برند نسبت به رسیدن به جایگاه و پیروزی در نبرد برای پشت سر گذاشتن رقبا ساده‌تر و آسان‌تر است، اما استثناهایی نیز وجود دارد.

این استثناها همیشه در مورد استارتاپ‌های تازه‌کار و نوپا صادق نیست. به عبارت دیگر از دست دادن جایگاه بالا در میان رقبا همیشه برای استارتاپ‌های شناخته نشده و نوپا رخ نمی‌دهد بلکه برندهای مطرحی مثل برند ال‌جی نیز ممکن است به دلیل رعایت نکردن برخی از اصول ماندن در صحنه رقابت جایگاه خود را از دست بدهند.

در ادامه این مقاله قصد داریم دلایلی که باعث شد گوشی ‌های تلفن هوشمند برند ال‌جی نتوانند مشتریان و کاربران خود را حفظ کنند و در نهایت به فکر توقف تولید گوشی‌های تلفن هوشمند بیفتد، بپردازیم.

از طرفی به تأثیر کناره‌گیری این برند از بازار گوشی‌های تلفن هوشمند در افزایش سهم برندهای دیگر در این بازار خواهیم پرداخت. همچنین آمار مربوط به سهم شرکت‌های مطرح دنیا در بازار گوشی‌های تلفن همراه در نیمه چهارم سال ۲۰۲۰ میلادی را بررسی و توضیحاتی در خصوص آن ارائه خواهیم کرد.

قبل از بررسی عوامل تأثیرگذار درباره کناره‌گیری برند ال‌ جی از تولید گوشی‌های تلفن همراه ابتدا تاریخچه مختصری برای آشنایی با این برند ارائه می‌کنیم.

تاریخچه فعالیت برند ال‌ جی

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، برند ال‌جی یکی از برندهای مطرح در کشور کره جنوبی است که از سال ۲۰۰۰ میلادی توانست به شهرت جهانی دست یابد. این برند در زمینه‌های بسیار مختلفی از جمله صنایع شیمی، مخابرات و تولید محصولات الکترونیک فعالیت می‌کند.

این برند در حال حاضر توانسته است جایگاه چهارم را در بین بزرگ‌ترین هلدینگ‌های بین‌المللی در کشور جنوبی از آن خود کند.

بنابراین برند ال‌جی به عنوان یکی از شرکت‌های معتبر و به عبارتی غول تکنولوژی نه تنها در کشور کره جنوبی بلکه در همه کشورهای جهان شناخته می‌شود.

جالب است بدانید این برند از حدود ۷۰ سال پیش فعالیت خود را در حوزه‌های مختلف مثل تولید محصولات بهداشتی، لوازم خانگی برقی، محصولات شیمیایی و محصولات مخابراتی و گوشی‌های تلفن هوشمند آغاز کرده است.

برند ال‌جی شامل چندین زیرمجموعه از جمله ال‌جی الکترونیکس، ال‌جی زنیث، ال‌جی دیسپلی و ال‌جی کمیکال یا شرکت زیرمجموعه برند ال‌جی که در زمینه تولید محصولات شیمیایی فعالیت دارد، است.

اما در میان زیرمجموعه‌های این برند، شرکت ال ‌جی الکترونیکس معروف‌تر از زیر مجموعه‌های دیگر است؛ چون محصولات این شرکت در میان مصرف‌کنندگان و خریداران عام بیشتر شناخته شده است.

جالب است بدانید شرکت ال‌جی الکترونیکس همان شرکت گلداستار است که بسیاری از ما با محصولات الکترونیکی آن از جمله نوارهای کاست یا حتی برخی از انواع لوازم خانگی مثل ضبط صوت‌های قدیمی آشنایی داریم.

تولیدات برند گلداستار که در حال حاضر با نام ال‌جی الکترونیکس فعالیت می‌کند، شامل انواع تلویزیون، رادیو ضبط، مایکروفر و حتی تراکتورهای کشاورزی بوده است.

گلداستار پرسیژن (Gold Star Precision) یکی از زیرمجموعه‌های اصلی گلداستار به شمار می‌رفت که حوزه فعالیت آن محصولات اندازه‌گیری همچون اسیلوسکوپ، مولتی‌متر و محصولات صنعتی الکترونیکی بود.

این برند نیز در زمان تغییر عنوان برندها، با تغییر نام مواجه شد و تحت نام ال‌جی پرسیژن (LG Precision) به فعالیت خود ادامه داد.

در نهایت در سال ۱۹۹۹، شرکت EZ Digital بخش دستگاه‌های اندازه‌گیری این برند را خریداری کرد. قسمت محصولات صنعتی نیز با نام LIG Nex 1 به فعالیت خود ادامه داد.

در ابتدای دهه ۱۹۸۰ میلادی مسئولان و مدیران شرکت ال‌جی با توجه به رشد سریعی که شرکت آن‌ها در طول سال‌های فعالیت خود داشت، تصمیم گرفتند میان شرکت‌های زیر مجموعه برند ال‌جی یک ارتباط و اتحاد بیشتر برقرار کنند.

این شرکت در سال ۱۹۹۶ تصمیم به ورود به صنعت مخابراتی و تولید تجهیزات مرتبط با این صنایع گرفت و در نتیجه شرکت ال‌جی الکام را به عنوان یکی از شرکت‌های زیر مجموعه این برند تأسیس کرد.
بعد از آن این شرکت اقدام به همکاری با شرکت‌های مطرح جهانی مثل شرکت فیلیپس کرد؛ به طوری که حاصل همکاری شرکت ال‌جی و شرکت فیلیپس، تأسیس شرکتی با نام ال‌جی فیلیپس ال سی دی شد.

در سال ۲۰۰۱ میلادی اولین محصول مشترک برند ال‌جی و برند فیلیپس تحت عنوان ال‌جی دیسپلی به بازار وارد شد. این محصول در واقع یک صفحه‌نمایش بود.

در سال‌های بعد یعنی سال ۲۰۰۲، اولین محصول مشترک ال‌جی و فیلیپس در حوزه تی‌اف‌تی یا TFT که به عنوان نسل پنجم محصولات TFT شناخته می‌شد، روانه بازار شد.

بعد از آن بود که بخش‌های مربوط به انرژی خورشیدی و تولید محصولات مبتنی بر این تکنولوژی و به طور کلی صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر مثل انرژی باد و خورشید در شرکت ال‌جی فعالیت خود را آغاز کرد.

به هر حال در همه سال‌های گذشته برند ال‌جی با توسعه قسمت‌ها و بخش‌های مختلف کارخانه‌های خود توانسته محصولات متنوع و با کیفیتی را تولید و به بازار عرضه کند.

 برند ال‌جی اولین شرکتی بود که توانست تلویزیون‌های مبتنی بر تکنولوژی ۴K و حتی تلویزیون‌های سه بعدی دارای استاندارد UHD را به بازار عرضه کند.

در حال حاضر تلویزیون‌های OLED این برند در کنار تلویزیون‌هایی که در آن‌ها از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و همچنین تکنولوژی‌های تولید صفحه‌نمایش‌های فوق باریک استفاده شده است، از جمله برترین محصولات موجود در بازار همه کشورهای جهان است.

به طور کلی اگر بخواهیم برترین محصولات برند ال‌جی را نام ببریم باید به محصولاتی مثل تلویزیون‌های ال‌سی‌دی، ال‌ای‌دی، پلاسما و تلویزیون‌های هوشمند و رول شونده این برند در کنار محصولاتی مثل انواع پخش‌کننده‌های دی‌وی‌دی و سی دی، صفحه‌های نمایش، سینماهای خانگی و فلش مموری‌ها اشاره کرد.

اما داستان گوشی‌های تلفن هوشمند برند ال‌جی کمی متفاوت است. اگرچه از برند ال‌جی که از سال ۲۰۰۲ به فهرست محصولات خود، گوشی‌های تلفن همراه را نیز اضافه کرده بود و در بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۹ میلادی توانسته بود گوشی‌های تلفن هوشمندی را به بازار عرضه کند اما از سال ۲۰۱۹ بنا به دلایلی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، بخش زیادی از بازار گوشی‌های تلفن همراه در همه کشورهای جهان را از دست داد و به نظر می‌رسد همین موضوع زمینه اصلی کناره‌گیری این شرکت از تولید این محصولات بوده است.

چرا ال‌جی در سال ۲۰۱۹ بازار گوشی‌های تلفن همراه را از دست داد؟

دوربین گوشی های برند ال‌جی

برند ال‌جی همواره یکی از برندهای مطرح تولیدکننده گوشی‌های تلفن همراه در جهان به خصوص کشورهای آمریکای شمالی از جمله کانادا بوده است.

این برند در سال ۲۰۱۴ میلادی توانست رکورد بیشترین فروش تلفن همراه را در بین رقبای تولیدکننده گوشی‌های تلفن همراه خود از جمله اپل و سامسونگ از آن خود کند اما در سال ۲۰۱۸ متأسفانه فروش سال به سال گوشی‌های تلفن هوشمند این شرکت با کاهش ۲۶ درصدی مواجه شد و این کاهش فروش در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز ادامه داشت.

این روند کاهش باعث شد مدیران و طراحان محصولات این برند در بخش گوشی‌های تلفن هوشمند به فکر چاره‌اندیشی بیفتند.

اولین عاملی که باعث شد برند ال‌جی با کاهش فروش گوشی‌های تلفن هوشمند خود در سال ۲۰۱۸ میلادی مواجه شود، وجود برخی از باگ‌ها از جمله باگی با نام bootloop یا چرخه بوت شدن گوشی در گوشی‌های پرچم‌دار این برند یعنی G4 بود.

هر چند در آن زمان برند ال‌جی به خریداران این محصول قول داد هرچه سریع‌تر این مشکل را برطرف کند و اقدام به تعمیر دستگاه‌های کاربران به صورت رایگان کرد اما به هر حال وجود چنین مشکلی در محصول برندی مثل ال‌جی نه تنها غیرمنتظره بود بلکه تا حدی برای کاربران این برند ناامیدکننده بود.

معضل چرخه بوت شدن گوشی‌های پرچم‌دار برند ال‌جی در سال ۲۰۱۵ میلادی به قدری شدید شد که بسیاری از شبکه‌های اجتماعی اقدام به انتشار پست‌های زیادی در خصوص وجود این مشکل در گوشی‌های تلفن همراه برند ال‌جی و اطلاع‌رسانی در خصوص آن کردند.

این مشکل بیشتر به دلیل عدم هماهنگی بین بخش‌های مختلف گوشی چه قطعات سخت‌افزاری و چه قطعات نرم‌افزاری در این گوشی‌ها بروز کرده بود.

به هر حال با وجود اینکه برند ال‌جی همه تلاش خود را برای برطرف کردن چنین معضلی انجام داد اما باعث شد درصد زیادی از کاربران گوشی‌های این برند تمایل خود برای استفاده از گوشی‌های تلفن هوشمند برند ال‌جی را از دست بدهند.

نکته مهم و حائز اهمیت این بود که بسیاری از گوشی‌های تلفن همراه برند ال‌جی که به عنوان جایگزینی برای گوشی‌های G4 توسط این برند ارائه شدند نیز همین مشکل را داشتند و باعث شد اعتماد بخش زیادی از کاربران گوشی‌های ال‌جی به این محصولات کاهش یابد.

بعد از آن در سال ۲۰۱۶ میلادی برند ال‌جی اقدام به عرضه گوشی‌های G5 به عنوان گوشی‌های تلفن همراه پرچم‌دار این برند کرد.

ال‌جی در طراحی این گوشی‌ها سعی کرد امکانات ویژه‌ای را در اختیار کاربر قرار دهد از جمله اینکه ورودی‌های بیشتری را در لبه پایینی گوشی برای اتصال دستگاه‌های مختلف تعبیه کرد و در نتیجه باعث افزایش قابلیت‌ها و توانایی‌های این گوشی‌ها شد.

با وجود اینکه قابلیت‌ها و امکاناتی که این برند توسط گوشی‌های G5 در اختیار کاربران قرار داده بود روی کاغذ بسیار جالب و وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسیدند اما در عمل این قابلیت‌ها باعث بروز برخی از خطاها در این گوشی‌ها شد و در نتیجه تبدیل به یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف این گوشی‌ها شدند.

در این گوشی‌ها یکسر ماژول تعبیه شده بود که دارای قابلیت Interchangeable بودند و در بسیاری از موارد این قابلیت برای کاربر جنبه نمایشی داشت و امکان استفاده از آن‌ها برای کاربر وجود نداشت.

به عبارت دیگر اگر چه در ظاهر وجود چنین ماژول‌هایی می‌توانست یک نقطه قوت برای دستگاه به حساب بیاید اما در عمل حاکی از ضعف این برند در ایده‌پردازی برای طراحی گوشی‌های تلفن همراه جدید به عنوان رقیبی برای گوشی‌های برندهایی مثل سامسونگ و اپل بود.

بعد از آن در سال ۲۰۱۷ میلادی برند ال‌جی اقدام به عرضه جدیدترین گوشی پرچم‌دار خود یعنی گوشی‌های G6 کرد. این گوشی‌ها نیز با وجود استفاده از پردازنده اسنپ‌ دراگون ۸۲۱ از نوع SoC نتوانستند نظر کاربران را به خود جلب کنند چون در همین زمان بود که برندهای رقیب ال‌جی مثل برند سامسونگ در گوشی‌های پرچم‌دار خود از نسل دید پردازنده‌های اسنپ‌ دراگون یعنی پردازنده‌های اسنپ‌ دراگون ۸۳۵ استفاده کردند.

این چالش‌ها که در سه سال متوالی برای برند ال‌جی به وجود آمد باعث شد در سال ۲۰۱۸ میلادی این برند با افت ۲۶ درصدی فروش گوشی‌های تلفن همراه خود مواجه شود.

طراحی ظاهری گوشی های برند ال‌جی

اما در سال ۲۰۱۹ میلادی برند ال‌جی اقدام به عرضه نسخه جدیدی از گوشی‌های سری G خود با نام G7 ThinQ کرد.

ارائه این گوشی‌ها نیز مانند چند نسخه قبلی این گوشی‌ها ایده خوبی نبود. کارشناسان بر این باور بودند با توجه به سابقه بد برند ال‌جی در طراحی و تولید گوشی‌های سری G این برند نباید از حرف G استفاده کند چون این کاراکتر باعث یادآوری ایرادات قبلی گوشی‌های قبلی این خانواده می‌شود.

از این رو برند ال‌جی عبارت ThinQ را برای نام‌گذاری گوشی‌های پرچم‌دار خود انتخاب کرد. در این سال بود که استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیاء و تولید محصولات سازگار با این تکنولوژی توسط برندهایی مثل ال‌جی و سامسونگ بسیار مورد توجه قرار گرفته بود و برند ال‌جی سعی کرد از این مسئله برای تبلیغ و تشویق کاربران به خرید این گوشی‌های تلفن همراه استفاده کند.

به عبارت دیگر برند ال‌جی سعی کرد کاربران را مجاب کند که گوشی‌های سری ThinQ این برند ابزار مناسبی برای کنترل عملکرد دستگاه‌های هوشمند برند ال‌جی مثل یخچال و فریزرهای هوشمند، ماشین‌های لباس‌شویی هوشمند و به طور کلی همه تجهیزاتی بود که مبتنی بر تکنولوژی هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء کار می‌کردند و توسط برند ال‌جی تولید شده بودند.

اما استراتژی برند ال‌جی در تبلیغ گوشی‌های سری ThinQ نه تنها برای تشویق کاربران به فروش این محصولات کارساز نبود بلکه باعث شده بود تا برخی از افرادی که می‌خواستند گوشی‌های جدید برند ال‌جی را خریداری کنند نیز دچار سردرگمی در استفاده از این گوشی‌ها شوند.

در واقع مخاطبان حتی در تلفظ عبارت ThinQ دچار مشکل بودند چه برسد به اینکه بتوانند دلیل خرید این نوع گوشی‌ها را درک کنند و انگیزه لازم برای استفاده از گوشی‌های سری ThinQ را داشته باشند.

در همان زمانی که برند ال‌جی گوی‌های G7 ThinQ را به بازار عرضه کرده بود، برخی از کاربران از مشکلی در صفحه‌ نمایش آن شکایت کردند که باعث می‌شد مصرف شارژ باتری در هر بار شارژ بسیار زیاد باشد.

از این رو بسیاری از کاربران گوشی‌های ال‌جی تصمیم گرفتند به جای استفاده از گوشی‌های این برند به دنبال برند جایگزین و استفاده از گوشی‌های تلفن هوشمند آن‌ها باشند. بعد از وجود مشکلات بسیار زیاد، برند ال‌جی اقدام به طراحی و تولید سری جدیدی از گوشی‌های خود به نام سری V کرد.

در سال ۲۰۱۵ که برند ال‌جی اولین مدل گوشی‌های سری V را به بازار عرضه کرد، اعلام کرد این گوشی‌ها را برای آن دسته از کاربرانی به بازار عرضه کرده است که نیاز به گوشی‌های پرقدرت دارند.

اولین نمونه از گوشی‌های سری V با نام V10 و V20 به بازار عرضه شدند. مهم‌ترین ویژگی این گوشی‌ها این بود که روی آن‌ها یک صفحه‌نمایش ثانویه با ابعاد کوچک‌تر تعبیه شده بود که برای پیش نمایش برخی از موارد مثل نوتیفیکیشن‌ها و اعلان‌ها کاربرد داشت.   وجود این صفحه‌نمایش در زمان خود یک قابلیت بسیار ویژه و منحصر به فرد به حساب می‌آمد در حالی که الآن این قابلیت چندان قابلیت منحصر به فردی نیست و بیشتر شبیه پدربزرگی برای تکنولوژی‌ها و قابلیت‌های امروزی گوشی‌های تلفن همراه به حساب می‌آید.

اگرچه وجود صفحه‌نمایش ثانویه در گوشی‌های V10 و V20 برند ال‌جی باعث شد برخی از کاربران گوشی‌های تلفن همراه اقدام به خرید این گوشی‌ها کنند، اما تعداد این افراد زیاد نبود و همچنان برند ال‌جی در فروش گوشی‌های تلفن هوشمند خود از سایر رقبای خود عقب مانده بود.

نکته مهمی که باعث شده بود بسیاری از کاربران تمایلی به خرید گوشی‌های V10 و V20 برند ال‌جی نداشته باشند این بود که اولاً  ابعاد این گوشی‌ها بسیار زیاد بود و از طرفی طراحی ظاهری آن‌ها چندان زیاد نبود.

روی گوشی‌های V10 و V20 برند ال‌جی قابلیت تعویض و بیرون آوردن باتری ارائه شده بود که باعث شده بود این گوشی‌ها قابلیت ضدآب بودن خود را از دست بدهند و در نتیجه برای بسیاری وجود این قابلیت در کنار از بین رفتن قابلیت ضدآب بودن گوشی برای بسیاری از کاربران توجیه‌پذیر نبود و در نتیجه ترجیح می‌دادند این گوشی‌ها را خریداری نکنند.

این مسائل نشان‌دهنده این موضوع بود که برند ال‌جی در تولید گوشی‌های سری V بر اساس همان استراتژی حرکت می‌کرد که در طراحی و تولید گوشی‌های سری G خود استفاده می‌کرد.

از این گوشی‌ها نیز نتوانستند وارد عرضه رقابت با گوشی‌های پرچم‌دار برندهای دیگر شوند. بعد از این بود که شایعه ادغام دو خط تولید گوشی‌های سری V برند ال‌جی و همچنین گوشی‌های سری G این برند در فضای مجازی منتشر شد.

علاوه بر طراحی گوشی‌هایی که از نظر سخت‌افزاری دچار مشکلات فراوانی بودند، گوشی‌های پرچم‌دار این برند از نظر سخت‌افزاری نیز دچار مشکلات فروانی بودند. اولین اتهامی که از نظر نرم‌افزاری به برند ال‌جی وارد بود، عدم ارائه به روز رسانی‌های نرم‌افزاری برای سیستم‌عامل این برند روی گوشی‌های اندرویدی بود.

در واقع ال‌جی روند بسیار کندی را در ارائه به روز رسانی‌های نرم‌افزاری برای کاربران خود در پیش گرفته بود. از طرفی متأسفانه خدمات پس از فروش نمایندگی‌های برند ال‌جی از گوشی‌های تلفن همراه فروخته شده در سراسر کشورهای جهان بسیار ضعیف بود.

در آخرین بررسی‌های انجام شده، برند ال‌جی در جایگاه ۱۶ از نظر ارائه آخرین به روز رسانی‌های نرم‌افزاری برای گوشی‌های خود در بین برندهای تولیدکننده گوشی‌های تلفن همراه شناخته شده است.

ایراد دیگری که به گوشی‌های برند ال‌جی وارد بود، طراحی واسط کاربردی بسیار ضعیف برای گوشی‌های اندرویدی این برند بود.

شاید برای برخی از کاربران اولین دلیلی که باعث می‌شد تا به سمت خرید گوشی‌های هوشمند برند ال‌جی جذب شوند، کیفیت، توانایی و قابلیت‌های دوربین‌های تعبیه شده روی گوشی‌های این برند به خصوص گوشی‌های سری G برند ال‌جی در ثبت تصاویر و عکس‌های مختلف بود.

شاید از نظر عموم کیفیت دوربین‌های گوشی‌های ال‌جی بسیار عالی بود اما از نظر فنی و تکنیکی این دوربین‌ها دچار ایرادها و مشکلات زیادی بودند.

هرچند برند ال‌جی در گوشی‌های سری G خود از بهترین نوع لنزهای واید استفاده کرده بود و همین ویژگی یکی از نقاط مثبت دوربین گوشی‌های این برند به حساب می‌آمد؛ اما وجود ضعف‌ها و ایرادهای بسیار بزرگ و عمده در اپلیکیشن طراحی شده برای دوربین گوشی‌های برند ال‌جی یکی از مهم‌ترین ایرادهای این گوشی‌ها به حساب می‌آمد.

برند ال‌جی یکی از اولین برندهای تولیدکننده گوشی‌های تلفن  همراه بود که قابلیت کنترل دستی تنظیمات دوربین گوشی‌ را در اختیار آن دسته از کاربرانی که می‌خواستند تصاویر و عکس‌های حرفه‌ای با این گوشی‌ها ثبت کنند، بدون نیاز استفاده از اپلیکیشن‌های شخص ثالث قرار داده بود.

اما متأسفانه قابلیت‌ها و تنظیمات دوربین که کاربران به صورت دستی می‌توانستند آن‌ها را تنظیم کنند،چندان جذاب و خاص نبود از این رو این برند حتی با ارائه چنین قابلیت‌هایی نتوانست نظر کاربران را به خود جلب کند.

برای مثال با وجود اینکه کاربران امکان اعمال تنظیمات دستی برای ثبت تصاویر را در اپلیکیشن دوربین گوشی‌های تلفن هوشمند برند ال‌جی داشتند اما زمان زیادی طول کشید تا این برند بالاخره قابلیت ثبت تصاویر پرتره را در اپلیکیشن دوربین خود به کاربران عرضه کرد.

این برند به جای اینکه قابلیت‌های ساده و مورد نیاز کاربران را روی اپلیکیشن دوربین گوشی‌های خود عرضه کند قابلیت‌هایی مثل استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در تشخیص چهره که در آن زمان کاربرد چندانی برای کاربران نداشت را در اختیار آن‌ها قرار داده بود.

برند ال‌جی در گوشی‌های V40 خود که از جمله گوشی‌های نسل بعدی خانواده سری V بودند، قابلیتی را نام triple Shot یا شات سه‌گانه ارائه کرده بود که در آن تصویر به صورت جداگانه با هر کدام از سه دوربین اصلی تعبیه شده روی گوشی‌های V40 ثبت می‌شد.

اما پردازش این تصاویر و حتی ویدیوهایی که در این حالت ثبت می‌شدند مدت‌زمان زیادی به طول می‌انجامید و در نتیجه کارایی چنین قابلیتی را کاملاً زیر سؤال می‌برد. نقطه ضعف دیگر گوشی‌های پرچم‌دار برند ال‌جی تعبیه دوربین‌های نه چندان با کیفیت در جلو گوشی به عنوان دوربین سلفی بودند. دوربین سلفی و کیفیت تصاویر ثبت شده توسط آن یکی از مهم‌ترین مواردی است که هر کاربر در خرید گوشی به آن توجه می‌کند.

علی‌رغم همه مشکلاتی که برند ال‌جی در طراحی و تولید گوشی‌های تلفن هوشمند خود چه سری G و چه سری V با آن‌ها مواجه شد که منجر به از دست دادن بسیاری از کاربران خود شد، این برند هیچ تصمیم و استراتژی معقولی را برای غلبه بر این مشکلات نتوانست اتخاذ کند و در نتیجه با افت سال به سال فروش گوشی‌های تلفن همراه خود مواجه شد.

در واقع برند ال‌جی نتوانست روی گوشی‌های تلفن هوشمند خود قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی را عرضه کند که باعث شود این گوشی‌ها را از گوشی‌های سایر رقبای این برند در بازار متمایز کند و مشتریان را به سمت خود جلب کند.

بسیاری از کارشناسان گوشی‌های تلفن همراه بر این باورند که برند ال‌جی می‌توانست با مطالعه دقیق‌تر وضعیت خود در بازار و همچنین سلیقه کاربر در انتخاب گوشی هوشمند، برخی از این مشکلات را حل کند اما متأسفانه این کار را نکرد و همچنان با وجود افزایش قیمت گوشی‌های تلفن هوشمند خود، هیچ قابلیت ویژه و منحصر به فردی را روی این دستگاه‌ها در اختیار کاربران قرار نداد و سهم زیادی از بازار را از دست داد.

البته باید به این نکته توجه کرد که بخش طراحی و تولید گوشی‌های تلفن همراه در برند ال‌جی یک بخش بسیار کوچک است و وجود مشکلات فراوان در این بخش هرگز باعث نشد که سایر محصولات برند ال‌جی با چالش پایین آمدن فروش سالانه و از دست دادن مشتریان مواجه شوند.

پبه هر حال مشکلات برند ال‌جی در طراحی، تولید و عرضه گوشی‌های تلفن هوشمند به قدری زیاد بود که در نهایت باعث شد تا برند ال‌جی در تاریخ ۵ آپریل سال ۲۰۲۱ میلادی اعلام کند که تولید گوشی‌های تلفن همراه را برای همیشه متوقف خواهد کرد.

برند ال‌جی با از دست دادن بیش از ۴٫۵ میلیارد دلار در طول ۵ سال برای فروش گوشی‌های تلفن همراه خود و تلاش برای باقی ماندن در صحنه رقابت با رقبای تولیدکننده گوشی‌های تلفن همراه در نهایت تصمیم به ایجاد تغییرات بزرگ و مهمی در تولید گوشی‌های تلفن همراه خود گرفت.

مدیر عامل این شرکت در یادداشتی که برای کارمندان خود ارسال کرده بود به این موضوع اشاره کرده بود که ماندن در صحنه رقابت با برندهای تولیدکننده گوشی‌های هوشمند و تولید گوشی‌های این تجهیزات برای برند ال‌جی بیشتر از اینکه فایده و سودی داشته باشد، خطرناک و آسیب‌زا شده است و از این رو این برند با بررسی همه جوانب تصمیم به خروج از صنعت تولید گوشی‌های تلفن هوشمند گرفته است.

این برند در نهایت اعلام کرد به منظور یکپارچه‌تر کردن فعالیت‌ها و همچنین افزایش تمرکز خود برای به ثمر رساندن پروژه‌های آینده این شرکت به خصوص در زمینه تولید قطعات خودروهای برقی و همچنین تجهیزات مخابراتی بخش تولید گوشی‌های تلفن هوشمند خود را برای همیشه تعطیل می‌کند و در نتیجه از این بازار که در طی پنج سال ضررهای زیادی از آن دید خارج می‌شود.

برند ال‌جی قصد دارد از منابعی که برای تولید گوشی‌های تلفن هوشمند خود استفاده می‌کرده است، برای تولید تجهیزات و قطعاتی که در صنایع مختلف از جمله تولید خودروهای برقی،راه‌اندازی خانه‌های هوشمند، صنایع رباتیک و صنایع مبتنی بر تکنولوژی هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء استفاده کند.

بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان‌های آماری فروش گوشی‌های تلفن هوشمند در سال ۲۰۲۰ میلادی تنها ۸٫۲ درصد از فروش محصولات برند ال‌جی را به خود اختصاص می‌دادند.

بر خی از کارشناسان بر این باورند خروج برند ال‌جی از بازار گوشی‌های تلفن همراه برای کوتاه مدت می‌تواند ضررهای مالی را برای این شرکت به همراه داشته باشد اما واقعیت این است که تصمیم این شرکت برای ترک بازار تلفن همراه در طولانی مدت به نفع برند ال‌جی خواهد بود و باعث می‌شود این شرکت عمده تمرکز خود را روی تولید تجهیزاتی قرار دهد که در آینده بازار خوبی خواهند داشت.

جالب است بدانید به دنبال اعلام برند ال‌جی در خصوص خروج و انصراف از تولید گوشی‌های تلفن هوشمند، ارزش سهام این شرکت با افت ۴٫۱ درصدی مواجه شد. در حالی که ارزش سهام شرکت ال‌جی دیسپلی که یکی از زیرمجموعه‌های این برند است، با افزایش ۶٫۳ درصدی مواجه شد.

برند ال‌جی یکی از پیشگامان استفاده از سیستم عامل اندروید در گوشی‌های خود بود. به نحوی که شرکت گوگل با همکاری این برند توانست گوشی‌های نکسوس خود را به بازار عرضه کند.

تولید صفحه‌نمایش و دوربین گوشی‌های نکسوس گوگل بر عهده برند ال‌جی بود. برند ال‌جی در آمریکا بعد از برند اپل و برند سامسونگ به عنوان سومین برند تولیدکننده گوشی تلفن همره شناخته می‌شد. جالب است بدانید از سال ۲۰۱۸ تاکنون بنا به دلایلی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد، برند چینی وان پلاس توانسته بود جایگاه برند ال‌جی را در آمریکا از آن خود کند و به سومین فروشنده گوشی‌های تلفن  همراه در این کشور تبدیل شود.

البته برند ال‌جی در ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی اعلام کرده بود قصد دارد در سال جاری میلادی نوع جدید از گوشی‌های تلفن همراه تاشو خود را به بازار عرضه کند اما متأسفانه با اعلام این برند مبنی بر خروج از بازار گوشی‌های تلفن  همراه هوشمند، تولید و عرضه این گوشی‌ها متوقف شده است.

برند ال‌جی اعلام کرده است که خدمات پس از فروش گوشی‌های تلفن هوشمند خود را مانند قبل در اختیار کاربران قرار خواهد داد هرچند مدت ارائه این خدمات در هر کشور بسته به فاکتورهای مختلف، متفاوت خواهد بود.

همچنین برند ال‌جی اعلام کرده است کارمندان این شرکت که در بخش ال‌جی الکترونیکس و بخش تولید و طراحی گوشی‌های تلفن هوشمند کار می‌کردند، به سایر بخش‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه برند ال‌جی انتقال داده شوند.

تبعات خروج و کناره‌گیری برند ال‌ جی از تولید گوشی ‌های تلفن هوشمند

برند ال‌جی در حال حاضر قصد دارد کسب و کار تولید قطعات خودرو برقی خود را گسترش دهد و به همین دلیل با شرکت “مگنا اینترنشنال” برای جوینت ونچری به منظور تولید قطعات مهم خودروهای برقی متحد شده است.

ارزش سهام این شرکت کره‌ای از زمان اعلام اتحاد این دو شرکت بیش از ۳۰ درصد صعود کرده است و باعث شده بسیاری از کارشناسان به این نتیجه برسند که همکاری مگنا و برند ال‌جی ممکن است به پروژه خودروی برقی اپل تا حد قابل توجهی کمک کند.

تخصص ال‌جی از طراحی فناوری موبایل ممکن است به محصولاتی که این شرکت در فضای خودرو ارائه می‌کند مانند شناسایی قصد کاربر، خواب آلودگی یا فرمان‌های اشاره‌ای کمک کند.

شاید شرکت ال‌جی الکترونیکس که شرکت زیرمجموعه برند ال‌جی و تولیدکننده گوشی‌های تلفن همراه است فعالیت خود را در زمینه تولید قطعات خودروهای برقی افزایش دهد و در نتیجه بتواند نظر بسیاری از غول‌های فناوری از جمله اپل را برای همکاری در ساخت خودروهای برقی به خود جلب کند.

بنابراین اولین مزیت اصلی که خروج از بازار گوشی‌های تلفن همراه برای این برند به همراه داشت باز شدن فضا و ایجاد فرصت‌های بیشتر برای همکاری با غول‌های فناوری در پروژه‌های بسیار بزرگ و سودآور است.

اما تصمیم برند ال‌جی مبنی بر توقف تولید گوشی‌های تلفن هوشمند می‌تواند تبعات منفی نیز برای این برند به همراه داشته باشد.

برای مثال برند ال‌جی به دنبال اعلام انصراف خود مبنی بر خروج از صنعت تولید گوشی‌های تلفن هوشمند، تولید گوشی‌های LG V60 و LG Wing را که از آن‌ها به عنوان گوشی‌های جدید و مجهز به فناوری‌های جدید روز دنیا یاد کرده است، متوقف خواهد کرد.

همچنین این برند اعلام کرده تولید گوشی‌های تاشو خود را نیز که با عنوان Rainbow یا رنگین کمان معرفی کرده بود، متوقف می‌کند.

بنابراین با توجه به اعلام این برند، گوشی‌های جدید برند ال‌جی در بازار مشاهده نخواهد نشد. این موضوع را نماینده برند ال‌جی نیز با اعلام این مطلب که هیچ کدام از گوشی‌های ال‌جی دیگر تولید نخواهند شد، تائید کرده است.

در این میان شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های تلفن همراه می‌توانند از خروج و عقب‌نشینی برند ال‌جی از بازار گوشی‌های تلفن همراه سود ببرند. بر اساس آخرین اخبار برند ال‌جی در حدود ۱۰ درصد از سهم بازار تلفن هوشمند در کشورهایی مثل آمریکا را در دست دارد.

با توقف تولید گوشی‌های تلفن همراه توسط این برند به نظر می‌رسد جایگاه ال‌جی توسط برندهای اپل و سامسونگ و یا برخی از شرکت‌های چینی تسخیر شود.

به عقیده بسیاری از کارشناسان با توجه به روند فعالیتی برند سامسونگ در تولید گوشی‌های تلفن هوشمند، این برند شانس بیشتری در تسخیر جایگاه برند ال‌جی نسبت به برند اپل دارد.

«ال‌جی» یکی از اولین تولیدکنندگان موفق تلفن همراه بود و در سال ۲۰۱۳ از نظر سهم بازار پس از «سامسونگ» و «اپل» در رتبه سوم قرار داشت، ولی در سال‌های بعد به دلیل نقص‌های مکرر در نرم‌افزار و سخت‌افزار این محصولات و کندی در روزآمد کردن نرم‌افزارها موقعیت خود را از دست داد.

در سال ۲۰۲۰ میلادی سهم برند ال‌جی در فروش گوشی‌های تلفن همراه در کشورهای جهان چیزی در حدود ۲۳ میلیون دستگاه بوده است؛ در حالی که برند سامسونگ در همین سال توانسته چیزی در حدود ۲۵۶ میلیون دستگاه تلفن هوشمند را در بازار به فروش برساند.

برند ال‌جی به غیر از بازارهای آمریکای شمالی، بخش زیادی از بازار تلفن همراه در کشورهای آمریکای لاتین را در اختیار داشت و به جایگاه پنجم برندهای پر فروش در این بازارها رسیده است.

شاید یکی از دلایلی که جایگاه برند ال‌جی در کشور آمریکا به برندهای سامسونگ و اپل می‌رسد این است که به دلیل تیرگی روابط چین و آمریکا، احتمال اینکه برندهای چینی بتوانند در بازار این کشور جایگاه مناسبی را کسب کنند و از عدم حضور برند ال‌جی در بازار سود ببرند، بسیار کم خواهد بود.

مواردی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد مواردی است که شاید در خصوص فعالیت برخی دیگر از برندهای تولیدکننده گوشی‌های تلفن هوشمند مثل بلک‌بری، نوکیا و اچ‌تی‌سی و ادامه فعالیت آن‌ها صادق باشد.

چون در طی سال‌های اخیر این برندها به هیچ عنوان نتوانستند محصولاتی به بازار عرضه کنند که هم‌پای محصولات برندهایی مثل اپل و سامسونگ و یا حتی برخی از برندهای چینی تازه وارد در بازار رقابت کنند.

به نظر می‌رسد آینده این برندها نیز چیزی شبیه به کناره‌گیری برند ال‌جی از تولید گوشی‌های تلفن همراه باشد.

منبع
cnn

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!