تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

تکنولوژی کوانتوم دات تلویزیون‌های QLED سامسونگ چیست؟

راهنمای خرید
برند سامسونگ از تکنولوژی کوانتوم دات یا Quantum Dot برای تولید تلویزیون‌های QLED خود استفاده می‌کند. رنگ و تضاد رنگی در تلویزیون‌های QLED سامسونگ نسبت به تلویزیون‌های قدیمی این برند تا حد قابل توجهی ارتقا یافته است.

برند سامسونگ از تکنولوژی کوانتوم دات یا Quantum Dot برای تولید تلویزیون‌های QLED خود استفاده می‌کند. رنگ و تضاد رنگی در تلویزیون‌های QLED سامسونگ نسبت به تلویزیون‌های قدیمی این برند تا حد قابل توجهی ارتقا یافته است.

تصلا – از آنجایی که امروزه برندهای تولیدکننده تلویزیون از تکنولوژی‌های مختلف و متنوعی در تولید این محصولات خود استفاده می‌کنند، شناسایی این تکنولوژی‌ها و تشخیص و تمایز قرار دادن میان ویژگی‌های آن‌ها کمی سخت و در برخی از موارد گیج کننده است.

در حال حاضر عبارت‌های اختصاری زیادی برای توضیح و معرفی تکنولوژی استفاده شده در تولید تلویزیون‌ها ساخته شده است که متأسفانه همه ما نمی‌توانیم همه این عبارت و اصطلاحات را به ذهن بسپاریم. اما در میان همه علائم اختصاری و عبارت‌های کوتاه شده‌ که در به خصوص در حوزه تولید تلویزیون ساخته شده است، عبارت QLED یک عبارت اختصاری جدید است.

برند سامسونگ اولین برندی است که از این اصطلاح در معرفی تلویزیون‌های خود استفاده کرده است. این برند در توصیف تلویزیون‌های QLED خود از اصطلاح دیگری به نام استاندارد ۴K نیز استفاده می‌کند.

 شاید دانستن اینکه استاندارد تکنولوژی ۴K چیست و یا اینکه تلویزیون‌های QLED دارای چه ویژگی‌ها و مشخصاتی هستند در ابتدای امر چندان ضروری به نظر نرسد اما واقعیت این است که وقتی شما می‌خواهید یک تلویزیون جدیدی را خریداری کنید باید همه اطلاعات مربوط به ویژگی‌های هر نوع تلویزیونی از جمله تلویزیون‌های QLED با استانداردهای مختلف ۴K و یا حتی ۸K را بدانید تا بتوانید محصولی را انتخاب کنید که با نیازهای شما سازگار باشد.

شاید این موضوع که هر چه تکنولوژی پیشرفته‌تری در تولید هر محصول از جمله لوازم خانگی و برای مثال تلویزیون استفاده شده باشد، باعث می‌شود دستگاه دارای امکانات و قابلیت‌های ویژه‌تر و به روزتری باشد؛ اما باید به این واقعیت توجه کنید که الزاماً محصول پیشرفته‌تر با قابلیت‌های خاص‌تر نمی‌تواند کالای مناسب برای استفاده شما باشد.

با توجه به مقدمه‌ای که ارائه شد و از آنجایی که این روزها تبلیغات در خصوص تلویزیون‌های QLED برند سامسونگ و تب داغ بازار برای خرید این تلویزیون‌ها بسیار افزایش یافته است، در این مطلب قصد داریم به شما نکات مهمی را در خصوص ویژگی‌ها و قابلیت‌های تلویزیون‌های QLED این برند و همچنین تکنولوژی Quantum Dot که در این تلویزیون‌ها استفاده می‌شود، بیان کنیم تا بتوانید تلویزیونی را خریداری کنید که مناسب با نیازهای شما باشد.

خوشبختانه درک مفاهیم مربوط به تکنولوژی QLED و Quantum Dot سخت نیست و درک آن بسیار راحت و ساده است.

حتما بخوانید: راهنمای خرید تلویزیون . بهترین تلویزیون چه ویژگی هایی دارند؟

مشخصات تلویزیون های QLED سامسونگ

اولین و اساس‌ترین نکته‌ای که در خصوص تلویزیون‌های QLED برند سامسونگ باید به خاطر داشته باشید، این است که این تلویزیون‌ها نوعی از تلویزیون‌هایی هستند که در آن‌ها از تکنولوژی به کار رفته در پنل‌های LCD استفاده شده است.

به عبارت دیگر تلویزیون‌های QLED نوعی از تلویزیون‌های LCD با کمی اختلاف در ویژگی‌های‌شان هستند و نمی‌توان گفت تلویزیون‌های QLED نوع و گونه جدیدی از تلویزیون‌های تولید شده توسط برند سامسونگ هستند.

البته نکته جالب و قابل توجه این است که با وجود اینکه دو عبارت اختصاری OLED و QLED شبیه به هم هستند اما تلویزیون‌های OLED و QLED تفاوت‌های زیادی با هم دارند که در یک مطلب جداگانه به بررسی تفاو‌ت‌های این دو خواهیم پرداخت.

نکته و موضوع قابل توجه دیگر در خصوص تلویزیون‌های QLED که شاید کمی عجیب و غریب به نظر برسد این است که تکنولوژی به کار رفته در پنل  QLED که در این تلویزیون‌ها استفاده می‌شود، توسط برند سامسونگ برای تولید تلویزیون‌های با کیفیت و به نوعی تلویزیون‌های پرچم‌دار این برند توسعه یافته است.

البته برندهای دیگر مثل TCL و Hisense نیز در برخی از موارد از برچسب QLED روی تلویزیون‌های خود استفاده می‌کنند اما به هر حال این تکنولوژی در اصل متعلق به سامسونگ است و بیشترین تعداد تلویزیون‌های QLED موجود در بازار لوازم خانگی متعلق به این برند است.

در حال حاضر برند سامسونگ از تکنولوژی QLED خود در تولید و طراحی تلویزیون‌های دارای استاندارد ۸K خود از جمله Samsung Q800T و Q950TS نیز استفاده می‌کند. هر چند بیشتر تلویزیون‌های سامسونگ که از نوع QLED هستند از استاندارد ۴K پشتیبانی می‌کنند. از آنچه تا به این جای این مطلب گفته شد می‌توان به این دو نتیجه مهم رسید و آن اینکه اولاً تکنولوژی QLED توسط برند سامسونگ برای تولید تلویزیون‌های پرچم‌دار توسعه یافته است و دوم اینکه هر چند دو نمونه از تلویزیون‌های برند سامسونگ از استاندارد ۸K برای نمایش تصویر پشتیبانی می‌کنند، اما اکثر قریب به اتفاق تلویزیون‌های سامسونگ فقط از تکنولوژی ۴K پشتیبانی می‌کنند.

حتما بخوانید: مشخصات فنی تلویزیون ایکس ویژن سری ۸+مزیت‌ها و معایب

تکنولوژی QLED چگونه کار می‌کند

حالا که در خصوص تکنولوژی QLED آشنا شدیم بهتر است در خصوص ویژگی‌های آن و نحوه عملکرد آن نیز اطلاعاتی داشته باشیم. در ادامه این مطلب در خصوص مواردی مثل اینکه تکنولوژی QLED چیست، انواع آن کدام است و چه ویژگی‌هایی دارند و اینکه عملکرد این تکنولوژی در تلویزیون‌های مجهز به آن چگونه است، صحبت خواهیم کرد.

سؤالات ابتدایی و پاسخ‌های کوتاه در خصوص تکنولوژی Quantum dot  که در تلویزیون‌های QLED استفاده می‌شود.

با خواندن این مقاله تا به این جای کار شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که تکنولوژی QLED دقیقاً چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که تکنولوژی QLED که در آن از مفاهیم کوانتوم استفاده شده در اصل تکنولوژی استفاده شده برای تولید پنل‌هایی است که برند سامسونگ در تولید تلویزیون‌های خود از آن استفاده می‌کند.

بسیاری از تلویزیون‌های موجود در بازار با برچسب OLED معرفی می‌شوند و حتماً در هنگام خرید و انتخاب تلویزیون این سؤال برای شما پیش خواهد آمد که بهتر است تلویزیون OLED خریداری کنید و یا تلویزیون  مجهز به تکنولوژی QLED انتخاب بهتری برای شما است؟

واقعیت این است که هر کدام از این تلویزیون‌ها دارای امکانات و قابلیت‌های منحصر به فرد خود هستند و قبل از خرید تلویزیون باید این ویژگی‌ها را بدایند تا بتوانید بهترین انتخاب را انجام دهید.

توجه به این چند مورد نیز می‌توان به شما در انتخاب تلویزیون QLED و خرید آن کمک کند. اول اینکه همه تلویزیون‌های QLED از استاندارد ۴K پشتیبانی می‌کنند و الزاماً قیمت آن‌ها گران نیست. هرچند برخی از انواع تلویزیون‌های تولید شده توسط برند سامسونگ قیمت بالایی دارند. از طرفی از آنجایی که روشنایی، وضوح تصویر، نمایش رنگ و همچنین تضاد رنگی در تلویزیون‌های مجهز به تکنولوژی QLED برند سامسونگ تا حد قابل توجهی نسبت به تلویزیون‌های Ultra HD TV تولید شده توسط این برند بهبود یافته است، بنابراین تلویزیون‌های QLED واقعاً ارزش پرداخت هزینه دارند.

حتما بخوانید: بررسی و مقایسه تلویزیون‌های سام الکترونیک و جی پلاس/ کدام را بخریم؟

تکنولوژی QLED دقیقاً چیست؟

عبارت اختصاری QLED در واقع از عبارت Quantum Dot Light-emitting Diode که به معنای استفاده از دیودهای ساطع کننده نور به روش کوانتوم نقطه‌ای است، گرفته شده است. تفاوت مهم این تلویزیون‌ها با تلویزیون‌های OLED این است که در تلویزیون‌های OLED از دیود ساطع کننده نور به شکل ارگانیک استفاده می‌شود. شاید این تعریف کمی تخصصی باشد اما اگر بخواهیم به زبان ساده تکنولوژی QLED را توضیح دهیم باید بگوییم که برند سامسونگ در طی چند سال گذشته روی تکنولوژی جدیدی مشغول به فعالیت بود که در آن از تکنولوژی کوانتوم نقطه‌ای برای تولید محصولات تصویری خود استفاده می‌کرد و در واقع مفهوم QLED از همین پروژه سامسونگ آمده است.

اما اجازه بدهید یک واقعیت مهم را در خصوص تلویزیون‌های QLED همین ابتدای کار بگوییم. شاید عجیب به نظر برسد اما واقعیت این است که تلویزیون‌های QLED برند سامسونگ در واقع همان تلویزیون‌های LCD یا LED هستند که در آن‌ها از یک نور پس زمینه LCD به صورت جداگانه استفاده می‌شود. این کار باعث می‌شود نمایش و دقت رنگ‌ها و تضاد رنگی در تلویزیون تا حد قابل توجهی بهبود یابد.

پس اگر بخواهیم صادقانه نگاه کنیم باید بگوییم که استفاده از برچسب  QLED روی تلویزیون بیشتر از اینکه نشان دهنده یک تفاوت فنی در تلویزیون‌ها باشد یک ترفند تجاری برای جذب مشتری بیشتر است.

البته تفاوت‌های فنی جزئی در تلویزیون‌های QLED نسبت با تلویزیون‌های LCD و یا LED عادی نیز وجود دارد. برای مثال در تلویزیون‌های QLED از یکسری فیلترهای نقطه‌ای که به صورت نقاط فلزی کوانتومی هستند، استفاده می‌شود.

وجود این فیلترها باعث می‌شود  نه تنها نمایش رنگ‌ها در صفحه تلویزیون ارتقاء یابد بلکه تضاد رنگی نیز در آن‌ها تا حد قابل توجهی بهبود یابد. به زبان ساده‌تر قابلیت‌های استانداردهای نمایش تصویر HDR و استاندارد وضوح تصویر ۴K با استفاده از این فیلترهای فلزی نقطه‌ای کوانتومی تا حد قابل توجهی بهبود یافته است.

برند سامسونگ به غیر از ارتقای کیفیت نمایش رنگ و تضاد رنگی در تلویزیون‌های QLED از ترفند دیگری نیز برای جذب مشتری بیشتر استفاده کرده است و آن این است که این تلویزیون‌ها از دستیار مجازی این برند یعنی Bixby پشتیبانی می‌کنند.

استفاده از این دو ترفند در کنار هم بیشتر جنبه بازاریابی دارد. چون مسلماً کاربران تمایل زیادی برای خرید تلویزیونی که هم دارای کیفیت بهتری در نمایش رنگ‌ها و تضاد رنگی است و هم اینکه از دستیار مجازی و قابلیت‌های استفاده از آن پشتیبانی می‌کند، از خود نشان می‌دهند.

حتما بخوانید: بهترین سیستم عامل‌های تلویزیون‌های هوشمند کدامند؟

عملکرد تلویزیون‌های QLED برند سامسونگ در تولید و نمایش تصویر به چه صورت است؟

همان طور که گفته در تلویزیون‌های QLED یک فیلتر کوانتومی نقطه وجود دارد. همه تلویزیون‌هایی که با برچسب QLED به بازار عرضه می‌شوند باید مجهز به چنین فیلتری باشند. فیلتر کوانتوم نقطه‌ای در واقع یک ورق فیلم است که در آن نیمه‌ هادی‌های کریستالی تعبیه شده است.

مهم‌ترین ویژگی این کریستال‌های نیمه هادی این است که قابلیت کنترل رنگ خروجی از آن‌ها وجود دارد. در واقع این فیلتر جایگزین فیلتر رنگی قرمز، سبز و آبی شده است که تلویزیون‌های قدیمی استفاده می‌شدند.

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، فیلترهای کوانتوم نقطه‌ای مجهز به عنصر فلزی هستند که در حال حاضر از فلز آلومینیوم به عنوان عنصر فلز استفاده می‌شود.

آلومینیوم به نقاط کوانتومی کمک می‌کند نور را بهتر منتشر کنند و در نتیجه نه تنها تعداد رنگ بیشتری تولید می‌شود بلکه دقت رنگ‌ها نیز افزایش می‌یابد.

برند سامسونگ ادعا کرده است که استفاده از این فیلترهای کوانتومی نقطه‌ای در تلویزیون‌ها باعث شده تا از فضای DCI/32 رنگی به طور کامل استفاده شود و در نتیجه توانایی صفحه‌نمایش تلویزیون در تولید زنگ‌ها و افزایش تضاد رنگی افزایش یابد.

میزان روشنایی رنگی در تلویزیون‌های QLED برند سامسونگ چیزی در حدود ۴۰۰۰ نیت است که نسبت به سایر تلویزیون‌های این برند عدد بالایی است. در واقع روشنایی تصویر در تلویزیون‌های مجهز به استاندارد HDR چیزی در حدود ۱۰۰۰ نیت است و همان‌طور که می‌دانید میزان روشنایی در این تلویزیون‌ها بسیار بالا است. حال تصور کنید روشنایی تصویر در تلویزیون‌هایی با روشنایی ۴۰۰۰ نیت چقدر خواهد بود.

البته برند سامسونگ برای تولید تلویزیون‌های این چنینی پنل‌های خاصی را تولید کرده است. اما سؤال مهم این است که آیا چنین تلویزیون‌هایی برای استفاده در خانه و اتاق‌های نشیمن ما با این ابعاد مناسب هستند؟

 به هر حال با توجه به اینکه فضای اتاق‌های نشیمن امروزی ما چندان بزرگ نیست، به نظر نمی‌رسد چنین تلویزیون‌هایی برای استفاده در محیط‌های کوچک خانه‌های امروزی انتخاب مناسبی باشند.

حتما بخوانید: مزایا و معایب خرید تلویزیون ۸k

آیا تلویزیون‌های QLED ارزش خریدن و پرداخت هزینه را دارند؟

روشنایی زیاد، دقت در تولید رنگ‌ها و تضاد رنگی بالا از جمله ویژگی‌های متمایز کننده تلویزیون‌های QLED که باعث شده برند سامسونگ روی آن‌ها مانور زیادی بدهد و سعی در جلب مشتری کند. نکته قابل توجه و مهم در خصوص این قابلیت‌ها این است که این ویژگی‌ها هیچ ارتباطی با محتوایی که در تلویزیون نمایش داده می‌شوند ندارند و روی هر محتوایی می‌توان تأثیر آن‌ها را دید.

چیزی که برند سامسونگ تاکنون در خصوص تولید صفحه‌نمایش و تلویزیون‌های مختلف از خود نشان داده است این است که ادعاهای این برند در خصوص تولید پنل‌های QLED با وضوح تصویر بالا تقریباً درست است و از همه مهم‌تر اینکه این برند در زمینه تولید پنل‌های QLED و تلویزیون‌های مجهز به این تکنولوژی به دستاوردهای بزرگی رسیده است.

اما به هر حال قیمت این تلویزیون‌ها به خصوص برای چند مدل نسبتاً زیاد است. از همه مهم‌تر اینکه تکنولوژی QLED برند سامسونگ در حال پیشرفت است و هنوز راه زیادی برای کامل شدن و به بلوغ رسیدن آن مانده است بنابراین به نظر نمی‌رسد خرید این تجهیزات برای مصارف خانگی و معمول در حال حاضر توجیه اقتصادی داشته باشد.

تلویزیون‌های Neo QLED برند ساموسنگ چه نوع تلویزیون‌هایی هستند؟

اخیراً برند سامسونگ نوع دیگری از تلویزیون‌های QLED خود را با برچسب Neo QLED به بازار عرضه کرده است. این تلویزیون‌ها از ابتدای سال جاری میلادی یعنی سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شده‌‌اند.

این برند در معرفی این تلویزیون‌های جدید خود به این موضوع اشاره کرده است که در تلویزیون‌های Neo QLED یکسری تغییرات اساسی و پایه نسبت به تلویزیون‌های QLED عادی اعمال شده است.

اولین و اساسی‌ترین تفاوت در این تلویزیون‌ها مربوط به استفاده از نور پس زمینه Mini LED در این تلویزیون‌هاست.

استفاده از این نورهای پس زمینه باعث می‌شود روشنای تصویر در تلویزیون‌های مجهز به این نورها تا ده برابر بیشتر از میزان روشنایی در تلویزیون‌های LED افزایش یابد.

همچنین با استفاده از Mini LED در پشت صفحه‌نمایش تلویزیون‌های Neo QLED زاویه دید در تلویزیون‌ها افزایش می‌یابد و نور فقط به جایی که باید برسد هدایت می‌شود.

حتما بخوانید: قصد خرید تلویزیون HDR دارید، این مطلب را بخوانید  

تلویزیون‌های QD-OLED برند سامسونگ چه تلویزیون‌هایی هستند؟

با وجود اینکه هنوز بیشتر از چهار ماه از ورود تلویزیون‌های Neo QLED به بازار نمی‌گذرد، اخیراً خبرگزاری IT News در کره به نقل از سامسونگ خبری را منتشر کرده است که در آن آمده برند سامسونگ قصد دارد تلویزیون‌های جدیدی را با نام QD-OLED به بازار عرضه کند.

البته سال‌ها است که خبر تصمیم برند سامسونگ برای تولید تلویزیون‌های QD-OLED در بسیاری از رسانه‌های مختلف دست به دست می‌شود اما هنوز خبری از عرضه تلویزیون‌های مجهز به این تکنولوژی در بازار عرضه نشده است.

بر اساس آنچه برند سامسونگ در خصوص تلویزیون‌های QD-OLED منتشر کرده است، این تلویزیون‌ها مجهز به پنل‌های OLED هستند که در آن‌ها از تکنولوژی Quantum نقطه‌ای استفاده شده است.

گفته می‌شود در این تلویزیون‌ها از یک پنل OLED به منظور تولید و انتشار نور آبی و همچنین فیلتر کوانتومی نقطه‌ای برای تبدیل نور به رنگ‌های دیگر استفاده می‌شود.

در واقع در این تلویزیون‌ها از نور تولید شد توسط پنل‌های OLED به عنوان منبع نور و از تکنولوژی فیلتر کوانتومی نقطه‌ای برای تغییر رنگ‌های مختلف و همچنین ایجاد تضاد رنگی استفاده می‌شود.

با وجود اینکه خبرهای زیادی در رسانه‌های مختلف مبنی بر تولید این تلویزیون‌ها منتشر شده است اما هنوز هیچ نمونه فیزیکی رسمی و یا خبری در خصوص زمان رونمایی از این تلویزیون‌ها توسط برند سامسونگ منتشر نشده است. شاید در اواخر سال ۲۰۲۱ و یا ابتدای سال ۲۰۲۲ شاهد ورود این تلویزیون‌ها به بازار باشیم.

حتما بخوانید: تلویزیون‌های هایسنس ارزش خرید دارند؟ /معرفی و بررسی

مقایسه مختصر و کوتاه  تلویزیون‌ها QLED و تلویزیون‌هایLED برند سامسونگ

ورای تغییرات اساسی در بخش فروش و بازاریابی برند سامسونگ و بدون توجه به جنبه تجاری تولید تلویزیون‌هایی با برچسب QLED و عرضه آن‌ها به بازار باید به این موضوع توجه کنید که مفهوم تکنولوژی QLED و استفاده از آن‌ها در تلویزیون‌ها چندان جدید نیست.

واضح‌تر بگوییم اینکه در واقع تکنولوژی QLED چیزی فراتر از تکنولوژی LED-LCD که در تلویزیون‌های قبلی برند سامسونگ استفاده می‌شد، حرفی برای گفتن ندارد. اما چرا برند سامسونگ اقدام به تولید تلویزیون‌های QLED کرده است؟

واقعیت این است که تولید تصاویر با تضاد رنگی بالا، تولید رنگ‌های تیره با عمق بیشتر، دقت در تولید رنگ و همچنین افزایش زاویه دید در تلویزیون‌ها از جمله چالش‌هایی بود که برند سامسونگ در تولید تلویزیون‌های LED و LCD  با آن مواجه بود.

در نتیجه این برند سعی کرد با طراحی و تولید تلویزیون‌های QLED این مشکلات را بر طرف کند.

اگرچه تلویزیون‌های QLED همان تلویزیون‌های LED-LCD هستند اما قابلیت‌ها و ویژگی‌های این تلویزیون‌ها در تلویزیون‌های QLED تا حد قابل توجهی ارتقاء یافته است.

اگر با خواندن این مقاله این سؤال برای شما پیش آمده است که آیا قرار است تلویزیون‌های QLED جایگزین تلویزیون‌های OLED شوند باید ابتدا تفاوت اصلی و مهم این دو نوع تلویزیون‌ها با یکدیگر را بداند.

تفاوت اصلی و مهم این دو در این است که در تلویزیون‌های QLED از پیکسل‌هایی استفاده می‌شود که نور خود را منتشر می‌کنند اما در تلویزیون‌های OLED این گونه نیست.

البته شکی نیست که با توجه به پیشرفت و تکامل تکنولوژی OLED تلویزیون‌های مجهز به این تکنولوژی پایدارتر هستند و از طرفی نمونه‌های مختلف و متنوعی از آن‌ها در بازار وجود دارد اما تکنولوژی QLED با وجود اینکه نمونه ارتقاء یافته تکنولوژی LCD-LED است اما با استفاده از آن امکان دسترسی به تصاویری با میزان روشنایی، دقت رنگ و وضوح تصویر بالا بسیار زیاد است.

حتما بخوانید: بررسی و راهنمای خرید تلویزیون سونی  

سخن پایانی

با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد که تکنولوژی QLED هنوز در ابتدای راه است و برای اینکه به تکامل برسد راه زیادی باید پیموده شود. از این رو قرار دادن برچسب QLED روی تلویزیون‌ها به خصوص از طرف برندهایی به غیر از برند سامسونگ بیشتر جنبه تجاری دارد تا فنی و بهتر است برای خرید این نوع تلویزیون‌ها با دقت بیشتری عمل کنید.

شاید در آینده نزدیک زمانی که این تکنولوژی از سوی برند سامسونگ به تکامل برسد تلویزیون‌های QLED و یا نمونه‌های دیگر این تلویزیون‌ها مثل Neo QLED و یا QD-OLED انتخاب‌های مناسبی برای پرداخت هزینه باشند اما در حال حاضر به نظر نمی‌رسد خرید این تلویزیون‌ها و پرداخت هزینه به خصوص برای مصارف خانگی برای آن‌ها توجیه چندانی داشته باشد.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    تصلا | چگونه گوشی را به تلویزیون وصل کنیم ؟
    جولای 16, 2021

    […] بیشتر بخوانید: تکنولوژی کوانتوم دات تلویزیون‌های QLED سامسونگ چیست؟ […]

لینک کپی شد!