تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

بهترین سیستم عامل های تلویزیون هوشمند کدامند؟

راهنمای خرید
امروزه تلویزیون‌های هوشمند با سیستم عامل‌های مختلفی عرضه می‌شود که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها، معایب و مزایای خود را دارند. چنانچه می‌خواهید با سیستم عامل تلویزیون های هوشمند آشنا شوید و می خواهید بدانید یکی از این سیستم عامل‌ها نسبت به سایر سیستم عامل‌ها برتر هستند، این مقاله را از دست ندهید.

کدام سیستم عامل تلویزیون بهتر است ؟ امروزه تلویزیون‌های هوشمند با سیستم عامل‌های مختلفی عرضه می‌شود که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها، معایب و مزایای خود را دارند. چنانچه می‌خواهید با سیستم عامل تلویزیون های هوشمند آشنا شوید و می خواهید بدانید یکی از این سیستم عامل‌ها نسبت به سایر سیستم عامل‌ها برتر هستند، این مقاله سایت اخبار لوازم خانگی تصلا را از دست ندهید.

تصلا – امروزه بیشتر تلویزیون‌های موجود در بازار هوشمند هستند و قابلیت‌های متعددی دارند که می‌توانند استفاده از تلویزیون را برای شما لذت‌بخش‌تر کنند. از میان این قابلیت‌ها می توان به دسترسی راحت به سرویس‌های استریم ویدیو ایرانی و خارجی توسط این تلویزیون‌ها و امکان استفاده از اپلیکیشن‌های بهینه‌سازی شده برای استفاده در تلویزیون‌های هوشمند اشاره کرد. در ضمن انجام کارهایی مثل کنترل صوتی تلویزیون و جستجوی صوتی محتواهای موردنظر و همچنین کسب اطلاعات مختلفی همچون مطلع شدن از اخبار روز، نتایج مسابقات ورزشی و وضعیت هوا نیز با تلویزیون‌های هوشمند به‌راحتی امکان‌پذیر است.

از دیگر ویژگی‌های سیستم عامل تلویزیون هوشمند می‌توان به قابلیت برقراری ارتباط بی‌سیم آن‌ها با دستگاه‌هایی مثل موبایل تبلت و کامپیوتر جهت نمایش دادن محتوای چندرسانه‌ای (عکس، ویدیو، موسیقی، اسناد و غیره) موجود در آن‌ها روی نمایشگر بزرگ تلویزیون، پشتیبانی از مرورگرهای مختلف برای وبگردی با تلویزیون و همچنین پشتیبانی از موس و صفحه‌کلید جهت تسهیل وبگردی و استفاده از بخش‌های مختلف سیستم عامل تلویزیون و تسهیل جستجو  اشاره کرد؛ البته اکثر تلویزیون‌های هوشمند دارای کنترل هوشمند هستند که مجهز به تاچ پد و ویل اسکرول هستند و می‌توان از آن‌ها به‌عنوان موس استفاده کرد. در ضمن برخی از این کنترل‌های هوشمند دارای صفحه‌کلید کوچکی نیز هستند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تلویزیون . بهترین تلویزیون چه ویژگی هایی دارند؟

بهترین سیستم عامل تلویزیون هوشمند

امروزه استفاده از تلویزیون‌های غیرهوشمند برای بسیاری از کاربران غیرممکن است. به همین دلیل تعداد زیادی از کاربرانی که تلویزیون‌های قدیمی غیرهوشمند دارند، به خرید تلویزیون‌های هوشمند جدید فکر می‌کنند و گرایش به تلویزیون‌های هوشمند در سال‌های اخیر به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است.

تلویزیون‌های هوشمند بسته به برند و مدل خود دارای سیستم عامل‌های مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های مختص خود هستند و مزایا و معایبی دارد؛ مثلاً برخی از آن‌ها درست مانند سیستم عامل‌های دسکتاپ هستند؛ برخی از آن‌ها دارای اپلیکیشن‌های اختصاصی هستند و برای برخی دیگر اپلیکیشن‌های سازگار زیادی وجود دارد، برخی از سیستم عامل‌ها هم دارای رابط کاربری کاملاً راحت و کاربرپسندی هستند که استفاده از تمام آن‌ها را بسیار راحت و لذت‌بخش می‌کند و تعداد زیادی از افراد بدون هیچ‌گونه مشکلی می‌توانند از تمام قابلیت‌های آن‌ها بهره‌مند شوند. تعدادی از سیستم عامل‌های تلویزیون های هوشمند هم با وسایل مختلف به‌خوبی سازگار می‌شوند و می‌توانید با استفاده از آن‌ها کنترل وسایل هوشمند را که به تلویزیون متصل شده‌اند، به‌راحتی امکان‌پذیر کنید.

به نظر شما از بین سیستم عامل‌های اندروید، روکو، وب او اس و تایزن کدام یک بهتر است و مزایا و معایب این سیستم ها نسبت به یکدیگر چیست؟ اگر پاسخی برای این سؤال ندارید و دوست دارید جواب آن را بدانید این مطلب را از دست ندهید؛ زیرا در ادامه قصد داریم سیستم عامل تلویزیون هوشمند را بررسی کنیم و بهترین سیستم عامل‌ تلویزون ها را به شما معرفی کنیم.

بیشتر بخوانید: مشخصات فنی تلویزیون ایکس ویژن سری ۸+مزیت‌ها و معایب

کدام سیستم عامل تلویزیون بهتر است ؟

برای معرفی بهترین سیستم عامل های تلویزیون هوشمند لازم است ابتدا به انواع سیستم عامل ها آشنا شوید.

روکو (Roku TV)

روکو (Roku TV)

سیستم عامل روکو سیستم عاملی منحصربه‌فرد محسوب می‌شود و محتواهای مختلفی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. با بهره‌مندی از این سیستم عامل می‌توانید به‌راحتی در بخش‌های مختلف پلتفرم‌های گوگل، آمازون و اپل سوئیچ کنید و از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها که توسط تأمین‌کنندگان مختلف در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند، استفاده کنید. در روکو برخلاف آمازون فایر، امکان استفاده از یوتیوب نیز وجود دارد

در ضمن با استفاده از این سیستم عامل تلویزیون می‌توانید از قابلیت جستجوی جهانی یا Universal search نیز بهره‌مند شوید. شما با استفاده از این قابلیت می‌توانید با جستجو در موتورهای جستجو مانند گوگل علاوه بر متن تصاویر و ویدیوهای مرتبط با موضوع جستجوشده را نیز مشاهده کنید. همچنین شما می‌توانید متناسب با علایق خود از تلویزیون های دارای این سیستم عامل بخواهید برنامه‌های آینده را متناسب با علایق‌تان به شما معرفی کند. یکی دیگر از ویژگی‌های شاخص Roku TV ویژگی Roku TV Private Listening است که با بهره‌مندی از آن می‌توانید با استفاده از هندزفری یا هدفون با پلیرهای استریم کننده روکو یا روکو تی وی موسیقی گوش دهید.

بسیاری از تولیدکنندگان تلویزیون ازجمله TCL، اینسیگنیا (Insignia)، فیلیپس، شارپ، RCA ، هیتاچی و هایسنس در سیستم عامل تلویزیون های خود استفاده کرده‌اند.

 

وب او اس (Web OS)_سیستم عامل تلویزیون هوشمند

وب او اس (Web OS)_سیستم عامل تلویزیون

وب او اس سیستم عامل اختصاصی مدل های مختلف تلویزیون هوشمند ال‌جی محسوب می‌شود و رابط کاربری ساده و کاربرپسند و طراحی مینیمالیستی به‌خوبی در طراحی و ایجاد آن پیاده‌سازی شده است.  از دیگر ویژگی‌های این سیستم عامل می‌توان به دسترسی به محتوای بسته‌های تولیدکننده محتوای دیزنی (Disney)، پیکسار (Pixar)، مارول (Marvel)، استار وارز (Star wars) و نشنال جئوگرافی (National Geography) و همچنین سرویس اپل تی‌وی (Apple TV) اشاره کرد.

وب او اس به دلیل برخورداری از رابط کاربری ساده توانست در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان یکی از بهترین عامل تلویزیون های هوشمند شناخته شد. برخی از ویژگی‌های شاخص وب او اس به شرح زیر هستند:

بیشتر بخوانید: بررسی و مقایسه تلویزیون‌های سام الکترونیک و جی پلاس/ کدام را بخریم؟

دسترسی راحت به اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مختلف

در محیط این سیستم عامل یک نوار افقی در زیر نمایشگر دیده می‌شود که با اسکرول افقی در آن می‌توانید به بخش‌های مختلف سیستم عامل تلویزون و اپلیکیشن‌ها دست پیدا کنید. سوئیچ راحت و سریع بین اپلیکیشن‌ها و سرویس‌هایی نظیر نتفلیکس، آمازون ویدیو، اپل تی‌وی، دیزنی Hulu VUDU ،Google Play movies & TV و همچنین LG Channels  و Channel Plus به‌راحتی با استفاده از این نوار امکان‌ پذیر است. اپلیکیشن ها به ترتیب در این نوار قرار گرفته‌اند و شما می‌توانید به راحتی‌ ترتیب قرارگیری اپلیکیشن ها را در این نوار تغییر دهید و اپلیکیشن‌هایی را که بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنید در ابتدای نوار قرار دهید.

 

برخورداری از ریموت کنترل کاربردی

شما می‌توانید با استفاده از ریموت کنترل هوشمند تلویزیون‌های هوشمند ال‌جی به‌نام Magic Remote به‌راحتی در این نوار اسکرول کنید. درواقع شما می‌توانید از این ریموت کنترل درست مانند یک موس استفاده کنید و با آن در قسمت‌های مختلف سیستم عامل تلویزون یا تنظیمات مختلف بچرخید، اسکرول کنید و کلیک کنید.

 

امکان اتصال موس و صفحه کلید به تلویزیون

وب او اس با بلوتوث کاملا سازگار است و با استفاده از آن می‌توانید موس، صفحه کلید و سایر وسایلی را که می‌توانند از طریق بلوتوث به دستگاه‌های مختلف متصل شوند، به تلویزیون متصل کنید. یکی دیگر از قابلیت‌های جالب وب او اس امکان جستجوی صوتی، عوض کردن کانال‌ها با فرمان صوتی و… است.

بیشتر بخوانید:مزایا و معایب خرید تلویزیون ۸k

فناوری میراکست

در ضمن این سیستم‌ عامل استفاده از ویژگی‌ها و فناوری‌های ارتباطی نظیر اتصال دستگاه‌های مختلف دسکتاپ و موبایل به تلویزیون از طریق بلوتوث و پخش صدای آن‌ها توسط تلویزیون، وای فای و میراکست را نیز فراهم کرده است. یکی از فناوری‌های ارتباطی بسیار کاربردی وب او اس فناوری میراکست (Miracast) است. شما با استفاده از این فناوری می‌توانید هر آنچه را که روی نمایشگر گوشی یا تبلت در حال نمایش است (تصاویر، ویدیوها،  محتوای در حال نمایش از اپلیکیشن‌ها و…) به‌سادگی روی نمایشگر تلویزیون نمایش دهید و ببینید.

میراکست

در ضمن با استفاده از سیستم عامل تلویزیون Web OS می‌توانید ۱۸۰ کانال IP (کانال‌هایی که محتوای آن‌ها از طریق اینترنت پخش می‌شود) را نیز تماشا کنید و از جدیدترین اخبار نتایج ورزشی نیز مطلع شوید.

یکی از ویژگی‌های کاملاً مبتکرانه جذاب وب او اس این است که می‌توانید زمانی که در حال مشاهده محتوای یکی از سرویس‌های استریم ویدیو از طریق اپلیکیشن آن هستید، پخش محتوا را متوقف و اپلیکیشن سرویس دیگری را اجرا کنید و سپس دوباره به همان اپلیکیشن قبلی بازگردید، از دیگر ویژگی‌های جذاب وب او اس می‌توان پخش ۳۶۰ درجه ویدئو پخش تصاویر موجود در گالری اولدهای ال‌جی اشاره کرد.

در تلویزیون‌های هوشمند ال‌جی امکان استفاده از گوگل اسیستنت یا دستیار گوگل وجود دارد. از قابلیت‌های  گوگل اسیستنت برای کنترل تلویزیون‌های هوشمند ال‌جی با فرمان‌های صوتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خاموش کردن تلویزیون در زمان مشخص‌شده با فرمان Turn off the TV at x time
  • عوض کردن کانال با فرمان Switch to x Channel
  • تماشای برنامه‌های تلویزیونی با فرمان Watch X program
  • تغییر حالت تصویر در حال نمایش با فرمان Change to X mode
  • باز کردن اپلیکیشن‌ها با فرمان Open X app
  • متصل کردن تلویزیون به سایر دستگاه‌ها مثل کنسول‌ها با فرمان Connect to X
  • تماشای برنامه‌ها در سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های خاص با فرمان Watch X program on X app

طبیعتاً باید به‌جای حرف X موارد موردنظرتان را بیان کنید.

برای استفاده از گوگل اسیستنت در تلویزیون‌های ال‌جی تنها کافی است دکمه دارای آیکون میکروفون را روی ریموت کنترل بزنید و پس از پذیرفتن شرایط استفاده از این دستیار مجازی و موافقت با اشتراک‌گذاری اطلاعات، به‌راحتی با فرمان‌های صوتی مختلف به تلویزیون دستور دهید! (کاربران سایر تلویزیون‌های هوشمند مجهز به گوگل اسیتنت نیز باید به همین شکل از این دستیار مجازی استفاده کنند. ریموت کنترل تمام تلویزیون‌های هوشمند دارای گوگل اسیستنت مجهز به میکروفون برای فرمان صوتی یا جستجوی صوتی هستند).

بیشتر بخوانید: قصد خرید تلویزیون HDR دارید، این مطلب را بخوانید  

گوگل اسیستنت در تلویزیون هوشمند

وب او س ۵ و وب او اس ۶ جدیدترین نسخه‌های وب او اس هستند که در تلویزیون‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ ال‌جی استفاده شده‌اند و تفاوت‌های محسوسی با نسخه‌های قبلی Web OS دارند.

از میان تفاوت‌های شاخص وب او اس ۵ با نسخه‌های قبلی می‌توان به هوم اسکرین کاملاً جدید، نسخه بالاتر مرورگر، قابلیت تصویر در تصویر و بهتر شدن رابط کاربری در نسخه جدید اشاره کرد.

از ویژگی‌های شاخص سیستم عامل تلویزیون هوشمند وب او اس ۶ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد فرمان‌های جدید گوگل اسیستنت و آمازون الکسا
  • دکمه‌های جدید روی ریموت کنترل جادویی ال‌جی برای دسترسی راحت‌تر به نتفلیکس، آمازون و دیزنی
  • پشتیبانی از فناوری NFC جهت به اشتراک‌گذاری محتوا بین تلویزیون و گوشی‌های هوشمند مجهز به NFC
  • قابلیت Magic Explorer: تلویزیون‌هایی دارای این قابلیت می‌توانند در زمان پخش محتوا اطلاعاتی در مورد بازیگران، مکان‌های مختلف در حال نمایش و سایر موارد در اختیار مخاطبان قرار دهند.
  • قابلیت Next Picks: تلویزیون‌های جدید ال‌جی با استفاده از این قابلیت محتواهای جدید را  بر اساس علایق کاربر از طریق اپلیکیشن‌های سرویس‌های استریم ویدیو به او پیشنهاد می‌دهند.

در کل چنانچه به دنبال تلویزیون هوشمند با رابط کاربری راحت و قابلیت‌های فراوان هستید، قطعاً باید به فکر خرید تلویزیون‌های هوشمند وب او اس ال‌جی باشید.

 

سیستم عامل تلویزیون اندروید تی وی (Android TV)

انروید تی وی

اندروید تی وی یکی از متداول‌ترین سیستم عامل تلویزیون های هوشمند محسوب می‌شود. تلویزیون‌های برندهای سونی، توشیبا، فیلیپس، پاناسونیک و حتی تعدادی از تلویزیون‌های ایرانی مانند تلویزیون‌های جی پلاس، ایکس ویژن، سام الکترونیک و اسنوا دارای این سیستم عامل هستند. برای اندروید تی وی اپلیکیشن‌های سازگار بسیار زیادی وجود دارد و بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که در دستگاه‌های اندرویدی قابل‌استفاده هستند، روی تلویزیون‌های اندرویدی نیز اجرا می‌شوند.

برخی از ویژگی‌های شاخص اندروید تی‌وی به شرح زیر هستند:

بیشتر بخوانید: بررسی و راهنمای خرید تلویزیون سونی  

پشتیبانی از گوگل اسیستنت و برخی از بازی های اندرویدی

دسترسی به گوگل پلی استور در سیستم عامل تلویزیون هوشمند اندروید نیز امکان‌پذیر است و شما می‌توانید اپلیکیشن‌های سازگار با اندروید تی‌وی را به‌راحتی از این اپ استور دریافت و نصب کنید. درضمن تعداد زیادی از بازی‌های اندرویدی برای اندروید تی وی بهینه‌سازی شده‌اند و درصورتی‌که تلویزیون از دسته‌های بازی مخصوص بازی‌های اندروید پشتیبانی کند، به‌راحتی می‌توانید از بازی‌های اندرویدی روی نمایشگر بزرگ تلویزیون‌ها لذت ببرید.

 

پشتیبانی از گوگل اسیستنت

سیستم عامل اندروید تی وی نیز از گوگل اسیستنت پشتیبانی می‌کند و با استفاده از این دستیار مجازی می‌توانید به‌راحتی تلویزیون‌های اندرویدی را نیز مانند تلویزیون‌های وب او اس با فرمان‌های صوتی کنترل کنید و از قابلیت جستجوی صوتی نیز بهره‌مند شوید. در ضمن در تلویزیون‌های اندرویدی می‌توانید از گوگل اسیستنت سؤال بکنید و این دستیار مجازی هم در حد توانش به سؤال‌های شما پاسخ می‌دهد. همچنین شما می‌توانید با استفاده از گوگل اسیستنت وسایل هوشمند مورداستفاده در منازل مثل چراغ‌های هوشمند، اسپیکرهای هوشمند، ترموستات‌های هوشمند، پریزهای برق هوشمند و سایر وسایل هوشمند را به‌راحتی کنترل کنید.

 

کروم کست داخلی و میراکست

تلویزیون‌های اندرویدی معمولاً از کروم کست داخلی و فناوری میراکست پشتیبانی می‌کنند. کروم کست داخلی نیز مانند میراکست عمل می‌کند و شما می‌توانید با استفاده از این قابلیت تصاویر، فیلم‌ها، موسیقی‌ها و محتوای اپلیکیشن‌های دستگاه‌های اندرویدی یا iOS سازگار با این فناوری را در نمایشگر بزرگ تلویزیون نمایش دهید؛ البته برای نمایش محتوای اپلیکیشن‌ها روی تلویزیون با استفاده از این فناوری، اپلیکیشن ها نیز با این فناوری سازگار باشد. سیستم عامل تلویزون اندروید نیز مانند دو سیستم عامل قبلی دسترسی راحت و سریع به سرویس‌های استریم ویدیو را امکان‌پذیر کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: تلویزیون شیائومی چه ویژگی‌هایی دارند؟  

 

بهترین سیستم عامل های تلویزیون هوشمند گوگل

تمام تلویزیون های سونی ۲۰۲۱ دارای رابط کاربری جدید گوگل تی ‌وی هستند که جایگزین اندروید تی‌وی شده است.. گوگل تی وی در واقع یک رابط کاربری جدید طراحی‌شده برای تلویزیون‌ها است که با کروم کست جدید عرضه شده است (کروم کست فناوری کاربردی و مفیدی است که امکان پخش و نمایش فایل‌های موسیقی، تصاویر و ویدیوهای در حال نمایش روی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها و حتی محتوای برخی از اپلیکیشن‌های این دستگاه‌ها روی نمایشگر بزرگ تلویزیون را فراهم می‌کند).

طبق گفته سونی گوگل تی ‌وی دسترسی به تمام محتوای به ‌اشتراک‌ گذاشته‌شده در سرویس‌های استریم ویدیو و مرتب‌سازی آن‌ها براساس پارامترهای مختلف را امکان‌پذیر کرده است. همچنین کاربران می‌توانند فهرستی از محتواهای شخصی‌سازی‌شده و مشخصی را که به آن‌ها علاقه‌مند هستند، در مکان دیگری ذخیره کنند تا دسترسی به آن‌ها راحت‌تر باشد.

در ضمن کاربران می‌توانند محتوای مورد نظر خود را از طریق گوشی‌ها و تبلت‌های خود با استفاده از موتور جستجوی گوگل به این فهرست اضافه کنند.

خوشبختانه تمام اپلیکیشن‌های سازگار با اندروید تی وی، روی گوگل تی وی نیز قابل‌ اجرا هستند؛ زیرا گوگل تی ‌وی در واقع یک رابط کاربری محسوب می‌شود که بر مبنای همین سیستم عامل ساخته شده است.

گوگل تی وی

البته اندروید تی وی سیستم عامل سنگینی محسوب می‌شود و برای اینکه عملکرد روانی داشته باشد نیازمند سخت‌افزار قدرتمندی است. به دلیل اینکه سخت‌افزار اکثر تلویزیون‌های اندرویدی چندان قوی نیست، معمولاً تلویزیون‌های اندرویدی در هنگام روشن شدن و بارگذاری اولیه و همچنین در زمان اجرای اپلیکیشن‌ها سرعت کمی دارند و حتی امکان کردن هنگ کردن آن‌ها نیز وجود دارد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم درصورتی‌که می‌خواهید تلویزیون اندرویدی داشته باشید، یا تلویزیونی انتخاب کنید که دارای پردازنده قدرتمند ۴ یا ۶ هسته‌ای و رم ۲ یا ۳ گیگابایتی باشد یا تلویزیون ساده بخرید و با خرید یک اندروید باکس با سخت‌افزار قدرتمند و اتصال آن به تلویزیون، از تمام امکانات تلویزیون‌های اندرویدی بهره‌مند شوید.

خرید تلویزیون زیان‌های اندرویدی اقتصادی و ارزان‌قیمت با سخت‌افزار ضعیف انتخاب کاملاً اشتباهی است؛ زیرا مشکل کندی سرعت تلویزیون یا هنگ کردن آن همیشه شما را آزار می‌دهد.

 

سیستم عامل تلویزیون سامسونگ : تایزن (Tizen)

تایزن

یک نمونه از بهترین سیستم عامل تلویزیون هوشمند تایزن نام دارد. تایزن که سیستم عامل اختصاصی Samsung محسوب می‌شود، سیستم عاملی روان و سریع با رابط کاربری کاربرپسند است. تایزن دارای اپلیکیشن‌های اختصاصی است و امکان دسترسی به سرویس‌های مختلف استریم و به‌اشتراک‌گذاری ویدیو ازجمله یوتیوب، دیزنی پلاس، HBO، اپل تی وی و سایر سرویس‌های مشابه را امکان‌پذیر می‌کند.

سیستم عامل تایزن که بر پایه لینوکس ایجاد شده است، تنها در تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ دیده می‌شود و برخی از وسایل هوشمند دیگر سامسونگ مانند دوربین‌ها، فرها و کولرهای گازی سامسونگ نیز از این سیستم عامل برخوردار هستند. چند سال گذشته گزارشانی در مورد جاسوسی تلویزیون‌های سامسونگ از کاربران منتشر شد؛ البته امروزه با صراحت می‌توانیم بگوییم چنین مشکلاتی مربوط به گذشته است و در حال حاضر تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ دیگر از کاربران جاسوسی نمی‌کنند.

در مورد طراحی سیستم عامل تایزن باید بگوییم در طراحی این سیستم عامل از بخش‌هایی از ساختار Web OS استفاده شده است. در این سیستم عامل نیز نواری افقی در زیر نمایشگر وجود دارد که تمام اپلیکیشن‌ها و سایر محتواهای مهم در آن جای داده شده است.

انتقادات زیادی در مورد سیستم عامل تایزن مطرح شده است. عده‌ای از افراد معتقدند این سیستم عامل به اندازه سایر سیستم عامل‌های تلویزیون‌های هوشمند کاربردی نیست و قابلیت‌های محدودی دارد. به‌عنوان‌مثال همان‌طور که گفتیم سیستم عامل روکو می‌تواند علایق کاربران را تشخیص دهد و بر اساس علایق کاربر محتواهای مختلفی را به او پیشنهاد دهد.

اما یکی از معایب سیستم عامل تایزن این است تنها استفاده اپلیکیشن‌هایی را به شما پیشنهاد می‌دهد که یک بار هم آن‌ها را باز نکرده‌اید و این ویژگی اصلاً ویژگی جذابی نیست.

حتی رابط کاربری Pathwall در تلویزیون های شیائومی می‌تواند با بهره‌مندی از فناوری یادگیری عمیق و بررسی محتواهایی که کاربر معمولا تماشا کند، تشخیص دهد کاربر بیشتر به چه محتواهایی علاقه مند است و این محتواها را به او پیشنهاد کند.

عده‌ای دیگر از کارشناسان معتقدند سیستم عامل تلویزیون های سامسونگ بیش از حد ساده است؛ اما در طراحی وب او اس توازن به‌خوبی دیده می‌شود. در سیستم عامل وب او اس ویژگی‌های مخفی زیادی وجود دارد و هر منو از گزینه‌های مخفی زیادی برخوردار است که می‌تواند برای افرادی که علاقه زیادی به فناوری دارند، جذاب باشد.

با این وجود اگر از معایب سیستم عامل تایزن چشم پوشی کنیم برخی از ویژگی‌های شاخص بهترین سیستم عامل های تلویزیون هوشمند تایزن به شرخ زیر است:

 

Art Store

تلویزیون QLED سامسونگ دارای بخشی به نام Art Store هستند که دارای تصاویر جذابی است. در این مجموعه تصاویری از مناطق جغرافیایی مختلف یا تصاویری مربوط به دوره‌های هنری مختلف از دوران کلاسیک تا دوران مدرن است. این تصاویر که به‌صورت رایگان می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید، به‌صورت دوره‌ای به‌روزرسانی می‌شوند (البته این قابلیت در برخی از کشورها در دسترس نیست).

درضمن این تلویزیون‌ها دارای بخش دیگری به نام Favorite نیز هستند که می‌توانید تصاویر موردعلاقه خود را در آن بخش ذخیره و زمان موردنظرتان برای پخش آن‌ها را نیز تعیین کنید.

 

قابلیت Tap View

 قابلیت Tap View

از معایب سیستم عامل تایزن که بگذریم شما می‌توانید با استفاده از قابلیت Tab View گوشی‌های را که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند، به تلویزیون نزدیک کنید و تصاویر، فیلم‌ها و حتی فایل‌های صوتی خود را در تلویزیون پخش کنید.

عملکرد این فناوری مشابه عملکرد فناوری Screen Mirror در تلویزیون‌های سایر برندهاست. برای بهره‌مندی از این قابلیت تنها کافی است یک بار تلویزیون و گوشی را با هم جفت کنید.

 

قابلیت Multi-View

با فعال شدن این حالت نمایشگر تلویزیون به دو قسمت تقسیم می‌شود یک قسمت آن به نمایش تصاویر تلویزیون و دستگاه‌های متصل به آن مانند پلیرها و کنسول‌ها اختصاص داده می‌شود و قسمت دوم مختص نمایش تصاویر انتقال داده شده یا به‌اصطلاح میرر شده از گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها روی تلویزیون می‌شود).

 

 فناوری Samsung Smart Things

 فناوری Samsung Smart Things سامسونگ

با بهره‌مندی از این فناوری می‌توانید تمام لوازم خانگی هوشمند را که با بهره‌مندی از فناوری اینترنت اشیاء به یکدیگر و به تلویزیون متصل شده‌اند، به‌ راحتی از طریق تلویزیون کنترل کنید.

 

برخورداری از دستیارهای صوتی بیکسبی سامسونگ، گوگل اسیستنت و آمازون

شما در این نمونه از بهترین سیستم عامل تلویزیون هوشمند می‌توانید با کمک این دستیارهای صوتی مجازی و میکروفون تعبیه شده در داخل ریموت کنترل تلویزیون، محتوای موردنظر خود را جستجو کنید.

در ضمن می‌توانید از این دستیارهای صوتی برای کنترل تلویزیون (خاموش و روشن کردن یا کم و زیاد کردن صدای آن) برای مطلع شدن از وضعیت آب‌وهوا یا کنترل وسایل هوشمند مورداستفاده در منزل نیز کمک بگیرید.

جالب است بدانید حتی بدون استفاده از ریموت کنترل تلویزیون و با استفاده از میکروفون داخلی تعبیه‌شده (فناوری Far-Field Voice Interaction) در خود تلویزیون نیز می‌توانید به‌صورت صوتی جستجو کنید یا فرمان بدهید.

 

سرویس Universal Guide

با استفاده از این سرویس می‌توانید به تنوع گسترده‌ای از برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های ورزشی جمع‌شده در یک سرویس دسترسی پیدا کنید. در ضمن سرویس Universal Guide بر اساس سلایق و علایق شما پیشنهاداتی را نیز ارائه می‌دهد.

 

سیستم عامل تلویزیون هوشمند فایر تی وی ادیشن (Fire TV Edition)

فایر تی وی ادیشن (Fire TV Edition)_سیستم عامل تلویزیون

این سیستم عامل هم یک نمونه از بهترین سیستم عامل تلویزیون هوشمند است که نسخه تغییریافته سیستم عامل پلیرهای آمازون فایر تی وی محسوب می‌شود و برای تلویزیون‌های هوشمند طراحی شده است. این سیستم عامل تنها در تلویزیون‌های توشیبا و المنت (Element) استفاده می‌شود

فایر تی وی ادیشن دسترسی راحت به آمازون الکسا را فراهم کرده است و با استفاده از آن می‌توانید درست مانند گوگل اسیستنت وسایل هوشمند خانه را با فرمان صوتی کنترل کنید. در ضمن با استفاده از این دستیار صوتی می‌توانید از اخبار جدید و وضعیت آب‌وهوا نیز مطلع شوید و به‌راحتی از اپلیکیشن‌های روزمره استفاده کنید.

متأسفانه با وجود اینکه فایر تی وی ادیشن بر پایه اندروید ایجاد شده است، اپلیکیشن‌های زیادی با آن سازگار نیستند. استفاده از گوگل پلی استور از طریق این سیستم عامل امکان‌پذیر نیست و تنها می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که در آمازون اپ استور موجود هستند؛ البته نباید چندان نگران این موضوع باشید در  این اپ استور اکثر اپلیکیشن‌های استفاده و کاربردی به‌جز یوتیوب در اپ استور آمازون یافت می‌شود. تمام اپلیکیشن‌های قابل‌استفاده روی پلیرهای آمازون فایر تی وی در سیستم عامل فایر تی وی ادیشن نیز قابل‌استفاده هستند؛ بنابراین می توان گفت تنها عیب فایر تی وی ادیشن، عدم دسترسی به یوتیوب از طریق آن است.

 

لینوکس_سیستم عامل تلویزیون

لینوکس_سیستم عامل تلویزیون

از دیگر نمونه ها بهترین سیستم عامل های تلویزیون هوشمند باید به لینوکس هم اشاره کنیم. برخی از تلویزیون‌های هوشمند مانند تلویزیون‌های هوشمند TCL دارای سیستم عامل لینوکس هستند. لینوکس سیستم عامل کاملاً محدودی محسوب می‌شود و هیچ قابلیت خاصی ندارد. در ضمن اپلیکیشن‌های قابل‌نصب در این سیستم عامل نیز بسیار محدود هستند؛ البته لازم به توضیح است که لینوکس هسته اصلی سیستم عامل‌های وب او اس، تایزن و حتی اندروید را تشکیل می‌دهد؛ اما خود به‌تنهایی سیستم عامل مناسبی نیست.

 

ویدا یو (VIDAA U)_سیستم عامل تلویزیون هوشمند

ویدا یو (VIDAA U)_سیستم عامل تلویزیون

این سیستم ‌عامل اختصاصی تلویزیون های هایسنس است و از ویژگی های شاخص این سیستم عامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رابط کاربری زیبا و کاربرپسند با سرعت بالا و واکنش سریع: شما می‌توانید بین سرویس‌های به اشتراک‌گذاری و استریم ویدیو مانند نتفلیکس (Netflix)، آمازون پرایم ویدیو (Amazon Prime Video) و یوتیوب و اپلیکیشن‌های اختصاصی این سیستم عامل سریع سوئیچ کنید.
  • برخورداری بهترین سیستم عامل های تلویزیون هوشمند از اپلیکیشن‌های سرگرم‌کننده متنوع
  • برخورداری از سرویس فیری ویوپلاس (Freeview Plus): سرویس آنلاین اختصاصی هایسنس برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی و محتواهای مختلف
  • برخورداری از سرویس VIDAA Art: با استفاده از این سرویس می‌توانید به ۳۷۰ میلیون اثر هنری متنوع با ژانرها و دسته‌بندی‌های مختلف ‌به‌راحتی دسترسی پیدا کنید. در ضمن امکان ایجاد حساب کاربری در این سرویس جهت بارگذاری نحوه اشتراک‌گذاری آثار هنری خود شما نیز وجود دارد.
  • برخورداری از سرویس Tubi (سرویس استریم و به اشتراک‌گذاری رویدادهای ورزشی)
  • برخورداری از سرویس YouTube Music جهت دسترسی به تنوع گسترده‌ای از موسیقی‌ها
  • قابلیت تشخیص فرمان‌های صوتی یا جستجوهای صوتی با استفاده از دستیار مجازی آمازون الکسا و از طریق میکروفون تعبیه‌شده در داخل تلویزیون (فناوری Far-field voice Control). از میان موارد امکان‌پذیر با استفاده از قابلیت فرمان صوتی در تلویزیون‌های یولد هایسنس می‌توان به جستجوی صوتی برای یافتن محتواهای قابل‌دسترس در تلویزیون، اطلاع از وضعیت آب‌وهوا و زمان‌بندی خاموش و روشن شدن وسایل خانگی مورداستفاده در خانه‌های هوشمند و کنترل آن‌ها ازجمله وسایلی مثل لامپ‌ها، ترموستات‌ها و سایر وسایل مشابه اشاره کرد.
  • قابلیت تبدیل کردن تلویزیون به اسپیکر بلوتوث و پخش موسیقی‌های گوشی‌های هوشمند روی تلویزیون
  • قابلیت RemoteNOW: این قابلیت و اپلیکیشن اختصاصی آن استفاده از گوشی هوشمند به‌عنوان ریموت کنترل لمسی تلویزیون را امکان‌‌پذیر می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از این قابلیت از گوشی هوشمند خود مانند یک ریموت کنترل معمولی تلویزیون استفاده کنید.

در ضمن این قابلیت امکان پخش و نمایش تصاویر، ویدیوها و فایل‌های موسیقی موجود گوشی‌های هوشمند روی تلویزیون را نیز امکان‌پذیر می‌کند و برای بهره‌مندی از این قابلیت جالب تنها باید گوشی و تلویزیون را به یک مودم وای فای متصل کنید.

از دیگر قابلیت بهترین سیستم عامل های تلویزیون هوشمند ویدا یو فناوری RemoteNOW می‌توان به امکان‌پذیر کردن تهیه فهرستی از محتواهای موردعلاقه در سرویس‌های استریم ویدیو، امکان‌پذیر کردن نصب اپلیکیشن‌های اختصاصی VIDAA U از طریق گوشی، تایپ راحت‌تر متون با استفاده از صفحه‌کلید مجازی اپلیکیشن جهت تسهیل جستجو در تلویزیون و استفاده از مرورگر آن اشاره کرد. برای استفاده از قابلیت‌های مختلف این فناوری ابتدا باید اپلیکیشن آن را روی گوشی نصب کنید.

 

سافی (Saphi)_سیستم عامل تلویزیون

سافی (Saphi)_سیستم عامل تلویزیون

برخی از تلویزیون‌های هوشمند فیلیپس دارای سیستم عامل سافی (Saphi) هستند که نسبت به اندروید سیستم عامل ساده‌ای محسوب می‌شود و اپلیکیشن‌های بسیار کمی برای آن عرضه شده است؛ البته این سیستم عامل از امکاناتی همچون میراکست برخوردار است و امکان دسترسی به سرویس‌های استریم ویدیو مانند نتفلیکس و یوتیوب را فراهم می‌کند.

 

کدام سیستم عامل تلویزیون بهتر است؟

به دلیل اینکه سه برند سونی، ال جی و سامسونگ جزو محبوب‌ترین و پرطرفدارترین برندها محسوب می‌شوند؛ بنابراین سه سه سیستم اندروید تی‌وی، وب او اس و تایزن نیز متداول‌ترین سیستم عامل تلویزیون های هوشمند محسوب می‌شوند.

اگر بخواهیم بهترین سیستم عامل های تلویزیون هوشمند را با هم مقایسه کنیم، باید آن‌ها را از جنبه‌های مختلف بررسی کنید که شامل موارد زیر می‌شود.

 

رابط کاربری

بدون تردید رابط کاربری دو سیستم‌ عامل وب او اس و تایزن بسیار ساده‌تر و کاربرپسند تر از اندروید تی وی است. در هر دو سیستم ‌عامل یک نوار افقی در زیر نمایشگر وجود دارد که با اسکرول افقی در آن می‌توانید به بخش‌های مختلف سیستم عامل، تنظیمات و سرویس‌های استریم ویدیو دست پیدا کنید.

در ضمن تلویزیون‌های مجهز به سیستم عامل‌های تایزن و وب او اس دارای عملکردی روان و سرعت خوبی هستند. اما در مورد تلویزیون‌های اندرویدی این چنین نیست. زیرا اندروید تی وی سیستم عامل سنگین محسوب می‌شود و سرعت تلویزیون‌ها را به دلیل اینکه سخت‌افزار ضعیفی دارند، کاهش می‌دهد. به همین دلیل این تلویزیون‌ها معمولاً دیر روشن و آماده‌به‌کار می‌شوند و با سرعت کمی اپلیکیشن‌ها را اجرا می‌کند.

بنابراین توصیه می‌کنیم یا از خرید اندروید تی وی اجتناب کنید و به‌جای آن از یک تلویزیون ساده بخرید و در کنار آن از یک اندروید باکس با سخت‌افزار قوی و نسخه به‌روز اندروید استفاده کنید یا تلویزیونی را انتخاب کنید که دارای سخت‌افزار نسبتاً خوبی باشد (البته تمام تلویزیون‌های اندرویدی سخت‌افزار چندان مناسبی ندارند.)

 

اپلیکیشن

در این زمینه برتری با اندروید تی وی است و می‌توانید تمام اپلیکیشن‌های سازگار با اندروید تی وی را روی تلویزیون‌های اندرویدی نصب کنید. اپلیکیشن‌های سازگار با دو سیستم عامل وب او اس و تایزن بسیار کمتر هستند و تنها می‌توانید اپلیکیشن‌های موجود در اپ استور این دو سیستم عامل را روی آن‌ها نصب کنید.

 

دستیار صوتی

تلویزیون‌های اندرویدی دارای دستیار صوتی گوگل اسیستنت هستند که امکان کنترل تلویزیون با فرمان‌های صوتی و همچنین جستجوی صوتی را فراهم می‌کند. در ضمن می‌توانید از این دستیار مجازی برای کنترل وسایل خانه هوشمند متصل به تلویزیون نیز استفاده کنید.

سیستم‌ عامل وب او اس علاوه بر گوگل اسیستنت، از آمازون الکسا نیز پشتیبانی می‌کند که کارکرد مشابهی با گوگل اسیستنت دارند. در سیستم‌ عامل تایزن نیز علاوه بر گوگل اسیستنت و الکسا، از دستیار مجازی اختصاصی سامسونگ یعنی بیکسبای نیز استفاده شده است که تنها با محصولات سامسونگ سازگار است.

 

به‌روز‌رسانی

در برخی از تلویزیون‌ های اندرویدی رده‌بالا امکان به ‌روزرسانی نسخه اندروید به مدت دو تا سه سال وجود دارد و به این ترتیب قابلیت‌های نرم‌افزاری تلویزیون نیز ارتقا پیدا می‌کند؛ اما برخی از تلویزیون‌های اندرویدی را تنها می‌توان یک سال پس از عرضه به‌روزرسانی کرد.

متاسفانه به‌روز‌رسانی سیستم عامل تلویزیون وب او اس و تایزن امکان‌‌پذیر نیست؛ بنابراین توصیه می‌کنیم در هنگام خرید تلویزیون هوشمند ، تلویزیونی را انتخاب کنید که سیستم عامل آن نسخه بروزی داشته باشد. این موضوع در مورد تلویزیون اندرویدی نیز صدق می کند؛ مثلاً بهتر است نسخه تلویزیون اندرویدی، اندروید ۸ یا ۹ باشد.

 

بازی

هیچ کدام از تلویزیون‌های هوشمند به دلیل برخورداری از سخت‌افزار ضعیف برای بازی مناسب نیستند. شما می‌توانید با خرید اندروید تی وی از بازی‌های جذاب اندرویدی با گرافیک بالا روی نمایشگر بزرگ لذت ببرید.

 

ریموت کنترل

تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ و ال‌جی دارای ریموت کنترل های هوشمند استانداردی هستند که امکان استفاده از آن‌ها برای جستجو فرمان صوتی وجود دارد و می‌توان از آن‌ها به‌عنوان موس برای دسترسی راحت‌تر به بخش‌های مختلف سیستم عامل تلویزیون و وبگردی راحت‌تر نیز استفاده کرد؛ اما اکثر تلویزیون‌های اندرویدی دارای کنترل ساده هستند؛ البته معمولاً این تلویزیون‌ها علاوه بر کنترل خود همراه با یک کنترل هوشمند نیز عرضه می‌شوند.

درمورد سایر سیستم عامل‌های معرفی‌شده هم باید بگوییم که لینوکس در پایین‌ترین سطح قرار دارد و تنها مزیت تلویزیون‌های هوشمند لینوکسی ارزان‌قیمت بودن آن‌ها است. درمورد سیستم عامل‌های روکو هم باید بگوییم که اپلیکیشن‌های سازگار با این فناوری از تمام اپلیکیشن‌های سازگار با سایر سیستم عامل‌های ذکرشده بیشتر است و روکو در این زمینه برتری کامل دارند.

در مورد دو سیستم عامل ویدا یو و سافی هم باید بگوییم در طراحی آن‌ها سعی شده است حداقل امکانات لازم برای تلویزیون‌های هوشمند ایجاد شود. در هر دو سیستم عامل امکان دسترسی راحت به سرویس‌های مطرح استریم موسیقی و ویدیو فراهم شده است؛ اما متاسفانه معایب عمده‌‌ای نیز دارند؛ مثلا کاربران ویدا یو نمی توانند از فناوری های ارتباطی معمول مثل میراکست استفاده کنند و همین موضوع می‌تواند آن‌ها را از این سیستم عامل سرد کنند؛ بسیاری از افراد دوست دارند محتوای موجود روی دستگاه های مختلف خود را به راحتی در تلویزیون به اشتراک بگذارنند. کاربران سیستم عامل سافی هم از دستیارهای صوتی محروم هستند و نمی‌توانند از قابلیت‌های گسترده آن‌ها بهره‌مند شوند.

به نظر شما نام یک از سیستم عامل تلویزیون هوشمند نسبت به دیگری برتری دارند.

سوالات متداول

چند نوع سیستم عامل تلویزیون داریم؟

چندین نوع سیستم عامل تلویزیون وجود دارد که شامل اندروید، تایزن، webOS، ROKU، Fire TV Edition و Vidaa است که هر کدام توسط یک برند خاص استفاده می شود.

کدام سیستم عامل بهتر است؟

سیستم عامل WEBOS ال جی کاربرپسندترین، تایزن و Vidaa پرسرعت‌ترین و سیستم عامل ANDROID هم بیشترین نرم افزار ممکن را در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

سیستم عامل چه امکاناتی را برای تلویزیون ایجاد می کند؟

یکی از امکانات بهترین سیستم عامل های تلویزیون هوشمند دسترسی راحت به اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مختلف، برخورداری از ریموت کنترل کاربردی و قابلیت اتصال موس و صفحه کلید است. در این مطلب تصلا به طور کامل ویژگی ها، امکانات و معایب و مزایای هر سیستم عامل به تفکیک بررسی شده است.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 4.1 / 5. تعداد آرا: 22

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | بهترین تلویزیون‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟
    جولای 6, 2021

    […] بیشتر بخوانید: بهترین سیستم عامل‌های تلویزیون‌های هوشمند کدامند؟ […]

لینک کپی شد!