تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

حافظه‌های SSD چه مزیت و معایبی دارند؟

بهترین حافظه ssd اینترنال کدامند؟

راهنمای خرید
حافظه‌های SSD یا همان حافظه‌های Solid State که چند سالی است به بازار کامپیوتر و لپ‌تاپ معرفی شده‌اند، حافظه‌هایی هستند که سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات از روی آن‌ها بسیار بالاست و به همین دلیل باعث افزایش سرعت و عملکرد کامپیوترهای امروزی می‌شوند.

حافظه ssd اینترنال یا همان حافظه‌های Solid State که چند سالی است به بازار کامپیوتر و لپ‌تاپ معرفی شده‌اند، حافظه‌هایی هستند که سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات از روی آن‌ها بسیار بالاست و به همین دلیل باعث افزایش سرعت و عملکرد کامپیوترهای امروزی می‌شوند.

تصلا – حافظه‌های SSD نه تنها سرعت بالایی در خواندن و نوشتن اطلاعات دارند بلکه بسیار قدرتمند هستند و از طرفی احتمال ایجاد سکتورهای خراب روی آن‌ها وجود ندارد. ساختار این نوع حافظه‌ها به گونه‌ای است که احتمال مخدوش شدن اطلاعات روی آن‌ها بسیار بسیار کم و نزدیک به صفر است. این نوع حافظه‌ها بیشتر برای کاربرانی که نیاز به دسترسی سریع به اطلاعات دارند و از طرفی نیاز به ذخیره حجم زیادی از اطلاعات دارند، مناسب هستند.

حافظه‌های هارد دیسک در واقع حافظه‌هایی بودند که در آن‌ها از یک سوزن هارد استفاده می‌شد که با قرارگیری روی هد عمل آدرس‌‎یابی اطلاعات را انجام می‌دهد. این داده‌ها بعد از پیدا کردن آدرس مورد نظر، داده‌ها را به رم انتقال می‌دهند و بعد از آن به پردازنده ارسال می‌شود.

از آنجایی که عملیات‌های جابجایی سوزن، چرخش هد و از طرفی آدرس‌یابی در هارد دیسک به صورت کاملاً مکانیکی انجام می‌شود در نتیجه نه تنها گرمای زیادی تولید می‌شود بلکه باعث هدررفت انرژی زیادی نیز می‌شود. از همه مهم‌تر اینکه چون انجام این عملیات‌ها زمان‌بر است از این رو زمان خواندن و نوشتن اطلاعات روی هارد زیاد می‌شود.

همه مواردی که در خصوص هارد دیسک‌ها گفته شد برای این است که اولاً زمان بوت شدن سیستم طولانی شود و دوم اینکه استهلاک قطعات مکانیکی تا حد قابل توجهی افزایش یابد. به همین دلیل متخصص علم سخت‌افزار، حافظه‌های SDD یا همان Solid Sate را طراحی و به بازار عرضه کردند.

این حافظه‌ها از سال ۱۹۹۰ میلادی به بازار عرضه شدند که البته در آن زمان استفاده از آن‌ها به طور عمومی چندان مرسوم نبود و در نتیجه در آن زمان تنها در مصارف نظامی و فضایی کاربرد داشتند. اما امروزه در دستگاه‌هایی مثل کامپیوترهای رومیزی، لپ‌تاپ‌ها، سرورها و گوشی‌های هوشمند از آن‌ها استفاده می‌شود.

حافظه ssd اینترنال چیست؟

در حافظه‌های SSD از یکسری نیمه رسانای جامد استفاده شده است. فناوری ساخت این حافظه‌ها شبیه به فناوری است که از آن برای ساخت و تولید حافظه‌های فلش یا فلش مموری‌ها استفاده می‌شود؛ به همین دلیل است که در برخی از موارد از این حافظه‌ها به عنوان حافظه‌های EPP Rom یاد می‌شود.

حافظه ssd اینترنال فاقد هر گونه قطعه مکانیکی هستند و در ساخت آن‌ها از حافظه‌های مبتنی بر فلش یا SD Ramها استفاده شده است.

از آنجایی که ساختار این حافظه‌ها بسیار شبیه به ساختار حافظه‌های فلش است و هیچ گونه هد خواندن و نوشتن مکانیکی در آن‌ها استفاده نشده است از این رو زمان دسترسی به اطلاعات یا همان زمان خواندن و نوشتن اطلاعات در آن‌ها بسیار کم است.

مزیت هارد ssd اینترنال

از طرفی در این حافظه‌ها برای دسترسی به اطلاعات نیازی به صرف انرژی زیاد نیست. جالب است بدانید وزن این حافظه به دلیل عدم تعبیه قطعات مکانیکی بسیار سبک‌تر از وزن حافظه‌های SSD است. البته علی‌رغم مزایای قابل توجهی که این حافظه‌ها دارند، قیمت بالای این نوع حافظه‌ها یکی از معایب آن‌ها به حساب می‌آید.

نکته مهمی که در خصوص حافظه‌های SSD و حافظه‌های هارددیسک باید به آن توجه کنیم این است که سرعت خواندن و نوشتن در انواع مختلف هارددیسک‌ها به دلیل ساختار مکانیکی که دارند، یکسان است.

به عبارت دیگر سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در همه هارد دیسک‌ها تا حد قابل توجهی مشابه است و تفاوت چندانی ندارد. اما سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در هارد SSD با توجه به ترکیب‌های مختلفی که در ساخت این حافظه‌ها استفاده شده است، بسته به برند سازنده و تکنولوژی تولید این دستگاه‌ها نسبتاً متفاوت است.

همچنین نحوه مدیریت سیستم ذخیره و بازیابی اطلاعات توسط سیستم‌عامل در هر کامپیوتر و لپ‌تاپی تأثیر قابل توجه و مستقیمی روی سرعت خواندن و نوشتن در حافظه‌های SSD دارد.

برای مثال هرچقدر اطلاعات در حافظه SDD مرتب‌تر ذخیره شده باشند، اندازه بلوک‌های داده‌ای بزرگ‌تر می‌شود و در نتیجه سرعت دسترسی به اطلاعات در هر بلوک از داده‌ها افزایش می‌یابد.

معمولاً حجم هر بلوک داده از ۳۲ تا ۲۶۵ کیلو بایت است. نکته دیگری که در کار با حافظه‌های SSD باید به آن توجه کنید این است که سیستم‌عامل به منظور کار با حافظه‌های SSD می‌بایست بهینه‌سازی شود.

برای مثال در سیستم‌عامل‌هایی مثل ویندوز ایکس‌پی یا سیستم‌عامل ویندوز ویستا هیچ گونه بهینه‌سازی برای همسان‌سازی شدن با حافظه‌های SSD ایجاد نشده است و در نتیجه زمانی که شما از این سیستم‌عامل روی حافظه SSD خود استفاده می‌کنید، تغییر قابل توجه در سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات مسلماً مشاهده نخواهید کرد.

اما این بهینه‌سازی روی سیستم‌عامل ویندوز نسخه ۷ و نسخه ۱۰ ایجاد شده است و شما به راحتی می‌توانید از این سیستم‌عامل‌ها روی حافظه‌های SSD استفاده کنید.

به هر حال از آنجایی که حافظه ssd اینترنال مزایای زیادی دارند و به طور کلی ورد آن‌ها باعث ایجاد تحول بزرگی در صنعت کامپیوتر به خصوص بخش ذخیره‌سازی اطلاعات ایجاد کرده است، در این مطلب قصد داریم به معرفی بهترین نوع این حافظه‌ها که در بازار وجود دارند، بپردازیم.

با وجود اینکه قیمت این حافظه‌ها نسبت به حافظه‌های هارد دیسک زیاد است اما اگر شناخت خوبی از انواع این حافظه‌ها داشته باشید و از طرفی بدانید چه نوع حافظه‌ای مناسب با نیاز شماست، می‌توانید انتخاب مناسب با قیمت نسبتاً ارزانی داشته باشید.

قبل از معرفی برترین حافظه‌های SSD موجود در بازار ابتدا به معرفی انواع مختلف این حافظه‌ها و سپس چند نکته مهم که باید در انتخاب و خرید این حافظه‌ها مد نظر داشته باشید، خواهیم پرداخت. سپس در ادامه به معرفی برترین حافظه‌های SSD می‌پردازیم.

 

انواع مختلف هارد SSD

حافظه‌های SSD انواع مختلفی دارند که برای خرید حافظه متناسب با نیازتان حتماً باید آن‌ها را بشناسید و سپس اقدام به خریداری و انتخاب آن‌ها کنید.

 

حافظه ssd اینترنال از نوع ۲٫۵ اینچی

مشهورترین و پرکاربردترین حافظه‌های اس اس دی که به راحتی می‌توان از آن‌ها در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای رومیزی استفاده کرد، همان حافظه‌های SSD از نوع ۲٫۵ اینچی هستند.

 

هارد SSD از نوع M.2

حافظه ssd اینترنال از نوع M.2 حافظه‌هایی هستند که از عمر معرفی آن‌ها مدت زمان زیادی نمی‌گذرد و در طی چند سال اخیر کاربرد زیادی پیدا کرده‌اند.

در واقع این نوع حافظه‌های Solid Satate یا حافظه‌های جامد به عنوان نسل جدیدی از حافظه‌های SSD شناخته می‌شوند و چون دارای ابعاد بسیار کوچک‌تری نسبت به حافظه‌های SSD از نوع ۲٫۵ اینچی هستند، انتخاب مناسب‌تری برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها هستند.

 

هارد SSD از نوع PCI-E

هاردهای اس اس دی یا SSD از نوع PCI-E نیز نوع دیگری از حافظه‌های SSD هستند که از درگاه‌های مختلفی برای اتصال سیستم استفاده می‌کنند. کاربرد این نوع حافظه‌ها بیشتر برای در درگاه‌های کاری یا سرورها است و کمتر برای مصارف شخصی مثل استفاده در کامپیوترهای رومیزی شخصی و یا لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سرعت خواندن و نوشتن این نوع حافظه‌ها بسیار زیاد است و در اصل به عنوان سریع‌ترین عضو خانواده‌های SSD شناخته می‌شوند. البته همان‌طور که سرعت این نوع حافظه‌ها بسیار زیاد، قیمت آن‌ها نیز نسبت به دو نمونه قبلی بسیار بیشتر است و به همین دلیل هم استفاده از آن‌ها در کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های شخصی توجیه چندانی ندارد.

بنابراین با توجه به آنچه گفته شد سه نوع حافظه SSD وجود دارد که از میان این سه نوع حافظه، دو نمونه از آن‌ها یعنی حافظه‌های ۲٫۵ اینچی و حافظه‌های M.2 انتخاب مناسبی برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی هستند که البته برای لپ‌تاپ‌ها بهتر است از حافظه‌های SSD از نوع M.2 استفاده شود چون ابعاد کوچک‌تری دارند.

اما نوع سوم حافظه‌های SSD حافظه‌های PCI-E هستند که بیشتر در سرورها و درگاه‌های کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

نکاتی که در انتخاب و خرید هارد اینترنال SSD باید به آن‌ها توجه کنید

در هنگام خرید حافظه‌های SSD باید به یکسری نکات مهم توجه کنید که معمولاً سازندگان و تولیدکنندگان این قطعات تمایلی به فاش شدن آن‌ها ندارند. اما به هر حال به عنوان یک کاربر باید حتماً اطلاعاتی در خصوص آن‌ها داشته باشید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

در انتخاب هارد SDD  نیازی به توجه به بنچمارک ندارید

اگر بخواهید سرعت اسمی و همین‌طور بنچمارک حافظه‌های SSD را مد نظر بگیرید با انواع مختلفی از این حافظه‌ها مواجه می‌شوید که در برخی از موارد سرعت اسمی یک حافظه می‌تواند چندین برابر سرعت اسمی حافظه دیگری باشد و در نظر اول انتخاب بهتری برای شما باشد.

اما واقعیت این است که بنچمارک‌ها اگرچه یک ویژگی نسبتاً با ارزش در حافظه‌های SSD هستند اما چندان قابل اعتماد نیستند و نمی‌توانند معیار مناسبی برای انتخاب بهترین هارد اس اس دی باشند. در اصل تفاوت در بنچمارک نمی‌توان تأثیر زیادی در عملکرد و کارایی حافظه SSD داشته باشد.

نکته‌ای که در خصوص بنچمارک‌ها باید به آن توجه کنید این است که بنچمارک‌ها معمولاً حداکثر یا میانگین کارابی لحظه‌ای یا همان Peak را در یک حافظه SSD نشان می‌دهند و نمی‌توانند در اصل معیار مناسبی برای نشان دادن کارایی واقعی حافظه باشند.

از همه مهم‌تر اینکه سازندگان این دستگاه‌ها از تکنیک‌هایی استفاده می‌کنند که باعث می‌شوند سرعت خواندن و نوشتن روی حافظه در حجم کمی از اطلاعات غیرواقعی باشد. برای مثال در بسیاری از حافظه‌های SSD از تکنیکی به نام SLC Caching استفاده می‌شود که باعث می‌شود سرعت خواندن و نوشتن روی حافظه زمانی که حجم اطلاعات کم باشد به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

برای مثال ممکن است سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات با حجم ۵۰۰ مگ روی یک حافظه جامد یا Solid State بسیار بالا باشد اما همین حافظه سرعت پایینی را در نوشتن یک فایل با حجم اطلاعاتی بسیار بزرگ از خود نشان دهد. بنابراین به جای اینکه بخواهید در انتخاب حافظه SSD به بنچمارک توجه کنید، معیارهای مهم‌تری وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر بگیرید.

 

توجه به بزرگ‌نمایی شرکت سازنده هارد اس اس دی در خصوص سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات روی حافظه

معمولاً سازندگان حافظه‌های SSD در خصوص تعداد دستورالعمل‌های خواندن و نوشتن روی حافظه زیاده‌روی می‌کنند. هر چند IOPS یا همان دستور خواندن و نوشتن در حافظه‌ SSD و به طور کلی دستگاه‌های ذخیره‌سازی یک معیار نسبتاً مهم شناخته می‌شود اما در دنیای واقعی بالا بودن IOPS تأثیر چندان محسوسی روی سرعت عملیات خواندن و نوشتن روی حافظه ندارد.

در اصل سرعت IOPS از یک حد مشخصی به بعد برای اغلب کاربران کارایی زیادی ندارد. بنابراین این تصور که هرچه سرعت IOPS یا همان تعداد دستورالعمل‌های خواندن و نوشتن قابل اجرا روی حافظه SSD بیشتر باشد، بهتر است اشتباه است.

زمانی IOPS می‌تواند یک معیار مهم در انتخاب حافظه‌های SSD باشد که کاربر بخواهد از این حافظه‌ها برای انجام کارهای بسیار پیچیده و سنگین مثل نگهداری حجم زیادی از اطلاعات در قالب دیتابیس یا اجرای برنامه‌هایی که حجم خواندن و نوشتن در آن‌ها بسیار زیاد است استفاده کند.

 

هارد اس اس دی از نوع TLC NAND هم می‌توانند انتخاب خوبی باشند

به طور کلی جدای دسته‌بندی که در بالا به آن اشاره شد، دو نوع حافظه SSD یکی MLC NAND و TLC NAND در بازار وجود دارد.

تصور عمده کاربران این است که حافظه‌های MLC NAND انتخاب بهتری هستند و نباید سمت خرید حافظه‌های TLC NAND رفت. اما واقعیت این است که اگرچه کارایی و از همه مهم‌تر دوام حافظه‌های MLC NAND از حافظه‌های TLC NAND بیشتر است اما حافظه‌های TLC NAND یک مزیت بزرگ و عمده دارند و آن این است که قیمت این حافظه‌ها نسبت به حافظه‌های MLC بسیار پایین است.

البته چیزی که در خصوص حافظه‌های TLC NAND در میان کاربران شایع شده است این است که دوام این حافظه‌ها کم است اما اغلب SSDهای نوع TLC امروزی برای حدود ۷۰,۰۰۰ گیگابایت نوشتن دوام می‌آورند که با در نظر گرفتن قیمت پایین آن‌ها، کاملاً مطلوب است.

با همه این تفاسیر اگر می‌خواهید حافظه TLC NANAD خریداری کنید حتماً آن دسته از حافظه‌هایی را خریداری کنید که در تولید آن‌ها از تکنولوژی‌های جدید مربوط به تولید تراشه‌های این حافظه‌ها استفاده شده است و به سراغ حافظه‌هایی که در ساخت آن‌ها از تکنولوژی‌های قدیمی استفاده شده است نروید.

 

الزاماً حافظه ssd اینترنال با ظرفیت ۱۲۰ یا ۱۲۸ نمی‌توانند گزینه مناسبی برای همه کاربران باشند

همه تولیدکنندگان حافظه‌های SSD تلاش می‌کنند ظرفیت تراشه‌های NAND که در ساخت این حافظه‌ها استفاده می‌شود را افزایش دهند. هر چه ظرفیت تراشه NAND افزایش یابد، در نتیجه برای ساختن SSD از تعداد بیشتری تراشه استفاده خواهد شد.

هرچه تعداد تراشه کمتر شود در نتیجه هزینه تولید این محصولات نیز کاهش می‌یابد و هم کاربر به حافظه SSD با قیمت کمتری دسترسی خواهد داشت و هم سازنده دستگاه می‌تواند هزینه کمتری را برای ساخت این تجهیزات صرف کند.

اما نکته مهم این است که اگر تعداد تراشه NAND در ساخت حافظه‌های SSD کاهش یابد، تعداد کانال‌های ارتباطی که میان کنترلر و تراشه حافظه وجود دارد، کمتر می‌شود و در نتیجه کنترلر از طریق رابط کم عرض‌تر با تراشه‌ها در ارتباط است که به کارایی ضعیف‌تر می‌انجامد.

همچنین کاهش تعداد تراشه باعث می‌شود فشار بیشتری روی هر تراشه در حافظه ایجاد شود و همین امر باعث کاهش طول عمر مفید این تراشه‌ها در حافظه و از طرفی خود حافظه می‌شود.

نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که تعداد تراشه در حافظه SSD با عملکرد تصادفی حافظه ارتباط مستقیمی دارد. پس این نکته کلیدی را به خاطر داشته باشید که اگر می‌خواهید هارد SSD خریداری کنید، به خصوص زمانی که حافظه‌های TLC را می‌خواهید انتخاب کنید، حافظه‌های با ظرفیت بالاتر از ۱۲۸ را انتخاب کنید.

 

مقاله راهنمای خرید قطعات کامپیوتر و قیمت لوازم جانبی می‌تواند برای شما مفید باشد.

هاردهای اینترنال SSD مجهز به RAM یا DRAM انتخاب مناسبی هستند

حافظه رم یکی از قطعاتی است که در برخی از انواع حافظه‌های SSD وجود دارد و نقش مهمی در قیمت تمام شده این حافظه‌ها دارد. معمولاً حافظه SSD ارزان‌قیمت فاقد هر گونه رم هستند.

در این حافظه‌ها به منظور جبران کمبود و عدم وجود حافظه رم از تکنیک‌هایی مثل SLC Caching که در بالا نیز در خصوص آن توضیحاتی ارائه شد، استفاده می‌شود.

اگر روی حافظه SSD هیچ نوع حافظه رمی تعبیه نشده باشد، کارایی حافظه به خصوص در زمانی که قرار است حجم زیادی از اطلاعات خوانده و نوشته شود تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد. بنابراین حتماً در هنگام خرید حافظه SSD به وجود رم روی این حافظه‌ها توجه کنید.

 

الزاماً حافظه ssd اینترنال از نوع M.2 انتخاب بهتری نسبت به حافظه‌های SSD از نوع SATA یا ۲٫۵ اینچی نیستند

بسیاری از افرادی که به دنبال خرید حافظه‌های SSD هستند، تصور می‌کنند که حافظه‌های SSD از نوع M.2 گزینه‌های بهتری نسبت به حافظه‌های SSD از نوع SATA هستند.

در واقع تصور عموم بر این است که سرعت حافظه‌های SSD M.2 بیشتر از سرعت حافظه‌های SSD SATA یا ۲٫۵ اینچی است.

اما واقعیت این است که الزاماً چنین چیزی صحیح نیست و در عمل می‌تواند تفاوت چندانی میان این دو حافظه از نظر سرعت و عملکرد وجود نداشته باشد.

حافظه‌های SSD از نوع M.2 بر اساس رابطی که روی آن‌ها تعبیه شده است به دو نوع SATA III 6.0Gb/s و  PCI Express تقسیم می‌شوند که در صورتی که حافظه SSD M.2 از نوع اول باشد، از لحاظ کارایی هیچ گونه تفاوتی با SSDهای معمولی یا همان SSDهای ۲٫۵ اینچی ندارد اما نوع PCI Express سریع‌تر و البته گران‌تر است.

تنها مزیت اصلی و عمده حافظه‌های SSD از نوع M.2 همان‌طور که گفته شد اندازه کوچک‌تر آن‌ها است که باعث می‌شود از آن‌ها بیشتر در لپ‌تاپ‌ها استفاده شود.

نکته جالب و قابل تأمل در خصوص این نوع از حافظه‌های SSD این است که طول عمر آن‌ها در مقایسه با SSDهای معمولی حتی کم دوام‌تر است و از نظر بسیاری از کارشناسان کمتر قابل اعتماد هستند. بنابراین اگر توجیه خاصی برای خرید این نوع حافظه‌ها ندارید، تا جای ممکن به جای نوع M.2 SATA مدل‌های معمولی تهیه کنید.

 

هارد SSD گزینه مناسبی برای نگهداری اطلاعات نیستند

با وجود اینکه طول عمر حافظه‌های SSD نسبت به هارد دیسک‌های مکانیکی بیشتر است و از طرفی دوام بالاتری دارند اما متأسفانه احتمال خرابی این حافظه‌ها بیشتر است.

به همین دلیل استفاده از آن‌ها با پیکربندی RAID انتخاب و گزینه مناسبی برای نگهداری اطلاعات نیست. در واقع احتمال خرابی داده‌ها در این نوع حافظه‌ها تا حدود ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

بنابراین تا جایی که امکان دارد برای نگهداری اطلاعات حیاتی از حافظه‌های SSD با پیکربندی RAID استفاده نکنید، چون ممکن است در صورت خرابی آن‌ها تنها به حدود نیم درصد از اطلاعات خود دسترسی داشته باشید.

نکته مهم در این خصوص این است که احتمال اینکه بتوانید اطلاعات خود را در حافظه‌های جامد یا Solid State بازیابی کنید بسیار کمتر از شانس بازیابی اطلاعات از روی هارددیسک‌ها است. از همه مهم‌تر اینکه معمولاً بازیابی اطلاعات از روی SSDها دارای روندی نسبتاً پیچیده و پرهزینه است.

 

به حافظه اس اس دی اعتماد زیادی نکنید

مسئله مهم و شاید مشکل اصلی در خصوص استفاده از حافظه‌های اس اس دی این است که اگر یک حافظه SSD خراب شود، احتمال و شانس بازیابی اطلاعات در آن بسیار کم است.

این در حالی است که اگر یک هارددیسک خراب شود شانس بازیابی و دسترسی مجدد به داده‌های ذخیره شده روی آن تقریباً نزدیک به صفر است.

در واقع علت اصلی اینکه بازیابی اطلاعات از روی حافظه‌های اس اس دی سخت و مشکل است این است که هیچ نوع استاندارد خاصی در ساخت این حافظه‌ها وجود ندارد و در نتیجه روش یکسانی برای بازیابی اطلاعات از روی این نوع حافظه‌ها وجود ندارد.

 با توجه به آنچه گفته شد اگرچه هارد اینترنال اس اس دی دارای مزایای زیادی هستند و در نتیجه می‌توان از آن برای زمان‌هایی که نیاز به دسترسی سریع به اطلاعات و نوشتن اطلاعات با سرعت بالا دارید، استفاده کنید اما چون احتمال خراب شدن آن زیاد است، بنابراین نمی‌توان از آن برای نگهداری اطلاعات به صورت دائمی استفاده کرد.

بنابراین در هنگام خرید حتماً به این موضوع توجه کنید و حافظه‌های SSD را با هدف نگهداری دائمی اطلاعات بهتر است خریداری نکنید.

 

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!