تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

تلویزیون ایکس ویژن بخریم؟

مشخصات فنی تلویزیون ایکس ویژن سری ۸+مزیت‌ها و معایب

راهنمای خرید
تلویزیون ایکس ویژن سری ۸ یکی از جدیدترین تلویزیون‌های 4K این برند است که برخورداری از اندروید 10، پردازنده 64 بیتی و پنل IPS با درجه کیفی +A جزو ویژگی‌های شاخص این نلویزیون‌هاست.در این مطلب قصد داریم این تلویزیون‌های ایکس ویژن را که با مدل XTU835 روانه بازار شده‌اند، معرفی و ابعاد مختلف آن بررسی کنیم تا ببینیم آیا ارزش خرید دارند یا خیر.

تصلا- برند ایرانی ایکس ویژن (X Vision) در نمایشگاه لوازم‌خانگی سال گذشته تهران از جدیدترین تلویزیون‌های خود یعنی تلویزیون‌های سری ۸ این برند رونمایی کرد و اکنون تلویزیون‌ها را رسماً وارد بازار کرده است. به گفته ایکس ویژن سخت‌افزار تلویزیون‌های سری ۸ این برند نسبت به تمام تلویزیون‌هایی که تاکنون تولید شده است، بهتر است و در سطح بالاتری قرار دارد؛ البته عملکرد خوب این تلویزیون‌ها و کیفیت تصویر کاملاً قابل‌قبول آن‌ها این گفته مسئولان ایکس ویژن را تا حدود زیادی ثابت کرده است.

در این مطلب سایت اخبار لوازم خانگی قصد داریم این تلویزیون ایکس ویژن را که با مدل XTU835 روانه بازار شده‌اند، معرفی و ابعاد مختلف آن را بررسی کنیم تا ببینیم ارزش خرید دارند یا نه. لازم به توضیح است این تلویزیون‌ها با وضوح ۴K در سه اندازه ۵۰ و ۵۵ و ۶۰ تولید و عرضه شده‌اند.

بیشتر بخوانید: معرفی تلویزیون‌های برند هایسنس

کیفیت تصویر تلویزیون ایکس ویژن

این تلویزیون‌ها نیز مانند سایر تلویزیون‌های ایکس ویژن و تمام تلویزیون‌های ۴K ایرانی جزو تلویزیون‌های اقتصادی و میان‌رده محسوب می‌شوند و نباید از آن‌ها انتظار کیفیت تصویر شگفت‌انگیز و فوق‌العاده بالایی داشته باشیم؛ فناوری‌های ارتقاءدهنده کیفیت تصویر تلویزیون‌های جدید ایکس ویژن به شرح زیر است:

استاندارد HDR 10

در تلویزیون ایکس ویژن مانند تمام تلویزیون‌های میان‌رده از استاندارد HDR 10 استفاده شده است که استاندارد پایه HDR محسوب می‌شود؛ البته این استاندارد هم به‌ اندازه کافی باعث افزایش کنتراست و روشنایی تصویر شده است و در افزایش وضوح جزئیات تصویر تأثیر بسزایی دارد؛ اما بدون تردید عملکرد این استاندارد به‌اندازه استاندارد + HDR 10 در بهبود عملکرد تلویزیون در زمینه نمایش تصاویر HDR موفق نیست. در تلویزیون‌های دارای استاندارد +HDR 10 تصاویر HDR فریم به فریم پردازش می‌شوند تا روشنایی و کنتراست آن‌ها به بالاترین سطح ممکن برسد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تلویزیون . بهترین تلویزیون چه ویژگی هایی دارند؟

پنل ۱۰ بیتی

پنل این تلویزیون‌ها پنل‌های ۱۰ بیتی است که نسبت به پنل‌های ۸ بیتی قادر به نمایش طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها و سایه رنگ‌ها هستند و تغییر سایه رنگ‌ها در این تلویزیون‌ها نرم‌تر و روان‌تر است؛ بنابراین در هنگام نمایش تصاویری که دارای سایه رنگ‌های مشابه متعدد هستند (مانند تصویر غروب آفتاب)، عملکرد بسیار بهتری نسبت به پنل‌های ۸ بیتی دارند و شاهد هاله‌های رنگ آزاردهنده در اطراف تصاویر نیستیم.

فناوری MEMC

فناوری MEMC باعث می‌شود عملکرد تلویزیون‌های جدید ایکس ویژن در نمایش تصاویر دارای حرکت سریع به میزان قابل‌توجهی بهتر شود و تصاویر دارای حرکت سریع نرم‌تر، روان‌تر، بدون تاری و دنباله‌دار شدن، بدون قطعی و پرش نمایش داده شود.

در تلویزیون‌های دارای فناوری MEMC فرم‌های اضافه‌ای به فریم‌های در حال پخش اضافه می‌شود تا از افت فریم که پخش تصویر با سرعت آهسته و تکه‌تکه شدن تصویر را به دنبال دارد، جلوگیری شود؛ البته به دلیل اینکه فریم‌های اضافه‌شده به تصویر فریم‌های سیاهی هستند، تصاویر کمی تیره‌وتار به نظر می‌رسد که چندان خوشایند نیست.

بیشتر بخوانید: بررسی و مقایسه تلویزیون‌های سام الکترونیک و جی پلاس؟

معایب تلویزیون‌های سری ۸ ایکس ویژن در زمینه کیفیت تصویر

اگرچه کیفیت تلویزیون ایکس ویژن همانند سایر تلویزیون‌های میان‌رده قابل قبول است، اما معایبی هم دارد که عبارتند از:

عدم برخورداری از پردازنده تصویر قدرتمند و کارآمد

متأسفانه تلویزیون‌های جدید ایکس ویژن همچون تلویزیون‌های قبلی این برند، فاقد موتور پردازنده قدرتمند هستند؛ بنابراین تصاویر آن‌ها، آن‌گونه که باید پردازش شود، پردازش نمی‌شوند. در تلویزیون‌های دارای موتور پردازنده تصویر، کنتراست و روشنایی در حال بخش به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند؛ البته وجود موتور پردازنده در تلویزیون‌های میان‌رده اصلاً مرسوم نیست و تنها تلویزیون‌های رده‌بالا و گران‌قیمت دارای موتورهای پردازنده قوی و قدرتمند هستند.

روشنایی نه‌چندان کافی

حداقل روشنایی لازم برای لذت بردن از تصاویر HDR و مشاهده کیفیت با واقعی این تصاویر، ۶۰۰ تا ‍۱۰۰۰ نیت است (برای اینکه تلویزیون بتواند تصاویر HDR را به نحوه مطلوبی نمایش دهد، حداقل باید دارای روشنایی ۱۰۰۰ نیتی باشد)؛ اما متأسفانه حداکثر میزان روشنایی تلویزیون‌های جدید ایکس ویژن تنها ۳۰۰ نیت است؛ بنابراین این تلویزیون‌ها عملا نمی‌توانند تصاویر را به شکل HDR نمایش دهند.

البته لازم به توضیح است که روشنایی اکثر تلویزیون‌های HDR میان‌رده و اقتصادی بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ نیست؛ بنابراین به‌ صراحت می‌توان گفت ادعای HDR بودن این تلویزیون‌ها تنها یک ترفند تبلیغاتی برای فروش بیشتر آن‌ها است.

برخورداری از نرخ رفرش ۶۰ هرتز

کیفیت تلویزیوان جدید ایکس ویژن مانند تمام تلویزیون‌های ۴K قبلی این برند و تمام تلویزیون‌های میان رده ایرانی و خارجی دارای نرخ رفرش ۶۰ هرتز هستند. تلویزیون‌های جدید ایکس ویژن به دلیل عدم برخورداری از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز و عدم برخورداری از پورت HDMI 2.1 برای بازی با کنسول‌های جدید نسل نهمی یعنی پلی‌استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس مناسب نیستند.

در کل تلویزیون‌های میان‌رده برای گیمینگ گزینه‌های چندان مناسبی نیستند؛ زیرا فناوری‌های و حالت‌های لازم برای گیمینگ مثل حالت بازی، نرخ رفرش متغیر (VRR) یا حالت خودکار کاهش تأخیر (ALLM) در این تلویزیون‌ها دیده نمی‌شود؛ بنابراین تنظیمات آن‌ها هنگام بازی بهینه‌سازی نمی‌شوند.

در ضمن تلویزیون‌های میان‌رده دارای زمان پاسخگویی مناسب و اینپوت لگ پایین که دو ویژگی ضروری برای یک تلویزیون گیمینگ خوب محسوب می‌شود، نیستند. فقدان این دو ویژگی باعث می‌شود تصاویر بازی‌ها روان نمایش داده نشود و فاصله بین زدن دکمه‌های دسته کنسول یا کامپیوتر و مشاهده واکنش بازی به زدن دکمه‌ها افزایش یابد. این اتفاق در بازی‌های هیجان‌انگیز مانند بازی‌های تیراندازی که حتی صدم ثانیه‌ها نیز اهمیت دارد، اصلاً اتفاق خوشایندی نیست و حتی در برخی از مواقع می‌تواند به شکست بازیکن نیز منجر شود.

عدم برخورداری از قابلیت ارتقای وضوح تصاویر (upscaling)

متأسفانه تلویزیون‌های ۴K جدید ایکس ویژن نیز مانند تلویزیون‌های ۴K قبلی این برند فاقد قابلیت ارتقاء وضوح تصاویر HD و Full HD به ۴K هستند؛ بنابراین ممکن است در هنگام تماشای تصاویر HD و Full HD با این تلویزیون‌ها تصویر چندان خوبی را مشاهده نکنید و تنها در هنگام تماشای محتوای ۴K در این تلویزیون‌ها شاهد عملکرد خوب این تلویزیون‌ها باشید.

از میان تلویزیون‌های ایرانی تنها تلویزیون‌های ۴K سام الکترونیک و برخی از تلویزیون‌های اسنوا دارای این قابلیت هستند؛ قابلیت Upscaling در بسیاری از تلویزیون‌های ۴K میان‌رده خارجی از جمله تلویزیون‌های برندهای ال‌جی و سامسونگ دیده می‌شود. در کل تلویزیون‌های ۴K سونی بهترین عملکرد را در ارتقای وضوح تصاویر HD و Full HD دارند؛ حتی تلویزیون‌های عمده و ارزان‌قیمت این برند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تلویزیون ۳۲ اینچ+ قیمت

نوع پنل

در تلویزیون‌های سری ۸ ایکس ویژن از پنل‌های IPS با درجه کیفی بالا استفاده شده است. مهم‌ترین خصیصه پنل‌های IPS زاویه دید بالا و ۱۷۸ درجه آن‌هاست؛ بنابراین از هر زاویه‌ای (حتی زوایای کناری) به این تلویزیون‌ها نگاه کنید، کیفیت تصاویر کاهش پیدا نمی‌کند و ثبات رنگ‌ها حفظ می‌شود (میزان اشباع رنگ‌ها کاهش نمی‌یابد و رنگ‌ها تغییر نمی‌کنند؛ مثلاً رنگ سیاه به‌صورت خاکستری نمایش داده نمی‌شود).

از دیگر مزایای پنل IPS می‌توان به مقاومت بالای این تلویزیون‌ها در برابر ضربه، دقت رنگ بالای آن‌ها، نمایش رنگ‌های سبز و قرمز با غنای بیشتر و نمایش طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها اشاره کرد.

البته پنل‌های IPS در زمینه ایجاد کنتراست مناسب و نمایش رنگ مشکی به‌ صورت عمیق و غنی عملکرد چندان خوبی ندارند و اگر دوست دارید تصاویری با کنتراست بالا مشاهده کنید و رنگ مشکی را واقعاً مشکی ببینید (نه خاکستری تیره!)، باید به فکر خرید تلویزیون‌هایی دارای پنل VA باشید.

البته تلویزیون‌های VA اصلاً زاویه دید خوبی ندارند و برای مشاهده تصاویر با بالاترین ممکن باید درست روبروی تلویزیون بنشینید. چنانچه از زوایای کناری به این تلویزیون‌ها نگاه کنید. کیفیت تصاویر کاهش محسوسی خواهد داشت؛ بنابراین اگر معمولاً خانوادگی تلویزیون نگاه می‌کنید یا قصد دارید تلویزیون را در مکان‌های عمومی  مثل سالن‌های انتظار و اجتماعات نصب کنید، توصیه می‌کنیم از خرید تلویزیون‌های VA صرف‌نظر کنید.

لازم به توضیح است پنل‌های تلویزیون‌های سری ۸ ایکس ویژن پنل‌هایی با درجه کیفی A+ هستند که از مقاومت بیشتری نسبت به پنل‌های معمول برخوردار هستند. شفافیت این پنل‌ها نیز بیش از سایر پنل‌هاست و مشکل آزاردهنده نشت نور و هاله نور در تلویزیون‌های دارای این پنل دیده نمی‌شود.

نوع نور پس‌زمینه

تلویزیون‌ ایکس ویژن سری ۸ ایکس مانند تلویزیون‌های قبلی این برند و تمام تلویزیون‌های ۴K ایرانی و حتی تلویزیون‌های میان رده برندهای خارجی مطرح دارای نور پس‌زمینه Edge LED یا ELED هستند. در این سیستم نور پس‌زمینه دیودهای LED تأمین‌کننده نور پس‌زمینه تنها در لبه‌های پنل تعبیه شده‌اند. اگرچه استفاده از این نوع سیستم نور پس‌زمینه باعث می‌شود ضخامت تلویزیون و هزینه تولید آن کاهش یابد؛ اما این تلویزیون‌ها دارای کنتراست مطلوبی نیستند و در نمایش رنگ مشکی عمیق هم عملکرد چندان خوبی ندارند

در هنگام نمایش تصاویر بسیار روشن با پس‌زمینه بسیار تاریک در این تلویزیون‌ها به‌ خوبی متوجه می‌شویم که هاله نور آزاردهنده‌ای در لبه‌های تصویر وجود دارد و این هاله نور کنتراست تصاویر را به‌ شدت کاهش می‌دهد، چنانچه دوست دارید تصاویری با کنتراست بالا ببینید و از رنگ مشکی عمیق لذت ببرید، تلویزیون‌های دارای سیستم نور پس‌زمینه Direct LED را برای خرید انتخاب کنید. در این تلویزیون‌ها دیودهای LED تأمین‌کننده نور پس‌زمینه به‌جای لبه‌های پنل در پشت پنل تعبیه شده‌اند.

این نوع سیستم نور پس‌زمینه باعث می‌شود نوردهی با دقت بیشتری انجام شود و تصاویر دارای کنتراست بهتری باشند. هرچقدر تعداد دیودهای LED بیشتر باشد، کنتراست تصاویر نیز به همان میزان بیشتر می‌شود و رنگ مشکی عمیق‌تر نمایش داده می‌شود. در ضمن در این تلویزیون‌ها دیگر شاهد مشکل هاله آزاردهنده نیستیم و نقاط روشن تصویر کاملاً روشن و نقاط تیره تصویر کاملاً تیره نمایش داده می‌شوند.

در تلویزیون‌هایی که دیودهای LED در تمام نقاط پنل قرار گرفته‌اند (به این تلویزیون‌ها تلویزیون‌های Full local dimming گفته می‌شود) شاهد تصاویری با کنتراست بسیار بالا و مطلوب و مشکی کاملاً عمیق و تیره هستیم؛ البته تنها تلویزیون‌های رده‌بالا دارای این سیستم نور پس‌زمینه هستند.

کیفیت صدا

تلویزیون‌های سری ۸ ایکس ویژن دارای ۲  بلندگوی ۱۲ واتی هستند و مجموع توان آن‌ها به ۲۴ وات می‌رسد. تلویزیون‌های ایکس ویژن در کل در زمینه کیفیت صدا عملکرد خوبی دارند و در آن‌ها از بلندگوهای ساخت برند مطرح هارمن کاردن استفاده شده است.

فناوری‌های صوتی تلویزیون‌های جدید ایکس ویژن به شرح زیر هستند:

برخورداری از بلندگوهای Front speaker

سیستم بلندگوهای Front speaker به گونه‌ای است که صدا را به سمت جلو هدایت می‌کنند و این‌گونه صدا بهتر به مخاطب انتقال داده می‌شود و مخاطب صدای فراگیر بهتری را می‌شنود. در واقع چنین بلندگوهایی با هدف ایجاد صدای فراگیر قوی‌تر و افزایش قدرت صوتی تلویزیون مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: عرضه نسل جدید تلویزیون‌های Dual Cell هایسنس با قابلیت ۴K

سیستم صوتی Pure sound

تلویزیون‌های ایکس ویژن به خاطر برخورداری از این سیستم صوتی صدای واضحی را پخش می‌کنند. وجود  این فناوری در کنار پشتیبانی از صدای دالبی باعث می‌شود در هنگام تماشای فیلم‌های دارای صدای با کیفیت از کیفیت صدای آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

بیشتر بخوانید: تلویزیون شیائومی چه ویژگی‌هایی دارند؟  

معایب صوتی تلویزیون‌های جدید ایکس ویژن

در زمینه صوتی این برند در تولید محصولاتش هنوز نواقصی دارد که آن را تکمیل نکرده است. از جمله ایرادات صوتی تلویزیون ایکس ویژن می‌توان به موارد زیر اشاره کنیم:

نداشتن قابلیت فرمت DTS

یکی از باکیفیت‌ترین فرمت‌های صوتی، فرمت DTS  است که وضوح بسیار بالایی دارند. به طور کلی فیلم هایی که دارای فرمت Full HD و واقعی،  قابلیت انتشار با این فرمت صوتی را درند. زیرا غیرفشرده هستند و می توانند به راحتی جزئیات صدا را با وضوحی باورنکردنی پخش کنند. یکی دیگر از ویژگی های فرمت DTS، پشتیبانی از صدای ۸ کاناله نیز هست که  بیت‌ریت بالایی (معمولاً در حدود ۱٫۵ تا  ۴ مگابایت در ثانیه) دارند.

حالا مشکل تلویزیون ایکس ویژن این است که فرمت DTS را ندارد. اما یک راه حل دارید و آن اینکه از طریق تلویزیون، فرمت فیلم را با نرم‌افزارهای تبدیل فرمت به فرمت‌های قابل پخش تبدیل کنید.

البته این کار به زمان زیادی نیاز دارد و از سوی دیگر سیستم را کاملاً درگیر می‌کند. حالا فرض کنید سیستم شما قدیمی ‌است و پردازنده قدرتمندی هم ندارد. با این حساب زمان زیادی را باید صرف تغییر فرمت فیلم کنید. مشکل دیگر این است که کیفیت صدای فیلم به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

عدم برخورداری از ساب ووفر

عدم برخورداری از ساب ووفر داخلی باعث می‌شود تلویزیون‌های ایکس ویژن نتوانند صدای بأس باکیفیتی را تولید کنند؛ البته تمام تلویزیون‌های میان‌رده فاقد ساب ووفر داخلی هستند.

عدم برخورداری از فناوری‌های بهبوددهنده عملکرد تلویزیون در پخش صدا

متأسفانه تلویزیون‌های جدید ایکس ویژن فناوری خاصی برای بهبود عملکردشان در پخش صدا ندارد؛ اما تلویزیون‌های جی‌پلاس که از رقبای اصلی تلویزیون‌های ایکس ویژن محسوب می‌شوند. دارای فناوری adaptive sound هستند. وجود این فناوری باعث می‌شود حجم صدای تلویزیون متناسب با محتوای در حال پخش تغییر کند؛ مثلاً زمانی که صحنه‌هایی مثل انفجار یا خودروهای در حال تعقیب با موتورهای در حال غرش نمایش داده می‌شوند، صدای تلویزیون افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین سیستم عامل‌های تلویزیون‌های هوشمند کدامند؟

سیستم عامل و قابلیت‌های هوشمند

سیستم عامل و قابلیت های هوشمند

بدون تردید سیستم عامل تلویزیون‌ ایکس ویژن سری ۸ می‌تواند بیشترین انگیزه را برای خرید این تلویزیون‌ها در خریداران ایجاد کند. تلویزیون های سری ۸ ایکس ویژن دارای اندروید ۱۰ هستند که تضمین‌کننده اجرای روان اپلیکیشن‌ها و اجرای اکثر اپلیکیشن‌ها در این تلویزیون‌هاست.

نکته مهم در مورد اندروید مورد استفاده در تلویزیون‌های سری ۸ ایکس ویژن این است که در این تلویزیون‌ها از نسخه متن باز اندروید یا Android Open Source Project یا AOSP استفاده شده است.  در این نسخه از اندروید دیگر محدود به اپلیکیشن‌های گوگل پلی استور نیستید و می‌توانید از اپلیکیشن‌های سایر اپ استورها که روی اندروید قابل نصب هستند، استفاده کنید.

تلویزیون ایکس ویژن سری ۸ مجهز به دو قابلیت WiFi Direct و WiFi Screen Mirror هستند که به تسهیل ایجاد ارتباط بی‌سیم بین تلویزیون‌ها و گوشی‌ها و تبلت‌های‌ سازگار با این فناوری کمک می‌کند.

با استفاده از فناوری WiFi Direct می‌توانید فایل‌های چند رسانه‌ای مثل تصاویر و ویدیوها را به‌راحتی روی تلویزیون نمایش دهید. فناوری WiFi screen Mirror نیز این امکان را برای شما فراهم می‌کند که تنها با اتصال تلویزیون و گوشی یا تبلت به یکدیگر بدون نیاز به اینترنت و تنها با استفاده از یک روتر  ارتباط بی‌سیم بین دو دستگاه را برقرار کنیم و هر آنچه را که در نمایشگر گوشی یا تبلت در حال نمایش است، روی نمایشگر بزرگ تلویزیون ببینیم.

سخت‌افزار

سخت‌افزار تلویزیون‌ ایکس ویژن سری ۸ در حد متوسط است. این تلویزیون‌ها دارای پردازنده ۶۴ بیتی CA55x4 با سرعت ۱٫۶ گیگاهرتز دارند و در تلویزیون‌های میان‌رده شیائومی نیز استفاده شده است.

پردازنده گرافیکی این تلویزیون‌ها هم پردازنده Mali-G31 است که پردازنده‌ای اقتصادی محسوب می‌شود؛ بنابراین قدرت پردازش گرافیکی تلویزیون‌های جدید ایکس ویژن چندان مناسب نیست. در این تلویزیون‌ها از رم ۲ گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۶ گیگابایتی استفاده شده است. در کل می‌توان گفت سخت‌افزار این تلویزیون در حد متوسط  روبه ضعیف است و برای تلویزیون اندرویدی چندان مناسب نیست.

بدون تردید چنین سخت‌افزاری گاهی اوقات باعث هنگ کردن تلویزیون و کاهش سرعت آن می‌شود و زمان راه‌اندازی و لودینگ اولیه آن را نیز کاهش می‌دهد. در کل توصیه می‌کنیم برای استفاده راحت‌تر از اندروید تی وی و لذت بیشتر در هنگام استفاده از این سیستم‌عامل، به فکر خرید یک اندروید تی وی حرفه‌ای با سخت‌افزار قدرتمند باشید.

پورت‌ها و فناوری‌های ارتباطی

تلویزیون‌های سری ۸ ایکس ویژه از نظر تنوع پورت‌ها و تعداد آن‌ها در سطح خوبی قرار دارند؛ این تلویزیون‌ها دارای یک پورت USB 3 و یک پورت USB 2، سه پورت HDMI، یک پورت کامپوزیت و یک پورت اپتیکال برای انتقال صدا هستند. تلویزیون‌های سری ۸ ایکس ویژن دارای بلوتوث و وای فای هستند.

وجود پورت USB 3.0 در این تلویزیون‌ها یک مزیت خوب محسوب می‌شود و با استفاده از آن می‌توانید محتوای HDR را روان و بدون لگ و تأخیر ببینید پورت USB 2.0 نیز امکان اتصال وسایل جانبی مختلف دارای پورت USB را به تلویزیون فراهم می‌کند.

پورت اپتیکال پورتی نوری است که از طریق آن می‌توانید صدای دیجیتالی را با کابل اپتیکال بدون هیچ گونه نویزی انتقال دهید.

بیشتر بخوانید: تلویزیون شیائومی چه ویژگی‌هایی دارند؟

معایب تلویزیون‌های ایکس ویژن در زمینه پورت‌ها

معایب پورت‌های تلویزیون ایکس ویژن هم عبارت است از:

عدم برخورداری از پورت HDMI ARC

به دلیل اینکه تلویزیون‌های جدید ایکس ویژن فاقد پورت HDMI ARC  هستند، نمی توانید صدای دیجیتال را از تلویزیون به سیستم‌های صوتی خارجی مانند ساندبار و سینماهای خانواده انتقال دهید؛ بنابراین برای انجام این کار ناگزیر به استفاده از کابل و پورت اپتیکال هستید که توانایی انتقال صدای ۸ کاناله (۷٫۱) را ندارید و تنها می‌توانید از آن برای انتقال صدای ۶ کاناله (۵٫۱) داستفاده کنید.

طراحی

تلویزیون‌های جدید ایکس ویژن طراحی جذاب و مدرنی دارند و قاب اطراف نمایشگر آن‌ها نیز تقریباً دیده نمی‌شود. در ضمن پایه‌های تلویزیون نیز که خمیده هستند، طراحی جذابی دارند و حس خوبی را به شما القا می‌کنند.

امکانات جانبی

از امکانات جانبی شاخص تلویزیون‌های جدید ایکس ویژن تنها می‌توان به برخورداری از گیرنده دیجیتالی داخلی DVB 2  با قابلیت دریافت شبکه‌های HD جدید صدا و سیما و همچنین پشتیبانی از فرمت HEVC  یا H.265 اشاره کرد.

در صورتی که تلویزیون از فرمت HEVC H.265 پشتیبانی کند، می‌توانید از تماشای محتوای HEVC H.265 نیز لذت ببرید. محتوای HEVC H.265 بیت‌ریت پایین‌تری (شاخص تعیین‌کننده کیفیت) نسبت به MPEG 4 H.264 دارد و در نتیجه حجم آن نیز کمتر است؛ اما کیفیت آن با محتواهای MPEG 4 H.264 دارای بیت‌ریت بالاتر، یکسان است و حتی ممکن است کیفیت بالاتری نیز داشته باشد.

با دانلود محتواهای H.265 می‌توانید در مصرف حجم اینترنت خود تا میزان زیادی صرفه‌جویی کنید؛ البته در حال حاضر به دلیل اینکه هنوز پلیرهای زیادی از این کدک پشتیبانی نمی‌کنند، میزان محتوای منتشرشده H.265 نسبت به محتوای H.264 به میزان قابل‌توجهی کمتر است؛ اما مطمئناً در آینده محتواهای بسیار بیشتری با این کدک منتشر می‌شوند و احتمالاً در چند سال آتی کدک H.264 به‌کلی منسوخ خواهد شد.

تلویزیون‌های جدید ایکس ویژن مانند تمام تلویزیون‌های جدید قابلیت ضبط برنامه روی حافظه‌های خارحی را دارند (قابلیت PVR).

در ضمن این تلویزیون‌ها دارای قابلیت تایم شیفتینگ (Time Shifting) نیز هستند؛ با استفاده از این قابلیت می‌توانید برنامه در حال پخش را ضبط کنید و در حالی ‌که تلویزیون در حال ضبط برنامه است، می‌توانید زمان برنامه را به عقب بازگردانید و بخش مورد نظر را تماشا کنید. زمانی که برنامه را به عقب باز می‌گردانید، ضبط ادامه برنامه بدون هیچ مشکلی ادامه پیدا می‌کند و اصلاً نباید نگران این موضوع باشید.

بیشتر بخوانید: انواع مدل میز تلویزیون دیواری ساده و شیک +قیمت

 

قیمت و گارانتی

متاسفانه در حال حاضر قیمت هیچ یک از تلویزیون‌های ایکس ویژن در دسترس نیست. این تلویزیون‌ها همراه با گارانتی دوساله مادیران عرضه می‌شوند. برند ایکس ویژن به دست مادیران تاسیس شده است که یکی از شرکت‌های مطرح کشور در زمنینه ارائه خدمات گارانتی و خدمات پس از فروش محسوب می‌شود.

شماره تماس دفتر مرکزی مادیران: ۰۲۱۸۲۲۶۶

آدرس دفتر مرکزی: تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، نبش شیخ بهائی جنوبی، پلاک ۱۱۰-۱۱۲، طبقه همکف، فروشگاه مرکزی مادیران

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 4.3 / 5. تعداد آرا: 16

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۴۰۰/۰۳/۰۸
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | بهترین تلویزیون‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟
    جولای 1, 2021

    […] بیشتر بخوانید: مشخصات فنی تلویزیون ایکس ویژن سری ۸+مزیت‌ها و معایب […]

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | بررسی و مقایسه تلویزیون‌های سام الکترونیک و جی پلاس/ کدام را بخریم؟
    جولای 1, 2021

    […] بیشتر بخوانید: مشخصات فنی تلویزیون ایکس ویژن سری ۸+مزیت‌ها و معایب […]

    ارژنگ
    نوامبر 25, 2022

    خیلی مفید بود. استفاده کردم. دستتان درد نکند.

    حمید محمدی
    ژانویه 2, 2023

    زحمت کشیده بودید تشکر

لینک کپی شد!