تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

تخفیف‌های جشنواره‌های فروش لوازم خانگی چه قدر واقعی است؟

بازی با اعداد در جشنواره‌های فروش لوازم خانگی

اخبار تصلا
تصلا–تخفیف در جشنواره فروش لوازم خانگی باعث سلب اعتماد مشتریان می‌شود. فروشندگان لوازم خانگی می‌گویند در شرایطی که قدرت خرید مردم به شدت تقلیل یافته و آنها تنها در دقیقه ۹۰ و از سر اجبار و ناچاری به این بازار مراجعه می‌کنند تا در اکثر مواقع جهیزیه فرزندان خود را تهیه یا لوازم خراب‌شده را […]

تصلاتخفیف در جشنواره فروش لوازم خانگی باعث سلب اعتماد مشتریان می‌شود. فروشندگان لوازم خانگی می‌گویند در شرایطی که قدرت خرید مردم به شدت تقلیل یافته و آنها تنها در دقیقه ۹۰ و از سر اجبار و ناچاری به این بازار مراجعه می‌کنند تا در اکثر مواقع جهیزیه فرزندان خود را تهیه یا لوازم خراب‌شده را تعمیر کنند.

در این میان برخی تولیدکنندگان ایرانی سعی دارند با کاربرد کلیدواژه‌هایی مثل «جشنواره» یا «کارت‌های تخفیف» مشتریان را به خرید ترغیب کنند که در صورتی که نهایتا به نفع مشتری باشد، اقدام مناسبی است. اما در شرایطی تخفیف در جشنواره‌های فروش لوازم خانگی برندهای مختلف مطرح می‌شود که بعضا قبل از برگزاری جشنواره با افزایش نرخ محصولات، تخفیف‌های کاذب به مشتریان ارائه می‌شود. در حالی که تنها با یک حساب و کتاب ساده می‌توان به این نتیجه رسید که تخفیف ارائه‌شده، همان قیمت قبلی محصول خریداری‌ شده است.

در ادامه یک نمونه از تخفیف در جشنواره فروش لوازم خانگی مورد بررسی قرار گرفت. در گزارش‌های بعدی جشنواره‌های تخفیف سایر برندها نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تخفیف در جشنواره فروش لوازم خانگی

در جشنواره بهاره برند «دوو» کارت‌های تخفیفی به مشتریان تعلق می‌گیرد که به دو دسته مناطق عادی و ویژه هم تقسیم‌بندی شده است که به این معناست که مناطق ویژه دریافت‌کننده تخفیف بیشتری توسط شرکت خواهند بود.

اما آیا این شرکت تخفیف‌های واقعی برای محصولاتش در نظر گرفته؟ در بخش هدایای جشنواره بهاره «دوو »در سایت این شرکت، تلویزیون‌های هوشمند تا ۴ میلیون تومان دارای کارت‌های هدیه هستند.

یک نمونه از تخفیف در جشنواره فروش لوازم خانگی وقتی تلویزیون هوشمند Ultra HD دوو سایز ۷۵ اینچ مدل DSL-75K5700U برای خرید انتخاب می‌شود، قیمت آن ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قید شده است که اگر بنا به گفته مسئولان در خردادماه امسال، قیمت لوازم خانگی ۱۰ درصد گران شده باشد، با لحاظ تخفیف‌های ارائه‌شده که برای مناطق عادی، ۳۵۰ هزار تومان و برای مناطق ویژه، ۴۰۰ هزار تومان است، در واقع مشتری همان قیمت قبل از افزایش ۱۰ درصدی محصول (با تخفیف مناطق عادی، یک میلیون گران‌تر) را پرداخت می‌کند و به معنای واقعی مشمول تخفیف‌های ویژه نیست.

برای بررسی بیشتر تخفیف در جشنواره فروش لوازم خانگی این بار قیمت یک محصول ارائه‌شده در جشنواره بهاره دوو را در سایت‌های دیگر جست‌و‌جو کنیم. اینبار روی بخش یخچال‌های ساید بای ساید جشنواره «دوو »کلیک می‌کنیم.

در قسمت مشاهده هدایای مدل‌ها، وارد بخش مشاهده یخچال‌ها می‌شویم، برای نمونه یخچال فریزر ساید بای ساید بزرگ طرح استیل پرایم ۳ در دوو مدل D4S-0036SSرا انتخاب می‌کنیم، این محصول با قیمت ۵۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در وبسایت شرکت موجود است.

در ادامه، سری به سایت دیجی کالا می‌زنیم که همین محصول در آن، با قیمت ۵۲ میلیون تومان عرضه شده است. این مدل یخچال از ۴۷ میلیون و ۹۴۳ هزار تومان تا ۵۵ میلیون و ۷۵۹ هزار ۵۳۹ تومان در سایت ترب، قیمت‌گذاری شده است. «دوو» برای این محصول تخفیف ۳ میلیون تومانی برای مناطق عادی و ۴ میلیون تومانی برای مناطق ویژه در جشنواره بهاره در نظر گرفته است.

بررسی روند قیمت‌ها در سایت ترب، در بازه زمانی یک ساله، نشان می‌دهد میانگین قیمت (خط سبز) یخچال فریزر ساید بای ساید بزرگ طرح استیل پرایم ۳ در دوو مدل D4S-0036SS، در خردادماه سال گذشته، ۳۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و کمترین قیمت آن که به رنگ آبی در این نمودار مشخص شده، ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است.

میانگین قیمت این محصول در مدت مشابه سال جاری (۱۸ خرداد ۱۴۰۰)، ۵۱ میلیون و ۸۴ هزار و ۶۱۷ تومان و کمترین قیمت آن ۴۷ میلیون و ۹۴۳ هزار تومان مشخص شده است. با محاسبه درصد تغییرات میانگین قیمت، به عدد تقریبی ۴۶٫۵۸ درصد می‌رسیم که تخفیف ۳ یا ۴ میلیونی در مقابل این میزان افزایش قیمت در یک بازه یک ساله ناچیز است.

تخفیف‌های یخچال سایت دوو

یخچال فریز ساید بای ساید بزرگ طرح استیل پرایم ۳ در دوو

 قیمت یخچال و فریزر ساید بای ساید دوو مدل D4S-0036SS  درسایت دیجی کالا

 

 قیمت یخچال و فریزر ساید بای ساید دوو مدل D4S-0036SS  درسایت ترب

قیمت یخچال دوو در خرداد ماه ۹۹ در سایت ترب

قیمت یخچال دوو در اسفند ۹۹ در سایت ترب

قیمت یخچال دوو در خرداد۱۴۰۰ در سایت ترب

یخچال فریزر ساید بای ساید متوسط طرح استیل پارامو دوو مدل D4S-3340SS هم که یکی دیگر از محصولات دوو است که در جشنواره بهاره به چشم می‌خورد، در سایت خود شرکت تولیدکننده، به بهای ۳۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان موجود است، در دیجی کالا با تخفیف ۴ درصدی ۳۲ میلیون و ۳۰۰ تومان قیمت خورده و همین کالا در سایت ترب از قیمت ۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا ۳۶ میلیون تومان در فروشگاه‌های آنلاین عرضه شده است.

اما تغییرات قیمتی این کالا را در یک بازه زمانی کوتاه‌تر بررسی می‌کنیم. در حالی که نمودار ترب، میانگین قیمت این کالا را در ۱۲ اردیبهشت سال جاری، ۳۲ میلیون و ۱۰۶ هزار و ۷۶۷ تومان نشان می‌دهد، در ۱۱ خرداد ماه، قیمت آن به ۳۲ میلیون و ۴۲۲ هزار و ۳۲۲ تومان رسیده است که نشان از افزایش قیمت تقریبا حدودا ۳۱۵ هزار تومانی دارد.

 

تلویزیون هوشمند Ultra HD دوو سایز ۶۵ اینچ مدل DSL-65K5700UL  که هم که در سایت این شرکت به قیمت ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده، از قیمت ۲۱ میلیون و ۳۹۹ هزار تا ۲۳ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان در سایت ترب در فروشگاه‌های مختلف مشاهده می‌شود.

نگاهی هم به تغییرات قیمتی این محصول و تخفیف در جشنواره فروش لوازم خانگی می‌اندازیم. در این مقایسه، یک بازه زمانی کوتاه‌تری را در نظر می‌گیریم. این مدل تلویزیون که میانگین قیمت آن در ۱۸ اسفند سال گذشته، ۲۱ میلیون و ۷۴۲ هزار تومان بوده، در ۲۶ فروردین سال جاری به قیمت ۲۱ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان، و در ۲۱ خردادماه امسال به ۲۲میلیون و ۵۱۹ هزار و ۷۵۷ تومان رسیده است که آخرین قیمت در مقایسه با اسفندماه گذشته رشد حدودا ۳٫۵۷ درصدی داشته که عملا تخفیف ۲ میلیونی مناطق عادی به چشم نمی‌آید.

 

قیمت ماشین لباسشویی سفید درب از جلو ۸ کیلویی دوو سری Young مدل DWK-Young86C که ۱۳ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان در سایت دوو به نمایش درآمده، از ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ترب قیمت‌گذاری شده است. میانگین قیمتی این محصول در شهریور سال ۹۹ در سایت ترب، ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

البته، شرکت دوو برای این محصول و برای مناطق عادی تخفیف یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی در نظر گرفته که در ضمن نباید از افزایش ۱۰ درصدی محصولات لوازم خانگی آن طور که منابع رسمی می‌گویند، غافل ماند که عملا رقم تخفیف را چندان جذاب نمی‌کند.

افزایش قیمت بیش از ۱۰درصد!

طبق مشاهدات میدانی، قیمت محصولات لوازم خانگی ایرانی با افزایش قابل توجهی همراه بوده؛ به گونه‌ای که برخی فروشندگان بازار امین حضور پیش از این به «تصلا» گفته بودند شرکت‌های داخلی در این زمینه دلبخواهانه عمل می‌کنند و قیمت محصولات ۱۵ تا ۲۰ درصد گران شده است. البته فروشنده‌ای نیز به افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت‌ها از سال گذشته تا کنون اشاره کرد. قیمت‌هایی که از صبح تا بعدازظهر یک روز تغییر می‌کنند و دود این تغییرات شدید قیمتی، هم به چشم مصرف‌کننده می‌رود و هم به ضرر فروشنده تمام می‌شود.

البته مدافعان این وضع می‌گویند که افزایش قیمت لوازم خانگی اجتناب‌ناپذیر است. به گفته آنها با توجه به افزایش ۳۹ درصدی دستمزد کارگران و افزایش نرخ مواد اولیه به‌خصوص مس، فولاد و آلومینیوم، تولیدکننده لوازم خانگی چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارد چراکه قیمت هر کالایی متأثر از نرخ مواد اولیه و هزینه‌هاست. این در حالی است اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران، اخیرا گفته است: «فروش لوازم خانگی در راکدترین حالت خود به سر می‌برد ولی انجمن لوازم خانگی همینطور قیمت لوازم خانگی را بالا می‌برد.»

وی ادامه داد: «وقتی ۷٠ درصد مواد اولیه در داخل کشور تولید می‌شود و قیمت دلار هم پایین آمده، این افزایش قیمت بی‌رویه محصولات چه معنایی دارد؟! یخچالی که سال۹۶ یک‌ونیم میلیون تومان بود الان ۳٠ میلیون فروخته می‌شود در حالی که حقوق کارگر خیلی کم افزایش پیدا کرده است.»

افزایش نرخ ارز هم که هر بار به‌عنوان عاملی برای افزایش چندباره محصولات لوازم خانگی از سوی مدافعان این وضع عنوان می‌شود، در صورت کاهش، توسط این عده نادیده گرفته شده و محلی از اعراب نیست.

اخیرا، یک فروشنده لوازم خانگی در خیابان امین حضور به «تصلا» گفته بود که «وقتی قیمت دلار حتی هزار تومان بالا می‌رود، اجناس یک میلیون تومان گران می‌شوند اما با کاهش قیمت ارز، ارزانی اجناس حدود ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود؛ موضوعی که به ضرر مصرف‌کننده و فروشنده است.»

بازگشت اعتماد عمومی؛ شرط رونق تولید 

 از بین رفتن اعتماد مشتری ایرانی در اثر تخفیف در جشنواره فروش لوازم خانگی ساختگی هم، سبب شده تا به قول کسبه بازار، آنها ترجیح بدهند دو یا سه میلیون بیشتر هزینه کنند و کالاهای قاچاق اما با برندهای معتبر هرچند بدون گارانتی بخرند که از کیفیت آنها خیالشان راحت است.

افزون بر این، رواج تخفیف‌های بعضا صوری در حالی اتفاق افتاده که امسال تحت عنوان «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری شده و عملا این امر به معنای ضربه به تولید داخلی است، چراکه اعتماد مصرف‌کننده را نابود می‌سازد. به گواه خود فروشندگان این بخش نیز، برخی تولیدکنندگان ایرانی نیاز مشتریان را در نظر نمی‌گیرند و در مقابل هم مشتریان به اجناس آنها اعتماد نمی‌کنند.

 اکنون در شرایطی که برخی شرکت‌ها بر حمایت از تولید داخلی تاکید می‌ورزند، ضروری است اعتماد مشتریان را با ارائه تخفیف‌های واقعی یا سایر امتیازات برای محصولات با کیفیت جلب کنند تا چرخ‌های اقتصاد کشور نیز به حرکت درآیند که نتیجه آن تقویت تولید و رشد اشتغالزایی است.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 4.7 / 5. تعداد آرا: 3

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سوسن یحیی پور
۱۴۰۰/۰۴/۱۲
سوسن یحیی‌پور هستم؛ فارغ‌التحصیل رشته روابط بین‌الملل در مقطع کارشناسی ارشد. فعالیت خبری و مطبوعاتی خودم رو در حوزه بازرگانی و اصناف از سال 94 آغاز کردم. در حال حاضر هم در بخش تحریریه تصلا مشغول به تولید محتوا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!