تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

اتصال لپ‌تاپ به تلویزیون با ساده‌ترین روش‌ها

راهنمای استفاده
استریم کردن فایل‌های ویدیویی و صوتی و نمایش تصاویر لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها  و میرر کردن نمایشگر آن‌ها در تلویزیون قابلیت جالبی است که می‌تواند تماشای فیلم، انجام بازی با لپ‌تاپ و کامپیوترها را بسیار لذت‌بخش و ارائه مطالب استفاده از آن‌ها را نیز بسیار راحت‌تر کند.

با اتصال لپ تاپ به تلویزیون می‌توانید از این دستگاه درست مثل گوشی از برنامه‌ها و فیلم‌های آنلاین دیدن کنید. استریم کردن فایل‌های ویدیویی و صوتی و نمایش تصاویر لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها  و میرر کردن نمایشگر آن‌ها در تلویزیون قابلیت جالبی است که می‌تواند تماشای فیلم، انجام بازی با لپ‌تاپ و کامپیوترها را بسیار لذت‌بخش و ارائه مطالب استفاده از آن‌ها را نیز بسیار راحت‌تر کند.

تصلا – بدون تردید نمایشگر کوچک لپ‌تاپ یا کامپیوتر برای تماشای فیلم یا بازی اصلاً مناسب و لذت‌بخش نیست. گاهی اوقات هم می‌خواهید محتوای لپ‌تاپ خود را برای تعداد زیادی از افراد نمایش دهید. طبیعتاً در چنین مواقعی باید لپ‌تاپ یا کامپیوتر را یا به ویدیو پروژکتور یا تلویزیون متصل کنید. اما چه روش‌هایی برای اتصال لپ تاپ به تلویزیون وجود دارد؟ در ادامه با سایت اخبار لوازم خانگی تصلا همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

چرا اتصال لپ تاپ به تلویزیون ؟

ویدیو پروژکتورهای دارای وضوح ۴K یا Full HD یا حتی HD بسیار گران‌قیمت هستند. از سوی دیگر ویدیو پروژکتور محدودیت‌ها و مشکلات خود را دارد و برای نمایش تصاویر آن باید حتماً پرده مخصوص نمایش یا سطحی کاملاً صاف و سفید در اختیار داشته باشید.

ویدئو پروژکتور یا باید در مکان مناسب و با فاصله مناسب و حساب‌شده در زیر سقف نصب شود و یا باید آن را در مکانی کاملاً مناسب و حساب‌شده روی زمین قرار دهید. در ضمن اکثر ویدئو پروژکتورها تنها برای استفاده در فضاهای بزرگ مناسب هستند و نصب پرده مخصوص نمایش یا نمایش تصاویر آن ها روی دیوار نیازمند دیواری بزرگی و کاملا سفید و مسطح است. درضمن چنانچه فردی مقابل نور ویدیو پروژکتور بایستد سایه او روی تصویر می‌افتد و تصویر خراب می‌شود.

موضوع دیگری که اتصال لپ تاپ به تلویزیون را ضروری و  استفاده از ویدئو پروژکتور را بسیار دشوار می‌کند، لزوم کم‌نور بودن محیط است و برای استفاده از ویدئو پروژکتور در محیط‌های پرنور باید از ویدئو پروژکتورهای با روشنایی بالا استفاده کنید که قیمت بالایی دارند. این معایب و محدودیت‌های استفاده از ویدئو پروژکتور باعث شده است بسیاری از افراد ترجیح دهند به‌جای ویدئو پروژکتور از تلویزیون برای نمایش تصاویر لپ‌تاپ و کامپیوترها استفاده کنند.

اگرچه حتی اندازه بزرگ‌ترین تلویزیون‌ها هم به‌اندازه حداقل سایز قابل‌استفاده برای نمایش تصاویر توسط ویدئو پروژکتورها نیست؛ اما استفاده از آن‌ها برای این هدف مشکلات و محدودیت‌های بسیار کمتری نسبت به استفاده از ویدئو پروژکتور دارد.

با اتصال لپ تاپ یا کامپیوتر به تلویزیون می‌توانید از مزایایی همچون تماشای تلویزیون و انجام بازی در نمایشگرهای بزرگ‌تر، باکیفیت‌تر و دارای زاویه دید بالاتر، استفاده از تلویزیون به‌عنوان مانیتور کامپیوتر و لذت‌بخش‌تر شدن مکالمه تصویری بهره‌مند شوید. استفاده از تلویزیون به‌عنوان مانیتور بزرگ‌تری برای لپ‌تاپ یا کامپیوتر می‌تواند روش بسیار مفیدی برای ارائه مطلب در مکان‌هایی مثل کلاس‌ها و سالن‌های اجتماعات و کنفرانس کوچک به تعداد قابل‌توجهی از افراد باشد.

در این مطلب قصد داریم تعدادی از روش‌های اتصال لپ تاپ به تلویزیون به‌صورت سیمی و بی‌سیم را معرفی کنیم و نحوه استفاده از این روش‌ها را توضیح دهیم.

بیشتر بخوانید: اتصال تلویزیون قدیمی و غیرهوشمند به اینترنت

استفاده از کابل HDMI

امروزه تقریباً تمام لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای مجهز به مادربردهای نسبتاً جدید دارای پورت HDMI هستند و این پورت در تمام تلویزیون‌های دارای وضوح HD و بالاتر نیز وجود دارد. از سوی دیگر کابل HDMI می‌تواند هم‌ صدا و هم تصویر را با کیفیت بسیار بالایی انتقال دهد.

در ضمن امروزه کابل‌هایHDMI با سطوح کیفی و رده‌های قیمتی مختلف در اندازه‌های متفاوت (از کابل‌های کوتاه تا کابل‌های بلند چند متری) در بازار به‌وفور یافت می‌شوند به همین دلیل می‌توان گفت استفاده از کابل HDMI یکی از بهترین، ساده‌ترین مقرون‌به‌صرفه‌ترین و مطمئن‌ترین روش‌های انتقال صدا و تصویر به تلویزیون است.

نحوه اتصال لپ تاپ به تلویزیون در ویندوز ۱۰ با کابل HDMI

برای پخش و نمایش محتوای لپ‌تاپ‌های و کامپیوترهای دارای ویندوز ۱۰ روی تلویزیون از طریق کابل HDMI، پس از متصل کردن دو دستگاه به یکدیگر با کابل و انتخاب ورودی HDMI موردنظر با استفاده از ریموت کنترل تلویزیون مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دکمه ویندوز را هم‌زمان با دکمه p بزنید تا کنترل پنل قابلیت windows projection باز شود. در این پنل چهار حالت وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:
  • حالت PC screen only: در این حالت حتی درصورتی‌که لپ‌تاپ یا کامپیوتر به تلویزیون متصل باشد، تصویر تنها روی نمایشگر کامپیوتر نمایش داده می‌شود.
  • حالت Duplicate: در این حالت هر آنچه را که در حال نمایش در نمایشگر لپ‌تاپ یا کامپیوتر است، در نمایشگر تلویزیون نیز می‌بینید. این حالت از نمایش تصویر را میرر کردن نمایشگر یک دستگاه روی نمایشگر دستگاه دیگر نیز می‌نامند. این حالت برای ارائه پروژه‌ها و محتوا و یا آموزش استفاده از لپ‌تاپ یا کامپیوتر مناسب است.
  • حالت Extend در این حالت بخشی از محتوای در حال نمایش در نمایشگر کامپیوتر و بخشی دیگر از آن در نمایشگر تلویزیون نمایش داده می‌شود. با استفاده از این روش می‌توانید نمایشگر کامپیوتر خود را بزرگ‌تر کنید!
  • حالت Second screen only: در این حالت نمایشگر لپ‌تاپ یا کامپیوتر خاموش می‌شود و تصویر را تنها در تلویزیون می‌بینید.
  • پس از انتخاب یکی از این حالت‌ها تلویزیون به‌صورت خودکار توسط لپ‌تاپ یا کامپیوتر شناسایی و تصویر روی آن نمایش داده می‌شود.
  • در حالت Duplicate یا میرر کردن نمایشگر نیازی به انجام تنظیمات خاص نیست؛ اما در حالت Extend باید تنظیمات لازم را انجام دهید تا تصویر به بهترین شکل ممکن در هر دو نمایشگر نمایش داده شود. برای انجام این تنظیمات پس از متصل کردن لپ‌تاپ یا کامپیوتر به تلویزیون مراحل زیر را دنبال کنید.

با راست کلیک در دسکتاپ گزینه Display Settings را انتخاب کنید. عمده تنظیمات مربوط به نمایش تصاویر در این صفحه قرار دارد. ابتدا باید موقعیت مکانی دو نمایشگر را با استفاده از دو کادر دارای شماره یک (نشان‌دهنده مانیتور لپ‌تاپ یا کامپیوتر) و دو (نشان‌دهنده تلویزیون) مشخص کنید.

اگر دوست دارید لپ‌تاپ یا کامپیوتر را در سمت راست نمایشگر قرار دهید، باید کادر مربع شکل شماره ۲ به سمت چپ کادر شماره یک انتقال دهید و اگر دوست دارید لپ‌تاپ در سمت چپ تلویزیون باشد، باید کادر شماره ۱ را به سمت چپ کادر شماره ۲ انتقال دهید. در ضمن اگر دو نمایشگر در یک سطح قرار ندارند، می‌توانید ارتفاع کادرها را نیز تغییر دهید.

در این صفحه امکان انجام تنظیمات دو نمایشگر به‌صورت جداگانه نیز وجود دارد. شما می‌توانید با انجام تنظیماتی مثل رزولوشن، نسبت تصویر و حالت نمایش و سایر تنظیمات را به‌صورت جداگانه برای هر نمایشگر انجام دهید. حتی در صورت تمایل می‌توانید تلویزیون را به‌عنوان نمایشگر اصلی انتخاب کنید.

برای انجام این کار می‌توانید شماره مربوط به تلویزیون را انتخاب و در پایین صفحه گزینه make this my main display را انتخاب کنید. معمولاً بخش عمده‌ای از جزئیات و دسکتاپ اصلی در مانیتور اصلی نمایش داده می‌شود. نوار وظیفه در هر دو نمایشگر دیده می‌شود؛ اما نوار وظیفه نمایش داده شده در نمایشگر اصلی قابلیت‌های بیشتری دارد و دسترسی به آن راحت‌تر است.

در ضمن شما می‌توانید برخی از تنظیمات مرتبط با نوار وظیفه را نیز تغییر دهید. برای انجام این کار تنها کافی است روی نوار وظیفه راست کلیک و پس از اسکرول کردن به سمت پایین گزینه Multiple display را انتخاب کنید. در این قسمت می‌توان تغییرات اندکی در رابطه با نمایش داده شدن یا نشدن نوار وظیفه در نمایشگر دوم یا محل نمایش دکمه‌های نوار وظیفه یا زمان ترکیب دکمه‌ها و برچسب‌های نوار وظیفه انجام داد.

تنظیمات مربوط به نمایش والپیپرها هم می‌توانند سفارشی‌سازی شود. شما می‌توانید والپیپرها را طوری تنظیم کنید که بخشی از آن با فرم و تناسب مناسب در نمایشگر اصلی و بخشی دیگر در نمایشگر دوم نمایش داده شود و یا می‌توانید حالتی را انتخاب کنید که به شکل کاملاً یکسان در دو نمایشگر میرر شود.

حتی می‌توانید دو والپیپر کاملاً مجزا روی دو نمایشگر داشته باشید. برای انجام این کار می‌توانید روی دسکتاپ راست کلیک و با انتخاب گزینه Personalize والپیپری را که می‌خواهید، انتخاب کنید. درصورتی‌که قصد دارید بخشی از والپیپر را در یک نمایشگر و بخشی دیگر را در نمایشگری دیگر نمایش دهید، حتماً والپیپر عریض با کیفیتی را انتخاب کنید. والپیپرهای عریض معمولاً برای نمایش در دو یا چند نمایشگر طراحی شده‌اند و در هنگام نمایش در دو نمایشگر به‌صورت غیر معمولی کشیدن نمی‌شوند یا کیفیت آن‌ها کاهش پیدا نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه گوشی را به تلویزیون وصل کنیم ؟

انواع مختلف کابل HDMI:

برای اتصال لپ تاپ به تلویزیون  چندین کابل وجود دارد که ویژگی هر یک عبارت است:

  • کابل Standard HDMI: برای نمایش محتوای ۳۰ هرتز با وضوح ۷۲۰p یا ۱۰۸۰p
  • کابل High-speed HDMI: برای نمایش محتوای ۳۰ هرتز با وضوح ۴K
  • کابل Premium High Speed HDMI: برای نمایش محتوای ۶۰ هرتز با وضوح ۴K
  • کابل Ultra High-speed HDMI: برای نمایش محتوای ۱۲۰ تا ۲۴۰ هرتز با وضوح ۱۰K

نکاتی که باید در رابطه با استفاده از کابل HDMI بدانید

برای اتصال لپ تاپ به تلویزیون حتماً از کابل باکیفیت استفاده کنید؛ زیرا کابل‌های بی‌کیفیت در برابر نویز به‌شدت آسیب‌پذیر هستند و درصورتی‌که در نزدیکی تلویزیون از وسایلی مانند گوشی بی‌سیم تلفن‌های ثابت استفاده شود و یا لامپ مهتابی در نزدیکی تلویزیون خاموش یا روشن شود، نویز شدید ایجاد می‌شود.

در چنین مواقعی در صورت استفاده از کابل بی‌کیفیت عملکرد کابل در هنگام انتقال داده‌ها مختل می‌شود و حتی ممکن است انتقال داده برای چند ثانیه متوقف شود (تصویر برای چند ثانیه قطع می‌شود)؛ اما کابل‌های با کیفیت مقاومت بسیار بالایی در برابر نویز دارند و به همین دلیل شاهد این مشکل نیستیم.

حتی‌الامکان از کابل با متراژ بالا استفاده نکنید و در صورت لزوم برای استفاده از چنین کابل‌هایی حتماً از کابل باکیفیت استفاده کنید.

برای اتصال لپ تاپ به تلویزیون استفاده از کابل‌های بسیار گران‌قیمت چندان ضروری نیست زیرا کابل‌هایی که قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه دارند نیز می‌توانند به انتظارات اکثر کاربران پاسخ دهند.

توصیه می‌کنیم در صورت تمایل برای نمایش محتوای ۱۰۸۰ یا همان Full HD از کابل High Speed نسخه ۱٫۴ استفاده کنید (برای نمایش محتوای سه‌بعدی فول اچ‌دی حتماً باید از کابل نسخه ۱٫۴ استفاده کنید).

برای نمایش محتوای ۴K 60 هرتز حتماً باید از نسخه ۲٫۰ و برای نمایش محتوای ۱۲۰ هرتز با وضوح ۴K یا محتوای ۶۰ هرتز با وضوح ۸K نیز حتما باید از کابل HDMI 2.1 استفاده کنید (البته در حال حاضر ویدیوی ۱۲۰ هرتز با وضوح ۴K وجود ندارد و تنها برخی از بازی‌های نسل نهم با این فریم ریت و رزولوشن عرضه می‌شوند و تنها تعداد انگشت‌شماری از لپ‌تاپ‌های گیمینگ بسیار رده‌بالا و گران‌قیمت مانند لپ‌تاپ‌های ریزر با کارت گرافیک سری ۳۰۰۰ دارای HDMI 2.1 هستند)

در هنگام خرید کابل HDMI مطمئن باشید که کابل تقلبی نباشد و دارای برند مطرح و شناخته شده باشد (مانند برند AmazonBlacks و BlueRigger) درصورتی‌که تلویزیون یا لپ‌تاپ شما و کامپیوتر شما فاقد پورت HDMI باشد و تنها دارای پورت‌های مثل VGA یا DVI یا USB باشد، می‌توانید از مبدل پورت‌های مختلف به HDMI  استفاده کنید که به‌راحتی در بازار یافت می‌شود (البته همان‌طور که گفتیم امروزه نمی‌توانید لپ‌تاپ، مادربرد یا تلویزیونی بدون پورت HDMI بیابید و این پورت تنها در لپ‌تاپ‌ها و مادربردهای کامل قدیمی وجود ندارد)؛ البته اکثر این مبدل‌ها کیفیت بالایی ندارند و توصیه می‌کنیم تا جای ممکن از آن‌ها استفاده نکنید.

نحوه اتصال لپ‌تاپ و کامپیوتر ویندوز ۷ به تلویزیون با کابل HDMI

برای اتصال لپ تاپ به تلویزیون دارای ویندوز ۷ به تلویزیون از طریق HDMI پس از متصل کردن لپ‌تاپ و تلویزیون به یکدیگر، وارد منوی استارت شوید و ابتدا گزینه All Programs و سپس گزینه Accessories و درنهایت گزینه Connect to a projector را انتخاب و یا دکمه‌های ویندوز و p را هم‌زمان با هم بزنید.

در مرحله بعدی نیز باید مانند ویندوز ۱۰ از میان چهار حالت Computer only و Duplicate و Extend و Projector only یک حالت را انتخاب کنید. تنظیمات مربوط به نمایشگر نیز در ویندوز ۷ مانند ویندوز ۱۰ است.

اتصال لپ‌تاپ و کامپیوتر به تلویزیون از طریق کابل USB

برای متصل کردن لپ‌تاپ یا کامپیوتر به تلویزیون از طریق کابل USB تنها کافی است پس از متصل کردن دو دستگاه به یکدیگر از طریق این کابل، تلویزیون را در ورودی USB قرار دهید درصورتی‌که کامپیوتر با موفقیت تلویزیون را تشخیص داد و پیام Detect New Hardware را مشاهده کردید، به‌راحتی می‌توانید تصویر کامپیوتر را از طریق کابل USB به تلویزیون منتقل کنید.

اتصال لپ تاپ به تلویزیون با روش بی‌سیم

بدون تردید افراد زیادی روش‌های بی‌سیم برای متصل کردن یا کامپیوتر به تلویزیون را ترجیح می‌دهند. در این روش وجود کابل شما را محدود نمی‌کند و می‌توانید لپ‌تاپ یا کامپیوتر را در هر مکانی که در محدوده برد مودم وای فای‌تان باشد، قرار دهید؛

البته در روش‌های بی‌سیم نمی‌توانید فایل‌های تصویری و صوتی حجیم و بسیار با کیفیت را بدون مشکل روی تلویزیون پخش کنید؛ زیرا طبیعتاً در روش‌های بی‌سیم محدودیت انتقال حجم داده وجود دارد و فایل‌های حجیم یا با تأخیر و به‌صورت تکه‌تکه نمایش داده می‌شوند اصلاً موفق به مشاهده آن‌ها در تلویزیون نخواهید شد.

متداول‌ترین روش‌ها برای اتصال بی‌سیم لپ‌تاپ یا کامپیوتر به تلویزیون روش‌های کروم کست، میراکست و DLNA است؛ البته روش DLNA روشی نسبتاً قدیمی است و امروزه کمتر تلویزیون یا لپ‌تاپی از آن پشتیبانی می‌کند. با این حال در ادامه به‌صورت مختصر در مورد این روش توضیح خواهیم داد. از بین کروم کست و میراکست، کروم کست روش متداول‌تری محسوب می‌شود و محبوبیت بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین سیستم عامل‌های تلویزیون‌های هوشمند کدامند؟

کروم کست

کروم کست یکی از روش‌های کاملاً متداول و کاربردی برای نحوه اتصال تلویزیون به لپ‌تاپ است. بسیاری از تلویزیون‌های هوشمند اندرویدی جدید دارای کروم کست داخلی هستند. با استفاده از این قابلیت می‌توانید تصاویر، فیلم‌ها، بازی‌ها و سایر محتوا را در نمایشگر بزرگ تلویزیون ببینید. با استفاده از این روش به‌راحتی می‌توانید محتوای برخی از اپلیکیشن‌ها را نیز روی تلویزیون نمایش دهید.

شما به لطف وجود این فناوری در تلویزیون‌ها و گوشی‌های هوشمند می‌توانید پس از برقراری بین تلویزیون و گوشی، هنگامی‌ که با لپ‌تاپ خود در حال جستجوی محتوای هستید یا با آن وبگردی می‌کنید،محتوای در حال نمایش در نمایشگر لپ‌تاپ را عینا در تلویزیون ببینید.

در ضمن شما به لطف وجود این فناوری در تلویزیون‌ها و لپتاپ‌ها می‌توانید پس از برقراری بین تلویزیون و لپ‌تاپ، هنگامی‌ که با لپ‌تاپ خود در حال جستجوی محتوای هستید یا با آن وبگردی می‌کنید، هر آنچه را که در نمایشگر لپ‌تاپ در حال نمایش است، روی تلویزیون نیز ببینید. در ضمن می‌توانید برای کنترل تلویزیون از راه دور با لپ‌تاپ هر نقطه نیز از این فناوری بهره‌مند شوید.

یکی از مزایای این فناوری این است که شما می‌توانید بدون تمام شدن شارژ لپ‌تاپ  تصاویر و ویدیوهای آن را روی تلویزیون ببینید.

در حال حاضر بیش از هزار اپلیکیشن سازگار با کروم کست وجود دارد و می‌توانید بیش از ۲۰۰ هزار برنامه تلویزیونی و فیلم را با استفاده از این فناوری روی تلویزیون ببینید و بیش از ۳۰ میلیون ترانه را از طریق آن روی تلویزیون پخش کنید. فناوری کروم کست می‌تواند استفاده از یوتیوب (و سایر اپلیکیشن های استریم ویدئو) و کروم کست را لذت‌بخش کند؛ زیرا قطعاً تماشای محتواهای جذاب یوتیوب یا مشاهده وب‌سایت‌های مختلف در تلویزیون که از طریق گوگل کروم در آن‌ها وبگردی می‌کنید، می‌تواند برای بسیاری از کاربران بسیار لذت‌بخش باشد.

کروم کست به دو شکل اینترنال (داخلی) و اکسترنال (خارجی) قابل استفاده است. در حال حاضر کروم کست داخلی تنها در تلویزیون‌های هوشمند اندرویدی وجود دارد. تلویزیون‌های هوشمند اندرویدی برندهای ویزیو، شارپ، سونی، توشیبا، فیلیپس، پولاروید (Polaroid)، اسکای ورس (Skyworth) و سونیک دارای کروم کست داخلی هستند.

جالب است بدانید کروم کست اکسترنال هم برای تلویزیون‌های جدید و هم برای تلویزیون‌های قدیمی قابل استفاده هستند. درصورتی‌که تلویزیون شما مجهز به پورت HDMI یا USB باشد، به‌ راحتی می‌توانید کروم کست های اکسترنال را از طریق پورت HDMI یا از طریق پورت USB (برای اتصال کروم کست از طریق پورت USB باید از مبدل HDMI به USB استفاده کنید) به تلویزیون متصل کنید و همانند کروم کست داخلی از آن استفاده کنید؛ البته نمونه‌های غیر اصل و بی‌کیفیت کروم کست در بازار زیاد است که اصلاً قابل‌مقایسه با نمونه اصلی و با کیفیت نیست و محدودیت‌های زیادی دارد.

توصیه می‌کنیم کروم کست را از طریق فروشگاه مالتینا تهیه کنید که یک سایت واسطه برای خرید کالا از آمازون است؛ زیرا کروم کست‌های عرضه شده در این سایت معمولا اصل هستند. کروم کست های ارزان‌قیمت به‌احتمال زیاد تقلبی هستند و توصیه می‌کنیم از خرید آن‌ها اجتناب کنید. کروم کست‌های اکسترنال به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ کروم کست عادی، کروم کست گوگل و کروم کست اولترا.

کروم کست‌های عادی ساده‌ترین نوع دستگاه‌ها هستند که می‌توانند ویدیوی فول اچ‌دی ۱۰۸۰ را با ۳۰ فریم در ثانیه و ویدیوی اچ‌دی ۷۲۰ را با ۶۰ فریم در ثانیه پخش کند. کروم کست- گوگل از اپلیکیشن های بیشتری پشتیبانی می‌کند و می‌توان محتواها را تنها از طریق فرمان صوتی و بدون استفاده از دست با آن‌ها پخش کرد.

پیشرفته‌ترین نسل کروم کست که اولترا کروم کست (Ultra Chrome cast) نام دارد، به‌راحتی می‌تواند وضوح ۴K را بدون هیچ‌گونه مشکلی پخش کند. جدیدترین نسخه کروم کست از پورت اترنت و وای‌فای نیز پشتیبانی می‌کند. درضمن نسخه کروم کست از قابلیت Google Stadia پشتیبانی می‌کند که برای استریم بازی روی نمایشگر تلویزیون به کار می‌رود.

نسخه‌ای از کروم کست تحت عنوان کروم کست صدا (Chromecast Audio) نیز عرضه شده است که می‌تواند صدا را نیز علاوه بر تصویر پخش کند. این نسخه از کروم کست می‌تواند با جک ۳٫۵ میلی‌متری به بلندگوهای تلویزیون متصل شود و صدا را با وضوح بلند پخش کند.

درصورتی که می‌خواهید محتوای ۴K را روی تلویزیون پخش کنید، حتماً باید از اولترا کروم کست استفاده کنید (البته قابل‌توجهی از تلویزیون‌های ۴K هوشمند دارای کروم کست داخلی هستند و نیازی به استفاده از کروم کست نیست)

توجه: در صورتی که تلویزیون شما فاقد پورت USB است، برای تأمین برق کروم کست باید آن را به پریز برق متصل کنید).

نحوه اتصال لپ‌تاپ و کامپیوتر ویندوز ۱۰ به تلویزیون با کروم کست

برای اتصال لپ تاپ به تلویزیون و استفاده از فناوری کروم کست می‌توانید از اپلیکیشن Google Home استفاده کنید و به‌راحتی فایل‌های چندرسانه‌ای لپ‌تاپ خود را از طریق آن روی تلویزیون پخش کنید و یا نمایشگر لپ‌تاپتان را از طریق آن روی مرورگر میرر کنید.. اجازه دهید ابتدا با ویژگی‌های اپلیکیشن Google Home برای ویندوز ۱۰ آشنا شویم.

  • جستجوی محتواهای مختلف ازجمله فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی
  • پخش محتوا و متوقف کردن آن کم و زیاد کردن صدا
  • قابلیت سفارشی‌سازی تصاویر در حال نمایش در تلویزیون

چگونگی دانلود، نصب و راه‌اندازی گوگل هوم برای ویندوز ۱۰

متأسفانه اپلیکیشن گوگل هوم تنها برای سیستم‌عامل‌های اندروید، iOS و ویندوز فون عرضه شده است و امکان استفاده از آن به‌صورت مستقیم برای ویندوز ۱۰ وجود ندارد؛ اما نگران نباشید؛ زیرا می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های شبیه‌ساز اندروید به‌راحتی این اپلیکیشن را روی ویندوز نیز نصب و از آن استفاده کنید. شبیه‌سازهای اندروید به شما اجازه می‌دهند اپلیکیشن‌های موبایل را سریع و به‌صورت تمام صفحه روی سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک نصب کنید.

شما می‌توانید با استفاده از شبیه‌سازهای اندروید بهترین اپلیکیشن‌های اندروید و بازی‌ها را روی کامپیوتر نصب کنید. تعداد زیادی از شبیه‌سازهای اندروید زیادی برای کامپیوترهای ویندوز قابل‌استفاده هستند که از میان آن‌ها می‌توان به اپلیکیشن‌های BlueStacks و Nox و MEmu و Genymotion و بسیاری از شبیه‌سازهای اندروید دیگر اشاره کرد. در ادامه نحوه استفاده از Bluestacks Android Emulator را توضیح می‌دهیم.

برای استفاده از این شبیه‌ساز باید پس از دریافت و نصب آن روی ویندوز از طریق آن گوگل پلی استور را باز کنید و وارد حساب کاربری خود شوید یا حساب کاربری جدیدی در آن ایجاد کنید. پس  از ایجاد حساب کاربری تنها کافی است اپلیکیشن گوگل هوم را از طریق گوگل پلی استور دریافت نصب کنید و آن را در BlueStacks باز کنید و از این اپلیکیشن درست مانند اپلیکیشن اندرویدی اندروید استفاده کنید.

نحوه ایجاد تنظیمات در اپلیکیشن گوگل هوم

پس از نصب اپلیکیشن گوگل نوبت انجام تنظیمات لازم برای استفاده از کروم کست از طریق این اپلیکیشن است.

توجه: همان‌طور که قبلاً گفتیم کروم کست‌های اکسترنال دارای سه نسخه هستند، نسخه اول که شبیه به فلش مموری است و انتهایی آن گرد است و نسخه دوم که کاملاً گرد است. نسخه دوم کروم کست و کروم کست اولترا هردو از بلوتوث پشتیبانی می‌کنند. به همین دلیل در صورت استفاده از این دو نوع کروم کست، ارتباط بین دو دستگاه سریعاً برقرار می‌شود؛ در صورت استفاده از نسل اول کروم کست باید ارتباط بین دو دستگاه را از طریق بلوتوث برقرار کنید.

در نسخه اول باید تلویزیون و لپ‌تاپ به یک مودم وای‌فای متصل شوند و پس از متصل شدن هر دو دستگاه به یک مودم وای‌فای، نام کروم کست تلویزیون در فهرست اسامی وای‌فای لپ‌تاپتان نمایش داده می‌شود و باید آن را انتخاب کنید.

پس از اتصال لپ‌تاپ به کروم کست تلویزیون، گوگل هوم را باز کنید و از طریق آیکون سمت راست بالای اپلیکیشن (آیکونی که یک گوشی در کنار تلویزیون را نمایش می‌دهد) کروم کست تلویزیون را پیدا کنید و به آن متصل شوید. سپس روی گزینه Continue کلیک کنید.

در مرحله بعدی کدی در تلویزیون نمایش داده می‌شود و پیامی حاوی آن کد را نیز در اپلیکیشن می‌بینید که با انتخاب گزینه I see it باید تأیید کنید کد نمایش داده شده را در تلویزیون دیده‌اید. در صفحه بعدی نام کروم کست را انتخاب کنید. درصورتی‌که قصد دارید از چند کروم کست متفاوت استفاده کنید، توصیه می‌کنید حتماً نامی اختصاصی برای هر یک از آن‌ها ایجاد کنید تا برای استفاده از آن‌ها سردرگم نشوید.

در صورت تمایل می‌توانید دو قابلیت را در گوگل هوم ایجاد کنید. شما می‌توانید از گوگل بخواهید گزارش‌های مربوط به ایجاد مشکل برقراری ارتباط با کروم کست (crash report) را برای گوگل ارسال کند یا نه. دومین قابلیت Guest mode (حالت مهمان) است این حالت به افراد اجازه می‌دهد بدون وارد کردن رمز وای‌فای از کروم کست استفاده کنند؛ البته در این حالت هم افراد باید کدی را که در تلویزیون می‌بینند، در اپلیکیشن وارد کنند تا از متصل شدن به کروم کستی دیگر غیر از کروم کست مورد نظر جلوگیری شود.

پس از انجام تنظیمات لازم در اپلیکیشن گوگل هوم تنها کافی است، روی فایلی که قصد دارید آن را از طریق کروم کست در تلویزیون نمایش دهید، راست کلیک و گزینه Cast انتخاب کنید. پس از انتخاب این گزینه کادری نمایش داده می‌شود که با زدن تیک گزینه Enable casting to cloud based servies like Hangout می‌توانید محتوای در حال نمایش در مرورگر را برای نمایش در گوگل هنگ اوتز و سرویس‌هایی مثل Cast for eduction برای استریم کردن محتوا جهت اهداف آموزشی میرر کنید.

برای میرر کردن یک تب تنها کافی است روی تب مورد راست کلیک و گزینه cast را انتخاب کنید. در بیشتر سایت‌ها می‌توانید با استفاده از گزینه source انتخاب کنید که آیا فقط تب نمایش داده شود (cast tab) یا کل دسکتاپ را روی نمایشگر تلویزیون ببینید (cast desktop).

درصورتی‌که هیچ یک از این دو گزینه را انتخاب نکردید، در حالت پیش‌فرض تنها خود تب نمایش داده می‌شود. برای توقف میرر کردن تنها کافی است تب را ببندید یا روی دکمه Stop کلیک کنید. همچنین چنانچه تب دارای محتوای صوتی و تصویری باشد، میرر کردن محتوا در تلویزیون همراه با صدا نیز امکان‌پذیر است و شما می‌توانید صدا را هم با کروم‌کست کم و زیاد کنید.

در صورت انتخاب دسکتاپ به‌عنوان منبع میرر توجه کنید که تیک گزینه Share audio حتماً خورده باشد. درصورتی‌که وب‌سایت یا سرویس‌های استریم ویدیو مانند یوتیوب از کروم کست پشتیبانی کنند، می‌توانید تنها با کلیک روی آیکون کروم کست (آیکون مستطیل شکل به همراه آیکون وای‌فای به‌صورت مورب در کنار مستطیل)، محتوای در حال نمایش را به‌راحتی میرر کنید. همچنین می‌توانید با نصب اکستنشن کروم کست بدون نیاز به راست کلیک کردن روی تب مورد نظر و انتخاب گزینه Cast، تب را میرر کنید

اتصال لپ تاپ به تلویزیون با میراکست

میراکست یکی دیگر از روش‌های بی‌سیم برای برقراری ارتباط بین لپ‌تاپ و کامپیوتر با تلویزیون برای میرر کردن نمایشگر لپ‌تاپ روی تلویزیون و پخش فایل‌های چندرسانه‌ای آن روی تلویزیون است. استفاده از میراکست تنها در ویندوز ۸٫۱ و ویندوز ۱۰ امکان‌پذیر است و با استفاده از آن می‌توانید محتوای ۱۰۸۰p یا همان Full HD با کدک H.264 و صدای دالبی ۵٫۱ را به‌صورت بی‌سیم نمایش روی تلویزیون پخش کنید. از دیگر مزایای استفاده از میراکست می‌توان به‌سرعت بالاتر در پخش محتوا و تشخیص خودکار وسیله گیرنده اشاره کرد.

چه وسایلی از میراکست پشتیبانی می‌کنند؟

برخی از تلویزیون‌های هوشمند از این فناوری پشتیبانی می‌کنند و دارای میراکست داخلی هستند.

تلویزیون‌هایی که در بخش ارتباطات منوی آن‌ها گزینه‌هایی مثل Miracast ،screen mirror یا Wi-Fi casting دیده می‌شود از این فناوری پشتیبانی می‌کنند. برای اینکه بفهمید لپ‌تاپ یا کامپیوتر نیز از این فناوری پشتیبانی می‌کند یا نه باید مراحل زیر را دنبال کنید.

دکمه ویندوز و R را هم‌زمان با هم بزنید یا روی منوی استارت راست کلیک و گزینه Run را انتخاب و عبارت dixdiag را در کادر Run تایپ کنید و دکمه اینتر را بزنید. در صفحه بازشده روی دکمه save all information کلیک کنید تا تمام اطلاعات در یک فایل متنی ذخیره شود. چنانچه عبارت Miracast در قسمت پایین صفحه فایل متنی ذخیره‌شده درج شده باشد. لپ‌تاپ یا کامپیوتر شما فناوری میراکست پشتیبانی می‌کند.

در ضمن کاربران ویندوز ۱۰ می‌توانند پس از ورود به تنظیمات ویندوز (settings) و ورود به بخش system و انتخاب بخش Display ببینند آیا در زیر بخش Multiple Displays گزینه Connect to wireless display وجود دارد یا نه. در صورت وجود این گزینه استفاده از میراکست در لپ‌تاپ یا کامپیوتر آن امکان‌ پذیر است.

برای اتصال لپ تاپ به تلویزیون  و استفاده از فناوری میراکست می‌توانید از اپلیکیشن Microsoft Wireless Display Adapter را نصب کنید. با نصب این اپلیکیشن تمام درایورهای لازم برقراری ارتباط بی‌سیم بین لپ‌تاپ و کامپیوتر با تلویزیون نیز دریافت و نصب می‌شود.

توجه: درصورتی‌که لپ‌تاپ و کامپیوتر یا تلویزیون از میراکست پشتیبانی نمی‌کنند، می‌توانید دانگل بی‌سیم میراکست را به‌صورت جداگانه تهیه کنید. پس از متصل کردن این دانگل به ویندوز، معمولاً ویندوز درایور را به‌صورت خودکار دانلود و نصب می‌کند اگر چنین اتفاقی رخ نداد. پس از ورود به بخش update and Security، روی بخش view all optional updates کلیک کنید. سپس درایور third-party Miracast adapter یا Miracast Receiver را بیابید و بر روی آن کلیک کنید تا درایور دریافت و نصب شود. در ضمن معمولاً در سایت سازنده دانگل نیز درایور وجود دارد و می‌توانید آن را از این طریق دریافت کنید.

نحوه اتصال لپ‌تاپ و کامپیوتر ویندوز ۱۰ به تلویزیون با میراکست

چنانچه تلویزیون شما دارای میراکست داخلی است آن را فعال و چنانچه از دانگل میراکست استفاده می‌کنید آن را به یکی از پورت‌های HDMI متصل روشن کنید. سپس پس از ورود به تنظیمات ویندوز وارد بخش Devices شوید و پس از آن روی گزینه Connected Devices کلیک و با انتخاب گزینه add a device صبر کنید تا دانگل به فهرست وسایل متصل شده به سیستم اضافه شود. پس از تکمیل مرحله با ورود به بخش Windows projector (که قبلاً در مورد آن توضیح دادیم) و انتخاب گزینه Connect to a wireless display، میرر کردن نمایشگر لپ‌تاپ را شروع کنید.

درصورتی‌که موفق به میرر کردن نمایشگر لپ‌تاپ و کامپیوتر از طریق میراکست نشدید درایورهای وای‌فای و نمایشگر را آپدیت کنید و مطمئن شوید سیستم از فناوری وای فای دایرکت پشتیبانی می‌کند. درصورتی‌که از دانگل اکسترنال استفاده می‌کنید، درایور آن را آپدیت یا دانگل را تعویض و مطمئن شوید که دانگل با ویندوز ۱۰ سازگار است. توصیه می‌کنیم از دانگل HDMI مایکروسافت (Microsoft Wireless Display Adapter) با قیمت یک میلیون و پانصد هزار تومان استفاده کند که کاملاً با ویندوز ۱۰ سازگار است.

میرر کردن نمایشگر مک‌بوک یا کامپیوترهای مک روی تلویزیون

برای استریم محتوای دستگاه های مک یا میرر کردن نمایشگر آن‌ها روی تلویزیون هم می‌توانید از کابل HDMI  استفاده کنید و هم می‌توانید از فناوری ایرپلی برای انجام این کار استفاده کنید

نحوه اتصال لپ‌تاپ و کامپیوتر مک به تلویزیون با کابل HDMI

پس از اتصال آن‌ها به تلویزیون با کابل HDMI مراحل زیر را دنبال کنید

پس از ورود به منوی اپل (Apple Menu) و ورود به بخش System preferences، ابتدا روی گزینه Display و سپس روی تب Arrangement کلیک کنید. در مرحله بعدی در صورت تمایل برای میرر کردن نمایشگر دستگاه، تیک گزینه Mirror display را بزنید؛ اما چنانچه می‌خواهید تنها برای پخش و نمایش فایل‌های مختلف، از تلویزیون استفاده کنید، این گزینه را بدون تغییر باقی بگذارید.

نحوه اتصال لپ‌تاپ و کامپیوتر مک به تلویزیون با فناوری ایرپلی ۲

جالب است بدانید که با برقراری ارتباط بی‌سیم مک‌بوک‌ها و کامپیوترهای مک با برخی از تلویزیون‌های هوشمند با استفاده از فناوری اپل ایرپلی ۲ نیز امکان‌پذیر است. فناوری ایرپلی تنها در برخی از تلویزیون‌های رده‌بالای سونی، ال‌جی و سامسونگ و برخی از برندهای دیگر وجود دارد. برای پخش ویدیو و تصویر از دستگاه‌های مک با استفاده از ایرپلی روی تلویزیون پس از متصل کردن هر دو دستگاه به یک مودم وای‌فای مراحل زیر را دنبال کنید:

در دستگاه مک اپلیکیشن یا وب‌سایتی که قصد استریم کردن ویدیو از آن را دارید باز کنید.

در تنظیمات پخش ویدیو روی آیکون ایرپلی که شبیه یک مستطیل با یک فلش رو به بالا در زیر آن است، کلیک و تلویزیون هوشمند را انتخاب کنید. برای توقف استریم ویدیو یک بار دیگر روی آیکون ایرپلی کلیک و گزینه Turn off Airplayرا انتخاب کنید.

برای میرر کردن نمایشگر دستگاه مک خود روی تلویزیون یا نمایش بخشی از تصویر دستگاه مک در نمایشگر خود دستگاه و نمایش بخشی دیگر از تصویر روی تلویزیون (extend)، پس از متصل کردن دستگاه مک و تلویزیون به یک مودم مراحل زیر را دنبال کنید.

در دستگاه مک در نوار منو روی آیکون ایرپلی در بالای صفحه کلیک کنید. درصورتی‌که این آیکون را در این نوار ندیدید، پس از ورود به منوی اپل و انتخاب گزینه System Preferences گزینه Display را انتخاب و درنهایت روی گزینه Show mirroring options in the menu bar when available کلیک کنید. در مرحله بعدی تلویزیون هوشمند خود را انتخاب کنید.

برای تغییر اندازه دسکتاپ میرر شده در تلویزیون روی آیکون ایرپلی در نوار منو کلیک و با انتخاب گزینه Mirror Built Display، اندازه دسکتاپ در دستگاه مک با اندازه دسکتاپ میررشده کاملاً یکسان می‌شود و با یکدیگر مطابقت پیدا می‌کند.

همچنین می‌توانید از تلویزیون به‌عنوان نمایشگر دوم مجزا استفاده کنید. برای انجام این کار تنها کافی است روی آیکون ایرپلی در نوار منو کلیک و گزینه Use As Seperate Display را انتخاب کنید.

برای توقف میرر کردن نمایشگر یا استفاده از تلویزیون نبه‌مایشگر مجزا، روی آیکون ایرپلی در نوار منو کلیک و پس از آن گزینه Turn AirPlay Off را انتخاب کنید. دستگاه استریم ویدیوی اپل تی وی نیز از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کند و شما می‌توانید با زدن دکمه منو روی این دستگاه استفاده از قابلیت ایرپلی را متوقف کنید. متأسفانه ایرپلی برخلاف کروم کست و میراکست دانگل اکسترنال ندارد و خود تلویزیون باید مجهز به این قابلیت باشد.

فناوری DLNA

فناوری DLNA یکی دیگر از روش‌های ارتباطی بی‌سیم برای برقراری ارتباط بین تلویزیون و کامپیوتر و استریم محتوای کامپیوتر یا لپ‌تاپ با تلویزیون است. برای استفاده از این فناوری نیز باید هر دو دستگاه به یک مودم وای‌فای متصل شوند و لپ‌تاپ یا کامپیوتر در حین استریم ویدیو خاموش نشود یا در حالت Sleep قرار نگیرد.

نحوه اتصال لپ‌تاپ و کامپیوتر ویندوز ۱۰ به تلویزیون با فناوری DLNA

برای استریم کردن ویدیو از طریق فناوری DLNA در ویندوز ۱۰ مراحل زیر را دنبال کنید. توصیه می‌کنیم برای استفاده از این روش کامپیوتر با کابل به مودم متصل شود تا ارتباط پایدارتری ایجاد شود و ارتباط نیز سریع‌تر برقرار شود. برای استریم ویدیو از طریق DLNA در ویندوز ۱۰ مراحل زیر را دنبال کنید

پس از ورود به تنظیمات ویندوز، وارد بخش Network & Internet شوید. در این بخش درصورتی‌که کامپیوتر شما با کابل به مودم متصل شده گزینه Ethernet و درصورتی‌که از طریق وای‌فای به مودم متصل شده است، گزینه Wi-Fi را انتخاب کنید. در پایین صفحه گزینه Network and sharing center را انتخاب و پس از آن گزینه Media streaming options را انتخاب کنید. در مرحله بعدی روی گزینه Turn on media streaming کلیک و در پایان پس از انتخاب نامی برای media library، روی گزینه OK کلیک کنید.

اکنون که تنظیمات لازم را انجام داده‌اید، نوبت به استریم فایل‌ها می‌رسد. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید.

پس از باز کردن File Explorer، روی گزینه This pc در قسمت چپ سپس روی فولدر video کلیک کنید. تمام ویدیوهای این فولدر را می‌توانید از طریق DLNA به اشتراک بگذارید. هر فایل ویدیویی دیگری هم که می‌خواهید از این طریق به اشتراک بگذارید، نیز باید به این فولدر انتقال دهید.

پس از انتخاب ویدیو نوبت به جستجوی سرورهای DLNA می‌رسد. نحوه دسترسی به DLNA در تلویزیون‌های مختلف متفاوت است؛ اما معمولاً باید در منوی تلویزیون به دنبال گزینه‌ای مانند APPS باشید و پس از آن گزینه Media Player یا DLNA player را انتخاب کنید.

پس از انتخاب این گزینه باید نام کامپیوتر خود را از فهرست دستگاه‌های یافته شده انتخاب و پس از آن گزینه media library را انتخاب کنید. درنهایت می‌توانید ویدیوهای موجود در فولدر Video را در تلویزیون نمایش دهید. متأسفانه DLNA هم مانند ایرپلی تنها یک فناوری داخلی محسوب می‌شود و دانگل اکسترنالی برای آن وجود ندارد.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۴۰۰/۰۳/۳۱
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!