تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

چه تلویزیون هایی قابلیت hevc دارند ؟

از کجا بفهمیم تلویزیون hevc است؟

راهنمای استفاده
از کجا بفهمیم تلویزیون hevc است؟ آیا می‌دانید کدک HEVC یا H.265 چیست و چه تفاوت‌هایی با سایر کدک‌های تصویری دارد. در این مطلب قصد داریم هر آنچه باید در رابطه با این کدک بدانید، بیان کنیم و ببینیم چه تلویزیون‌هایی از این کدک پشتیبانی می‌کنند.

از کجا بفهمیم تلویزیون hevc است؟ آیا می‌دانید کدک HEVC یا H.265 چیست و چه تفاوت‌هایی با سایر کدک‌های تصویری دارد. در این مطلب قصد داریم هر آنچه باید در رابطه با این کدک بدانید، بیان کنیم و ببینیم چه تلویزیون‌هایی از این کدک پشتیبانی می‌کنند.

تصلا-کدک تصویری HEVC H.265 و گیرنده دیجیتالی DVB-T2 دو فناوری انقلابی در حوزه فشرده‌سازی و نمایش فایل‌های ویدیویی باکیفیت هستند. کدک HEVC باعث ایجاد محتوای باکیفیت با حجم کم شده است. با ما باشید تا ببینیم این کدک چیست، چه ویژگی‌هایی دارد و مزایا و معایب نسبت به سایر کدک‌های مشابه چیست؟

کدک HEVC یا H.265 چیست؟

این کدک تصویری جدیدترین و در حال حاضر یکی از بهترین کدک‌های تصویری محسوب می‌شود که به‌ منظور فشرده‌سازی بیشتر فایل‌های تصویری جهت کاهش حجم آن‌ها بدون کاهش کیفیت است. فرمت HEVC یاHigh Efficiency Video Coding که با نام H.265 شناخته می‌شود، می‌توانند فشرده‌سازی فایل‌ها تا دو برابر قبل را امکان‌پذیر کند. به همین دلیل در حال حاضر بهترین کدک برای فشرده‌سازی فایل‌های ویدیویی بلوری محسوب می‌شود و برای فشرده‌سازی محتوای ۴K هم روش بسیار خوبی است.

بیشتر بخوانید: اتصال تلویزیون قدیمی و غیرهوشمند به اینترنت

تفاوت HEVC با سایر فرمت‌ها چیست؟

کدک HEVC درواقع نسل بعدی کدک AVC یا Advanced Video Coding است که به آن کدک H.264 نیز گفته می شود. در مقایسه بین این دو کدک می‌توان گفت کدک HEVC با کدک AVC کیفیت یکسانی دارد (حتی در برخی از مواقع کیفیت HEVC بسیار بالاتر از AVC  است) و تنها تفاوت بین این دو کدک حجم کمتر HEVC و به‌کارگیری روش بهتر برای فشرده‌سازی آن است.

بنابراین به هنگام فشرده‌سازی HEVC اطلاعات کمتری نسبت به زمانی که AVC فشرده می‌شود، از بین می‌رود؛ بنابراین کدک HEVC کدک بسیار بهتری برای فشرده‌سازی فایل‌های ۴K و HD برای پخش از پلتفرم‌های مختلف مانند ماهواره و استریم آنلاین و همچنین فشرده‌سازی فایل‌های ۴K بلوری و سایر موارد hsj اجازه دهید در ادامه کدک HEVC را از ابعاد مختلف بیشتر بررسی کنیم.

در هنگام ضبط تصاویر با دوربین‌های HD و UHD حرفه‌ای تصاویر به‌صورت خام و با فرمت RAW ضبط می‌شوند. این تصاویر کیفیت بسیار بالا درعین‌حال حجم بسیار بالایی دارند؛ بنابراین باید فشرده شوند تا حجم آن‌ها تا جای ممکن کاهش یابد؛ البته طبیعتاً با فشرده‌سازی فایل‌ها و کاهش حجم آن‌ها، کیفیت این فایل‌ها نیز تا حدودی کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین باید روشی را انتخاب کرد که کاهش کیفیت تصویر در فرآیند فشرده‌سازی به حداقل میزان ممکن برسد.

روش‌های زیادی برای فشرده‌سازی فایل‌های ویدئویی وجود دارد. کاهش کیفیت فایل‌ها و رساندن کیفیت آن‌ها به حداقل کیفیت قابل‌قبول یکی از ساده‌ترین روش‌های فشرده‌سازی فایل‌های ویدیویی است. معمولاً تمام فایل‌های بارگذاری شده در سرویس‌های استریم ویدیو مانند یوتیوب یا در حین بارگذاری و یا قبل از بارگذاری آن به همین شکل فشرده می‌شوند.

در این روش‌های فشرده‌سازی رزولوشن تصاویر حفظ می‌شود و تغییری نمی‌کند؛ اما کیفیت آن‌ها به میزان کاملاً محسوسی تغییر می‌کند و شاهد وجود مشکلات فراوان در تصویر مثل نویز در تصاویر (دانه‌های ریزی که در تصویر دیده می‌شوند)، از بین رفتن جزئیات تصویر و پیکسل پیکسل شدن و تار شدن تصاویر هستیم.

از سوی دیگر چنین تصاویری در نمایشگرهای بزرگ HD و UHD اصلاً کیفیت تصویر مناسبی ندارند و اکثر افراد ترجیح می‌دهید آن‌ها را در نمایشگرهای کوچک‌تری ببینید تا حداقل شاهد کیفیت تصویر قابل قبولی باشند.

بنابراین برای جلوگیری از مواجه شدن با چنین مشکلاتی باید از روش‌های فشرده‌سازی جدیدتر و کارآمدتر استفاده کنیم تا در هنگام فشرده‌سازی فایل‌ها اطلاعات کمتری از دست برود و کیفیت قربانی حجم کم نشود.

در سال‌های اخیر الگوریتم‌های پردازشی مناسبی برای فشرده‌سازی فایل‌های ویدیویی به بهترین شکل ممکن ایجاد شده است درواقع کدک‌های تصویری جدید با هدف فشرده‌سازی بهتر فایل‌های ویدیویی به‌جای فشرده‌سازی بیشتر آن‌ها ایجاد شده‌اند.

اجازه دهید برای درک بهتر این موضوع مثالی را بیان کنیم. فرض کنید می‌خواهید ۱۰۰ سیب را در یک سبد قرار دهید؛ اما اصلاً فضای زیادی برای قرار دادن این تعداد سیب در سبد ندارید و یا حتی ممکن است فضا اصلاً کافی نباشد؛ در چنین موقعیتی می‌توانید از باید از روشی مثل برداشتن تعدادی از سیب‌ها از سبد یا له کردن یا فشرده کردن سیب‌ها استفاده کنید که باعث می‌شود نتوانید به هدف خود که قرار دادن تمام سیب‌ها در سبد است، برسید و در صورت له کردن سیب‌ها دیگر چیزی شبیه به سیب نمی‌بینید و ساختار این میوه‌ها کاملاً تغییر می‌کند؛ اما می‌توانید به‌جای استفاده از چنین روشی به دنبال استفاده از روش بهتر باشید که بتوانید تعداد زیادی از سیب‌ها را با چیدمان مناسب بدون اینکه آسیبی به آن‌ها برسد، به بهترین شکل ممکن در سبد جای دهید.

فشرده‌سازی بیشتر و فشرده‌سازی بهتر نیز دقیقاً به همین شکل است. مسلماً فشرده‌سازی بهتر نیازمند فناوری پیچیده‌تر و پیشرفته‌تری است. به همین دلیل باید از کدک‌هایی مثل کدک‌های HEVC و AVC استفاده کنیم.

پیدایش کدک AVC موجب شد فشرده‌سازی فایل‌های ویدیویی به شیوه بسیار بهتری انجام شود اما حتی پس از ایجاد این کدک متخصصان حوزه فشرده‌سازی فایل‌های ویدیویی و انکد (کدگزاری) به دنبال کدکی بودند که با استفاده از آن بتوانند فایل‌ها را فشرده‌تر و کم‌حجم‌تر کنند و درعین‌حال کیفیت تصویر فایل‌ها تا جای ممکن حفظ شود. همین رویکرد موجب پیدایش کدک HEVC شد.

به طور کلی هدف از ایجاد این کدک تهیه فایلی بود که کیفیت تصویر آن با یک فایل AVC با بیت‌ریت دو برابر یکسان باشد و یا اگر بیت‌ریت هر دو فایل یکسان باشد، فایل HEVC کیفیت به‌مراتب بهتری داشته باشد. بیت‌ریت یکی از شاخص‌های اصلی تعیین‌کننده کیفیت محسوب می‌شود و هر چه بیشتر باشد، بهتر است. بیت‌ریت که با واحد مگابایت در ثانیه یا کیلوبایت در ثانیه سنجیده می‌شود، به تعداد بیت‌های یک فایل ویدیویی گفته می‌شود که در یک ثانیه پردازش می‌شوند یا انتقال داده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: چگونه گوشی را به تلویزیون وصل کنیم ؟

مزایای کدک HEVC نسبت به سایر کدک‌های مشابه

به طور کلی کارایی و راندمان کدک HEVC پنجاه درصد بیشتر از کدک AVC است و حجم آن نیز نسبت به یک فایل مشابه پنجاه درصد کمتر است؛ بنابراین افرادی که حجم فایل‌های ویدیویی یا فیلم‌ها برایشان اهمیت بسیار زیادی دارد، از فایل‌های HEVC استقبال زیادی می‌کنند و اگر اهل دانلود فیلم‌های باکیفیت و حجیم باشند، می‌توانند با دانلود این فایل‌ها هم از کیفیت بالاتری لذت ببرند و هم در مصرف اینترنت خود صرفه‌جویی چشم‌گیری داشته باشند.

اگر کدک یک ویدیوی آنلاین HEVC برای تماشای آن پهنای باند کمتری نیاز دارید و در حتی اگر سرعت اینترنت‌تان کم باشد و مناسب نباشد، می‌توانید این ویدیوها را با کیفیت بهتری نسبت به سایر ویدیوها ببینید و شاهد تصویر روان‌تری باشید.

ویدیوهایی که با کدک HEVC فشرده می‌شوند، درصورتی‌که دارای حرکت سریع باشند  نرم‌تر و روان‌تر نمایش داده می‌شوند و پیش‌بینی ایجاد تغییر در بخش‌های مختلف تصویر به شکل بهتر و هوشمندانه‌تری انجام می‌شود. تصاویر فشرده‌شده با این روش مزایای دیگری هم دارند که توضیح در مورد آن‌ها خارج از بحث این مقاله است.

البته کدک HEVC معایبی نیز دارد که باعث می‌شود تماشای دارای این کدک برای برخی از افراد امکان‌پذیر نباشد. پردازش و نمایش فایل‌های HEVC در مقایسه با سایر فایل‌ها نیازمند قدرت پردازشی بیشتر  و کامپیوتر شما برای پخش آن باید پردازنده (CPU) قدرتمند داشته باشد.

در حال حاضر بسیاری از پلیرها تلویزیون‌ها از HEVC پشتیبانی نمی‌کنند؛ بنابراین نمی‌توانید فیلم‌های دارای این کدک را با آن‌ها تماشا کنید. در حال حاضر تنها تعداد معدودی از تلویزیون‌ها و گیرنده‌های دیجیتالی جدید از این کدک پشتیبانی می‌کنند.

متأسفانه در حال حاضر به دلیل اینکه دستگاه‌های قدیمی از کدک HEVC پشتیبانی نمی‌کنند، تنها تعداد معدودی از فیلم‌ها با این کدک در سایت‌های دانلود فیلم ایرانی منتشر شده‌اند؛ اما مسلماً در آینده شاهد فیلم‌های بسیار بیشتری با کدک HEVC خواهیم بود و شاید کدک AVC کاملا منسوخ شود.

بیشتر بخوانید: چگونه گوشی را به تلویزیون وصل کنیم ؟

روش فشرده‌سازی و کاهش حجم فایل‌ها با استفاده از کدک HEVC

تصاویر برای فشرده‌سازی به قسمت‌های بسیار کوچکی تقسیم می‌شوند که ماکرو بلاک نام دارند. در فشرده‌سازی تصاویر با استفاده از کدک AVC، پیکسل‌های بخش‌هایی از تصاویر که ثابت هستند، به‌صورت تک‌تک رمزگذاری نمی‌شوند و رمزگذاری آن‌ها به‌صورت گروهی انجام می‌شود.

این روش نسبت به زمانی که پیکسل‌ها به‌صورت جداگانه رمزگذاری شود، بسیار بیشتر به کاهش حجم کمک می‌کند. برای فهم بهتر این موضوع صحنه‌ای را تصور کنید که در آن آسمان آبی کاملاً صافی به تصویر کشیده شده است. در چنین صحنه‌ای پیکسل‌های بالای تصویر که همگی دارای رنگ یکسانی هستند، به‌صورت گروهی کدگذاری می‌شوند. به این روش کدگذاری، روش درون فریمی گفته می‌شود.

در  فشرده‌سازی با استفاده از کدک HEVC علاوه بر این روش کدگذاری از روش کدگذاری دیگری تحت عنوان کدگذاری بین فریمی نیز استفاده می‌شود. در این روش تعدادی از فریم‌های متوالی بررسی می‌شود تا مشخص شود کدام بخش‌های تصویر ثابت و کدام بخش‌ها متحرک هستند. سپس با تشخیص بخش‌های ثابت و متحرک تنها فریم ابتدایی کدگزاری می‌شود و پس از آن تنها بخش‌هایی از تصویر تغییر می‌کند که متحرک هستند.

برای فهم بهتر این موضوع مثالی را بیان می‌کنیم. در بسیاری از صحنه‌های فیلم‌ها بخش عمده‌ای از فرم‌ها تغییر نمی‌کند تنها بخش کوچکی از آن‌ها دائماً در حال تغییر است؛ به‌عنوان‌مثال در صحنه‌ای که فردی در حال گفت‌وگو است و در حال مشاهده نمای بسته از سر او هستید، بیشترین پیکسل‌هایی که مربوط به پس‌زمینه تصویر هستند و سر و صورت او هستند، تغییری نمی‌کنند و تنها پیکسل‌های موجود در بخش لب‌ها و اطراف لب‌ها تغییر می‌کنند.

در روش فشرده‌سازی با کدک HEVC اندازه‌ و شکل ماکروبلاک‌ها در مقایسه با زمانی که تصویر با کدک AVC فشرده‌سازی می‌شود، متفاوت است و می‌توانند بزرگ‌تر یا کوچک‌تر شوند و امکان تغییر شکل آن‌ها هم وجود دارد. این روش فشرده‌سازی به بهینه‌تر شدن فشرده‌سازی کمک زیادی می‌کند و ایجاد ماکرو بلاک‌های بزرگ‌تر باعث می‌شود تصویر به شکل بهتری فشرده‌سازی شود.

 چه تلویزیون هایی قابلیت hevc دارند ؟

چنانچه به‌تازگی تلویزیون ۴K خریده‌اید، اصلاً نباید نگران این موضوع باشید؛ زیرا تمام تلویزیون‌های ۴K ایرانی و خارجی جدید و اکثر تلویزیون‌های ۴K برندهای مطرحی همچون ال‌جی، سونی، سامسونگ، فیلیپس و بسیاری از برندهای مطرح دیگر که از سال ۲۰۱۶ به بعد روانه بازار شده‌اند از این کدک پشتیبانی می‌کنند.

Hevc در تلویزیون ال جی

تمام تلویزیون‌های ال‌جی که دارای سیستم‌عامل وب او اس هستند (حتی با تلویزیون‌های فول اچ‌دی) از کدک HEVC با فرمت‌های MKV و MP4 و TS پشتیبانی می‌کنند؛ البته ممکن است برخی از محتواهای HEVC توسط این تلویزیون‌های ال‌جی قابل پخش نباشند؛ اما می‌توان با بروزرسانی نرم‌افزاری سیستم‌عامل این تلویزیون‌ها، این مشکل را برطرف کرد.

بیشتر بخوانید: آموزش نصب فیلترشکن روی تلویزیون های ال‌جی و سامسونگ

آیا تلویزیون سامسونگ hevc دارد ؟

تمام تلویزیون‌های Full HD و Ultra HD سامسونگ که از سال ۲۰۱۵ به بعد تولید شده‌اند، لیست توانایی پخش کدک HEVC با فرمت‌های MKV و MP4 و TS را دارند؛ البته تلویزیون‌های فول اچ‌دی این برند از کدک HEVC با سطح ۴٫۱ و تلویزیون‌های ۴K آن از کدک HEVC با فرمت ۵٫۱ \شتیبانی می‌کنند.

تلویزیون‌های HEVC سونی

در مورد تلویزیون‌های سونی هم باید گفت مدیا پلیر موجود در گوگل پلی استور اندروید تی وی تلویزیون‌های اندرویدی این برند از کدک HEVC پشتیبانی می‌کنند؛ بسیاری از تلویزیون‌های سونی که از سال ۲۰۱۵ به بعد تولید شدند نیز از این کدک پشتیبانی می‌کنند؛ تلویزیون‌های روکو نیز از HEVC پشتیبانی می‌کنند.

در کل چنانچه تلویزیون از این کدک پشتیبانی کند، عبارت HEVC را می‌توانید روی کارتون یا مشخصات فنی آن ببینید.

نحوه پخش کدک HEVC در تلویزیون‌هایی که از این کدک پشتیبانی نمی‌کنند؟

حتی درصورتی‌که تلویزیون شما هوشمند نباشد و قدیمی باشد می‌توانید با اتصال یک اندروید باکس یا گیرنده‌های دیجیتالی DVB-T2 که به‌تازگی به بازار عرضه شده‌اند، به‌راحتی محتوای HEVC را روی تلویزیون خود پخش کنید.

درصورتی‌که تلویزیون از HEVC پشتیبانی می‌کند اما فایل دارای این کدک در آن پخش نمی‌شود، احتمالاً فایل یا دچار مشکل است یا دارای فرمتی است تلویزیون از آن پشتیبانی نمی‌کنند؛ اکثر تلویزیون‌ها تنها از فرمت‌های MKV و TS و MP4 پشتیبانی می‌کند.

در ضمن ممکن است فایل دارای فریم ریتی باشد که تلویزیون از آن پشتیبانی نکند و یا بیت‌ریت آن بیشتر از بیت ریت قابل پشتیبانی تلویزیون شما باشد. به دلیل اینکه اکثر فایل‌های ویدیویی HEVC دارای فرمت صوتی DTS هستند و تعداد قابل‌توجهی از تلویزیون‌ها از این فرمت پشتیبانی نمی‌کنند، ممکن است صدای فیلم توسط تلویزیون شما پخش نشود.

در چنین مواقعی باید فرمت صدای فیلم را توسط نرم‌‍افزارهای مبدل فرمت‌های صوتی مانند Switch Audio Converter را به فرمت AC3 تبدیل کنید.

برای تبدیل فرمت صونی فایل با استفاده از این نرم‌افزار تنها کافی است با استفاده از دکمه Add File فایل مورد نظرتان را بارگذاری کنید (در حالت پیش‌فرض تنها فایل های صوتی نمایش داده می‌شوند و برای نمایش فایل‌های ویدیویی باید در منوی کشویی سمت راست پنجره باید Audio File  را به Video Files تغییر دهید. پس از بارگذاری فایل در قسمت Save To Folder باید فولدری را که می‌خواهید فایل خروجی در آن ذخیره شود و در قسمت Output Format فرمت AC3 را انتخاب کنید. سپس با کلیک روی گزینه Convert فرآیند تبدیل فرمت شروع می شود.. هر چقدر پردازنده سیستم شما قدرتمندتر باشد، فرآیند تبدیل فرمت سریع تر انجام می‌شود.

همچنین در صورتی‌که تلویزیون شما از HEVC پشتیبانی نمی‌کند و توانایی خرید پلیر جدید با قابلیت پشتیبانی از HEVC را ندارید، می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای تبدیل فرمت، HEVC را به‌راحتی به کدک AVC تبدیل کنید. برای انجام این کار می‌توانید از نرم‌افزار WinX HD Video Converter Deluxe استفاده کنید.

این نرم‌افزار تبدیل فرمت از برنامه‌های شتاب‌دهنده سخت‌افزار Intel QSV و AMD و Nvidia Nvenc و cue پشتیبانی می‌کند که باعث می‌شود بتوانید HEVC را با سرعتی بسیار خوب بدون اینکه CPU را زیاد درگیر کند (حتی در کامپیوترهای قدیمی با پردازنده ضعیف) به AVC تبدیل کند.

برای استفاده از این نرم‌افزار با استفاده از دکمه + فایل موردنظر خود را در نرم‌افزار گذاری کنید پس از بارگذاری شدن فایل صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که در آن باید ابتدا گزینه General profile را انتخاب، سپس نخستین گزینه یعنی MP4 Video را به‌عنوان فرمت خروجی انتخاب و سطح کیفیت فایل خروجی را انتخاب کنید LQ به معنای کیفیت پایین و HQبه معنی کیفیت متوسط است. درصورتی‌که قصد دارید فایل خروجی‌تان کیفیت متوسطی داشته باشد نشانگر کیفیت را در حالت وسط قرار دهید. در مرحله بعدی با کلیک روی گزینه RUN تبدیل کدک آغاز می‌شود.

درصورتی‌که تلویزیونتان هوشمند است و امکان نصب اپلیکیشن PLex روی آن وجود دارد، می‌توانید از این اپلیکیشن برای تبدیل کدک به HEVC به‌صورت خودکار استفاده کنید. این اپلیکیشن برای برخی از تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ و ال‌جی، روکو تی وی، آمازون فایر تی وی و برخی از تلویزیون‌های دیگر قابل‌استفاده است.

متأسفانه برخی از تلویزیون‌ها مثل تلویزیون‌های مثل تلویزیون‌های هوشمند ۲۰۱۳ ال‌جی با سیستم‌عامل WebOS Lite و همچنین web OS 1.0 و  Web OS 2.0 و دستگاه‌های جدیدتری که ۴K نیستند، تلویزیون‌های هوشمند پاناسونیک ۲۰۱۴ به بعد و تلویزیون‌های اچ‌دی و فول اچ‌دی ۲۰۱۶ به بعد این برند و همچنین تلویزیون‌های هوشمند توشیبا از این اپلیکیشن پشتیبانی نمی‌کنند.

گیرنده دیجیتالی DVB-T2

گیرنده دیجیتالی DVB-T2 جدیدترین گیرنده دیجیتالی محسوب می‌شود که برای دریافت و پخش شبکه‌های دارای تصاویر HEVC طراحی شده‌اند و می‌توانند شبکه‌های HD صداوسیما را که به‌تازگی افتتاح شده‌اند، دریافت و بخش کنند.

تمام تلویزیون‌های HD و Full HD و ۴K جدید ایرانی دارای گیرنده دیجیتالی داخلی DVB-T2 هستند و تقریباً تمام تلویزیون‌های خارجی که از کدک HEVC پشتیبانی می‌کنند، نیز دارای این گیرنده دیجیتالی داخلی هستند. پخش شبکه‌های HEVC  در مقایسه با شبکه‌های AVC و شبکه‌های MPEG 2 نیازمند پهنای باند کمتری هستند هستند.

به همین دلیل ممکن است در آینده بیشتر شبکه‌ها با کدک HEVC پخش شوند؛ البته هنوز با قاطعیت نمی‌توان در مورد این موضوع سخن گفت؛ اما به دلیل اینکه در اختیار گرفتن پهنای باند زیاد هزینه بالایی دارد و کاهش پهنای باند موردنیاز می‌تواند هزینه‌های پخش شبکه‌ها را تا حدود زیادی کاهش دهد، ممکن است در آینده از این سیستم پخش استقبال زیادی شود و به دلیل اینکه شبکه‌های HEVC تنها توسط گیرنده‌های دیجیتالی DVB-T2 قابل پخش هستند، توصیه می‌کنیم درصورتی‌که قصد خرید تلویزیون جدید را دارید، تلویزیون‌های دارای گیرنده دیجیتالی داخلی DVB-T2 را برای خرید انتخاب کنید تا در آینده مجبور به تعویض تلویزیون خود یا خرید گیرنده دیجیتالی DVB-T2 اکسترنال نباشید.

لازم به توضیح است تصاویر شبکه‌های HEVC HD شفافیت و وضوح بسیار بالایی دارد و جزئیات بیشتری را نمایش می‌دهند.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 3.8 / 5. تعداد آرا: 4

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۴۰۰/۰۳/۳۰
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | از کجا بفهمیم تلویزیون ۴k است یا نه ؟
    جولای 6, 2021

    […] بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم تلویزیون hevc است؟ […]

    ناشناس
    آوریل 3, 2023

    سلام میشه رو تلویزیون LG 2013 که Full HD است کدک ۲۶۵ بصورت دستی نصب کرد، چون آنلاین بروزسانی کردم نصب نشد؟

لینک کپی شد!