تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

قطعات موجود در یخچال و نحوه عیب‌یابی آنها

همه آنچه در خصوص تعمیر یخچال در خانه باید بدانید

راهنمای تعمیر و نگهداری
عیب‌یابی و تعمیر یخچال در خانه گاهی لازم است. تعمیر این وسیله یکی از کارهایی است که معمولاً باید توسط افراد متخصص که آموزش‌های لازم را در این زمینه دیده‌اند انجام شود. البته شما هم به عنوان یک کاربر عادی می‌توانید با داشتن برخی از اطلاعات در خصوص تعمیر یخچال و دانستن نکاتی در این خصوص برخی از ایرادهای جزئی دستگاه خود را در خانه برطرف کنید.

عیب‌یابی و تعمیر یخچال در خانه گاهی لازم است. تعمیر این وسیله یکی از کارهایی است که معمولاً باید توسط افراد متخصص که آموزش‌های لازم را در این زمینه دیده‌اند انجام شود. البته شما هم به عنوان یک کاربر عادی می‌توانید با داشتن برخی از اطلاعات در خصوص تعمیر یخچال و دانستن نکاتی در این خصوص برخی از ایرادهای جزئی دستگاه خود را در خانه برطرف کنید.

تصلا – از آنجایی که یخچال یکی از انواع لوازم‌خانگی است که بسیاری کاربردی بوده و سالم کار کردن آن بسیار لازم و ضروری است، قصد داریم طی چند مطلب به آموزش عیب‌یابی و تعمیر یخچال و فریزر خانگی بپردازیم. از آنجایی که برای تعمیر هر وسیله‌ای از جمله لوازم‌خانگی مثل یخچال و فریزر در ابتدا باید با قطعات و بخش‌های تعبیه شده در آن آشنا باشید و روش عیب‌یابی این قطعات را بدانید، در این مطلب راهنمای تعمیر لوازم خانگی و بخصوص یخچال به معرفی و بررسی وظایف هر کدام از بخش‌های یخچال و فریزر خواهیم پرداخت و سپس نحوه عیب‌یابی آن‌ها را بررسی می‌کنیم. پس تا انتهای این مطلب با سایت اخبار لوازم خانگی تصلا همراه باشید.

بیشتر بخوانید: آموزش عیب یابی و تعمیر یخچال ویترینی  

معرفی قطعات و بخش‌های مختلف موجود در یخچال به منظور عیب‌یابی یخچال

 

یخچال و فریزر یکی از گران‌ترین لوازم‌خانگی موجود در هر خانه‌ای هستند که دارای قطعات و بخش‌های مهم و مختلفی هستند. بروز مشکل در یکی از این قطعات روی عملکرد بهینه دستگاه اثر منفی می‌گذارد و به این ترتیب عملکرد یخچال دچار مشکل می‌شود. از این رو همه کاربران نه تنها باید با همه قطعات یخچال آشنایی داشته باشند بلکه باید با نحوه عیب‌یابی یخچال نیز آشنا باشند.

در همه یخچال‌های قطعاتی با نام‌های اپراتور، کندانسور، کمپرسور، فیلتر، لوله مویی، ترموستات، انواع رله و از این دست وجود دارد که هر کدام وظیفه مهمی دارند که بروز اخلال در عملکرد هر کدام باعث ایجاد اختلال در عملکرد صحیح یخچال می‌شود.

بیشتر بخوانید: تعمیر درب یخچال فریزر را چگونه انجام دهیم؟  

کمپرسور یخچال چیست؟

مهم‌ترین قطعه‌ای که در هر یخچالی تعبیه می‌شود کمپرسور آن است. حتی زمانی که بخواهید یخچال خریداری کنید توجه به نوع کمپرسوری که در آن استفاده شده است از اهمیت زیادی برخوردار است و به عنوان یک نکته کلیدی در انتخاب دستگاه به حساب می‌آید. در عیب‌یابی یخچال و برطرف کردن مشکلات آن نیز در بسیاری از موارد مقصد اصلی کمپرسور آن است و باید هرچه سریع‌تر رفع اشکال شود.

کمپرسور یخچال در اصل همان موتور یخچال است. این قطعه همان‌طور که گفته شد مهم‌ترین قطعه یخچال بوده و به عنوان قلب آن شناخته می‌شود. در خصوص ظاهر کمپرسور یخچال باید بگوییم که این قطعه یک قطعه بزرگ و سیاه رنگ است که معمولاً در قسمت پایینی یخچال و پشت آن قرار گرفته است. بنابراین هنگام عیب‌یابی یخچال حتماً باید به محل قرارگیری این قطعه توجه کنید.

کمپرسور تعبیه شده در یخچال از یک پیستون، یک میل‌لنگ، سوپاپ و موتور آسنکرون تشکیل شده است. اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظیفه قطعه کمپرسور در یخچال، فشرده‌سازی گازی به نام گاز مبرد است که در لوهای اپراتور یخچال قرار دارند و عملیات سرد کردن محفظه داخلی یخچال توسط آن‌ها انجام می‌شود.

فشرده‌سازی گاز مبرد توسط موتور آسنکرون که در داخل یخچال قرار دارد، انجام می‌شود. در اصل برای فشرده‌سازی گاز این قطعه از دستگاه کمپرسور حرکت چرخشی دارد. چرخش قطعه آسنکرون باعث می‌شود پیستون یخچال مانند یک تلمبه عمل کند و زمانی که سوپاپ‌ها شروع به باز و بسته شدن می‌کنند، گردش گاز مبرد آغاز می‌شود. خرکت تناوبی گاز مبرد در لوله‌های اپراتور یخچال باعث می‌شود تا فضای داخل کابین یا همان محفظه دستگاه خنک شود و دمای آن پایین بیاید.

کمپرسورهایی که برای یخچال در نظر گرفته می‌شوند انواع مختلفی دارند. برای مثال کمپرسور پیستونی، کمپرسور دوران، کمپرسور مارپیچی و کمپرسور اینورتور که در همه یخچال‌های امروزی مدرن و پیشرفته که نیاز به داشتن موتور قوی دارند، استفاده می‌شود، از انواع مختلف کمپرسور به حساب می‌آید. دانستن این موضوع که در یخچال شما از چه نوع کمپرسوری استفاده شده است در هنگام عیب‌یابی یخچال از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

قطعه کندانسور در یخچال چیست؟

یکی دیگر از قطعاتی که در یخچال‌ها تعبیه می‌شود، کندانسور نام دارد. کندانسور قطعه‌ای است که در اکثر لوازم‌خانگی که کار آن‌ها به نوعی خنک‌سازی است، تعبیه می‌شود. برای مثال همان‌طور که یخچال قطعه‌ای به نام کندانسور وجود دارد، در کولرهای گازی نیز این قطعه وجود دارد.

کار این قطعه در اصل انجام عملیات چگالش گاز مبرد است. برای اینکه در هنگام عیب‌یابی یخچال بفهمید که آیا درست کار نکردن یخچال مربوط به کندانسور است یا نه باید بدانید این قطعه در چه بخشی از یخچال قرار گرفته است و ظاهر آن به چه صورت است.

برای کندانسور یکسری لوله خمیده در نظر گرفته شده است که به کمپرسور متصل هستند. این قطعه در پشت یخچال قرار گرفته است و به دلیل اینکه باید میان آن‌ها و کمپرسور اتصال برقرار شود، در نزدیکی کمپرسور قرار دارند. لوله‌هایی که در کندانسور قرار گرفته‌اند به گونه‌ای طراحی شده است که گاز مبرد به راحتی در طول آن‌ها جریان یابد.

گاز مبرد در لوله‌های پشت یخچال با فشار بسیار زیاد و توسط کمپرسور به کندانسور وارد می‌شوند. با ورود این گاز به لوله‌های کندانسور عملیان چگالش گاز آغاز می‌شود. منظور از چگالش این است ک گاز از حالت گاز به مایع تبدیل می‌شود. اگر کندانسور وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، گاز مبرد به درستی سرد نمی‌شود و در نتیجه محفظه داخلی یخچال نیز به خنک نمی‌شود و به این ترتب دمای کابین دستگاه به راحتی خنک نخواهد شد. توجه به این موضوع در هنگام عیب‌یابی یخچال از اهمیت زیادی برخوردار است.

کندانسورهایی که در یخچال‌های تعبیه می‌شوند، انواع متفاوت و مختلفی دارند. در هر نمونه از یخچال‌هایی که در بازار موجود هستند، یکی از انواع کندانسورهای فن‌دار (که بیشتر برای استفاده در یخچال‌های ویترینی مناسب هستند)، کندانسورهای آبی و یا کندانسورهای همرفتی استفاده می‌شوند. توجه داشته باشید که زمانی که می‌خواهید عملیات عیب‌یابی یخچال را انجام دهید حتماً باید به نوع کندانسوری که در آن تعبیه شده است توجه داشته باشید.

دستگاه اپراتور یخچال کدام است؟

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، یکی از قطعات یخچال، اپراتور آن است. اگر به پشت یخچال خود نگار کنید متوجه وجود یکسری لوله‌های پیچ در پیچ خواهید شد. این لوله‌های پیچ در پیچ در اصل همان اپراتور یخچال هستند که گاز مبرد در این لوله‌ها وجود دارد و توسط کمپرسور به داخل کندانسور هدایت می‌شوند.

جنس لوله‌هایی که در اپراتور یخچال تعبیه شده است، از جنس آلومینیوم است . البته در برخی از موارد از فلزهایی که قابلیت رسانایی دارند به غیر از آلومینیوم نیز در اپراتور یخچال و فریزر استفاده می‌شوند. حتماً در زمان عیب‌یابی یخچال خود به جنس لوله‌های اپراتور توجه کنید.

لوله‌هایی که در اپراتور یخچال تعبیه شده‌اند در واقع سطوحی هستند که گرما از طریق آن‌ها انتقال می‌یابد. همان‌طور که گفته شد گاز مبرد درون این لوله‌ها قرار دارد. یکی از وظایف اپراتور یخچال علاوه بر انتقال گرما به بیرون، در کنار کندانسور به عملیات خنک شدن گاز مبرد کمک می‌کند.

سرمای حاصل از عملکرد کندانسور و اپراتور توسط فنی که روی اپراتور تعبیه شده است به کابین یخچال انتقال می‌یابد. نکته مهمی که در هنگام عیب‌یابی یخچال باید به آن توجه کنید این است که گاز یخچال معمولاً به صورت مایع است که بعد از ورود به این لوله‌ها به حالت گاز در می‌آید.

فیلتر درایر یا فیلتر خشک کن در یخچال کدام است؟

فیلتر خشک کن یا به عبارت دیگر فیلتر درایر یکی از قطعاتی است که در یخچال قرار دارد. وظیفه اصلی این ایجاد یک لایه محافظ روی دستگاه کمپرسور و ممانعت از ورود ذرات گرد و غبار و همچنین آلودگی‌های محیطی به داخل دستگاه کمپرسور است.

در هنگام عیب‌یابی یخچال برای شناسایی این قطعه باید شکل ظاهری آن را در نظر داشته باشید. ظاهر فیلتر خشک‌کن یا فیلتر درایر در یخچال‌ها شبیه به یک استوانه است.

در اکثر قریب به اتفاق یخچال‌های موجود در بازار این قطعه قبل از لوله مویین قرار دارد. البته در برخی دیگر از یخچال‌های نیز قطعه فیلتر درایر سر راه شیر انبساط قرار دارد. فیلتر درایر به صورت عمودی روی ورودی ساکشن یا مکنده کمپرسور نصب می‌شود.

نحوه عملکرد قطعه فیلتر درایر در هنگام عیب‌یابی یخچال بسیار مهم است. همان‌طور که گفته شد این قطعه مانع نفوذ آلودگی و رطوبت به داخل کمپرسور می‌شود. بنابراین یکی از کارهایی که انجام می‌دهد این است که رطوبت گاز را قبل از اینکه به داخل کمپرسور وارد شود برطرف کند.

در واقع دلیل اصلی اینکه این قطعه با نام فیلتر خشک‌کن شناخته می‌شود نیز به خاطر همین موضوع است. نکته مهمی که حتماً باید به آن توجه کنید و در عیب‌یابی یخچال نیز یک نکته کلیدی به حساب می‌آید این است که به هیچ عنوان نباید رطوبت وارد دستگاه کمپرسور یا همان قلب یخچال شود.

به عبارت دیگر یکی از مواردی که می‌تواند عملکرد یخچال را تحت تأثیر خود قرار دهد، نفوذ رطوبت به داخل این قطعه و آسیب دیدن قطعات دینامیکی یخچال است. علاوه بر این نفوذ رطوبت و آب به داخل کمپرسور باعث می‌شود کارایی و عملکرد این قطعه از یخچال تا حد قابل توجهی افت کند. به همین دلیل است که روی کمپرسور از فیلتر خشک‌کننده استفاده می‌شود.

زمانی که در حال عیب‌یابی یخچال خود هستید حتماً به این موضوع توجه کنید که بروز مشکل در عملکرد یخچال می‌تواند به دلیل نفوذ رطوبت و یا ذرات رسوب‌زا به داخل کمپرسور دستگاه باشد. اگر چنین ایرادی وجود داشته باشد، قطعاً عملکرد فیلتر درایر یا خشک کن با مشکل مواجه شده است و شما باید مشکل این قطعه را برطرف کنید.

لوله مویین در یخچال چیست؟

لوله مویین نیز یکی از قطعاتی است که در یخچال‌ها تعبیه شده است. شاید زمانی که در حال عیب‌یابی یخچال خود هستید با نام شیر انبساط نیز برخورد کنید. در واقع لوله مویین همان شیر انبساط است که بین قطعه کندانسور و اپراتور در یخچال‌ها قرار گرفته است.

کار اصلی این قطعه کنترل و مدیریت میزان گازی مبرد است که باید به داخل کندانسور توسط کمپرسور یخچال هدایت شود. این قطعه شبیه به لوله مسی است که ظاهر فنری شکلی دارد. طول و همچنین قطر لوله مویین بسیار کم است و شاید در نگاه اول مشخص نباشد. نکته مهم این است که طول و قطر کم این قطعه روی دمای گاز مبرد تأثیر مستقیمی دارد.

نکته‌ای که در زمان عیب‌یابی یخچال به آن باید توجه کنید این است که گاز مبرد از سمت کمپرسور با فشار بسیار زیاد به سمت اپراتور دستگاه هدایت می‌شود. گاز با فشار زیاد و در حالت مایع قبل از ورود به اپراتور دستگاه وارد لوله مویین می‌شود. لوله مویین دارای قطر باریکی است.

این قطر باریک در واقع باعث می‌شود گاز از حالت مایع به گاز تبدیل شود و فشار آن به حدود یک پنجم فشار اصلی برسد. بعد از اینکه گاز تغییر شکل داد و از طرفی فشار آن نیز تا حد قابل توجهی کاهش یافت، وارد اپراتور دستگاه می‌شود و در آنجا خنک می‌شود و سپس به داخل کابین یا محفظه داخلی یخچال وارد می‌شود.

ترموستات در یخچال کدام قطعه است؟

ترموستات یکی از قطعات موجود در یخچال است که وظیفه اصلی آن تنظیم دما و در عین حال خاموش و روشن کردن کمپرسور در دستگاه است.

به عبارت دیگر ترموستات در یخچال نقش کنترل‌کننده دما را بر عهده دارد. این موضوع نکته مهمی است که باید در زمان عیب‌یابی دستگاه به آن توجه ویژه داشته باشید. بنابراین اگر در زمان عیب‌یابی یخچال متوجه شدید که دمای آن ثابت نگه داشته نمی‌شود و از طرفی ثابت ماندن دمای آن دچار مشکل می‌شود، به احتمال زیاد عملکرد ترموستات دچار مشکل شده است.

همه یخچال‌ها و فریزرها دارای قطعه‌ای به نام ترموستات هستند که امکان تنظیم دما را دارد. زمانی که شما دمای یخچال را روی عدد مورد نظر خود تنظیم می‌کنید، کمپرسور برای اینکه دمای محفظه یخچال را به دمای ست شده برساند وارد عمل می‌شود و فعالیت خود را آغاز می‌کند.

زمانی که دمای درون محفظه یخچال به میزان مورد نظر رسید، ترموستات در صورتی که به درستی عمل کند، فرمان توقف عملیات را برای کمپرسور صادر می‌کند. زمانی که کاربر غذای گرمی را در داخل یخچال قرار می‌دهد و یا درب آن را باز و بسته می‌کنید، دمای داخل یخچال از حالت تعادل خارج می‌شود و باید کمپرسور وارد عمل شود و دوباره دمای یخچال را به حد مطلوب برساند. در این صورت دوباره ترموستات وارد عمل می‌شود.

ترموستات‌ها انواع مختلف و گوناگونی دارند که بسته به مدل و نوع یخچال و فریزر یکی از آن‌ها در دستگاه استفاده می‌شود. زمان عیب‌یابی یخچال حتماً باید بدانید مدل و نوع دستگاه ترموستات شما به چه صورت است. در حال حاضر در اکثر یخچال‌های موجود در بازار از یکی از دو نمونه ترموستات بی‌متال و ترموستات سیلندر گازی و مومی استفاده می‌شود. حتماً به نوع ترموستاتی که در یخچال استفاده شده است، توجه کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای تعمیر یخچال فریزر ال جی  

رله استارت یکی از دیگر از قطعات تعبیه شده در یخچال

قطعه دیگری که در همه یخچال‌های موجود در بازار وجود دارد و زمان عیب‌یابی حتماً باید به آن توجه خاصی داشته باشید، قطعه رله استارت است. اولین و مهم‌ترین وظیفه دستگاه رله استارت به کار انداختن سیم پیچ درون یخچال با نام سیم پیچ راه‌انداز است. این سیم پیچ راه‌انداز در اصل وظیفه به کار انداختن قلب یخچال یعنی کمپرسور را بر عهده دارد.

زمانی که دمای یخچال در حال پایین آمدن است این قطعه هشدار کاهش دما را از ترموستات دریافت می‌کند و کمپرسور را برای اینکه بتواند دمای مورد نیاز کابین یخچال را تأمین کند به کار می‌اندازد. در کنار رله استارت قطعه دیگری با نام مشابه یعنی رله اُوِر وجود دارد که در بسیاری از لوازم برقی و لوازم‌خانگی وجود دارد. وظیفه اصلی این قطعه محافظت از دستگاه در برابر نوسانات جریان برق است.

نکته مهم این است که این روزها که برق بسیاری از مناطق قطع می‌شود، این قطعه باید به درستی عمل کند تا مانع آسیب رسیدن به یخچال در اثر قطع و وصلی‌های مکرر برق شود. بنابراین در هنگام عیب‌یابی یخچال به خصوص اگر یخچال بعد از قطع برق دچار آسیب شده باشد به این قطعه توجه کنید.

محل قرارگیری قطعه رله اُوِر لود در یخچال‌های ایرانی در مسیر تغذیه برق کمپرسور قرار دارد. در حین عیب‌یابی یخچال حتماً به این موضوع توجه کنید که اُوِرلود با پایه مشترک کمپرسور به صورت سری بسته می‌شود. در این قطعه از یک تیغه بی‌متال و یک هیتر استفاده شده است.

زمانی که موتور دستگاه بیش از حد داغ می‌شود و یا اینکه از موتور یخچال جریان برق زیادی عبور می‌کند، این قطعه مانع عبور جریان برق و یا قطع شدن جریان می‌شود. چون این قطعه با پایه کمپرسور به صورت سری بسته می‌شود در نتیجه زمانی که حرارت موتور در یخچال افزایش می‌یابد، طول صفحه بی متال در آن افزایش می‌یابد و این افزایش طول باعث قطع شدن ارتباط موتور و رله و جریان برق در مدار دستگاه می‌شود.

قطعه المنت هیتر یا هیتر المنت در یخچال کدام است؟

در یخچال‌های نو فراست معمولاً قطعه‌ای با نام هیتر المنت یا المنت هیتر وجود دارد. در یخچال‌هایی که در آن‌ها از تکنولوژی ضد برفک نو فراست استفاده شده است، برفک دستگاه در بخش اپراتور دستگاه ایجاد می‌شود. از این باید وسیله‌ای وجود داشته باشد که بتواند این برفک‌ها را آب کند. در اصل کار آب کردن این برفک‌ها بر عهده هیتر المنت است.

بنابراین وظیفه اصلی دستگاه هیتر المنت آب کردن برفک‌های یخچال است. نکته‌ای که در زمان عیب‌یابی یخچال حتماً باید مد نظر داشته باشید این است که ظاهر هیتر المنت شبیه به ظاهر اپراتور است بنابراین زمانی که در حال پیدا کردن ایراد یخچال هستید توجه داشته باشید که این دو قطعه را با هم اشتباه نگیرید.

برای عیب‌یابی یخچال حتماً باید عملکرد هیتر المنت را بدانید. عملکرد این قطعه به این شکل است که زمانی که گاز یخچال توسط کمپرسور با فشار زیادی به سمت اپراتور دستگاه ارسال می‌شود و در اپراتور سرمای لازم به گاز داده می‌شود، گاز به سمت فن یخچال ارسال می‌شود تا با کمک آن محفظه و یا کابین یخچال خنک شود.

زمانی که اپراتور در حال سرد کردن گاز است، روی لوله‌های آن به صورت مداوم برفک ایجاد می‌شود. اگر این برفک‌ها روی لوله‌ها باقی بماند در نتیجه سرمای کمتری به کابین یخچال ارسال می‌شود و در این صورت فرآیند سرمایش دستگاه با مشکل روبرو می‌شود و فضای داخلی یخچال به دمایی که باید نخواهد رسید. از همین رو، ترمودیسک هشدار ازدیاد برفک ایجاد شده روی لوله‌های اواپراتور را به برد اصلی اعلام کرده و برد فرمان شروع به کار را، به‌منظور برفک‌زدایی به هیتر المنت دستگاه خواهد داد.

قطعه ترمودیسک یکی دیگر از قطعات موجود در یخچال‌ها

ترمودیسک یکی از قطعاتی است که عملکرد آن شبیه به عملکرد ترموستات یخچال است. همان‌طور که در بخش معرفی هیتر المنت توضیح داده شد، ترمودیسک هشدار مربوط به زیاد شدن برفک روی لوله‌های اپراتور را به برد اصلی یخچال ارسال می‌کند. بنابراین این قطعه به نوعی یک کنترلر به حساب می‌آید. اما کار مهم دیگری که قطعه ترمودیسک در یخچال انجام می‌دهد و در حین عیب‌یابی دستگاه باید به آن توجه داشته باشید این است که این قطعه در اصل عمل رساندن جریان برق و قطع کردن آن از هیتر المنت را بر عهده دارد.

قطعه هیتر المنت دستگاه از دو دیسک فلزی و دو کنتاکتر تشکیل شده است. این قطعه در یخچال در نزدیکی هیتر المنت دستگاه قرار دارد. زمانی که دمای یخچال به چیزی در حدود ۵- درجه سانتی‌گراد می‌رسد، کنتاکت‌های ترمودیسک در نزدیک‌ترین حالت ممکن به هم قرار دارند.

به عبارت دیگر در این دما این قطعات در ترمودیسک به یکدیگر می‌چسبند. در این حالت است که باید هیتر المنت دستگاه وارد عمل شده و فعال شود. وقتی دمای داخل یخچال به چیزی در حدود ۵+ برسد، ارتباط میان این کنتاکت‌ها در ترمودیسک کاملاً قطع می‌شود. جدا شدن این قطعات از هم به معنای قطع جریان برق به هیتر المنت است. بنابراین در حین عیب‌یابی دستگاه حتماً به دمایی که کنتاکت‌های این قطعه از هم جدا می‌شوند و زمانی که کنتاکتهای این قطعه به هم می‌چسبند توجه کنید.

زمان عیب‌یابی یخچال باید حتماً به این موضوع توجه داشته باشید که روی یخچال‌ها یک قطعه دیگر به نام فیوز حرارتی نیز وجود دارد. وقتی دمای هیتر المنت زیاد می‌شود، فیوز حرارتی به منظور کنترل کردن دمای هیتر المنت وارد عمل می‌شود. دمای فیوز حرارتی در یخچال‌ها معمولاً چیزی در حدود ۷۲ تا ۸۲ درجه سانتی‌گراد است.

اگر دما از این محدوده تجاوز کند و به عبارت دیگر بیشتر شود در نتیجه این قطعه یعنی فیوز حرارتی می‌سوزد. در بسیاری از موارد دیده شده است که بالا رفتن دمای فیوز حرارتی و سوختن آن باعث آسیب دیدن یخچال و آتش گفتن آن شده است. بنابراین این نکته را حتماً در حین عیب‌یابی یخچال مد نظر داشته باشید و به آن توجه کنید. ظاهر فیوز حرارتی شبیه به یک سیم است که در دو بخش ابتدایی و انتهایی آن یک پایانه وجود دارد.

شاید در بسیاری از مطالبی که در خصوص قطعات یخچال نوشته و منتشر می‌شوند، حرفی از این قطعه به میان نیاید اما باید به خاطر داشته باشید که یکی از مهم‌ترین قطعات در یخچال همین فیوز حرارتی است و برای همیشه وظیفه خود را به درستی انجام دهد. آسیب دیدن یخچال در بسیاری از موارد به دلیل عملکرد تا درست این قطعه است. به همین دلیل زمانی که در حال عیب‌یابی یخچال خود هستید حتماً به این موضوع توجه کنید.

در این بخش از این مطلب در خصوص بخش‌های مختلف موجود در هر یخچال و بررسی عملکرد و وظیفه هر قطعه نکاتی گفته شد. دانستن این نکات به شما کمک می‌کند تا در زمان عیب‌یابی یخچال بتوانید مشکل اصلی و اساسی دستگاه را بهتر پیدا کنید و آن را رفع کنید.

عیب‌یابی قطعات مهم یخچال

بعد از معرفی، برسی و آشنایی با قطعات موجود در یخچال، نوبت به نحوه عیب‌یابی یخچال می‌رسد. شما باید بدانید که ایراد هر قطعه از یخچال را چگونه باید پیدا کنید تا بتوانید به درستی آن را برطرف کنید.

نکته مهمی که حتماً باید به خاطر داشته باشید این است که اگر در هر قطعه از یخچال ایرادی به وجود بیاید، عملکرد یخچال دچار مشکل می‌شود و از طرفی ممکن است درست کار نکردن هر قطعه روی عملکرد سایر قطعات موجود در یخچال نیز اثر بگذارد.

در این مطلب نحوه تست کردن و پیدا کردن ایراد در هر کدام از این قطعات را توضیح می‌دهیم. در مطلب بعدی علل بروز برخی از مشکلات در یخچال و نحوه برطرف کردن آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

عیب‌یابی یخچال

نکته‌ای که قبل از آموزش نحوه عیب‌یابی یخچال و قطعات آن باید به آن اشاره کنیم، این است که اولاً برای تست همه قطعات یخچال نیاز به یک اهم متر دارید. بنابراین حتماً یک اهم متر تهیه کنید و بعد عملیات عیب‌یابی و تست یخچال را انجام دهید.

عیب‌یابی یخچال از لحاظ عملکرد کمپرسور

اگر کمپرسور یخچال دچار ایراد شود کلاً دستگاه از کار می‌افتند و این موضوعی است که باید در زمان عیب‌یابی یخچال آن را مد نظر داشته باشید.

زمانی که می‌خواهید عملکرد کمپرسور یخچال را تست کنید، باید ابتدا دو رله استارت و اُورلود را بررسی کنید. توجه داشته باشید که در کمپرسور یخچال یک سیم‌پیچ اصلی و یک سیم پیچ راه انداز استفاده شده است.

علاوه بر این سیم‌پیچ‌ها روی کمپرسور سه پایه تعبیه شده است. برای اینکه پایه مشترک سیم‌پیچ اصلی و استارت از یکدیگر متمایز شوند، از حرف C  استفاده شده است. از طرفی برای سیم‌پیچ‌ها نیز یک پایه وجود دارد که پایه آن با حرف S مشخص شده است.

برای تشخیص سوختن کمپرسور باید از هرکدام از این پایه‌ها دو به دو اهم گرفته شود. اگر در انجام این تست‌ها مقدار بی‌نهایت روی صفحه نمایش داده شود، به احتمال بسیار زیاد، کمپرسور شما دچار اتصال کوتاه شده است و سوخته است.

عیب‌یابی یخچال از لحاظ عملکرد قطعه کندانسور یخچال

در خصوص کندانسور یخچال باید به این موضوع توجه داشته باشید که قطعه کندانسور یخچال یک قطعه ماندگار و همیشگی در یخچال است که اگر از آن مراقبت کافی به عمل بیاید هرگز دچار مشکل و آسیب نمی‌شود و به هیچ عنوان نیازی به تعمیر پیدا نخواهد کرد.

برای اینکه در زمان عیب‌یابی یخچال عملکرد قطعه کندانسور یخچال را بررسی کنید توجه داشته باشید که راه نفوذ گرد و خاک و کثیفی به این قطعه کاملاً بسته شده باشد. از طرفی این موضوع را به خاطر داشته باشید که استفاده طولانی مدت از این قطعه باعث نفوذ گرد و خاک روی آن خواهد شد.

وجود گرد و خاک روی کندانسور یخچال باعث می‌شود، عملکرد یخچال با اختلال زیادی مواجه شود. از این رو یکی از ایراداتی که ممکن است برای این قطعه از یخچال به وجود بیاید، این است که روی آن گرد و خاک گرفته باشد. پس برای اینکه بتوانید عملکرد این قطعه را ارتقا دهید باید روی آن را جاروبرقی بگیرید و آن را تمیز کنید. اگر مشکل دستگاه برطرف نشد، آن را تعویض کنید.

عیب‌یابی یخچال از لحاظ عملکرد اپراتور تعبیه شده در آن

در هنگام عیب‌یابی یخچال و تست عملکرد اپراتور یخچال باید به این موضوع توجه داشته باشید که اگر روی این بخش برفک وجود داشته باشد، قطعاً اپراتور دستگاه شما دچار آسیب شده است و باید آن را با روش‌هایی که در مطلب بعدی گفته می‌شود برطرف کنید.

برفکی که روی اپراتور ایجاد می‌شود اغلب به دلیل این است که یخچال در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد و از طرفی ممکن است در مجاورت وسایل گرمازایی مثل گاز و سماور قرار گرفته است و گرمای حاصل از آن‌ها باعث شده تا اپراتور دستگاه دچار مشکل و آسیب شود.

علاوه بر همه مواردی که به آن اشاره شد، باز و بسته کردن بیش از حد یخچال و ایجاد تغییر در دمای یخچال و حتی کم بودن یا بیش از حد بودن میزان گاز مبرد در یخچال نیز یکی از عواملی است که باعث آسیب دیدن اپراتور یخچال و برفک گرفتن آن می‌شود.

عیب‌یابی یخچال از لحاظ عملکرد فیلترخشک کن تعبیه شده در یخچال

نکته‌ای که در خصوص عیب‌یابی یخچال همیشه باید به خاطر داشته باشید این است که عیب‌یابی و رفع ایراد قطعات هر دستگاه الکترونیکی از جمله یخچال در برخی از موارد به صورت چشمی نیز می‌تواند انجام شود.

یعنی شما برای عیب‌یابی برخی از قطعات نیاز به استفاده از ابزار خاصی ندارید در عین کال برای پیدا کردن مشکل برخی از قسمت‌های دیگر یخچال باید آن را باید از ابزار خاصی استفاده کنید. فیلتر درایر یخچال نیز یکی از قطعاتی است که با استفاده از دست و به صورت چشمی می‌توانید عیب آن را پیدا کنید.

برای اینکه شما بفهمید آیا فیلتر درایر یا خشک کن یخچال دچار مشکل شده است یا نه باید دمای ورودی و دمای خروجی آن را بررسی کید. اگر دمای ورودی و دمای خروجی یکسان نبود به احتمال زیاد این فیلتر دچار گرفتگی و انسداد شده است.

بررسی عملکرد لوله مویین در هنگام عیب‌یابی یخچال

در زمان عیب‌یابی یخچال امکان تست لوله مویین آن به صورت مستقیم وجود ندارد. اگر برودت یخچال دچار مشکل شده باشد به احتمال بسیار زیاد لوله مویین آن آسیب دیده است.

نکته مهم در این خصوص این است که آسیب دیدن این لوله مانع از سرد شدن یخچال و پایین آمدن دمای محفظه آن می‌شود. اگر یخچال شما دچار این مشکل شده باشد باید اول گاز مبرد را تخلیه کنید، قطعاتی مثل درایر و لوله مویین را با هم بررسی نمایید تا متوجه ایراد آن بشوید.

بررسی عملکرد ترموستات در هنگام عیب‌یابی یخچال

برای اینکه در زمان عیب‌یابی یخچال عملکرد ترموستات را بررسی کنید و از صحت آن مطمئن شوید باید به نشانه‌هایی که مربوط به خراب بودن این قطعه در یخچال است توجه کنید.

اگر کمپرسور یخچال شما به صورت یکسره کار کند در واقع قطعه ترموستات در یخچال شما دچار آسیب شده است. از طرفی اگر به صورت مداوم و بدون وقفه صدایی شبیه به صدای کلیک کردن از یخچال خود می‌شنوید یعنی ترموستات دستگاه شما آسیب دیده است و باید آن را تعمیر کنید. اگر بدنه یخچال سرد باشد نیز می‌تواند نشانه خراب بودن و بد عمل کردن دستگاه ترموستات یخچال باشد.

بررسی رله استارت یخچال در حین بررسی عملکرد آن

رله استارت یخچال یکی از آن قطعاتی است که در هنگام عیب‌یابی یخچال می‌توانید عملکرد آن را به صورت چشمی بررسی کنید. البته توجه داشته باشید که برای بررسی عملکرد این قطعه دو روش وجود دارد که یکی از روش‌های آن به صورت چشمی است. اگر رله استارت دچار خوردگی و آسیب باشد در این صورت یعنی رله دستگاه دچار آسیب و خرابی شده است. از طرفی اگر صدای تق‌تق در دستگاه شما شنیده شود به این معنی است که رله استارت دستگاه شما دچار آسیب شده است.

اگر بخواهید در عیب‌یابی یخچال عملکرد رله استارت را بررسی کنید باید از اهم متر با مولتی متر استفاده کنید. اگر رله استارت شما از نوع رله سنگی باشد، باید با استفاده از دستگاه اهم متر مقاومت پایه‌های آن را بررسی کنید. این کار را باید به صورت دو به دو انجام دهید. اگر رله دستگاه شما از نوع سیم‌پیچی باشد در این باید مقاوم میان پایه‌های S و M را اندازه گری کنید.

اگر رله استارت سالم باشد و عملکرد آن درست باشد باید مقاومت پایه‌های دستگاه صفر باشد. وقتی مقدار صفر نمایش داده شد باید زمانی که اهم متر هنوز به پایه متصل است آن را بچرخانید و اگر صدای کلیک بی‌نهایت را شنیدید باید مقدار اهم متر بی‌نهایت باشد. همین کار را برای پایه‌های L و S انجام دهید. در این حالت باید نتیجه مشابه باشد. بعد از اینکه عملیات تست را برای این دو پایه انجام دادید باید دوباره همین کار را برای پایه‌های L و M انجام دهید و مجدداً همین نتیجه را مشاهده کنید.

نحوه بررسی عملکرد رله اُورلود در هنگام عیب‌یابی یخچال

اگر بخواهید در حین عیب‌یابی یخچال عملکرد قطعه رله اورلود را بررسی کنید، نیاز به داشتن یک اهم متر دارید. اگر رله اورلود درست عمل کند باید همیشه در مدار وصل باشد. معمولاً بروز مشکل در رله اورلود زمانی رخ می‌دهد که یکی از اتفاقات مثل افت یا افزایش ولتاژ، گرم بودن بیش از حد محل قرار گیری رله اورلود، خرابی سیسم پیچ استارت و مواردی از این دست رخ دهد.

بررسی و تست عملکرد قطعه هیتر المنت در زمان عیب‌یابی یخچال

در عیب‌یابی یخچال و بررسی قطعه هیتر المنت باید به این موضوع توجه کنید که خرابی این قطعه قابل تعمیر کردن نیست و اگر دچار مشکلی شود باید تعویض شود. اگر اپراتور یخچال مدام یخ می‌زند و یا دمای آن در بازه‌های زمانی کوتاه مدت تغییر می‌کند، به احتمال بسیار زیاد هیتر المنت دستگاه دچار آسیب شده است و باید آن را به سرعت رفع کنید.

بررسی عمل کرد قطعه ترمودیسک در عیب‌یابی یخچال

یکی از موارد که در زمان عیب‌یابی یخچال به شما کمک می‌کند بفهمید ترمودیسک دستگاه دچار آسیب شده است، برفک زدن قطعات یخچال است. البته ممکن است برفک زدن یخچال همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره شد مربوط به هیتر المنت باشد.

هرچند اگر اپراتور یخ بزند یا برفم بگیرد قطعاً می‌توان گفت مشکل از هیتر المنت دستگاه است. عیب‌یابی ترمودیسک نیاز به تخصص و تجربه زیادی دارد و از این رو بهتر است در این مورد از متخصص خبره و با تجربه کمک بگیرید.

برفک گرفتن یخچال می‌توان نشانه‌ای از خراب بودن قطعه ترموفیوز دستگاه نیز باشد به همین دلیل است که در صورت برفک گرفتن هر کدام از قطعات یخچال بهتر است از یک متخصص حرفه‌ای کمک بگیرید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد در خصوص همه بخش‌هایی که در یک دستگاه یخچال و یا فریزر وجود دارد ، توضیحاتی ارائه شود. دانستن عملکرد این قطعات در هنگام عیب‌یابی یخچال بسیار مهم است. همچنین در این مطلب در خصوص نحوه عیب‌یابی هرکدام از این قطعات نیز توضیحاتی ارائه شد. در قسمت دوم تعمیر یخچال در منزل می توانید این موضوع را دنبال کنید.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 3.7 / 5. تعداد آرا: 3

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | علت عرق كردن داخل يخچال چیست؟
    جولای 26, 2021

    […] بیشتر بخوانید: همه آنچه در خصوص تعمیر یخچال در خانه باید بدانید […]

لینک کپی شد!