تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

بررسی نقاط ضعف و قوت محصولات پاکشوما

خدمات پس از فروش پاکشوما لنگ می‌زند

برندهای ایرانی
پاکشوما در رقابت و تکاپو برای تصاحب بازار داخلی لوازم خانگی است. اسم این برند را این روزها زیاد می‌بینیم و می‌شنویم؛ از تبلیغات گسترده در بیلبوردهای شهری گرفته تا رونمایی‌های مجازی از محصولات جدید. اما مشتری مداری و خدمات پس از فروش پاکشوما همانند بسیاری از رقبای داخلی خود یک ضعف اساسی دارد که برای مصرف‌کننده ایرانی آشناست.

تصلا– پاکشوما یکی از برندهای باسابقه و تقریباً نام‌آشنای ایرانی است و به ‌تازگی با مشارکت شرکت‌های خارجی توانسته محصولات جدیدی تولید و عرضه کند و سبد محصولات خود را توسعه دهد. اما آیا ارائه خدمات پس از فروش پاکشوما مورد رضایت مشتریان برند پاکشوما بوده است؟ آیا محصولات این برند توانسته‌ است رضایت مشتریان را جلب کند و آیا محصولاتی که به تازگی از سوی این برند رونمایی شده است، با اقبال مصرف‌کننده رو به رو می‌شود؟

در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که آیا خدمات پس از فروش پاکشوما مناسب است و آیا محصولات این برند کیفیت قابل قبولی دارد؟ این مطلب با استناد به نظرات مصرف‌کنندگان محصولات این شرکت نوشته شده است.

شاخص‌های خدمات پس از فروش در صنعت لوازم خانگی

اما شاخص‌های مشتری‌مداری در صنعت لوازم خانگی چیست؟ توجه به خواسته مشتری و تولید کالاهای باکیفیت، ارائه ضمانت‌نامه معتبر به مشتریان که حتی در صورت خرابی نیز فروشگاه پاسخگو است.

نظرخواهی دوره‌ای از مشتریان قبلی در خصوص کیفیت کالاهای خریداری شده، نصب و خدمات پس از فروش رایگان، ارسال و حمل رایگان محصول، سنجش کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان و رفع نواقص و کاستی‌ها، تعویض کالاهای معیوب، ارائه سبد متنوعی از کالاها که تمامی افراد با هر درآمدی بتوانند از فروشگاه خرید کنند و ….

اما خدمات پس از فروش پاکشوما در رعایت این شاخص‌ها چه وضعیتی دارد؟

خط تولید لباسشویی پاکشوما

ضعف خدمات پس از فروش پاکشوما

اگرچه هستند افرادی که از خدمات پس از فروش پاکشوما رضایت دارند و عنوان کردند کارشناسان نصب پس از گذشت ۲۴ ساعت از خرید محصول برای نصب دستگاه به محل مورد نظر مراجعه کرده‌اند؛ اما ظاهرا ضعف‌هایی هم در خدمات پس از فروش این شرکت وجود دارد که پررنگ است و نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

نظرسنجی ضعیف از مشتریان پاکشوما

اگر خدمات پس از فروش پاکشوما را با خدمات رقبایی مثل گلدیران، مادیران یا سام سرویس مقایسه کنیم، ضعف خدمات این شرکت بیشتر به چشم می‌خورد؛ به‌ عنوان مثال گلدیران سامانه آنلاین جهت رفع نیازها و پاسخگویی به مشتریان در موارد مختلفی مثل نصب، تعمیر، گارانتی، پشتیبانی و کلاس‌های آموزشی راه‌اندازی و فرم‌هایی برای نظرسنجی از مردم در مورد کیفیت خدمات را نیز وب‌سایت خود ایجاد کرده است.

اگرچه پاکشوما نیز سامانه مشابهی تحت عنوان سامانه پاک‌سرویس برای بهبود کیفیت خدمات خود راه‌اندازی کرده است؛ اما کارشناسان این سامانه به سرعت پاسخگو نیستند. فرم‌های نظرسنجی نیز در این سامانه وجود ندارند.

گاهی ممکن است از کارشناسان این سامانه پاسخی دریافت نکنیدِ برای چک کردن این سامانه ما سوالی از کارشناس پاسخگو پرسیدیم؛ اما پاسخی دریافت نکردیم.

البته ممکن است در این سامانه از چت‌بات استفاده شده باشد که در این صورت نیز باید پاسخ مناسبی به مشتری داده شود البته در مورد استفاده از چت‌بات مطمئن نیستیم و صرفا یک نظر براساس احتمال استفاده از چنین ابزاری است.

هزینه بالای نصب محصولات پاکشوما

براساس بررسی‌های صورت گرفته ظاهرا خدمات پس از فروش پاکشوما ضعیف است. کارشناسان این برند نتوانسته‌اند رضایت مشتریان را جلب کنند و خدمات پس از فروش برند پاکشوما با اخذ هزینه صورت می‌گیرد.

هزینه اعلام‌شده برای ایاب و ذهاب کارشناسان نیز هزینه قابل‌توجهی است.

طبق نظرات نوشته‌شده توسط مصرف‌کنندگان ماشین‌های لباسشویی و ماشین ظرفشویی پاکشوما، نصب محصولات این شرکت به‌ صورت رایگان انجام نمی‌شود. طبق گفته یکی از مصرف‌کنندگان، نماینده شرکت برای نصب یک ماشین ظرف‌شویی ۹۰ هزار تومان دریافت کرده است!

در ضمن گویا نماینده شرکت پس از نصب تنها دستگاه را روشن می‌کند و توضیحات لازم جهت استفاده و نگهداری صحیح از دستگاه را ارائه نمی‌دهد. از این موارد زیاد عنوان شده است که البته این تجربه در مورد برندهای دیگر هم وجود دارد.

اجبار مصرف‌کننده به خرید برخی محصولات جانبی

در ضمن چند کاربر اذعان کرده‌اند نصاب نمایندگی ماشین ظرفشویی در هنگام نصب به خریدار اصرار می‌کند قرص مورد نیاز برای شست‌و‌شوی ظروف از نمایندگی تهیه شود البته برخی دیگر از کاربران چنین موضوعی را رد کرده‌اند.

حتی در مواردی گزارش شده  نصاب در هنگام نصب و راه‌اندازی لوازم جانبی خاصی را به‌ اجبار به خریدار فروخته یا لوازم لازم برای نصب و راه‌اندازی را همراه خود نداشته است.

هزینه بالای تعمیر بعد از اتمام گارانتی

در صورتی‌ که گارانتی دستگاه شما به پایان رسیده باشد و برای تعمیر به نمایندگی مراجعه کنید، ممکن است هزینه زیادی بابت تعمیر از شما دریافت شود و شاید این هزینه بیش از هزینه دریافتی توسط سایر مراکز تعمیر باشد.

مواردی هم گزارش شده که مشتریان در هنگام تماس با نمایندگی‌ها پاسخی دریافت نکرده‌اند. برخی از مشتریان هم تکنسین‌های فنی و نصابان این شرکت را فاقد دانش فنی لازم دانسته‌اند البته ظاهرا برخی از نصابان توضیحات کامل جهت استفاده از دستگاه را بیان می‌کنند.

لازم به ذکر است پاکشوما در طول دوره خدمات پس از فروش برخی از محصولات مانند جاروبرقی تنها مسئولیت یک بار تعمیر را برعهده می‌گیرد.

در ادامه به بررسی نقاط ضعف و قوت محصولات پاکشوما می‌پردازیم:

نقاط ضعف و قوت ظرفشویی پاکشوما

ظرفشویی پاکشوما

مدتی قبل پاکشوما از ماشین ظرفشویی جدیدی با نام ماشین ظرفشویی سری ژوزفین (Josephine series) در ۶ مدل با شعار «همه ظرف حریف» رونمایی کرد.

برند پاکشوما مدعی شد این ماشین ظرفشویی قادر هستند ۱۶۸ پارچه ظرف مثل ظروف کریستالی، بلورجات، ماهیتابه و ظروف پخت را تنها در مدت ۳۰ دقیقه و آن هم فقط با آب بسیار کمی درحدود ۹ لیتر بشویند.

البته انواع ماشین ظرفشویی پاکشوما هنوز به‌صورت گسترده به بازار عرضه نشده‌اند و دیدگاهی در مورد آن‌ها در منابع معتبر ثبت نشده است.

بنابراین اجازه دهید نگاهی به دیدگاه خریداران مدل‌های قدیمی‌تر ماشین ظرفشویی پاکشوما داشته باشیم. عده‌ای از خریداران معتقدند از عملکرد ماشین‌های ظرف‌شویی پاکشوما مدل‌های MDF 14304  و MDF 14202 که ظاهراً جزو مدل‌های پرفروش پاکشوما محسوب می‌شوند، راضی هستند و کیفیت آن‌ها را قابل رقابت با برندهای خارجی مطرح نیز می دانند.

از ویژگی‌های مثبت ماشین ظرفشویی MDF 14202 می‌‌توان به صدای کم، طراحی و ظاهر زیبا، برخورداری از برنامه صرفه‌جویی اقتصادی، طراحی و چیدمان مناسب سبدها و شستشوی عالی ظروف چرب اشاره کرد.

اما ظاهراً مدل MDF 14302 در شستن لیوان‌ها و ظروف بلور عملکرد خوبی ندارد البته این موضوع به نظر افراد بستگی دارد.

برخی نیز معتقدند این محصول طراحی ضعیفی دارد و یکی از نقاط ضعف طراحی این دستگاه، قرار گرفتن محفظه قرص یا مایع ظرف‌شویی در مکان نامناسب است؛ چنانچه دستگاه پر از ظرف شود، این محفظه در دسترس نخواهد بود و ظروف با آب خالی شسته خواهند شد.

در ضمن در مواردی در رابطه‌ با کیفیت پایین قطعات بدنه، استفاده از پایه‌های پلاستیکی و کیفیت پایین مونتاژ قطعات نیز انتقاداتی مطرح شده است.

برخی دیگر فقدان سبد ایستاده مخصوص قاشق و چنگال در این دستگاه را نیز یک نقص می‌دانند. با این تفاسیر باید ببینیم آیا ماشین ظرفشویی جدید پاکشوما می‌تواند در آینده در جذب رضایت مشتریان موفق شود و اینکه آیا واقعا عملکرد دستگاه کاملا مطابق ادعاهای پاکشوما در مراسم رونمایی از این محصول که چندی پیش برگزار شد، است یا خیر.

نقاط ضعف و قوت ماشین‌های لباسشویی پاکشوما

لباسشویی پاکشوما

ماشین لباسشویی پاکشوما از محصولات اصلی این برند و  در مدل‌های متنوعی نیز تولید شده‌اند.

اگر بخواهیم نقاط قوت این مدل‌ها را به صورت کلی بیان کنیم، باید به مواردی همچون شستشوی مناسب، برخورداری از برنامه های متنوع در برخی از مدل‌ها مانند مدل TFU-94407 اشاره کرد.

همچنین کیفیت به مراتب بهتر نسبت به لباسشویی‌های داخلی، قابلیت اضافه کردن لباس به ماشین در حین شست‌‌و‌شو مانند مدل WFI-83413 و برخورداری برخی از مدل‌ها از حالت بخارشو اشاره کرد؛ اما این لبایشویی‌‌ها معایبی نیز دارند که کیفیت آن‌ها را زیر سوال می‌برند.

یکی از معایب لباسشویی پاکشوما که خریداران به ‌دفعات به آن اشاره کرده اند، سروصدا  ، صدایی شبیه به سوت بلند و لرزشی زیاد هنگام آبکشی و خشک‌کردن و همچنین صدای زیاد شلنگ تخلیه است.

از معایب دیگر این ماشین لباسشویی‌ پاکشوما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تسمه‌ای بودن سیستم انتقال قدرت موتور به دیگ (مدل TFU-94407)
  • سفت بودن درب و ضعیف بودن لولا (مدل TFI 94402)
  • قیمت زیاد نسبت به امکانات (مدل TFU-84401)
  • قیمت نسبتاً بالا، کیفیت پایین قطعات و چینی‌بودن آن‌ها (مدل WFU-73422)
  • دفترچه راهنمای نامناسب (مدل WFI-84313)
  • متنوع‌ نبودن برنامه‌های شستشو، طراحی نسبتاً قدیمی و شستشو با آب و کف کم، (مدل WFU-6308)
  • نداشتن شیر آب گرم (WFI 10141)
  • مصرف آب زیاد (مدل PWF-1564J)
  • احساس برق‌گرفتگی در قسمت‌های فلزی (مدل TFU-93407)
  • شستشوی نامناسب (TLF-62511)
  • نداشتن بخارشو (WFI-93429)
  • نداشتن تایمر و هشدار پایان کار (مدل WFU-73112)
  • نداشتن صفحه‌کلید دیجیتال (مدل PWT- 8543)
  • سرعت کم چرخش، سفت بودن پیچ تخلیه و سفت بودن در خشک‌کن (مدل PWT-9619AJ)
  • امکان‌پذیر نبودن شستشوی الیاف حجیم مثل پتو (در برخی از مدل‌ها تنها شستن پتوهای سبک و مسافرتی امکان‌پذیر است و به گفته برخی از خریداران، نصاب در هنگام نصب توصیه می‌کند از شستن پتوهای سنگین با لباسشویی‌های این برند اجتناب شود).
  • نشتی آب از دیگ و خیس ‌شدن محل اطراف نیز در مواردی گزارش شده است .

 نقاط ضعف و قوت کولر آبی پاکشوما

به گفته برخی از مصرف‌کنندگان کولر آبی پاکشوما مدل PK 750 ME در دور تند عملکرد خوبی ندارد، یاتقان آن به سرعت از دور خارج می‌شود و سر و صدای زیادی هم دارد؛ البته ناگفته نماند بسیاری از افراد از  سرمایش این کولر رضایت کامل دارند.

ویژگی مثبت این کولرها مانند پوشال دو طرف دوخت، طراحی مناسب سیستم تقسیم آب جهت صرفه‌جویی در مصرف آب، طراحی خاص شناور و حجم بالای هوادهی آن‌ها را نیز باید درنظر بگیریم.

نقاط ضعف و قوت جاروبرقی‌ پاکشوما

جاروبرقی‌ پاکشوما

از نقاط ضعف جاروبرقی مدل PBV-1417 پاکشوما طبق نظر کاربران می‌توان به متوسط‌ بودن جنس بدنه و قطعات، سرو صدای زیاد (مخصوصا در دور تند)، نازک‌بودن قسمت کف جاروبرقی و بدنه شکننده، مکش کم البته برخی از افراد قدرت موتور و میزان مکش این جاروبرقی‌ها را مناسب و حتی عالی می‌دانند، اتصالات ضعیف و طراحی نامناسب آن‌ها, وجود تنها دو حالت تنظیم قدرت و ابعاد بزرگ اشاره کرد .

البته نیمه پر لیوان را نیز باید ببینیم. برخی از خریداران برخورداری از موتور آلمانی با برند بسیار مطرح AEG را مزیت بزرگی برای جاروبرقی مدل PBV-1417 می‌دانند. طراحی زیبا جاروبرقی‌های پاکشوما نیز نظر افراد زیادی را به خود جلب کرده است.

یخچال فریزر پاکشوما

یخچال‌های پاکشوما در فهرست پرفروش‌ترین و برترین برند یخچال‌ فریزر ایرانی قرار ندارد و یخچال‌های این برند تا حدودی کمیاب هستند. می‌توان گفت برندهای اسنوا، امرسان و هیمالیا در میان برندهای ایرانی یخچال جایگاه بسیار بهتری نسبت به پاکشوما دارند.

 نقاط ضعف و قوت کولرهای گازی پاکشوما

کولر گازی پاکشوما

مدلهای مختلف کولر گازی پاکشوما قادر است، باد را در سه جهت پرتاب کنند؛ اما کولرهای برخی از برندها توانایی پرتاب باد در چهار جهت را نیز دارند؛ در ضمن قدرت پرتاب باد در این کولرها ۱۰ متر است؛ اما قدرت باد کولرهای بیشتر برندها (حتی برندهای نه‌چندان مطرح) به ۱۵ متر هم می‌رسد.

البته کولر گازی‌ پاکشوما دارای گاز R410 (گاز مبرد سازگار با محیط‌زیست و سرمایش عالی) موتور اینورتر با ۵۰ تا ۶۰ درصد مصرف انرژی کمتر نسبت به موتورهای معمولی و سرمایش بهتر نسبت به آن ها است. سیستم نظافت خودکار فیلترها نیز یکی دیگر از مزیت‌های این گولرها محسوب می‌شود.

  • توجه:

تمام موارد ذکرشده در این مقاله در مورد ضعف خدمات پس از فروش و معایب دستگاه‌ها، صرفاً نظر مصرف‌کنندگان است و این موارد را نه تأیید و نه رد می‌کنیم حتی ممکن است نظرات درباره ماشین ظرفشویی ، لباسشویی و سایر محصولات پاکشوما صرفا نظر شخصی افراد باشند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که یکی از شرکای خارجی شرکت پاکشوما، برند میدیا (Midea) که کیفیت محصولات آن چندان رضایت‌بخش نیست و بهتر است پاکشوما با برندهای مطرح‌تری مشارکت داشته باشد؛ البته پاکشوما با شرکت ایتالیایی کَندی (Candy) که در زمینه تولید ماشین ظرفشویی و لباسشویی، دارای سابقه درخشانی است، نیز مشارکت دارد.

در پایان باید گفت پاکشوما نیز مانند سایر برندهای ایرانی محصولات با کیفیت و قابل رقابت با محصولات برندهای خارجی مطرح با قیمتی مقرون‌به‌صرفه تولید می کند؛ اما در خدمات پس از فروش ضعف‌هایی نیز دارد که لازم است در جهت رفاه مصرف‌کننده مورد توجه قرار گیرد.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 1 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۳۹۹/۰۷/۰۲
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    مشتری مداری برند ایرانی لنگ می‌زند » تصلا (تصویر صنعت لوازم الکترونیک)
    اکتبر 13, 2020

    […] مشتری مداری برند ایرانی لنگ می‌زند […]

لینک کپی شد!