تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

راهنمای جامع خرید تلویزیون

راهنمای خرید تلویزیون . بهترین تلویزیون چه ویژگی هایی دارند؟

راهنمای خرید
راهنمای خرید تلویزیون حاوی نکاتی است که می‌تواند در تهیه این دستگاه کمک زیادی به شما کند. آیا می‌دانید یک تلویزیون خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟  آیا با  مفاهیم، اصطلاحات و ویژگی‌های مرتبط با تلویزیون‌ها آشنا هستید. در این مقاله تمام اطلاعاتی که باید در هنگام خرید بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهیم و بهترین تلویزیون‌های ایرانی و خارجی را به شما معرفی می‌کنیم.

راهنمای خرید تلویزیون حاوی نکاتی است که می‌تواند در تهیه این دستگاه کمک زیادی به شما کند. آیا می‌دانید یک تلویزیون خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟  آیا با  مفاهیم، اصطلاحات و ویژگی‌های مرتبط با تلویزیون‌ها آشنا هستید. در این مقاله تمام اطلاعاتی که باید در هنگام خرید بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهیم و بهترین تلویزیون‌های ایرانی و خارجی را به شما معرفی می‌کنیم.

تصلا –  درصورتی‌که اصلاً با مفاهیم و ویژگی‌های مرتبط با تلویزیون‌ها آشنا نباشید، خرید تلویزیون کار بسیار دشواری می‌شود؛ زیرا همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر تلویزیون‌هایی با برندها و مدل‌های مختلف در بازار موجود است که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های اختصاصی خود را دارند. در این مطلب راهنمای خرید لوازم خانگی قصد داریم شما را به‌صورت کلی و جامع در مورد خرید تلویزیون راهنمایی کنیم.

بیشتر بخوانید: مشخصات فنی تلویزیون ایکس ویژن سری ۸+مزیت‌ها و معایب

راهنمای خرید تلویزیون

تمام تلویزیون‌های موجود در بازار به تلویزیون‌های ارزان‌قیمت، میان‌رده و گران‌قیمت تقسیم می‌شوند که هریک از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارد.

تلویزیون‌های ارزان قیمت

یکی از مهمترین قسمت های راهنمای خرید تلویزیون به قیمت این دستگاه مربوط می شود. تلویزیون‌های ارزان‌قیمت تلویزیون‌هایی مقرون‌به‌صرفه با حداقل امکانات و کیفیت لازم برای رزولوشن‌های HD، Full HD و ۴K هستند و تنها می‌توانند نیاز افرادی را برآورده کنند که حداقل انتظار ممکن از یک تلویزیون را داشته باشند و نخواهد پول زیادی برای تلویزیون پرداخت کنند.

این تلویزیون‌ها دارای حداقل استانداردهای لازم برای یک تلویزیون با رزرلووشن خاص هستند و ویژگی‌هایی مانند موتور پردازنده تصویر قدرتمند، سیستم نور پس‌زمینه دقیق و کارآمد، فناوری‌های پیشرفته ارتقادهنده کیفیت صدا و تصویر و ویژگی های کاربردی و بسیار مفید برای پردازش صدا و تصویر به بهترین شکل ممکن در آن‌ها دیده نمی‌شود شود.

در ضمن چنین تلویزیون‌هایی فاقد سیستم‌عامل، قابلیت‌های هوشمند و روش‌های ارتباطی بی‌سیم پیشرفته و کارآمد برای برقراری ارتباط با سایر وسایل هستند. به‌طور خلاصه باید بگوییم تلویزیون‌های میان‌رده تلویزیون‌های مدرن با قابلیت‌های جدید و کاربردی نیستند و تنها برای کاربرانی ساخته شده‌اند که توانایی‌های مالی زیادی ندارند. تلویزیون‌های ۳۲ اینچ HD برندهای ایرانی و برخی از تلویزیون‌های ۳۲ اینچی برندهای خارجی جزء این دسته از تلویزیون‌ها هستند.

تلویزیون‌های میان‌رده

تلویزیون‌های میان‌رده برخلاف تلویزیون‌های ارزان‌قیمت و گران‌قیمت شامل تلویزیون طیف گسترده‌ای از تلویزیون‌ها هستند. این تلویزیون‌ها را می‌توان به سه دسته متوسط، متوسط رو به بالا و متوسط رو به پایین تقسیم‌بندی کرد. تلویزیون‌های میان‌رده متوسط تلویزیون‌هایی هستند که موتور پردازنده تصویر آن‌ها عملکرد متوسطی دارد و از حداقل استانداردهای لازم برای پخش تصویر و صدا با کیفیت قابل‌قبول برخوردار هستند. این تلویزیون‌ها می‌تواند کاربرانی که به کیفیت بالای تصویر و صدا اهمیت می‌دهند؛ اما چندان در مورد موضوع حساس نیستند، راضی نگه دارد.

اغلب این تلویزیون‌ها سخت‌افزار قدرتمندی ندارد؛ اما هوشمند هستند و قابلیت‌های کاربردی و مفید زیادی دارند که از میان شاخص‌ترین این ویژگی‌ها می‌توان به برخورداری از سیستم‌عامل‌های تلویزیون‌های هوشمند مانند اندروید تی وی اشاره کرد. در حال حاضر بخش اعظمی از تلویزیون‌های هوشمند اندرویدی هستند و امکان استفاده از اپلیکیشن‌های اندرویدی سازگار با اندروید تی وی در آن‌ها امکان‌پذیر است.

پشتیبانی این تلویزیون‌ها از دستیارهای مجازی مثل آمازون الکسا و گوگل اسیستنت جهت کنترل صوتی تلویزیون و جستجوی صوتی محتوا در آن‌ها یکی دیگر از مزایای خوب آن‌ها به شمار می‌رود. در ضمن در این تلویزیون‌ها از روش‌های ارتباطی بی‌سیم برای اتصال گوشی و کامپیوتر و وسایل مشابه به تلویزیون برای نمایش و پخش تصاویر، ویدیوها و موسیقی‌های موجود روی این دستگاه‌ها در تلویزیون و همچنین میرر کردن نمایشگر این دستگاه‌ها روی تلویزیون (نمایش عینی محتوای در حال نمایش در نمایشگر این دستگاه‌ها روی نمایشگر تلویزیون) مانند کروم کست، میراکست و DLNA برخوردار هستند.

این تلویزیون‌ها در مقایسه با تلویزیون‌های رده‌بالا معمولاً سیستم نور پس‌زمینه مناسبی ندارند که باعث می‌شود کنتراست خوبی نداشته باشند و در هنگام نمایش رنگ مشکی نیز عملکرد خوبی نداشته باشند و این زنگ را به‌صورت خالص و عمیق نمایش ندهند. درضمن برخی از تلویزیون‌های این رده قیمتی تصاویر دارای حرکت سریع را کمی تار نمایش می‌دهند و در هنگام نمایش این تصاویر بهترین تلویزیون‌ها تصاویر کمی تار می‌شوند. در ضمن این تلویزیون‌ها برای گیمرهای حرفه‌ای چندان مناسب نیستند و بازی‌ها در تلویزیون‌ها، آن‌طور که باید، روان و بدون لگ و تأخیر نمایش داده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: بررسی و مقایسه تلویزیون‌های سام الکترونیک و جی پلاس/ کدام را بخریم؟

راهنمای خرید تلویزیون رده بالا

طبق راهنمای خرید تلویزیون تلویزیون‌های رده‌بالا درواقع بهترین محصولات هر برند هستند که شرکت سازنده آن‌ها فناوری‌های خود را  در این تلویزیون‌ها به کار برده است. این تلویزیون‌ها که معمولاً دارای موتور پردازنده تصویر بسیار قوی و هوشمند هستند بهترین کیفیت تصویر ممکن را ارائه می‌دهند. این تلویزیون‌ها دارای بالاترین دقت رنگ هستند و می‌تواند طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها نمایش بدهند که باعث خلق تصاویری کاملاً واقعی و طبیعی است. سیستم نور پس‌زمینه این تلویزیون‌ها به گونه‌ای است که باعث می‌شود دقت نوردهی تلویزیون به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد و شاهد کنتراست بالا و رنگ مشکی کاملاً عمیق و غنی باشیم.

در این دسته از تلویزیون‌ها ویژگی‌هایی مثل حالت مخصوص بازی، VRR، ALLM، G Sync یا Free sync، برخورداری از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز (۱۲۰GHz) و برخورداری از پورت HDMI 2.1 را می‌بینید و از زمان پاسخگویی (response time) آن ۵ ثانیه یا کمتر و اینپوت لگ (input lag) آن ۱۵ میلی‌ثانیه یا کمتر برخوردار هستند. این تلویزیون‌ها گزینه کاملاً مناسبی برای بازی محسوب می‌شوند در ادامه در مورد زمان پاسخگویی، اینپوت لگ، پورت HDMi و ویژگی‌های VRR، ALLM، G Sync یا Free sync توضیح می‌دهیم. البته برخورداری از این ویژگی‌ها تنها در زمانی اهمیت بسیار زیادی دارد که بخواهید از تلویزیون برای بازی مخصوصا بازی با کنسول‌های نسل نهم استفاده کنید.

تلویزیونی با این مشخصات در هنگام بازی با کنسول‌های نسل نهم یعنی PS5 و ایکس باکس سری ایکس بهترین نتیجه و خروجی را ارائه می‌دهد و می‌تواند بازی‌ها را بدون مشکلاتی مثل تار شدن تصاویر دارای حرکت سریع، اجرای بازی‌ها با لگ و تأخیر و سرعت آهسته و از هم مهم‌تر اجرای بازی با افت فریم و ناهماهنگی بین فریم ریت کنسول و تلویزیون اجرا کنند.

مطابق با راهنمای خرید تلویزیون تلویزیون‌های اولد مخصوصن اولدهای ال‌جی و سونی زمان از پیدایش خود تاکنون همیشه جزو بهترین تلویزیون‌های رده‌ بالای جهان بوده‌اند

تلویزیون‌های اولد ال‌جی دارای کیفیت تصویر فوق‌العاده بالایی هستند و در زمینه نمایش جزئیات صحنه‌های تاریک عملکرد بسیار خوبی دارد. در این تلویزیون‌ها از نور پس‌زمینه استفاده نشده است و خود پیکسل‌ها توانایی تولید نور را دارند و به‌ اصطلاح خودنورده هستند.

در ضمن در این تلویزیون‌ها برخلاف تلویزیون‌های دارای نور پس‌ زمینه، امکان خاموش کردن هر یک از پیکسل‌ها به‌صورت جداگانه وجود دارد. به همین دلیل این تلویزیون‌ها قادر به تولید رنگ مشکی مطلق و ایجاد کنتراست باورنکردنی (نقاط تیره کاملا تیره و نقاط روشن کاملا روشن هستند) هستند.

در اولدها به‌ هیچ‌ وجه شاهد مشکل آزاردهنده نشت نور در صحنه‌های تاریک نیستیم. در ضمن زمان پاسخگویی اولدها بسیار عالی و تقریباً آنی است. به همین دلیل این ‌ها برای بازی کردن هم بسیار مناسب هستند.

البته با توجه به اینکه تلویزیون‌های اولد هنوز در ابتدای راه پیشرفت هستند، معایبی نیز دارند، اساسی‌ترین عیب تلویزیون‌های اولد، مشکل احتباس تصویر (Screen retention) یا به‌ جاماندگی تصویر روی نمایشگر است.

این مشکل زمانی رخ می‌دهد که تصویر یا متن ثابتی یا ویدیوهایی با بخش یا بخش‌های ثابت نظیر لوگو، کادر ثابت یا نوار زیرنویس (مثل شبکه‌های تلویزیون) برای مدت طولانی (مثلاً سه یا چهار ساعت) در تلویزیون نمایش داده شوند، شبحی از تصاویر روی نمایشگر باقی می‌ماند؛ بنابراین اولدها برای نمایش محتوای ثابت اصلاً مناسب نیستند.

ممکن است این مشکل پس از گذشت مدت کوتاهی خودبه‌خود برطرف شود؛ اما امکان به‌جاماندگی تصویر برای همیشه نیز وجود دارد؛ در صورت ایجاد چنین مشکلی تعمیر تلویزیون اصلاً صرفه اقتصادی ندارد؛ بنابراین خرید این تلویزیون‌ها می‌تواند انتخاب پرخطری باشد

در مقایسه تلویزیون اولد و کیولد درمیابیم، یکی دیگر از معایب این تلویزیون‌ها روشنایی نسبتا پایین آنها در محیط‌های روشن است. این تلویزیون‌ها به دلیل اینکه فاقد نور پس‌زمینه هستند، در محیط‌های تاریک روشنایی بیشتری دارند.

در مقابل تلویزیون‌های کیولد سامسونگ نیز مزایا و معایب خود را دارند. طراحان کیولدهای سامسونگ معتقدند استفاده از نور پس‌زمینه برای حفظ و روشنایی بالای تلویزیون ضروری است. برخورداری کیولد از نور پس‌زمینه باعث شده روشنایی آنها به میزان محسوسی از تلویزیون‌های اولد بیشتر باشد.

در ضمن مشکل آزاردهنده احتباس تصویر به‌ هیچ ‌وجه در این تلویزیون‌ها دیده نمی‌شود؛ اما در مقابل عملکرد آنها در ایجاد رنگ مشکی مطلق و کنتراست بالا با تلویزیون‌های اولد قابل ‌مقایسه نیست. در ضمن در کیولدها به دلیل برخورداری از نور پس‌زمینه، نقاط تیره و تاریک کاملاً مطابق انتظار نمایش داده نمی‌شود و کمی روشن به نظر می‌رسد.

در کل هر دو نوع تلویزیون دارای کیفیت تصویر بالایی هستند و جزئیات را به‌خوبی نمایش می‌دهند؛ بنابراین هردو فناوری انتظارات کاربران حرفه‌ای را به میزان زیادی برآورده می‌کنند؛ اما اولدها یک سر و گردن بالاتر از هستند؛ البته کیولدها به میزان محسوسی مقرون به‌صرفه‌تر از اولدها هستند و به همین دلیل بیشتر افراد تمایل به خرید آنها دارند. در ضمن عمر کیولدها نیز بیشتر است.

بیشتر بخوانید: بهترین سیستم عامل‌های تلویزیون‌های هوشمند کدامند؟

ویژگی‌های لازم برای یک تلویزیون خوب

در این بخش به بیان ویژگی‌های لازم برای یک تلویزیون HD و Full HD و ۴K می‌پردازیم و درباره آن‌ها به‌صورت مختصر توضیح می‌دهیم تا در هنگام خرید تلویزیون با مشاهده ویژگی‌های ذکرشده برای هر یک تلویزیون‌ها یا شنیدن صحبت‌های فبروشنده گیج نشوید.

پشتیبانی از استانداردهای مختلف HDR در تلویزیون‌های ۴K

پشتیبانی از استانداردهای مختلف HDR یکی از ویژگی‌های اصلی و بسیار مهم یک تلویزیون ۴K خوب است. کلمه HDR مخفف سه کلمه High Dynamic Range به معنای دامنه پویایی گسترده است. برخورداری از استاندارد HDR تأثیر بسیار زیادی در افزایش کیفیت تصاویر یک تلویزیون دارد و برخورداری از رزولوشن بالا تنها شرط افزایش کیفیت تصاویر نیست.

در تلویزیون‌های HDR تصاویر در مقایسه با تلویزیون‌های فاقد این فناوری، بسیار زنده‌تر و طبیعی‌تر هستند و روشنایی بیشتری نیز دارند. در ضمن این تصاویر دارای روشنایی و کنتراست بیشتری هستند و با طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها نمایش داده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب خرید تلویزیون ۸k

برخورداری از پنل ۱۰ بیت

توصیه می‌کنیم تلویزیون‌های دارای پنل ۱۰ بیت را انتخاب کنید و درصورتی‌که تلویزیون دارای پنل ۸ بیت است، از خرید آن صرف‌نظر کنید.  تلویزیون‌ های ۸ بیت قادر به نمایش ۱۶٫۷ میلیون رنگ هستند؛ اما تلویزیون‌های ۱۰ بیت می‌تواند تا ۱٫۰۷ میلیارد رنگ را نیز نمایش دهند و قادر هستند طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را نمایش دهند. در ضمن تغییر سایه رنگ‌ها در این تلویزیون‌ها نرم‌تر و روان‌تر از تلویزیون‌های قدیمی‌تر است و در صحنه‌هایی که دارای سایه رنگ‌های مشابه هستند (مثل منظره غروب آفتاب) شاهد رنگ‌های طبیعی‌تری هستیم و هاله‌های رنگ آزاردهنده در اطراف تصویر دیده نمی‌شود. در تلویزیون‌های ۱۰ بیتی جزپیات نیز با وضوح بیشتری نمایش داده می‌شوند.

برخورداری از رابط کاربری مناسب

هوشمند بودن یا نبودن تلویزیون‌های ۴K یکی از ویژگی‌های مهم است که باید حتماً به آن توجه کنیم. تلویزیون‌های هوشمند امکان اتصال به اینترنت، وبگردی، دسترسی راحت به محتوای سرویس‌های استریم و به اشتراک‌گذاری ویدیو مانند یوتیوب، نتفلیکس، آمازون پرایم، نماوا و فیلمیو و همچنین امکان استفاده از برخی از اپلیکیشن‌های سازگار با سیستم‌عامل را فراهم می‌کند.

به اشتراک‌گذاری نمایش محتوای در حال نمایش روی نمایشگر گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌ها روی نمایشگر تلویزیون، از دیگر مزایای تلویزیون‌های هوشمند به شمار می‌رود. برخی از برندها مانند سونی، پاناسونیک، توشیبا، فیلیپس و برخی از برندهای ایرانی تولیدکننده تلویزیون مانند اسنوا، ایکس ویژن و جی پلاس از سیستم‌عامل اندروید تی وی به‌عنوان سیستم‌عامل تلویزیون‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: قصد خرید تلویزیون HDR دارید، این مطلب را بخوانید  

برخورداری از  موتور پردازنده تصویر مناسب

براساس راهنمای خرید تلویزیون موتور پردازنده تصویر پیشرفته و قوی نقش بسیار مهمی در افزایش کیفیت تصویر دارد. در موتورهای پردازنده تصویر اولدهای ال‌جی، سونی، فیلیپس و کیولدهای سامسونگ از قابلیت‌های هوش مصنوعی برای تقویت برخی از اصلی‌ترین پارامترهای مؤثر در کیفیت تصویر مثل. میزان جزئیات میزان کنتراست، میزان روشنایی، میزان دقت رنگ و همچنین کاهش نویز استفاده می‌شود و تصویر به بهترین شکل ممکن پردازش می‌شود.

از دیگر مزایای بهره‌مندی از هوش مصنوعی در موتور پردازنده تصویر می‌توان به افزایش قدرت پردازشی این پردازنده‌ها و بهبود عملکرد آن‌ها در زمینه ارتقای تصویر اشارهکرد. هوش مصنوعی می‌تواند عملکرد پردازنده در پردازش تصویر به‌صورت آنی و لحظه‌به‌لحظه را بهبود ببخشد. همچنین این پردازنده‌ها می‌توانند با بهره‌مندی از فناوری یادگیری ماشینی، اطلاعات موجود در پایگاه داده ثبت‌شده در حافظه تلویزیون را ارتقا دهند.

برخورداری از نور پس زمینه

سیستم نور پس‌زمینه در تلویزیون‌های LED به دو دسته Edge LED و Direct LED تقسیم می‌شود. در تلویزیون‌های دارای نور پس‌زمینه Edge LED، دیودهای LED تولیدکننده نور در لبه‌های تلویزیون قرار گرفته‌اند.

این چیدمان باعث می‌شود نور در تمام بخش‌های پنل به‌صورت یکسان توزیع نشود و نور لبه‌های تصویر بیش از سایر نقاط آن باشد. در این تلویزیون‌ها در هنگام نمایش تصاویر دارای پس‌زمینه تاریک، هاله‌ای از نور ایجاد می‌شود که مشکل آزاردهنده‌ای است. تقریباً تمام تلویزیون‌های ارزان ‌قیمت و میان‌رده دارای نور پس‌زمینه Edge LED هستند.

در تلویزیون‌های Direct LED دیودهای LED در پشت پنل نصب شده‌اند. در برخی از این تلویزیون‌ها نواحی نوردهی (منظور تعدادی از دیودهای LED است که در قسمت‌های مختلف برای تأمین نور پس‌زمینه قسمت‌های مختلف پنل ایجاد شده‌اند) تنها در برخی از نقاط خاص قرار گرفته‌اند .

در بعضی از تلویزیون‌های دیگر که دارای سیستم نور پس‌زمینه Full Array Local dimming هستند، در تمام نقاط پنل قرار گرفته‌اند. معمولاً در این تلویزیون‌ها امکان خاموش و روشن شدن نواحی نوردهی مختلف به صورت مجزا وجود دارد. به همین دلیل این تلویزیون‌ها دارای کنتراست خوبی هستند.

قابلیت نمایش طیف‌های گسترده‌ای از رنگ‌ها

هرچقدر یک تلویزیون ۴K قادر به نمایش درصد بیشتری از رنگ‌های فضای رنگ DCI-P3 یا sRGB (مثلاً ۹۹ یا ۱۰۰ درصد) باشد، رنگ‌های طبیعی‌تر و واقعی‌تری را نمایش می‌دهد. تلویزیون‌های دارای قابلیت نمایش ۹۹ یا ۱۰۰ درصد رنگ‌های فضای رنگی DCI-P3 و sRGB می‌توانند تقریباً تمام رنگ‌های موجود در دنیای واقعی را نمایش دهند؛ بنابراین تصاویر در حال نمایش در آن‌ها واقعاً طبیعی هستند

برخورداری از پنل مناسب

تلویزیون‌های دارای پنل‌ها IPS زاویه دید بسیار گسترده‌ای دارند و چنانچه از زوایای کناری به تلویزیون نگاه کنید،  باز هم تصاویری با کیفیت بالا می‌بینید و شاهد تغییر رنگ‌های تصویر نیستید؛  در ضمن پنل‌های IPS رنگ‌های سبز و قرمز را با غنای بالایی نمایش می‌دهند؛ از دیگر مزایای برخورداری از پنل  IPS می توان به مقاومت بیشتر این تلویزیون‌ها در برابر ضربات سخت و افزایش دمای تلویزیون اشاره کرد. البته تلویزیون‌های دارای پنل IPS در ایجاد کنتراست مناسب و نمایش رنگ مشکی به‌صورت عمیق و غنی عملکرد چندان خوبی ندارند.

برخی از تلویزیون‌ دارای پنل VA هستند. این تلویزیون‌ها برخلاف تلویزیون‌های IPS زاویه دید گسترده و ۱۷۸ درجه ندارند و اگر از زوایای کناری به آن‌‌ها نگاه کنیم، کیفیت تصویر به میزان محسوسی کاهش پیدا می‌کند و رنگ‌ها نیز تغییر می‌کند؛ مثلاً رنگ مشکی  مایل به خاکستری نمایش داده می‌شود؛ البته در مقابل پنل‌های VA در ایجاد کنتراست بهتر رنگ مشکی به‌صورت عمیق‌تر،  عملکرد بهتری  نسبت به تلویزیون‌های IPS دارند.

بیشتر بخوانید: تلویزیون‌های هایسنس ارزش خرید دارند؟ /معرفی و بررسی

برخورداری از روشنایی

استاندارد روشنایی اکثر تلویزیون‌های ۴K در حد ۱۰۰۰ نیت؛ اما تلویزیون‌های دارای استاندارد HDR 10 plus مانند کیولدهای سامسونگ و برخی از تلویزیون‌های Crystal UHD این برند می‌توانند بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ روشنایی ایجاد کنند و این رقم در تلویزیون‌های دالبی ویژن به ۴۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ نیت هم می‌رسد.

همچنین توصیه می‌کنیم تلویزیونی را انتخاب کنید که دارای حسگر تشخیص نور محیط باشد تا نور تلویزیون به‌صورت خودکار مطابق با نور محیط تنظیم شود تا چشم‌هایتان اذیت نشود.

کنتراست

کنتراست تلویزیون‌ها ‌هر چقدر بالاتر باشد، بهتر است؛ زیرا در تلویزیون‌های دارای کنتراست بالا در هنگام نمایش تصاویر بسیار روشن با پس‌زمینه بسیار تاریک، قسمت‌های روشن کاملاً روشن و قسمت‌ های تیره کاملاً تیره نمایش داده می‌شود و به همین دلیل وضوح و کیفیت تصویر به میزان چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. چنانچه کنتراست تلویزیون مناسب نباشد، قسمت سیاه یا تیره تصویر کمی روشن و خاکستری رنگ می‌شوند که چندان خوشایند نیست.

کنتراست تلویزیون‌های ۴K هر چقدر بالاتر باشد، بهتر است؛ زیرا در هنگام نمایش تصاویر بسیار روشن با پس‌زمینه بسیار تاریک، قسمت‌های روشن کاملاً روشن و قسمت‌ های تیره کاملاً تیره نمایش داده می‌شود و به همین دلیل وضوح و کیفیت تصویر به میزان چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

کنتراست تلویزیون‌های ارزان ‌قیمت و میان‌ رده ۴K در حد ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار است و این عدد در تلویزیون‌های رده ‌بالا مثل تلویزیون‌های Full Array Local dimming به یک یا حتی ۲ میلیون هم می‌رسد. کنتراست در حقیقت میزان روشنایی درخشان‌ترین رنگ (سفید) نسبت به تاریک‌ترین رنگ (سیاه) قابل‌تولید توسط نمایشگر است.

تلویزیون‌های Micro LED و Mini LED با هدف ارتقای افزایش کنتراست تلویزیون‌های ال ای دی متداول عرضه شده است. در این تلویزیون‌ها اندازه دیودهای LED تأمین‌کننده نور پس‌زمینه کاهش یافته و به همین دلیل تعداد نواحی نوردهی افزایش یافته است.

پشتیبانی از صدای DTS

فرمت DTS یکی از باکیفیت‌ترین فرمت‌های صوتی محسوب می‌شود. ترک‌های صوتی  دارای این فرمت برخلاف اکثر ترک‌های صوتی فشرده نیستند و وضوح بسیار بالایی دارند. معمولاً فیلم‌های Full HD   و ۴K واقعی که کیفیت بسیار بالایی دارند با این فرمت صوتی منتشر می‌شوند که به دلیل غیر فشرده بودن، جزئیات صدا را با وضوحی باورنکردنی پخش می‌کند. DTS از صدای ۸ کاناله نیز پشتیبانی می‌کند و دارای بیت‌ریت بالایی است (معمولاً در حدود ۱٫۵ تا  ۴ مگابایت در ثانیه)

پشتیبانی یک تلویزیون از فرمت DTS مزیت بسیار خوبی برای آن محسوب می شود؛ زیرا فیلم‌های Full HD واقعی دارای این فرمت صوتی هستند و درصورتی‌که تلویزیونی از این فرمت DTS پشتیبانی کند، می‌توانید علاوه بر کیفیت بالای تصویر این فیلم‌ها از صدای با کیفیت آن‌ها با وضوح بالا نیز لذت ببرید.

درصورتی‌که تلویزیون از این فرمت پشتیبانی نکند، مجبورید فرمت را با نرم‌افزارهای تبدیل فرمت به فرمت‌های قابل پخش توسط تلویزیون تبدیل کنید؛ این کار از یک سو کار  زمان‌بری است و سیستم را کاملاً درگیر می‌کند (مخصوصاً اگر سیستم شما قدیمی ‌باشد و پردازنده قدرتمندی  نداشته باشد) و از سوی دیگر کیفیت صدای فیلم به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند (کیفیت سایر فرمت‌های صوتی اصلاً با فرمت DTS قابل‌مقایسه نیست.)

در ضمن طراحی بلندگوهای تلویزیون باید به گونه‌ای باشد که صدایی شفاف تولید کنند (مخصوصا صدای دیالوگ‌‌ها) و صدا را به بهترین شکل ممکن به گوش شنونده منتقل کنند.

این ساختار جدید باعث می‌شود دقت نوردهی و کنتراست تلویزیون‌های ال ای دی افزایش یابد و دیگر شاهد ایجاد هاله آزار دهنده نور در اطراف تصاویر بسیار روشن با پس‌زمینه بسیار تاریک نباشیم.

تلویزیون‌های میکرو ال ای دی که در حقیقت بهترین نوع تلویزیون‌های LED محسوب می‌شوند، هم دارای کنتراست بی‌نهایت تلویزیون‌های اولد هستند و هم روشنایی تلویزیون‌های کیولد  را دارند. تلویزیون‌های Mini LED و Micro LED توسط برندهای ال‌ جی، سامسونگ، تی سی ال و سونی عرضه می‌شوند.

توصیه می‌کنیم تلویزیون ۴K موردنظر شما حتماً از فرمت DTS پشتیبانی می‌کند. تقریباً تمام محتواهای ۴K واقعی با کیفیت بسیار بالا با این فرمت صوتی غیر فشرده منتشر می‌شوند. ترک‌های صوتی DTS دارای کانال‌های صوتی متعدد (۶ کانال به بالا) و وضوح و کیفیت بسیار بالایی هستند و تقریباً بیشتر این جزئیات ممکن را ارائه می‌دهند.

همچنین توصیه می‌کنیم تلویزیونی را انتخاب کنید که دارای ساب‌ووفر داخلی باشد تا در صورت عدم تمایل برای خرید سینمای خانواده یا ساندبار بتوانید از صدای باس عمیق نیز لذت ببرید.

همچنین درصورتی‌که تلویزیون از فناوری دالبی اتموس پشتیبانی کند و چینش بلندگوهای آن به‌صورتی باشد که بتوانند صدا را به جهت‌های افقی و عمودی هدایت کند، صدای ۳۶۰ درجه و شبه سه‌بعدی شما را احاطه می‌کند و کاملاً در فضای فیلم غرق می‌شوید.

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم تلویزیون ۴k است یا نه ؟

نمایش روان تصاویر دارای حرکت سریع

در راهنمای خرید تلویزیون محصولی را انتخاب کنید که در زمینه نمایش روان تصاویر دارای حرکت سریع عملکرد قابل قبولی داشته باشد و از فناوری‌های لازم تقویت عملکرد خود در این زمینه برخوردار باشد؛ فناوری‌هایی مثل Motion Flow و True Motion. این تلویزیون‌ها تصاویر دارای حرکت سریع را نرم و روان و بدون اینکه تار یا دنباله‌دار شوند، پیشنهاد می‌کنیم که حداقل دارای نرخ رفرش دارای نرخ رفرش (تعداد تصویر یا فریم‌های جدید قابل‌نمایش توسط تلویزیون در هر ثانیه؛ مثلا تلویزیون ۲۵ تا ۳۰ هرتز می تواند در هر ثانیه ۲۵ تا ۳۰ تصویر جدید نمایش دهد) ۵۰ یا ۶۰ هرتز باشد. چنانچه قصد دارید از پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس استفاده کنید، تلویزیونی را انتخاب کنید که دارای نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز باشد تا تصویر دارای حرگت سریع با جزئیات کامل و بدون اینکه جزئیات آن‌ها تار شوند، به صورت کامل روان نمایش داده شوند؛ اما اگر تنها می‌خواهید از کنسول‌های نسل هشتم یعنی نسخه های مختلف پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان استفاده کنید همان تلویزیون‌های ۵۰ یا ۶۰ هرتزی برای شما کافی هستند.

مقاوم در برابر بازتاب نور

تلویزیون را انتخاب کنید که دارای فناوری‌های لازم برای مقابله با بازتاب نور باشند. این فناوری‌ها در هنگام بازتاب نور تا جای ممکن از کاهش کیفیت تصویر و محو شدن تصویر جلوگیری می‌کنند

توصیه می‌کنیم در هنگام خرید یک تلویزیون دقت کنید که بازتاب نور باعث کاهش کیفیت تصویر و درخشش رنگ‌ها نشده باشد. درضمن دقت کنید انعکاس نور در تلویزیون باعث ایجاد پدیده رنگین‌‌کمان نشود. در محیط فروشگاه‌ها به دلیل اینکه نور محیط واقعا زیاد است، ضعف یا مقاومت تلویزیون‌ها در برابر انعکاس نور در نمایشگر آن‌‌ها به خوبی مشخص می شود.

برخورداری از طراحی مناسب

بدون تردید تلویزیونی مناسب است که ضخامت بدنه آن تا جای ممکن باریک باشد و حاشیه زیادی نیز در اطراف نمایشگر آن وجود نداشته باشد؛ زیرا هرچقدر حاشیه اطراف نمایشگر تلویزیون کمتر باشد، بیشتر غرق در فضای محتوای درحال نمایش می‌شوید و از آن لذت می‌برید؛ البته تقریبا تمام تلویزیون‌های مدرن دارای حاشیه کمی در اطراف نمایشگر خود هستند. درضمن بهتر است تلویزیونی را انتخاب کنید که به‌راحتی به دیوار نصب شود و فضایی برای جمع کردن و پنهان کردن کابل‌ها در پشت خود داشته باشد. درضمن اگر می خواهید از تلویزیون هم برای زیباتر کردن دکوراسیون منزل‌تان استفاده کنید، می‌توانید یکی از اولدهای ال‌جی یا کیولدهای سامسونگ را بخرید که امکان استفاده از آن‌ها به‌عنوان تابلوی نقاشی نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: ترفند تشخیص تلویزیون اصل از تقلبی ال جی

برخورداری از قابلیت ارتقای وضوح تصویر (Upscaling)

توصیه می‌کنیم تلویزیونی را انتخاب کنید که از قابلیت ارنقای وضوح تصویر برخوردار باشد و محتواهایی را که وضوح آن‌ها کمتر از Full HD یا HD است، برخورداری تلویزیون‌های ۴K از این قابلیت اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا اگر یک تلویزیون ۴K فاقد این فناوری باشد، محتواهایی که وضوح آن‌ها کمتر از ۴K  است (مخصوصا ذمحت به بهترین شکل ممکن نمایش دهند. در کل تلویزیون‌های سونی در این زمینه بهترین عملکرد را دارند .

پشتیبانی از کدک HEVC و گیرنده دیجیتالی DVB T2

توصیه می‌کنیم درصورتی‌که قصد خرید تلویزیون مجهز به گیرنده دیجیتالی را دارید، حتماً تلویزیونی را انتخاب کنید که گیرنده دیجیتالی داخلی DVB-T2 باشد و از کدک HEVC H.265 نیز پشتیبانی ‌کند؛ البته تمام تلویزیون‌های جدید داخلی و خارجی دارای گیرنده دیجیتالی داخلی DVB-T2 هستند.

درصورتی که تلویزیون از فرمت HEVC H.265 پشتیبانی کند، می‌توانید از تماشای محتوای HEVC H.265 نیز لذت ببرید. محتوای HEVC H.265 بیت‌ریت پایین‌تری (شاخص تعیین‌کننده کیفیت) نسبت به MPEG 4 H.264 دارد و درنتیجه حجم آن نیز کمتر است؛ اما کیفیت آن با محتواهای MPEG 4 H.264 دارای بیت‌ریت بالاتر، یکسان است و حتی ممکن است کیفیت بالاتری نیز داشته باشد.

با دانلود محتواهای H.265 می‌توانید در مصرف حجم اینترنت خود تا میزان زیادی صرفه‌جویی کنید؛ البته در حال حاضر به دلیل اینکه هنوز پلیرهای زیادی از این کدک پشتیبانی نمی‌کنند، میزان محتوای منتشرشده H.265 نسبت به محتوای H.264 به میزان قابل‌توجهی کمتر است؛ اما مطمئناً در آینده محتواهای بسیار بیشتری با این کدک منتشر می‌شوند و احتمالاً در چند سال آتی کدک H.264 به‌کلی منسوخ خواهد شد.

بیشتر بخوانید: بررسی و مقایسه تلویزیون ال‌جی با برندهای معروف

راهنمای خرید تلویزیون گیمینگ مناسب

تلویزیون‌های گیمینگ باید قدرت پردازشی بسیار بالایی داشته باشند و  قادر باشند تنظیمات مرتبط با پردازش تصویر و نمایش تصویر به بهترین شکل ممکن را  در هر لحظه متناسب با  محتوای در حال پردازش با کنسول،  مطابقت دهد تا تصاویر بازی بدون هیچ گونه نقصی  مثل تار شدن یا دنباله دار شدن تصاویر دارای حرکت سریع  یا پخش تصاویر با تأخیر و به صورت تکه تکه، پخش شوند. در ادامه تعدادی از ویژگی‌های لازم برای نمایش تصاویر توسط تلویزیون به این شکل را بیان می‌کنیم.

برخورداری از زمان پاسخگویی مناسب

زمان پاسخگویی به‌سرعت واکنش پیکسل‌ها به تغییرات ورودی اطلاق می‌شود و هر چقدر پایین‌تر باشد، بهتر است.برای درک بهتر مفهوم زمان پاسخگویی مثالی را بیان می‌کنیم تصور کنید در یک بازی خلبان هستید و بر فراز جنگل انبوهی در حال پرواز هستید و درختان را نیز از فاصله دور می‌بینید. هرچقدر زمان پاسخگویی کمتر باشد، رنگ پیکسل‌ها و عمق تصویر سریع‌تر تغییر می‌کند و اصلاً تصاویر را با تأخیر مشاهده نمی‌کنید.

بخورداری از اینپوت لگ مناسب

به بیان ساده اینپوت لگه به فاصله زمانی بین زدن دکمه‌های کنسول یا کامپیوتر توسط گیمر و مشاهده واکنش‌های بازی گفته می شود. اینپوت لگ هم هر چقدر کمتر باشد، بهتر است.

براساس راهنمای خرید تلویزیون عوامل زیادی می‌توانند این پارامتر مهم را تحت تأثیر قرار دهند. معمولاً تلویزیون‌های دارای حالت بازی یا Game Mode اینپوت لگ پایینی دارند؛ زیرا در هنگام فعال شدن این حالت معمولاً تمام فعالیت‌های پردازشی غیرضروری تصویر متوقف می‌شود؛ بنابراین تلویزیون می‌تواند تصاویر را بسیار سریع پردازش و آن‌ها را نمایش دهد.

برخورداری از پورت HDMI 2.1 و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز

کنسول‌های نسل نهمی یعنی پلی‌استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس مجهز به پورت HDMI 2.1 هستند. هدف اصلی از تعبیه این پورت در این کنسول‌ها اجرای بازی‌های ۴K با فریم ریت ۱۲۰ فریم در ثانیه است و انتقال اطلاعات چنین بازی‌هایی به تلویزیون تنها با این پورت امکان‌پذیر است.

چنانچه قصد دارید برای بازی از جدیدترین کنسول‌ها استفاده کنید و از بازی‌های سریع و هیجان‌انگیز آینده کنسول‌ها نهایت لذت را ببرید، باید تلویزیونی را انتخاب کنید که مجهز به جدیدترین نسخه پورت HDMI یعنی HDMI 2.1 باشد.. این پورت می‌توانند اطلاعات را با سرعت ۴۸ گیگابیت در ثانیه انتقال دهد که به‌مراتب از سرعت ۱۸ گیگابیت در ثانیه HDMI 2.0 بیشتر است.

بیشتر بخوانید: تلویزیون تکنو لایو چه امکاناتی دارند؟

برخورداری از VRR

چنانچه تلویزیون دارای قابلیت VRR یا Variable Refresh Rate (نرخ رفرش متغیر) باشد، نرخ فروش تلویزیون متناسب با سرعت تصاویر در حال حرکت تغییر می‌کند و به این صورت تصاویر متحرک به بهترین شکل ممکن و به‌صورت کاملاً روان نمایش داده می‌شوند.

فیلم‌ها معمولاً با فریم ریت ثابتی نمایش داده می‌شوند و در هنگام تماشای آن‌ها شاهد مشکل خاصی نیستیم، اما در هنگام بازی، پردارش و نمایش برخی از صحنه‌ها (مانند صحنه‌های انفجار) دشوارتر از سایر صحنه‌ها است و به همین دلیل فریم ریت کنسول کاهش پیدا می‌کند؛ در چنین مواردی چنانچه تلویزیون دارای قابلیت نرخ رفرش متغیر نباشد و نرخ رفرش روی میزان ثابتی (مثلاً ۶۰ یا ۱۲۰ هرتز) قفل شده باشد، معمولاً مشکل Screen tear یا پارگی تصویر به وجود می‌آید.

در زمان ایجاد این مشکل معمولاً تصاویر در حال نمایش تکه‌تکه و به چند بخش تقسیم می‌شوند و بخش‌های مختلف این تصاویر تکه‌تکه شده، به دلیل یکسان نبودن نرخ رفرش کنسول و نرخ رفرش تلویزیون، با یکدیگر هماهنگ نیستند (به این مشکل Screen tearing یا پارگی نمایشگر گفته می‌شود. )؛ اما در تلویزیون‌های VRR اصلاً شاهد چنین مشکلی نیستیم.

درکل اگر قصد دارید از کنسول‌های نسل نهمی استفاده کنید، تلویزیونی را برای گیمینگ انتخاب کنید که حداقل دارای نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز و قابلیت نرخ رفرش متغیر باشد؛ البته خوشبختانه تلویزیون های ۸k برندهای مطرح دارای این دو قابلیت هستند.

برخورداری از G sync یا Free sync

براساس راهنمای خرید تلویزیون در تلویزیون‌های دارای این دو فناوری بازی‌ها می‌توانند با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز اجرا شوند و تصاویر کاملاً روان و نرم و بدون لگ و تأخیر نمایش داده شوند. در ضمن این دو فناوری می‌توانند از مشکل پارگی تصویر چلوگیری کنید؛ البته وجود این دو فناوری در تلویزیون زمانی ضروری است که بخواهید از کامپیوتر برای بازی با تلویزیون استفاده کنید. اگر کامپیوتر یا لپ‌تاپ‌تان دارای کارت گرافیک اندویا است باید تلویزیون دارای فناوری G sync و اگر سیستم‌تان مجهز به کارت گرافیک AMD است، باید تلویزیون دارای فناوری Free sync  را برای خرید انتخاب کنید.

بیشتر بخوانیدد: معرفی انواع ساندبار در رده‌های مختلف قیمتی

برخورداری از حالت ALLM

اگر تلویزیون شما دارای حالت بازی یا ALLM mode باشد، در صورتی‌که کنسول‌های نسل نهم به تلویزیون متصل شوند، تلویزیون به صورت خودکار سیگنال بازی را تشخیص می‌دهد و حالت بازی یا Game mode را با فعال می‌کند. با فعال شدن این حالت تنظیمات مرتبط با پردازش تصویر به بهترین شکل ممکن برای بازی بهینه‌سازی می‌شوند و اینپوت لگ کاهش می‌کند.

تلویزیون ۸K

کیفیت تلویزیون‌های ۸k چهار برابر تلویزیون‌های ۴K است. در واقع نمایشگر این تلویزیون‌ها از ۷۶۸۰ (عرض) در ۴۳۲۰  (ارتفاع) پیکسل تشکیل شده است. زمانی که به محتوای ۱۰۸۰p نگاه می‌کنید درواقع در حال دیدن تصاویر ۲ مگاپیکسلی هستید؛ اما در هنگام تماشای محتوای ۴K در حال دیدن تصاویر ۸ مگاپیکسلی و در هنگام تماشای محتوای ۸K ، در حال دیدن تصاویر ۳۳ مگاپیکسلی هستید و جزپیات تصویر را با وضوح خیره‌کننده‌ای می‌بینید

توصیه می‌کنیم برای اینکه بیشترین لذت را از تلویزیون ۸k ببرید، توصیه می‌کنیم یک تلویزیون بزرگ بخرید تا تمام جزئیات تصویر را با وضوح کامل مشاهده کنید. تلویزیون‌های ۸k درست مانند تلویزیون‌های ۴K با کلمه Ultra HD یا Ultra HD 8K معرفی می‌شود.

البته اگر هم‌اکنون اقدام به خرید یکی از این تلویزیون‌ها بکنید، برای تماشای محتوایی با این کیفیت کمی باید منتظر بمانید؛ البته می‌توان گفت مطمئناً پیشرفت‌های زیادی در انتظار نسل‌های آینده تلویزیون های ۸k است و شاید در آینده تلویزیون های ۸k فعلی تلویزیون‌های رده پایینی محسوب شوند.

در ضمن بدون تردید در آینده نزدیک و نه‌چندان دور، برندهای زیادی تلویزیون های ۸k خود را با امکانات و کیفیت مناسب و قیمت مقرون‌به‌صرفه روانه بازار خواهند کرد و قیمت این تلویزیون‌ها به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت.

راهنمای خرید تلویزیون برندهای خارجی

در فهرست اسامی بهترین تلویزیون‌های جهان نام تلویزیون‌های اولدهای ال‌جی و سونی، کیولدهای سامسونگ، تلویزیون‌های Mini LED ال‌جی تحت عنوان QNED و تلویزیون‌های Mini LED سامسونگ تحت عنوان Neo QLED در صدر قرار دارد. درضمن در CES 2021 اولد پاناسونیک نیز به‌عنوان نیز یکی از بهترین تلویزیون‌های سال میلادی جاری معرفی شده است. اولدهای فیلیپس هم جزو بهترین تلویزیون‌های جهان محسوب می‌شوند. تلویزیون‌های سری ۶ تی سی ال‌ نیز جزو بهترین تلویزیون‌های مقرون‌به‌صرفه معرفی شده‌اند. جالب است بدانید که این تلویزیون‌ها علیرغم اینکه تلویزیون‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای هستند دارای ویژگی‌های شاخصی همچون دالبی ویژن، دالبی اتموس و موتور پردازنده قدرتمند هستند و مهم‌ترین شاخصه آن‌ها کیولد بودن این تلویزیون‌ها است. تلویزیون‌های یولد هایسنس و تلویزیون‌های شیائومی هم به‌عنوان تلویزیون‌های مقرون‌به‌صرفه بسیار با کیفیت ارزش خرید بالایی دارند.

اجازه دهید مطابق با راهنمای خرید تلویزیون با محصولات Mini LED  ال‌جی و سامسونگ بیشتر آشنا شویم. تلویزیون ‌های QNED ال‌جی بر پایه فناوری Mini LED ساخته شده‌اند. فناوری Mini LED درواقع با هدف بهبود کنتراست تلویزیون‌های LED متداول و افزایش دقت نوردهی تصاویر دارای قسمت‌های روشن و تیره متضاد با یکدیگر در این تلویزیون‌های ایجاد شده است. تلویزیون‌های Neo QLED سامسونگ نیز ساختاری مشابه با ساختار تلویزیون‌های تلویزیون ‌های QNED ال‌جی دارند

برای درک بهتر تفاوت این تلویزیون‌های جدید ال‌جی و سامسونگ مثالی را بیان می‌کنیم؛ تصور کنید تلویزیون در حال نمایش چراغی روشن در انتهای یک جاده طولانی کاملاً تاریک است. در هنگام نمایش چنین صحنه‌هایی در تلویزیون‌های LED، هاله نور محسوسی در اطراف آن چراغ روشن نمایش داده می‌شود و باعث می‌شود وضوح و کیفیت تصویر به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد (زیرا کنتراست بالا یکی از شاخصه‌های اصلی تعیین‌کننده کیفیت تصویر محسوب می‌شود)؛ اما در تلویزیون‌های Mini LED این هاله نور بسیار کمتر به چشم می‌خورد و نوردهی تصویر با دقت بیشتری انجام می‌شود.

البته تلویزیون‌های Mini LED هم نمی‌توانند صحنه‌هایی مانند ستاره‌های درخشان کوچک در آسمان تاریک را با کنتراست بی‌نظیری نمایش دهند؛ اما در نمایش صحنه‌هایی مانند قرص ماه در آسمان تاریک شب، عملکرد قابل قبولی دارند. در تصویر زیر انواع مختلف نور پس‌زمینه Local Dimming و تفاوت عملکرد آن‌ها در نمایش تصاویر بسیار روشن با پس‌زمینه تاریک نمایش داده شده است. همانطور که می‌بینید عملکرد فناوری Mini LED در ایجاد کنتراست بهتر کاملا محسوس است.

بهترین تلویزیون‌های ایرانی

بررسی‌ها برای راهنمای خرید تلویزیون نشان می‌دهد برندهای ایکس ویژن و جی پلاس جزو محبوب‌ترین و بهترین برندهای تلویزیون ایرانی هستند و پس از آن‌ها برندهای TCL و دوو در رده‌های بعدی قرار دارند

برند جی پلاس توانسته است با تولید تلویزیون‌های کیولد در سایز ۷۵ اینچ توانایی‌های خود را ثابت کند؛ کیفیت تلویزیون‌های ایکس ویژن و اسنوا تقریباً ثابت شده است و این تلویزیون‌ها در مقایسه با قیمت خود درمجموع کیفیت قابل قبولی دارد و برای افرادی که انتظار زیادی از یک تلویزیون ندارند و تنها قصد خرید تلویزیونی مقرون‌به‌صرفه با امکانات مناسب دارد، تلویزیون‌های مناسبی هستند. تلویزیون‌های تی‌سی‌ال تولیدشده در ایران نیز تلویزیون‌های اقتصادی خوبی به شمار می‌روند

به‌طورکلی می‌توان گفت تقریباً تمام تلویزیون‌های ایرانی تلویزیون‌های متوسط روبه پایین یا حتی ارزان‌قیمت محسوب می‌شوند.

این تلویزیون‌ها برای بازی (به‌خصوص بازی با کنسول‌های نسل نهم) چندان مناسب نیستند و یا حتی می‌توان گفت اصلاً مناسب نیستند! این تلویزیون‌ها به انتظارات کاربران حرفه‌ای برای تماشای فیلم به‌صورت حرفه‌ای نیز نمی‌توانند پاسخ دهند؛ زیرا دارای کنتراست مناسبی نیستند و نمی‌توانند طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و سایه رنگ‌ها را با دقت بالایی نمایش دهند. همچنین متأسفانه این تلویزیون‌ها در زمینه نمایش تصاویر دارای حرکت سریع نیز چندان عملکرد مناسبی ندارند و این تصاویر را به میزان محسوسی تار نمایش می‌دهد. اکثر این تلویزیون‌ها در نمایش رنگ مشکی خالص و عمیق نیز ضعف دارند.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 3.3 / 5. تعداد آرا: 3

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۴۰۰/۰۴/۰۸
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    تصلا | پایگاه خبری صنعت صوت و تصویر | بررسی و مقایسه تلویزیون‌های سام الکترونیک و جی پلاس/ کدام را بخریم؟
    جولای 13, 2021

    […]  بیشتر بخوانید: بهترین تلویزیون‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ […]

    تصلا | مقایسه و تفاوت تلویزیون‌ OLED ال‌جی و QLED سامسونگ
    جولای 15, 2021

    […] ّیشتر بخوانید: بهترین تلویزیون‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ […]

    تصلا | ترفند تشخیص تلویزیون اصل از تقلبی ال جی
    جولای 16, 2021

    […] بیشتر بخوانید: بهترین تلویزیون‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ […]

    تصلا | تلویزیون های هایسنس ارزش خرید دارند؟ /معرفی و بررسی
    جولای 16, 2021

    […] بیشتر بخوانید: بهترین تلویزیون‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ […]

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | کیفیت تلویزیون اسنوا بهتر است یا تلویزیون ایکس ویژن؟
    آگوست 4, 2021

    […] بیشتر بخوانید: بهترین تلویزیون‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ […]

لینک کپی شد!