تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

به بهانه روز صنعت و معدن در کلاب هاوس تصلا بررسی شد

ثبات اقتصادی؛ خواسته فعالان صنعت لوازم خانگی از دولت جدید

اخبار تصلا
به مناسبت روز صنعت و معدن (دهم تیرماه)، فعالان صنعت لوازم خانگی در کلاب هاوس پایگاه خبری تصلا، گرد هم آمدند و چشم‌انداز این صنعت را به‌عنوان دومین صنعت پیشران غیر نفتی کشور، در دولت سیزدهم که چندی دیگر سکان امور را به دست می‌گیرد، ترسیم کردند.

به مناسبت روز صنعت و معدن (دهم تیرماه)، فعالان صنعت لوازم خانگی در کلاب هاوس پایگاه خبری تصلا، گرد هم آمدند و چشم‌انداز این صنعت را به‌عنوان دومین صنعت پیشران غیر نفتی کشور، در دولت سیزدهم که چندی دیگر سکان امور را به دست می‌گیرد، ترسیم کردند.

تصلا – فعالان صنعت لوازم خانگی، متفق‌القول اذعان دارند که به «امید» زنده‌اند و دلخوش به این موضوع هستند که تیم اقتصادی دولت سیزدهم در رابطه با چگونگی حل‌وفصل مشکلات این صنعت اجماع نظر داشته باشد که شرط اولیه آن نیز بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی است.

شاید بتوان مواردی از قبیل ثبات اقتصادی، هدایت نقدینگی به سمت بخش مولد اقتصاد، افزایش سهم صنعت از تسهیلات بانکی و رساندن آن به ۵۰ درصد، اولویت تامین ارز اقلام وارداتی، دسترسی واحدهای پایین‌دستی به مواد اولیه، آزادسازی قیمت محصولات برای جلوگیری از ایجاد التهاب در بازار، سهیم‌شدن تشکل‌ها در امور، هماهنگی تیم اقتصادی برای کنترل تورم و تحقق رشد اقتصادی پیش‌بینی شده در برنامه توسعه و ثبات قیمت مواد اولیه را از جمله مهم‌ترین خواسته‌های فعالان صنعت لوازم خانگی برشمرد که حالا انتظار دارند دولت تازه‌نفس با طرز تفکری جدید و متفاوت از تفکر ایجادکننده مشکلات، این موارد را در دستور کار خود قرار دهد.

فعالان نام‌آشنای این حوزه همچنین، قاچاق را بزرگترین معضل خود عنوان می‌کنند و تقاضا دارند دولت سیزدهم از طریق مشورت با افراد باسابقه و کارشناسان فعال در صنعت لوازم خانگی بر این معضل و بر معضلاتی دیگر همچون خودتحریمی در گمرک، دخالت‌های پلیسی که درنهایت باعث ایجاد تقاضای کاذب در بازار می‌شود، مدیریت جزیره‌ای در برخی مناطق، انحصار در تریبون رسانه‌ای که تخریب را جایگزین رقابت کرده است، فائق آید.

افزون بر این موارد، تولیدکنندگان فعال در صنعت لوازم خانگی که دارای ارزش افزوده بالایی است و در نتیجه می‌تواند به توسعه اقتصادی کشور کمک قابل توجهی داشته باشد، معتقدند آنچه که سبب می‌شود یک تولیدکننده مسیر خود را ادامه دهد و بقا پیدا کند، این است که دولت تلاش کند تا عدم قطعیت‌ها را از پیش پای او بردارد تا حداقل بتواند برای آینده‌ای نزدیک خود برنامه‌ریزی داشته باشد. گفتنی است، تصمیمات لحظه‌ای و صدور بخشنامه‌های فوری تا به امروز، امکان پیش‌بینی تحولات آینده را از فعالان اقتصادی سلب کرده و آنها همواره از این مشکل به‌عنوان یک دغدغه بزرگ خود نام می‌برند.

فعالان این حوزه همچنین خواستار رفع انحصار در این حوزه و مدیریت واردات لوازم خانگی برای یک دوره محدود شدند.

نگاهی به تولیدات صنعتی در فرودین‌ماه

اخیرا، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی سخنانی اعلام کرده بود که «بررسی آمار تولید فروردین ماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد میزان تولید ۳۲ محصول اصلی و منتخب بخش صنعت و معدن نسبت به مدت مشابه پارسال روند مثبت و افزایشی داشته است. سعید زرندی، با استناد به آمار مربوط به فروردین‌ماه سال گذشته، افزود: «فروردین سال ۹۹ به دلیل شیوع گسترده بیماری کرونا، وضعیت تولید، صادرات و غیره روند کاهشی داشت که این روند متوقف شد.»

تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم بیانگر این مطلب است که در فروردین امسال، از بین ۲۴ کالای منتخب صنعتی، تولید ۲۳ کالا نسبت به ماه مشابه سال قبل بین ۵ تا ۸۰۰ درصد افزایش و تنها تولید یک کالا کاهش یافته است.

بر اساس این آمار در فروردین امسال تولید هفت کالا بیش از ۱۰۰ درصد، هفت کالا بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد، پنج کالا بین ۲۰ تا ۵۰ درصد و چهار کالا کمتر از ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و تولید یک کالا نیز کاهش یافته است.

در این میان بیشترین افزایش تولید، مربوط به کمباین است که با ۸۰۰ درصد رشد، تولید آن به ۲۷ دستگاه رسیده است. تولید اتوبوس-مینی بوس-ون و کامیون-کامیونت-کشنده حدود ۳۵۳ و ۲۶۹.۵ درصد رشد داشته و به ۷۷ و ۳۰۳ دستگاه رسیده است. در این گروه تولید وانت و انواع سواری نیز در فروردین امسال با ۱۳۶.۷ و ۱۳۴.۳ درصد رشد نسبت به ماه مشابه سال قبل به ۳۷۲۳ و ۵۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه رسیده است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ شرکتی که خود را نمایندۀ تام صنعت لوازم خانگی می‌دانند!

رشد چشم‌گیر تولید لوازم خانگی

بر اساس این گزارش، بعد از کالاهای یاد شده، بیشترین افزایش تولید مربوط به نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی است که تولید آن‌ با ۱۴۴.۴ درصد افزایش نسبت به فروردین سال ۱۳۹۹ به ۲۲ هزار تن رسیده است. از بین انواع لوازم خانگی نیز تولید انواع یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و کولر آبی هم در این مدت با افزایش ۱۱۵.۲، ۶۸.۹ و ۶۴.۷ درصدی مواجه بوده و تولید این سه محصول از حدود ۴۷ هزار و ۶۰۰، ۴۰ هزار و ۷۰۰ و ۶۷ هزار و ۹۰۰ دستگاه در فروردین سال گذشته به ۱۰۲ هزار و ۴۰۰، ۶۸ هزار و ۷۰۰ و ۱۱۱ هزار و ۸۰۰ دستگاه در فروردین امسال رسیده است.

هرچند تولید لوازم خانگی در مدت یاده شده با رشد چشمگیری همراه بوده که کاهش قیمتی در بازار اتفاق نیفتاده است که در پاسخ به چرایی این موضوع، پیش از این، برخی از مسئولان وزارت صمت اعلام کرده بودند که میزان تولید با میزان نصب در منازل تطابق ندارد و وقتی میزان نصب کمتر است، یعنی یا کالا در انبارها مانده یا افرادی لوازم خانگی را خریده و در گوشه‌ای احتکار کرده‌اند.

برنامه تولید در ۱۴۰۰

طبق اطلاعات موجود، سال گذشته برای تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی برنامه‌ریزی شده بود اما این رقم از مرز ۱۴ میلیون دستگاه عبور کرد. این آمار در مقایسه با سال ۹۸، رشد ۷۱ درصدی را نشان می‌دهد که ثبت رکورد تازه‌ای در این صنعت بود.

اما برنامه تولید لوازم خانگی برای سال جاری چیست؟ در این زمینه، کیوان گردان، مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت، طی اظهاراتی از برنامه‌ریزی جهت افزایش تولید و صادرات لوازم خانگی برای سال ۱۴۰۰ خبر داد.  براساس گزارش خبرگزاری ایرنا، وزارت صنعت بر مبنای توان شرکت‌ها و کارخانه‌های داخلی، برای سال ۱۴۰۰ تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه انواع تلویزیون (تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه در ۱۱ ماهه ۹۹)، ‌ یک میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه یخچال و فریزر (همین میزان تولید تا پایان بهمن ماه پارسال)، ‌ یک میلیون و ۵۰ هزار دستگاه کولر آبی (یک میلیون و ۱۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه در ۱۱ ماهه ۹۹) و یک میلیون و ۸۰ هزار دستگاه ماشین لباس‌شویی (یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۳۰۰ دستگاه در سال ۹۹) را برنامه‌ریزی کرده است.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 5 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سوسن یحیی پور
۱۴۰۰/۰۴/۱۰
سوسن یحیی‌پور هستم؛ فارغ‌التحصیل رشته روابط بین‌الملل در مقطع کارشناسی ارشد. فعالیت خبری و مطبوعاتی خودم رو در حوزه بازرگانی و اصناف از سال 94 آغاز کردم. در حال حاضر هم در بخش تحریریه تصلا مشغول به تولید محتوا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!