تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

نقد و بررسی همه اپل واچ‌های موجود در بازار

آشنایی با انواع اپل واچ از سری ۱ – ۶

راهنمای خرید
اپل واچ ها همان یا ساعت های هوشمند اپل، از جمله تجهیزات هوشمند پوشیدنی هستند که توسط شرکت اپل از سال ۲۰۱۴ تاکنون به بازار عرضه می‌شوند و تا به حال ۶ نسل از این تجهیزات پوشیدنی به بازار عرضه شده است و نسل هفتم این ساعت‌های هوشمند نیز به زودی روانه بازار خواهد شد. […]

اپل واچ ها همان یا ساعت های هوشمند اپل، از جمله تجهیزات هوشمند پوشیدنی هستند که توسط شرکت اپل از سال ۲۰۱۴ تاکنون به بازار عرضه می‌شوند و تا به حال ۶ نسل از این تجهیزات پوشیدنی به بازار عرضه شده است و نسل هفتم این ساعت‌های هوشمند نیز به زودی روانه بازار خواهد شد.

تصلا-اگر شما از جمله کاربران گوشی‌های هوشمند آیفون باشید، ساعت‌های هوشمند اپل یا همان اپل واچ‌ها می‌تواند یکی از بهترین انواع ساعت‌هایی باشد که شما می‌توانید از همه امکانات آن‌ها چه از نظر ثبت علائم حیاتی و چه امکاناتی مثل برقراری تماس صوتی و ارسال پیام و یا حتی گوشی دادن به موسیقی و از این دست استفاده کنید. در حال حاضر سه نسل از ساعت‌های هوشمند برند اپل در بازار به طور گسترده و رسمی وجود دارند که دو نسخه از این ساعت‌ها در سال جاری میلادی به بازار عرضه شده است.

اپل واچ سری ۶ یا ساعت‌های هوشمند اپل واچ سری SE از جمله ساعت‌هایی هستند که برند اپل اخیراً آن‌ها را به بازار عرضه کرده است. اما جالب است بدانید که این برند همچنان نسخه ۳ ساعت‌های هوشمند خود را یعنی ساعت‌های هوشمند سری ۳ را در اختیار کاربران این تجهیزات هوشمند قرار می‌دهد.

همه ساعت‌های هوشمند برند اپل دارای قابلیت‌ها و امکانات مشترکی هستند که در مطلب مربوط به معرفی امکانات و قابلیت‌های ساعت‌های هوشمند اپل در خصوص آن‌ها صحبت شد. در این مطلب ما قصد داریم تا به صورت کالا اختصاصی در خصوص امکانات و قابلیت‌های هر نسل از اپل واچ‌های موجود در بازار ایران صحبت کنیم. نکته قابل توجه در خصوص ساعت‌های هوشمند اپل این است که برند سازنده این ساعت‌های هوشمند سعی کرده است تا در ساخت هر نسل از این ساعت‌ها از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کند.

اپل واچ‌ها همه کارهایی که ساعت‌های هوشمند تولیدشده توسط برندهای دیگر انجام می‌دهند را به راحتی انجام می‌دهند. اما چیزی که باعث می‌شود تا این ساعت‌های هوشمند نسبت به سایر ساعت‌های هوشمند موجود در بازار متمایز و خاص باشند این است که این ساعت‌های هوشمند در هر نسل از نظر تکنولوژی و نحوه انجام برخی از قابلیت‌ها به کمک تکنولوژی‌های روز در زمان رونمایی از هر نسل، پیشرفته‌تر از نسل قبلی شده‌اند.

از طرفی اپل واچ سری ۱ تا ۶ به دلیل طراحی خلاقانه‌ای که دارند با اکوسیستمی که برای سیستم‌عامل iOS طراحی شده است به راحتی قابل یکپارچه سازی شدن هستند. در واقع اپل واچ‌ها به شما به عنوان کاربر گوشی‌های آیفون این امکان را می‌دهد تا از همه امکانات و قابلیت‌های گوشی‌های آیفون خود نهایت استفاده و بهره را ببرید. از طرفی اکثر نسل‌های اپل واچ‌ها این امکان را به شما می‌دهند تا بدون نیاز به نزدیک بودن به گوشی آیفون از گوشی خود و امکانات آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: بررسی انواع اپل واچ /تفاوت اپل واچ با ساعت هوشمند

نقد و بررسی اپل واچ از سری ۱ تا ۶

برند اپل، تاکنون ساعت‌های هوشمند خود را از اپل واچ سری ۱ استیل تا سری ۶ و سپس سری SE به بازار عرضه کرده است. البته قرار است به زودی نسخه جدید اپل واچ‌ها یعنی سری ۷ نیز به بازار عرضه شوند. هنوز از امکانات و قابلیت‌های اپل واچ‌های سری ۷ اطلاعات دقیقی منتشر نشده است و به همین دلیل ما در این مطلب به نقد و بررسی این سری از ساعت‌های هوشمند برند اپل نمی‌پردازیم.

نقد و بررسی اپل واچ سری ۱

اپل واچ های سری ۱ اولین نسل از ساعت‌های هوشمند مجهز به سیستم‌عامل iOS بودند که توسط برند اپل به بازار عرضه شدند. طراحی ظاهری این ساعت‌های هوشمند از نظر شکل صفحه نمایش و حتی ابعاد آن‌ها با نسل‌های جدید این ساعت‌های هوشمند تفاوت چندانی ندارد. هر چند قطر این سری از ساعت‌های هوشمند اپل نسبت به سری‌های بعدی که بر پایه همین ساعت‌ها هوشمند به بازار عرضه شدند، بیشتر بود.

برای مثال ضخامت ساعت‌های هوشمند سری ۲ برند اپل نسبت به نسل اول در حدود ۰٫۹ میلی‌متر نازک‌تر بوده است. البته این میزان تفاوت در ضخامت زمانی مشخص می‌شود که شما این دو سری از اپل واچ‌ها را در کنار هم قرار دهید. در این حالت متوجه خواهید شد که چه میزان اختلاف از نظر ضخامت بین این دو نسل و یا حتی نسل‌های بعدی ساعت‌های هوشمند اپل وجود دارد. نکته جالب در خصوص ساعت‌های هوشمند سری ۱ برند اپل این است که بندهایی که برای این سری عرضه می‌شوند همگی اسپرت هستند و بندهای استیل برای این ساعت‌ها ارائه نمی‌شوند.

البته در حال حاضر برند اپل هیچ نمونه‌ای از ساعت‌های هوشمند سری ۱ خود را تولید و به بازار عرضه نمی‌کند و کاربران فقط می‌توانند از ساعت‌ها را در صورت نیاز به صورت دست دوم از افرادی که قبلاً از این ساعت‌ها استفاده می‌کرده‌اند خریداری نمایند.

اپل واچ سری ۱ استیل در رنگ‌های نقره‌ای، طلایی و خاکستری فضایی طراحی و تولید می‌شدند. میزان روشنایی در این سری از اپل واچ‌ها چیزی در حدود ۴۵۰ نیت بوده است. این در حالی است که میزان روشنایی در صفحه نمایش نسل بعدی این ساعت‌های هوشمند یعنی اپل واچ سری ۲ به بیش از ۱۰۰۰ نیت رسیده است.

از نظر میزان مقاومت نسبت به نفوذ آب نیز تفاوت زیادی میان ساعت‌های هوشمند سری ۱ اپل با سری ۲ و نسل‌های بعدی وجود دارد. برای اپل واچ‌های سری ۱ از استاندارد ضد آب IPX7 استفاده شده است، یعنی شما به راحتی می‌توانید از این تجهیزات پوشیدنی زیر دوش استفاده کنید. از طرفی تا مدت ۳۰ دقیقه نیز می‌توانید از این ساعت‌های هوشمند بدون نگرانی از آسیب دیدن آن‌ها در عمق کمتر ۱ متری آب استفاده کنید.

روی اپل واچ سری ۱ از پردازنده S1P دو هسته استفاده شده است. این پردازنده‌ها از نظر عملکرد تفاوت بسیار زیادی با پردازنده‌های S2 که روی ساعت‌های هوشمند سری ۲ برند اپل تعبیه شده‌اند، دارند. چون روی پردازنده‌های S2 از سنسور GPS استفاده شده است اما پردازنده‌های S1P فاقد چنین سنسوری هستند.

پس اولین تفاوت میان ساعت‌های هوشمند نسل ۱ برند اپل و ساعت‌های هوشمند نسل بعدی وجود سنسور GPS روی آن‌ها است. هر چند سرعت پردازش در ساعت هوشمند سری ۱ و سری ۲ اپل مشابه و یکسان است. البته عملکرد ساعت‌های هوشمند اپل به خصوص زمانی که کاربر بین منوهای آن حرکت می‌کرد یکی از مواردی بود که کاربران این نسل از اپل واچ‌ها شکایت زیادی در خصوص آن داشتند.

روی اپل واچ سری ۱ استیل می‌توان از سیستم‌عامل Watch OS نسخه ۳ به همراه امکانات و قابلیت‌های ورزشی استفاده کرد. خوشبختانه برند اپل بعد از ارائه اولین سری از ساعت‌های هوشمند خود امکان استفاده از سیستم‌عامل Watch OS سری ۳ را نیز در اختیار کاربران این تجهیزات پوشیدنی قرار داد.

ارائه این قابلیت باعث شد تا کاربران بتوانند اپلیکیشن‌های بیشتری را روی این سری از ساعت‌های هوشمند اپل نصب کنند و از آن‌ها در صورت نیاز استفاده کنند.

از آنجایی که روی این سری از ساعت‌های هوشمند اپل سنسور GPS تعبیه نشده بود به همین دلیل کاربران نمی‌توانستند روی این ساعت‌ها از قابلیت‌هایی مثل ردیابی فعالیت‌های ورزشی مثل میزان مسافت پیموده شده توسط کاربر یا قدم‌هایی که در طول روز بر می‌دارد استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین ساعت هوشمند شیائومی و تفاوت آن با دستبند هوشمند

قابلیت‌های ساعت هوشمند سری ۲ اپل

اپل واچ های سری ۲ برند اپل اولین نمونه از ساعت‌های هوشمند این برند هستند که نه تنها از نظر ظاهری بلکه از نظر امکانات و قابلیت‌های ارائه شده روی آن‌ها شبیه به ساعت‌های هوشمندی هستند که امروزه در اختیار کاربران قرار گرفته است. روی این سری از ساعت‌های هوشمند برند اپل نه تنها از پردازنده سریع‌تر در کنار صفحه نمایشی با میزان روشنایی و وضوح بالاتر استفاده شده است بلکه روی این ساعت‌ها قابلیت‌ها و استانداردهای ضد آب به نحوی ارائه شده است که مناسب افرادی باشد که بخواهند در حین شنا کردن از این ساعت‌ها استفاده کنند.

همچنین اپل واچ‌های سری ۲ برند اپل اولین سری از اپل واچ‌ها هستند که روی آن‌ها از سنسورهای GPS استفاده شده است و به این ترتیب میزان مسافت طی شده و تعداد گام‌هایی که کاربر بر می‌دارد روی این ساعت‌ها قابل اندازه‌گیری است.

ابعاد اپل واچ سری ۲ شبیه به ابعاد همه اپل واچ‌ها است و از نظر ظاهری تفاوت چندانی میان آن‌ها وجود ندارد هر چند همان‌طور که گفته شد عملکرد این ساعت‌های هوشمند در اثر مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی روز به روز بهتر شده است. این سری از ساعت‌های هوشمند اپل اولین سری از اپل واچ‌ها بودند که برای آن‌ها از قاب سرامیکی ضدخش به جای قاب‌های آلومینیومی و یا استیل استفاده شده بود.

البته مدل‌های دیگری از ساعت‌های هوشمند سری ۲ برند اپل نیز به بازار عرضه می‌شدند که برای آن‌ها از فلز آلومینیوم و یا استیل در قاب و بدنه ساعت استفاده شده بود. این سری از ساعت‌های برند اپل در رنگ‌های مشکی مات، مشکی زغالی، سفید و نقره‌ای و نقره‌ای ساده تولید و به بازار عرضه می‌شدند.

ویژگی های منحصر به فرد اپل واچ سری دو

صفحه نمایش ساعت هوشمند سری ۲ اپل مانند همه ساعت‌های هوشمند اپل مجهز به صفحه نمایش چهارگوش هستند. یکی از عواملی که باعث شد تا این ساعت‌ها نسبت به ساعت‌های هوشمند برندهایی مثل سامسونگ طرفداران زیادی به خود جذب کند استفاده از همین صفحه نمایش‌ها به جای صفحه نمایش گرد بود.

همچنین در این سری از اپل واچ‌ها، پیچ ساعت یا همان Crown آن در سمت راست صفحه نمایش قرار گرفت و کاربران می‌توانستند آن را روی دست راست خود ببندند. با استفاده از این پیچ کاربر می‌توانست به منوهای ساعت دسترسی پیدا کند و از طرفی بین منوهای ساعت نیز حرکت نماید.

صفحه نمایش تعبیه شده روی این ساعت‌های هوشمند از نوع OLED Retina بودند که مجهز به سنسورهای لمسی بود. همان‌طور که قبلاً نیز گفته شد میزان روشنایی در صفحه نمایش این ساعت‌های هوشمند چیزی در حدود ۱۰۰۰ نیت بود. این ساعت‌های هوشمند در دو اندازه ۴۲ و ۳۸ میلی‌متری تولید می‌شدند که کاربران بسته به اندازه مچ خود می‌توانستند یکی از این دو اندازه را انتخاب کنند. وضوح تصویر در هر دو این ساعت‌ها در حدود ۴۰۰ * ۴۰۰ پیکسل بود.

یکی از معایب بزرگ اپل واچ سری ۲ این بود که تاچ صفحه نمایش یا در اصل سنسورهای لمسی تعبیه شده روی صفحه نمایش‌های آن نسبت به سری‌های جدید این ساعت‌ها چندان قوی نبودند و کاربر برای انتخاب هر گزینه می‌بایست انگشت خود را با فشار زیادی روی صفحه نمایش حرکت می‌داد. از طرفی صفحه نمایش این ساعت‌ها فاقد قابلیت Always On بودند و زمانی که از صفحه نمایش آن‌ها استفاده نمی‌شد بعد از ۱۰ ثانیه خاموش می‌شدند.

استاندارد ضد آب ارائه شده برای این ساعت‌های هوشمند به نحوی بود که کاربران می‌توانستند از آن تا عمق ۱۶۴ فوتی استفاده کنند. اپل در خصوص این استاندارد گفته بود که کاربران نباید از این سری از اپل واچ‌های برند اپل در زمان انجام فعالیت‌های ورزشی مثل غواصی که نیاز به رفتن در اعماق آب دارد و یا اسکی روی آب استفاده کنند. چون آب به راحتی داخل ساعت نفوذ می‌کند. این سری از ساعت‌های هوشمند برند اپل مجهز به اسپیکر درونی بودند که نسبت به نفوذ آب مقاومت چندانی نداشت و به راحت آسیب می‌دید. در واقع اپل به کاربران این نسل از اپل واچ‌های خود توصیه می‌کرد که محض مشاهده آب یا هر مایع دیگری روی بدنه سریع‌تر ساعت خود را تمیز و خشک کنند.

بیشتر بخوانید: اندازه گیری قند خون با ساعت هوشمند سامسونگ و اپل

معایب اپل واچ سری ۲

یکی از معایب اصلی ساعت‌های هوشمند اپل یا اپل واچ‌های سری ۲ این بود که امکان استفاده از قابلیت لمسی صفحه نمایش در زیر آب وجود نداشت. طول عمر باتری در این ساعت‌های هوشمند در هر بار شارژ چیزی در حدود ۱۸ ساعت بود. این یعنی کاربر می‌بایست ساعت هوشمند خود را هر شب شارژ می‌کرد تا بتواند روز بعد از آن استفاده کند.

همچنین اگر کاربر از این ساعت‌ها به نحوی استفاده می‌کرد که سنسور GPS آن برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار می‌گرفت، طول عمر باتری در آن تا حد قابل توجهی کاهش می‌یافت.

اپل واچ‌های سری ۲ برند اپل قابلیت سازگاری با گوشی‌های آیفون سری ۵ و بالاتر را داشتند و با آیفون‌های سری ۴ و پایین‌تر سازگار نبودند. این سری از ساعت‌های هوشمند برند اپل اولین سری از ساعت‌های هوشمندی بودند که روی آن‌ها قابلیت‌هایی مثل Dock صفحه نمایش برای دسترسی سریع‌تر به اپلیکیشن‌های مورد علاقه کاربر و همچنین امکان تشخیص دستخط برای نوشتن پیام‌های متنی با استفاده از دست بدون نیاز به تایپ کردن را داشتند.

در این ساعت‌ها از نسل جدیدی از پردازنده‌های دو هسته‌ای با نام S2 استفاده شد که قابلیت‌ها و سرعت بالاتری نسبت به پردازندهای S1P که در ساعت‌های هوشمند اپل واچ سری ۱ استفاده شده بود داشتند. این پردازنده‌ها اولین نسل از پردازنده‌های استفاده در اپل واچ‌ها بودند که مجهز واحد GPU بودند و در نتیجه سرعت پردازش آن‌ها تا ۵۰ درصد نسبت به نسل قدیمی پردازنده‌های ساعت‌های هوشمند ارتقا پیدا کرده بود.

همچنین روی این نسل از ساعت‌های هوشمند برند اپل برای اولین بار از شتاب‌سنج و ژیروسکوپ استفاده شد. البته روی این ساعت‌ها نیز مانند ساعت‌های نسل قبلی آن‌ها فقط امکان بررسی و کنترل ضربان قلب کاربران در اختیار آن‌ها قرار داده شده بود.

در زمان عرضه این سری از اپل واچ‌ها، این ساعت‌های هوشمند بهترین نمونه از ساعت‌های هوشمندی بودند که می‌توانستند به عنوان یک ردیاب یا همان دستبند ورزشی نیز مورد استفاده کاربران قرار گیرند.

نقد و بررسی اپل واچ سری ۳

اپل واچ‌های سری ۳ تنها اپل واچ‌های قدیمی تولید برند هستند که ارائه آن‌ها به بازار هنوز قطع نشده است و اپل همچنان این سری از ساعت‌های هوشمند خود را تولید و به بازار عرضه می‌کنند. به همین دلیل در این مطلب نه تنها قابلیت‌ها و امکانات این ساعت‌ها به صورت جداگانه مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند بلکه قصد داریم در بخش جداگانه دیگری به مقایسه اپل واچ‌های سری ۳، سری ۶ و سری SE بپردازیم.

اپل واچ سری ۳ در اصل نسل سوم ساعت‌های هوشمندی برند اپل هستند که با وجود روی کار آمدن بیش از ۳ نسل بعد از آن‌ها، همچنان به عنوان یکی از محبوب‌ترین ساعت‌های هوشمند برند اپل تولید و به بازار عرضه می‌شوند. این ساعت‌های هوشمند حتی نسبت به اپل واچ سری ۴ و اپل واچ سری ۵ نیز طرفداران بیشتری را به خود جلب کرده است به نحوی که با وجود اینکه تولید اپل واچ سری ۴ و ۵ قطع شده است اما اپل واچ‌های سری ۳ همچنان تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: نکاتی درباره خرید بهترین ساعت هوشمند ارزان

قابلیت های اپل واچ سری ۳

اپل واچ‌های سری ۳ در ۲ مدل یکی با قابلیت اتصال شبکه اینترنت LTE و دیگری فقط با قابلیت اتصال به GPS طراحی و تولید شده‌اند. سری ۳ ساعت‌های هوشمند برند که در ماه آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی در اختیار کاربران قرار گرفتند، مجهز به پردازنده‌های سریع‌تری هستند. در حال حاضر روی این ساعت‌های هوشمند از سیستم‌عامل Watch OS 7 با قابلیت‌های ردیابی خواب کاربر، ردیابی میزان و نحوه فعالیت روزانه آن و همچنین امکانات بسیار پیشرفت‌های استفاده شده است. کاربران این ساعت‌ها می‌توانند سیستم‌عامل ساعت هوشمند خود را به سیستم‌عامل Watch OS 8 نیز به روز رسانی نمایند.

زمانی که نسل ۳ اپل واچ‌ها توسط برند اپل به بازار عرضه شد به عنوان گران‌ترین نوع تجهیزات هوشمند پوشیدنی در دنیا شناخته می‌شدند که البته با ورد اپل واچ‌های نسل بعدی یعنی ۴ و ۵ قیمت این ساعت‌های هوشمند تا حدودی کاهش یافت.

یکی از مهم‌ترین امکاناتی که روی ساعت‌های هوشمند سری ۳ برند اپل در اختیار کاربران قرار گرفت، امکان اتصال به شبکه اینترنت LTE بود. این قابلیت باعث شد تا کاربر بتواند از ساعت هوشمند خود بدون نیاز به حضور و یا نزدیک بودن گوشی آیفون خود استفاده کند.

البته این موضوع به این معنی نیست که شما بتوانید از این نسل از اپل واچ‌ها بدون داشتن گوشی آیفون استفاده کنید بلکه این قابلیت به کاربر این امکان را می‌داد تا از ساعت هوشمند خود برای برقراری تماس صوتی و ارسال پیام کوتاه استفاده کند و همچنین به نوتیفیکیشن‌های دریافتی روی گوشی تلفن همراه خود  پاسخ دهد.

البته نکته مهم در خصوص برقراری امکان تماس صوتی و ارسال پیام توسط این ساعت‌ها این است که کیفیت برقراری تماس صوتی روی این ساعت‌ها به نحوی است که کاربر ترجیح می‌دهد به راحتی از گوشی آیفون خود استفاده کند تا از ساعت هوشمند خود مگر در مواقع ضروری و زمان‌هایی که تلفن در نزدیکی کاربر وجود ندارد و می‌خواهد به تماس دریافتی خود پاسخ دهد. صدای تولید شده توسط این ساعت‌ها به خصوص زمانی که در حال رانندگی هستید و صدای زیادی از بیرون شنیده می‌شود کیفیت چندان خوبی ندارند و در برخی از مواقع شنیدن صدای آن دشوار است.

امکان گوشی دادن به موسیقی از طریق اپل واچ‌های سری ۳ نیز وجود دارد. شما می‌توانید از طریق این ساعت‌های هوشمند به سرویس‌های پخش موسیقی به راحتی متصل شوید و چون روی این ساعت‌ها اسپیکرهای داخلی تعبیه شده است، به راحتی به موسیقی مورد نظر خود گوش دهید. همچنین خود برند اپل برای رفاه حال کاربران خود سرویس پخش موسیقی را راه اندازی کرده است که کاربران با پرداخت هزینه ماهانه می‌توانند از آن برای گوش دادن به موسیقی‌های مورد علاقه خود استفاده نمایند. البته چون روی سری از ساعت‌های هوشمند برند اپل امکان دسترسی به قابلیت‌های دستیار صوتی اپل یعنی Siri نیز وجود دارد از این رو کاربران به راحتی می‌توانند با ارسال پیام‌های صوتی به Siri از آن برای پخش موسیقی مورد علاقه خود کمک بگیرند.

صفحه نمایش اپل واچ‌های سری ۳ برند اپل مانند سایر ساعت‌های هوشمند این برند دارای صفحه نمایش چهارگوش است که اندازه آن نسبت به ساعت‌های هوشمند سری ۴ اپل کمی کوچک‌تر است. طراحی صفحه نمایش در این ساعت‌ها تا حد قابل توجهی نسبت به نسل‌های قبلی ارتقا یافته است.

این ساعت‌های هوشمند در اندازه‌های ۳۸ و ۴۲ میلی‌متری تولید و به بازار عرضه می‌شوند. نکته مهم در خصوص این ساعت‌های هوشمند این است که آنتن این دستگاه‌ها به منظور صرفه جوی در فضا روی صفحه نمایش آن‌ها تعبیه شده است. نکته دیگر در خصوص طراحی و بخش‌های این ساعت‌های هوشمند برند اپل این است که کیفیت قطعات و اتصال آن‌ها روی ساعت نسبت به نسل‌های قبلی آن تا حد قابل توجهی ارتقا یافته است به نحوی که پیچ Crown و دکمه خاموش و روشن کردن آن از نظر مکان قرارگیری و نحوه اتصال به بدنه ساعت پایدارتر و ثابت‌تر شده است.

صفحه نمایش در نظر گرفته شده برای اپل واچ‌های نسل ۳ برند اپل مجهز به تکنولوژی OLED است. این صفحه نمایش‌ها از نظر وضوح تصویر، روشنایی و کیفیت صفحه نمایش از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. همچنین این سری از اپل واچ‌های برند اپل مجهز به قابلیت Always On Screen هستند. به این معنی که صفحه نمایش ساعت همواره در همه حال روشن است. البته وجود قابلیت خاموش شدن خودکار صفحه نمایش در این ساعت‌ها باعث شده است تا طول عمر باتری در هر بار افزایش یابد.

ساعت های هوشمند سری ۴ اپل

برند اپل بعد از رونمایی از ساعت‌های هوشمند اپل سری ۳ اقدام به طراحی و تولید اپل واچ سری ۴ کرد. با وجود اینکه هنوز تولید ساعت‌های اپل واچ سری ۳ با وجود گذشت حدود ۵ سال از رونمایی اولیه از آن‌ها ادامه دارد، اما برند اپل تولید ساعت‌های هوشمند اپل واچ سری ۴ را کاملاً متوقف کرده است و نسخه جدیدی از آن‌ها را به بازار عرضه نمی‌کند.

اولین مشخصه قابل توجه در خصوص این نمونه از ساعت‌های هوشمند برند اپل این است که واسط کاربری بسیار خوبی برای آن طراحی شده است. کار با این واسط کاربری نه تنها بسیار راحت و ساده است بلکه حرکت بین منوهای آن نیز بسیار نرم و روان انجام می‌شود و این یعنی واسط کاربری با سخت افزار و پردازنده به خوبی هماهنگ و همسان سازی شده است. روی این نسخه از ساعت‌های هوشمند برند اپل از سیستم‌عامل Watch OS سری ۶ استفاده شده است و امکان به روز رسانی به سیستم‌عامل‌های نسخه بالاتر نیز در آن وجود دارد.

قابلیت های اپل واچ سری ۴

صفحه نمایش تعبیه شده برای این سری از ساعت‌های هوشمند برند اپل نسبت به نسخه قبلی آن یعنی اپل واچ‌های سری ۳ کمی بزرگ‌تر شده است و از طرفی قطر صفحه نمایش در آن‌ها نیز به صورت قابل ملاحظه‌ای نازک‌تر شده است. آن ساعت‌ها برخلاف نسخه‌های قبلی که در دو اندازه ۴۴ و ۳۸ میلی‌متری تولید و به بازار عرضه می‌شوند، در دو سایز ۴۴ برای مچ‌های بزرگ‌تر و سایز ۴۰ برای مچ‌های ظریف‌تر در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند.

سرعت پردازش و پاسخگویی به درخواست کاربر در اپل واچ‌های سری ۴ برند اپل تا حد قابل توجهی نسبت به نسخه‌های قبلی آن بهبود یافته است. جالب است بدانید روی این ساعت‌ها سنسور تشخیص افتادن کاربر وجود دارد که در صورت افتادن شما روی زمین یا سقوط از بلندی برای فردی که خودتان مشخص کرده‌اید آلارم ارسال می‌شود. این قابلیت برای افراد مسنی که احتمال افتادن آن‌ها روی زمین وجود دارد قابلیت بسیار قابل توجهی است.

روی اپل واچ سری ۴ مجموعه ای از سنسور الکتروکاردیوگرام یا EKG یا ECG تعبیه شده است که برای مشاهده نرخ ضربان قلب کاربران استفاده می‌شود. چون این سنسورها قابلیت اندازه گیری ضربان قلب را در هر ۳۰ ثانیه یک‌بار دارند از این رو می‌توان آریتمی قلب در کاربر را با استفاده از آن‌ها بررسی کرد.

این ساعت‌ها نیز مانند اپل واچ‌های سری ۳ مجهز به سنسور GPS هستند که دوام باتری در آن‌ها تا حد قابل توجهی افزایش یافته است. این ساعت‌ها نیز در دو نسخه یکی با قابلیت اتصال به اینترنت LTE و یکی بدون قابلیت اتصال به LTE تولید و به کاربران عرضه می‌شود.

طول عمر باتری در اپل واچ‌های سری ۴ برند اپل چیزی در هر بار شارژ چیزی در حدود یک روز و نیم یا ۲ روز است. در صورتی که از سنسور GPS در این ساعت‌ها بیش از حد استفاده شود در این صورت طول عمر باتری در هر بار شارژ در این ساعت‌ها کاهش می‌یابد.

معایب ساعت هوشمند اپل سری ۴

متأسفانه روی اپل واچ سری ۴ برند اپل هیچ گونه سنسور ردیابی وضعیت خواب کاربر تعبیه نشده است و امکان مشاهده وضعیت خواب کاربر روی این ساعت‌های هوشمند وجود ندارد. البته شما می‌توانید از اپلیکشن‌های شخص ثالث برای دسترسی و در اختیار داشتن برخی از قابلیت‌ها روی این ساعت‌ها استفاده کنید.

علاوه بر همه آنچه گفته شد صفحه نمایش این ساعت‌ها فاقد قابلیت Always On است که اپل دلیل این مسئله را صرفه‌جویی در طول عمر باتری در هر بار شارژ بیان کرده است.

برای این نمونه از ساعت‌های هوشمند برند اپل، تم‌های متفاوتی طراحی و در اختیار کاربران قرار گرفته است که البته برخی از اپلیکیشن‌های روی ساعت فاقد قابلیت پشتیبانی از چنین تم‌ها یا Face Watchهایی هستند. علاوه بر این دسترسی به این تم‌ها روی ساعت کمی دشوار است.

روی اپل واچ‌های سری ۴ برند اپل قابلیت‌هایی مثل تشخیص خودکار اینکه آیا کاربر در حال انجام تمرین‌های ورزشی است یا نه، امکان برقراری ارتباط به صورت واکی-تاکی بین کاربران ساعت‌های هوشمند اپل، امکان فعال شدن دستیار صوتی اپل یعنی Siri بالا بردن دست و پشتیبانی بهتر از پخش موسیقی و پادکست روی ساعت، همگی از قابلیت‌ها و امکانات این سری از ساعت‌های هوشمند برند اپل هستند. البته برخی از این قابلیت‌ها پیش از این نیز در نسخه ۵ سیستم‌عامل Watch OS در اختیار کاربران ساعت‌های هوشمند برند اپل سری ۱ تا ۳ قرار داده شده بود.

از آنجایی که روی این ساعت‌ها قابلیت‌های ورزشی بهبود یافته و از طرفی سنسورهای مربوط به تشخیص ضربان قلب بهبود یافته است. بنابراین این نسخه از ساعت‌های هوشمند برند اپل بیشتر برای آن دسته از افرادی که به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنند و یا اطلاعات از علائم حیاتی بدن برای آن‌ها به خصوص در حین انجام تمرین‌های ورزشی اهمیت زیادی دارد، مناسب است و اگر هیچ کدام از این موارد برای شما به عنوان کاربر اپل واچ‌ها اهمیت چندانی ندارد، بهتر است به جای پرداخت هزینه زیاد، همان ساعت‌های هوشمند سری ۳ اپل را که قیمت پایین‌تری دارند خریداری کنید.

نقد و بررسی اپل واچ سری ۵

برند اپل در طراحی و ساخت اپل واچ‌های سری ۴ خود نهایت دقت و ابتکار و خلاقیت را به خرج داده بود و به همین دلیل بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که این برند به احتمال زیاد نسخه جدیدی از این ساعت‌ها را به بازار عرضه نخواهد کرد و روند تولید اپل واچ‌های سری ۴ را ادامه خواهد داد.

اما این برند یک سال بعد از رونمایی از ساعت‌های هوشمند سری ۴ خود اقدام به رونمایی از ساعت‌های هوشمند سری ۵ خود کرد. اگرچه ظاهر و اندازه این دو نسخه از ساعت‌های هوشمند برند اپل شبیه به هم است و تشخیص این دو در نگاه اول کمی دشوار باشد اما روی اپل واچ‌های سری ۵ یکسری قابلیت‌های پیشرفت‌های در اختیار کاربران قرار داده شده است که وجود این قابلیت‌ها در اصل باعث متمایز شدن این دو نسخه از ساعت‌های هوشمند برند اپل می‌شود.

اولین و مهم‌ترین ویژگی ارائه شده روی نسخه ۵ اپل واچ‌های برند اپل این است که صفحه نمایش این ساعت‌ها دارای قابلیت Always On هستند.

این قابلیت باعث می‌شود که اولاً مشاهده ساعت روی اپل واچ ساده‌تر و آسان‌تر باشد و از طرفی نیازی به این ندارید که برای هر بار کار کردن با اپلیکیشن‌های روی ساعت خود مچ دست خود را بالا ببرید یا اینکه روی صفحه نمایش ساعت هوشمند خود دو بار ضربه بزنید.

زمانی که شما این ساعت هوشمند را روی مچ دست خود می‌بندید و دست خود را کنار بدنتان قرار می‌دهید، صفحه نمایش ساعت همیشه روشن است. البته امکان غیرفعال کردن این قابلیت روی این نسخه از ساعت‌های هوشمند برند اپل وجود دارد. از طرفی زمانی که دست خود را پایین می‌آورید، نور صفحه نمایش در آن کمتر می‌شود و زمانی که دست خود را بالا ببرید صفحه نمایش ساعت شما روشن می‌شود. به گفته برند اپل روی این ساعت‌ها از سنسورهای جدیدی که قابلیت کم کردن نور صفحه نمایش در وضعیت‌های مختلف رادارند استفاده شده است.

طول عمر باتری در صفحه نمایش ساعت‌های سری ۵ برای هر بار شارژ در صورتی که از این ساعت‌ها به صورت عادی استفاده کنید چیزی در حدود ۱۸ ساعت است. هر چند بسیاری از کاربران انتظار داشتند که اپل طول عمر باتری‌های اپل واچ‌ها را در سری ۵ این ساعت‌ها افزایش دهد، اما اپل این کار را نکرد و همچنان طول عمر باتری در این سری از ساعت‌های هوشمند برند اپل حدود ۱۸ ساعت بوده است.

روی این ساعت‌ها از صفحه نمایش‌های LTPO استفاده شده است به همین دلیل است که قابلیت Always On روی این ساعت‌های هوشمند فعال شده است. در نمایشگرهای LTPO میزان روشن کردن صفحه نمایش از ۶۰ هرتز به ۱ هرتز تغییر یافته است به همین دلیل مصرف باتری با وجود اینکه قابلیت Always On روی این سری از ساعت‌های هوشمند برند اپل وجود دارد، کم است.

ابعاد صفحه نمایش در اپل واچ‌های سری ۵ مانند ساعت‌های هوشمند سری ۴ این برند در دو اندازه ۴۰ میلی‌متر و ۴۴ میلی‌متری تولید می‌شود که در ۴ نوع آلومینیومی که صد در صد قابلیت بازیافت دارند، استیل ضد زنگ، تیتانیوم و سرامیک به بازار عرضه می‌شوند.

اپل واچ‌های سری ۵ که دارای بدنه سرامیکی هستند بهترین نوع این ساعت‌ها هستند که البته وزن سنگین‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی این ساعت‌های هوشمند دارند. برند اپل برای اولین بار در ساخت بدنه ساعت‌های هوشمند سری ۵ خود از فلز تیتانیوم استفاده کرده است که دوام بیشتری نسبت به ساعت‌های هوشمند با بدنه آلومینیوم و استیل دارند.

روی اپل واچ‌های سری ۵ برند اپل از قطب‌نما استفاده شده است. علاوه بر این امکان برقراری تماس اورژانسی نیز روی این ساعت‌ها وجود دارد. این قابلیت حتی زمانی که اپل واچ به گوش  آیفون متصل نیست نیز قابل استفاده است. نکته قابل توجه در خصوص قطب‌نمای تعبیه شده روی ساعت‌های هوشمند برند اپل این است که امکان استفاده از این سنسور روی اپلیکیشن‌های دیگری که روی این ساعت‌ها نصب می‌شوند نیز وجود دارد. برای مثال شما می‌توانید با استفاده از این قطب‌نما صور فلکی را مشاهده کنید و یا آن‌ها را در آسمان شب پیدا کنید.

روی ساعت‌های هوشمند سری ۵ برند اپل همچنان از همان الکتروکاردیوگرامی که روی اپل واچ‌های سری ۴ تعبیه شده است، استفاده می‌شود. همچنین سیستم‌عاملی که برای این ساعت‌ها در نظر گرفته شده، سیستم‌عامل watch OS نسخه ۶ است. روی نسخه ۶ سیستم‌عامل watch OS امکانات و قابلیت‌های زیادی برای اپلیکیشن‌هایی مثل ردیابی و ثبت علائم حیاتی بدن کاربر و از این دست امکانات ایجاد شده است. روی اپل واچ‌های سری ۵ اپلیکیشن اپ استور یا همان فروشگاه اپلیکیشن اپل نصب شده است که با استفاده از آن به صورت مستقیم و بدون نیاز به استفاده از گوشی آیفون خود می‌توانید اپلیکیشن‌های مورد نظر خود را روی اپل واچ خود نصب کنید. ساعت‌های هوشمند سری ۵ برند اپل قابلیت ثبت ضربان قلب کاربر رادارند. یعنی کاربر می‌تواند چه در حالت عادی و چه در حالت انجام تمرین‌های ورزشی ضربان قلب خود را ثبت کند.

متأسفانه اپل واچ‌های سری ۵ برند اپل فاقد سنسور مربوط به ردیابی خواب کاربر هستند. به عبارت دیگر امکان مشاهده وضعیت بدن کاربر و علائم حیاتی آن زمانی که در حالت خواب قرار دارد برای کاربریان روی این سری از ساعت‌های هوشمند برند اپل وجود ندارد. برند اپل این قابلیت را در ساعت‌های سری ۶ خود در اختیار کاربران قرار داده است. برندهایی مثل سامسونگ و یا فیت بیت بسیار زودتر از برند اپل چنین قابلیتی را روی ساعت‌های هوشمند خود در اختیار کاربران قرار داده‌اند.

بررسی امکانات در اپل واچ سری ۶

برند اپل در سال ۲۰۲۰ با وجود اینکه جهان درگیر همه‌گیری ویروس کرونا بود نسخه جدیدی از ساعت‌های هوشمند خود را به بازار عرضه کرد. از آنجایی که در این سال وضعیت اقتصادی بسیار از مردم جهان به دلیل بسته شدن و توقف بسیاری از کسب و کارها دچار نوسانات شدید و افت و خیزهای زیادی شد، برند اپل برای اولین بار نسخه ارزان قیمت ساعت‌های هوشمند خود را با عنوان اپل واچ‌های سری SE همراه با اپل واچ‌های سری ۶ خود در اختیار کاربران قرار داد.

اپل واچ سری ۶ و سری SE هر دو در دو اندازه ۴۴ میلی‌متری و ۴۰ میلی‌متری به بازار عرضه می‌شوند. نکته جالب در خصوص طراحی این سری از اپل واچ‌های برند اپل این است که حاشیه دور صفحه ساعت تا حد قابل توجهی کمتر شده است و در نتیجه صفحه ساعت بزرگ‌تر از نسخه‌های قبلی به نظر می‌رسد.

اگر دو نسخه ۶ و SE ساعت‌های هوشمند برند اپل را در کنار هم بگذارید از نظر ظاهری تفاوت چندانی میان این دو نسخه از ساعت‌های هوشمند برند اپل مشاهده نخواهید کرد. در واقع با وجود اینکه سری SE به عنوان اپل واچ‌های اقتصادی شناخته می‌شوند اما برند اپل با همان ظرافت و دقتی که اپل واچ‌های سری ۶ را طراحی و تولید کرده است، طراحی و ساخت این سری از ساعت‌های هوشمند خود را نیز انجام داده است.

برند اپل برای بدنه ساعت هوشمند سری ۶ خود از فلز آلومینیوم استفاده کرده است و آن‌ها را با رنگ‌های متنوع‌تری مثل طلایی، قرمز و آبی نیز تولید کرده است. به این ترتیب کاربران می‌توانند اپل واچ خود را با رنگ ساعت هوشمند خود ست کنند. البته این ساعت‌ها در رنگ‌های خاکستری فضایی و سیلور نیز تولید می‌شوند. اپل واچ‌های سری ۶ برند اپل نسبت به نفوذ آب تا عمق ۵۰ متری مقاوم هستند و در نتیجه متوانید از آن‌ها در حین انجام ورزش‌های آّبی استفاده کنید.

قابلیت های اپل واچ سری ششم

روی اپل واچ سری ۶ برند اپل سنسور تشخیص میزان اکسیژن خون نیز تعبیه شده است. قرار دادن این سنسور در پشت ساعت باعث شده است تا سنسورهای بخش زیری اپل واچ دارای ترتیب و چینش متفاوتی باشند. پیچ کناری ساعت که در واقع در آن سنسور ECG تعبیه شده است دارای پوشش شفافی است.

البته اپل واچ‌های سری SE فاقد چنین قابلیتی هستند. روی اپل واچ‌های سری ۶ برند اپل از پردازنده S6 استفاده شده است که مجهز به چیپست بسیار قدرتمند A13 Bionic هستند. این پردازنده‌ها دارای دو هسته هستند. روی این ساعت‌های هوشمند نیز یک حافظه ۳۲ گیگی تعبیه شده است که همراه با رم ۱ گیگ باعث افزایش سرعت و کار آیی این ساعت‌ها شده است.

برند اپل پردازنده ساعت‌های هوشمند خود را به نوعی شخصی‌سازی کرده است. در نتیجه قابلیت‌های آن با اپلیکیشن‌های ساعت‌های هوشمند برند اپل سازگاری بیشتری دارد.

اما اپل واچ سری SE را می‌توان نسخه ارزان قیمت اپل واچ سری ۵ در نظر داشت. روی این ساعت‌های هوشمند نیز از پردازنده‌های دو هسته‌ای S5 استفاده شده است که همراه با آن یک حافظه ۳۲ گیگی و همچنین یک رم یک گیگابایتی تعبیه شده است.

در ساعت‌های هوشمند سری SE برند اپل خبری از چیپ‌ها و تراشه‌های U1  نیست. روی ساعت‌های اپل واچ سری ۶ و سری SE برند اپل هم سنسور پایش غلظت خون و هم سنسور ECG که نشان دهنده میزان ضربان قلب و فشار خون هستند، تعبیه شده است که البته سنسورهای ECG و سنسور سنجش غلظت خون در کشور ایران فعال نیستند و کاربران فقط با روش‌هایی مثل جیلبریک کردن و یا دست‌کاری فایل‌های بک آپ آیفون امکان استفاده از این سنسورها برای کاربران وجود دارد که ما استفاده از این روش‌های را به دلیل مسائلی مثل بروز مشکل برای سایر قابلیت‌ها و توانایی‌های ساعت‌های هوشمند سری ۶ و سری SE توصیه نمی‌کنیم.

وضوح تصویر در اپل واچ سری ۶ برند اپل ۳۹۴ * ۳۲۴ پیکسل است در حالی که وضوح تصویر در ساعت‌های هوشمند برند اپل سری SE چیزی در حدود ۴۴۸ * ۳۶۸ پیکسل در نظر گرفته شده است.

برای هر دو این ساعت‌های هوشمند حافظه داخلی با ظرفیت ۳۲ گیگ و ۱ گیگ رم تعبیه شده است. همان‌طور که قبلاً نیز گفته شد روی هر دو ساعت‌های هوشمند برند اپل از نمایشگرهای LTPO استفاده شده است که قابلیت Always On روی صفحه نمایش هر دو فعال است. میزان روشنایی صفحه نمایش در این ساعت‌های هوشمند در حدود ۱۰۰۰ نیت است.

تفاوت ساعت هوشمند اپل سری ۶ و SE

نحوه اجرای اپلیکیشن‌ها روی هر دو نمونه از این ساعت‌های هوشمند بسیار روان است. هر چند به گفته اپل چیپ S6 که روی ساعت‌های هوشمند سری ۶ اپل تعبیه شده است نسبت به چیپ S5 که روی اپل واچ‌های سری SE تعبیه شده است، تا ۲۰ درصد سریع‌تر عمل می‌کند.

روی هر دو مدل از ساعت‌های هوشمند برند اپل از جدیدترین نسخه سیستم‌عامل Watch OS یعنی نسخه ۷٫۲ استفاده شده است. در نتیجه روی هر دو این ساعت‌های هوشمند دسترسی به اطلاعات مربوط به علائم حیاتی بدن کاربر در هنگام خوابیدن وجود دارد. از آنجایی که هر دو نمونه از اپل واچ‌های برند اپل یعنی اپل واچ‌های سری ۶ و سری SE در زمان همه‌گیری ویروس کرونا به بازار عرضه شدند روی آن‌ها قابلیت جالبی تعبیه شده است که با استفاده از آن کاربر می‌تواند تعداد دفعاتی که در طول روز دست خود را می‌شوید، مشاهده نماید.

این قابلیت در کنار قابلیت فیتنس پلاس و فمیلی پلاس باعث شده کارایی این ساعت‌ها تا حد قابل توجهی افزایش یابد.  سرویس فیتنس پلاس که از نوع سرویس‌های اشتراکی برند اپل است، این امکان را به کاربران می‌دهد که برای دسترسی به تمرین‌های تخصصی ماهانه ۱۰ دلار پرداخت کنند و در واقع یک مربی خانگی را در کنار خود برای انجام تمرین‌های ورزشی حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای در اختیار داشته باشند.

سرویس فمیلی ستاپ که از نسخه ۴ ساعت‌های هوشمند برند اپل در اختیار کاربران قرار گرفت، به این صورت است که با استفاده از آن می‌توانید کودکان و یا افراد مسنی را نیاز به مراقبت دارند، کنترل کنید. البته کاربران اپل واچ‌های سری ۳ نیز در صورت به روز رسانی سیستم‌عامل ساعت‌های هوشمند خود می‌توانند به این قابلیت‌ها روی اپل واچ خود دسترسی داشته باشند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد تا در خصوص قابلیت‌هایی که انواع اپل واچ سری ۱ تا ۶ در اختیار کاربران قرار می‌دهند و همچنین تفاوت‌ها و شباهت‌های این ساعت‌های هوشمند صحبت شود. شما می‌توانید با توجه به قابلیت‌هایی که هر نسخه از این ساعت‌ها در اختیارتان قرار می‌دهند و همچنین مقایسه قیمت آن‌ها متوجه شوید که اولاً کدام نسخه برای شما مناسب‌تر است و همچنین کدام نمونه از این ساعت‌های هوشمند ارزش پرداخت هزینه رادارند.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | کارایی اپل واچ چیست ؟ آیا یک کالای تزئینی است؟
    آگوست 5, 2021

    […] بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع اپل واچ از سری ۱ – ۶  […]

لینک کپی شد!