تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

راهنمای خرید بهترین ظرف برای پخت غذا

راهنمای خرید
بهترین ظرف برای پخت غذا چیست؟ ظرف و ظروف آشپزخانه یکی از مهم‌ترین خریدهایی است که برای خانه باید انجام دهید. آشپزی یکی از ارکان جدانشدنی هر خانه است و برای آشپزی هم نیاز به قابلمه و ظرف و ظروف است. اما بی ضررترین قابلمه از چه جنسی است؟ و چرا اهمیت دارد ظرف خوب و باکیفیت بخریم؟

بهترین ظرف برای پخت غذا چیست؟ ظرف و ظروف آشپزخانه یکی از مهم‌ترین خریدهایی است که برای خانه باید انجام دهید. آشپزی یکی از ارکان جدانشدنی هر خانه است و برای آشپزی هم نیاز به قابلمه و ظرف و ظروف است. اما بی ضررترین قابلمه از چه جنسی است؟ و چرا اهمیت دارد ظرف خوب و باکیفیت بخریم؟

تصلا – در پاسخ به سوال اول باید گفت که برندهای مختلف ایرانی و خارجی هستند که ظرف‌های بسیار با کیفیتی تولید می‌کنند و شما می‌توانید بسته به سلیقه و بودجه خود هر کدام از این برندها را انتخاب کنید. در پاسخ به سوال دوم نیز می‌توان گفت ظروف پخت و پز اگر با کیفیت نباشند به سرعت خراب می‌شوند و شما باید دوباره هزینه کنید و از نو این ظروف را بخرید. بنابراین بهتر اینکه یک باز هزینه بیشتری بکنید و ظرف‌های باکیفیت‌تر بخرید.

در مطلب راهنمای خرید ظرف برای پخت و پز قصد داریم یک راهنمای برای خرید ظروف پخت و پز ارائه دهیم تا در نهایت بتوانیم تصمیم بگیریم کدام گزینه و برند برای آشپزخانه ما بهتر است. اگر شما هم علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با سایت خبری لوازم خانگی تصلا همراه باشید.

بیشتر بخوانید: معرفی و قیمت انواع سرویس قابلمه سرامیکی

بهترین ظرف برای پخت غذا

جنس‌های متنوعی از قابلمه و ماهیتابه در بازار وجود دارد که از میان آنها می‌توان به تفلون، پیرکس، چدن، استیل، مس، روح و… اشاره کرد. هر کدام از این جنس‌ها مزایا، معایب و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند و همه آنها می‌توانند برای استفاده مناسب باشند. بنابراین نمی‌توان به راحتی به این سوال پاسخ داد که ” چه قابلمه ای بهتره؟” در ادامه به معرفی برخی از این جنس‌ها اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ایا ظروف گرانیتی سرطان زاست ؟

هنوز هم افراد زیادی هستند که ممکن است نسبت به ظروفی که از جنس گرانیت هستند، تردید داشته باشند. در گذشته ظروف تفلون محبوبیت زیادی داشتند. اما بعدها مشخص شد این ظروف مقاومت زیادی ندارند و ورود موادد سمی ناشی از کنده شدن تفلون است.

ظروف و قابلمه های گرانیتی دارای بدنه فلزی از جنس آلومینیوم ویا چدن هستند. داخل این دست از قابلمه ها یک لایه  روکش  قرار دارد که  به خاطر شباهت ظاهری آن با سنگ گرانیت، به آنها قابلمه های گرانیتی گفته می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین مارک قابلمه گرانیتی کدام است؟

قابلمه و ماهیتابه استیل

استیل هم می تواند یکی از بهترین ظرف برای پخت غذا باشد. در واقع استیل یکی از فلزهایی است که برای ساخت ظروف پخت و پز از آن استفاده می‌شود.  بهترین نوع آن، ظروفی است که جذب آهن ربا می‌شوند. این جنس معمولا در برابر زنگ زندگی مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهد و از نظر انتقال گرما نیز بسیار خوب عمل می‌کند. معمولا در ساخت ظروف استیل از فلزهای دیگر مانند آلمینیوم و مس نیز استفاده می‌کنند. اگرچه از ظروف استیل در فر نیز می‌توان استفاده کرد اما این ظروف بیشتر برای پخت غذاهای آبکی مانند سوپ، آش و … مناسب هستند.

بیشتر بخوانید: سرویس قابلمه استیل کدام برند بهتر است؟

قابلمه و ماهیتابه سرامیکی

جنس دیگری که برای ساخت بهترین ظرف برای پخت غذا استفاده می‌شود، سرامیک است. ظروف سرامیکی مزایای بسیار زیادی نسبت به سایر جنس‌ها دارد و از همین جهت هم برخی معتقدند بهترین ظرف برای غذا خوردن قابلمه سرامیکی است. شستشوی ظروف سرامیکی معمولا آسان است. این ظرف‌ها نچسب هستند و غذا در آنها نمی‌چسبد و به راحتی می‌توان آنها را درون ماشین ظرفشویی قرار دارد.

برخلاف تفلون که برخی معتقدند ممکن این نچسب بودنش ضرر داشته باشد، نچسبی ظروف سرامیکی فاقد مواد مضر و سمی است و به همین جهت بهترین ظروف برای پخت و پز از نظر طب سنتی نیز به اعتقاد بسیاری از افراد همین ظروف سرامیکی است. ظروف سرامیکی را می‌توان در انواع محفظه‌های حرارتی مانند فر، اجاق گاز، ماکروویو و… قرار داد و این مزیتی است که بسیاری دیگر از ظروف پخت و پز آن را ندارند.

قابلمه و ماهیتابه تفلون

تفلون یکی از مشهورترین آلیاژها برای ساخت ظروف برای پخت و پز است. زیرا هم قیمت نسبتا مناسبی دارد و هم نسبت به ظروف روحی و مسی به روز شده‌تر محسوب می‌شود و مهم‌تر از همه خاصیت نچسب بودن دارد. معمولا پخت غذا در ظروف مسی روغن کمتری مصرف می‌کند. یکی از مهم‌ترین عیب‌های ظرف تفلون این است که اگر ماده نچسبی که کف ظرف قرار دارد کنده شود، امکان دارد مواد سمی وارد غذا شوند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد استفاده از ظروف سرامیکی را حتی با وجود گران‌تر بودنشان ترجیح می‌دهند.

بیشتر بخوانید: قیمت سرویس قابلمه تفلون از ارزان‌ترین تا گران‌ترین

بهترین ظرف برای پخت غذا از جنس چدن

چدن یکی دیگر از جنس‌های رایجی است که در ساخت قابلمه و ماهیتابه از آن استفاده می‌کنند. این جنس از ظروف نیز مزایای بسیار زیادی دارند. برای مثال دوامشان بالاست و تا سال‌های سال برایتان کار می‌کنند. ظروف چدن نچسب هستند و طعم خوبی نیز به غذایتان می‌دهند. همچنین شستشوی این ظروف نیز به دلیل همین نچسب بودن کار آسانی است.

ظروف چدنی گرما را حد زیادی حفظ می‌کنند و تا مدت‌ها پس از خاموش کردن اجاق گاز نیز غذایتان گرم می‌ماند. ظرف‌های چدنی که در دو شکل لعاب‌دار و بدون لعاب در بازار وجود دارند را به راحتی می‌توان درون فر قرار داد. تنها یک نکته مهم درباره این ظروف وجود دارد و آن این است که مواد اسیدی مانند گوجه و آبلیمو را باید در نوع لعاب‌دار ظرف‌های چدن استفاده نمود.

بیشتر بخوانید: معرفی سرویس قابلمه چدنی نالینو

قابلمه و ماهیتابه پیرکس

نوعی دیگر از ظروفی که برای پخت و پز استفاده می‌شود، پیرکس نام دارد. این ظروف را نباید برای مدت طولانی روی حرارت مستقیم اجاث گاز یا آتش قرار دارد. اما به راحتی می‌توان از آنها در فر و ماکروویو استفاده کرد. همچنین برای پخت غذاهای آیکی مانند انواع خورش، آبگوشت، آش، سوپ و … نیز می‌توان از ظروف پیرکس استفاده کرد. درواقع بسیاری از افراد پیرکس را قابلمه مناسب خورش می‌دانند اما، بهتر است که حتی برای درست کردن خورش نیز، پیرکس را زیر آن شعله پخش کن قرار دهید.

قابلمه و ماهیتابه مسی

قابلمه و ماهیتابه مسی نیز نوع دیگری از ظروف است که می‌توان از آن برای پخت و پز استفاده کرد. در قدیم استفاده از این ظروف بسیار رایج بود و درحال حاضر نیز دوباره روی بورس آمده‌اند. جالب است بدانید برخی معتقدند ظروف مسی ارزش غذایی غذاهایی که در آن پخته می‌شود را بالا می‌برد. به همین خاطر برخی این ظروف را بهترین ظروف برای پخت و پز از نظر طب سنتی و بی ضررترین قابلمه می‌دانند. همچنین برخی معتقدند غذا در ظرف‌های مسی طهم و مزه بهتری می‌گیرد و به همین خاطر استفاده از آن را به سایر ظروف ترجیح می‌دهند.

قابلمه و ماهیتابه روحی

ظروف روحی نیز یکی از مواردی است که استفاده از آن از قدیم‌الایام در میان ایرانیان رایج بوده است. معمولا این ظروف قیمت پایین‌ترین نسبت به سایر موارد دارند اما نچسب نیستند و به همین دلیل شست و شوی آنها نسبت به موارد دیگر سخت‌تر است. همچنین بهتر است این ظروف را داخل ماکروفر قرار ندهید اما برای مصرف روزانه و به اصطلاح دم دستی گزینه مناسبی به نظر می‌رسد.

نکات مهم درباره ظروف پخت و پز

برای اینکه بفهمیم بهترین ظرف برای پخت غذا چیست لازم است نکات مهم درباره ظروف پخت و پز مانند ماهیتابه و قابلمه را بررسی نماییم. در ادامه این مطلب به این بررسی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

  • هر ظرف مناسب کاری است مثلا همانطور که در بالا ذکر شد ظروفی از جنس پیرکس و استیل را بیشتر برای پخت خورش استفاده می‌کنند یا برای کباب کردن برخی از موادغذایی از نوعی ماهی تابه و برای سرخ کردنشان از نوعی دیگر استفاده می‌شود. البته کمتر کسی به چنین نکاتی توجه می‌کند زیرا در ظاهر رعایت این نکات کمی پر هزینه به نظر می‌رسد اما شاید در نتیجه نهایی هزینه کمتری روی دست ما بگذارد.
  • در بالا به انواع ظروف پخت و پز اشاره کردیم. هر کدام از این ظروف ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند و به همین دلیل برای انتخاب بهترین ظرف برای پخت غذا باید در درجه اول نیاز خود را در نظر بگیرید و به سوالاتی از این دست پاسخ دهید. آیا می‌خواهید از ظرف خود فقط روی اجاق گاز استفاده کنید یا قصد دارید آن را در ماکروویو نیز بگذارید؟ آیا بودجه محدودی دارید و می‌خواهید چیزی بخرید که چند سال برایتان کار کند یا هدفتان خرید ظرفی است که عمر بسیار بیشتری داشته باشد و اینکه چه قیمتی دارد برایتان مهم نیست؟
  • نکته دیگری که در خرید ظروف پخت و پز باید بدان توجه کنید این است که آن ظرف آسان شسته می‌شود یا نه. برخی از ظرف‌ها را به دلیل نچسب بوودنشان به آسانی می‌توان شست و یا راحت در ماشین ظرفشویی قرار دارد. اما برخی دیگر از ظرف‌ها اینگونه نیستند و تمیز کرددنشان زمان زیادی از شما خواهد گرفت.
  • مساله دیگری که باید بدان توجه کنید این است که در طول هفته چقدر می‌خواهید از ظرفتان استفاده کنید. اگر یک ظرف برای استفاده روزمره و دم دستی می‌خواهید، بهتر است جنس را انتخاب کنید که دوام بیشتری دارد و ماده نچسب آن به راحتی کنده نمی‌شود. این مساله باعث می‌شود که زمان بیشتری بتوانید از این وسیله استفاده نمایید.
  • ظروف پخت و پز معمولا از جنس فلز هستند و برخی از افراد به برخی فلزها حساسیت دارند. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید، مسلما باید از خرید ظرفی که بدان حساسیت دارید، خوداری کنید زیرا، استفاده روزمره از چنین چیزی می‌تواند به سلامتی شما آسیب بزند.

سالمترین و بهترین ظرف برای پخت غذا کدامند؟

به این سوال می‌توان از جنبه‌های مختلفی پاسخ داد. مثلا اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که به برخی از فلزها حساسیت دارند، طبیعتا بی ضررترین قابلمه و سالم ترین ماهیتابه برای شما ظرفی است که بدان حساسیت ندارید. یا اگر از بیماری ازدیاد آهن در خون یا همان هموکروماتوز رنج می‌برید بهتر است از ظرف چدنی استفاده نکنید. زیرا معمولا ظروف چدنی هنگام طبخ غذا مقداری آهن بدان اضافه می‌کند که ممکن است برایتان خطرناک باشد. پس برای اینکه بی ضررترین قابلمه را پیدا کنید ابتدا باید شناخت خوبی از وضعیت سلامتی خود داشته باشید.

این سوال را می‌توان از جنبه زیست محیطی نیز نگاه کرد. از این نگاه می‌توان گفت سالم‌ترین ظرف پخت و پز اصلا وجود ندارد زیرا نحوه تولید این وسایل به گونه‌ایست که به محیط زیست آسیب می‌زند. از آنجایی که بدون آنها هم نمی‌توان زندگی کرد، تنها راه این است که سعی کنید از ظروف پخت و پز خود مراقبت کنید تا کمتر خراب شوند و نیازی به تعویض آنها پیدا نکنید.

مزایا و معایب انواع ظروف آشپزی

هر قابلمه و ماهیتابه‌ای از هر جنس مزایا و معایبی دارد. دانستن این مزایا و معایب به شما در انتخابتان کمک می‌کند. بنابراین در جدول زیر به طور مختصر و مفید این مزایا و معایب را بررسی خواهیم کرد.

نام ظرف مزایا معایب
ظروف استیل ·        بهترین ظرف برای پخت غذا که در برابر خوردگی و زنگ زندگی مقاوم است.

·        شستشوی آن آسان است.

·        قیمت آن مناسب است.

·        امکان پخش یکسان گرما در همه جای آن وجود دارد.

·        با مواد غذایی اسیدی ناسازگار است.

·        برای افرادی که به نیکل آلرژی دارند مناسب نیست.

·        برای حرارت‌های بسیار بالا مناسی نیست.

ظروف چدن ·        بهترین ظرف برای پخت غذا که عمر بالایی دارند.

·        برای کم خونی مفید است.

·        سرعت بالایی در انتقال گرما دارند.

·        برای طبخ همه چیزها مناسب است

·        برای مبتلایان به هموکروماتوز مناسب نیست.

·        قیمت آن بالاست.

ظورف مسی ·        بسیار ظاهر زیبایی دارد.

·        سرعت بالایی در انتقال گرما دارد.

·        مس در غذا آزاد می‌کند.

·        برای افرادی که به نیکل حساسیت دارند مضر است.

ظروف آلمینیوم ·        قیمت ارزانی دارد.

·        سرعت آن در انتقال گرما بالاست

·        شستشوی آن اسان است.

·        ممکن است آلمینیوم وارد غذا کند و آلمینیوم سمی است.

·        ممکن است برخی از بیماری‌ها مانند سرطان، آلزایمر و مشکلات عصبی را تشدید نماید.

ظروف تفلون ·        قیمت مناسبی دارد.

·        هنگام پخت و پز روغن کمی مصرف می‌کند.

·        در ترکیبات تفلون مواد شیمیایی مضر وجود دارد.

·        در دمای بالا ممکن است برای سلاکنی مضر باشد.

ضروف سرامیکی ·        در دمای بالا کم ضرر است.

·        عمر طولانی دارد.

·        قیمت ان بالاست.

·        شستشوی آن سخت است.

کلام آخر

در مطلب راهنمای خرید ظرف برای پخت و پز همه چیز را درباره این مساله بررسی کردیم و شما پس از خواندن این نوشته باید به راحتی بتوانید به این سوال پاسخ دهید که کدام ظرف برای پخت و پز مناسب‌تر است. همانطور که در جدول بالا دیدید، هر کدام از این ظروف مزایا و معایبی دارد که ممکن است مزایای یکی بر معایب آن بچربد یا برعکس. در برخی از موارد هم ممکن است یک طرف برای شما مناسب باشد اما برای فرد دیگر نه.

چه از نظر هزینه و چه از نظر محیط زیست، بهتر است که تصمیی عاقلانه در خرید ظروف پخت و پز بگیریم. یعنی پس از بررسی و مقایسه انواع آن چیزی را انتخاب کنیم که مدت بیشتری بتوانیم از آن استفاده نماییم و آسیبی هم به سلامتی ما و خانواده‌مان نزند. ممکن اسن یک جنس ارزان در کوتاه مدت انتخاب بهتری به نظر برسد اما در طولانی مدت این طور نباشد.

اگر نکته دیگری درباره خرید ظروف پخت و پز وجود دارد که در این نوشته بدان اشاره نشد؛ آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید و برایمان بنویسید که چه ظرفی را برای پخت و پز انتخاب می‌کنید. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از ان استفاده کنید.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 1 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

نرگس صابری
۱۴۰۰/۰۵/۰۲
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!