تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

در مورد مزایا و معایب استفاده از ظروف مسی چه می دانید؟

راهنمای خرید
استفاده از ظروف مسی از قدیم میان ایرانیان رایج بوده است. اگر از مادربزرگ‌هایتان بپرسید برایتان تعریف می‌کنند که معمولا روی جهاز دختران وسایل مسی مانند قابلمه‌های کوچک و بزرگ، سینی، آفتابه و ... وجود داشته است. این جنس از ظروف برای مدتی از مد افتاد. مادرها ظرف‌های مسی خود را جمع کردند و داخل انبار گذاشتند. حتی کسی خبر نداشت که این ظروف روزی چقدر ارزشمند خواهند شد.

استفاده از ظروف مسی از قدیم میان ایرانیان رایج بوده است. اگر از مادربزرگ‌هایتان بپرسید برایتان تعریف می‌کنند که معمولا روی جهاز دختران وسایل مسی مانند قابلمه‌های کوچک و بزرگ، سینی، آفتابه و … وجود داشته است. این جنس از ظروف برای مدتی از مد افتاد. مادرها ظرف‌های مسی خود را جمع کردند و داخل انبار گذاشتند. حتی کسی خبر نداشت که این ظروف روزی چقدر ارزشمند خواهند شد.

تصلا-اما در سال‌های اخیر دوباره استفاده از ظروف مسی برای پذیرایی در میان مردم رایج شده است. عده زیادی از مردم چه برای پخت و پز و چه برای پذیرایی ترجیح می‌دهند از ظروف مسی استفاده کنند. در حال حاضر شهرهای زنجان، کرمان و اصفهان با کیفیت‌ترین ظروف مسی را تولید می‌کنند و اگر بتوانید از خود بازار مسگرهای هر کدام از این شهرها خرید کنید، می‌توانید مطمئن باشید که جنس تقلبی به شما فروخته نشده است.

درباره فواید ظروف مسی (و معایب آنها) حرف‌ و حدیث‌های فراوانی وجود دارد. آیا پختن غذا در ظروف مسی ضرر دارد؟ آیا پختن غذا در ظروف مسی مفید است؟ در ادامه به بررسی پاسخ این سوال‌ها خواهیم پرداخت. همچنین مسائل دیگر درباره این ظروف را نیز بررسی خواهیم کرد. پس اگر مانند بسیاری از مردم ظروف مسی قدیمی در خانه دارید و در استفاده کردن و نکردن از آنها دو دل هستید و یا قصد خرید این ظرف‌ها دارید، مطلب راهنمای استفاده از ظروف مسی مخصوص شماست. بنابراین تا انتهای آن با وبسایت اخبار لوازم خانگی تصلا همراه باشید.

استفاده از ظروف مسی

قبل از هر چیز بهتر است که کمی درباره کاربرد ظروف مسی حرف بزنید و به این سوال پاسخ دهیم که از ظرف‌های مسی برای چه کارهایی می‌توان استفاده کرد؟ این ظروف‌ را می‌توان برای تزئین خانه، برای پخت و پز و برای پذیرایی ( میوه خوری، شیرینی خوری و… ) استفاده نمود. حتی امروزه استفاده از قهوه جوش‌های مسی بسیار رایج شده است. همانطور که ذکر شد، ظروف مسی برای پذیرایی نیز کاربرد دارد اما زمانی که درباره مزایا و معایب این ظروف حرف می‌زنیم منظورمان هنگام استفاده برای پذیرایی نیست. بلکه بیشتر پخت و پز را در نظر داریم.

اگرچه قیمت ظروف مسی در سال‌های اخیر بسیار بالا رفته است و جزو فلزهای ارزشمند محسوب می‌شود و به همین دلیل در بسیاری از خانه‌ها ظروف مسی جنبه تزئینی نیز دارد اما باز هم برای کسانی که قصد دارند برای امروز دیگر از این ظروف استفاده کنند، آگاهی از نکات مهمی که درباره آن وجود دارد، امری الزامی است.

بیشتر بخوانید: معرفی و قیمت انواع سرویس قابلمه سرامیکی

 

مزایا و معایب آشپزی با قابلمه مسی برای پذیرایی

مس نیز مانند هر چدن، سرامیک، استیل و هر ظرف دیگری ویژگی‌ها، فواید و مضررات مخصوص به خود را دارد. تنها از طریق دانستن این مزایا و معایب است که شما می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید از ظروف مسی استفاده کنید یا ترجیح می‌دهید جنس دیگری از ظروف را در آشپزخانه خود داشته باشید. در ادامه به برخی از این فواید و مزایا اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

فواید ظروف مسی

  • ظروف مسی به جا افتادن و خوشمزه شدن غذا کمک می‌کند. زیرا این ظروف حرارت را بیشتر در خود حفظ می‌کنند و همچنین به صورت یکسان منتقل می‌نمایند. حتی شاید جالب باشد که بدانید اگر غذاهای سرخ کردنی را داخل ظروف مسی سرخ کنید بسیار ترد و خوشمزه‌تر خواهد شد.
  • به اعتقاد بسیاری از افراد در مس عناصری وجود دارد که برای کم خونی مفید است. بنابراین استفاده از ظروف مسی به افرادی که دچار کم خونی هستند، کمک می‌کند.
  • از دیگر فواید ظروف مسی می‌توان به رسانای بالای این فلز اشاره کرد. این مساله باعث می‌شود غذا خیلی سریع‌تر از سایر ظروف در ظرف‌های مسی بپزد. بنابراین برای زمان‌هایی که برای آماده شدن غذا عجله دارید، استفاده از ظروف مسی انتخاب خوبی است.
  • اگر یون مس در بدن کم باشد، انسان دچار خواب آلودگی و احساس کسالت می‌شود. اما برخی معتقدند در صورتی که غذا را در ظرف مسی آماده کنید تا حدودی این کمبود جبران خواهد شد.
  • برخی دیگر معتقدند که پختن غذا در ظروف مسی برای سلامتی خانم‌هایی که در شرف عادت ماهیانه هستند بسیار مفید است زیرا به تامین آهن و درمان کم خونی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: معرفی سرویس قابلمه چدنی نالینو

معایب آشپزی در ظروف مسی

  • از آنجایی که ظرف‌های مسی زود اکسید می‌شوند. امکان زیادی وجود دارد که با مواد غذایی مختلف ترکیب شوند. این مساله ممکن است در برخی از موارد باعث ایجاد مسمومیت شود.
  • در برخی موارد برای اینکه پوشش مسی کمتر وارد غذا شود، برخی از آلیاژها مانند نیکول، استیل، قلع، لعاب و… را به ترکیب ساخت این ظروف اضافه می‌کنند که این مساله باعث می‌شود فلزات سنگین وارد غذا و سپس وارد بدن انسان شود.
  • اگر برای مدت طولاتی غذاهای اسیدی و قلیایی را در یک ظرف مسی نگهدارید، ممکن است ظرفتان آسیب ببیند. بنابراین ظروف مسی برای پخت غذاهایی که مواد اسیدی و قلیایی در خود دارند مناسب نیست.
  • اگر هنگام شستشوی یک ظرف مسی باعث ایجاد خراش در کف آن شوید و یا بخشی از آن را بکنید، نباید دیگر از آن ظرف استفاده کنید. ضرر ظروف مسی در این حالت بسیار زیاد است زیرا حجم زیادی از مس را وارد غذایتان می‌کند که ممکن است به سلامتی شما آسیب بزند و باعث سرگیجه، تهوع و حتی اسهال شود.

چگونه از ظروف مسی نگهداری کنیم؟

نحوه استفاده از ظروف مسی و نگهداری از آن بسیار مهم است. این اهمیت چند دلیل دارد. دلیل اول اینکه قیمت ظروف مسی بالاست و اگر آسیبی به آنها برسد ضرر زیادی خواهیم کرد. دلیل دوم اینکه کوچک‌تربن خراش و آسیبی که روی ظرف مسی وارد می‌شود در صورتی که متوجه آن نشویم ممکن است به سلامتی‌مان آسیب بزند و در صورتی که متوجه شویم باعث از دست رفتن ظرفمان می‌شود. بنابراین اگر قصد استفاده از ظروف مسی را دارید باید بدانید که چگونه می‌توان از آنها نگهداری کرد. در ادامه به برخی از نکات مهم برای نگهداری از این ظرف‌ها اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

  • خوراکی‌هایی که زیاد شور، تلخ، شیرین و روغنی هستند را نباید برای مدت طولانی در ظروف مسی نگهداری کرد.
  • گوشت را نباید به صورت طولانی در ظروف مسی نگهداری کرد.
  • بهتر است از ظروف مسی زنگار شده فقط برای مصارف تزئینی استفاده کنید زیرا استفاده از چنین ظروفی در آشپزی مضر است.
  • با کمک یک پیاز می‌توانید لکه‌های روی ظرف مسی را از بین ببرید. بنابراین به هیچ عنوان با اسکاچ و سیم سخت به جان ظرفتان نیافتید.
  • ظروف مسی را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید.
  • ظروف مسی را پس از هر بار شستشو سریعا خشک کنید.
  • برای شستشوی ظروف مسی بهتر است به سراغ شوینده‌های قوی نروید و همچنین از اسکاچ‌های نایلونی استفاده کنید. برای شستن این ظروف حتی می‌توانید از محلول شوینده دست‌ساز نیز استفاده کنید. فقط کافی است کمی آبلیمو را با پودر لباسشویی ترکیب کنید و ظرفتان را با آن بشویید.
  • در صورتی که لایه پوششی مس از بین رفت، شما می‌توانید به فروشگاه‌هایی که ظرف مسی درست می‌کنند، مراجعه نمایید و بخواهید تا پوشش جدیدی برای ظرفتان درست کنند. تنها در این صورت می‌توانید دوباره از ظرفتان استفاده نمایید.
  • برای اینکه در فرایند پخت و پز مس وارد غذا نشود، حتما باید ظروفی را انتخاب کنید که قلع اندود شده باشند.
  • ظرف مسی را تا زمانی که هنوز کاملا سرد نشده داخل یخچال و فریزر قرار ندهید.
  • برای اینکه به ظرفتان آسیب نبیند بهتر است آن را روی شعله‌هایی با حرارت کم قرار دهید.

بیشتر بخوانید: قیمت سرویس قابلمه تفلون از ارزان‌ترین تا گران‌ترین

چگونه ظروف مسی اصلی و تقلبی را از هم تشکیل دهیم؟

یکی از مشکلاتی که درباره استفاده از ظروف مسی وجود دارد این است که نمونه‌های تقلبی زیادی از آنها وارد بازار شده است. این مساله نه تنها باعث هدر رفتن پول ما می‌شود بلکه ممکن است ظرفی که می‌خریم به سلامتی ما نیز ضرر بزند. بنابراین اگر علاقمند به خرید و استفاده از ظروف مسی هستید، ضروری است که بتوانید جنس اصل را از تقلبی تشخیص دهید.

معمولا ظروف مسی اصل سرخ و شفاف هستند در حالی که نوع تقلبی آن زرد مات است زیرا ناخالصی بیشتری در آنها استفاده می‌شود. همچنین هنگام خرید به شفافیت ظرف توجه کنید. هر چقدر ظرف شفاف‌تر باشد، جنس مرغوب‌تر و کیفیت بالاترین دارد. نکته سومی که هنگام خرید ظروف مسی باید بدان توجه کنید این است که روی بدنه ظرف هیچگونه فرورفتگی، ترک خوردگی و شکستگی وجود نداشته باشد.

دست ساز بودن یا ماشینی بودن ظرف نیز بر میزان کیفیت آن تاثیر دارد. معمولا در ظورف دست‌ساز مسی درصد بیشتری از این فلز را استفاده کرده‌اند. بنابراین کیفیت بالاتری دارند. ظر.ف دست‌ساز را نیز به راحتی می‌توان از ظروف ماشینی تشخیص داد. فقط کافی است به جای قلم کاری را روی ظروف دست‌ساز دقت کنید.

اگر باز هم مطمئن نیستید که می‌توانید جنس اصل را از تقلبی تشخیص دهید و این فاکتورها برایتان کافی نیست، بهتر است به مسگران معتبر و مطمئن مراجعه نمایید تا بتوانید از خرید خود مطئن باشید. بازار مسگرها معمولا در بیشتر شهرهای بزرگ وجود دارد. بنابراین به جای خرید اینترنتی یا مراجعه فروشگاه‌های نامطمئن به این بازارها مراجعه کنید. همچنین توجه داشته باشید که ظروف مسی نسبتا گران است و اگر جنسی پیدا کردید که به صورت غیر طبیعی ارزان است به اصل بودن آن شک کنید.

بیشتر بخوانید: سرویس قابلمه استیل کدام برند بهتر است؟

تفاوت قابلمه مسی قدیمی با جدید

اگر مادربزرگتان هنوز ظروف مسی قدیمی خود را داشته باشد و بتوانید آنها را بررسی کنید خواهید دید که این ظروف قرمز رنگ هستند زیرا معمولا ظروف مسی قدیمی لعاب ندارند. لعاب در ظروف مسی کمک می‌کند میزان کمتری مس هنگام پخت و پز وارد غذا شود. بنابراین بهتر است برای پخت و پز از مس‌های قدیمی که لعاب ندارند استفاده نکنید.

دلیل دیگر برای استفاده نکردن از این ظرف‌ها این است که مس به مرور زمان با هوا اکسید می‌شود و در جریان این اکسید، رنگش به سبز و خاکستری تغییر پیدا می‌کند. این اتفاق ممکن است برای سلامتی مضر باشد. یک راه حل برای استفاده دوباره از ظروف مسی قدیمی وجود دارد. شما می‌توانید ظرفتان را به یک مسگر بسپارید تا آن را با فلزهایی مانند قلع، نیکول، استیل و… بپوشاند. در اصطلاح عامیانه این به این کار سفید کردن می‌گویند و پس از انجام آن شما می‌توانید مجدد از ظرفتان استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین مارک قابلمه گرانیتی کدام است؟

کلام آخر

استفاده از ظروف مسی در پخت و پز و پذیرایی به امری رایج میان ایرانی‌ها بدل شده است. بنابراین دانستن درباره این ظروف و مزایا و معایبش اهمیت زیادی دارد. در مطلب راهنمای استفاده از ظروف مسی اطلاعات بسیار مفیدی درباره نحوه استفاده از ظروف مسی به دست آوردیم. پس از خواندن این مطلب می‌توانید به راحتی تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید از این ظروف استفاده کنید یا نه؟

استفاده از ظروف مسی اگرچه مزایای بسیاری دارد اما اگر این استفاده به صورت غلط انجام شود نه تنها به راحتی ظروفتان را خراب می‌کند بلکه ممکن است به سلامتی‌تان نیز آسیب برساند. بنابراین اگر دوست دارید در آشپرخانه خود از ظروف مسی استفاده کنید حتما نکاتی را که در بالا بدان اشاره شد، جدی بگیرید.

نکته آخری که در این مطلب  باید بدان اشاره کرد، این است که قبل از استفاده از این ظروف مطمئن شوید که به مس یا به فلزهایی که در فرایند سفید کردن مس از آنها استفاده شده است، حساسیت ندارید. برخی از افراد بدون اینکه خودشان بدانند به برخی از فلزها حساسیت دارند. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید، ممکن است استفاده از ظروف مسی برای سلامتی‌تان خطر آفرین باشد.

نظر شما درباره ظروف مسی چیست؟ آیا باید از این ظروف در آشپزخانه خود استفاده کنیم یا نه؟ اگر نکته دیگری درباره استفاده از ظروف مسی وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

نرگس صابری
۱۴۰۰/۰۵/۱۰
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!