تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

راهنمای تعویض پوشال کولر

علت بوی بد کولر آبی و راه از بین بردن بوی بد

راهنمای تعمیر و نگهداری
با شروع فصل تابستان وسایل سرمایشی نیز روشن شده و هوای مطلوبی را در محیط خانه و محل کار ایجاد می‌کنند. هر کدام از این وسایل سرمایشی عملکرد مخصوص به خود را داشته و نیاز به نگهداری و استفاده مناسب دارند. کولرهای آبی یکی از این موارد هستند که برای عملکرد بهتر هر سال قبل […]

با شروع فصل تابستان وسایل سرمایشی نیز روشن شده و هوای مطلوبی را در محیط خانه و محل کار ایجاد می‌کنند. هر کدام از این وسایل سرمایشی عملکرد مخصوص به خود را داشته و نیاز به نگهداری و استفاده مناسب دارند. کولرهای آبی یکی از این موارد هستند که برای عملکرد بهتر هر سال قبل از استفاده نیاز به سرویس شدن دارند.

تصلا- علت بوی بد کولر آبی چیست؟ راه از بین بردن بوی بد پوشال کولر چیست؟ یکی از مهمترین موارد در سرویس کولر بررسی وضعیت پوشال‌های آن است که در واقع قسمت مهمی از عملکرد کلی این وسیله محسوب می‌شوند. در این مطلب به شرح مواردی می‌پردازیم که به بوی بد کولر آبی منجر می‌شوند. همچنین اشاره کوتاهی نیز به تعویض پوشال کولر خواهیم داشت. در ادامه با سایت اخبار لوازم خانگی تصلاپرس همراه باشید.

علت بوی بد کولر آبی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام روشن بودن کولر آبی، بویی نامطبوع از آن به مشامتان رسیده باشد. بسیاری از افراد علت بوی بد کولر ابی را ناشی از پوشال‌های آن می‌دانند و تصور می‌کنند با تعویض پوشال این بو نیز از بین خواهد رفت. این احتمال وجود دارد که کهنه شدن پوشال و کاهش کیفیت آن باعث ایجاد بوی بد شود اما این امر تنها دلیل ممکن نخواهد بود. در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که از دلایل اصلی بوی بد کولر آبی به شمار می‌آیند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کولر آبی+ قیمت

کثیف بودن آب تغذیه کولر

برای بوی بد کولر آبی و جلوگیری از آلوده شدن آب تغذیه کولر، از بسته شدن درب منبع اطمینان حاصل کنید. اگر درب منبع به خوبی بسته نشده باشد، آلودگی وارد آب شده و در طولانی مدت آب تغذیه کثیف شده و بو می‌گیرد. همچنین کیفیت جنس منبع و قرار نگرفتن آن در معرض نور مستقیم خورشید نیز از دیگر مواردی است که از آلوده شدن آب تغذیه جلوگیری می‌کند.

همچنین آب داخل منبع نباید همیشه در حالت راکد قرار بگیرد. به این ترتیب با وارد شدن آب کثیف و بو گرفته داخل پوشال‌ها، شما با بوی بد کولر آبی مواجه می‌شوید.

تعمیر کولر آبی

خرابی پمپ و رفع بوی ماهی کولر آبی

هر زمان که بویی مانند سوختگی به مشامتان رسید، بلافاصله پمپ آب کولر و موتور آن را بررسی کنید. در صورت بروز خرابی در این دو قسمت و نیم‌سوز شدن موتور این احتمال وجود دارد که از کولر آبی بویی نامطبوع خارج شود. برای تعمیر یا تعویض این قطعات باید از تخصص و دانش یک تعمیرکار کولر کمک بگیرید.

بشتر بخوانید: بهترین مارک پنکه ایستاده کدام است؟

مکان قرارگیری کولر آبی

یک دلیل بوی بد کولر آبی می تواند هوای کثیف و آلوده باشد. ورودی مواد آلاینده محیط با وارد شدن به فضای کولر باعث ایجاد بوی بدی می‌شود که شما از کولر متوجه می‌شوید. به همین جهت به مکان قرارگیری کولر توجه داشته باشید.

استفاده از روغن جهت سرویس کولر

معمولا برای سرویس و تعمیر کولر از روغن‌های مختلفی استفاده می‌شود. در حالی که ممکن است باعث ایجاد بوی بد کولر آبی شود. هنگام انتخاب روغن باید از محصولاتی استفاده کنید که کیفیت مطلوبی داشته و معتبر باشند. استفاده از روغن بی‌کیفیت این احتمال وجود دارد که با مرطوب شدن پوشال‌ها، بویی بد از روغن ساطع شده و وارد محیط خانه شود. همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که قبل از روغن‌کاری، مقدار روغن باقی‌مانده از قبل را به خوبی تمیز کرده و پاک کنید.

افرادی که از بوی روغن سوخته هنگام روشن شدن کولر شکایت داشته‌اند، بدون تمیز کردن کولر مجددا اقدام به روغن‌کاری کرده‌اند. پس برای جلوگیری از بوی بد کولر آبی به سراغ روغن های باکیفیت بروید.

تعمیر کولر آبی

راه از بین بردن بوی بد کولر ابی

  • همیشه از آب تازه و تمیز برای مرطوب کردن پوشال‌ها استفاده کنید.
  • برای ایجاد بوی خوش در کولر آبی می‌توانید از روغن‌های گیاهی مانند اسطوخودوس و دیگر اسانس‌های موجود در بازار استفاده کنید.
  • اگر برای طولانی مدت از کولر استفاده نمی‌کنید، روی کولر را با پارچه‌ای ضخیم بپوشانید. این امر از ورود گرد و غبار درون کولر جلوگیری می‌کند.
  • برای بوی بد کولر آبی با اتمام تابستان و شروع فصل زمستان، مخزن کولر را خالی کنید.
  • کولر و قسمت‌های مختلف آن مانند تیغه‌های فن را هر چند وقت یک بار تمیز کنید. برای تمیز کردن کولر می‌توانید از ماده سفیدکننده یا همان وایتکس و مواد تمیزکننده‌ای مانند اسپری شیشه‌شور استفاده کنید. البته برای این منظور استفاده از مواد شوینده‌ای که کف تولید می‌کنند، گزینه چندان مناسبی نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: پنکه بدون پره چگونه کار می‌کند؟

تعویض پوشال کولر

همان‌طور که می‌دانید یکی از دلایل بوی بد کولر آبی کهنه شدن پوشال‌های کولر است که در این مواقع پوشال‌ها نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. با توجه به مرطوب بودن پوشال‌ها، تعویض به موقع آن‌ها از ایجاد حساسیت و ورود باکتری، میکروب و ویروس‌ها جلوگیری می‌کند. به همین جهت باید توجه ویژه‌ای نسبت به تعویض پوشال کولر داشته باشید.

تعمیر کولر آبی

بوی بد کولر آبی و تعویض پوشال

برای رفع بوی ماهی کولر آبی ابتدا باید درپوش‌های فلزی کولر را بردارید. پوشال‌ها داخل درپوش‌های فلزی جای گرفته‌اند، پس از خارج کردن درپوش‌ها، آن‌ها را بر روی زمین قرار دهید، به صورتی که قسمت پوشال‌ها در معرض دید باشد

قبل از تعویض پوشال کولر سلولزی انرژی می‌توانید کولر آبی خود را سرویس کنید. برای این منظور لازم است کف سینی را شسته و تمیز کنید. همچنین تیغه‌های فن نیز نیاز به تمیز شدن دارند. در مرحله بعد باید موتور، پمپ آب، بلبرینگ‌ها و یاتاقان‌های کولر روغن‌کاری شوند. تنظیم شناور و چک کردن تسمه نیز از دیگر مواردی است که باید مورد بررسی قرار بگیرند.

حال نوبت به خارج کردن پوشال‌ها از درپوش می‌شود. با برداشتن حفاظی که از پوشال‌ها محافظت می‌کند، می‌توانید آن‌ها را از جای خود بیرون بیاورید. معمولا محافظ پوشال دارای دو یا سه فنر و یا چند حفاظ است که با باز کردن آن‌ها، پوشال‌ها نیز خارج می‌شوند.

قبل از قرار دادن پوشال‌های جدید، درپوش‌ها را شستشو داده و تمیز کنید. همچنین باید پوشال‌های جدید را با آب مرطوب کنید. این امر به از بین رفتن گرد و غبار پوشال و قرارگیری آسان آن درون دریچه‌ها کمک می‌کند. پس از اتمام این مرحله و قبل از جا انداختن درپوش‌ها بر روی بدنه اصلی کولر، یک بار دیگر تمامی پوشال‌ها را با آب خیس کنید.

انواع پوشال کولر آبی

پوشال معمولی و پوشال یا پد سلولزی دو نوع پوشال قابل استفاده برای کولرهای آبی هستند. پوشال‌های معمولی از الیاف مصنوعی و تراشه‌های چوب و پد سلولزی نیز از مواد سلولزی تشکیل شده است. پوشال‌های سلولزی مزایای بسیاری دارند اما در حالت اقتصادی خرید آن‌ها چندان مقرون‌به‌صرفه به نظر نمی‌رسد. معمولا این نوع پوشال برای مصارف صنعتی کاربرد بیشتری دارد.

از مزایای پد سلولزی می‌توان به کاهش مصرف برق، دوام بالا، عدم تغییر شکل، خاصیت ضد قارچ و… اشاره کرد. با این حال استفاده از پوشال‌های معمولی برای مصارف خانگی کاربرد بیشتری دارد.

تعویض پوشال کولر سلولزی انرژی

برای رفع بوی ماهی کولر آبی تعویض پوشال کولر سلولزی تفاوت چندانی با پوشال‌های معمولی ندارد. از آنجا که پد سلولزی طول عمر بیشتری دارد، ممکن است شما تا چند سال نیاز به تعویض این پوشال نداشته باشید.

تعمیر کولر آبی

روغن‌کاری پمپ آب کولر

همانطور که گفتیم یک علت بوی بد کولر آبی روغن کاری نادرست است. از سوی دیگر هم پمپ آب یکی از قطعات مهم کولر آبی است که روغن‌کاری کردن آن اهمیت بسیاری دارد. اگر وضعیت پمپ آب هر چند وقت یک بار بررسی نشده و روغن‌کاری نشود، مشکلات مختلفی مانند سوختن پمپ، گیرپاژ کردن آن و کاهش آب کولر به وجود می‌آید.

چگونه پمپ آب کولر را روغن‌کاری کنیم؟

برای کولر آبی از دو نوع پمپ آب استفاده می‌شود که به پمپ آب با استاتور تک بوبین و پمپ آب با استاتور دو بالشتکی معروف هستند. برای روغن‌کاری پمپ آب کولر هر دو نوع پمپ نیاز به روغن‌کاری دارند و برای این منظور این پمپ‌ها باید باز شده و اقدامات لازم بر روی آن‌ها انجام شود.

روغن‌کاری پمپ آب کولر با موتور تک بوبین و استاتور دو بالشتکی

ابتدا باید برق کولر قطع شده و سیم‌های برق جدا شود. پس از خارج کردن پمپ توسط یک آچار تخت کلاهک پمپ آب را جدا کنید. حال نوبت به برداشتن درپوش موتور می‌رسد که برای این منظور نیز می‌توانید از آچار تخت استفاده کنید. سیم رابط متصل به درپوش نیز باید جدا شود.

با خارج کردن استاتور باید کفی پمپ که از جنس پلاستیک است را نیز بیرون بیاورید. همچنین باید پروانه موتور را نیز جدا کرده و تقاطع محور و بوش درپوش را روغن‌کاری کنید. با توجه به اینکه قطعه روتور حساسیت بالایی دارد هنگام تمیز کردن از وارد شدن ضربه به این قطعه جلوگیری کنید. برای روغن‌کاری پمپ کولر آبی با موتور تک بوبین نیز باید طبق روش فوق عمل کنید. با این روش از بوی بد کولر آبی جلوگیری می کنید.

بیشتر بخوانید: پنکه رطوبت‌ساز بهی، دستگاهی ساده و کاربردی

تنظیم شناور کولر

خنک بودن کولر و افزایش کیفیت عملکرد آن به تنظیم مناسب شناور کولر بستگی دارد. مهمترین وظیفه شناور کولر آبی، آب‌رسانی و کنترل میزان آب داخل مخزن است. نکته قابل توجه در تنظیم شناور کولر؛ تراز بودن کولر است. با تراز بودن کولر، تنظیم شناور بر اساس مراحل زیر انجام می‌شود.

ابتدا باید شیر ورودی آب که به کولر متصل است را باز کنید. حداقل میزان آب وارد شده به کولر باید یک سانتی‌متر باشد. در صورتی که آب تا ارتفاع یک سانتی‌متر سطح تشتک کولر را پوشاند، شناور نیاز به تنظیم نخواهد داشت. در واقع تنظیم شناور کولر باید به شکلی انجام شود که آب از دریچه اطمینان خارج یا سرریز نشود.

مدل‌های جدید شناور کولر عملکرد بهتری داشته و بر روی محفظه دایره شکل خود از اعداد یک تا هشت درجه‌بندی شده‌اند. این درجه‌بندی کمک می‌کند تا آب داخل کولر به آسانی اندازه‌گیری شود. در واقع با چرخش این گوی پلاستیکی داخل آب، شناور کولر تنظیم می‌شود.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

WhatsApp Image 2020-11-13 at 11.16.28
مرضیه محمدی
۱۴۰۰/۰۵/۰۹
مرضیه محمدی هستم. از سال 96 مشغول نوشتن و تولید محتوا هستم. در حال حاضر افتخار همکاری با مجموعه تصلا در بخش تحریریه را دارم. مطالبی که من تهیه می کنم در خصوص محتواهای کاربردی مربوط به راهنمای خرید، نگهداری و... انواع لوازم خانگی از برندهای مختلف است.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!