تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

مانور پاکشوما روی آپشنی که تمام برندها از آن بهره‌مند هستند

جای خالی «پیشرفته‌ترین موتور لباسشوئی دنیا» در رده‌بندی‌ بهترین‌های جهان!

اخبار تصلا
نگاهی به آگهی‌های‌ تلویزیونی و تبلیغات محیطی نشان می‌دهد امروزه بسیاری از آژانس‌های تبلیغاتی تکنیک اغراق را عاملی مؤثر در نفوذ به ذهن و سلیقه مشتریان و افزایش فروش برندها می‌دانند. چنان‌که بسیاری از کارشناسان تبلیغات اغراق را جزو جدایی‌ناپذیر تبلیغات می‌دانند. در همین زمینه اکبر نصراللهی، استاد علوم ارتباطات بر این باور است که «ذات تبلیغ، اغراق‌کردن است».

تصلا-نگاهی به آگهی‌های‌ تلویزیونی و تبلیغات محیطی نشان می‌دهد امروزه بسیاری از آژانس‌های تبلیغاتی تکنیک اغراق را عاملی مؤثر در نفوذ به ذهن و سلیقه مشتریان و افزایش فروش برندها می‌دانند. چنان‌که بسیاری از کارشناسان تبلیغات اغراق را جزو جدایی‌ناپذیر تبلیغات می‌دانند. در همین زمینه اکبر نصراللهی، استاد علوم ارتباطات بر این باور است که «ذات تبلیغ، اغراق‌کردن است».

به دنبال این موضوع طی مدت اخیر برندهای لوازم خانگی هم بیش از پیش به ذات تبلیغ بازگشته‌اند و به اغراق روی آورده‌اند. پاکشوما که در دهه ۷۰ با شعار «همیشه با شما» جایگاه خاصی در اذهان عمومی پیدا کرده و با سیاست‌‌های برندسازی خود دستمایه ساخت شوخی‌های اجتماعی شده بود، حالا با ورود به قرن جدید اغلب با استفاده از صفات عالی (برترین) سعی در معرفی محصولات و افزایش محبوبیت خود دارد.

«تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده لوازم خانگی خاورمیانه» یا «استفاده از پیشرفته ترین موتور لباسشویی دنیا» دو نمونه از شعارهایی است که در تبلیغات اخیر این برند لوازم خانگی مشاهده می‌شود. پایگاه خبری تحلیلی اخبار لوازم خانگی «تصلا» پیش از این به بررسی تبلیغ اول پرداخته است؛ حال سعی دارد به پاسخ این پرسش بپردازد که آیا در تولید لباسشوئی‌های پاکشوما از پیشرفته‌ترین موتورهای دنیا استفاده می‌شود؟

مانور روی موتوری قدیمی

«پاکشوما» یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران است که به‌ویژه پس از ممنوعیت واردات لوازم خانگی و خروج برندهای خارجی از کشور، جان تازه‌ای پیدا کرد. به‌ویژه در بین تولیدکنندگان داخلی لباسشوئی‌های این برند زبانزد است.

این برند پس از آنکه از هدف‌گذاری سه‌ساله خود برای تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده لوازم خانگی خاورمیانه تا سال ۱۴۰۳ پرده برداشت، حال بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر و صفحات مربوط به شبکه‌های اجتماعی خود را با استفاده از تبلیغ «پیشرفته ترین موتور لباسشویی» پر کرده است. طرح چنین ادعایی بدین معناست که لباسشوئی‌های پاکشوما نه‌تنها در ایران، بلکه در جهان بدون رقیب هستند و از لحاظ موتوری در رتبه اول دنیا قرار دارند.

بررسی ماشین‌های لباسشوئی پاکشوما نشان می‌دهد که این شرکت در تولید لباسشویی ۸ کیلوگرمی TFB-85401 (سری U) خود از موتور اینورتر BLDC با قدرت ۱۴۰۰ دور در دقیقه بهره برده است. از دیگر امکانات این محصول می‌توان به رتبه انرژی A++، صفحه نمایش لمسی، قفل کودک و اضافه‌کردن لباس در حین کار اشاره کرد. امکاناتی که بیشتر تولیدکنندگان داخلی و خارجی طی چند سال اخیر در لباسشوئی‌های خود اضافه کرده‌اند.

پیشرفته ترین موتور لباسشویی در بین ۳ موتور!

اما آیا استفاده از موتور BLDC در تولید ماشین لباسشوئی از پاکشوما برندی جهانی ساخته است؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان انواع موتورهای مورد استفاده در تولید لباسشوئی را مد نظر قرار داد. در حال حاضر تنها سه نوع موتور در تولید ماشین‌های فعلی لباسشوئی‌ به کار می‌رود و سایر موتورها از رده خارج شده‌اند. موتور معمولی (تسمه‌ای/زغالی)، DIM (دیجیتال اینورتر موتور) و BLDC سه نوع موتوری هستند که امروزه کاربرد دارند. حذف زغال، جاروبک و تسمه ویژگی‌ای است که BLDC را از سایر موتورها متمایز می‌کند و سرعت و راندمان موتور را بالا می‌برد.

البته نباید فراموش کرد که نمی‌توان روی این محصولات عنوان پیشرفته ترین موتور لباسشویی دنیا را گذاشت. زیرا سابقه استفاده از آن‌ها به جنگ جهانی بازمی‌گردد و امروزه کمتر شرکت لوازم خانگی را می‌توان یافت که در تولیدات خود از این نوع موتور استفاده نکند. در واقع دیگر استفاده از این موتورها کارویژه مهم و متمایزی به حساب نمی‌آید که پاکشوما روی آن مانور می‌دهد.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین مدل ماشین‌های لباسشویی داخلی و خارجی

در تصویر زیر نیز نحوه کار موتورهای BLDC مشخص شده است. در نسل جدید این نوع موتورها اجزای قابل اصطکاک حذف و مگنت جایگزین آن شده است. بر این اساس عمر موتورها افزایش یافته و لرزش و صدای آن‌ها به حداقل رسیده است. قابلیت مهم دیگر این موتورها، به کنترل‌پذیری بالا با استفاده از مکانیزم‌های فیدبک برای رسیدن دقیق به گشتاور و سرعت چرخش مطلوب بازمی‌گردد. این دقت کنترل منجر به کاهش مصرف انرژی و تولید گرما در موتور می‌شود و در مواردی که موتور به باطری متصل است، طول عمر آن افزایش می‌یابد. موتورهای BLDC همچنین به دلیل نبود جاروبک، طول عمر بالایی دارند و نویز آن‌ها بسیار کم است.

در موتورهای دارای جاروبک، جاروبک و کموتاتور در اثر تماس مداوم در طول چرخش ساییده می‌شوند و در محل تماس تولید جرقه می‌کنند. نویز الکتریکی نتیجه جرقه‌های شدیدی است که هنگام عبور تیغه‌های کموتاتور از جاروبک‌ها رخ می‌دهد. به همین دلیل موتورهای بدون جاروبک در کاربردهایی که حتماً باید از نویز و جرقه الکتریکی اجتناب شود، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی انواع لباسشویی بوش (Bosch)

پاکشوما تنها نیست

در حالی پاکشوما استفاده از اصطلاح پیشرفته ترین موتور لباسشویی را در تبلیغات خود برجسته می‌کند که گویا در بین صدها نوع موتور به این ابزار دست یافته‌اند و تنها تولیدکننده‌ای هستند که BLDC را در تولیدات خود جانمایی کرده‌اند. این نوع تبلیغ درست مانند آن است که اکنون سایپا خود را بزرگ‌ترین و بهترین تولیدکننده‌ی پراید در جهان معرفی کند.

البته در کشوری که مرگ و میر ناشی از کرونا در آن به بیش از ۴۰۰ نفر در روز رسیده و خود را قطب تولید واکسن کرونا در جهان معرفی می‌کند، مشاهده چنین تبلیغاتی دیگر عجیب نیست. چنانچه نگاهی به تولیدات سایر شرکت‌های داخلی هم داشته باشیم متوجه می‌شویم رقبای پاکشوما نیز بدون آنکه برای خود از صفات عالی بهترین، بزرگ‌ترین، پیشرفته‌ترین و … استفاده کنند، از همان موتوری بهره می‌برند که پاکشوما در تبلیغاتش به آن اشاره دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین ماشین لباسشویی ال جی چه ویژگی‌های دارد؟

جی‌پلاس به‌صرفه‌تر از پاکشوما

این ماشین لباسشویی هشت کیلویی جی‌پلاس مدل K846 است. یکی از تکنولوژی‌های به‌کاررفته در این محصول، موتور اینورتر BLDC با ۱۴۰۰ دور در دقیقه به شمار می‌رود. بنابراین پاکشوما در استفاده از پیشرفته ترین موتور لباسشویی در ایران هم تنها نیست؛ در حالی که این برند دارای گرید A++ است، جی‌پلاس موفق شده گرید A+++ را کسب کند.

این ماشین لباسشویی نیز دارای صفحه نمایش لمسی است و در کل قابلیت کمتری از پاکشوما ندارد. با این تفاوت که براساس قیمت‌های درج‌شده در سایت رسمی دو تولیدکننده، جی‌پلاس یک میلیون و ۱۸۵ هزار تومان ارزان‌تر از پاکشوما عرضه می‌شود. از دیدگاه بازار و مشتریان این مهم‌ترین مزیتی است که یک محصول می‌تواند نسبت به رقیب خود داشته باشد.

طراحی خلاقانه‌ی اسنوا

ماشین لباسشویی واش این واش SWM-84606 اسنوا نیز دیگر رقیب جدی پاکشوما در بازار به حساب می‌آید. این برند نیز در تولید این محصول خود از موتورهای BLDC بهره برده تا از دیگر تولیدکنندگان عقب نماند. این محصول نیز تمام امکانات دو برند دیگر را در خود جای داده و رده انرژی A+++ کسب کرده است. همان‌طور که در تصویر بالا هم مشاهده می‌شود، اسنوا در طراحی و رنگ‌بندی محصول خود خلاقیت بیشتری به خرج داده و شاید به همین دلیل است که قیمت آن به ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد. در حالی که قیمت ماشین لباسشوئی پاکشوما ۱۳ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان و جی‌پلاس ۱۲ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان است.

بیشتر بخوانید: بهترین برند ماشین لباسشویی ایرانی و هر چیزی که باید بدانید 

برندی قدیمی؛ رقیبی نوظهور

امرسان که در طول ۴۰ سال فعالیت عموماً با یخچال و فریزرهایش نامی برای خود دست و پا کرده، اخیراً به‌طور جدی‌تری پا به عرصه تولید ماشین لباسشوئی هم گذاشته است. این تولیدکننده نسبتاً نوظهور در عرصه ماشین‌های لباسشوئی، گرچه در تولیدات خود از پیشرفته‌ترین موتور دنیا استفاده نمی‌کند و موتورهای گیربکسی را ترجیح می‌دهد، اما رقیبی سرسخت برای پاکشوما که خود را در زمینه تولید لباسشوئی منحصر به فرد می‌داند، به حساب می‌آید.

امرسان با موتورهای گیربکسی خود توانسته کاری کند که حتی لباسشوئی‌های دارای موتور BLDC فاقد آن هستند. این تولیدکننده در آخرین به‌روزرسانی خود ماشين لباسشويی مدل FS11ND را به بازار معرفی کرد.

ظرفیت هشت کیلوگرمی این لباسشوئی، کار را برای مقایسه با سایر رقبا آسان ساخته است. این محصول نیز مانند جی‌پلاس و اسنوا رده انرژی A+++ را کسب کرده تا در شست‌وشو و آبکشی در بین دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه قرار گیرد. گرچه در تولید این محصول دیگر خبر از BLDC اینوِرتر نیست، اما موتورهای امرسان در کره تولید می‌شوند و درست همان موتوری هستند که ال.جی در تولیدات خود از آن استفاده می‌کند. حذف تسمه از این موتورها باعث کاهش لرزش و صدای موتور در حین کارکرد و افزایش طول عمر دستگاه می‌شود.

اما آنچه تولیدات این برند را از دیگران متمایز می‌کند، برخورداری از ۱۴ برنامه‌ شست‌وشوی پیش‌فرض است. برنامه‌های این محصول شست‌وشوی البسه کتان، پیش‌شست‌وشو، شست‌وشو البسه کودک، شست‌وشو لباس زیر، شست‌وشو البسه رنگی، شستوشو البسه مخلوط، شست‌وشو قوی، شست‌وشو الیاف مصنوعی، الیاف پشم و ابریشم، شست‌وشوی مخزن و سیستم چرخش و آبکشی و … را دربرمی‌گیرد. قابلیت تشخیص وزن از دیگر ویژگی‌های ماشین جدید لباسشوئی امرسان است که مقدار وزن البسه ورودی را تشخیص و بر اساس آن شست‌وشو انجام می‌دهد.

این تولیدکننده در استفاده از نمایشگر لمسی نیز از رقبای خود عقب نمانده و پا به پای آن‌ها پیشرفته است.

البته استفاده از پیشرفته ترین موتور لباسشویی باعث شده تا چرخش دیگ در دقیقه ۲۰۰ دور از سه رقیب دیگر کمتر باشد و امرسان با احتیاط بیشتری ضمانت ارائه دهد. در حالی که گارانتی موتورهای BLDC به‌راحتی تا پنج سال و بیشتر در اختیار مشتریان قرار داده می‌شود، امرسان موتورهای خود را تا ۲۴ ماه ضمانت می‌کند. البته آن‌ها شاید در قیمت‌گذاری توانسته‌اند این ضعف را هم جبران کنند و با نرخ ۱۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، برای مشتریان مقرون‌به‌صرفه‌تر باشند.

حال باید توجه داشت که امرسان هم گرچه توانسته به‌سرعت خود را در ایران به برندی شناخته‌شده تبدیل کند، اما این تولیدکننده هم برای حضور موفق در بازارهای بین‌المللی نیاز به تکنولوژی‌های قوی‌تری دارد؛ چراکه امروزه نه موتور دستگاه که امکانات و تکنولوژی‌های به‌کاررفته در آن‌هاست که حرف اول و آخر را در بازارهای جهانی می‌زند. گرچه امرسان در آخرین محصول خود ۱۴ امکان شست‌وشو را فراهم کرده، اما این امکانات نیز در بیشتر لباسشوئی‌های امروز فراهم شده‌اند و قابلیت چندان منحصر به فردی محسوب نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین مدل دستگاه کهنه‌شور

ضدتبلیغ پاکشوما

علاوه بر سه تولیدکننده‌ای که به آن اشاره شد، برندهای دیگر در کشور فعالیت دارند که اقدام به تولید ماشین لباسشوئی با موتور مذکور می‌کنند. اما به نظر می‌رسد پاکشوما به دلیل قدمت خود محبوبیت بیشتری در اذهان عمومی دارد. چنانکه نگاهی به نظرات کاربران شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد ماشین‌های لباسشوئی پاکشوما با اختلاف انتخاب اول مشتریان است.

البته این شرایطی است که بعد از اعمال قانون ممنوعیت واردات لوازم خانگی و خروج برندهای خارجی از کشور اتفاق افتاد و مشتریان با محدودیت انتخاب مواجه هستند. با این حال مانور پاکشوما روی پیشرفته ترین موتور لباسشویی و بهترین بودن در دنیا و اصرار بر این موضوع باعث بروز انتقاداتی نسبت به نحوه تبلیغ و در واقع ضدتبلیغ این برند شده است.

این چند توئیت از نظر کاربران ایرانی است که نشان از غیرقابل‌باوربودن و گاه غیرواقعی‌بودن تبلیغات پاکشوما دارد که با زبان طنز و طعنه به اشتراک گذاشته شده است.

قدمت؛ برگ برنده‌ی پاکشوما

با توجه به قدمتی که پاکشوما در بازار لوازم خانگی ایران دارد، به نظر می‌رسد این شرکت اگر به جای مانور روی بهترین بودن در منطقه و جهان، بر نقاط قوت واقعی خود دست بگذارد مشتریان هم با روی خوش‌تری از آن‌ها استقبال کنند. طبیعتاً این استقبال منجر به فروش بیشتر و تبلیغ بهتر محصول هم می‌شود. چراکه بسیاری از کارشناسان تبلیغات بهترین نوع تبلیغ را رضایت مصرف‌کنندگان و نقل در آن محافل اجتماعی توسط افراد غیروابسته به برند می‌دانند.

اتفاقی که حداقل در مورد ماشین‌های لباسشوئی پاکشوما رخ داده و مصداق آن را در توئیتر فارسی می‌توان یافت. هر گاه کاربری برای خرید لباسشوئی ایرانی نظرات دیگران را جویا شده، پاکشوما بیشترین مورد پیشنهادی بوده است.

چنین گفت‌وگوهایی در شبکه‌های اجتماعی نشان از مقبولیت بالای ماشین‌های لباسشوئی پاکشوما نزد جامعه دارد. با این حال مشخص نیست که چرا این برند سعی دارد با تبلیغات غلوآمیز، خود را در جهان بهترین نشان دهد و درک مخاطب را زیر سؤال ببرد. با همین تبلیغات است که حس فریب‌خوردگی در مخاطبان افزایش می‌یابد و برندی محبوب به دستمایه طنز در شبکه‌های اجتماعی تبدیل می‌شود.

تفاوت کیفیت پیشرفته ترین موتور لباسشویی

گرچه امروز می‌توان موتورهای BLDC را پیشرفته‌ترین موتور لباسشوئی دنیا برشمرد، اما کیفیت همین موتورها نیز متفاوت است. حتی شرکت‌هایی هستند که اقدام به تولید موتورهای تقلبی می‌کنند و بدون کوچک‌ترین تفاوت ظاهری، آن را در محصول نهایی استفاده می‌کنند. بر همین اساس نمی‌توان با قاطعیت گفت دقیقاً یک موتور در ماشین‌های لباسشوئی بوش، ال.جی و سامسونگ و برندهای ایرانی به کار می‌رود. چنان‌که پاکشوما مدعی بهترین بودن در دنیاست، حداقل از لحاظ گریدبندی پایین‌تر از رقبای داخلی خود قرار دارد.

جایگاه پاکشوما در رتبه‌بندی‌های جهانی

همچنین نگاهی به آخرین رتبه‌بندی‌های جهانی ماشین لباسشوئی نشان می‌دهد «پیشرفته ترین موتور لباسشویی» جایی در میان برترین تولیدکنندگان لباسشوئی در جهان ندارد. پنج روز پیش که به‌روزرسانی بهترین ماشین‌های لباسشوئی جهان در موتور جست‌وجوی گوگل صورت گرفت، نامی از پاکشوما در آن وجود نداشت. در این فهرست همان‌طور که مشاهده می‌شود مدل EFLD627UTT شرکت سوئدی الکترولوکس بهترین ماشین لباسشوئی معرفی شده است.

مدل GTW685BSLWS ابرشرکت آمریکائی جنرال الکتریک در بین ماشین‌های لباسشوئی که بارگیری از بالا دارند، بهترین شناخته می‌شود. از لحاظ بارگیری لباس از جلو، محصولات به‌صرفه و اقتصادی، مناسب خانواده‌های بزرگ و تولیدات کم‌صدا نیز ال.جی توانسته از دیگر رقبای جهانی خود پیشی بگیرد. لباسشوئی‌های جدید سامسونگ و می‌تاگ نیز جزو بهترین‌ها در دنیا به حساب می‌آید.

فوربز یکی از مشهورترین مجله‌های اقتصادی جهان که در آمریکا منتشر می‌شود، هشتم جولای ۲۰۲۱ فهرستی از ۱۰ ماشین لباسشوئی جهان منتشر کرد که در این فهرست نیز نام‌ همان برندهای قبلی مشاهده می‌شود و خبری از برندهای ایرانی نیست.

بی‌توجهی به BLDC در تبلیغات سایر برندها

تمام این برندهایی که در بین بهترین‌های جهان قرار گرفته‌اند، مدت‌های‌ مدید است که از پیشرفته ترین موتور لباسشویی BLDC عبور کرده‌اند و در این نقطه متوقف نشده‌اند. در واقع حتی اگر این نوع موتور، پیشرفته‌ترین موتور دنیا هم شناخته شود، دیگر استفاده از آن باعث افتخار و وجه تمایز شرکت‌ها نیست. امروزه استفاده از اینترنت اشیا و حرکت به سمت جدیدترین فناوری‌های روز مانند اکو بابل (حباب‌ساز) دغدغه اصلی این تولیدکنندگان محسوب می‌شود.

با این حال تولیدکنندگان ایرانی بدون اینکه صادرات درخور توجهی داشته باشند، مدعی بهترین و پیشرفته‌ترین بودن در دنیا هستند؛ در حالی که دیگر استفاده از این الفاظ خریدار داخلی هم ندارد. البته این مایه مباهات است که هر تولیدکننده ایرانی حرف اول را در جهان بزند، اما توقف در یک نقطه با اتکا به نام یک موتور قطعاً باعث پیش ماندن از رقبا و از دست رفتن مشتریان می‌شود. از همین رو امید می‌رود برندهایی نظیر پاکشوما با همکاری با شرکت‌های خارجی و انتقال دانش، تجربه و فناوری آن‌ها به داخل کشور نه‌تنها برند خود را جهانی سازند، بلکه زمینه‌ساز پیشرفت سایر تولیدکنندگان ایرانی شوند و به‌عنوان الگوی توسعه منطقه عمل کنند.

مرز باریک اغراق و دروغ

اکثر کارشناسان تبلیغات و بازاریابی همواره بر مرز بسیار باریک اغراق و دروغ تأکید دارند و معتقدند گرچه اغراق باعث جذابیت آگهی و نفوذ بر مخاطب می‌شود، اما اغراق بیش از حد منجر به ساخت تبلیغ و شعاری غیرقابل باور و دروغین می‌شود که در نهایت حس فریب‌خوردگی را در مخاطبان افزایش می‌دهد. حسی که در صورت تداوم آن خسارات جبران‌ناپذیری را بر برند تولیدکنندگان به بار می‌آورد و حتی ممکن است شرکت‌ها را به مرز ورشکستگی بکشاند.

به‌عنوان مثال شرکت فولکس واگن که در سال ۲۰۱۵ با کمپین «سازگاری با محیط‌زیست» بیش از ۵۵۰ هزار دستگاه از خودروهای خود را به فروش رسانده بود در نهایت به فریب دادن مشتریانش متهم و به پرداخت ۶۱ میلیارد دلار محکوم شد.

در نمونه دیگری شرکت آدامس اکلیپس (Eclipse) که مدعی رفع جرم دندان مصرف‌کنندگان بود، بعد از گمراه‌کردن مشتریان، ناچار به پرداخت شش میلیون دلار غرامت برای این دروغ تبلیغاتی شد. البته این نوع محکومیت‌ها مربوط به قوانین کشورهای دیگر است و تولیدکنندگان باید مستندات تبلیغات و شعارهای خود را به مردم و در نهایت به دادگاه‌ها ارائه دهند. در حالی که در ایران عملاً چنین قوانینی بی‌معناست و برندهای مختلف حداقل در رابطه با ادعاهای تبلیغاتی خود مصون هستند. با این حال حتی اگر قوانین مانعی در برابر دروغ‌پردازی ایجاد نکنند، در نهایت این جامعه است که آگهی‌ها دروغ را پس می‌زند و مشتریان به خرید برندهای دیگر روی می‌آورند.

بیشتر بخوانید: راهنماي خريد ماشين لباسشويي/ معرفی پرفروش ترین لباسشویی بازار

در کنار نمونه‌های ناموفق تبلیغات اغراق‌آمیز که به آن‌ها اشاره شد، هستند تولیدکنندگانی که با استفاده از همین فن توانسته‌اند خلاقیت خود را به رخ بکشند و حتی برند خود را از نام اصلی محصول مطرح‌تر سازند. مثال معروف در این زمینه شرکت تاید، تولیدکننده پودر لباسشوئی، است که چنان در تبلیغات خود خلاقانه و نوآورانه عمل کرد که حداقل در کشور ایران بسیاری از افراد به جای پودر لباسشوئی از واژه «تاید» استفاده می‌کنند.

در این تبلیغ مشاهده می‌شود در حالی که تمام اجزای تصویر روغنی و سیاه شده‌اند، اما لباس سفید مرد حاضر در عکس به علت استفاده از پودر لباسشوئی تاید مصون مانده است. در واقع کارشناسان تبلیغات این برند با استفاده از تکنیک اغراق موفق به جلب توجه مخاطبان شده‌اند.

در نمونه دیگری می‌توان به تبلیغات چیپس دوریتو (Doritos)اشاره کرد. این برند به جای استفاده از شعارهایی مانند «خوشمزه‌ترین یا تندترین چیپس دنیا» با یک خلاقیت اغراق‌آمیز توانسته مشتریان را متوجه هدف خود سازد. در این تصویر تبلیغاتی، برای آنکه مخاطب متوجه تندی چیپس شود، از شعله‌های آتش و دستکش عایق نسبت به حرارت استفاده شده است. مشخصاً مخاطب متوجه این موضوع می‌شود روی این چیپس نه شعله‌های آتش خواهد بود و نه دست‌زدن به آن نیاز به عایق دارد. در واقع همین‌جاست که مرز باریک اغراق و دروغ ترسیم می‌شود.

بیشتر بخوانیدد: چگونگی تشخیص ماشین لباسشویی ال جی اصل

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 3 / 5. تعداد آرا: 2

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

IMG_20190225_204748_094
امیر داداشی
۱۴۰۰/۰۵/۲۴
امیر داداشی؛ فارغ‌التحصیل رشته علوم ارتباطات در مقطع کارشناسی ارشد هستم. فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی در حوزه اقتصاد و صنعت را از سال 92 شروع کردم. طی این مدت با روزنامه‌ها و پایگاه‌های خبری مختلف همکاری داشتم. در حال حاضر هم عضو تیم تحریریه تصلا هستم و اخبار حوزه صنعت لوازم خانگی و الکترونیک را به طور ویژه رصد و پیگیری می‌کنم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!