تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

علت خاموش شدن گوشی و راه حل‌های رفع آن

راهنمای کاربردی
زمانی که گوشی ناگهان خاموش می‌شود یا پس از به‌روزرسانی خاموش می‌شود یا خاموش می‌شود و دیگر روشن نمی‌شود، اصلا نباید نگران باشید، زیرا در بسیاری از مواقع مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ساده باعث این مشکلات می‌شوند و در مدت بسیار کوتاهی می‌توان آن‌ها را برطرف کرد.

علت خاموش شدن گوشی چیست؟ آیا تا به حال با این مشکل برخورد کرد‌ه‌اید؟ زمانی که گوشی ناگهان خاموش می‌شود یا پس از به‌روزرسانی خاموش می‌شود یا خاموش می‌شود و دیگر روشن نمی‌شود، اصلا نباید نگران باشید، زیرا در بسیاری از مواقع مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ساده باعث این مشکلات می‌شوند و در مدت بسیار کوتاهی می‌توان آن‌ها را برطرف کرد.

تصلا – خاموش شدن گوشی و روشن نشدن آن در برخی از مواقع، روشن نشدن گوشی بعد از به‌روزرسانی و خاموش شدن ناگهانی گوشی یکی از مشکلات نسبتاً متداول گوشی‌ها محسوب می‌شود و زمانی که چنین اتفاقی رخ می‌دهد معمولاً کاربران سریع به تعمیرکار مراجعه می‌کند یا تصمیم می‌گیرند گوشی جدید انتخاب کنند؛ اما گاهی اوقات می‌توان این مشکل را به‌راحتی و در مدت بسیار کوتاهی برطرف کرد.

در این مطلب سایت اخبار لوازم خانگی تصلاپرس قصد داریم علت خاموش شدن گوشی را توضیح دهیم. شاید تصور کنید دلیل چنین مشکلی، مشکلات سخت‌افزاری است؛ مخصوصاً زمانی که گوشی کاملاً شارژ شده باشد؛ اما گاهی اوقات مشکلات نرم‌افزاری هم می‌توانند باعث چنین اتفاقی شود و به‌ راحتی می‌توان این مشکلات را برطرف کرد؛ البته ابتدا مشکلات سخت‌افزاری احتمالی را که می‌توانند مسبب این مشکل شوند، به همراه راه‌حل‌های رفع آن‌ها بیان و سپس در مورد مشکلات نرم‌افزاری احتمالی و راه‌حل رفع آن‌ها در گوشی‌های اندرویدی و آیفون توضیح می‌دهیم.

آنچه در ادامه خواهید خواند:

  • دلایل خاموش شدن ناگهانی گوشی
  • دلایل روشن نشدن گوشی پس از به‌روزرسانی
  • دلایل خاموش شدن و روشن نشدن گوشی

علت خاموش شدن گوشی و روشن نشدن آن

دلایل زیادی وجود دارد که باعث خاموش شدن ناگهانی گوشی می‌شود. درصورتی‌که گوشی ناگهان خاموش می‌شود؛ اما پس از روشن کردن گوشی، دستگاه تا مدتی بدون مشکل کار می‌کند، احتمالاً مشکل سخت‌افزاری است. مشکلات سخت افزاری که می‌توانند منجر به خاموش شدن ناگهانی گوشی شوند، شامل موارد زیر می شوند:

شل بودن باتری

چنانچه گوشی ناگهان و به‌صورت تصادفی خاموش می‌شود، مشکل از باتری است. باتری گوشی با گذشت زمان فرسوده می‌شود و حتی ممکن است اندازه فیزیکی آن تغییر کند. این اتفاق باعث می‌شود باتری کمی شل شود و زمانی که آن را تکان می‌دهید یا به‌سرعت آن را جابجا می‌کنید، اتصال بین باتری و کانکتورهای برد گوشی قطع و درنتیجه گوشی خاموش شود.

برای اطمینان از این علت خاموش شدن گوشی ابتدا گوشی را روشن کنید و آن را به‌آرامی تکان دهید، چنانچه گوشی خاموش نشد، پشت گوشی را به‌آرامی به کف دست خود بزنید و شدت ضربه به میزانی باشد که کمی به باتری فشار بیاید. درصورتی‌که گوشی خاموش شد، مشکل از قطع شدن اتصال بین باتری و برد گوشی و شل بودن باتری است.

راه‌حل رفع مشکل ساده است و برای رفع آن تنها باید چند تکه کوچک کاغذ بردارید و آن‌ها را تا و مربع شکل کنید تا ضخامت‌شان کمی افزایش پیدا کند. سپس کاغذهای تاشده را در فضایی که پین‌های باتری به کانکتورها متصل می‌شوند (منظور قسمتی است که صفحه‌های طلایی بسیار کوچک موجود در قسمت بالایی باتری با پایه‌های گوشی تماس پیدا می‌کنند)، قرار دهید.

میزان ضخامت کاغذهای تاشده به فاصله بین پین‌های باتری و کانکتورهای گوشی بستگی دارد. خودتان باید متناسب با فضای بین این دو قسمت، اندازه تکه‌های کوچک کاغذ را افزایش یا کاهش دهید تا ضخیم یا نازک شوند.

اگر باز هم علت خاموش شدن گوشی برطرف نشد، احتمالاً مشکل از قاب پشتی خود گوشی است و باید برای برطرف کردن آن تکه‌های کاغذ را در فاصله بین پشت باتری و قاب قرار دهید، چنانچه فاصله بین این دو قسمت را با تکه‌های کاغذ به حداقل فاصله ممکن برسانید، احتمالاً مشکل برطرف می‌شود.

معیوب بودن خود باتری

در برخی از مواقع ممکن است خود باتری آسیب‌دیده باشد و نتواند جریان لازم را برای روشن نگه‌داشتن گوشی به آن برساند. در این صورت گوشی به‌صورت ناگهانی خاموش می‌شود و در بیشتر موارد علت خاموشی ناگهانی گوشی همین موضوع است. خوشبختانه شما می‌توانید تنها با وارد کردن یک کد ساده در اکثر گوشی‌های اندرویدی از وضعیت سلامت باتری آن‌ها مطمئن شوید.

شما برای وارد کردن تنها کافی است شماره‌گیر گوشی را باز و کد *#*#۴۶۳۶#*#* را وارد کنید. پس از وارد کردن این کد، منوی تست و آزمایش گوشی به‌صورت خودکار باز می‌شود. پس از باز شدن این منو وارد قسمت Battery information شوید. در این قسمت چنانچه مقابل عبارت Battery Health کلمه Good را می‌بینید، باتری کاملاً سالم است و هیچ مشکلی ندارد.

چنانچه این کد روی گوشی‌تان جواب نداد و یا گزینه Battery information در منوی تست گوشی‌تان وجود نداشت، می‌توانید برای مشاهده وضعیت باتری اپلیکیشن AccuBattery را نصب کنید (برای بررسی وضعیت باتری گوشی‌های آیفون هم می‌توانید از اپلیکیشن Battery master استفاده کنید که جایگزین مناسبی محسوب می شود).

استفاده از این اپلیکیشن می‌تواند به افزایش طول عمر گوشی هم کمک کند؛ البته در مورد این موضوع چندان مطمئن نیستیم! برای اطلاع از وضعیت باتری در گوشی‌های آیفون روش دیگری هم وجود دارد. شما می‌توانید پس از مراجعه به تنظیمات گوشی و ورود به بخش Battery گزینه Battery Health را انتخاب کنید.

افزایش حرارت گوشی

افزایش حرارت گوشی هم می‌تواند علت خاموش شدن گوشی و روشن نشدن آن باشد، زمانی که دمای گوشی بیش از حد افزایش پیدا می‌کند و به میزانی می‌رسد که احتمال آسیب دیدن گوشی وجود دارد، گوشی به‌صورت ناگهانی و خودکار خاموش می‌شود تا دمای کاهش یابد.

حتی ممکن است زمانی که از گوشی استفاده نکرده باشید و آن را در مکانی گرم گذاشته باشید، نیز این اتفاق رخ دهد. برای کاهش دمای گوشی می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید که شامل خودداری از اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سنگین به‌صورت طولانی‌مدت روی گوشی، استفاده از اپلیکیشن‌های طراحی‌شده برای کاهش دمای گوشی، استفاده از شارژر، کابل شارژ و باتری استاندارد برای جلوگیری از افزایش دمای گوشی در حین شارژ شدن و بستن اپلیکیشن‌های در حال اجرا در پس‌زمینه گوشی می‌شود.

استفاده از اپلیکیشن‌های آنتی‌ویروس برای از بین بردن ویروس‌ها و بدافزارها را نیز برای جلوگیری از این مشکل توصیه می‌کنیم (وجود ویروس و بدافزار در گوشی می‌توانند باعث افزایش دمای آن شوند).

کاهش رزولوشن نمایشگر گوشی می‌تواند باعث کاهش مصرف باتری و درنتیجه کاهش دمای گوشی شود. البته این قابلیت تنها در برخی از گوشی‌ها وجود دارد. در ضمن غیرفعال کردن برخی از ویژگی‌های غیرضروری در برخی از زمان‌ها مثل غیرفعال کردن بلوتوث، ویبره، وای فای، GPS، NFC و همچنین کاهش روشنایی نیز می‌تواندبه کاهش دمای گوشی کمک کند.

جالب است بدانید در صورتی‌که حافظه داخلی گوشی کاملاً پر شده باشد، می‌توانید با خالی کردن بخشی از آن دمای گوشی را کاهش دهید. درصورتی‌که گوشی دارای قاب فلزی ضخیمی باشد، با برداشتن آن می‌توانید کمک بزرگی به کاهش دمای گوشی کنید. در ضمن وجود قاب فلزی ضخیم روی گوشی می‌تواند منجر به ایجاد فشار روی باتری و شل شدن آن نیز شود.

گیرکردن دکمه پاور گوشی

یک علت خاموش شدن گوشی و روشن نشدن می تواند به خاطر دکمه Power باشد. درصورتی‌که دکمه پاور گیر کرده باشد و یا خراب شده باشد، ممکن است گوشی شما به‌صورت خودکار خاموش شود و دیگر نتوانید آن را روشن کنید یا روشن نگه دارید. برای اطمینان از سالم بودن دکمه فیزیکی پاور، تنها کافی‌ است آن را چند مرتبه بزنید. چنانچه این دکمه کاملاً نرم است و به‌راحتی تو می‌رود و بیرون می‌آید، این دکمه مشکلی ندارد.

 علت نرم افزاری خاموش شدن گوشی

درصورتی‌که گوشی‌تان را آپدیت کرده باشید و گوشی به دلایلی به‌درستی آپدیت نشده باشد (مثلاً گوشی در حین آپدیت خاموش شده باشد یا فایل‌های خرابی را دریافت کرده باشد یا نسخه‌های آزمایشی و غیررسمی به‌روزرسانی‌ها را دریافت کرده باشد)، ممکن است گوشی به دلیل وجود مشکلات نرم‌افزاری خاموش شود.

دلایل نرم‌افزاری خاموش شدن ناگهانی گوشی می‌ تواند موارد دیگری نیز باشد. در ادامه چند مورد از مشکلات نرم‌افزاری احتمالی در رابطه با خاموش شدن گوشی را بیان و راه‌حل‌های مؤثر برای رفع آن‌ها را نیز ارائه می‌کنیم.

 اپلیکیشن‌های دردسرساز

گاهی اوقات تنها دلیل خاموش شدن نگاهی گوشی اپلیکیشن‌های مخرب و بدافزارها هستند و می‌توانید با شناسایی و حذف چنین اپلیکیشن‌هایی به‌راحتی مشکل را برطرف کنید. برای اینکه مطمئن شوید اپلیکیشن‌ها دلیل خاموش شدن ناگهانی گوشی هستند یا خیر و اطمینان پیدا کنید نرم‌افزار گوشی مشکل دارد، نه سخت‌افزار آن، باید آن را در حالت Safe Mode راه‌اندازی کنید.

این حالت دقیقا مشابه حالت Safe Mode ویندوز است و در این حالت سیستم‌عامل گوشی تنها با اپلیکیشن‌هایی که از قبل روی گوشی وجود داشته است (bloatwares)، راه‌اندازی می‌شود و اپلیکیشن‌های مختلفی که روی گوشی نصب کرده‌اید، در حالت Safe mode یا حالت ایمن اجرا نمی‌شوند؛ بنابراین اگر پس از راه‌اندازی گوشی در حالت Safe mode، گوشی خاموش نشد و بدون هیچ مشکلی روشن ماند؛ قطعاً یکی از اپلیکیشن‌های معیوب و یا یکی از اپلیکیشن‌های مخرب مسبب این مشکل است و باید آن را پاک‌کنید تا مشکل کاملاً برطرف شود.

روش راه‌اندازی گوشی‌های اندرویدی برندهای مختلف در حالت Safe mode متفاوت است؛ اما در اکثر گوشی‌ها برای راه‌اندازی سیستم‌عامل در این حالت، ابتدا باید پاور را بزنید و نگه دارید تا منوی پاور ظاهر شود. سپس دکمه نرم‌افزاری Power off یا خاموش را باید تا زمانی که عبارت boot in Safe Mode نمایش داده شود، نگه دارید.

پس از نمایش این عبارت از شما خواسته می‌شود ورود گوشی به حالت Safe Mode را تأیید کنید. پس از تأیید شما گوشی به‌صورت خودکار ریست و وارد حالت Safe Mode می‌شود.

البته درصورتی‌که گوشی اصلاً ریست نمی‌شود، می‌توانید دکمه کم کردن صدا را آن‌قدر نگه دارید، تا وارد حالت Safe Mode شود. اگر این روش هم جواب نداد، می‌توانید با جستجوی ساده‌ای در اینترنت، روش راه‌اندازی گوشی خود در حالت Safe Mode را به‌راحتی پیدا کنید.

پس از ورود گوشی به این حالت مدتی منتظر بمانید کنید تا ببینید گوشی خاموش می‌شود یا خیر در صورت. خاموش نشدن گوشی، بدون اینکه از این حالت خارج شوید وارد بخش App در تنظیمات گوشی خود شوید و پس از ورود به بخش App Management یا بخش‌های مشابه، تمام اپلیکیشن‌های جدیدی را که مشکل خاموش شدن ناگهانی گوشی پس از نصب آن‌ها به وجود آمده است، پاک‌کنید.

پس از پاک کردن تمام اپلیکیشن‌های موردنظر گوشی را ریست کنید و  منتظر بمانید تا سیستم‌عامل در حالت عادی راه‌اندازی شود و ببینید آیا مشکل هنوز وجود دارد یا خیر

برای راه‌اندازی گوشی‌های آیفون در حالت Safe Mode، ابتدا گوشی را خاموش کنید و دکمه پاور را تا زمانی که گوشی روشن شود، نگه دارید. سپس دکمه کم کردن صدا را نگه دارید تا لوگوی اپل نمایش داده شود. زمانی که گوشی‌تان در این حالت راه‌اندازی می‌شود، گزینه Safe mode را مشاهده می‌کنید که برای انتخاب‌ها باید از دکمه‌های کم‌وزیاد کردن صدا استفاده کنیم.

 بدافزارها و ویروس‌ها

اگر پس از حذف اپلیکیشن‌ها مشکل همچنان به قوت خود باقی بود، احتمالاً ویروس یا بدافزاری باعث ایجاد مشکل شده است و می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های آنتی‌ویروس بخش‌های مختلف سیستم‌عامل گوشی را به‌صورت کامل اسکن کنید. چنانچه ویروس یا بدافزاری در گوشی‌تان وجود داشته باشد، معمولاً با اسکن شدن سیستم‌عامل با استفاده از این نرم افزارها حذف می‌شود.

نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس زیادی برای اندروید و iOS وجود دارد؛ اما اپلیکیشن Avast Free Antivirus برای هر دو سیستم‌عامل اندروید  مناسب است.

دانلود Avast Free Antivirus برای اندروید

دانلود Avast Free Antivirus برای iOS

ریست فکتوری

ریست فکتوری کردن گوشی فرایند زمان‌بری محسوب می‌شود؛ اما بسیاری از مشکلات نرم‌افزاری را می‌تواند برطرف کند؛ چنانچه مطمئن هستید مشکل گوشی‌تان سخت‌افزاری نیست، به احتمال زیاد با ریست فکتوری کردن گوشی، مشکل خاموش شدن ناگهانی آن برطرف می‌شود؛ البته توصیه می‌کنیم قبل از ریست فکتوری کردن، تمام اپلیکیشن‌هایی را که خودتان نصب کردید، پاک و گوشی را با نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس اسکن کنید.

هشدار: ریست فکتوری کردن باعث می‌شود تمام مخاطبین، پیام‌ها، فایل‌های چندرسانه‌ای و هر نوع اطلاعات دیگر موجود روی حافظه گوشی پاک شوند؛ بنابراین قبل از انجام ریست فکتوری از تمام اطلاعات مهم خود گوشی در حافظه ابری بکاپ بگیرید یا آن‌ها را در حافظه دیگری ذخیره کنید.

برای بکاپ گرفتن از اطلاعات گوشی‌های اندرویدی هم می‌توانید از سرویس ابری گوگل درایو استفاده کنید. برای بکاپ گرفتن از اطلاعات گوشی خود در این سرویس ابری تنها کافی است در بخش System گزینه Backup Google Drive را انتخاب و در پایان گزینه Back up Automically را انتخاب کنید تا همان لحظه از اطلاعات شما بکاپ گرفته شود؛ البته این گزینه در حالت پیش‌فرض فعال است و نیازی به فعال کردن آن نیست پس از ریست فکتوری کردن گوشی می‌توانید با استفاده از گزینه restore در تنظیمات گوشی به‌راحتی اطلاعات خود را بازیابی کنید.

برای انجام ریست فکتوری پس از مراجعه به تنظیمات گوشی گزینه Backup and reset را انتخاب کنید. پس از ورود به این قسمت گزینه Factory reset phone را انتخاب کنید. سپس پیامی نمایش داده می‌شود که با تأیید آن فرایند ریست فکتوری آغاز می‌شود.

انجام فرایند ریست فکتوری بسته به‌سرعت گوشی بین ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. در طول فرآیند ریست فکتوری گوشی به‌هیچ‌وجه نباید خاموش شود و درصورتی‌که این اتفاق بیفتد ممکن است گوشی بلااستفاده و به‌اصطلاح بریک شود.

بعد از انجام فرایند ریست فکتوری دوباره باید وارد حساب کاربری خود شوید و برخی از تنظیمات دیگر را نیز انجام داد. پس از انجام ریست فکتوری درصورتی‌که مشکل نرم‌افزاری بوده باشد، مشکل برطرف می‌شود.

اگر پس از انجام تمام این موارد باز هم مشکل خاموش شدن ناگهانی گوشی وجود داشت، احتمالاً مشکل قطعاتی مثل برد اصلی گوشی پاور آن یا قطعات مختلف آن خراب شده‌ است و برای رفع مشکل به مراکز خدمات پس از فروش گوشی خود مراجعه کنید.

درصورتی‌که گوشی شما دارای گارانتی باشد، معمولاً به مدت ۱٫۵ تا ۲ سال درصورتی‌که گوشی آسیب فیزیکی ندیده باشد و یا مشکلات به وجود آمده برای گوشی مشمول گارانتی باشد، گوشی‌تان بدون دریافت هیچ هزینه‌ای تعمیر می‌شود.

درضمن پس از پایان گارانتی گوشی، می‌توانید تا پایان مدت‌زمان تعیین‌شده برای خدمات پس از فروش،با مراجعه به مراکز تعمیر مورد تأیید شرکت‌های معتبر گارانتی‌کننده گوشی یا نمایندگی رسمی برند گوشی، گوشی خود را با پرداخت هزینه تعمیر می‌شوند.

برای ریست فکتوری کردن گوشی‌های آیفون پس از ورود به تنظیمات آن‌ها ابتدا وارد بخش General و سپس وارد بخش Reset شوید و در پایان با انتخاب گزینه Erase All Content and Settings گوشی را ریست فکتوری کنید.

برای بکاپ گرفتن از اطلاعات خود در گوشی‌های آیفون می‌توانید از سرویس ابری iCloud یا iTunes استفاده کنید. درصورتی‌که قبلاً قابلیت backup را فعال کرده باشید، به‌صورت خودکار از فایل‌ها بکاپ گرفته می‌شود.

برای اطمینان از این موضوع پس از ورود به تنظیمات گوشی ابتدا وارد بخش iCloud شوید و سپس گزینه Backup را انتخاب و در آن بخش تاریخ درج‌شده در زیر Backup Now را مشاهده کنید تا ببینید آخرین بکاپ گرفته‌شده مربوط به چه تاریخی است،

اگر تاریخ مذکور، تاریخ همان روز بود دیگر نیازی به بکاپ گرفتن نیست و آخرین بکاپ در همان روز صورت خودکار تهیه شده است. در غیر این صورت می‌توانید تنها با لمس گزینه Backup Now، از تمام فایل‌های گوشی‌تان بکاپ بگیرید. برای بکاپ گرفتن از اطلاعات با استفاده از آیتیونز هم تنها کافی است گوشی را با کابل شارژ به کامپیوتر مک متصل و روی آیکون iPhone کلیک کنید.

پس از ریست فکتوری کردن گوشی برای بازیابی اطلاعات باید دوباره به بخش iCloud در تنظیمات گوشی مراجعه و پس از انتخاب آخرین بکاپ گرفته شده گزینه Restore را انتخاب کنید.

 روشن نشدن گوشی بعد از بروزرسانی

همانطور که گفتیم گاهی اوقات گوشی پس از به‌روزرسانی روشن نمی‌شود؛ البته این مشکل  به‌ندرت به وجود می‌آید و درصورتی‌که فایل یا فایل‌های آپدیت استفاده شده برای به‌روزرسانی نرم‌افزاری گوشی، نسخه رسمی و پایدار (Stable) باشد و یا در حین فرایند آپدیت شدن گوشی خاموش یا ریست نشود، هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید.

درضمن باید از بروزرسانی سیستم عامل گوشی خود با نسخه‌های بتای تایید‌نشده غیر رسمی (نسخه‌های آزمایشی) که معمولا در فروم‌های و منابع تاییدنشده، منتشر می‌شوند، جدا خودداری کنید؛ زیرا این نسخه‌ها، آزمایشی هستند و استفاده از آن‌ها می‌تواند مشکلات زیادی برای گوشی ایجاد کند و حتی آن را بریک کند!

نسخه‌های منتشرشده در بخش‌هایی مثل About phone یا Software update یا Android Security Apdate جزو نسخه‌های پایدار به‌روزرسانی گوشی‌های اندرویدی هستند (نسخه های رسمی آپدیت iOS یا آپدیت‌های امنیتی این سیستم‌عامل را نیز تنها باید از بخش Software که در بخش General تنظیمات گوشی‌های آیفون قرار دارد، دریافت کنید) در صورت بروز رسانی گوشی با این گوشی‌ها اصلاً نباید نگران نباشید.

متأسفانه با روشن نشدن گوشی بعد از بروزرسانی ، معمولاً بریک و غیرقابل استفاده می‌شود؛ اما می‌توانید با امتحان زیر راه‌حل‌های زیر شانس‌تان را برای نجات گوشی امتحان  امتحان کنید.

پاک کردن حافظه کش گوشی

یک علت خاموش شدن گوشی هم می توانددحافظه کش یا حافظه پنهان گوشی باشد. حافظه Cache حافظه‌ای است که برخی از اطلاعاتی را که گوشی همیشه به آن‌ها نیاز دارد (مانند اطلاعاتی که با هر بار اجرای یک اپلیکیشن به آن نیاز دارد) یا اطلاعاتی که باید به‌صورت موقت استفاده شود، در خود جای می‌دهد و در هنگام به‌روزرسانی نیز اطلاعات لازم در این حافظه ثبت می‌شود. برای پاک کردن حافظه کش گوشی‌های اندرویدی دکمه پاور و دکمه کم کردن صدا را هم‌زمان با هم بزنید.

پس از مشاهده آیکون اندروید، دکمه پاور را رها کنید؛ اما دکمه کم کردن صدا را تا زمان مشاهده صفحه System Recovery همچنان نگه دارید. پس از نمایش این صفحه با دکمه کم کردن صدا گزینه Wipe Cache Partition را انتخاب کنید تا حافظه کش پاک شود. پس از پاک شدن حافظه کش، گوشی به‌صورت خودکار ریست می‌شود و فایل‌های کش جدیدی در حافظه ایجاد می‌شود و ممکن است مشکل گوشی به این شکل برطرف شود. این روش تنها می‌تواند مشکل گوشی‌های اندرویدی را برطرف کند و انجام آن در گوشی‌های آیفون امکان‌ پذیر نیست.

ریست فکتوری کردن گوشی به شکل سخت‌افزاری

مسلماً وقتی‌که گوشی روشن نشود، امکان ریست فکتوری کردن گوشی از طریق سیستم‌عامل وجود ندارد؛ بنابراین باید به شیوه دیگری گوشی را ریست فکتوری کنید

برای ریست فکتوری کردن گوشی‌های اندرویدی زمانی که روشن نمی‌شوند، ابتدا با روشی که در بخش قبلی توضیح دادیم وارد صفحه Recovery Mode شدید و با استفاده از گزینه Reset Factory گوشی را ریست فکتوری کنید.

زمانی که گوشی آیفون روشن نمی‌‌شود، درصورتی‌که گوشی آیفون ۶ یا قدیمی‌تر دارید، دکمه پاور و دکمه هوم را برای ۲۰ ثانیه نگه دارید تا لوگوی اپل ظاهر شود. برای انجام این کار در گوشی آیفون ۷ دکمه پاور و دکمه کم کردن صدا را نگه دارید.

برای ریست فکتوری کردن گوشی آیفون ۸ و گوشی‌های بعد از آن به صورت سخت‌افزاری هم باید دکمه زیاد کردن صدا را نگه دارید و رها کنید و سپس دکمه کم کردن صدا را نیز نگه دارید و رها کنید و سپس دکمه پاور گوشی را تا زمانی که لوگوی اپل ظاهر می‌شود، نگه دارید.

خاموش شدن و روشن نشدن گوشی

درصورتی‌که گوشی خاموش می‌شود و دیگر روشن نمی‌شود. قبل از مراجعه به تعمیرکار یا تصمیم برای خرید گوشی جدید، راه‌حل‌های زیر را امتحان کنید.

بررسی وضعیت باتری و تعویض آن در صورت لزوم

به‌عنوان اولین کار باید از سلامت باتری مطمئن شوید. درصورتی‌که باتری متورم شده یا ضربه خورده است، باید حتماً آن را تعویض کنید.

اگر پس از متصل کردن گوشی به شارژر، گوشی روشن نمی‌شود و مطمئن هستید باتری سالم است، درصورتی‌که باتری گوشی شما غیرقابل تعویض است، آن را در آورید و دوباره در گوشی قرار دهید (قبل از قرار دادن مجدد باتری در گوشی دکمه پاور را بزنید تا تمام جریان موجود در مدار گوشی مصرف شود).

بررسی شارژر و کابل شارژ و  تعویض آن‌ها در صورت لزوم

یک علت خاموش شدن گوشی هم می تواند به شارژ مربوط شود. درصورتی‌که باز هم مشکل برطرف نشد، مطمئناً مشکل از شارژر یا کابل شارژر است. توصیه می‌کنیم برای شارژ گوشی حتما از شارژرهای اصلی استاندارد با برندهای معتبری مثل انکر استفاده کنید و از استفاده از شارژرهای تقلبی و بی‌کیفیت که با برندهای گوشی‌ها مثل ال‌جی، سامسونگ، هواوی و شیائومی عرضه می‌شوند.

البته شارژرهایی که در جعبه گوشی‌های این برندها قرار دارد و همراه با آن‌ها عرضه می‌شوند، اصل و کاملاً باکیفیت هستند و توصیه می‌کنیم حتماً گوشی‌تان را تا جای ممکن با شارژری که همراه با آن عرضه شده است، شارژ کنید.

کابل شارژ هم باید استاندارد، سالم و متعلق به برند معتبری باشد و پاره یا رشته‌رشته نباشد. در ضمن قسمت کانکتور شارژر نیز باید کاملاً سالم باشد و لق یا شکسته نباشد. اگر گوشی روشن نمی‌شود، توصیه می‌کنیم منتظر بمانید گوشی در حدود نیم ساعت شارژ شود. سپس ببینید گوشی‌تان روشن می‌شود یا نه.

بررسی سوکت شارژ گوشی و تعویض آن در صورت لزوم

درصورتی‌که باز هم گوشی روشن نشد، از سلامت سوکت شارژ مطمئن شوید. سوکت شارژ باید کاملاً محکم باشد و لق یا شکسته نباشد و گردوغبار یا ذرات کثیفی نیز اطراف آن نباشد. درصورتی‌که اطراف سوکت کثیف است، با احتیاط و با وسیله‌ای مثل گوش پاک‌کن یا خلال‌دندان به‌آرامی تمیز کنید و درصورتی‌که لق یا شکسته شده است، برای تعویض آن به تعمیرکار مراجعه کنید.

اگر مطمئن شدید سوکت شارژ گوشی هم کاملاً سالم است احتمالا برد اصلی آن جریان کشی شدیدی دارد و باید تعویض شود.

تعویض برد گوشی درصورت جریان‌کشی شدید برد

درصورتی‌که گوشی در هنگام متصل بودن به شارژر به‌صورت مکرر روشن و بلافاصله خاموش می‌شود یا پس از گذشت مدت‌زمان طولانی از متصل بودن آن به شارژر، روشن می‌شود؛ اما بلافاصله یا پس از گذشت مدت بسیار کوتاهی خاموش می‌شود یا شارژ بسیار سریع تمام می‌شود، گوشی جریان کشی شدیدی دارد و باید برد اصلی آن تعویض شود.

نتیجه‌گیری

خاموش شدن ناگهانی گوشی، یا خاموش شدن آن و روشن نشدن گوشی یا خاموش شدن گوشی پس از به‌روزرسانی مشکل نسبتاً متداولی محسوب می‌شود. درصورتی‌که چنین اتفاقی افتاد، توصیه می‌کنیم اصلاً نترسید و قبل از مراجعه به تعمیرگاه تمام روش‌های مذکور را امتحان کنید همچنین برای جلوگیری از این مشکل حتماً موارد زیر را هم حتما رعایت کنید:

  • بررسی سلامت باتری وی با روش‌های مذکور در مقاله به‌صورت دوره‌ای و در فواصل زمانی کوتاه‌مدت
  • نگهداری صحیح از باتری گوشی و جلوگیری از تخلیه شارژ آن یا شارژ بیش‌ازحد آن (توصیه می‌کنیم درصد شارژ گوشی کمتر از ۲۰ درصد و بیشتر از ۸۰ درصد نشود)
  • جلوگیری از وارد شدن ضربه شدید به گوشی
  • خودداری از نصب اپلیکیشن‌های غیرمطمئن که احتمال مخرب یا مخرب بودن آن‌ها وجود دارد
  • استفاده از شارژر و کابل شارژ باکیفیت و استاندارد و جلوگیری از آسیب دیدن شارژر و کابل شارژ خود گوشی که همراه با آن عرضه می‌شود
  • استفاده از نسخه‌های کاملا پایدار و رسمی تاییدشده برای  بروزرسانی اندروید و iOS
  • خودداری از دریافت و نصب اپلیکیشن‌ها از منابع غیرقابل‌اعتماد
  • نصب اپلیکیشن آنتی‌ویروس کارآمد و اسکن کردن گوشی به‌صورت دوره‌ای و در فواصل زمانی کوتاه

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۴۰۰/۰۶/۰۳
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!