تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

واکنش‌ها به اخبار بازگشت برندهای خارجی ادامه دارد

هشتگ لوازم خانگی در فضای مجازی داغ شد

اخبار تصلا
بعد از اینکه طرح ملی لوازم خانگی با انتقاداتی از جمله خلا هماهنگی با بخش‌های تاثیرگذار این صنعت و فراهم نبودن بستر لازم برای اهداف ترسیم‌شده مواجه شد، اخباری در خصوص بازگشت برندهای معتبر کره‌ای از زبان برخی جریانات شنیده شد که بلافاصله مقام ارشد این کشور و همچنین رئیس اتاق ایران و کره این اخبار را کذب خواندند.

تصلا- بعد از اینکه طرح ملی لوازم خانگی با انتقاداتی از جمله خلا هماهنگی با بخش‌های تاثیرگذار این صنعت و فراهم نبودن بستر لازم برای اهداف ترسیم‌شده مواجه شد، اخباری در خصوص بازگشت برندهای معتبر کره‌ای از زبان برخی جریانات شنیده شد که بلافاصله مقام ارشد این کشور و همچنین رئیس اتاق ایران و کره این اخبار را کذب خواندند.

بازی‌های رسانه‌ای جریان انحصار اما کماکان ادامه دارد و واکنش‌ها به این اخبار در فضای مجازی داغ است. در شبکه اجتماعی توئیتر هم منتقدان با هشتگ نه به انحصار لوازم خانگی و مدافعان با هشتگ هوادار ساخت ایرانیم، مواردی را مطرح کرده‌اند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

بررسی اظهارات مقامات صنفی

اظهارات اخیر حسین حسینی شاهرودی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی لوازم خانگی، در برنامه تهران ۲۰ با موضوع «واردات لوازم خانگی کره‌ای و ضربه به تولید داخل» واکنش‌هایی را به دنبال داشته است. حسینی با اشاره به اینکه ال جی و سامسونگ در داخل مونتاژ می‌کردند، گفت: «اگر می‌ساختند؛ چرا رفتند؟ باید تکنولوژی و ماشین‌آلات آنها در اینجا باشد که نیست. اگر دو قطعه که جزو قطعات اساسی هم نیستند مقل پلاستیک یا ورق فلزی را به خاطر اینکه اینجا ارزان‌تر تمام می‌شود، تهیه می‌کردند، نمی‌توانیم بگوییم عمق ساخت داخل است. در حالی که این برندها جنسشان را در دنیا با نیم یا یک درصد سود می‌فروختند، در ایران ۳۰ تا ۴۰ درصد سود می‌بردند.»

او همچنین با اشاره به برخی برندهای داخلی که عمق ساخت داخل را بالا برده و مونتاژکار نیستند، اظهار کرد که «برند دوو مونتاژکار نیست؛ تکنولوژی را آورده و با این برند تولید می‌کند.»

سخنان دبیر انجمن صنفی کارفرمایی لوازم خانگی در این برنامه تلویزیونی باعث شد تا برخی گفته‌های مدیر کل پیشین صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت را یادآوری کنند. میری دو سال قبل طی سخنانی گفته بود: «شرکت دوو در کره با ال‌جی و سامسونگ قابل مقایسه نیست. تولیدات لوازم خانگی دوو در حد صفر است. این برند، اعتبار ال‌ جی و سامسونگ را ندارد و در تامین قطعات آن از منابع مختلف استفاده می‌شود. نحوه عمل به تعهدات شرکت دوو مانند ال‌ جی و سامسونگ نبوده است و این نشان از ضعف جدی این برند دارد. اینکه برند دوو در تبلیغات خود اسم کره را آورده است غیر منطقی بوده و باید این نام را بردارند. قاعدتا برند‌های ایرانی محصولات با کیفیتی دارند و برای اعتبار بخشی به نام کره جنوبی نیازی ندارند.»

همچنین، حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انحمن صنفی کارفرمایی لوازم خانگی، اظهاراتی را درباره بازگشت برندهای کره‌ای مطرح کرده، مبنی بر اینکه «اگر ال جی و سامسونگ نیایند تا ۵ سال آینده قطب تولید لوازم خانگی می‌شویم!» که این گفته هم موجی از عکس‌العمل‌ها را برانگیخت.

انتقاد به عملکرد رسانه ملی!

احسان فدایی، یکی از فعالان صنعت لوازم خانگی، در واکنش به اظهارات و اخبار مطرح‌شده طی روزهای گذشته، با لحن تندی در توئیتر نوشت: «آقای مثلا نماینده صنف که از تریبون عمومی تبلیغ برندتون رو می‌کنی، این قبری که سرش گریه می‌کنی، هیچی توش نیست! لوازم خانگی دوو بیست سال قبل در کره ورشکسته شد و به الکترولوکس واگذار شده. با یه سرچ ساده هم می‌تونی اینو بفهمی.»

فدایی در توئیت دیگری به عملکرد رسانه ملی انتقاده کرده و در این باره نوشته است: «خیلی تلاش کردم مثبت فکر کنم، اما از میان هزار فعال صنفی، هر شبکه‌ای رو می‌زنی تریبون را فقط در اختیار نمایندگان انجمنی می‌بینی که به یک شرکت ختم می‌شوند، چیزی جر انحصار برای این جریان تعریف می‌کنید؟»

شخصی در پاسخ به این توئیت نوشت: «یکی از اهرم‌های فشارشون فعلا شده اشتغالزایی. یه جورایی شبیه صنعت خودروسازی شدند با مقداری تفاوت.»

سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی، نیز به این اخبار واکنش نشان داده و در توئیتر خود نوشت: «تولیدکننده‌ای که شکوفایی خودش را در ممنوعیت واردات، اجبار به مصرف‌کننده و ایجاد انحصار بازار برای صنعت خودش می‌بیند، بی‌تردید تولیدکننده نیست، رانتخوار است. شکوفایی و مزیت رقابتی در رقابت با رقبای بین‌المللی شکل می‌گیرد، نه انحصارهای دستوری!»

شخصی به این توئیت پاسخ داده و نوشته است: «من مسئول بودم خودم دعوتشون می‌کردم؛ چایی شکلات می‌دادم می‌گفتم اتفاقا واردات آزاد بشه شماها قوی‌تر می‌شید و باعث می‌شه با برند خارجی رقابت کنید برای خودتون و پیشرفتتون آزادش می‌کنیم.» فرد دیگری هم نوشته است: «رقیب قوی آدم رو قوی می‌کنه»

مدافعان چه می‌گویند؟

با اینحال عده‌ای هم با هشتگ هوادار ساخت ایرانیم، مواردی را مطرح کرده اند که خوب است به آنها هم اشاره شود.

یاسر جبرائیلی، فعال حوزه سیاست، در این باره نوشت: «پس از خروج آمریکا از برجام و متعاقب آن خروج شرکت‌های کره‌ای از بازار ایران، صنعت لوازم خانگی کشور جان گرفته و با کم و کیف بی‌سابقه‌ای در حال رشد است. گشودن مجدد پای لوازم خانگی کره به بازار ایران در ازای پول‌های بلوکه شده، هم اتلاف منابع ارزی ماست و هم خیانت به افسران جنگ اقتصادی.»

اما فردی در جواب توئیت فوق، گفته است: «حرفتون کاملا غلطه؛ رشد هیچ‌وقت در فضای غیر رقابتی شکل نمی‌گیره. محصول فضای غیر رقابتی و گلخانه‌ای تولیدات گران و مزخرفی مثل تولیدات ایران خودرو و سایپا هست و رانتخوارانی که از این فضای غیر رقابتی برای پر کردن جیبشون استفاده می‌برند.»

شخص دیگری نوشت: «آقای جبرائیلی واردات اگر بدون یارانه باشه و قطعات باشه تا در داخل مونتاژ کنیم؛ خوبه! از طرفی باید هزینه برای تحقیق و توسعه تولید داخل بذاریم. گرچه در حال حاضر قصد کره پس گرفتن بازار ایران و فروش محصولات خودشه… اما معتقدم ما می‌تونیم از طمع کره‌ای‌ها به نفع خودمون استفاده کنیم.»

در ادامه روایت دیگر موافقان با هشتگ هوادار ساخت ایرانیم، می‌آید:

«آمریکا به کره جنوبی مجوز داده تا به جای پول نفت، کالاهای شرکت ال جی و سامسونگ رو به ایران بفروشه! در بدترین شرایط رفتن و حالا که تولید داخلی داره جون می‌گیره می‌خوان برگردن؟!»

«بازگشت دوباره ال جی و سامسونگ به کشور یعنی مرگ صنعت تازه خودکفا شده‌ی لوازم خانگی. تو نبودشون خیلی پیشرفت کردیم، خیلی از چیزایی که نمی‌تونستیم بسازیم رو هم ساختیم! تیشه به ریشه تولیدکننده داخلی نزنیم!»

«چند سال قبل مامانم ماشین لباسشویی ایرانی خرید، من تو آلمان مارک اروپایی. مامانم هنوز داره استفاده می‌کنه ماشین لباسشویی من ۳ ماه قبل خراب شد یکی دیگه خریدم. وقتی ایران با وجود تحریم‌ها می‌تونه رقیب لوازم خانگی نوع خارجی باشه، پس احتیاج به واردات مافیایی نداره.»

«از موضوع پرداخت بدهی‌های کره جنوبی از طریق واردات لوازم خانگی کره‌ای ساده نگذرید! از بعد سیاسی ماجرا که همراهی تمام قد با تحریم ایران بود هم اگر بگذریم، از ضربه‌ای که به جریان تولید بومی لوازم خانگی (که تازه در مسیر رشد قرار گرفته) وارد می‌کند، نباید گذشت..»

«بعضی شرکت‌های خارجی لوازم خانگی در اوج تحریم‌ها از ایران رفتند اما الان قراره به واسطه مافیای واردات و دست‌های پشت پرده دوباره به کشور برگردند که برگشت این شرکت‌ها مطمئنا ضربه‌ای به تولید داخلی خواهد بود که باعث بیکاری هزاران کارگر و افراد متخصص خواهد شد.»

رقابت آزاد و رفع انحصار؛ خواسته منتقدان

با اینحال، توئیت‌های فوق خشم خیلی از کاربران را به دنبال داشته و آنها با لحن طنز یا به شکل تند و تیز، مطالبی را توئیت کرده‌اند.

«ما چیزی به نام لوازم خانگی تولید داخل نداریم، ما خط تولید لوازم خانگی چینی بی‌کیفیت در داخل داریم. هر وقت تونستی برد، کمپرسور، موتور و سنسور تولید کنید بعد بیاید افاضات کنید.»

«اگر تولید داخل خوبه که پس اشکالی نداره خارجی هم بیاد رقابت می‌کنن مردم اونی که بهتره رو می‌خرن!»

«این الگو رو از کدام اقتصاد موفق در کدام نقطه از جهان استخراج کردی؟! انحصار=فساد، رقابت آزاد=رشد»

«دو سال پیش یه یخچال ایرانی خریدیم، تا حالا ۳ بار تعمیرکار آمده، ۵-۶ قطعه‌اش رو هم عوض کردند. از گارانتی‌ش هم موفق نشدیم استفاده کنیم.»

«ترکیه هیچ وقت واردات لوازم خانگی را ممنوع نکرد اما به بزرگترین تولیدکننده لوازم خانگی اروپا و قطب لوازم خانگی جهان بدل شد.»

«قطب صادرات واکسن، خودرو و لوازم خانگی ۱۰۰ هزار تن یونجه وارد کرد!»

«به محض ترک کشور توسط ال جی و سامسونگ، قیمت لوازم خانگی ایرانی چند برابر شده. پیدا کنید مافیای پرتقال‌فروش رو.»

«همینطور که جلوی واردات خودرو رو گرفتید و بعد از ۴۰ سال قطب تولید پراید ۱۰۰ میلیون تومانی شدید.»

«اسم محصولات چینی رو فارسی می‌ذارن و می‌گن خودمون تولید می‌کنیم، کی به کیه؟ نهایتا خودشون قطعات چینی رو سر هم می‌کنند.»

«همونجوری که قطب تولید خودرو شدیم، حالا قراره قطب تولید لوازم خانگی هم بشیم.»

«باز اکانت‌های سازمانی شروع کردن به هشتگ زدن که جنس ایرانی خوبه و ما باید ایرانی بخریم. هرچقدر تو ماشین پیشرفت کردیم و از کالای ایرانی حمایت کردیم و نتیجه گرفتیم تو لوازم خانگی هم پیشرفت می‌کنیم. بذارید بازار آزاد و رقابتی ایجاد بشه.»

«به اسم حمایت از تولید داخلی و ایجاد انحصار، داشتن خودرو برای خیلی از مردم رویایی دست‌نیافتنی شده الان نوبت لوازم خانگی شده.»

«لوازم خانگی کره‌ای نیاد، چون چینی‌شو داریم میندازیم به مردم، اونم چینی درجه دهم، بعد می‌گیم تولید می‌شه، حالا همه هووووووراااا.»

«جلوگیری از واردات لوازم خانگی برای حمایت از تولید داخل. داستان آشنا اما حالا در بازار لوازم خانگی نمونه آن بازار خودرو و البته نخستین نتیجه آن پرواز دو چندان قیمت‌ها و پس از آن بالا گرفتن بازار رانت.»

«در مورد لوازم خانگی ادعا می‌شه تو این مدت عدم حضور شرکت‌های خارجی کلی رشد کردیم، از طرفی مواد اولیه نداریم و از پس نیاز داخلی هم بر نمیایم! گناه مشتری چیه که نه می‌تونید بسازید نه می‌ذارید وارد بشه؟»

«یعنی راهکارشان برای کمک به تولید داخلی گرفتن حق انتخاب از مشتری‌ست و هرجا سخن از منع واردات است، یعنی دارد دزدی اتفاق می‌افتد و پول‌های کلانی به جیب خودشان و آقازاده‌های‌شان می‌رود، چه در لوازم خانگی چه خودرو چه دارو چه ….»

«شما ۱۵۰۰ تولیدکننده لوازم خانگی دارین؟؟ ۲۰تاش رو لیست کن ببینم کیا هستند؟»

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 4.5 / 5. تعداد آرا: 2

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سوسن یحیی پور
۱۴۰۰/۰۶/۲۵
سوسن یحیی‌پور هستم؛ فارغ‌التحصیل رشته روابط بین‌الملل در مقطع کارشناسی ارشد. فعالیت خبری و مطبوعاتی خودم رو در حوزه بازرگانی و اصناف از سال 94 آغاز کردم. در حال حاضر هم در بخش تحریریه تصلا مشغول به تولید محتوا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    poya
    سپتامبر 16, 2021

    بنده مسول آزمایشگاه هایر تهران زیر مجموعه هدلینگ انتخاب اسنوا بودم برند اسنوا بوست و دوو یکی بوده و همگی ساخت این گروه و حتی دریک خط تو لید مشابه می باشد و بین ۸۰ تا ۹۶ درصد بومی هستند سبک طراحی برند های ذکرشده با دیگر برند های تجاری دیگر چون سامسونگ یکسان است مردم عزیز اگر به بهانه کیفیت به دنبال برند خارجی هستید برند اصلی زیمنس (نه تحت لیسانس ) فیلکو (نه تحت لیسانس ) و بدون شک جنرال الکتریک(اصلی) و چند عنوان دیگر که به دلیل قیمت های بالا و عدم و جود جنس کپی در بازار جهانی و در نتیجه عدم ورود به کشور برای ما ایرانیان نا آشنا است مثل بر خی از برند های ماشین لباششویی ژاپنی تهیه کنید در غیر اینصورت از محصولات داخلی استفاده کنید که در بسیاری از موارد بهتر از برند های خارجی و مطرح در کشور هستند و این واقعییت را قبول کنید به علت های بسیار هرگز جنس گرید A واقعی دستکم به میزان قابل تو جه وارد ایران نخواهد شد این را می تو انید از بعضی از سرویس کارانی که به استرالیا و کانادا مهاجرت کردند و تجربه تعمیر یک برند مشابه درایران و خارج از آن را دارند راست آزمایی کنید پیروز باشید

لینک کپی شد!