تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

تولیدکنندگان لوازم خانگی تنها تا 2 ماه دیگر قادر به تولید هستند

افزایش صوری آمار تولید لوازم خانگی

اخبار تصلا
تولیدکنندگان لوازم خانگی هشدار داده‌اند در صورتی که ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی تخصیص داده نشود، تولید در این صنعت با بحران روبه رو می‌شود و با کمبود لوازم خانگی مواجه خواهیم بود. به گفته تولیدکنندگان لوازم خانگی مواد اولیه نهایتا تا پاییز پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان لوازم خانگی است. تصلا– براساس آمارهای منتشر شده از […]

تولیدکنندگان لوازم خانگی هشدار داده‌اند در صورتی که ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی تخصیص داده نشود، تولید در این صنعت با بحران روبه رو می‌شود و با کمبود لوازم خانگی مواجه خواهیم بود. به گفته تولیدکنندگان لوازم خانگی مواد اولیه نهایتا تا پاییز پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان لوازم خانگی است.

تصلا– براساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صمت، تولید لوازم خانگی سیر صعودی داشته است، اما تولیدکنندگان لوازم خانگی چنین نظری ندارند و نسبت به کمبود مواد اولیه تولید و ادامه حیات صنعت لوازم خانگی هشدار داده‌اند.

تولیدکنندگان معتقدند دلیل اینکه کمبود لوازم خانگی در آمار دیده نمی شود، این است که رشد تولید در آمارهای رسمی از یک طرف ناشی از واردات سال گذشته است  و از طرف دیگر آمار تولید اغلب گزینشی انتخاب می‌شود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لوازم‌ خانگی ایران در این زمینه می‌گوید: ممکن است در ۴ ماهه ابتدای امسال در برخی از اقلام لوازم خانگی رشد داشته باشیم چون این اقلام ظاهرا برای آمار دادن گزینشی انتخاب می‌شوند ولی موضع رسمی انجمن این است که متاسفانه ممکن است در فصل پاییز دچار بحران شویم.

کمبود لوازم خانگی چرا در سامانه بهین‌یاب دیده نمی شود؟

آمار وزارت صمت از سامانه بهین‌یاب استخراج می‌شود که براساس خوداظهاری تولیدکنندگان است و ممکن است به دلایلی این آمار دقیق نباشد.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی در این زمینه می‌گوید: در مورد اینکه آمار ۴ ماهه اول وزارت صنعت افزایش تولید لوازم خانگی را نشان می‌دهد باید در نظر داشت، سامانه «بهین‌یاب» که آمار تولیدات واحدها را ارائه می‌کند، به صورت خوداظهاری است و واحدهای تولیدی خود آمار تولید را وارد می‌کنند و هیچ کنترلی روی این آمارها نیست.

وی ادامه داد: دوم اینکه به فرض هم این افزایش تولید در سه، چهار ماهه اتفاق افتاده باشد، تخصیص ارز، سفارش‌گذاری، تولید و حمل مواد اولیه و خدمات حداقل در هر پروسه ۳ تا ۴ ماه طول می‌کشد. یعنی برمی‌گردد به تخصیص ارزی که در دی و بهمن اتفاق افتاده و دست تولیدکننده رسیده است.

درخواست واحدهای تولیدی از وزارت صمت و بانک مرکزی

لوازم خانگی بزرگ آشپزخانه

در حال حاضر با توجه به بحران کمبود مواد اولیه تولید لوازم خانگی، درخواست واحدهای تولیدی از وزارت صمت و بانک مرکزی مجاز گذاشتن ارز صادراتی برای تامین مواد اولیه واحدها و ارز متقاضی واحدهای تولید لوازم خانگی است؛ در غیر این صورت هشدار داده‌اند مواد اولیه نهایتا تا پاییز پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان لوازم خانگی است و با کمبود لوازم خانگی مواجه خواهیم شد.

۱۵-۱۰ درصد نیاز ارزی واحدهای تولیدی لوازم خانگی تامین شد

خط تولید ماشین لباسشویی

به گفته دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌ خانگی ایران بانک مرکزی از اواخر بهمن سال گذشته تا ۲۵ تیرماه، ارز نیمایی برای واحدهای تولیدی لوازم خانگی تخصیص نداده و نهایتا ۱۵-۱۰ درصد نیاز ارزی واحدهای تولیدی لوازم خانگی را تامین کرده است.

تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌گویند تاکنون تولید در بیشتر اقلام پاسخگوی نیاز بازار داخل بوده است و کمبود لوازم خانگی در بازار نداشتیم اما با ادامه عرضه قطره‌چکانی در آینده به مشکلات جدی در زمینه تولید برمی‌خوریم.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لوازم‌ خانگی ایران در مورد درخواست تولیدکنندگان از بانک مرکزی و وزارت صمت می‌گوید: درخواست ما از مسئولان برای ادامه حیات و تولید لوازم خانگی مجاز گذاشتن ارز صادراتی برای تامین مواد اولیه واحدها و ارز متقاضی برای واحدهای تولید لوازم خانگی  است.

علیرضا دانیالی، با اشاره به تخصیص قطره‌چکانی ارز به تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: به دلیل عدم تخصیص ارز به تولیدکنندگان، احتمال کاهش تولید لوازم خانگی در یکی، دو ماه آینده وجود دارد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی به سختی و با شرایط سخت‌گیرانه به واحدهای تولیدی اجازه استفاده از ارز صادراتی و ارز متقاضی را می‌دهد، بیان کرد: ستاد تنظیم بازار ۱٫۵ میلیارد دلار برای صنعت لوازم خانگی تصویب کرده؛ ولی بانک مرکزی ارز بسیار کمی را به واحدهای تولیدی لوازم خانگی اختصاص داده است.

کمبود لوازم خانگی طی سه ماه آینده

لوازم خانگی بزرگ آشپزخانه

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لوازم‌ خانگی ایران به اشاره به مشکلات تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: تولیدات فعلی با مواد اولیه‌ای صورت می‌گیرد که از سال گذشته وارد کشور شده است.

دانیالی افزود: به دلیل تنگنای ارزی واحدهای تولیدی در ۳ ماه آینده با بحران بزرگی روبه‌ رو می‌شوند.

به گفته وی تا ۵ تیرماه تقریبا ارزی به واحدهای تولیدی اختصاص داده نشده است و از ۲۵ تیرماه به صورت محدود به واحدهای تولیدی ارزی از سوی بانک مرکزی داده شده است.

دانیالی با بیان اینکه در حال حاضر ارز به صورت قطره‌چکانی اختصاص داده می‌شود، گفت: مطمئنا اگر مشکل اختصاص ارز به واحدهای تولیدی حل نشود، در فصل پاییز تولید به مشکل جدی می‌خورد.

ابهام در ادامه تولید لوازم خانگی

خط تولید ماشین لباسشویی

عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌ خانگی ایران در این زمینه می‌گوید: بانک مرکزی از اواخر بهمن سال گذشته تا ۲۵ تیرماه، ارز نیمایی برای واحدهای تولیدی لوازم خانگی تخصیص نداده و یا در حد ۱۵-۱۰ درصد نیاز ارزی واحدهای تولیدی لوازم خانگی اختصاص داده است.

وی ادامه داد:  بنابراین در اینکه تامین ارز مواد اولیه یا قطعات وارداتی به حد کافی نبوده، شکی نیست. قطع به یقین با کاهش تخصیص ارز کاهش تولید را شاهد خواهیم بود.

هاشمی افزود: اما در اینکه آمار ۴ ماهه اول وزارت صنعت افزایش تولید لوازم خانگی را نشان می‌دهد باید به دو مطلب توجه داشته باشیم. اول اینکه سامانه «بهین یاب» که آمار تولیدات واحدها را ارائه می‌کند، به صورت خود اظهاری است و واحدهای تولیدی خود آمار تولید را وارد می‌کنند و هیچ کنترلی روی این آمارها نیست.

دوم اینکه به فرض هم این افزایش تولید در سه، چهار ماهه اتفاق افتاده باشد، تخصیص ارز، سفارش‌گذاری، تولید و حمل مواد اولیه و خدمات حداقل در هر پروسه ۳ تا ۴ ماه طول می‌کشد. یعنی برمی‌گردد به تخصیص ارزی که در دی و بهمن اتفاق افتاده و دست تولیدکننده رسیده است.

چرا در فروشگاه‌ کمبود لوازم خانگی داریم؟

فروشگاه لوازم خانگی

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌ خانگی ایران ادامه داد: اگر هم تولیداتی در سه ماهه ابتدای امسال داشتیم، مربوط به تخصیص ارز آن زمان است. اما با توجه به اینکه تخصیص ارز از اواخر بهمن‌ماه به آن شکل برای واحدهای تولیدی لوازم خانگی انجام نشده، کاهش تولید را با این روند در یکی دو ماه آینده خواهیم داشت و کمبود لوازم خانگی حتما اتفاق خواهد افتاد.

بنابراین ظرفیت‌های کشور در صنعت لوازم خانگی در اکثر کالاها کفاف و تکافوی نیاز داخل را می‌کند به جز چند کالا مثل اتو و.. که به ۵ قلم محدود می‌شود که گفتنی است واردات آنها ممنوع نشده است.

وی با بیان اینکه کالاهایی که ممنوع شده عموما کالاهایی‌اند که ظرفیت‌های کشور تکافوی نیاز داخل را می‌کند، در پاسخ به این سوال که چرا در فروشگاه‌ها کمبود لوازم خانگی داریم؟ گفت: برای تولید ما حدود ۳۵ درصد ارزش کالای نهایی، بخش واردات آن است و ۶۵ درصد آن را داخلی‌سازی کردیم. تامین مواد اولیه داخلی با مشکل مواجه است.

از آن طرف برای ارزش وارداتی مواد اولیه و اقلام مورد نیاز صنعت لوازم خانگی ۴ ماه است که تخصیص ارزی صورت نگرفته است. از این طرف بخشی از آن را از محل ارز حاصل از صادرات غیر و خود بدون انتقال ارز می‌آوردند که آن هم بانک مرکزی با بخشنامه‌های اخیر خود و سیاست‌هایی که برای کنترل نرخ ارز دارد، محدود کرده و تخصیص ارز نیمایی هم که شدیدا محدود شده است.

هاشمی افزود: پیش‌بینی من این است این روند می‌تواند برای صنعت لوازم خانگی خطرناک باشد و کاهش تولید را در دو ماه آینده شاهد خواهیم بود اگر این روند ادامه پیدا کند، تا زمانی که تمام مواد اولیه مورد نیاز تولید تامین نشود تولید چطور اتفاق بیفتد؟ آن آمار افزایش تولیدی که وزارت صنایع داده بخشی مربوط به تامین ارز ماه‌های قبل است (۶ ماه قبل) ولی این روند نمی‌تواند ادامه داشته باشد.

کمبود عرضه لوازم خانگی در فروشگاه‌ها

لوازم خانگی برقی در فروشگاه

طی روزهای گذشته نایب رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای عنوان کرد برخی شعب این فروشگاه‌ها با کمبود لوازم خانگی و الکترونیکی روبه رو هستند. منصور عالی پور، با اشاره به اینکه تنها کمبودی که گاهی اوقات برخی شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای با آن مواجه می‌شوند در امر لوازم خانگی و الکترونیکی است، عنوان کرد: واردات لوازم خانگی به صفر رسیده و فعلا نیاز بازار داخل بیشتر از تولیدات است.

همین موضوع و کمبود در بازار منجر به افزایش چشمگیر قیمت کالاها در بازار در مقایسه با قیمت کارخانه شده است. سخنگوی انجمن لوازم‌ خانگی ایران در این زمینه می‌گوید: به نظر می رسد آنچه بیش از همه به مشکلات این بازار می‌افزاید، عدم نظارت در سطح بازار و حمایت ناکافی از تولید داخل است که شایسته است وزارتخانه صمت در این رابطه ورود کند.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 1 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

شایلی قرایی
۱۳۹۹/۰۵/۲۱
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    مصرف‌کننده بی نصیب از افزایش تولید لوازم خانگی » تصلا (تصویر صنعت لوازم الکترونیک)
    اکتبر 11, 2020

    […] مصرف‌کننده بی نصیب از افزایش تولید لوازم خانگی […]

لینک کپی شد!