تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

فروشندگان لوازم خانگی در گفت و گو با "تصلا" از تاثیر رسانه‌ای کردن نامه ممنوعیت واردات لوازم خانگی می‌گویند

موج تقاضا برای خرید ال‌جی و سامسونگ/ افزایش ۱۰ تا ۱۵درصدی قیمت لوازم خانگی کره ای/ ساید بای ساید ۱۰ میلیون گران شد!

اخبار تصلا
واردات لوازم خانگی از حدود دو سال پیش ممنوع است اما بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد رسانه‌ای کردن نامه ممنوعیت واردات محصول نهایی لوازم خانگی سبب افزایش لحظه‌ای قیمت کالاها با دو برند ال‌جی و سامسونگ و آشفتگی بازار شده است.

تصلا– واردات لوازم خانگی از حدود دو سال پیش ممنوع است اما بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد رسانه‌ای کردن نامه ممنوعیت واردات محصول نهایی لوازم خانگی سبب افزایش قیمت لوازم خانگی کره ای و آشفتگی بازار شده است.

بنا به گفته فروشندگان لوازم خانگی، موج تقاضا به سمت خرید دو برند کره‌ای، افزایش قیمت لوازم خانگی کره ای و ترس از عدم موجودی آنها در میان‌مدت، باعث افزایش ۱۰ الی ۱۵ درصدی قیمت این محصولات شده است. سایر برندهای خارجی هم متاثر از این افزایش قیمت، بهای کالاهای خود را بالا برده‌اند.

آنطور که یکی از کسبه بازار امین حضور می‌گوید ساید بای ساید ال‌جی که در پنج‌شنبه هفته گذشته ۳۸ میلیون تومان قیمت خورده بود، بعد از اعلام ممنوعیت واردات به ۴۷ میلیون تومان رسیده است.

در ادامه نظرات فروشندگان لوازم خانگی درباره‌ی تاثیر رسانه‌ای کردن نامه ممنوعیت واردات را بر قیمت کالاهای خارجی و میزان تقاضای مردم می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: استعلام قیمت لوازم خانگی در سامانه ۱۲۴

روند افزایش قیمت لوازم خانگی کره ای

سلطانی، فروشنده لوازم خانگی در بازار امین حضور، با اشاره به اینکه فعلا جو حاکم بر بازار تحت تاثیر کالاهای سامسونگ و ال‌جی است، به «تصلا» گفت: قیمت کالاهای این دو برند ثابت نیست و به صورت لحظه‌ای در حال افزایش است. برای مثال، از روز شنبه تا عصر یکشنبه، بهای ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی هر کدام دو تا سه میلیون تومان گران شده و یک مقداری وضع بازار بر هم ریخته است.

یا برای مثال، قیمت ساید بای ساید در یک روز به میزان ۱۰ میلیون تومان گران شده که امر عجیبی است و احتمالا جلوی آن گرفته شود.

سلطانی افزود: در کل روند قیمت‌ها صعودی است و مابقی شرکت‌ها هم نوسان قیمتی کالاهای خود را نسبت به ال‌جی و سامسونگ بالاتر آورده‌اند؛ برای مثال شرکت بوش قیمت ماشین ظرفشویی و لباسشویی خود را افزایش داده و بهای بقیه اقلام هم به‌تدریج در حال افزایش است.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های بازار لوازم خانگی این است که نوسانات آن قابل پیش‌بینی نیست و قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کنند؛ مثلا من خودم روز پنج‌شنبه هفته گذشته، ساید بای ساید ال‌جی مدل ۲۴۷ را به قیمت ۳۸ میلیون تومان فروختم، اما بعد از اعلام ممنوعیت واردات قیمت آن به ۴۷ میلیون تومان رسید.

سلطانی در رابطه با افزایش قیمت لوازم خانگی کره ای همچنین گفت: آنطور که من اطلاع دارم هیچ فروشگاهی کالای خارجی را جمع‌آوری نکرده، بلکه اوضاع بدتر شده است و حتی کالا را با قیمت بالا هم نمی‌فروشند.

هجوم مصرف‌کنندگان به بازار

این فروشنده لوازم خانگی درباره میزان تقاضا برای خرید لوازم خانگی نیز، گفت: در حال حاضر، تقاضا افزایش یافته است. معمولا بعد از ماه صفر وضعیت بازارها خوب می‌شود، اما الان می‌توان گفت وضع بازار لوازم خانگی خوب است.

البته ناگفته نماند یک مصرف‌کننده طی یک ماه پولش را برای خرید ماشین لباسشویی یا هر کالای دیگری پس‌انداز می‌کند، اما وقتی به بازار مراجعه می‌کند می‌بیند با پس‌اندازش حتی نصف کالای مورد نظرش را نمی‌تواند بخرد.

بنابراین با اینکه مصرف‌کنندگان زیادی برای خرید هجوم آورده‌اند، اما نمی‌توانند کالا را تهیه کنند. بعضا پیش می‌آید که مشتری می‌گوید نمی‌تواند کالا را دو میلیون تومان گران‌تر از قیمت قبلی که به او اعلام کرده‌ایم، بخرد.

وقتی نمی‌توانیم جنس را به مصرف‌کننده بفروشیم، افزایش تقاضا چه فایده‌ای دارد؟ مثل این می‌ماند که به مشتری گفته شود شما با پولی که داری می‌توانی یک ماشین دو میلیارد تومانی بخری، اما مجبوری پراید سواری شوی! این امر شدنی نیست؛ مصرف‌کننده دوست دارد به اندازه پولش کالای با کیفیت و خوب بخرد.

بیشتر بخوانید: قیمت گذاری لوازم خانگی دستوری نیست/هدف‌گذاری صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری

مصرف‌کننده کالای ایرانی را گران‌تر از جنس خارجی تهیه می‌کند

سلطانی با اشاره به اینکه الان همه کسبه لوازم خانگی می‌دانند که کدام تولیدکنندگان نامه درخواست ممنوعیت واردات را نوشته‌اند، گفت: دو سه شرکت هستند که از اسم کالای ایرانی سود می‌برند و در این زمینه تبلیغ می‌کنند.

این درحالیست که مصرف‌کننده کالای ایرانی را گران‌تر از جنس خارجی تهیه می‌کند؛ یعنی الان مثلا قیمت یک ماشین لباسشویی برند داخلی ۱۴ میلیون تومان است، اما مصرف‌کننده می‌تواند این کالا را با برند ال‌جی به بهای ۱۰ میلیون تومان بخرد. پس به صرفه نیست که مشتری کالای داخلی‌ای بخرد که کیفیت آن هم یک‌دهم کیفیت کالای خارجی نیست!

این فروشنده لوازم خانگی در رابطه با افزایش قیمت لوازم خانگی کره ای اضافه کرد: حتی اسم چند شرکت در نامه آمده است که صحت ندارد و همه آنها جزو یک مجموعه هستند. مثلا، پیشتر شاهد بودیم که یکی از شرکت‌های تولیدی که نامش در این نامه آمده، قیمت اجناس تولیدی‌اش را ۱۰ برابر اعلام می‌کند، بعد با بانک‌ها برای اعطای وام کالا به مصرف‌کننده رایزنی می‌کنند و وقتی مصرف‌کننده وام را از بانک می‌گیرد فقط باید کالای یک برند را بخرد.

عرضه کالای بی‌کیفیت با قیمت نجومی

وی در ارتباط با موضوع افزایش قیمت لوازم خانگی کره ای افزود: وقتی مصرف‌کننده کالای خارجی می‌خرد، از ما تشکر هم می‌کند، چون برای کالای خارجی ارزش قائلند.

متاسفانه با اینکه بعضی از کالاهای ایرانی بی‌کیفیتند اما قیمتشان نجومی است. این سوال پیش می‌آید که چرا وقتی مشتری می‌تواند محصول ال‌جی را به قیمت ۴۰ میلیون تومان بخرد که به لحاظ کارکرد و طراحی زبانزد است و قطعات آن به‌وفور در همه جا یافت می‌شود، محصول یک برند ایرانی را به قیمتی بالاتر مثلا ۴۷ میلیون تومان خریدای کند که تازه قطعاتش هم پیدا نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: افزایش قیمت لوازم خانگی؛ از ۲۵ درصد مسئولان تا ۲۰۰ درصد بازار

وضع بازار آشفته است

حدادی، دیگر فروشنده لوازم خانگی، نیز به «تصلا» گفت: متاسفانه در حالی‌که این محصولات از کانال غیررسمی وارد بازار می‌شوند و به اندازه نیاز در بازار موجود هستند، اما نامه تولیدکنندگان جهت ممنوعیت واردات باعث ایجاد آشفتگی قابل توجه در بازار شده؛ به‌رغم اینکه این نامه مربوط به واردات رسمی لوازم خانگی، توسط شرکت‌های کره‌ای ال‌جی و سامسونگ است.

افزایش تقاضا باعث گرانی شده است

وی ادامه داد: موج تقاضا به سمت خرید این دو برند و ترس از عدم موجودی آنها در میان‌مدت، باعث افزایش ۱۰ الی ۱۵ درصدی قیمت این محصولات شده در حالیکه قیمت این محصولات تابعی از نرخ ارز هست نه تقاضا.

به عبارت دیگر، افزایش تقاضا باعث‌ افزایش قیمت شده، در حالی‌که نرخ ارز تغییر چندانی نداشته است.

مردم سردرگم هستند

فولادی، یکی از نمایندگی‌های فروش رسمی یک برند داخلی، در این باره به «تصلا» گفت:  با کلیت ممنوعیت واردات محصولات نهایی لوازم خانگی موافقم، چراکه منجر به رونق تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت بازار، اضافه کرد: قیمت‌ها چندان تکان نخورده است و بیشتر مردم سردرگم هستند و منتظرند تا ببینید چه اتفاقی خواهد افتاد.

اکثر مردم منتظر ارزان‌‌شدن بهای کالاها هستند، البته من فکر نمی‌کنم قیمت‌ها پایین بیاید.

به گفته این فروشنده لوازم خانگی، فعلا قیمت کالاهای برندهای ایرانی بعد از اعلام ممنوعیت واردات تغییری نکرده است، ولی مدتی قبل درصد کمی افزایش داشت.

بیشتر بخوانید: قیمت لوازم خانگی امرسان+معرفی محصولات

وفور کالاهای قاچاق کره‌ای

فروشنده دیگری نیز به «تصلا» گفت: قبل از نامه تولیدکنندگان هم واردات این دو برند ممنوع بود، ولی از طریق قاچاق به وفور در بازار وجود دارند. به گفته وی، فعلا افزایش قیمتی رخ نداده؛ اما قطعا گران خواهند شد.

ماجرا چیست؟

واردات محصول نهایی لوازم خانگی از حدود دو سال پیش ممنوع است. طی این مدت تولیدات داخلی رشد کمی و کیفی خوبی داشته‌اند و توانسته‌اند بخش زیادی از نیاز بازار را پوشش دهند. هر چند برندهای خارجی نیز به وفور و به راحتی در دسترس مشتری قرار داشت و به صورت قاچاق و بدون پرداخت عوارض گمرکی و مالیات و… به کشور وارد می‌شد.

چهارشنبه هفته گذشته اما در پی درخواست تعدادی از شرکت‌های داخلی از مقام معظم رهبری، ورود محصول نهایی لوازم خانگی کره‌ای که زمزمه آن در ازاری پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی مطرح بود، به کشور ممنوع اعلام شد.

بعد از رسانه‌ای شدن این نامه، عده‌ای نگرانی خود را از بابت تفسیر اشتباه عده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری که همواره دغدغه حمایت از تولید داخل در بیانات ایشان مورد تاکید قرار گرفته است، ابراز داشتند.

از جمله اینکه برخی فعالان این صنعت این نگرانی را مطرح کردند که ممکن است محصولاتی که واردات آنها به دلیل عدم تولید در داخل آزاد بوده هم ممنوع شود و یا قطعاتی که وارد می‌شده هم در زمره این نامه، ممیزی شده و برای مدتی واردت‌شان دستخوش تغییراتی شود.

نگرانی بعدی که وجود دارد این است که بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد تعدادی از تولیدکنندگان همچنان با تاخیر به فروشندگان اجناس را تحویل می‌دهند و پیش از این مبادرت به فروش کالا به صورت پیش‌واریز کرده‌اند، فروشندگان پول کالا را پرداخت کرده و قرار است در یک یا دو ماه آینده تحویل بگیرند.

این سابقه رفتاری سبب شده تا به گفته فعالان این بازار، توزیع‌کنندگان نگران این باشند که بازهم کالا کم شود و این شرکت‌ها بخواهند اقدام به پیش‌فروش محصولات‌شان کنند اما بعد از مدتی نتوانند کالاها را تحویل بدهند.

جست‌وجو در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که بعضی از این فروشندگان در صفحات خود به روند صعودی قیمت لوازم خانگی اشاره داشته و برای نمونه یک فروشنده به مشتریانی که قصد خرید جهیزیه دارند پیشنهاد کرده خریدشان را به تعویق نیاندازند تا متضرر نشوند.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 5 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سوسن یحیی پور
۱۴۰۰/۰۷/۱۲
سوسن یحیی‌پور هستم؛ فارغ‌التحصیل رشته روابط بین‌الملل در مقطع کارشناسی ارشد. فعالیت خبری و مطبوعاتی خودم رو در حوزه بازرگانی و اصناف از سال 94 آغاز کردم. در حال حاضر هم در بخش تحریریه تصلا مشغول به تولید محتوا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!