تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

فروشندگان لوازم خانگی به «تصلا» می‌گویند: افزایش 5درصدی قیمت و کاهش 70درصدی خریدوفروش

برخی لوازم خانگی ایرانی سهمیه‌بندی شده‌اند/کالای درجه ۳ ایرانی با بهترین جنس وارداتی هم‌قیمت است

اخبار تصلا
 در حالی فعالان بازار از کاهش 70درصدی خریدوفروش لوازم خانگی خبر می‌دهند که قیمت برخی برندهای ایرانی حدود 5 تا 7 درصد گران شده است. در این بین، فروشندگان لوازم خانگی می‌گویند برخی تولیدکنندگان بزرگ به دلیل کمبود قطعه، اجناس را خیلی کم و در حد سهمیه وارد بازار می‌کنند.

تصلا– در حالی فعالان بازار از کاهش ۷۰درصدی خریدوفروش لوازم خانگی خبر می‌دهند که قیمت برخی برندهای ایرانی حدود ۵ تا ۷ درصد گران شده است. در این بین، فروشندگان لوازم خانگی می‌گویند برخی تولیدکنندگان بزرگ به دلیل کمبود قطعه، اجناس را خیلی کم و در حد سهمیه وارد بازار می‌کنند.

در عین حال، برخی کسبه بازار اصلی‌ترین دلیل گرانی‌های اخیر را عدم ساماندهی بازار و نظارت بر قیمت‌های مصوب شرکت‌های تولیدی دانسته و می‌گویند به دنبال این گرانی‌ها بازار با افت تقاضا مواجه شده است.

خبر مرتبط: برخی لوازم خانگی ایرانی سهمیه‌بندی شده‌اند/کالای درجه ۳ ایرانی با بهترین جنس وارداتی هم‌قیمت است

افزایش ۵درصدی چند برند ایرانی

برای آگاهی از موضوع سهمیه بندی لوازم خانگی و روند قیمت‌ها و میزان تقاضای مردم و به طور کل اطلاع از آنچه امروز در بازار لوازم خانگی می‌گذرد؛ به فروشندگان باسابقه این بازار که بهترین راویان وضع موجودند، مراجعه کردیم.

حدادی که فروشنده برندهای هیمالیا، الکترواستیل، آلتون و … است، در پاسخ به اینکه طی روزهای گذشته این برندها چند درصد افزایش قیمت داشته‌اند، به «تصلا» گفت: با افزایش ۳ هزار تومانی دلار از ۲۵ به ۲۸ هزار تومان، در حدود ۵ درصد افزایش قیمت داشتیم.

الکترواستیل، هیمالیا و دوو کمیاب شده‌اند

وی در ارتباط با گرانی ها و سهمیه بندی لوازم خانگی ادامه داد: اجناس به ظاهر ایرانی به دلیل کمبود قطعات با کاهش تولید مواجه شده‌اند و خیلی کم و در حد سهمیه وارد بازار می‌شوند. برای مثال، دوقلوی الکترواستیل و هیمالیا به ندرت وارد بازار می‌شوند؛ نهایتا ماهی یکبار و آن هم فقط یک جفت در انبارهای شرکت موجود می‌شوند. دوقلوی دوو نیز خیلی کمیاب است.

خبر مرتبط: قیمت لوازم خانگی گران شده به نرخ‌‌های قبل‌ برگردد

نبود نظارت و عدم ساماندهی؛ دلایل گرانی

حدادی درباره‌ی دلایل گرانی نیز، گفت: اصلی‌ترین دلیل گرانی، عدم ساماندهی بازار و نبود نظارت از سوی ارگان‌های نظارتی بر قیمت‌های مصوب شرکت‌های تولیدی است که افسارگسیخته و هر چند ماه یک‌بار افزایش قیمت می‌دهند؛ به‌طوری که کالای درجه ۳ تولید داخل با بهترین جنس وارداتی هم‌قیمت است.

مردم تا مجبور نباشند خرید نمی‌کنند

به گفته وی، به دلیل گرانی کالاها و کاهش قدرت خرید مردم، تقاضا ضعیف و با افول مواجه شده و اکثر مردم تا مجبور نباشند اقدام به خرید نمی‌کنند.

بازار راکد است

سلطانی، فروشنده لوازم خانگی خارجی در بازار امین حضور، نیز با اشاره به اینکه بازار کاملا راکد است، به «تصلا» گفت: خرید و فروش ۷۰ درصد کمتر شده است.

به گفته وی، میزان فروش از دو هفته قبل کاهش پیدا کرده و قیمت‌ها بالا رفته است.

این فروشنده درباره سهمیه بندی لوازم خانگی و میزان افزایش قیمت برندهای لوازم خانگی نیز، ادامه داد: این هفته افزایش قیمت زیاد نبوده و حتی قیمت بعضی از کالاها به خاطر اینکه مشتری خرید نمی‌کند، پایین هم آمده است. اما افزایش قیمت کالاهای خارجی به بعد از رسانه‌ای کردن نامه ممنوعیت واردات لوازم خانگی برمی‌گردد.

خبر مرتبط: تمام مشکلات از تولید تا گرانی بر سر توزیع‌کنندگان شکسته شد

یخچال و ماشین لباسشویی گران شده‌اند

سلطانی افزود: آنطور که من اطلاع دارم برخی برندهای ایرانی،مقداری افزایش قیمت داشته‌اند و بین خارجی‌ها، برند بوش کمی گران شده است. برای مثال، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی هر کدام یک میلیون تومان گران شده‌اند.

تعداد دلالان هر روز زیاد می‌شود

این فروشنده در ادامه با انتقاد از اینکه نوسانات قیمتی هیچ‌وقت تمامی ندارد، گفت: به هیچ وجه نباید منتظر ارزانی کالاها باشیم؛ هر روز به تعداد دلالان اضافه می‌شود و خیلی‌ها از این نوسانات قیمتی سود خوبی به جیب می‌زنند.

وی ادامه داد: کسانی که امروز شعار ارزانی و حمایت از کالای ایرانی را سر می‌دهند، خودشان از کالاهای خارجی باکیفیت از آلمانی گرفته تا کره‌ای استفاده می‌کنند.

این افراد در جمع‌هایی حاضر می‌شوند و تبلیغ می‌کنند که برای پیشرفت کشور فقط کالای ایرانی بخرید و همین‌ها در شرکت‌های ایرانی سرمایه‌گذاری کرده و سهام می‌خرند.

نقش یک مجموعه تولیدی در گرانی‌های اخیر

این فروشنده لوازم خانگی در بازار امین حضور مقصر آشفتگی بازار را یک مجموعه بزرگ تولیدکننده داخلی دانست و در این باره گفت: اقدامات این گروه باعث افزایش قیمت شده است.

خبر مرتبط: افزایش قیمت لوازم خانگی غیرقانونی است

فعلا منتظر ارزانی کالاها نباشید

در حالی که عدم ساماندهی بازار و نظارت بر قیمت‌های مصوب شرکت‌های تولیدی، قیمت مواد اولیه، تورم یا نرخ دستمزد از‌جمله عوامل گرانی لوازم خانگی عنوان می‌شوند که هر بار دخالت «نرخ ارز» در تغییرات لحظه‌ای بازارهای مختلف دیده می‌شود و بازار لوازم خانگی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در همین زمینه، علی‌اصغر سمیعی، تحلیلگر بازار ارز و هیات موسس کانون صرافان، درباره نقش نوسانات ارزی در گرانی اجناس و سهمیه بندی لوازم خانگی به «تصلا» می‌گوید: «به نظر من، بیش از افزایش نرخ ارز، کاهش ارزش پول ملی بر قیمت اجناس در بازارهای مختلف ایران ازجمله بازار لوازم خانگی تاثیرگذار است.»

وی، در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید چه زمانی ارزانی به بازار بازگردد، ادامه می‌دهد: «با تورم حول و حوش ۴۰ درصدی، نباید انتظار ارزانی کالاها را داشته باشیم.»

ادعای کذایی برخی تولیدکنندگان

بازار لوازم خانگی

در حالی که هنوز یک ماه از رسانه‌ای شدن نامه ممنوعیت واردات محصولات نهایی لوازم خانگی کره‌ای نمی‌گذرد، اقدام هماهنگ چند تولیدکننده لوازم خانگی ایرانی برای افزایش قیمت با سروصدای زیادی همراه بوده است.

پیش از این بررسی‌های تصلا نشان می‌داد که ۱۶ شرکت ایرانی ازجمله سورن، هافنِر، بی‌اس‌اچ، شرکت چینی بُن سای، ایران شرق، پلاتینه، لیمون چینی آراد، ایکس ویژن، تی‌سی‌ال، هیمالیا، پارس، آبسال، پاکشوما، امرسان، کلور و مادیران در لیست ارسالی خود به مراکز عرضه اجناس خود را گران کرده‌اند. روز سه‌شنبه نیز تعدادی از فروشندگان لوازم خانگی در گفت و گو با «تصلا» خبر از افزایش قیمت چند برند دیگر یعنی الکترواستیل، آلتون و جی پلاس را دادند.

بررسی‌ها در ارتباط با سهمیه بندی لوازم خانگی و گرانی‌ها نشان می‌دهد اسامی برخی از این تولیدکنندگان در نامه درخواست ممنوعیت واردات خطاب به مقام معظم رهبری وجود دارد و این درحالیست که این مدعیان خودکفایی صنعت لوازم خانگی اعلام کرده بودند که توانایی تامین نیاز بازار بدون وابستگی به شرکت‌های خارجی و درنتیجه کنترل قیمت‌ها را دارند. با اینحال کسبه بازار به «تصلا» می‌گویند در حال حاضر بازار از کمبود کالا رنج می‌کشد و برخی اجناس در حد سهمیه وارد بازار می‌شوند. پیشتر نیز محمدحسین اسلامیان، نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی، از تاخیر چند ماهه برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی در تحویل کالا به ما خبر داده بود.

اعتمادی که از دست رفت…

هرچند مسئولان وزارت صمت در واکنش به سهمیه بندی لوازم خانگی و آنچه این روزها در بازار لوازم خانگی می‌گذرد مواضع مختلفی از تکذیب تا تایید و برخورد با متخلفان را در پیش گرفته‌اند؛ اما آنچه نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد، فشاری‌ست که بر مشتریان وارد می‌شود. چراکه، نتیجه آن چیزی جزء از بین رفتن اعتماد مصرف‌کننده نخواهد بود که بازیابی آن هزینه و زمان زیادی را می‌طلبد. برخی مقامات صنفی نیز بر این باورند که شایسته بود تولیدکنندگان به پاس حمایت سیاستگذار از آنها و اعتماد مردم، قیمت‌ها را ثابت نگه می‌داشتند.

ایجاد انحصار و یکه‌تازی برخی برندهای ایرانی نتیجه‌ای جز روی‌گردانی مصرف کنندگان از کالاهای ایرانی و ترغیب آنها به خرید کالاهای خارجی که در بسیاری از موارد باکیفیت‌تر و امروز حتی ارزان‌تر از نمونه ایرانی هستند، نخواهد داشت و اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نیز مهری‌ست بر این ادعا. چراکه آخرین داده‌های این مرکز نشان می‌دهد ۳۶٫۸ درصد خریداران لوازم برقی، کالای خارجی خریده‌اند.

با اینحال، باید منتظر ماند و دید که نشست فوق‌العاده روز چهارشنبه کمیسیون صنایع و معادن با حضور مدیران وزارت صمت و تولیدکنندگان چگونه پیش می‌رود و نتایج آن بازار را به کدام سمت سوق خواهد داد.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 5 / 5. تعداد آرا: 2

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سوسن یحیی پور
۱۴۰۰/۰۷/۲۹
سوسن یحیی‌پور هستم؛ فارغ‌التحصیل رشته روابط بین‌الملل در مقطع کارشناسی ارشد. فعالیت خبری و مطبوعاتی خودم رو در حوزه بازرگانی و اصناف از سال 94 آغاز کردم. در حال حاضر هم در بخش تحریریه تصلا مشغول به تولید محتوا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!