تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

تفاوت شارژر اصل و تقلبی در چیست؟

ترفند تشخیص شارژر اصلی از تقلبی

راهنمای خرید
تفاوت شارژر اصلی و تقلبی چیست؟ در سال‌های اخیر میزان شارژرهای تقلبی در بازار افزایش یافته‌‌ است. این شارژرها به میزان زیادی شبیه شارژرهای اصل هستند؛ اما تفاوت‌های جزئی بسیار کمی هم با نمونه‌های اصلی دارند که بسیاری از افراد در نگاه اول متوجه آن‌ نمی‌شوند یا حتی ممکن است اطلاعاتی در مورد این تفاوت‌ها […]

تفاوت شارژر اصلی و تقلبی چیست؟ در سال‌های اخیر میزان شارژرهای تقلبی در بازار افزایش یافته‌‌ است. این شارژرها به میزان زیادی شبیه شارژرهای اصل هستند؛ اما تفاوت‌های جزئی بسیار کمی هم با نمونه‌های اصلی دارند که بسیاری از افراد در نگاه اول متوجه آن‌ نمی‌شوند یا حتی ممکن است اطلاعاتی در مورد این تفاوت‌ها نداشته باشند؛  البته برای تشخیص شارژر اصلی از شارژر تقلبی نیازی به دانش تخصصی ندارید و با کمی دقت می‌توانید به ‌راحتی بفهمید  در‌ حال خرید شارژر اصل هستید یا نمونه‌ای تقلبی.

تصلا – در این مطلب سایت اخبار صنعت لوازم خانگی تصلا قصد داریم تفاوت‌های جزئی میان شارژر اصلی و تقلبی برندهای مختلف را بیان کنیم. در ضمن در ادامه مطلب در مورد خطرات استفاده از شارژرهای تقلبی توضیح می‌دهیم. در پایان نیز شما را با بهترین شارژرها آشنا می‌کنیم.

برخی از شارژرهای تقلبی در ابتدا عملکرد خوبی دارند و حتی ممکن است خریداران از خرید خود راضی باشند؛ اما در اکثر موارد این شارژرها پس از گذشت مدت کوتاهی دچار مشکل می‌شوند و سرعت آنها در شارژ گوشی کاهش می‌یابد و حتی احتمال غیر قابل ‌استفاده ‌شدن آنها نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید گوشی ✔️ بهترین گوشی های ۲۰۲۱

تفاوت شارژر اصلی و تقلبی و نحوه تشخیص

برای تشخیص شارژ اصل از تقلبی راه های زیاددی وجود دارد که عبارتند از:

کیفیت ساخت و مواد مورد استفاده برای ساخت

کیفیت ساخت یک شارژر تا حدودی مشخص است و با بررسی ظاهری جزئی می‌توان این موضوع را تشخیص داد. زمانی که شارژر اصل را دست‌تان می‌گیرید باید کیفیت ساخت خوب و مقاومت فیزیکی آن را احساس کنید. در مقابل استفاده از مواد پلاستیکی ارزان و بی‌کیفیت در شارژرهای تقلبی نیز تا حدودی محسوس است.

لازم به ذکر است بی‌کیفیت بودن شارژر می‌تواند باعث وارد شدن آسیب‌های جبران‌ناپذیر به افراد شود (در ادامه درمورد این موضوع توضیح خواهیم داد).

وزن

یک تفاوت شارژر اصلی و تقلبی به وزنشان مربوط می شود. شارژرهای اصل به دلیل برخورداری از مواد با کیفیت‌تر و مقاوم‌تر مثل پلاستیک ضخیم‌تر به میزان قابل توجهی از شارژرهای تقلبی سنگین‌تر هستند و در هنگام خرید به‌راحتی می‌توانید این موضوع را تشخیص دهید.

بیشتر بخوانید: گوشی جی‌پلاس بخریم؟

ظاهر گوشه‌ها و لبه‌ها

در هنگام خرید شارژر حتما با دقت به قسمت بالا و لبه‌های آن توجه کنید؛ زیرا در صورتی که محصولی تقلبی باشد، این قسمت‌ها ناصاف و دارای تکه‌های اضافی پلاستیک هستند؛ اما لبه‌های شارژرهای اصلی کاملا صاف و صیقلی هستند.

ظاهر محل اتصال دوشاخه با شارژر

تشخیص شارژر اصل از تقلبی از روی دو شاخه

اگر به شارژر با ‌دقت نگاه کنید، به ‌خوبی محل اتصال دو شاخه به شارژر را می‌بینید.  این نقطه اتصالی هم می تواند راهی برای تشخیص شارژر اصلی از تقلبی باشدد که در شارژرهای اصلی و هم نمونه‌های تقلبی دیده می‌شود. اما این قسمت در شارژر اصلی کاملا تخت و صیقلی و در شارژر تقلبی کمی زبر و برجسته است.

چنانچه دوشاخه شارژر به‌سختی وارد پریز می‌شود و درون پریز درست قرار نمی‌گیرد و لق بزند، قطعا شارژر شما اصل نیست؛ زیرا وجود چنین مشکلی نشانه بی‌کیفیت بودن دوشاخه است. شارژر سمت چپ اصلی و شارژر سمت راست تقلبی است.

بیشتر بخوانید: قیمت کابل فلت گوشی‌ موبایل های پرفروش

ظاهر اطراف و لبه‌های شکاف پورت USB شارژر

یک راه فرق شارژر اصلی و تقلبی به ظاهرشان در شکاف پورت USB مربوط می شود. ظاهر شارژر اصلی و تقلبی حتی در این قسمت هم متفاوت است. در شارژر تقلبی اطراف و لبه‌های شکاف پورت USB هم ناصاف و بعضا دندانه‌دار است؛ اما این قسمت‌ها در شارژرهای اصلی کاملا تخت و صاف هستند و پورت کیفیت ساخت خوبی دارد. شارژر سمت چپ اصلی و شارژر سمت راست تقلبی است.

ظاهر دو شاخه

در قسمت پایین دوشاخه شارژرهای اصلی و استاندارد تولیدشده برای کشورهای اروپایی، لایه‌ای از پلاستیک قرار دارد که به افزایش مقاومت و دوام آن کمک می‌کند؛ اما دوشاخه شارژرهای تقلبی کاملا ساده هستند و روی آنها هیچ پوشش محافظی برای افزایش دوام دیده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: خرید تبلت با یک راهنمای ساده + لیست قیمت

ظاهر کانکتور میکرو USB

یک مورد دیگر در تفاوت شارژر اصلی و تقلبی به ظاهر کانکتور مربوط می شود. این قسمت در شارژرهای اصلی میکرو USB طول کمتری دارد و به بدنه نزدیک‌تر است؛ اما در مقابل کانکتور میکرو USB شارژرهای تقلبی بزرگ‌تر و کشیده‌تر است و با بدنه شارژر فاصله بیشتری دارد. این فاصله بیشتر باعث می‌شود، کانکتور شکسته و از بدنه جدا شود (البته درصورتی‌که شارژر مکرر استفاده شود). شارژر سمت چپ اصلی و شارژر سمت راست تقلبی است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین انواع کارت حافظه

ظاهر اتصالات میکرو USB

مقایسه قسمت فلزی دربردارنده پین های کانکتور لایتنینگ شارژر اصل و تقلبی اپل

اگر به دقت به کانکتور میکرو USB نگاه کنید، متوجه زبانه‌های این قسمت (Interlocks) می‌شوید، در شارژرهای اصلی این زبانه‌ها که ذوزنقه شکل کاملا در سطح کانکتور قفل شده‌اند و با آن فاصله ندارند و فاصله بین دو زبانه نیز یکسان است؛ اما این زبانه‌ها در شارژرهای تقلبی کمی از سطح کانکتور جدا شده‌اند و  مربع شکل هستند. در ضمن معمولا کانکتور USB شارژرهای تقلبی شل و لق است و به سختی به سوکت شارژ گوشی متصل می‌شود. فاصله ۹ میلی‌متری بین پین‌های کانکتور و لبه شارژر هم باید حداقل ۹.۵ میلی‌متر باشد.

رنگ و ظاهر علامت USB

حتی رنگ و نماد USB هم یک مورد فرق شارژر اصلی و تقلبی است. در شارژرهای اصلی با استفاده از روش چاپ لیزری و به‌صورت کم‌رنگ روی کانکتور USB و میکرو USB چاپ می‌شود و حتی ممکن است با لیزر روی این دو قسمت حک شده  و بدون رنگ باشد ؛ اما این نماد در شارژرهای تقلبی کمی تیره هستند، حتی در برخی از موارد ظاهر و اندازه این نماد نیز در شارژرهای اصلی و تقلبی نیز کمی متفاوت است.

ظاهر پوسته محافظ کانکتور USB

روی پوسته محافظ کانکتور USB برخی از شارژرهای تقلبی، دندانه کوچکی دیده می‌شود؛ اما این قسمت از شارژرهای اصلی کاملا صاف است (البته برخی از شارژرهای تقلبی نیز به همین شکل هستند).

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی گوشی های ۵G میان رده اوپو رینو ۵

عدم توانایی جابه‌جایی اطلاعات بین دو دستگاه توسط کابل شارژرهای تقلبی

کابل‌‌های شارژرهای تقلبی توانایی انتقال اطلاعات بین کامپیوتر و گوشی را ندارند و در اغلب موارد زمانی که گوشی را از طریق آنها به کامپیوتر متصل کنید، کامپیوتر گوشی را نمی‌شناسد و این دو دستگاه با یکدیگر ارتباط برقرار نمی‌کنند (البته ممکن است کابل با گوشی سازگار نباشد و این موضوع را نیز حتما باید بررسی کنید).

توضیحات درج‌شده روی شارژر

توضیحات درج‌شده روی شارژر اصلی و تقلبی نیز با هم تفاوت دارند؛ برای تشخیص کالای اصلی از نمونه تقلبی ابتدا برند و مدل شارژر مورد نظرتان را در موتورهای جستجو مثل گوگل جستجو کنید و در صورت پیدا کردن تصاویر آن در سایت‌های رسمی و معتبر، به متن توضیحات و مشخصات ذکرشده روی شارژر، فونت و رنگ متن و حتی ظاهر علامت‌ها و محل درج آنها دقت کنید و در هنگام خرید حتما تمام موارد ذکر را با توضیحات و علامت‌های درج‌شده روی گوشی مطابقت دهید.

در ضمن توضیحات باید روی شارژر باشد و در صورتی که بین دوشاخه درج شده باشند، شارژر تقلبی است. شارژر سمت چپ اصلی و شارژر سمت راست تقلبی است.

بیشتر بخوانید: آنچه درباره گوشی های تاشو نمی‌دانید

توجه به شکل نگارش نام برندها

توجه به شکل نگارش نام برندها

حتی نام برندها هم در شارژرهای تقلبی به شکل متفاوتی نوشته می‌شود. حتما در هنگام خرید شارژر، شکل نگارش نام برند درج‌شده روی شارژر اصلی را در سایت رسمی برند مورد نظر بررسی کنید. به ‌عنوان مثال در تشخیص شارژر اصلی سامسونگ حرف A در کلمه SAMSUNG به صورت ساده و بدون خط تیره در قسمت بالای آن نوشته شده است؛ اما در شارژرهای تقلبی این خط تیره دیده می‌شود. شارژر سمت چپ تقلبی و شارژر سمت راست اصلی است.

بیشتر بخوانید: نکاتی درباره گوشی های پرچمدار سامسونگ ۲۰۲۱

وجود یا عدم نشان CE روی

نشان CE نشان استاندارد و ایمن‌ بودن محصولات تولیدشده در اروپا یا موجود در بازارهای کشورهای این قاره است. به دلیل اینکه بسیاری از تولیدکنندگان شارژرهای تقلبی فاقد امکانات لازم برای چاپ این نشان روی محصولات خود هسند، عدم وجود این نشانه می‌تواند یکی از مشخصات شارژرهای تقلبی باشد؛ البته این نشانه روی برخی از شارژرهای تقلبی نیز دیده می‌شود!

ولتاژ نامناسب

ممکن ولتاژ شارژرهای تقلبی مناسب گوشی‌تان نباشد. در‌ صورتی‌که در مورد اصل‌بودن شارژ خریداری‌شده تردید دارید، حتما قبل از استفاده از آن، ولتاژ و آمپر آن را با ولت سنج و آمپرسنج اندازه‌گیری کنید (ترجیحا از دستگاه‌های دیجیتالی استفاده شود)، تا مطمئن شوید ولتاژ و آمپر آن کاملا مطابق با ولتاژ و آمپر موردنیاز گوشی شماست. غفلت در مورد انجام این کار می‌تواند باعث آسیب جدی به گوشی شود و حتی ممکن است گوشی غیرقابل استفاده شود.

بیشتر بخوانید: بررسی عملکرد فنی گوشی جی پلاس

تشخیص شارژرهای سریع اصلی از نمونه‌های تقلبی

معمولا بیشتر گوشی‌‌ها هنگامی که به شارژرهای سریع متصل می‌شود، عبارت Fast Charger یا نوتیفیکیشن مربوط به این شارژرها را در بالای نمایشگر نمایش می‌دهند و آیکون شارژ سریع که همان آیکون فلش است، نیز نمایش داده می‌شود؛ در صورتی که شارژر اصل نباشد، گوشی واکنشی نشان نمی‌دهد یا تنها گاهی اوقات شارژر را به‌عنوان فست‌شارژر تشخیص می‌دهد.

مدت ‌زمان تکمیل شارژ گوشی هم بسته به نوع فناوری شارژر سریع متفاوت است؛ اما شارژر باید بتواند گوشی را در مدت ۳۰ دقیقه حداقل ۵۰ دقیقه شارژ کند. چنانچه سرعت شارژر کمتر از این مقدار باشد، احتمالا شارژر تقلبی است (البته موارد مختلفی مثل فعال‌بودن ویژگی‌ها، سخت‌افزارها و اپلیکیشن‌های پرمصرف می‌تواند سرعت شارژ گوشی را کاهش دهد).

تشخیص شارژر اصلی سامسونگ

متاسفانه نمونه تقلبی شارژر سریع بی‌سیم سامسونگ نیز ساخته شده است. نمونه اصلی و تقلبی  کاملا شبیه به هم هستند و ظاهر جعبه آنها هم کاملا یکسان است و روی هر دو جعبه عبارت «Made in Vietnam» می‌شوند؛ اما فونت توضیحات روی جعبه نمونه تقلبی کمی درشت‌تر است و اشکال نیز کمی با هم تفاوت دارد.

برچسب پشت نمونه اصلی با نمونه تقلبی کاملا متفاوت است و شماره سریال درج‌شده روی برچسب نمونه تقلبی با شماره سریال روی جعبه مطابقت ندارد. درضمن نمونه تقلبی آبی رنگ و نمونه اصلی سیاه است.

نمونه تقلبی دارای یک چراغ قرمز است؛ اما این چراغ در نمونه اصلی دیده نمی‌شود. مهم‌ترین تفاوت این دو نمونه این است که وقتی گوشی روی نمونه تقلبی قرار می‌گیرد، تنها مدت‌زمان باقی‌مانده تکمیل شارژ باتری را نمایش می‌دهد؛ اما در صورتی که شارژر اصلی باشد، بلافاصله پس از گذاشتن گوشی روی شارژر، عبارت Fast charging در گوشی نمایش داده می‌شود.

تفاوت‌های مطرح‌شده تنها مربوط به یک مدل (EP-PN920) است: از دیگر تفاوت‌های ظاهری تشخیص شارژر اصلی سامسونگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تیره‌تر بودن لوگوی سامسونگ در جلوی جعبه نمونه تقلبی

  • تیره‌تر بودن توضیحات در پشت جعبه نمونه تقلبی

  • بی‌رنگ بودن مدل حک‌شده روی جعبه نمونه تقلبی

  • یک راه تشخیص شارژر اصلی سامسونگ توجه به پوشش روی شارژر اصلی چرم درجه‌ یک است و گوشی به ‌خوبی روی آن نگه داشته می‌شود؛ اما پوشش نمونه تقلبی چرم بی‌کیفیت و دانه دانه است و لایه روغنی عجیبی نیز روی آن را گرفته است.

  • پشت شارژر اصلی پوشش شفافی قرار دارد که نمونه تقلبی فاقد آن است. درضمن پوشش پلاستیکی پشت شارژ در نمونه تقلبی به‌ اندازه نمونه واقعی باکیفیت نیست.

  • یک روش تشخیص شارژر اصلی سامسونگ پوشش پلاستیکی پشت نمونه اصلی کمی تیره‌تر از نمونه تقلبی است.

  • لولای نمونه تقلبی در قسمتی که پایه شارژر به آن متصل می‌شود، بسیار سفت و بی‌کیفیت است و سایر اتصالات این قسمت هم کاملا بی‌کیفیت هستند.

  • در جعبه هر دو نمونه مبدل میکرو USB به USB-C قرار دارد؛ اما ظاهر آنها کاملا متفاوت است.

  • ظاهر دفترچه راهنما نمونه اصلی و تقلبی نیز یک روش تشخیص شارژر اصلی سامسونگ متفاوت است.

(در تمام این تصاویر شارژر سمت چپ نمونه تقلبی و شارژر سمت راست نمونه اصلی است).

روش تشخیص شارژرهای اصلی از تقلبی در برندهای مختلف

در برندهای مختلف می توانید به شکل متفاوتی شارژر اصل و تقلبی را تشخیص دهید.

تشخیص شارژر اصلی سامسونگ

معمولا روی شارژرهای تقلبی این برند عبارت «A +» و « Made in China» دیده می‌شود.

در شارژرهای اصلی این برند دو حرف UL در میان یک دایره در قسمت سمت چپ پایین شارژر دیده می‌شوند. این دو حرف مخفف کلمه Underwriters Laboratories است و این نشان نشان‌دهنده امنیت بالای شارژر هستند.

تشخیص شارژر اصلی شیائومی

تشخیص شارژر اصلی شیائومی

شارژرهای اصلی شیائومی همیشه با کابل بلند عرضه می‌شود. چنانچه طول کابل شارژر دارای این برند کمتر از ۱۲۰ سانتی‌متر باشد، شارژر تقلبی است. در ضمن آداپتور نمونه اصلی اندازه بزرگ‌تری نسبت به آداپتور نمونه تقلبی دارد. با این روش ها تشخیص شارژر اصلی شیائومی برایتان ساده تر می شود.

تفاوت شارژر اصلی و تقلبی وان پلاس

‌تشخیص شارژر اصلی وان‌پلاس از نمونه تقلبی بسیار ساده‌تر از سایر برندهاست. چنانچه پس از اتصال شارژر به گوشی، آیکون باتری در حال شارژ تغییر کرد و به آیکون فلش (نشانه شارژ سریع) تبدیل شد، شارژر اصل است  و در صورتی که چنین اتفاقی رخ نداد، در حال استفاده از نمونه تقلبی هستید. قبل از خرید سایر شارژرها حتما در مورد طول نمونه اصلی جست‌وجو کنید.

هواوی

شارژر سریع هواوی

ساده‌ترین روش کسب اطمینان از اصالت شارژرهای هواوی، اسکن‌کردن بارکد آنها و جستجوی اطلاعات بارکد در اینترنت است؛ چنانچه پس از جستجوی بارکد در اینترنت، اطلاعات شارژر در سایت‌های رسمی منتسب به هواوی پیدا نشد، شارژر تقلبی است؛ البته این روش برای اطمینان از اصل بودن شارژر سایر برندها هم مناسب است.

فرق شارژر اصل و تقلبی گوگل پیکسل

تصویر شارژر گوگل پیکسل 5

گوشی گوگل پیکسل دارای فناورش شارژ سریع هستند و تنها راه تشخیص شارژرهای اصلی این گوشی‌ها از نمونه‌های تقلبی، بررسی سرعت شارژ آن‌هاست. چنانچه سرعت شارژ شارژر خریداری‌شده کمتر از سرعت ذکرشده در مشخصات این گوشی‌ها باشد، شارژر تقلبی است.

روش های تشخیص شارژر اصلی آیفون

گوشی‌های آیفون گران‌قیمت هستند و استفاده از شارژر اصلی برای جلوگیری از کاهش عمر مفید و حتی آسیب جدی به آنها اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین در هنگام خرید آن باید کاملا دقت کنید. توجه به موارد زیر می تواند در این زمینه تشخیص شارژر اصل آیفون به شما کمک زیادی کند:

  • عبارت «Designed by Apple in California» حتما باید روی شارژر درج شده باشد و در صورتی که به جای این عبارت، عباراتی نظیر «Designed by California» روی شارژر نوشته شده است، در حال خرید نمونه تقلبی هستید. در ضمن عبارت «Apple Japan» نیز به دلیل قوانین کپی‌رایت روی شارژرهای تقلبی درج نمی‌شود. همچنین روی شارژرهای اصلی اپل عبارت‌های «Assembled in China» یا «Assembled in Vietnam» یا «Indústria Brasileira» درج شده است و در انتهای متن یک شماره سریال ۱۲ رقمی نیز می‌بینید.

توضیحات بر روی سیم شارژر اپل

  • تفاوت ظاهر تشخیص شارژر اصلی آیفون و نمونه‌های تقلبی آن کاملا مشخص است.
  • رنگ لوگوی اپل روی شارژرهای اصلی روشن‌ و در شارژرهای تقلبی کمی تیره است.
  • پین‌های شارژرهای لایتینگ اصلی اپل یک تکه، صاف و صیقلی، گرد و طلایی و خاکستری هستند؛ اما پین‌های نمونه‌های تقلبی ناصاف و چند تکه هستند.

مقایسه پین های کانتکتور لایتنینگ شارژر اصلی و تقلبی اپل

  • ماژول دربردازنده پین‌ها نیز در شارژرهای اصلی ناصاف است. در ضمن این ماژول باید خاکستری و براق باشد و سفید یا سیاه بودن آن نشانه تقلبی‌بودن شارژر است.

مقایسه ماژول پین ها در شارژر اصلی لایتینگ اپل

  • یک راه دیگر برای تشخیص شارژر اصلی آیفون توجه به زبانه‌های قسمت کانکتور USB است که باید کاملا در یکدیگر قفل شده باشند. ذوزنقه شکل باشند و فاصله آنها با لبه‌ها یکسان باشد. دصورتی که این قسمت‌ها زاویه‌دار باشند و فاصله آنها از لبه یکسان نباشد، شارژر تقلبی است.
  • پایه‌های USB شارژر اصل طلایی و شارژرهای تقلبی نقره‌ای است (در قسمت بالای تصویر پایین تفاوت بین اتصالات کانکتور USB و در قسمت پایین تفاوت بین پایه‌های کانکتور در شارژرهای اصلی USB اپل و نمونه‌های تقلبی آن به تصویر کشیده شده است).

  • سطح کانکنور USB در شارژرهای اصل صاف و یکدست و در شارژرهای تقلبی برجسته و زبر و دارای شیار است.

  • سطح عایق USB در شارژرهای اصل صاف و یکپارچه و در شارژرهای تقلبی دارای حفره و تورفتگی است.

  • آداپتور شارژرهای لایتنینگ اصلی دارای ۳۰ پین و یک نماد حک‌شده با لیزر است. این آیکون آداپتور اصل است و ۳۰ پین دارد؛ اما در شارژرهای تقلبی این آیکون روی آداپتور دیده نمی‌شود یا واضح نیست. فاصله بین بدنه شارژر و کانکتور لایتنینگ نیز در شارژرهای تقلبی زیاد است و قطعه‌ای پلاستیکی میان این دو قسمت دیده می‌شود.

  • در شارژر لایتنینگ و USB اصل بین کاکنکتور و محل اتصال آن به لبه شارژر هیچ فاصله‌ای دیده نمی‌شود و در شارژرهای USB نماد USB با لیزر روی آن حک شده است؛ اما در شارژرهای تقلبی یک تکه پلاستیکی کوچکی بین این دو قسمت فاصله انداخته است.

توجه: برای تشخیص شارژر اصلی آیفون در تمام تصاویر بخش‌های مختلف شارژرهای اصلی در سمت چپ و بخش‌های مختلف شارژرهای تقلبی در سمت راست قرار گرفته‌اند.

آن دسته از کاربران گوشی‌های آیفون که تصور می‌کنند، شارژر آنها تقلبی است یا درباره این موضوع مطمئن هستند، می‌توانند با مراجعه به مراکز اپل استور و پرداخت هزینه اندک، شارژر اصلی را دریافت کنند (این مبلغ در خارج از ایران تنها ۸ پوند است). اپل استورها علاوه بر تهران در شهرهای بزرگ دیگری نظیر اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز و… فعالند.

ضرورت توجه به تفاوت شارژر اصلی و تقلبی

شارژر تقلبی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که استفاده از شارژر تقلبی مشکل خاصی ندارد و حتی ممکن است به دلیل ارزان‌قیمت‌بودن این شارژرها متمایل به خرید شارژرهای ارزان باشند و از خرید شارژرهای اصل گران‌قیمت خودداری کنند؛ اما استفاده از شارژر تقلبی عواقب بسیار بدی را به دنبال دارد و حتی می‌تواند به قیمت جان انسان‌ها تمام شود یا زمینه‌ساز آسیب‌هانی جبران‌ناپذیر دیگری مثل نقص عضو یا معلولیت‌های همیشگی شود.

موارد قابل‌توجهی از کشته‌شدن چند نفر به دلیل واردشدن شوک الکتریکی به آنها در هنگام مکالمه با گوشی‌ متصل به شارژر تقلبی گزارش شده است. گزارشی مبنی بر به کما رفتن یک نفر به همین دلیل نیز گزارش شده است. استفاده از شارژر تقلبی می‌تواند باعث ذوب‌شدن گوشی و نشت اسید از آن و انفجار یا آتش گرفتن باتری و در نتیجه آسیب جدی به محل و تخریب آن یا حداقل آتش‌سوزی گسترده شود.

همانطور که قبلا گفتیم در شارژرهای تقلبی معمولا از مواد، سیم‌ها و قطعات بسیار بی‌کیفیت استفاده می‌شود. در ضمن قطعات آنها نیز معمولا لحیم‌کاری نمی‌شوند و مدارهای آن‌ هم فاقد مدارشکن هستند. این نقایص خطرناک می‌تواند منجر به افزایش بار مدار، افزایش دمای کابل شارژ و آب‌شدن روکش پلاستیکی و در نهایت آتش‌سوزی شود. لقی کانکتور در سوکت شارژ هم می‌تواند یکی از عوامل آتش‌سوزی باشد.

حتی اگر استفاده از شارژرهای تقلبی چنین پبامدهای خطرناکی به دنبال نداشته باشد، شارژ گوشی با آنها در بسیاری از موارد باعث افزایش حرارت باتری یا متورم ‌شدن آن و همچنین افزایش یا کاهش ولتاژ یا آمپر جریان ورودی به گوشی می‌شود و در نتیجه  طول عمر باتری گوشی و خود کاهش می‌یابد.

سازندگان گوشی همیشه تاکید می‌کنند برای شارژ گوشی (مخصوصا گوشی‌های دارای باتری غیرقابل تعویض) از شارژر اصلی موجود در جعبه آن استفاده شود. اگرچه ممکن است در هنگام استفاده از سایر شارژرها اتفاق خاصی رخ ندهد؛ اما این کار به مرور زمان باعث کاهش عمر گوشی می‌‌شود.

معرفی بهترین شارژرهای ۲۰۲۰

شارژر انکر مدل PowerPort PD 2 USB Charger؛ بهترین شارژر

شارژر انکر مدل PowerPort PD 2 USB Charger

  • دارای فناوری Power Delivery (شارژ سریع چند وسیله به‌صورت هم‌زمان)
  • دارای یک پورت USB-C و یک پورت USB-A
  • دارای کابل تبدیل USB-C به لایتنینگ برای شارژ گوشی‌های آیفون
  • دارای فناوری شارژ سریع (شارژ ۵۰ درصد در ۳۰ دقیقه)
  • قابلیت تاشدن دوشاخه
  • وزن کمتر از ۸۵ گرم
  • اندازه بسیار کوچک

شارژر انکر مدل PowerPort Speed 4 USB Charger؛ بهترین شارژر چند منظوره

  • توان ۴۳.۵ وات
  • پشتیبانی از فناوری شارژ سریع کوالکوم ۳٫۰ (البته هیچ یک از پورت‌های USB-C دارای این فناوری نیستند)
  • دارای ۳ پورت USB- C و یک پورت USB-A

شارژر انکر مدل PowerPort II With 2 PIQ USB Wall Charger

  • دارای ۲۴ وات توان
  • دارای دو پورت USB با شدت جریان ۲.۴ آمپر
  • دارای فناوری شارژ سریع پاور Power IQ
  • قابلیت تاشدن دوشاخه

مدل مشابه این مدل یعنی PowerPort 2 A2021 Wall Charger با قیمتی بین ۲۲۰ تا ۲۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در کل شارژرهای انکر همیشه جزو بهترین و استانداردترین شارژرهای دنیا بوده‌‌اند و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. توصیه می‌کنیم اگر شارژر اصلی گوشی‌تان دچار مشکل شده است یا عملکرد آن درحد لازم نیست، حتما شارژرهای این برند و تنها شارژرهایی را که دارای گارانتی معتبر آواژنگ هستند، برای خرید انتخاب کنید. قیمت شارژر دیواری انکر از ۲۷۵ هزار تومان و قیمت وپاوربانک آن از ۲۶۵ هزار تومان شروع می‌شود.

حتی ارزان‌ترین شارژر این برند یعنی مدل Fusion که در واقع یک پاوربانک ۵۰۰۰ میلی آمپری است، نیز از تمام قابلیت‌های یک شارژر خوب مثل فناوری شارژ سریع Power IQ، شارژ ایمن (جهت جلوگیری از مشکل اتصالی، تغییر ولتاژ، افزایش دما، شدت جریان و مشکلات این‌چنینی)، مدیریت هوشمند شارژ (برای جلوگیری از شارژ بیش از حد و قطع جریان برق پس از تکمیل شارژ) و همچنین برخورداری از دو پورت برای شارژ همزمان دو دستگاه برخوردار است.

شارژر دیواری انکر مدل Fusion

در ضمن با استفاده از شارژر ۶۰ واتی انکر مدل A2123 Powerport 6 که قیمت آن ۵۳۰ هزار تومان است، می‌توانید ۶ دستگاه را به صورت همزمان شارژ کنید. این دستگاه قادر است شدت جریان مورد نیاز برای هر دستگاه را تشخیص دهید.

شارژر خورشیدی انکر مدل A2422 PowerPort Solar Lite با توان ۱۵ وات و ۲ پورت َUSB و فناوری شارژ سریع Power IQ برای طبیعت‌گران گزینه کاملا مناسبی است. قیمت این شارژر در‌ حال‌ حاضر ۱ میلیون و ۴۴۸ هزار تومان است.

پاوربانک ۲۶۸۰۰ ساعتی انکر مدل A1374 PowerCore Plus با برخورداری از قابلیت‌هایی مثل پشتیبانی از فناوری شارژ سریع کوالکوم ۳٫۰، ۳ پورت USB، فناوری شارژ ایمن و مدیریت هوشمند شارژ می‌تواند نیروی مورد نیاز دستگاه‌های شما را برای مدت زیادی تأمین کند. قیمت این دستگاه درحال حاضر ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است.

لازم به توضیح است قیمت‌های این مطلب مربوط به تاریخ ۲۱ /۵/ ۱۳۹۹ است.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 3 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۳۹۹/۰۵/۲۵
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | ناکارآمدی تسهیلات ارزان‌‌قیمت خرید لوازم خانگی
    سپتامبر 27, 2020

    […] و صنعت لوازم خانگی کشور از درج لوگوی برندهای معتبر روی کالاهای تقلبی لوازم خانگی در بازارچه‌های مرزی تا واردات و خدمات پس از فروش گوشی […]

لینک کپی شد!