تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

بابک ثقفی در نشست خبری مادیران:

مواداولیه تولید لوازم خانگی ۲۵ تا ۳۰درصد گران شد/ دولت به جای حمایت مانع تغییرات قیمتی می‌شود

اخبار تصلا
 کنفرانس خبری شرکت صنایع مادیران با حضور بابک ثقفی، مدیرعامل شرکت مادیران؛ امیرحسین مرتضائیان، مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک مادیران؛ محمود قهاری، مدیرعامل شرکت صنایع لوازم خانگی مادیران و همچنین عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران؛ محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور و جمعی از اصحاب رسانه در شهرک صنعتی هشتگرد برگزار شد.

بابک ثقفی، مدیرعامل مادیران در واکنش به اخبار و گزارش‌هایی مبنی بر افزایش قیمت برخی اقلام لوازم خانگی به «تصلا» گفت: ما افزایش قیمت ندادیم و تابع شرایط هستیم؛ شرکت سود خوبی در شش ماهه اول سال به دست نیاورد که یکی از دلایل آن، همین عدم افزایش قیمت بود.

ثقفی در ادامه با اشاره به ۴ اتفاق جدید در سال جاری نسبت به سال قبل، توضیح داد: قیمت مواد اولیه خارجی حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد گران شده است. برای نمونه، فقط ۲۵ تا ۳۰ درصد قیمت پنل در چین افزایش داشته است. دوم اینکه، میانگین قیمت ارز نیمایی در سال گذشته حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان بود، اما الان به ۲۵ هزار تومان رسیده است. در حالی کارخانه الکترونیک مادیران ارز نیمایی ۲۷ هزار تومانی خریداری کرد که در آن زمان ارز آزاد به بهای ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان فروخته می‌شد.

وی ادامه داد: سوم اینکه، گران شدن مواد اولیه لوازم خانگی، قطعات ایرانی مثل مواد پتروشیمی، کارتن و ورق اتفاق افتاده است. چهارمین مورد هم افزایش بسیار زیاد هزینه حمل و نقل است؛ برای نمونه هزینه یک کانتینر از چین از چهار دلار به ۱۰ هزار دلار رسیده است.

افزایش ۴۰ درصدی حقوق هم اتفاق دیگری است که مترادف با افزایش ۴۰ درصدی هزینه‌هاست که در سایت کدال می‌توانید مشاهده کنید. در حالی ما قیمت فروش را اضافه نکردیم که در شش ماهه اول سال ۱۷۰ میلیارد تومان سود کردیم و در این بین ۴ هزار میلیارد تومان فقط حجم سرمایه‌گذاری است.

مدیرعامل مادیران در ادامه با تاکید بر اینکه به نظر من قیمت‌گذاری دستوری کار درستی نیست، گفت: مگر اینکه راهکارهای مناسبی ارائه شود و با وجود حجم گسترده قاچاق دست تولیدکنندگان را بگیرند.

ثقفی اضافه کرد: یک گزارش غیر واقعی دست به دست چرخید، در حالی که شرکت ما افزایش قیمتی نداشته است و اینکه چگونه این اتفاق در بازار افتاد، اطلاعی ندارم. ما دستورات دولتی را رعایت کردیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگر «تصلا» مبنی بر اینکه بر اساس گزارش‌های میدانی افزایش قیمت ۵ تا ۷ درصدی در بازار رخ داده، بنابراین شما مقصر گرانی را بخش بازار و توزیع‌کنندگان می‌دانید، گفت: ما با بخش توزیع کاری نداریم؛ اما مگر تورم ۵۰ درصدی مساله کوچکی است؟ مگر ماست، شیر و … در بازار گران نشده است؟ در حال حاضر تورم بالایی را در بازار شاهد هستیم و ارزش پول ملی پایین آمده است، اما یقه ما را می‌گیرند و می‌گویند قیمت‌ها را بالا نبرید.

محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور، نیز در این باره پاسخ داد: شایعه‌ای مبنی بر اینکه بعد از رسانه‌ای شدن نامه ممنوعیت واردات افزایش قیمت رخ داده، مطرح شد که درست نیست و اصلا دلیلی برای این کار وجود نداشت. اگر شب عید یا مناسبت دیگری بود، شاید این اتفاق می‌افتاد اما فصل تابستان زمان رکود بازار است.

خبر مرتبط:  وزارت صمت مکلف به رصد روزانه قیمت لوازم خانگی شد

۴۰ درصد بازار در دست شرکت‌های کره‌ای است

مدیرعامل مادیران در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران در ارتباط با ایجاد انحصار در بازار بعد از ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای و تشبیه بازار لوازم خانگی به بازار خودرو، گفت: این یک قیاس مع‌الفارق است؛ ۴۰ درصد بازار در دست شرکت‌های کره‌ای است. الان هر مدلی که دلتان بخواهد از یخچال تا ماشین لباسشویی و غیره در بازار موجود است. در جلسه‌ای که با آقای مخبر، معاون اول رئیس جمهوری داشتیم، ایشان گفتند که طبق برآوردهای صورت گرفته ۴۵ درصد بازار لوازم خانگی کوچک قاچاق است. پس مقایسه بازار خودرو و بازار لوازم خانگی مقایسه درستی نیست و مساله مهم این است که قاچاقچیان هزینه‌های قانونی را نمی‌پردازند.

ثقفی ادامه داد: الان در سایت دیجی بانه کالاهای خارجی موجود است و ظرف ۲۴ ساعت هم به سراسر کشور ارسال می‌شود؛ بدون اینکه مالیات یا هزینه‌های دیگر را بپردازند.

به گفته وی، وقتی کالاهای خارجی به وفور در بازار وجود دارد؛ پس انحصار لغت درستی نیست. به نظر من، خواسته ما از دو شرکت کره‌ای باید تغییر کند و آنها باید تکنولوژی‌های اساسی مثل تکنولوژی تولید کمپرسور به کشور ما بیاورند. این شرکت‌ها در سال ۹۷ بی‌محابا ایران را رها کردند و رفتند و الان چه تضمینی وجود دارد که دوباره این کار را انجام ندهند؟

حبر مرتبط: هزینه تولید بالا رفته، دولت مانع تغییر قیمت نشود

۳ معضل اساسی صنعت لوازم خانگی

عباس هاشمی دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اصلی‌ترین معضلات بازار لوازم خانگی چیست، اظهار کرد: بخشی از مشکلات ما مربوط به معضلات کلان کشور است که برای نمونه می‌توان به بی‌ثباتی قوانین و دستورالعمل‌ها اشاره کرد. قاچاق، معضل دیگری است که از این محل سود زیادی به جیب سودجویان می‌رود و مبارزه با آن عزم ملی را می‌طلبد.

عباس هاشمی تامین نکردن مواد اولیه برای واحدهای تولیدی را معضل بعدی صنعت خواند و در این باره افزود: شرط اساسی برای امکان برنامه‌ریزی در واحدهای تولیدی، استمرار تامین مواد اولیه است. وگرنه، حتی امکان برنامه‌ریزی در کوتاه‌مدت هم میسر نخواهد بود.

به گفته وی، استمرار در تامین مواد اولیه جدای از قیمت آن، مبارزه و ریشه کن شدن قاچاق و ثبات قوانین و دستورالعمل‌های مرتبط با تولید در جهت بهبود فضای کسب و کار ازجمله درخواست‌های فعالان این صنعت است.

قیمت دلار برای قاچاقچی زیر ۲۰هزار تومان است

محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور نیز در این باره گفت: بالاترین آسیب قاچاق مربوط به تلویزیون است و چون نسبت وزن و حجم این کالا نسبت به قیمت از دیگر کالاها بیشتر است؛ درنتیجه این کالا قاچاق‌پذیر است. برای مثال، قیمت ساید بای ساید با قیمت تلویزیون یکسان است اما حجم آن بیشتر است.

وی افزود: دلار قاچاقچی خیلی ارزان‌تر از دلار نیمایی است و بررسی های ما نشان می‌دهد دلالان کالاهایی مثل شکر، روغن و … را با ارز ۴۲۰۰ تومانی از کشور خارج کرده و درمقابل تلویزیون وارد می‌کنند که این یک بازی دو سر برد است. میانگین قیمت دلار برای قاچاقچیان زیر ۲۰ هزار تومان است. با اینحال، انواع مختلف مالیات از تولیدکنندگان گرفته می‌شود. همچنین، عوارض گمرکی و هزینه سنگین تامین اجتماعی نیز برای تولیدکنندگان وجود دارد.

به گفته شهیدی، ۳۰ درصد قیمت تمام شده محصولات داخلی مربوط به پرداخت‌های دولتی است؛ یعنی اگر قیمت ماشین لباسشویی ۷ تا ۱۰ میلیون تومان است، دولت ۳ میلیون تومان آن را به اشکال مختلف می‌گیرد.

خبر مرتبط: عاقبت پیگیری افزایش قیمت لوازم خانگی چه شد؟ منتظر ارزانی باشیم؟

فقط ۴ کارخانه در دنیا پنل تولید می‌کنند

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پنل ملی داریم یا نه، گفت: از بین ۳۵۰ کارخانه تولید تلویزیون در دنیا فقط ۴ کارخانه پنل تولید می‌کند. اما اینکه به جای واردات پنل ساخته شده، لایه‌های آن وارد شود و روی هم قرار بگیرند، یک گام رو به جلوست.

ثقفی نیز در این زمینه، گفت: اینکه اسم این کار را تولید پنل ملی بذاریم، دیگر نخ‌نما شده است، اما پنل دارای لایه‌های مختلفی است و ما با انتخاب لایه می‌توانیم کیفیت کالای خود را برگزینیم.

افزایش عمق ساخت یخچال به ۸۰درصد

ثقفی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر واردات درب یخچال با مبدا کشور چین از گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام، تصریح کرد: بله؛ درب یخچال را وارد کردیم و کشف عجیب و غریبی صورت نگرفته است. حدود ۶هزار درب وارد شد.

هر شرکتی که به ذهنتان برسد، درب یخچال وارد می‌کند؛ از اصفهان تا تهران. تلاش می‌کنیم عمق ساخت داخل یخچال را  از ۴۰ درصد به ۸۰ درصد برسانیم. تولیدکننده برای ارزیابی محصولات جدید در بازار تا حدودی بخشی از قطعات را از محل واردات تامین و سپس داخلی‌سازی می‌کند. البته این آخرین محموله وارداتی درب یخچال بود و با پیاده‌سازی ماشین‌آلات این قطعات در داخل تولید می‌شود.

هاشمی نیز در این باره توضیح داد: تمام دنیا این فرآیند را طی کرده‌اند و اینگونه نیست که یک واحد تولیدی را به زیر سوال ببریم که چرا درب آماده وارد کرده است؟ کدام واحد تولیدی در ایران را می‌توانید نام ببرید که این مراحل را طی نکرده باشد؟ الزامی وجود ندارد که همه‌ی پکیج در داخل ساخته شود و این مساله در رابطه با ماشین لباسشویی هم صدق می‌کند.

فرصت افزایش سرمایه تا پاییز آینده

مدیرعامل مادیران در ارتباط به افزایش سرمایه این شرکت، گفت: ما پارسال درخواست یک افزایش سرمایه را دادیم که بخشی از آن سود انباشته و تجدید ازریابی دارایی‌ها به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان بود که انجام شد. قسمت دوم هزار و ۸۰ میلیارد تومان است که تائیدیه آن را از سازمان بورس گرفتیم. ما تا پاییز سال آینده فرصت داریم افزایش سرمایه بدهیم و منتظریم شرایط بهتر شود.

درج برچسب قیمت مصرف‌کننده روی کالا

ثقفی همچنین با اشاره تصمیمات جدید در ارتباط با سامانه ۱۲۴، گفت: فعلا در جلسه با معاون اول رئیس جمهوری قرار شده قیمت مصرف‌کننده روی محصولات اعمال شود. همچنین، قرار است دوباره قیمت درب کارخانه، عمده‌فروش و مصرف‌کننده درج شود و مردم و بازرسان بتوانند قیمت‌ها را مقایسه کنند. ما مشکلی در این زمینه نداریم، وقتی مادیران سود خود را اعلام کرد، بازار دچار شوک شد، چون ما ۱۵۰۰ میلیارد تومان  کالا در شش ماهه نخست سال فروختیم که تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت دادیم، همانطور که دیگر کالاها در بازارهای مختلف گران شده است.

به گفته وی، همیشه دولت‌ها در ابتدای کار خودشان از کنترل تورم و بکارگیری روش‌های بهتر برای مدیریت بازار صحبت می‌کنند و از ما می‌خواهند افزایش قیمت ندهیم تا ظرف چند ماه آینده اوضاع بهتر شود. اما آیا با توجه به شرایط فعلی اقتصاد این امر شدنی است؟

ثقفی ادامه داد: پیشنهاد من به دولت این است که اگر نمی‌توانند قاچاق را کنترل کنند، پس ارز ترجیحی به تولیدکننده تعلق بگیرد. دوم اینکه، تولیدکننده ناچار به پرداخت بهره‌های ۲۲ درصدی به نظام بانکی است و این درحالیست که در دیگر کشورها برای تولیدکننده بهره صفر درصدی در نظر گرفته‌اند و این مهم باید در کشور ما هم اجرا شود. در ضمن، لازم است هزینه تبلیغات تلویزیونی کاهش یابد.

تحقق صادرات مستلزم پذیرش استاندارهای جهانی

هاشمی نیز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به چگونگی فراهم کردن بستر برای افزایش صادرات در حوزه لوازم خانگی، تاکید کرد: ما قطعه‌ای از یک پازل هستیم، وقتی قطعات سر جای خودشان قرار نگیرند، اگر صادراتی هم انجام شود با زحمت و مشقت فراوان خواهد بود.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تاکید کرد: ما باید جایگاه خود را در زنجیره تامین و ارزش در دنیا مشخص کنیم و بدانیم کجای پازل قرار داریم. وگرنه از صادرات تا تولید محدود به بازار کشورهای همسایه خواهد شد. لازم است استانداردهای جهانی را بپذیریم و به صورت سیستماتیک به شبکه اقتصاد و صنعت دنیا متصل شویم.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 5 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سوسن یحیی پور
۱۴۰۰/۰۸/۱۰
سوسن یحیی‌پور هستم؛ فارغ‌التحصیل رشته روابط بین‌الملل در مقطع کارشناسی ارشد. فعالیت خبری و مطبوعاتی خودم رو در حوزه بازرگانی و اصناف از سال 94 آغاز کردم. در حال حاضر هم در بخش تحریریه تصلا مشغول به تولید محتوا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!