تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

گرانی لوازم خانگی فعالیت موسسه‌های خیریه تهیه جهیزیه را با چالش رو به رو کرده است

تهیه جهیزیه برای خیرین سخت‌تر شد/ جهیزیه ساده از دو میلیون به بالای ۲۵میلیون رسید

اخبار تصلا
مدیر یکی از موسسات خیریه تهیه جهیزیه با اشاره به گرانی سرسام آور لوازم خانگی و بروز مشکلات در تهیه جهیزیه، گفت: متاسفانه بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی یا کارخانجات و کارگاه‌ها که قبلا تولید خوبی داشتند و می‌توانستند به موسسات خیریه یا بنیادهای مردم‌نهاد کمک کنند، امروز به دلیل شرایط بد اقتصادی ورشکسته و تعطیل شده‌اند یا اوضاع خوبی ندارند و درنتیجه دیگر خبری از کمک‌ها و مساعدت‌های سابق نیست.

تصویر صنعت لوازم الکترونیکدر حالی این روزها شاهد گرانی چندباره لوازم خانگی در بازار هستیم که این بار آثار این گرانی را می‌توان بر موسسات خیریه که به دنبال تامین جهیزیه ارزان‌قیمت برای زوج‌های جوان بی‌بضاعت هستند، دید. بررسی‌ها نشان می‌دهد به دلیل فشارهای اقتصادی از تعداد افرادی که دستی در کار خیر داشتند، کاسته شده و درمقابل بر تعداد خانوارهای کم‌درآمد اضافه شده است؛ همین وضعیت، تهیه جهیزیه را برای موسسات خیریه سخت کرده است. در این شرایط پیشنهاد برخی از این موسسات خیریه به تولیدکنندگان لوازم خانگی این است که کالای خود را با قیمت مصوب درب کارخانه در ازای دریافت تصویری از عقدنامه به آنها بدهند تا از میزان هزینه‌های آنها کم شود.

مدیر یکی از موسسات خیریه تهیه جهیزیه با اشاره به گرانی سرسام آور لوازم خانگی و بروز مشکلات در تهیه جهیزیه، گفت: متاسفانه بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی یا کارخانجات و کارگاه‌ها که قبلا تولید خوبی داشتند و می‌توانستند به موسسات خیریه یا بنیادهای مردم‌نهاد کمک کنند، امروز به دلیل شرایط بد اقتصادی ورشکسته و تعطیل شده‌اند یا اوضاع خوبی ندارند و درنتیجه دیگر خبری از کمک‌ها و مساعدت‌های سابق نیست.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، بر تعداد خانوارهای گرفتار و مستحق افزوده شده است و وقتی این افراد برای گرفتن مساعدت به ارگان یا نهادهای مربوطه مراجعه می‌کنند، به دلیل کسری بودجه دیگر کمک‌های سابق به آنها نمی‌شود.

این فعال اجتماعی اضافه کرد: پس، از طرفی تعداد تجار و افرادی که توانایی کمک کردن به اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه را داشتند، کاهش پیدا کرده و از طرف دیگر خانوارهای گرفتار، گرفتارتر شده‌اند و اینها سبب شده که تامین جهیزیه برای خیرین با مشکلاتی مواجه شود.

خبر مرتبط: هزینه تولید بالا رفته، دولت مانع تغییر قیمت نشود

لوازم خانگی

یک قلم از جهیزیه ۳۰ قلمی را حذف نکردیم

مدیر این موسسه خیریه در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط اقتصادی، آیا مجبور به حذف برخی اقلام جهیزیه شده‌اید یا خیر؛ گفت: ما تحقیقات لازم را درباره‌ی مراجعان انجام می‌دهیم و تمام مدارک و مستندات موجود است، از آنجایی که عروس و دامادهای یتیم (بدون پدر و مادر) در اولویت قرار دارند و براساس تحقیقات انجام گرفته وضعیت اقتصادی این افراد بسیار خراب است، طی این چند سال تلاش کردیم تا حتی یک قلم از ۳۰ قلم جهیزیه کم نشود.

وی گفت: قبلا یک جهیزیه ۳۰ قلمی با دو میلیون تومان تهیه می‌شد، اما الان بالای ۲۵ میلیون تومان برای ما آب می‌خورد، بااینحال چون گروه‌های هدف وضعیت اقتصادی بدی دارند، بعد از انجام تحقیقات در نوبت قرار می‌گیرند و جهیزیه به صورت رایگان به آنها تحویل داده می‌شود. این افراد با این جهیزیه می‌توانند زندگی مشترک خود را آغاز کنند و دیگر در آینده کاسه «چه کنم؟» به دست نمی‌گیرند، بنابراین مبنای کار ما بر این نیست که باوجود مشکلات فراوان کالایی را از جهیزیه مورد نظر حذف کنیم.

خبر مرتبط: عاقبت پیگیری افزایش قیمت لوازم خانگی چه شد؟ منتظر ارزانی باشیم؟

جهیزیه کاملا ایرانی است

این خیر با بیان اینکه تمام اقلام جهیزیه از کالاهای ساخت داخل تهیه می‌شود، ادامه داد: برای حمایت از تولیدکننده داخلی تمام اقلام جهیزیه زوج‌های جوان از محصولات ایرانی خریداری می‌شود، اما درمقابل تولیدکنندگان ایرانی برای خانوار گرفتار و بی‌بضاعت کاری انجام نمی‌دهند و حمایتی از آنها نمی‌کنند. این درحالیست که این تولیدکنندگان می‌توانند در تامین لوازم خانگی با قیمت مناسب به ما کمک کنند، بااینحال وقتی نرخ ارز در بازار افزایش پیدا می‌کند، قیمت لوازم خانگی بالا می‌رود اما با کاهش قیمت ارز خبری از ارزانی بهای کالاها نیست.

 بعضی از کارخانجات لوازم خانگی مایل هستند تولیداتشان را به صورت دست اول به نیازمندان برسانند، اما متاسفانه نمی‌توانند نیازمند را پیدا کنند. فرض کنید، یک کارخانه که ماهانه برای مثال ۵۰ هزار دستگاه اجاق گاز تولید می کند، اعلام کند که می‌خواهد ۵ دستگاه را در ماه به یک خیریه بدهد تا آنها کار رساندن کالا به نیازمندان را انجام دهند. اگر این روال جا بیفتد گره کور خیلی راحت‌تر باز خواهد شد.

قبلا برخی از این کارخانجات در مجموعه خودشان کمک‌هایی می‌کردند و برای مثال ۱۰ گاز با ۱۰ حواله به موسسه خیریه می‌دادند اما امروز نه دیگر از آن گاز خبری هست نه از حواله! درنتیجه یک موسسه خیریه یا سازمان مردم‌نهاد مجبور است خودش به بازار برود و اگر قبلا برای تهیه جهیزیه باید به دو نفر مراجعه می‌کرد الان به ناچار باید ۳۰ نفر را ببیند.

 خبر مرتبط: سند راهبردی صنعت لوازم خانگی؛ حلال مشکل افزایش قیمت یا حامی آن؟

پیشنهادی به تولیدکنندگان لوازم خانگی

مدیر این موسسه خیریه در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد شما به تولیدکنندگان لوازم خانگی چیست، گفت: پیشنهاد من به تولیدکنندگان لوازم خانگی ازجمله آنهایی که سالیان سال است در بازار فعالیت می‌کنند؛ این است که جنس خودشان را با قیمت مصوب درب کارخانه به موسسه خیریه بدهند، اگر برای مثال قرار است آن قلم کالا در بازار به قیمت دو میلیون تومان عرضه شود، به خیرین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بدهند؛ در مقابل موسسه خیریه هم یک برگ از عقدنامه زوج جوان را به کارخانه تحویل بدهد تا مشخص باشد خدای ناکرده جنس در بازار به فروش نرفته است. اگر این اتفاق بیفتد و کالا بدون واسطه و به صورت دست اول به مصرف‌کنندگان برسد، هزینه خیلی پایین می‌آید. از تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌خواهیم دست نیازمندان را در این شرایط سخت اقتصادی بگیرند.

خواسته پُر تکرار این روزها…

اما این روزها بازار لوازم خانگی در چه شرایطی به سر می‌برد؟ مشاهدات میدانی از گرانی کم‌سابقه لوازم خانگی در بازار خبر می‌دهند و مردم تا مجبور نباشند خرید نمی‌کنند؛ همین شرایط سبب کاهش ۷۰ درصدی خرید و فروش شده است. برخی کسبه بازار می‌گویند وضعیت به گونه‌ای پیش رفته که امروز کالای درجه سه تولید داخل با بهترین جنس وارداتی هم‌قیمت است.

این شرایط در بازار لوازم خانگی، تامین جهیزیه برای دختران دم‌بخت را هم دشوار ساخته است. یک فروشنده لوازم خانگی در بازار امین حضور به ما می‌گوید: «برای خرید یک جهیزیه بسیار معمولی در کمترین حالت باید ۶۰ تا ۷۵ میلیون تومان هزینه کرد.» در نتیجه مشاهده می‌شود که تعدادی از زوج‌های جوان کم‌درآمد تصمیم می‌گیرند جهیزیه را با کمک یکدیگر تامین کنند یا دختران دم بخت ناچارند به بازار دست دوم فروشی‌ها بروند. هرچند برخی مقامات صنفی می‌گویند به دلیل گرانی لوازم خانگی و سایر وسایل مورد نیاز زندگی، عده‌ای توان خرید جهزیه دست دوم را نیز از دست داده‌اند.

بنابراین، در شرایطی که امروز آثار گرانی بر فروشندگان، مصرف‌کنندگان، موسسات خیریه و … دیده می‌شود؛ ضرورت مدیریت و ساماندهی بازار برای جلوگیری از اقدامات دلبخواهانه برخی تولیدکنندگان بزرگ لوازم خانگی که به گفته تعدادی از فعالان بازار هر چند ماه یکبار اقدام به افزایش قیمت می‌کنند، به خواسته‌ای پر تکرار بدل شده است و انتظار می‌رود هر چه زودتر عملیاتی شود.

همچنین به نظر می‌رسد لازم است تولیدکنندگان لوازم خانگی در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی فعالیت‌ خود در این زمینه و همکاری با موسسات خیریه را افزایش دهند.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 5 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سوسن یحیی پور
۱۴۰۰/۰۸/۱۸
سوسن یحیی‌پور هستم؛ فارغ‌التحصیل رشته روابط بین‌الملل در مقطع کارشناسی ارشد. فعالیت خبری و مطبوعاتی خودم رو در حوزه بازرگانی و اصناف از سال 94 آغاز کردم. در حال حاضر هم در بخش تحریریه تصلا مشغول به تولید محتوا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!