تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

با خرید گوشی‌های گلکسی S21 اولترا برند سامسونگ به چه قابلیت‌هایی می‌توانید دسترسی داشته باشید؟

نقد و بررسی قابلیت‌های گوشی سامسونگ s21 اولترا

راهنمای خرید
گوشی گلگسی S21 اولترا یکی از جدیدترین گوشی‌های تولید شده توسط برند سامسونگ است. گوشی‌هایی که برند سامسونگ از پسوند اولترا برای آن‌ها استفاده می‌کند، معمولاً به عنوان بهترین گوشی‌های تولید شده در آن سال توسط برند سامسونگ شناخته می‌شوند.

تصویر صنعت لوازم الکترونیک – برند سامسونگ در سال ۲۰۲۰ میلادی یکی از بهترین نسخه از گوشی‌های هوشمند خود را با نام گوشی سامسونگ s21 اولترا به بازار عرضه کرد که طرفداران این برند رضایت زیادی در خصوص این گوشی‌ها از خود نشان دادند.

در سال ۲۰۲۱ میلادی نیز این برند نسخه جدید از گوشی‌های سری گلکسی خود را با نام گلکسی S21 اولترا به بازار عرضه کرد. این گوشی‌ها در واقع نسخه پیشرفته‌تر گوشی‌های گلکسی S21 و گلکسی S21 پلاس هستند. نکته‌ای که در خصوص گوشی‌های سری اولترا صادق است این است که این گوشی‌ها از نظر ابعاد نسبت به گوشی‌های دیگر بزرگ‌تر هستند.

علی رغم اینکه برند سامسونگ در معرفی گوشی‌های گلکسی S20 اولترا امکانات قابل ملاحظه‌ای به خصوص در خصوص دوربین این گوشی‌ها ذکر کرده بود اما برخی از کاربران از عملکرد این گوشی‌ها از نظر کیفیت عکس‌های ثبت شده با دوربین آن رضایت چندانی نداشتند.

علاوه بر این باتری این گوشی‌ها با وجود ظرفیت ۵ هزار میلی آمپر نتوانسته بود طول عمری را که کاربران برای هر بار شارژ کردن باتری در نظر داشتند در اختیار آن‌ها قرار دهد. با وجود همه این نقطه ضعف‌ها و از طرفی قیمت نسبتاً زیاد آن، این گوشی‌ها باز هم به عنوان پرچم‌دار گوشی‌های گلکسی فروش خوبی داشت.

امادر سال ۲۰۲۱ میلادی، برند سامسونگ با اشراف بر نقاط ضعفی که گوشی‌های گلکسی S20 اولترا داشت، توانست برخی از این نقاط ضعف را در گوشی‌های گلکسی S21 اولترا بر طرف کند.

در نتیجه به جرات می‌توان گفت گوشی‌های گلکسی S21 اولترا یک جایگزین بسیار عالی برای نسل قبلی این گوشی‌های پرچم‌دار یعنی گوشی‌های گلکسی S20 اولترا هستند.

از آنجایی که در حال حاضر این گوشی‌ها، جدیدترین گوشی‌های پرچم‌دار برند سامسونگ هستند در این مطلب به نقد و بررسی این سری از گوشی‌های برند سامسونگ خواهیم پرداخت.

فهرست عناوینی که قرار است در این مطلب به نقد و بررسی آن‌ها پرداخته شود به شرح زیر است:

  • معرفی گوشی‌های گلکسی S21 اولترا برند سامسونگ از نظر قابلیت‌ها و طراحی این گوشی‌ها
  • نقاط قوت گوشی‌های گلکسی S21 اولترا برند سامسونگ
  • نقاط ضعف گوشی‌های گلکسی S21 اولترا برند سامسونگ

نکته جالب‌تر خصوص گوشی های گلکسی S21 اولترا برند سامسونگ این است که این برند بر خلاف همیشه که گوشی‌های پرچم‌دار خود را با کمی تأخیر به بازار معرفی می‌کرد، امسال گوشی‌های S21 اولترا خود را زودتر از همیشه به بازار عرضه کرده است.

حتما بخوانید: راهنمای خرید گوشی ✔️ بهترین گوشی های ۲۰۲۱

ویژگی‌ها و مشخصات فنی گوشی‌های گلکسی S21 اولترا برند سامسونگ

به عقیده بسیاری از کارشناسان گوشی گلکسی S21 اولترا برند سامسونگ بهترین گوشی اولترایی است که این برند به بازار عرضه کرده است به نحوی که دو سری قبلی از گوشی‌های اولترا به نوعی دست گرمی برای برند سامسونگ به منظور تولید گوشی‌های اولترا به حساب می‌آیند.

در واقع سومین گوشی اولترایی که برند سامسونگ به بازار عرضه کرده است، همان چیزی است که کاربران از گوشی اولترا S20 انتظار داشتند و با یک سال تأخیر به واقعیت پیوسته است.

واقعیت این است که با توجه به پیشرفت تکنولوژی که به نظر می‌رسد در هر روز یک اتفاق جدید در این دنیا می‌افتد، به روز بودن محصولات و انطباق آن‌ها با آخرین تغییرات تکنولوژی به خصوص برای برندهای تولید کننده تجهیزاتی مثل گوشی‌های تلفن همراه تا حدودی سخت و مشکل است.

اما برندهای بزرگ مثل اپل، سامسونگ و هواوی و از این دست برندهای معتبر و مطرح به دلیل سرمایه گذاری‌ها و آینده‌نگری‌هایی که دارند و همچنین به دلیل جلوتر بودن از زمان خود همواره محصولاتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که منطبق بر آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا هستند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان دنیای گوشی‌های تلفن همراه، گوشی های گلکسی S21 اولترا اگرچه یک گوشی تمام و کمال نیستند و از نظر برخی از امکانات هنوز جای پیشرفت برای آن‌ها وجود دارد اما نسبت به گوشی‌های نسل قبلی خود یک قدم جلوتر هستند و با وجود همه امکانات پیشرفت‌های که دارند، قیمت کمتری نیز دارند.

یکی از دلایل عمده کاهش قیمت گوشی‌های S21 اولترا این است که برند سامسونگ نیز مانند برند اپل قرار دادن هدفون، شارژر و همچنین درگاه کارت حافظه روی گوشی‌های خود خودداری کرده است. اگرچه برای بسیاری از کاربران این تغییرات چندان خوشایند نیست و نبودن چنین تجهیزاتی در بسته بندی گوشی یک ضعف عمده به حساب می‌آید.

حتما بخوانید: برترین گوشی‌‌های تاشو یا فولد موجود در بازار  

صفحه نمایش به کار رفته در گوشی‌های گلکسی S21 اولترا

برای گوشی های گلکسی s21 اولترا از صفحه نمایش ۶٫۸ اینچی استفاده شده است که اولین ویژگی و قابلیت تحسین برانگیز آن، داینامیک بودن آن است.

این صفحه نمایش‌ها که به صورت AMOLED 2X هستند دارای وضوح تصویر ۳۲۰۰ در ۱۴۴۰ پیکسل بوده و نرخ به روز رسانی تصویر در آن‌ها چیزی در حدود ۱۲۰ هرتز است.

البته نکته‌ای که باید در این بخش به آن اشاره کنیم این است که وضوح تصویر در این گوشی‌ها نسبت به نسخه قبلی آن‌ها یعنی S20 اولترا پایین آمده اما این کم شدن وضوح تصویر هیچ تأثیر قابل لمسی در کیفیت تصویر در صفحه نمایش این گوشی‌ها نداشته است.

نمایش رنگ‌ها در این صفحه نمایش‌ها بسیار واقعی است از نظر روشنایی نیز روشنایی تصویر در این صفحه نمایش‌ها افزایش زیادی داشته است.

میزان روشنایی در این صفحه نمایش‌ها چیزی در حدود ۱۵۰۰ نیت است. این در حالی است که میزان روشنایی در گوشی‌های هم رده گلکسی S21 اولترا یعنی گوشی‌های آیفون ۱۲ پرومکس چیزی در حدود ۱۲۰۰ نیت است.

همچنین روی این صفحه نمایش‌ها از گلس گوریلا استفاده شده است که هم نسبت به ضربه و هم نسبت به خش مقاومت بسیار بالایی دارد. یکی از نقاط قوت صفحه نمایش‌های استفاده شده در گوشی‌های گلکسی S21 اولترا است که امکان مشاهده تصویر در اکثر زوایا امکان پذیر است.

به‌عبارت‌دیگر شما می‌توانید تصویر را در صفحه نمایش با هر زاویه‌های که باشد به راحتی مشاهده کنید.

عمق رنگ مشکی نیز در این گوشی‌ها بسیار عالی و فوق‌العاده است. در این صفحه نمایش‌ها قابلیتی ارائه شده است که نرخ به روز رسانی تصویر به خصوص در حالتی که شما در حال اجرای بازی روی گوشی خود هستید و یا با آن کتاب می‌خوانید، به صورت خودکار پایین می‌آید و در برخی از موارد از ۱۲۰ هرتز به ۶۰ هرتز می‌رسد. این قابلیت باعث می‌شود تا مصرف باتری در این گوشی‌ها تا حد قابل توجهی کاهش یابد.

به طور کلی نظر کارشناسان در خصوص صفحه نمایش‌های استفاده شده در گوشی‌های پرچم‌دار برند سامسونگ یعنی گوشی‌های گلکسی S21 اولترا مثبت است و از نظر آن‌ها برند سامسونگ انتخاب مناسبی برای صفحه نمایش این گوشی‌ها داشته است.

اگر بخواهید از وضوح تصویر فول اچی دی روی این گوشی‌ها استفاده کنید باید به شما بگوئیم که نیازی به اعمال تنظیمات جدید نیست چون وضوح تصویر صفحه نمایش در این گوشی‌ها از همان ابتدا در حالت فول اچی دی قرار داده شده است و نیازی به اعمال تنظیمات جدید ندارید.

شما می‌توانید رنگ‌ها را در صفحه نمایش گلکسی S21 اولترا در دو حالت طبیعی یا Natural و زنده یا Vivid تماشا کنید که در حالت اول مود رنگی در حالت sRGB و در دومی مود رنگی در حالت DCI-P3 خواهد بود.

همان‌طور که گفته شد چون دقت رنگ در این صفحه نمایش‌ها بسیار بالا است در نتیجه رنگ‌ها در همان حالت طبیعی نمایش داده می‌شود. یکی دیگر از قابلیت‌هایی که روی این صفحه نمایش‌ها ارائه شده است، ویژگی با نام Eye Comfort Shield است که در آن شدت نور آبی را می‌توان بر اساس زمان روز یا شب تغییر داد تا آسیب کمتری به چشم وارد شود.

نمایشگر گلکسی S21 اولترا برای اولین بار -در این سری- به لایه حسگر وکام مجهز شده و از قلم اس‌پن یا همان S-pen پشتیبانی می‌کند تا بخشی از قابلیت‌های منحصربه‌فرد سری نوت را در این گوشی نیز تجربه کنید.

البته قلم اس‌پن را باید جداگانه تهیه کنید و جایی هم برای نگهداری‌اش وجود ندارد، مگر این‌که قاب محافظ مخصوص را هم بخرید.

حتما بخوانید: گوشی هواوی یا شیائومی؟ کدام را بخریم؟

باتری استفاده شده در گوشی‌های گلکسی S21 اولترا

با وجود اینکه قدرت صفحه نمایش در گوشی‌های S21 اولترا برند سامسونگ بهبود چشمگیری داشته است، اما باتری این گوشی‌ها با باتری‌هایی که روی گوشی‌های گلکسی S20 اولترا تعبیه شده است هیچ تفاوتی ندارد.

در واقع باتری این دو گوشی با یکدیگر مشابه هستند و تفاوت چندانی نداشته است. این نشان می‌دهد که برند سامسونگ در طراحی نسخه جدیدی گوشی‌های اولترا خود بیشتر به فکر ارتقای قابلیت‌های دوربین، بدنه و صفحه نمایش این گوشی‌ها بوده است.

هر چند با وجود اینکه تغییری در ظرفیت باتری مشاهده نمی‌شود اما عملکرد گوشی در نگهداری شارژ بسیار بهتر از قبل شده است.

یکی از دلایل این بهبود بر می‌گردد به استفاده از پردازنده ۵ نانومتری در گوشی‌های گلکسی S21 اولترا. از آنجایی که در جعبه این سری از گوشی‌های برند سامسونگ خبری از شارژر نیست، کاربران می‌توانند با شارژر گوشی‌های نوت ۲۰ این برند که دارای آداپتور ۲۵ واتی است، گوشی‌های خود را شارژ کنند.

بر اساس آزمایش‌هایی که انجام شده است، طول عمر باتری گوشی‌های S21 اولترا در صورتی که سنگین‌ترین حالت استفاده ترکیبی را از گوشی داشته باشید چیزی در حدود ۱ روز کامل دوام خواهد آورد اما با استفاده معمولی این مدت به چیزی در حدود ۲ روز نیز خواهد رسید.

از آنجایی که شارژر اصلی گوشی در داخل جعبه تعبیه نشده است بنابراین نمی‌توان در مورد سرعت شارژ باتری نظر دقیق داشت اما با استفاده از سری شارژر گوشی‌های نوت S20 که توان ۲۵ واتی دارند، شارژ گوشی چیزی در حدود نیم ساعت تا ۵۰ دقیقه طول خواهد کشید.

اگر شارژر ۳۰ واتی گوشی‌هایی مثل Poco F2 Pro را استفاده کنید این مدت زمان به چیزی در حدود ۷۵ دقیقه خواهد رسید. این آزمایش نشان می‌دهد سامسونگ به این نتیجه رسیده است که توان ۲۵ وات برای شارژ گوشی‌هایش کافی است و نیازی به استفاده از شارژر با توان بالاتر نخواهید داشت.

حتما بخوانید: قیمت گوشی سامسونگ گلکسی s21 و زمان عرضه آن

دوربین تعبیه شده روی گوشی های گلکسی S21 اولترا

روی گوشی سامسونگ s21 اولترا یک دوربین واید از نوع ۱۰۸ مگاپیکسل، یک سنسور ۱/۱٫۳۳ اینچی، فاصله کانونی F/1.8، فوکوس یا زوم خودکار PDAF، فوکوس خودکار لیزری و سنسور ضد لرزش یا لرزش گیر اپتیکال تعبیه شده است.

همچنین این گوشی‌ها مجهز به یک دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی هستند که سنسور تعبیه شده در آن از نوع ½.۵۵ اینچ است و فاصله کانونی آن چیزی با ضریب f/2.2 همراه با قابلیت فوکوس خودکار PDAF در نظر گرفته شده است.

دوربین سومی که روی این گوشی پرچم‌دار سامسونگ تعبیه شده است دارای لنز تله فوتو ۱۰ مگاپیکسلی است، همچنین مجهز به سنسور ۱/۳٫۲۴ اینچی، فاصله کانونی F/2.4 و قابلیت فوکوس خودکار PDAF، سنسور ضد لرزش اپتیکال و زوم اپتیکال تا ۳ برابر است.

دوربین چهارم این گوشی‌ها نیز از نوع تله فوتو ۱۰ مگاپیکسلی است که روی آن یک سنسور ۱/۳٫۲۴ اینچ، فاصله کانونی f/4.9، فوکوس خودکار PDAF، لرزش گیر اپتیکال و زوم اپتیکال ۱۰ برابر در نظر گرفته شده است.

دوربین سلفی در نظر گرفته شده برای گوشی‌های S21 اولترا از نوع ۴۰ مگاپیکسل است که مجهز به یک سنسور ۱/۲/۸ اینچی با فاصله کانونی F/2.2 و قابلیت فوکوس خودکار PDAF است.

در دوربین اصلی این گوشی‌ها، از سنسورهای ISOCELL HM3 که جدیدترین نوع سنسورهای برند سامسونگ هستند استفاده شده است.

این سنسورها به خصوص عملکرد بسیار خوبی برای عکاسی در محیط تاریک از خود نشان داده‌اند. در صورتی که شرایط نوری محیط در حد ایده آل باشد، کیفیت تصویر ثبت شده با استفاده از این دوربین‌ها بسیار عالی خواهد بود.

از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این دوربین‌ها می‌توان به مواردی مثل ثبت تصویر با رنگ‌های کاملاً طبیعی و زنده و شاداب، بازه دینامیکی بسیار وسیع و گسترده، ثبت کوچک‌ترین جزئیات تصویر و حذف نویز در تصاویر اشاره کرد. چیزی که در این عکس‌ها ثبت می‌شود دقیقاً همان مناظری هستند که باید ثبت شوند.

اگر نور محیط کم شود، جزئیات و رنگ‌هایی که توسط دوربین گوشی‌های S21 اولترا برند سامسونگ ثبت می‌شوند، کاهش پیدا می‌کند به نحوی که برخی از بخش‌های تصویر ممکن است حالت آبرنگی به خود بگیرد.
نکته مهم در این خصوص این است که اگرچه قدرت دوربین تعبیه شده روی گوشی برای ثبت تصویر در شرایط این‌چنینی بسیار زیاد است اما این گوشی‌ها از نظر پردازش این نوع تصاویر با مشکل جدی مواجه هستند.

هر چند سامسونگ در کنفرانس‌های خبری خود وعده داده بود که با تعبیه سنسورهای جدید خود در دوربین‌های این گوشی‌های پرچم‌دار، قدرت این دوربین‌ها را در عکاسی شبانه متحول خواهد کرد، اما متأسفانه آنچه به دست کاربر رسیده است چندان جالب و رضایت بخش نیست و با چیزی که برند سامسونگ قول آن را داده بود بسیار متفاوت است.

البته ناگفته نماند که اگر در هنگام عکاسی در شب، چند منبع نور هر چند کوچک وجود داشته باشد، نتیجه عکاسی در محیط این چنینی بدون اینکه دوربین را در حالت نایت مود قرار دهید، بسیار عالی خواهد بود.

اما در صورتی که منبع نور وجود نداشته باشد کیفیت تصویر ثبت شده چندان چنگی به دل نمی‌زند و حتی می‌توان گفت که عملکرد دوربین اولتراهای قبلی در محیط‌های این چنینی بسیار بهتر بوده است.

حتما بخوانید: بهترین گوشی های هواوی ۲۰۲۱ کدامند؟

طراحی بدنه و کیفیت متریال استفاده شده در گوشیهایS21  اولترا برند سامسونگ

یکی از ویژگی‌های بسیار جدید در گوشی سامسونگ s21 اولترا این است که برای طراحی این دستگاه‌ها از زبان طراحی جدیدی با نام کامتور کات استفاده شده است.

ویژگی مهم این زبان طراحی این است که فقط مربوط به ماژول دوربین است. سامسونگ با استفاده از این زبان طراحی نشان داده است که شرکت‌های مطرح تولید کننده گوشی‌های تلفن همراه به قدری در این زمینه پیشرفت کرده‌اند که برای هر بخش و ماژول از گوشی تلفن یک زبان خاص و منحصر به فرد دارند و سعی در زیباسازی ماژول‌های مختلفی که روی بدنه گوشی استفاده می‌شوند مثل ماژول دوربین دارند.

اگر بدنه گوشی‌های S21 اولترا را از نزدیک مشاهده کنید متوجه خواهید شد که در این گوشی‌ها بر خلاف گوشی‌های دیگر موجود در بازار به جای تعبیه یک ماژول زشت و ناموزون بری دوربین سعی شده است تا بین بدنه و ماژول دوربین گوشی یکپارچه سازی انجام شود.

به این ترتیب راهکار برند سامسونگ برای زیباسازی پشت گوشی‌های S21 اولترا جواب داده و نمای پشت گوشی بسیار خاص و جذاب شده است.

بدنه پنل پشتی گوشی‌های S21 اولترا کاملاً مات است. فقط برای اینکه لوگوی سامسونگ روی بدنه گوشی بیشتر به چشم بیاید، نوشته سامسونگ به صورت براق تعبیه شده است.

جالب است بدانید که رنگ مشکی این گوشی‌ها از نظر میزان تیرگی ساده‌ترین گوشی است که در بازار تلفن همراه می‌توان آن را پیدا کرد. شیشه پشت گوشی به قدری سیاه است که هیچ بازتاب نوری ندارد.

از طرفی جنس بدنه و شیشه به کار رفته برای این گوشی‌ها به نحوی است که به هیچ عنوان اثر انگشت را نشان نمی‌دهد.

به همین دلیل یک شیشه تمام عیار برای بدنه گوشی به نظر می‌رسد. تنها ضعفی که این شیشه دارد این است که می‌شکند و در نتیجه کاربر مجبور به استفاده از یک محافظ بدنه گوشی است که متأسفانه باعث می‌شود تمام هنرنمایی سامسونگ در خلف بدنه این گوشی‌ها زیر سؤال برود.

برای نمای روبروی گوشی، خوشبختانه سامسونگ حداقل حاشیه ممکن را در نظر گرفته است بنابراین با توجه به ابعاد صفحه نمایش در این گوشی‌ها، ظاهر روبروی گوشی‌های گلکسی S21 اولترا برند سامسونگ بسیار زیبا است.

به خصوص برای همه آن کاربرانی که به تمام صفحه بودن گوشی علاقه زیادی دارند. نمایشگر این گوشی‌ها تا حدودی دارای انحنا و خمیدگی است اما این میزان خمیدگی و انحنا به هیچ عنوان با خمیدگی گوشی‌های اج (edge) برند سامسونگ قابل قیاس نیست و میزان خمیدگی در این گوشی‌ها بسیار کمتر است.

در مقایسه‌های انجام شده، نسبت نمایشگر به بدنه در این گوشی‌ها نسبت به گوشی‌های اولترا اول و اولترا دوم به ترتیب در حدود ۰٫۱ و ۰و۹ درصد کمتر است. هر چند اندازه حفره دوربین در ماژول دوربین این گوشی‌ها فرقی با گوشی‌های اولترا نسل قبلی نکرده است.

زیر صفحه نمایش گوشی‌های S21 اولترا سنسور اثر انگشت تعبیه شده است که از نوع نسل دوم اولترا سونیک کوالکام است.

این حسگرهای اثر انگشت به نحوی طراحی شده‌اند که از نظر سرعت شناسایی ۵۵ درصد و از نظر ابعاد ۷۷ درصد بزرگ‌تر از سنسور اثر انگشت در گوشی‌های اولترا نسل قبل یا همان گلکسی S20 اولترا هستند.

بر اساس نظر کارشناسان، برند سامسونگ در تولید گوشی‌های بزرگ بسیار موفق‌تر از برند اپل عمل می‌کند و به جرئت می‌توان گفت برند سامسونگ استاد تمام عیار تولید گوشی با ابعاد بزرگ است.

نکته‌ای که در خصوص S21 اولترا وجود دارد این است که بر خلاف انتظار کاربران مبنی بر اینکه بزرگ بودن این گوشی باعث می‌شود تا در دست گرفتن آن کمی سخت باشد، این گوشی‌های به راحتی در دست می‌نشینند و با وجود وزن ۲۲۷ گرمی که دارند، باز هم به در دست داشتن آن‌ها بسیار راحت است.

البته برای برخی از کاربران کار کردن با صفحه نمایش ۷ اینچی گوشی‌های گلکسی S21 اولترا کمی سخت و دشوار است و برای کار کردن با گوشی به خصوص زمانی که قرار است پیام بدهند، باید از هر دو دست استفاده کنند.

حتما بخوانید: آیفون ۱۲ پرومکس بهتر است یا گلکسی اس ۲۱ اولترا؟

رابط کاربری و نرم‌افزارهای گوشی سامسونگ S21 اولترا

گوشی‌های S21 اولترا اولین سری از گوشی‌های اندرویدی هستند که بر روی آن‌ها نسخه ۱۱ سیستم‌عامل اندروید نصب شده است. همچنین روی این گوشی‌ها جدیدترین نسخه رابط کاربری سامسونگ یعنی One UI 3.1 نیز نصب شده است.

در نتیجه با توجه به کانفیگ سخت‌افزاری بالای این گوشی‌ها و همچنین جدید بودن و به روز بودن رابط کاربری و سیستم‌عامل این گوشی‌ها، می‌توان گفت گوشی‌های S21 یکی از به روزترین گوشی‌های اندرویدی موجود در بازار هستند.

برند سامسونگ گفته است که قرار است این گوشی‌ها تا نسخه ۱۴ سیستم‌عامل اندروید را دریافت کند.

با وجود اینکه جدیدترین نسخه از رابط کاربری گرافیکی روی گوشی‌های گلکسیS21  اولترا استفاده شده است، اما از نظر ظاهری تفاوتی میان رابط کاربری این گوشی‌ها با رابط کاربری گوشی‌های نسل قبل ایجاد نشده است. پ

اما در باطن این رابط کاربری شاهد تغییرات عمده و اساسی زیادی هستیم. مثلاً اینکه دست کاربر برای شخصی سازی رابط کاربری بسیار باز است. از طرفی در حالت عادی فقط موارد مهم و ضروری در منوی تنظیمات تعبیه شده است و در اختیار کاربر قرار گرفته است.

کاربر گوشی S21 اولترا برند سامسونگ می‌تواند تنظیمات ولوم صدا و دکمه‌های کنترل مدیا را شخصی سازی کند.

برای این منظور یک صفحه جداگانه زیر نوار تنظیمات سریع تعبیه شده است که کاربر می‌تواند با وارد شدن در آن تنظیمات را انجام دهد. یکی از مزیت‌های اصلی این رابط کاربری روان بودن اجرای آن است.

از آنجایی که برای این گوشی‌ها از صفحه نمایش با نرخ به روز رسانی ۱۲۰ هرتز استفاده شده است در نتیجه شما به راحتی می‌توانید روان بودن رابط کاربری این گوشی‌ها را احساس کنید.

البته از آنجایی که برند سامسونگ در طراحی رابط کاربری به بلوغ کافی رسیده است، حتی در گوشی‌های اقتصادی نیز کار کردن با گوشی بسیار روان و راحت انجام می‌شود.

حتما بخوانید: آنچه درباره گوشی های تاشو نمی‌دانید

سخت‌افزار تعبیه شده در گوشی‌های گلکسی S21 اولترا برند سامسونگ

بر اساس نظر کارشناسان دنیای تلفن همراه، گوشی‌های گلکسی S21 اولترا دارای قوی‌ترین سخت‌افزار اندرویدی دنیا است. روی این گوشی‌ها از یک چیپست ۵ نانومتری از نوع اگزینوس ۲۱۰۰ استفاده شده است.

میزان فضای رم در این گوشی‌ها ۱۲ گیگ است و ظرفیت حافظه داخلی این گوشی‌ها نیز در دو میزان یکی ۱۲۸ و دیگری ۲۵۶ گیگا بایت است. البته این گوشی‌ها در دو سری تولید می‌شوند که در بالاترین مدل این گوشی‌ها از ۱۶ گیگ فضای رم و ۵۱۲ گیگ حافظه داخلی استفاده شده است.

هر چند به نظر نمی‌رسد که نوع دوم این گوشی‌ها به تولید انبوه برسد و در اختیار همه کاربران قرار گیرد. برند سامسونگ برای کاربران چینی و آمریکایی خود از پردازنده اسنپ دراگون ۸۸۸ نیز استفاده کرده است.

البته بر خلاف گوشی‌های نسل قبلی، چندان تفاوت زیادی میان کار آیی این دو مدل گوشی وجود ندارد.

در آزمایش‌های انجام شده برای توان سخت‌افزاری گوشی‌های گلکسی S21 اولترا از چند نمونه اپلیکیشن بنچ مارک اصلی از جمله اپلیکیشن‌های آنتوتو، گیگ بنچ، پی سی مارک و تری دی مارک استفاده شده است.

همه آزمون‌های سخت‌افزاری انجام شده روی این گوشی‌ها در حالتی اعمال شده است که نرخ به روز رسانی تصویر در حالت ۱۲۰ هرتز و وضوح تصویر صفحه نمایش نیز روی حالت فول اچ دی تنظیم شده است.

در جدول زیر می‌توانید نتایج به دست آمده بر اساس اپلیکیشن‌های استفاده شده برای تست سخت‌افزاری گوشی‌های s21 اولترا را مشاهده کنید. همچنین در این جدول نتیجه مقایسه بنچ مارک این گوشی‌ها با گوشی‌های دیگر نیز نمایش داده شده است.

همان‌طور که این جدول و اطلاعات داخل آن نشان می‌دهد، گلکسی S21 اولترا قوی‌ترین گوشی اندرویدی از نظر سخت‌افزاری است که تا به حال وارد بازار شده است و نسبت به نسل‌های قبلی خود پیشرفت چشمگیر و قابل ملاحظه‌ای داشته است.

نام گوشی بنچ مارک آنتوتو ۸ بنچ مارک جیک بنچ ۵ بنچ مارک پی سی مارک بنچ مارک تری دی مارک SSE بنچ مارک تری دی مارک SSE آلتیمیت
گلکسی S21 اولترا ۶۴۸۰۹۸ ۱۱۰۶  ۳۵۸۱ ۱۱۰۶ ۱۴۰۹۷ ۸۵۰۴
گلکسی نوت ۲۰ اولترا ۵۳۸۶۲۱ ۹۴۷    ۲۸۳۴ ۱۲۱۳۹ ۶۲۴۳ ۷۳۸۵
گلکسی اس ۲۰ اولترا ۵۲۶۵۲۹ ۹۲۸     ۲۸۴۷ ۱۲۷۷۳ ۶۹۴۴ ۷۴۹۰
شیائومی می ۱۰ ۵۶۹۴۷۰ ۹۱۱     ۳۳۷۶ ۱۲۰۹۱ ۷۱۰۹ ۷۹۶۹
هوآوی پی ۴۰ پرو ۵۰۶۱۷۵ ۷۷۶     ۳۱۲۰ ۱۱۲۸۹ ۶۰۳۷ ۶۵۱۹

با توجه به نتایج تست آنتوتو، گوشی گلکسی S21 اولترا در مقایسه با دو پرچم‌دار قبلی برند سامسونگ، حدود ۲۰ درصد قوی‌تر عمل می‌کند. نکته جالب و قابل توجه در خصوص این گوشی‌ها این است که گوشی آیفون ۱۲ پرو در تست آنتوتو توانسته است امتیاز ۶۱۰ هزار را از آن خود کند ولی در تست گیک‌بنچ با امتیاز ۱۶۰۰ در حالت تک‌هسته‌ای و ۴۲۰۰ در حالت چندهسته‌ای، عملکرد بسیار بهتری دارد.

برای تست پایداری عملکرد گلکسی S21 از تست‌های مختلفی مثل تست پایداری تری دی کلارک وایلد لایف استفاده شده است. این تست یکی از آزمون‌هایی است که برای بررسی عملکرد گوشی بیشترین و حداکثر فشار ممکن روی گوشی اعمال می‌شود.

در این تست پایداری عملکرد گوشی S21 اولترا چیزی در حدود ۶۵ درصد تخمین زده شده است که برای یک گوشی پرچم‌دار با این کانفیگ سخت‌افزاری و قابلیت‌های نرم‌افزاری شاخص معمولی به حساب می‌آید.

این در حالی است که نتیجه همین تست بر روی گوشی‌های آیفون ۱۲ پرو و گلکسی نوت ۲۰ اولترا چیزی در حدود ۷۵ درصد بوده است. البته نکته‌ای که وجود دارد این است که حتی در دنیای واقعی زمانی که شما سنگین‌ترین بازی‌ها را روی گوشی خود اجرا کنید نیز چنین فشاری به هیچ عنوان روی پردازنده گوشی اعمال نخواهد شد.

برای مثال یکی از بازی‌های دیجیتال که حجم زیادی دارد و نرخ به روز رسانی فریم در آن بسیار زیاد است، بازی کال آو دیوتی است. در آزمایشی که روی گلکسی S21 اولترا انجام شد، اجرای این بازی هیچ گونه فشاری را روی سخت‌افزار این گوشی‌ها ایجاد نکرد و بازی بدون افت فریم به راحتی اجرا شد.

یکی از تغییرات سخت‌افزاری اعمال شده روی گوشی‌های گلکسی S21 اولترا این است که درگاه حافظه از روی این گوشی‌ها حذف شده است. در نتیجه شما نمی‌توانید از حافظه اضافی روی این گوشی‌ها استفاده کنید.

اگر شما از آن دسته از کاربرانی هستید که عادت به ثبت تصویر و فیلم‌های زیادی هستید، به نظر می‌رسد حافظه ۱۲۸ گیگا بایتی برای شما کافی نیست و بهتر است از مدل ۲۵۶ گیگا بایتی این گوشی‌ها استفاده کنید.

سخن پایانی

با توجه به نکاتی که گفته شد می‌توان به این نتیجه رسید که گوشی گلکسی S21 اولترا برند سامسونگ از آن دسته از گوشی‌های اندرویدی است که واقعاً نمی‌توان ایراد اساسی به آن وارد کرد.پ

خوشبختانه طراحی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این گوشی‌ها به نحوی انجام شده است که همه اجزا سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دستگاه با هماهنگی کامل در کنار هم قرار گرفته‌اند و در نتیجه کاربر برای کار کردن با این گوشی به خصوص زمانی که قرار است برنامه‌های سنگین را روی آن اجرا کند، با هیچ گونه هنگی و موارد این چنینی مواجه نخواهد شد.

این گوشی در سه بخش اصلی پیشرفت قابل توجهی داشته است. این سه بخش شامل نمایشگر، قابلیت پشتیبانی از قلم نوری، بهبود عملکرد باتری می‌شود.

نمایشگر که حالا نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز را در رزولوشن کامل ارائه می‌کند؛ ترکیب دوربین‌ها که تمام شرایط را پوشش می‌دهند؛ و پشتیبانی از قلم اس‌پن که البته کاربران خاص خودش را دارد. شارژ دهی گوشی هم نسبت به نسل قبل بسیار بهتر شده است.

البته به‌نظر ما دوربین‌ها هنوز جای بهتر شدن دارند، چون دوربین اصلی در محیط تاریک و دوربین‌های تله‌فوتو در تمام شرایط کمتر از انتظار عمل کردند. شاید هم انتظار ما از دوربین موبایل بیش‌ازحد بالاست.

در خصوص قیمت این گوشی‌ها نیز باید به این مورد اشاره کنیم که قیمت این گوشی‌ها در بازار جهانی موبایل و لوازم جانبی چیزی در حدود ۱۲۰۰ دلار یعنی ۲۰۰ دلار ارزان‌تر از گوشی‌های اولترا نسل قبلی سامسونگ است. البته نکته‌ای که وجود دارد این است که شما برای داشتن شارژر و هدفون مناسب برای این گوشی‌ها باید هزینه جداگانه‌ای پرداخت کنید

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!