تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

علت کم یا زیاد بودن شعله اجاق گاز چیست؟

چگونه شعله اجاق گاز را تنظیم کنیم؟

اخبار تصلا
اجاق گاز یکی از مهم‌ترین وسایل آشپزخانه است که در طول روز چندین و چند بار مورد استفاده قرار می‌گیرد. شعله‌های اجاق گاز باید به درستی بسوزند تا بهترین کارکرد را داشته باشند. شعله گاز در بالاترین حد خود باید به رنگ آبی و به ارتفاع 20 میلی‌متر باشد، در برخی از موارد ممکن است شعله اجاق گاز کم یا زیاد شده و منجر به بوجود آمدن اختلالاتی شود.

تصویر صنعت لوازم الکترونیک: اجاق گاز یکی از مهم‌ترین وسایل آشپزخانه است که در طول روز چندین و چند بار مورد استفاده قرار می‌گیرد. شعله‌های اجاق گاز باید به درستی بسوزند تا بهترین کارکرد را داشته باشند. شعله گاز در بالاترین حد خود باید به رنگ آبی و به ارتفاع ۲۰ میلی‌متر باشد، در برخی از موارد ممکن است شعله اجاق گاز کم یا زیاد شده و منجر به بوجود آمدن اختلالاتی شود.

کم و یا زیاد بودن شعله و یا درست نسوختن آن، موجب اختلال در آشپزی شده و ممکن است خطراتی را هم به همراه داشته باشد. از همین رو، بهتر است با نحوه تنظیم شعله اجاق گاز آشنا شوید تا در صورت بروز مشکل بتوانید آن را تنظیم کنید. در ادامه این مقاله از سایت تصویر صنعت لوازم الکترونیک، قرار است به نحوه تنظیم شعله اجاق گاز بپردازیم تا در صورت نیاز بتوانید شعله اجاق گاز خود را تنظیم کنید.

حتما بخوانید: تفاوت فر برقي و گازي چیست؟ کدام بهتر است؟

علت کم بودن شعله اجاق گاز

همان‌طور که گفته شد، در صورتی که شعله اجاق گاز در بالاترین حد خود به رنگ آبی نباشد، نیاز به تعمیر خواهد داشت. برای این که بتوانید این مشکل را برطرف کنید، ابتدا باید بدانید که دلیل کم شدن شعله چیست؟ یکی از دلایلی که ممکن است موجب اختلال در کم بودن شعله اجاق گاز شود، تمیز نکردن شعله گاز و گرفته شدن منافذ آن با جرم است.

در این حالت سوراخ‌های مشعل با جرم پوشیده شده و گاز نمی‌تواند از این سوراخ‌ها خارج شود. یکی دیگر از دلایل کم شدن شعله اجاق گاز، خیس شدن مشعل‌ها است که در برخی از موارد نیز منجر به خاموش شدن شعله می‌شود. کم شدن جریان گاز، خرابی شیر گاز، قرار نگرفتن سرپوش مشعل در جای درست و برخی از دلایل دیگر نیز، همگی می‌توانند منجر به کم شدن شعله گاز شوند.

حتما بخوانید: آنچه درباره مدل‌های اجاق گاز پيلوت نمی دانید؟+ قیمت

علت زیاد بودن شعله اجاق گاز

همان‌طور که اشاره کردیم، در صورتی که شعله اجاق گاز در بالاترین حد خود به رنگ آبی نباشد، نیاز به تعمیر خواهد داشت. برخی از اوقات ممکن است شعله های اجاق گاز به صورت کوره‌ای و بسیار سوزاننده باشند. برای حل این مشکل، باید ابتدا دلایل ایجاد آن را شناسایی کنید. گاهی علت زیاد بودن شعله اجاق گاز، یکی از قطعات داخلی اجاق گاز بوده و گاهی نیز می‌توان با استفاده از روش‌هایی ساده، این مشکل را برطرف کرد. در ادامه مواردی را که باعث زیاد بودن شعله اجاق گاز می‌شوند را بررسی خواهیم کرد.

خراب بودن ترموستات

یکی از دلایل زیاد بودن شعله اجاق گاز، خراب بودن ترموستات است. در صورتی که علت زیاد بودن شعله اجاق گاز، خرابی ترموستات باشد، باید از یک تعمیرکار حرفه‌ای برای تعمیر و یا تعویض آن کمک بگیرید.

حتما بخوانید: معرفی و لیست قیمت انواع اجاق گاز اسنوا

خراب بودن سنسور دما در فر

در اجاق گازهایی که دارای فر هستند، سنسور دما وجود داشته و وظیفه مهمی برعهده دارد. این سنسورها دمای فر را بررسی کرده و در صورتی که دمای فر بیش از اندازه داغ باشد، یک سیگنال به برد الکترونیکی ارسال می‌کند تا دمای فر را کنترل کند. در صورتی که این سنسور دچار خرابی شود، فر بیش از اندازه داغ خواهد شد.

علت زرد سوختن شعله اجاق گاز

زرد سوختن شعله اجاق گاز به معنای وجود یک اشکال در اجاق گاز است. زرد بودن شعله اجاق گاز به این معناست که شعله گاز، اکسیژن کافی برای سوختن ندارد. در این حالت سوختن به صورت ناقص خواهد بود چرا که به جای ترکیب با اکسیژن، بخشی از سوخت به مونواکسید کربن تبدیل شده و به هدر می‌رود.

در برخی از اوقات نیز ممکن است شعله گاز در ابتدا آبی بوده و بعد از آن کم‌کم تبدیل رنگ زرد تبدیل شود، در این حالت ممکن است گاز مونوکسید کربن در دودکش جمع شده باشد و یا این که در اطراف شعله هوای کافی برای سوختن، وجود نداشته باشد.

حتما بخوانید: بهترین اجاق‌گازهای ۲۰۲۰ کدامند؟

تعویض شعله های اجاق گاز

مشعل، اصلی‌ترین جزء اجاق گاز است که در صورت خرابی، کارکرد اجاق گاز را با مشکل مواجه خواهد کرد. در صورت خرابی مشعل، باید آن را تعویض کنید. برای این کار بهتر است از یک تعمیرکار کمک بگیرید، اما در صورتی که دسترسی به تعمیرکار نداشتید، طی کردن مراحل زیر به شما کمک خواهد کرد تا خودتان بتوانید نسبت به تعویض شعله های اجاق گاز اقدام کنید.

توجه داشته باشید که برای این کار باید اصول ایمنی را رعایت کرده و دقت فراوانی در انجام آن داشت باشید. برای تعویض شعله های اجاق گاز مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • در ابتدا و قبل از انجام هر کار دیگری، ابتدا برق دستگاه را قطع کنید. توجه داشته باشید که به هیچ وجه این کار را از یاد نبرید، چرا که قطع برق دستگاه، از احتمال برق‌گرفتگی جلوگیری می‌کند.
  • در مرحله بعد و برای این که بتوانید به شعله‌ها دسترسی داشته باشید، باید صفحه اجاق گاز را باز کنید.
  • بعد از این که صفحه اجاق گاز را باز کردید، اتصالات مشعل‌ها را به خوبی نگاه کنید و در صورت لزوم عکس بگیرید تا در اتصال مجدد آن‌ها دچار اشتباه نشوید.
  • بعد از آن، باید سیم‌هایی که به مشعل متصل هستند را قطع کنید، توجه داشته باشید، در صورتی که این سیم‌ها با استفاده از پیچ بسته شده باشند، باید پیچ آن‌ها را باز کنید.
  • بعد از این که سیم‌ها را از مشعل جدا کردید، به آرامی مشعل را از جای خود برداشته و محل آن را تمیز کنید.
  • در نهایت نوبت آن است که مشعل جدید را در جای خود نصب کنید، در صورتی که در مرحله سوم، از نحوه اتصالات عکس گرفته‌اید، اتصال مشعل جدید را با توجه به آن انجام دهید تا خطایی در اتصالات نداشته باشید.
  • بعد از قرار دادن مشعل جدید در جای خود، سیم‌های آن را به درستی وصل کنید.
  • در این مرحله، اتصال مشعل جدید به پایان رسیده و شما می‌توانید صفحه گاز را به همان صورت که جدا کرده‌اید، در جای خود قرار داده و اتصالات آن را محکم کنید.
  •  در مرحله بعدی، اتصالات برق را برقرار کرده و گاز را تست کنید تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید.
  • نکات مهم تعویض شعله های اجاق گاز
  • بهتر است در هنگام تعویض شعله های گاز نکات زیر را مدنظر داشته باشید تا کار خود را به بهترین شکل انجام داده و دچار اشتباه نشوید. برخی از نکات مهم عبارت‌اند از:
  • قبل از هرگونه اقدامی برق دستگاه را به طور کلی قطع کنید تا خطر برق گرفتگی شما را تهدید نکند.
  • مشعل‌ها شکننده هستند و در صورتی که بشکنند، دیگر قابل استفاده نخواهند بود، بنابراین نصب مشعل جدید را به آرامی و با احتیاط انجام داده و از وارد کردن ضربه به آن جلوگیری کنید.
  • اگر بعد از نصب مشعل و بعد از این که اجاق گاز را روشن کردید، با بوی بد گاز مواجه شدید، سریعا گاز را خاموش کرده و از یک تعمیرکار حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید.

حتما بخوانید: بهترین اجاق گاز هوشمند موجود در بازار

چگونه شعله اجاق گاز را تنظیم کنیم؟

ارتفاع شعله اجاق گاز در هنگام روش بودن باید بین ۶ الی ۲۰ میلی‌متر باشد، در غیر این صورت نیاز به تنظیم و یا تعویض شعله های اجاق گاز خواهید داشت. برای تنظیم شعله اجاق گاز، ابتدا بهتر است قاب پیلوت را برداشته و سوراخ‌های شعله را بادقت تمیز کنید. در وسط محور چرخش شیر گاز یک سوراخ وجود دارد که با دقت در آن می‌توانید یک پیچ تنظیم را ببینید. نحوه تنظیم شعله اجاق گاز با استفاده از این پیچ به این صورت است که می‌توانید با استفاده از پیچ گوشتی این پیچ را چرخانده و شعله را کم و زیاد کنید.

تنظیم ترموکوپل اجاق گاز

ترموکوپل قطعه‌ای بسیار مهم در اجاق گاز است که برای امنیت بیشتر در اجاق گازها قرار گرفته است. در صورتی که شعله گاز براثر وزش باد و یا سررفتن مواد غذایی خاموش شده باشد، ترموکوپل وارد عمل شده و جریان گاز را قطع می‌کند تا مانع از آتش سوزی شود.

ترموکوپل‌ها از یک سر به شعله و از سر دیگر به ورودی جریان گاز متصل شده‌اند. این قطعه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بهتر است هرازچندگاهی از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. در ادامه روش‌هایی را بیان خواهیم کرد تا بتوانید متوجه خرابی ترموکوپل گاز شده و آن را تنظیم و یا تعویض کنید.

حتما بخوانید: میزان رضایت مردم از اجاق گاز اسنوا چقدر است؟

روش های تشخیص خرابی ترموکوپل

برای این که بدانید آیا ترموکوپل سالم است و یا خیر، ابتدا باید جریان گاز را قطع کنید و بعد سرگاز را باز کنید تا بتوانید ترموکوپل را پیدا کرده و با بررسی کردن از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. برای برررسی سالم بودن ترموکوپل، موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • در صورتی که محل اتصال دو میله دچار سوختگی شده باشد و یا دو میله از هم جدا شده باشند، نشان دهنده این است که ترموکوپل خراب شده است.
  • در انتهای ترموکوپل، دو میله درونی و بیرونی قرار دارد که توسط واشر به هم متصل شده‌اند، در صورتی که این واشر خراب شده باشد، ترموکوپل به درستی کار نخواهد کرد.
  • بخشی از ترموکول در نزدیکی شعله قرار دارد و ممکن است به دلیل حرارت زیاد دچار سوختگی شده و خراب شده باشد. همچنین این قطعه ممکن است به دلیل ضربه خوردگی دچار شکستگی و یا خرابی شده باشد. اگر ترموکوپل شکسته و یا کج شده باشد، به درستی کار نخواهد کرد و باید آن را تعویض کنید.
  • یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید از سالم بودن ترموکوپل اطمینان حاصل کنید، این است که شعله اجاق گاز را روشن کرده و بعد از چند دقیقه با استفاده از وسیله‌ای مانند بادبزن شعله را خاموش کنید. در این شرایط اگر ترموکوپل سالم باشد، جریان گاز را قطع خواهد کرد در غیر این صورت، ترموکوپل خراب بوده و نیاز به تعمیر و یا تعویض خواهد داشت.

تعویض و تنظیم ترموکوپل اجاق گاز

همان‌طور که می‌دانید، تعمیر یک وسیله، هزینه کمتری نسبت به خرید مجدد آن خواهد داشت، بنابراین اگر خیلی زود متوجه خرابی ترموکوپل اجاق گاز شوید، احتمالا بتوانید با تعمیر قطعه، دوباره آن را مورد استفاده قرار دهید. اما اگر خرابی ترموکوپل به صورتی نباشد که بتوان آن را تعمیر کرد، باید آن را تعویض کنید.

برای تنظیم ترموکوپل اجاق گاز، در ابتدا باید جریان گاز و برق را قطع کنید. بعد از آن پیچ مشعل‌ها را باز کنید تا به ترموکوپل دسترسی داشته باشید. بعد از این که به ترموکوپل دسترسی پیدا کردید، آن را به دقت بررسی کرده و محل دقیق مشکل آن را پیدا کنید. اگر خرابی آن به حدی بود که نیاز به تعویض داشت، ترموکوپل را برداشته و آن را با یک ترموکوپل سالم، تعویض کنید. توجه داشته باشید که در صورت مشاهده خرابی ترموکوپل، بهتر است تعویض و یا تعمیر آن را به یک فرد متخصص و مجرب در این زمینه واگذار کنید تا به بهترین شکل آن را تعمیر کند.
درست نسوختن شعله اجاق گاز؛ مشکلی جدی که باید رفع شود!

نتیجه گیری

همان‌طور که گفتیم اجاق گاز یکی از وسایل بسیار پرکاربرد در آشپزخانه، رستوران‌ها و جاهای مختلف است. در صورتی که شعله اجاق گاز دچار خرابی شده و یا شعله‌های به درستی کار نکند، شما را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. کم و یا زیاد بودن شعله‌های اجاق گاز، خرابی برخی از قطعات آن، تنظیم نبودن قطعات اجاق گاز و برخی از موارد دیگر همگی جزو مواردی هستند که ممکن است باعث اختلال در عملکرد اجاق گاز شوند.

در این مقاله از سایت تصلا سعی کردیم تا تمام موارد مورد نیاز برای تعویض شعله های اجاق گاز، علت زیاد بودن شعله اجاق گاز، علت زرد سوختن شعله اجاق گاز، نحوه تنظیم ترموکوپل اجاق گاز و نحوه تشخیص خرابی آن را در اختیار شما قرار دهیم تا با نحوه تنظیم شعله اجاق گاز آشنا شده و بتوانید کارکرد اجاق گاز خود را بهینه کنید. در پایان خوشحال می‌شویم اگر پیشنهادات و تجربیات خود را با ما در زیر همین پست به اشتراک بگذارید.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 5 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

مینا بیگی
۱۴۰۰/۱۰/۲۰
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!