تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

قیمت دستگاه تصفیه هوا+ ویژگی‌ها

در خرید دستگاه تصفیه هوا چه نکاتی را در نظر داشته باشیم ؟

راهنمای خرید
دستگاه تصفیه هوا از جمله دستگاه‌های زیر مجموعه تجهیزات پزشکی است که استفاده از آن در خانواده‌ها به دلیل افزایش آلودگی و آلاینده‌های موجود در هوا و بروز مشکلات تنفسی بسیار زیاد به تبع آن گسترش یافته است.

تصویر صنعت لوازم الکترونیک – افزایش تمایل افراد برای شهر نشینی، افزایش تعداد کارخانه‌های صنعتی در اطراف شهرها و نفوذ آلاینده‌های ایجاد شده توسط دود این کارخانه‌ها و همچنین افزایش میزان استفاده از خودرو، باعث شده است تا امروزه در شهرهای بزرگ و کوچک با پدیدهای به نام آلودگی هوا مواجه شویم.

هرچه مشکلات ناشی از این پدید افزایش یابد، نیاز به استفاده از روش‌هایی برای مقابله با آن بیشتر می‌شود.  یکی از روش‌های مقابله با آلودگی هوا و جلوگیری از بروز اختلالات و عوارض ناشی از آن برای انسان‌ها، استفاده از دستگاه تصفیه هوا است.

استفاده از دستگاه تصفیه هوا این روزها به خصوص در فصول سرد به دلیل اینکه آلودگی هوا بسیار بیشتر از مواقع دیگر سال است، افزایش زیادی پیدا کرده است. در مطلب گذشته در خصوص اینکه دستگاه تصفیه هوا چیست، مزایا و معایب آن کدام است و عملکرد آن به چه صورت است صحبت‌هایی ارائه شد.

در این مطلب و در ادامه مطلب قبلی قصد داریم تا در خصوص نکاتی که به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک دستگاه تصفیه هوای خوب را انتخاب و خریداری کنید، مطالبی را ارائه می‌دهیم.

به طور کلی هر فرد بیش از نیمی از ۲۴ ساعت شبانه روز را در خانه و یا نهایتاً در محل کار خود سپری می‌کند و به همین دلیل بهتر است برای حفظ سلامت خود و اطرافیان در هوای پاکیزه و بدون آلاینده تنفس کند.

از این رو استفاده از دستگاه تصفیه هوا در این مکان‌ها می‌تواند یک روش کاربردی و مناسب به نظر برسد. اما چون استفاده از دستگاه تصفیه هوا طی چند سال اخیر گسترش یافته است و میزان استفاده از آن روز به روز بیشتر می‌شود، برندهای مختلفی در فهرست محصولات خود، دستگاه‌های تصفیه هوا را نیز عرضه می‌کنند.

به همین دلیل تنوع این محصولات در بازار بسیار زیاد است و هرچه تنوع یک محصول در بازار زیادتر شود، انتخاب گزینه مناسب سخت‌تر خواهد شد، در نتیجه اطلاع از نکاتی که باید در هنگام خرید این دستگاه‌ها به آن توجه کنید باید در اولویت قرار بگیرد.

 ذکر این نکته لازم است که همه دستگاه‌های تصفیه‌ای که به عنوان بهترین گزینه برای انتخاب شناخته می‌شوند باید دارای یک خصوصیت مشترک باشند و آن هم قابلیت جذب ذراتی مثل پر فرش، ریز پرهای پرنده‌ها، بوی رنگ، دود و ذرات ناشی از آن و پز حیوانات است. به عبارت دیگر دستگاهی که این قابلیت را نداشته باشد فاقد ارزش خریدن است و باید در فهرست گزینه‌های انتخاب شما قرار گیرد.

حتما بخوانید: دستگاه تصفیه هوا چه مارکی بخریم؟

نکات مهم در هنگام انتخاب و خرید دستگاه تصفیه هوا

برای خرید یک دستگاه تصفیه هوای مناسب و کاربردی بسته به نوع استفاده و فضایی که قرار است دستگاه در آن قرار داده شود و مورد استفاده قرار گیرد باید حتماً یکسری نکات در نظر گرفته شود که در ادامه در این بخش به ذکر آن‌ها خواهیم پرداخت.

اندازه و ابعاد فضایی که دستگاه تصفیه هوا باید در آن قرار بگیرد

مهم‌ترین و اولین موضوعی که باید در انتخاب دستگاه تصفیه هوا به آن توجه کنید ابعاد و اندازه فضایی است که می‌خواهید از این دستگاه برای پاک‌سازی هوای آن استفاده کنید.

نکته ریز اما پر اهمیتی که وجود دارد این است که برای هر فضایی که می‌خواهید از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید باید دستگاهی استفاده کنید که قدرت پاک‌سازی هوا در فضای بزرگ‌تر از آن فضا را داشته باشد.

مثلاً اگر می‌خواهید یک دستگاه تصفیه هوا برای اتاق خوابتان خریداری کنید حتماً دستگاهی را انتخاب کنید که قادر به پاک‌سازی هوای فضایی مثل اتاق پذیرایی یا اتاق نشیمن که ابعاد بزرگ‌تری نسبت به اتاق خواب دارند، را داشته باشد.

اگر می‌خواهید فضای اتاق خود را برای انتخاب دستگاه تصفیه هوا محاسبه کنید باید حتماً ارتفاع اتاق را نیز در نظر بگیرید. به عبارت دیگر در تصمیم‌گیری برای اینکه چه دستگاهی برای استفاده در اتاق یا فضای مورد نظر شما مناسب است، حتماً حجم اتاق و نه مساحت اتاق را در نظر بگیرید. مثلاً یک اتاق با فضای ۳۰۰ متر مکعب و ۹ متر ارتفاع نیاز به یک دستگاه تصفیه هوایی دارد که ظرفیت اسمی آن ۴۵۰ تا ۵۰۰ متر مکعب باشد.

حتما بخوانید: وسایل هوشمند برای مقابله با عوامل آلودگی هوا خانه

عملکرد دستگاه تصفیه هوا

عملکرد دستگاه تصفیه هوا با دو معیار اندازه‌گیری می‌شود که اطلاع از این دو معیار در انتخاب دستگاه مناسب به شما کمک می‌کند. دو معیاری که در بررسی عملکرد دستگاه تصفیه هوا مورد توجه قرار می‌گیرد عبارت‌اند از نرخ تحویل یا CADR و تهویه در ساعت یا ACH که در ادامه هر دو این معیارها را معرفی می‌کنیم.

نرخ تحویل یا CADR: نرخ تحویل معیار یا در اصل مقیاسی برای محاسبه میزان هوای پاک‌سازی شده و یا میزان هوای تمیز خارج شده از دستگاه تصفیه هوا است.

هرچه CADR در یک دستگاه بیشتر باشد در نتیجه ظرفیت دستگاه و میزان هوایی که می‌توان در یک بار مکش تمیز کند بیشتر خواهد بود. از طرفی هرچه فضایی که قرار است از دستگاه تصفیه هوا در آن استفاده کنید، بزرگ‌تر باشد باید نرخ تحویل در دستگاهی که انتخاب می‌کنید بیشتر باشد.

تهویه در ساعت یا ACH: معیار ACH یا همان تهویه در ساعت نشان دهنده تعداد دفعاتی است که دستگاه در یک ساعت استفاده می‌تواند هوای اتاق را به صورت کامل تصفیه و پاک‌سازی کند.

معمولاً از نظر کارشناسان دستگاه تصفیه هوایی مناسب است که نرخ تهویه در ساعت آن ۴ باشد. یعنی در یک ساعت بتواند ۴ بار هوای فضایی را که در آن قرار گرفته است با موفقیت و به صورت کامل تصفیه کند.  هرچه آلودگی فضا بیشتر باشد نرخ تهویه در ساعت باید بیشتر باشد.

نکته‌ای که وجود دارد این است که چون نرخ ACH از اهمیت زیادی در انتخاب دستگاه تصفیه هوا برخوردار است و وجود فضای رقابتی بالا برای فروش دستگاه تصفیه هوا، معمولاً برندهای تولید کننده این دستگاه‌ها عدد متناسب با CADR را بالاتر از حد واقعی آن نشان می‌دهند و در تبلیغات خود نیز روی این موضوع مانور زیادی می‌دهند.

اما متأسفانه هیچ اشاره‌ای به عدد مربوط به مقیاس ACH در تبلیغات خود نمی‌کنند. در واقع این برندها بر روی ظرفیت دستگاه مانور بیشتری می‌دهند و سعی می‌کنند خریدار را با حجم و ظرفیت بیشتر دستگاه به سمت محصول خود ترغیب کنند. اما حتی اگر ظرفیت دستگاه تصفیه هوا یا همان CADR بسیار زیاد هم باشد، اگر نرخ تهویه هوا در ساعت کمتر از ۴ باشد این دستگاه گزینه مناسبی به خصوص در برای استفاده در فضاهای دارای آلودگی بالا نیست.

حتما بخوانید: راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

فناوری مورد استفاده در دستگاه تصفیه هوا

یکی دیگر از مواردی که در هنگام انتخاب دستگاه تصفیه هوا باید به آن توجه زیادی داشته باشید، فناوری است که روی یک دستگاه تصفیه هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی همان‌طور که در مطلب قبلی نیز به آن اشاره کردیم، فناوری‌های مورد استفاده در دستگاه تصفیه هوا به دو دسته اکتیو یا فعال و پسیو یا غیرفعال تقسیم می‌شوند. شما به عنوان کاربر و خریدار این کالا باید حتماً در خصوص این دو نوع فناوری اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید دستگاه تصفیه هوای مناسب با نیاز خود را انتخاب کنید.

فناوری اکتیو در دستگاه تصفیه هوا: استفاده از فناوری اکتیو در دستگاه تصفیه هوا به این معنی است که دستگاه تمام آلاینده‌ها و ذرات موجود در هوا را که به عنوان ذره آلوده شناخته می‌شوند، یونیزه می‌کند و باعث می‌شود تا آن‌ها به سطوح بچسبند یا اصطلاح رسوب کنند.

این دستگاه‌ها اگر دارای قابلیتی به نام Zone-Safe نباشند حتماً گاز اوزون از خود ساطع می‌کنند و در نتیجه چون استشمام گاز اوزون به خصوص در خانه ضرر دارد برای همین برای استفاده در محیط‌های بسته مثل خانه و یا اداره و دفتر کار اصلاً مناسب نیستند.

بنابراین اگر خواستید دستگاه تصفیه هوایی را انتخاب کنید که در آن از فناوری اکتیو استفاده می‌شود حتماً توجه داشته باشید که روی این دستگاه قابلیت Zone-Safe ارائه شده باشد.

فناوری پسیو در دستگاه تصفیه هوا: در دستگاهی که بر اساس فناوری پسیو طراحی شده باشد انواع مختلفی از فیلترها که در مطلب قبلی در خصوص آن نکاتی را ارائه دادیم، استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها عموماً میزان بسیار کمی از گاز اوزون را تولید می‌کنند و بر اساس برآوردهای انجام شده میزان گاز اوزونی که از طریق این دستگاه‌ها در هوا آزاد می‌شود کمتر از سطح استانداردی است که تعیین شده است. به همین دلیل استفاده از این دستگاه‌ها در خانه‌ها، محیط اداری و دفتر کار مانعی ندارد.

برای اطلاع شما از فناوری‌های مورد استفاده در دستگاه تصفیه هوا، در زیر جدولی نمایش داده شده است که می‌توانید با فناوری‌های تصفیه هوا و همچنین مزایا و معایب هر کدام از آن‌ها آشنا شوید.

فناوری مزایا معایب
هپا یکی از تأثیر گذارترین فناوری‌های موجود در دستگاه تصفیه هوا که به روش پسیو کار می‌کند. این فناوری می‌تواند تا ۹۹٫۹۷ درصد از آلودگی‌های موجود در هوا را از بین ببرد.

به دلیل قدرت این فناوری در پاک‌سازی هوا از آن در محیط‌های بیمارستانی استفاده می‌شود.

برای اینکه دستگاه مجهز به این فناوری بتواند به خوبی هوای آلوده و کثیف را تمیز کند باید به صورت مرتب در فواصل زمانی کم فیلتر هپا تعویض شود تا راندمان دستگاه همچنان بالا بماند.
الکترواستاتیک دستگاه تصفیه هوایی که در آن از این فناوری استفاده شده است نیازی به تعویض فیلتر ندارد فقط ۳۰ درصد از ذرات آلاینده هوا را به پدهای خود جذب می‌کند و بقیه همچنان در هوا معلق می‌مانند. از طرفی برای استفاده در محیط‌های بسته که میزان ورود و خرج هوا در آن‌ها کم است، به هیچ عنوان گزینه مناسبی نیستند.

 

اوزون دستگاه تصفیه هوایی که در آن از فناوری اوزون استفاده شده است می‌توان بخش زیادی از بوی نامطبوع در هوا را که حاصل از استفاده از مواد شیمیایی است و یا به دلیلی مصرف سیگار و مواد دودزا ایجاد شده‌اند را از بین ببرد.

علاوه بر این فناوری اوزون قادر به از بین باکتری و قارچ و همچنین ریز گردهای موجود در هوا است.

دستگاه تصفیه هوایی که مجهز به فناوری اوزون است به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای افرادی که دچار مشکلات ریوی هستند نیست. چون میزان ابتلا به بیماری ریوی را افزایش می‌دهد.

این دستگاه اصلاً برای استفاده در محیط‌هایی که افراد برای بیشتر از ۱ ساعت در آن حضور خواهند داشت مثل محیط خانه یا اداره نیست.

 

فیلترهای استفاده شده در دستگاه تصفیه هوا

با توجه به مطالبی که در این مطلب و مطلب قبلی در خصوص آن صحبت کردیم باید تا به حال متوجه اهمیت فیلترهایی که در دستگاه تصفیه هوا استفاده می‌شوند شده باشید.

در واقع مهم‌ترین قطعه در یک دستگاه تصفیه هوا فیلترهای آن دستگاه است. هرچه کیفیت و نوع این فیلترها از سطح استاندارد بالاتری برخوردار باشند در نتیجه قدرت دستگاه در جذب آلاینده‌هایی مثل پرز، موی حیوانات، ذرات ریز، گرد و خاک و دود و حتی بوی بد بیشتر خواهد بود.
دستگاه تصفیه هوای استاندارد دستگاهی است که قبل از فیلترهایی که در آن تعبیه شده است یک قطعه پیش فیلتر داشته باشد. این پیش فیلتر قادر به جذب ذرات درشت موجود در هوا مثل مو و پشم حیوانات است.

بعد از پیش فیلتر باید فیلتر هپا قرار داده شده باشد تا نه تنها تعویض آن آسان باشد بلکه بیش از ۹۹ درصد از آلودگی‌هایی که سایر انواع فیلترهای موجود در دستگاه تصفیه هوا قادر به از بین بردن آن نیستند، از هوا جذب شوند.

علاوه بر این کیفیت فیلتر هپا بسیار مهم است چون تعویض فیلتر دستگاه تصفیه هوا هزینه زیادی دارد و به همین دلیل باید طول عمر آن حداقل برابر ۴ تا ۵ ماه باشد.

علاوه بر همه این موارد باید نشانگر تعویض فیلتر نیز روی دستگاه تعبیه شده باشد. چون تعویض فیلتر در دستگاه تا حد قابل توجهی می‌تواند راندمان دستگاه و از همه مهم‌تر طول عمر آن را افزایش دهد.

پس تا به اینجای کار به این نتیجه رسیدیم که هم نوع فیلترها، هم ترتیب قرار گرفتن آن‌ها و هم وجود نشانگر تعویض فیلتر در یک دستگاه تصفیه هوا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

قابلیت حمل دستگاه تصفیه هوا

فاکتوری که باید به آن در هنگام انتخاب و خرید دستگاه تصفیه هوا توجه کنید اما متأسفانه بسیاری از افراد خریدار و حتی فروشندگان کمتر به آن توجه دارند قابلیت حمل دستگاه است.

مسلماً رابطه مستقیمی میان قابلیت حمل دستگاه و وزن آن وجود دارد. اما توجه داشته باشید که هیچ رابطه‌ای میان وزن، قابلیت حمل و عملکرد دستگاه در پاک‌سازی هوا وجود ندارد و بعضی از کاربران به اشتباه تصور می‌کنند که اگر دستگاهی از نظر ابعاد کوچک باشد، از طرفی وزن سبکی داشته باشد و قابلیت حمل نیز داشته باشد نمی‌تواند عملکرد مناسبی در تصفیه هوا از خود نشان دهد که این باور کاملاً اشتباهی است.

با توجه به آنچه گفته شد، یکی از خصوصیات دستگاه تصفیه هوا که در هنگام انتخاب و خرید آن حتماً باید مورد توجه قرار گیرد قابل حمل بودن دستگاه است.

به این ترتیب اگر دستگاه این ویژگی و قابلیت را داشته باشد شما می‌توانید از آن در هر جای خانه که حضور داشته باشید استفاده کنید. نکته دیگری که وجود دارد این است که دستگاه‌های قابل حمله تصفیه هوا هم از نظر هزینه و هم از نظر صرفه‌جویی در مصرف انرژی برای کاربران و مصرف گنندگان این نمونه از تجهیزات پاک‌سازی هوا مقرون به صرفه‌تر هستند.

سر و صدای دستگاه

سر و صدای دستگاه یکی از فاکتورهای مهمی است که برای خرید هر نوع دستگاهی از لوازم خانگی مثل ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی گرفته تا انواع تجهیزات بهداشتی داخل خانه مثل دستگاه تصفیه هوا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و هنگام خرید کالاهای این چنینی باید به آن توجه زیادی شود.

از آنجایی که دستگاه تصفیه هوا از جمله دستگاه‌هایی است که معمولاً مدت زمان زیادی روشن است و از آن بی وقفه استفاده می‌شود در نتیجه سر و صدایی که تولید می‌کند و کم بودن آن بسیار مهم است.

در نتیجه زمانی که می‌خواهید یک دستگاه تصفیه هوا را انتخاب و خریداری کنید حتماً به میزان سر و صدایی که تولید می‌کند توجه کنید تا در هنگام استفاده از دستگاه دچار مشکل نشوید. سر و صدای دستگاه تصفیه هوا را با مقیاس دسی بل می‌توان اندازه‌گیری کرد. هرچه این عدد کمتر باشد در نتیجه صدایی که دستگاه ایجاد می‌کند کمتر خواهد بود.

مصرف انرژی

همه دستگاه‌های تصفیه هوا با استفاده از انرژی برق کار می‌کنند. چون این دستگاه‌ها بدون وقفه و در مدت زمان طولانی باید با انرژی برق کار کنند بنابراین میزان مصرف انرژی در آن‌ها باید حتماً بررسی شود.

هرچه این میزان مصرف انرژی کمتر باشد، مسلماً دستگاه تصفیه هوا انتخاب مناسب‌تری خواهد بود. روی اکثر این دستگاه‌ها برچسب مصرف انرژی قرار داده شده است که بر اساس این برچسب می‌توانید میزان برق مصرفی دستگاه را تخمین بزنید.

قیمت دستگاه تصفیه هوا

نکته‌ای که در خصوص قیمت دستگاه وجود دارد این است که بر اساس بررسی‌های انجام شده، معمولاً هرچه دستگاه تصفیه هوا امکانات بیشتری داشته باشد قیمت بالاتری خواهد داشت. بنابراین اگر می‌خواهید دستگاه تصفیه با راندمان و عملکرد بالایی را انتخاب کنید بهتر است چندان در خصوص قیمت دستگاه وسواس به خرج ندهید. معمولاً کیفیت فیلتر در دستگاه‌های تصفیه هوا که قیمت بالاتری دارند، نسبت به دستگاه‌هایی که قیمت پائینی دارند بهتر است.

از طرفی قیمت یک دستگاه تصفیه با کیفیت با توجه به ظرفیت، نوع فرآیند تصفیه هوا و فیلترهایی که روی آن قرار دارد کمتر از ۱۰ میلیون تومان است. بنابراین بهتر است از خریدن دستگاه‌هایی که قیمت پائینی دارند و به نسبت کیفیت آن‌ها نیز پائین تر است، صرف نظر کنید.

سخن آخر

با توجه به آنچه در این مطلب گفته شد چند مورد را می‌توان به عنوان نتیجه پایانی ذکر کرد. اول اینکه الزاماً دستگاه تصفیه هوایی که برای یک خانواده یا کاربر گزینه مناسبی به حساب می‌آید، گزینه مناسب برای کاربر دیگر نمی‌تواند باشد چون نیازمندی‌ها و شرایط مکانی و آب و هوایی در هر جا متفاوت است.

دوم اینکه دستگاه تصفیه هوا در صورتی که پنجره و درب باز باشد و راه ورود و خروج هوا به فضایی که در آن از دستگاه تصفیه هوا استفاده شده است، باز باشد، تأثیر چندانی در پاک‌سازی هوا نخواهد داشت.

نکته دیگر این است که چون در حال حاضر قیمت حامل‌های انرژی بسیار بالا است در نتیجه بهترین دستگاه تصفیه هوا دستگاهی است که علاوه بر داشتن قدرت بالا در پاک‌سازی هوا و استفاده از روش مناسب دارای گزینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز باشد. از همه مهم‌تر اینکه دستگاه تصفیه هوا باید همیشه و ۲۴ ساعت ۷ روز هفته روشن باشد تا نتیجه مطلوبی برای پاک‌سازی هوا داشته باشد.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!