تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

از مدل‌های مختلف تلویزیون سونی چه انتظاراتی داشته باشیم؟

بررسی و راهنمای خرید تلویزیون سونی

راهنمای خرید
آیا می‌دانید تلویزیون‌های جدید سونی از چه ویژگی‌ها و فناوری‌هایی برخوردار هستند و چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و قیمت آن‌ها چقدر است؟ در این مطلب قصد داریم نکات لازم در رابطه با خرید تلویزیون سونی را مطرح کنیم تا در صورتی که قصد خرید این تلویزیون‌ها را دارید با آگاهی کامل تصمیم بگیرید و متناسب با انتظاراتان مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

تصلا – کیفیت تلویزیون‌های سونی ثابت ‌شده است و بیشتر افرادی که به دنبال خرید کالای با اصالت و با دوام هستند، خرید تلویزیون سونی را انتخاب می‌کنند. اگرچه ممکن است امکانات جانبی تلویزیون‌های سونی به اندازه تلویزیون‌های سایر برندها مخصوصا تلویزیون‌های سامسونگ و ال جی نباشد؛ اما کیفیت این تلویزیون‌ها به میزان محسوسی بهتر از تلویزیون‌های سایر رقباست و رنگ‌ها را طبیعی‌تر و واقعی‌تر نمایش می‌دهند. در ضمن نام تلویزیون‌های سونی همیشه در صدر فهرست تلویزیون‌های برتر جهان دیده می‌شوند. در ادامه با سایت اخبار لوازم خانگی تصلاپرس همراه باشید.

 بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تلویزیون . بهترین تلویزیون چه ویژگی هایی دارند؟

بررسی نکات مهم در هنگام خرید تلویزیون سونی

برای خرید تلویزیون سونی لازم است مطالبی را بدانید، در این مطلب قصد داریم موارد زیر را بررسی کنیم:

  • تشریح اعداد و حروف مدل تلویزیون‌‌های سونی و آشنایی با کلاس‌ها و سری‌های مختلف تلویزیون‌های سونی
  • مقایسه نقاط قوت و ضعف تلویزیون‌های تلویزیونی در مقایسه‌ با محصولات سایر برندها
  • جدیدترین فناوری‌ها و قابلیت‌های تلویزیون‌های سونی
  • معرفی بهترین تلویزیون‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ سونی و مقایسه آنها با یکدیگر
  • معرفی بهترین تلویزیون‌های ۵۵ اینچ سونی
  • معرفی گارانتی رسمی تلویزیون سونی
  • خرید تلویزیون سونی از بانه و نکات لازم برای خرید تلویزیون‌های بدون گارانتی
  • قیمت تلویزیون‌ها گارانتی‌دار و بدون گارانتی

آشنایی با حروف و نشانه های روی تلویزیون سونی

اجازه دهید ابتدا شما را با مفاهیم اعداد و حروف و سری ساخت مدل های تلویزیون سونی آشنا کنیم.

بررسی تلویزیون هوشمند ۷۵ اینچ سونی مدل X8500G

هر کدام از اعدادی که در تلویزیون سونی مدل XBR 75 X 9 5 00 G حاوی چه اطلاعاتی است؟ این حروف و اعداد عبارتند از:

XBR: این سه حرف نشان‌دهنده محصولات سفارشی متناسب با استانداردهای آمریکاست. در ابتدای برخی از مدل‌ها نیز حروف KD قرار دارند که به صورت قراردادی به معنی تلویزیون هستند.

۷۵: این عدد و سایر اعداد بعد از حروف اول مدل، اندازه تلویزیون به اینج هستند.

X: این حرف نشان‌دهنده کلاس دستگاه است.

حروف نشان‌دهنده‌ کلاس تلویزیون

X/ درجه یک یا پریمیوم، R/ ساده، /W متوسط، A/ اولد، Z/ رده‌بالا و پرچم‌دار

ویژگی‌های شاخص کلاس‌های مختلف تلویزیون‌های سونی

  • کلاس R: ساده‌‌ترین کلاس سونی و کلاس پایه این شرکت بدون قابلیت‌های هوشمند و سیستم‌عامل (مانند برخی از تلویزیون‌های دارای وضوح HD و Full HD)
  • کلاس W: تلویزیون‌های رده‌بالای سونی با کیفیت بسیار بالا با وضوح HD و Full HD همراه‌ با برخی از ویژگی‌های تلویزیون‌های هوشمند مثل قابلیت دسترسی به اینترنت و استفاده از سرویس‌های استریم و به‌اشتراک‌گذاری ویدئو مانند نتفلیکس و ویدیو (مثل مدل W650D)
  • کلاس X: تلویزیون‌های متوسط و نسبتا رده‌بالای سونی با وضوح ۴K با فناوری‌های ارتقادهنده کیفیت تصویر مثل دالبی ویژن، دالبی اتموس و…  و برخورداری از پردازنده X1 Ultimate و X1 Extreme، قابلیت‌های هوشمند و سیستم‌عامل اندروید
  • کلاس A: تلویزیون‌های اولد (نسل جدید تلویزیون‌های LED) با کیفیت و کنتراست عالی و گزینه‌ای کاملا ایده‌آل برای بازی
  • کلاس Z: برترین و گران‌قیمت‌ترین کلاس تلویزیون‌های سونی (اولین تلویزیون ۸K سونی در این کلاس عرضه شده است). سونی برای طراحی و ساخت این تلویزیون‌ها از تمام توانایی‌ها و قابلیت‌های خود استفاده می‌کند.

۹: این عدد نشان‌دهنده سری دستگاه است. ۹: رده‌بالا، ۸: میان‌رده، ۷: ساده، ۶: مقرون‌به‌صرفه

۵: این عدد مدل دستگاه را نشان می‌دهد: عددهای ۲ تا ۸ نشان‌دهنده‌ مدل دستگاه هستند (عددهای ۰، ۴ و ۵ مدل‌های شاخص هستند؛ مثل مدل‌های ۸۰۰۰، ۸۵۰۰ و ۹۴۰۰)

۰: این عدد نشان‌دهنده نوع طراحی دستگاه است. در تمام یک تا ۲ رقم آخر نشان‌دهنده نوع تیونر، طراحی و مقصدی است که محصول برای آن سفارشی‌سازی شده است. به ‌عنوان مثال وجود دو عدد صفر در انتهای مدل نشان می‌دهد که تلویزیون به سفارش اروپا ساخته شده  و اعداد ۷۷ و ۹۶ به معنای سفارشی‌سازی تلویزیون برای انگلستان است.

G: آخرین حرف مدل نشان‌دهنده‌ سال ساخت دستگاه است.

حروف نشان‌دهنده سال ساخت دستگاه

A/۲۰۱۳، B/۲۰۱۴، C/۲۰۱۵، D/ ۲۰۱۶، ٍE/ ۲۰۱۷، F/ ۲۰۱۸، G/ ۲۰۱۹، /H۲۰۲۰

مقایسه تلویزیون‌ سونی با تلویزیون سامسونگ و ال جی

برای خرید تلویزیون سونی لازم است آنرا با برندهای شرکت های مختلف مقایسه کنید تا با بررسی تلویزیون سونی متقاعد شوید، به دلیل امکانات تلویزیون سونی قیمت این محصول بالا است. در زیر به نقاط ضعف و قوت تلویزیون سونی نسبت به سایر برندها نظیر سامسونگ و ال جی می پردازیم.

مقایسه تلویزیون سونی

نقاط قوت

  • عملکرد بسیار خوب در نمایش روان تصاویر دارای حرکت سریع (سونی در زمینه ایجاد فناوری‌های مرتبط‌ با تقویت نمایش روان تصاویر دارای حرکت سریع، پیشتاز است و تصاویر دارای حرکت سریع در این تلویزیون کم‌ترین میزان تاری و لرزش را دارند. در ادامه با این فناوری‌ها آشنا خواهیم شد).
  • عملکرد عالی در ارتقای کیفیت و وضوح تصاویر (حتی ارزان‌ترین تلویزیون‌های سونی نیز در این زمینه دارای عملکرد عالی هستند).
  • نمایش رنگ‌ها به‌صورت کاملا طبیعی و نزدیک به واقعیت و کیفیت تصویر بهتر نسبت به ‌تلویزیون‌های ال‌جی (حتی در تلویزیون‌های دارای پنل IPS).
  • کیفیت ساخت بهتر (به‌خصوص در مدل‌های رده‌بالا).
  • عملکرد بسیار خوب در نمایش محتوای HDR و نمایش این محتوا با نور و جزئیات باورنکردنی.
  • برخورداری از سیستم نور پس‌زمینه عالی که باعث می‌‌شود محو درخشش نمایشگر شوید (در تلویزیون Z9D از پنلی با نور پس‌زمینه Full Arrey و ۱۰۰ نقطه نوردهی استفاده شده است. در تلویزیون Z9G هم از پنل FALD با قابلیت روشنایی ۵۰۰۰ نیتی استفاده شده است).

نقاط ضعف

  • عملکرد نه‌‌ چندان خوب در بهره‌مندی از قابلیت‌های اندروید تی‌‌وی و عدم برخورداری از ویژگی‌های نرم‌افزاری قوی و متنوع در مقایسه با برندهایی مثل ال‌جی و سامسونگ (البته مورد دوم بیشتر به مدل‌های قدیمی سونی مربوط می‌شود).
  • عدم برخورداری از قابلیت‌ها و فناوری‌های آینده‌نگرانه: تلویزیون‌های رده‌بالای ۴K ال‌جی و سامسونگ برای انتقال سریع‌تر داده‌ها به پورت HDMI 2.1 مجهز شده‌اند؛ اما هیچ یک از تلویزیون‌های ۴K سونی دارای این پورت نیستند. وجود پورت HDMI 2.1 برای انتقال محتوای  از طریق تکنولوژی ۴K با نرخ رفرش ۱۲۰ فریم در ثانیه و همچنین انتقال صدای دالبی اتموس با بیت‌ریت بالا ضروری است.
  • قیمت تلویزیون‌های سونی نسبت به تلویزیون‌های هم‌رده خود بیشتر بوده است.
  • طراحی تلویزیون‌های سونی و زیبایی ظاهری آنها همیشه نسبت به تلویزیون‌های ال‌جی و سامسونک در سطح پایین‌تری قرار داشته است و برای ساخت بیشتر تلویزیون‌های بدنه این برند از پلاستیک ساده استفاده می‌شود.

جدیدترین فناوری‌ها و امکانات تلویزیون سونی

تلویزیون‌های OLED

تلویزیون‌های OLED

تلویزیون‌های OLED سونی نیز مانند تلویزیون‌های OLED ال جی، پاناسونیک و فیلیپس، عنوان تلویزیون‌های رده‌بالا و پرچم‌دار این شرکت را یدک می‌‌کشند. تلویزیون‌های OLED که به آنها اولِد نیز گفته می‌شود، دارای کیفیت تصویری بی‌نظیر هستند.

اولدها نور پس‌زمینه ندارند و دارای پیکسل‌های خودنورده هستند و به دلیل اینکه خاموش‌کردن هر یک از پیکسل‌های این تلویزیون‌ها به‌صورت جداگانه امکان‌پذیر است، توانایی تولید رنگ مشکی مطلق و کنتراست فوق‌العاده بالایی را دارند که جزو نقاط قوت بسیار خوب آنها محسوب می‌شود.

نمایش تصاویر دارای حرکت سریع به‌صورت بسیار روان و پاسخگویی بسیار سریع (این ویژگی باعث شده است تلویزیون‌های اولد به بهترین تلویزیون‌ها برای بازی تبدیل شوند) از دیگر نقاط قوت تحسین‌برانگیز این تلویزیون‌ها هستند.

البته این تلویزیون‌ها معایبی نیز دارند که شامل قیمت فوق‌العاده بالا، روشنایی کمتر نسیت به تلویزیون‌ها LED (به دلیل فقدان نور پس‌زمینه در آنها) و آسیب‌‌پذیری بسیار بالا در برابر مشکل احتباس تصویر (Screen retention) می‌شود. احتباس تصویر به‌جاماندگی تصویر روی نمایشگر گفته می‌شود.

گاهی‌ اوقات جاماندگی تصویر پس از گذشت مدت کوتاهی از بین می‌رود؛ اما اگر شدید باشد، برای همیشه باقی می‌ماند.

این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که عکس یا تصویری یا حتی بخشی ثابت از یک ویدئو به مدت نسبتا زیادی (مثلا ۳ یا ۴ ساعت) روی نمایشگر ثابت و بدون حرکت باقی بماند؛ بنابراین این تلویزیون‌ها نباید برای نمایش عکس یا متن ثابت استفاده شوند و از تماشای طولانی‌مدت شبکه‌های تلویزیونی و ویدئوهای‌ دارای لوگو یا ویدئوهایی که دارای بخش یا بخش‌های ثابتی باشد، با این تلویزیون‌ها خودداری کنید؛ البته مشکل احتباس تصویر در تلویزیون‌های اولد جدید تاحدود زیادی برطرف شده است؛ اما هنوز هم این مشکل یکی از معایب اساسی اولدها محسوب می‌شود.

پردازنده Ultimate X1

پردازنده Ultimate X1

سونی در تلویزیون‌های پرچم‌دار و رده‌بالای ۲۰۲۰ خود نیز همانند پرچم‌داران سال گذشته از پردازنده Ultimate X1 استفاده و سعی کرده از قابلیت‌های پردازشی این پردازنده بیشتر استفاده کند. Ultimate X1 جدیدترین نسل پردازنده تلویزیون‌های سونی است و از میان ویژگی‌های شاخص آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنظیم رنگ و اشباع رنگ هر یک از بخش‌های تصویر و همچنین ارزیابی هر بخش تصویر به صورت جداگانه به منظور فراهم کردن زمینه استفاده حداکثری از قابلیت‌های فناوری HDR (به ‌عنوان ‌مثال زمانی که سبد میوه‌ای در ‌حال نمایش باشد، هر یک از میوه‌های موجود در سبد به‌صورت جداگانه پردازش می‌‌شوند تا تصویر دقیق‌تر و واقعی‌تر نمایش داده شود و مخاطب بیشتر تحت‌تاثیر محتوای HDR قرار گیرد). تلویزیون‌های سونی به لطف برخورداری از فناوری Object-based HDR remaster به چنین قدرت پردازشی بسیار خوبی دست یافته‌اند
  • تحلیل هوشمندانه هر یک از بخش‌های تصویر و فریم به فریم تصاویر برای تقویت وضوح و جزئیات تصاویر در هر مرحله
  • تقویت جزئیات تمام محتواها
  • تقویت روشنایی تصاویر و نمایش آنها به‌صورت زنده‌تر

ویژگی Ambient Optimization

با خرید تلویزیون سونی خواهید دید که قابلیت کیفیت تصویر و صدا را متناسب با این محیط تغییر می‌دهد و بهینه‌سازی می‌کنند. این ویژگی تنظیم روشنایی تصویر متناسب با نور محیط را با استفاده از یک حسگر نور امکان‌پذیر می‌کند و باعث می‌شود نمایشگر نه آنقدر روشن باشد که باعث اذیت‌شدن چشم‌ها و خسته‌شدن آنها شود و نه تیره و کم‌نور باشد (مشکل دوم در تلویزیون‌های اولد محسوس‌تر است).

عملکرد Ambient Optimization کاملا شبیه ویژگی Dolby Vision IQ در تلویزیون‌های رده‌بالای اولد ال‌جی و پاناسونیک است. این ویژگی مختص نمایش محتوای HDR است و از تمام فرمت‌های HDR پشتیبانی می‌کند. همانطور که گفتیم این ویژگی کیفیت و نحوه پخش صدا را نیز متناسب با محیط تغییر می‌دهد. قابلیت Ambient Optimization چیدمان اتاق (مواردی مثل نحوه قراگیری مبلمان و اسباب و اثاثیه، پرده‌ها و سایر بخش‌ها) را تشخیص می‌دهد و کیفیت و نحوه انتقال صدا از اسپیکرهای تلویزیون را متناسب با این موارد تنظیم می‌کند.

ویژگی Acoustic Surface Audio Plus

ویژگی Acoustic Surface Audio Plus

این ویژگی باعث می‌شود مخاطب احساس کند صدا را مستقیم از صفحه ‌نمایش تلویزیون می‌‌شنود و صدا واقعی‌تر به نظر می‌رسد.

در تلویزیون‌های دارای فناوری Plus Acoustic Surface Audio چند محرک که در اطراف پنل نصب‌ شده‌اند، با استفاده از چند موتور به حرکت درمی‌آیند و باعث ارتعاش لرزش صدا در تمام قسمت‌های پنل می‌شوند؛ البته شاید این ویژگی در ظاهر و از نگاه تئوری، ویژگی خوبی به نظر برسد؛ اما گاهی اوقات کیفیت صدا در هنگام بخش‌شدن از اسپیکرها کاهش می‌یابد.

البته سونی با بهره‌مندی از فناوری frame tweeter تلاش کرده است عملکرد این فناوری را تقویت کند. در واقع این فناوری باعث لرزش قاب تلویزیون جهت انتشار صدا می‌شود.

پایه قابل تنظیم

عرض پایه تلویزیون‌های جدید سونی قابل‌تنظیم است و درصورتی‌که عرض میز یا هر سطح دیگری که قصد دارید تلویزیون را روی آن قرار دهید، به اندازه عرض پایه نباشد، می‌توانید اندازه پایه را تغییر دهید.

پشتیبانی از بازی‌های‌های ۴K با ۱۲۰ فریم در ثانیه و همچنین پشتیبانی از باری‌های ۸K

با خرید تلویزیون مدل Z8H از بازی‌های ۸K لذت ببرید. قطعا بیشتر علاقه‌مندان به کنسول پلی استیشن ۵ و بازی‌های حیرت‌انگیز آن با گرافیک خیره‌کننده دوست دارند این بازی‌ها را در تلویزیون‌های جدید سونی را تجربه کنند چرا که  این‌ بازی‌ها را با حداکثر کیفیت به نمایش می گذارد.

تلویزیون‌های مدل X900H نیز از بازی‌های ۴K با ۱۲۰ فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کنند (البته برای ایجاد این قابلیت در این تلویزیون‌ها باید آنها را با نرم‌افزار جدید بروزرسانی کنید).

جدیدترین نسخه‌های سیستم‌عامل اندروید

با خرید تلویزیون‌ سونی دارای اندروید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های گوگل پلی استور که با اندروید تی‌وی سازگار هستند، استفاده کنید، از دیگر امکانات تلویزیون‌های هوشمند سونی می‌توان به امکان بهره‌مندی از قابلیت‌های مختلف دستیار مجازی گوگل اسیستنت، ابزارهای ‌اشتراک‌گذاری فایل‌های چند رسانه‌ای گوشی و کامپیوتر با تلویزیون و امکان برقراری ارتباط تلویزیون با اسپیکرهای هوشمند نظیر گوگل هوم یا آمازون الکسا اشاره کرد.

گوگل اسیستنت

گوگل اسیستنت Google Assistant

با استفاده از دستیار صوتی گوگل می‌توان تلویزیون را با فرمان‌های صوتی کنترل کرد. کاربران تلویزیون‌های دارای این دستیار مجازی  گوگل می‌‌توانند تنها با زدن دکمه گوگل اسیستنت روی ریموت کنترل و بیان کلمه یا عبارت مورد نظر خود به راحتی به اپلیکیشن‌های مورد نظرشان در گوگل پلی‌استور یا فیلم‌ها در سرویس‌های گوگل پلی مووییز (Google Play Movies & Tvs) و یوتیوب و سرویس HBO NOW دست پیدا کنند و آنها را اجرا یا پخش کنند. در ضمن می توانید برای بازکردن اپلیکیشن‌ها نیز از این دستیار استفاده کنید.

در ضمن با گوگل اسیستنت مواردی مثل یادآوری فعالیت‌های روزانه ذخیره‌شده در تقویم و زمان آنها، نمایش تصویر دوربین مداربسته جلوی در خانه، روشن و خاموش کردن لامپ‌های هوشمند (مثل لامپ‌های هوشمند Philips Hue)، فرمان دادن به جاروبرقی‌های رباتیک هوشمند سازگار با این دستیار مجازی و سایر وسایل هوسمند و همچنین استفاده از گوگل مپ به‌راحتی با فرمان‌های صوتی امکان‌پذیر می‌شود.

از دیگر قابلیت‌های گوگل اسیستنت در تلویزیون‌های سونی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عوض کردن کانال‌ها و کم و زیاد کردن صدای تلویزیون
  • پخش فایل‌های صوتی و تصویری و توقف پخش آنها
  • مشاهده اطلاعات برنامه‌های تلویزیونی قبل از تماشای آنها
  • پرسش سوال
  • مشاهده پیش‌بینی آب‌و‌هوا
  • مشاهده تصاویر متصل به حساب کاربری گوگل اسیستنت

در صورتی ‌که برای نخستین بار از گوگل اسیستنت استفاده می‌کنید، پس از زدن دکمه‌ی گوگل اسیستنت یک صفحه معرفی برای شما نمایش داده می‌شود. برای استفاده از تمام قابلیت‌‌های گوگل اسیستنت باید وارد حساب کاربری خود شوید و مراحل مربوط به تبادل اطلاعات بین گوگل اسیستنت و وسایل هوشمند و سرویس‌ها را انجام دهید. پس از پذیرش شرایط استفاده از گوگل اسیستنت به‌ راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید.

کروم‌کست داخلی و فناوری ۲ Airplay

کروم‌کست

کاربران تلویزیون‌های هوشمند سونی می‌توانند از کروم‌کست گوگل داخلی این تلویزیون‌ها برای نمایش تصاویر، ویدیوها، محتوای اپلیکیشن‌های سازگار با این فناوری و صفحات وب مرورگر گوگل کروم دستگاه‌های اندروید و iOS استفاده کنند. برای استفاده از این قابلیت باید مراحل زیر را دنبال کنید.

  • دکمه Home را روی ریموت بزنید
  • وارد تنظیمات شوید
  • در زیر بخش TV گزینه App را انتخاب کنید
  • در زیر بخش App گزینه System app را انتخاب کنید
  • در زیر بخش System app گزینه Google Cast Receiver یا Chromecast built-in را انتخاب کنید
  • گزینه enabled را انتخاب کنید

در ضمن کاربران دستگاه‌های iOS می‌‌توانند از فناوری Airplay 2 نیز برای پخش موسیقی روی تلویزیون استفاده کنند.

فناوری Airplay 2

برای استفاده از این قابلیت در تلویزیون‌های سونی باید مراحل زیر را دنبال کنید. ابتدا دکمه ورودی (input) را ریموت برنید و ورودی ایرپلی (Airplay) را انتخاب کنید (آیکون Video Airplay در تصویر بالا دیده می‌شود) پس از انتخاب این ورودی، گزینه AirPlay & HomeKit settings را انتخاب و در نهایت گزینه Airplay را انتخاب کنید.

پس از انجام این تنظیمات در تلویزیون، گزینه Screen Mirror در کنترل پنل دستگاه‌های IOS را نیز انتخاب کنید. برای به‌اشتراک‌گذاری فایل‌های دستگاه‌های مک با این روش باید در نوار منو گزینه Airplay Video را انتخاب کنید. پس از انتخاب گزینه‌های مذکور در دستگاه‌های اپل، تلویزیون را در این دستگاه‌ها انتخاب و در صورت نمایش رمز عبور در تلویزیون، آن رمز را در دستگاه‌های اپل وارد کنید.

لازم به ذکر است برای استفاده از فناوری Airplay 2ُ، تلویزیون و دستگاه مورد نظر باید به یک شبکه متصل باشند. در صورتی ‌که پخش ویدئو یا فایل‌های صوتی از طریق Airplay در اپلیکیشن یا سرویسی امکان‌پذیر باشد، آیکون‌های Airplay Video یا Airplay Audio در آنها نمایش داده می‌شود و می‌توانید با لمس این آیکون‌ها، محتوای آنها را به‌راحتی با تلویزیون به اشتراک بگذارید. برای غیر فعال ‌کردن این قابلیت باید مراحل مذکور را در دستگاه‌های اپل تکرار کنید.

سازگاری با اسپیکرهای هوشمند گوگل هوم و آمازون الکسا

اسپیکر هوشمند

برخی از تلویزیون‌های سونی از قابلیت بخش و کنترل ویدئو در یوتیوب با استفاده از گوگل هوم یا تغییر کانال‌ها و کم و زیاد کردن صدا با آمازون الکسا پشتیبانی می‌کنند.

برای متصل‌کردن گوگل هوم به تلویزیون‌های سازگار با آن باید پس از نصب اپلیکیشن Google Home و مراجعه به تنظیمات آن، ابتدا آیکون + را لمس و سپس تلویزیون را انتخاب کنید. پس از دنبال کردن دستورالعمل‌ها، گزینه Done را بزنید تا فرآیند اتصال اسپیکر به تلویزیون تکمیل شود.

لازم به ذکر است استفاده از این اسپیکر تنها برای تلویزیون‌های دارای کروم‌کست داخلی امکان‌‌پذیر است.  برای اتصال آمازون الکسا به تلویزیون نیز باید از اپلیکیشن Amazon Alexa استفاده کنید.

فناوری X-Motion Clarity

فناوری X-Motion Clarity

با خرید تلویزیون‌ سونی متوجه می شوید، به لطف برخورداری از این فناوری، تصاویر دارای حرکت سریع را که معمولا در فیلم‌های اکشن به دفعات شاهد آن هستیم، به صورت آنی و لحظه‌به‌لحظه با نرخ رفرشی باورنکردنی پردازش می‌کند تا تصاویر روشن‌تر و واضح‌تر نمایش داده شوند.

Motion Flow XR یکی دیگر از فناوری جدید سونی برای نمایش روان تصاویر دارای حرکت سریع است که فرکانس پنل (منظور از فرکانس پنل تعداد تصاویری است که پنل می‌تواند در یک ثانیه نمایش دهد) را با تکنیک‌های دیگر ترکیب می‌کند تا تصویری روان و طبیعی پخش شود. این تکنیک‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

واردکردن فریم (Frame insertion): این تکنیک برای واردکردن فریم اضافی به تصاویر در میان فریم‌های اصلی آن جهت نمایش روان‌تر تصاویر سریع استفاده می‌شود.

کنترل نور پس‌زمینه ال‌ای‌دی (LED Backlight control): تلویزیون‌های LED از این تکنیک برای کنترل نور پس‌زمینه به‌منظور افزایش وضوح تصویر استفاده می‌کنند.

کاهش تازی تصویر: این تکنیک برای حذف عناصر اضافی تصویر جهت کاهش تاری آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فناوری X-wide Angle

فناوری X-wide Angle سونی

وجود این فناوری در تلویزیون X950H باعث می‌شود رنگ‌ها از هر زاویه‌ای زنده و کاملا واقعی به نظر برسند و روشنایی تصاویر نیز بیش از تلویزیون‌های LED قدیمی‌تر حفظ شود. در ضمن این فناوری به حفظ کنتراست باورنکردنی تصویر از تمام زوایا نیز کمک می‌کند.

ریموت کنترل با نور پس‌زمینه

ریموت کنترل تلویزیون Z8 دارای نور پس زمینه است و در محیط تاریک می‌توان به‌راحتی از آن استفاده کرد.

پنل Full- Array LED

بهترین پنل تلویزیون سونی

این فناوری در حقیقت بهترین نوع چیدمان لامپ‌هایLED برای تقویت نور پس‌ زمینه به بهترین شکل ممکن است و در تلویزیون‌های دارای این نوع چیدمان، لامپ‌های LED در تمام قسمت‌های پنل قرار گرفته‌اند.

مزایای خرید تلویزیون سونی دارای پنل Full- Array LED نسبت به تلویزیون‌های LED استاندارد شامل روشنایی بیشتر تصاویر، دقت بیشتر در نمایش جزئیات سایه تصاویر و نمایش رنگ مشکی به‌صورت عمیق‌تر می‌شود. در تلویزیون‌های اقتصادی و رده‌پایین از پنل‌های lit edge استفاده می‌شود.

استفاده از این پنل‌ها باعث نشت نور در این تلویزیون‌ها می‌شود که مشکل آزاردهنده‌ای است. در ضمن در تصاویر در‌ حال نمایش در این تلویزیون‌ها، نقاط تاریک آن گونه که باید تاریک باشند، تاریک نیستند و روشنایی نقاط روشن هم به‌اندازه‌ای که باید روشن باشند، روشنایی و درخشش ندارند.

در تصویر زیر تفاوت بین دو نوع پنل نمایش داده شده است.

فناوری TRILUMINOS Display

تلویزیون‌های مجهز به این فناوری تمام ظرافت‌های مربوط به رنگ، نور و سایه‌رنگ‌ها را که در هنگام ضبط تصویر ایجاد شده‌اند، در هنگام بخش به دقت بازآفرینی می‌کند.

دو فناوری X-Reality pro و live colors (رنگ‌های زنده) نیز در افزایش کیفیت تصاویر تلویزیون‌های سونی نقش مهمی دارند. هر سه فناوری مختص تلویزیون‌های رده‌بالای Full HD یعنی کلاس W و تلویزیون‌های اقتصادی ۴K یعنی مدل X800H و مدل‌های مشابه آن هستند. فناوری precision color mapping نیز به افزایش دقت و غنای رنگ‌ها کمک می‌کند.

فناوری‌های دالبی ویژن و دالبی اتموس

دالبی ویژن چیست

دالبی ویژن یکی از بهترین فرمت‌های HDR محسوب می‌شود که تنها تلویزیون‌های رده‌بالا از آن برخوردار هستند. تلویزیون‌های دارای این فناوری محتوای HDR را با کنتراست فوق‌العاده بالا نمایش می‌‌دهند.

دالبی اتموس جدیدترین فناوری صدای دالبی است. بلندگوی‌های تلویزیون‌های دارای این فناوری صدا را طوری پخش می‌کنند که کاملا فراگیر باشد و فرد شنونده احساس می‌کند صدا علاوه بر اطراف از سمت بالا هم بخش می‌‌شود و صدایی کاملا سه بعدی می‌شوند، که واقعا تجربه لذت‌بخشی است.

فناوری HLG

فناوری HLG محتوای HDR و SDR را بازگشایی می‌کند و بیشتر تلویزیون‌ها از این فناوری پشتیبانی می‌‌کنند. در واقع این فناوری برای تکمیل ظرفیت‌های محتوای HDR ایجاد شده است.

فناوری X-tended Dynamic Range

این فناوری مختص تلویزیون‌های LED سونی است و به این تلویزیون‌ها در نمایش تصاویر روشن‌‌تر، نمایش رنگ مشکی به صورت عمیق‌تر و غنی‌تر و افزایش حداکثر میزان روشنایی تا سه برابر بیشتر از سایر تلویزیون‌های LED کمک می‌کند.

حالت کالیبراسیون نتفلیکس Netflix Calibrated Mode

درصورت فعال شدن این حالت پارامترهای مربوط به کیفیت تصویر از جمله دقت رنگ‌ها، دقت کنتراست پویا و میزان روان‌ بودن نمایش تصاویر دارای حرکت سریع، درست مطابق خواسته و انتظار سازندگان محتواهای نتفلیکس از جمله فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و مستندها پردازش و پخش می‌شوند.

فناوری پردازش داده‌های دوگانه (Dual Database Processing)

این فناوری باعث کاهش نویز تصویر و نمایش تصویر واضح‌تر با جزئیات بیشتر می‌شود. نویز یکی از عوامل اصلی کاهش کیفیت و وضوح تصویر به‌شمار می‌رود و وجود نویز باعث ایجاد دانه‌های بسیار ریز آزاردهنده روی تصویر می‌شود.

فناوری Super bit Mapping 4K HDR

این فناوری هزاران تن رنگ، سایه رنگ و درجه رنگ را در محتواهایی HDR که دارای رنگ‌های بسیار متنوعی هستند (مانند منظره غروب آفتاب) به‌دقت پردازش می‌کند تا تصویر روان‌تر و طبیعی‌تری را مشاهده کنید.

این فناوری از ایجاد نوارهای رنگ مصنوعی در قسمتی از تصویر که باعث غیرطبیعی‌شدن آن می‌شود، جلوگیری می‌کند. در حوزه تخصصی گرافیک به چنین مشکلی Banding گفته می‌شود. فناوری Object-based HDR Remaster نیز به بازآفرینی هر یک از بخش‌های محتوای تصویر HDR با بافت و عمق بهتر کمک می‌کند.

فناوری Pixel Contrast Booster

فناوری Pixel Contrast Booster

این فناوری مختص تلویزیون‌های اولد سونی است و برای افزایش کنتراست به بیشترین میزان ممکن طراحی شده است. این فناوری با بهره‌گیری از طیف بسیار گسترده رنگ‌ها کنتراست هر یک از پیسکل‌ها را تا بیشترین میزان ممکن افزایش می‌دهد و باعث می‌شود کنتراست تلویزیون نسبت به اولدهای متداول بیشتر شود.

فناوری Pixel Contrast Booster به نوبه‌ی خود باعث افزایش جزئیات و غنی‌تر شدن بافت تصاویر می‌شود. فناوری Dynamic Contrast Enhancer یکی دیگز از فناوری‌های تقویت‌کننده کنتراست است که میزان روشنایی فریم به فریم تصاویر را بهینه‌سازی می‌‌کند.

لازم به ذکر است پردازنده‌های X1 Ultimate و X1 Extreme و فناوری‌های جدید و قدرتمند تقویت‌کننده گیفیت صدا، تصویر، کنتراست و غنای رنگ نظیر دالبی ویژن، دالبی اتموس، TRILUMINOS Display، Super bit Mapping 4K HDR و سایر فناوری‌هایی که سونی را از سایر رقبا متمایز می‌کند یا برای تلویزیون‌های رده‌بالا طراحی شده‌اند، تنها در تلویزیون‌های کلاس Z، اولدهای سونی و تلویزیون‌های LED رده‌بالای این شرکت یعنی مدل‌های X900H و X950H و مدل‌های مشابه وجود دارند.

معرفی بهترین تلویزیون‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ و مقایسه آنها

معایب خرید تلویزیون سونی Z9

معایب خرید تلویزیون سونی Z9

با خرید تلویزیون سونی Z9 دومین تلویزیون سونی با وضوح ۸K است که با روشنایی ۴۰۰۰ نیت و عملکرد عالی در نمایش تصاویر HDR با جزئیات خیره‌کننده و ارتقای محتوای ۴K و همچنین برخورداری از فناوری دالبی اتموس، مجذوب خواهید شد. کنتراست و غنای رنگ‌های این تلویزیون نیز حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد.

این تلویزیون به‌همراه مدل قبلی آن یعنی Z8 به‌زودی وارد ایران نیز خواهند شد؛ اما قیمت ۸۰۰۰ دلاری این تلویزیون اصلا قابل‌توجیه نیست.

در ضمن تلویزیون‌های ۸K هنوز در ابتدای راه هستند و با گذشت زمان پیشرفته‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهند شد و معایب آنها نیز برطرف خواهد شد. از سوی دیگر محتوای ۸K هنوز بسیار کم است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم فعلا از خرید این تلویزیون‌ها صرف‌نظر کنید.

خرید تلویزیون سونی A9G

خرید تلویزیون سونی A9G

با خرید تلویزیون اولد سونی از تمام مزایای تلویزیون‌های اولد که قبلاً در مورد آن توضیح دادیم، برخوردار است و طبیعتاً معایب آنها را نیز دارد. از مزایای شاخص این تلویزیون می‌توان به کنتراست بسیار بالا، نمایش عالی رنگ مشکی، زاویه دید بسیار بالا و عدم افت کیفیت تصویر در زوایای مختلف، کیفیت فوق‌العاده عالی محتوای.

HDR به دلیل برخورداری از گاموت گسترده رنگ،  پوشش پلاستیکی در پشت پایه برای مرتب کردن سیم‌ها و کابل‌ها و پنهان کردن کابل‌ها اشاره کرد.

در ضمن اولد جدید سونی به‌ خوبی با مشکل انعکاس نور مقابله می‌کند و در هنگام منعکس شدن نور در نمایشگر، کیفیت به‌هیچ‌وجه افت نمی‌کند. A9 به لطف برخورداری از فناوری Acoustic Surface Audio صدایی بسیار باکیفیت از سه یا چهار کانال صوتی تولید می‌کند. این تلویزیون دارای نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز است و با پاسخ‌دهی تقریباً آنی جزو بهترین تلویزیون‌های گیمینگ محسوب می‌شود.

در کل این تلویزیون نتیجه ترکیب پنل اولد ۲۰۲۰ ال‌جی با فناوری‌های بسیار پیشرفته سونی برای تقویت کیفیت تصویر و صدا است؛ البته این تلویزیون معایبی هم دارد که از میان آنها می‌توان به روشنایی کمتر نسبت به تلویزیون‌های LED و مشکل احتباس تصویر اشاره کرد. در ضمن دقت رنگ این تلویزیون در حد و اندازه سایر تلویزیون‌های رده‌بالای سونی نیست.

تفاوت‌های بین مدل‌های A9 و A8

در صورت تمایل می‌توانید مدل ارزان‌قیمت‌تر این تلویزیون سونی یعنی A8 را نیز خریداری کنید که نسبت به A9 امکانات کمتری دارد و فاقد پورت HDMI eARC است و به همین دلیل نمی‌توانید صدای دالبی اتموس را از طریق آن به دستگاه‌های صوتی پشتیبانی‌کننده از این فناوری انتقال دهید.

در صورتی‌ که قصد داشته باشید تلویزیون را به ساندبار متصل کنید، به ‌دلیل برخورداری A9 از پورت HDMI eARC، می‌توانید از اسپیکرهای به‌عنوان بلندگوهای مرکزی استفاده کنید؛ اما A8 چنین قابلیتی ندارد.

یکی دیگر از تفاوت‌های شاخص این دو مدل پردازنده آنها است. A9 مجهز به پردازنده X1 Ultimate و A8 دارای پردازنده ارزان‌قیمت‌تر X1 Extreme است. پردازنده X1 Ultimate با برخورداری از فناوری پرارشی شی‌محور (object-based processing) کیفیت بهتری برای A9 ایجاد می‌کند.

کاربران A9 می‌توانند با بهره‌مندی از حالت‌هایی مثل حالت روز دالبی ویژن (Dolby Vision Day)، حالت شب (Dolby Vision Night) و همچنین حالت تلفلیکس کنترل بهتری نسبت به جزئیات تصویر داشته باشند؛ اما A8 فاقد این حالت‌های تصویر است.

از دیگر مزایای خرید تلویزیون سونی مدل A9 نسبت به A8 می‌توان به طراحی زیباتر و بدنه باریک‌تر A9، برخورداری از قابلیت کالیبراسیون رنگ، برخورداری از ریموت کنترل شیک‌تر و عملکرد روان‌تر اندروید آن اشاره کرد؛ البته نسخه اندروید این دو تلویزیون هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و دارای اندروید ۸ هستند.

خرید تلویزیون مدل A9G در صورتی‌ که مشکل مالی ندارید، توصیه می کنیم؛ البته باید به‌صراحت بگوییم برتری‌های A9 به‌اندازه‌ای نیست که بتوان تفاوت قیمت ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ دلاری آن را با A8 توجیه کرد.

تفاوت‌های بین مدل‌های A9F و A9G

تلویزیون A9 در دو مدل A9G و A9F عرضه می‌شود. یکی از تفاوت‌های اصلی این دو مدل برخورداری A9G از فناوری دالبی اتموس و ترکیب آن با فناوری Acoustic surface audio plus است که باعث می‌شود صدای تلویزیون بسیار لذت‌بخش و فریبنده شود؛ اما متأسفانه A9F فاقد دالبی اتموس است.

یکی دیگر از تفاوت‌های بین این دو مدل نسخه اندروید آنهاست. A9F از نسخه ۲۰۱۸ اندروید تی‌وی سونی و A9G از نسخه ۲۰۱۹ این سیستم‌عامل بهره می‌برد؛ البته تفاوت‌های بین این دو نسخه اندروید چندان چشمگیر نیست و در نسخه ۲۰۱۹ تنها تغییرات اندکی برای بهبود عملکرد و ثبات سیستم‌عامل ایجاد شده است.

مدل A8 نیز مانند A9 در دو مدل A8G و A8F است. تفاوت‌های این دو مدل نیز دقیقاً شبیه این مدل‌های A9G و A9F است. این دو مدل نیز در زمینه فناوری‌های مرتبط با تقویت کیفیت صدا و نسخه‌های اندروید با یکدیگر تفاوت دارند.

A8G دارای فناوری Sound from picture است و صدای باکیفیت و زیباتری دارد (فناوری Sound from picture در واقع فناوری تکمیل‌کننده Acoustic Surface Audio است و باعث می‌شود فرد تصور کند صدا را درست مستقیم از میان نمایشگر و تصاویر می‌شنود)؛ اما متأسفانه A8F فاقد این فناوری است. A8G دارای نسخه ۲۰۱۹ اندروید تی‌وی سونی و A8G دارای نسخه ۲۰۱۸ این سیستم‌عامل است.

مزایای خرید تلویزیون سونی مدل X950H

خرید تلویزیون سونی مدل X950H

این تلویزیون بهترین مدل تلویزیون LED سونی است و یکی از پرچم‌داران خط تولید ۴K سونی محسوب می‌شود. مشکل احتباس تصویر تلویزیون‌های اولد در این تلویزیون دیده نمی‌شود.

در این تلویزیون از پنل VA خاصی استفاده شده که نسبت به سایر پنل‌های VA کنتراست کمتری دارد؛ اما به‌دلیل برخورداری از فناوری X-Wide Angle با زاویه دید بهتری نسبت به سایر تلویزیون‌های دارای پنل AV دارد؛ البته باز هم زاویه دید آن به‌اندازه تلویزیون‌های دارای پنلی IPS نیست و کیفیت تصویر آن در تمام زوایا حفظ نمی‌شود؛ البته X950H از چیدمان نور پس‌زمینه Full Arrey local dimming بهره می‌برد که باعث شده نسبت به سایر تلویزیون‌های LED از کنتراست و روشنایی بهتری برخوردار باشد.

عملکرد X950H به‌اندازه عملکرد سایر تلویزیون‌های رده‌بالای سونی عالی است و ویژگی‌های جذاب آنها نیز در این تلویزیون دیده می‌شود. حداکثر میزان روشنایی این تلویزیون واقعاً عالی است؛ به ‌طوری‌ که درخشش رنگ‌های آن شما را مجذوب خود می‌کند و محتوای HDR را درست مطابق انتظار کاربران حرفه‌ای پخش می‌کند.

نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز و زمان پاسخگویی بسیار کم این تلویزیون هر گیمری را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ البته متأسفانه LED رده‌بالای سونی فاقد جدیدترین نسخه HDMI یعنی HDMI 2.1 است. در این تلویزیون تمام لرزش‌ها و تکان‌های تصاویر در حال پخش از هر منبعی حذف می‌شود و در صورتی ‌که کیفیت تصویر پایین باشد، وضوح و رزولوشن آن ارتقا پیدا می‌کند (فناوری Upscaling).

تفاوت‌های بین مدل‌های تلویزیون سونی مدل X950H و X950G

مدل ۲۰۱۹ این تلویزیون یعنی X950G قیمت کمتری نسبت به مدل ۲۰۲۰ دارد و عملکرد کلی آن هم به ‌اندازه X950H خوب نیست.

تفاوت‌های بین X950H و X950G شامل موارد زیر می‌شود:

  • فناوری X-Wide angle: این فناوری در تمام اندازه‌های X950H به‌ جز تلویزیون ۴۹ اینچ وجود دارد؛ اما تنها مدل ۷۵ اینچ X950G دارای این فناوری است.
  • برخورداری از اسپیکرهای X-balanced و سیستم صوتی: تمام تلویزیون‌های X950H به‌ جز تلویزیون‌های ۴۹ و ۸۵ اینچ دارای اسپیکرهای X-Balanced  هستند که برای تولید صدای باکیفیت در یک تلویزیون باریک، گزینه‌ای هستند؛ اما این اسپیکرها در X950G دیده نمی‌شوند. در ضمن تلویزیون‌های X950H به‌جز تلویزیون‌های ۴۹ و ۵۰ اینچ دارای دو بلندگوی ۱۰ وات و دو بلندگوی ۵ وات هستند که به تولید صدای فراگیر کمک می‌کنند؛ اما تلویزیون‌های X950G تنها دارای دو بلندگوی ۱۰ واتی هستند. همچنین فناوری frame tweeter برای جلوگیری از کاهش کیفیت بلندگوهای تلویزیون در تلویزیون‌های X950H وجود دارد؛ اما تلویزیون‌های X950G فاقد آن هستند البته بلندگوهای هر دو مدل توانایی تولید صدای باس را دارند.
  • نسخه اندروید: تلویزیون‌های X950H دارای اندروید ۹ و تلویزیون‌های X950G مجهز به اندروید ۸ هستند.
  • پورت‌ها: تلویزیون‌های X950H دارای سه پورت USB و تلویزیون‌های X950G مجهز به دو پورت USB هستند

تلویزیون X950H در اندازه‌های ۴۹ ۵۵ ۶۵ ۷۵ و ۸۵ اینچ و تلویزیون X850H در اندازه‌های ۵۵، ۶۵، ۷۵ و ۸۵ اینچ عرضه می‌شود.

تفاوت‌های بین مدل‌های X850G و X950G

تلویزیون X850G یکی دیگر از تلویزیون‌های سونی است که مدل قدیمی‌تر X950G محسوب می‌شود و تفاوت بسیار اندکی با این تلویزیون دارد. تلویزیون X850G دارای دو پورت USB و مدل X950G دارای سه پورت USB است.

از دیگر تفاوت‌های این دو مدل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدل ۸۵۰G دارای پنل IPS (به‌جز مدل ۸۵ اینچ) و زاویه دید بیشتر و ۹۵۰G دارای پنل VA و کنتراست بالاتر است..
  • مدل ۸۵۰G دارای نور پس‌زمینه Edge و مدل ۹۵۰G دارای نور پس‌زمینه Full Arrey است.

تفاوت بین مدل‌های X900F و X850G

مدل X900F در سال ۲۰۱۸ تولید شده و مدل X850G نسخه ارتقایافته X900F است. مدل X900F دارای پنل AV، نور پس‌زمینه Full Arrey، نرخ پاسخگویی کمتر، اندروید ۷  (رابط کاربری ۸۵۰G به دلیل برخورداری از اندروید ۹ روان‌تر است) و پردازنده قدیمی‌تر (X1 Extreme) است.

مزایای خرید تلویزیون سونی مدل X800H

تلویزیون سونی مدل X800H

اگر به دنبال خرید یک تلویزیون ۴K مقرون‌به‌صرفه از برندی مطرح هستید، X800H را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ البته متأسفانه حتی این مدل هم در ایران قیمت بسیار بالایی دارد و بسیاری از افراد توانایی خرید آن را ندارند. X800H مدل ارتقاءیافته X800G محسوب می‌شود و عملکرد کلی و دقت رنگ مدل جدید نسبت به مدل قبلی افزایش یافته است. تفاوت‌های این دو مدل شامل موارد زیر می‌شود.

تفاوت‌های بین مدل‌های X800H و X800G

  • مدل X800H دارای اسپیکرهای X- Balanced است؛ اما تلویزیون‌های X800G فاقد این اسپیکرها هستند.
  • تلویزیون‌های X800H دارای اندروید ۸ و تلویزیون‌های X800G دارای اندروید ۷ هستند.
  • تلویزیون‌های X800H دارای فناوری دالبی ویژن هستند؛ اما تلویزیون‌های X800G فاقد این فناوری جذاب هستند
  • پردازنده X800G از فناوری Object-based HDR Remaster پشتیبانی نمی‌کند.

از دیگر مزایای خرید تلویزیون سونی مدل X800H نسبت به X800G می‌توان به روشنایی بیشتر صفحه‌نمایش (۳۰۰ نیت در مقابل ۴۰۰ نیت)، زاویه دید بهتر، لگ کمتر و غنای رنگ بیشتر و بلندگوهای X balaced اشاره کرد.

این تلویزیون مقرون‌به‌صرفه سونی دارای زمان پاسخگویی بسیار کم است که منجر به نمایش روان تصاویر می‌شود و در حالت Game نیز عملکرد بسیار خوبی دارد؛ بنابراین می‌توان از این تلویزیون به‌عنوان یک تلویزیون گیمینگ مناسب نیز استفاده کرد.

درضمن X800H به دلیل پشتیبانی از فرمت Chroma 4.4.4 و نمایش مناسب متون و همچنین زاویه دید بالا می‌تواند به‌عنوان نمایشگر کامپیوتر نیز استفاده شود و علاوه بر خودتان سایر افراد حاضر در محل نیز می‌توانند محتوای در حال نمایش آن را از هر زاویه‌ای بدون افت کیفیت ببینند.

مدل X800G برخلاف X950H دارای پنل IPS است؛ بنابراین کنتراست کمتری نسبت به این مدل دارد و برای محیط‌های تاریک مناسب نیست، روشنایی این تلویزیون به‌اندازه کافی است و انعکاس نور در آن مشکلی ایجاد نمی‌کند.

لازم به ذکر است که این تلویزیون ارزان‌قیمت سونی از فناوری‌های HDR 10 برخوردار است و گاموت رنگ گسترده‌ای را نمایش می‌دهد؛ البته روشنایی این تلویزیون برای نمایش محتوای HDR به‌اندازه کافی نیست و مخاطب را آن چنان تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. از دیگر ویژگی‌های شاخص این تلویزیون می‌توان به برخورداری از اندروید ۸ و گوگل پلی استور با اپلیکیشن‌های متعدد اشاره کرد.

مدل X800H در اندازه‌های ۴۳، ۴۹، ۵۵، ۶۵، ۷۵ و ۸۵ اینچ تولید و و X800G در اندازه‌های ۴۳، ۴۹، ۵۵، ۶۵ و ۷۵ تولید شده است.

مدل X700G ارزان‌ترین تلویزیون ۴K سونی است و برای کسانی که می‌خواهند کمترین هزینه را برای خرید یک تلویزیون ۴K سونی صرف کنند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود؛ البته این مدل فاقد سیستم‌عامل اندروید است؛ اما می‌توانید با خرید یک اندروید باکس به‌راحتی مشکل را حل کنید؛ در ضمن فناوری دالبی ویژن نیز از این تلویزیون حذف شده است و صدای آن تنها از طریق دو بلندگوی ساده پخش می‌شوند.

خوشبختانه تمام تلویزیون‌های ۴K مانند تلویزیون‌های سایر برندهای مطرح مجهز به شبکه وای‌فای، دو یا سه پورت USB 3 و چهار پورت HDMI هستند.

بهترین تلویزیون Full HD

با وجود اینکه بسیاری از مردم دیگر تمایلی به خرید تلویزیون‌های فول اچ‌دی ندارند؛ اما هنوز هم افرادی هستند که خرید تلویزیون ۴K و صرف هزینه بیشتر برای خرید آن‌ها را ضروری نمی‌دانند. مدل W660 با برخورداری از فناوری HDR و TRILUMINOS Display  برای افرادی که به دنبال یک تلویزیون Full HD سونی با ویژگی‌های به روز هستند، گزینه خوبی محسوب می‌شود.

کاربران این تلویزیون می‌توانند از طریق فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم Screen mirroring و Photo sharing plus و Media Connect نیز محتوای دستگاه‌های سازگار خود را در این تلویزیون پخش کنند. از دیگر قابلیت‌های این تلویزیون می‌توان به برخورداری از شبکه وای‌فای و USB Tethering (اشتراک‌گذاری اینترنت کامپیوتر گوشی و کامپیوتر با تلویزیون از طریق usb) اشاره کرد؛ تلویزیون W800 هم با ویژگی‌هایی نظیر فناوری HDR، اندروید، جستجوی صوتی، کروم‌کست داخلی و صدای شفاف Clear Audio گزینه ی مناسبی برای خرید است.

در صورت که قصد دارید با حداقل قیمت ممکن یک تلویزیون سونی بخرید، مدل R324G با وضوح HD و رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸، گوگل اسیستنت، ویژگی Frame dimmg (قابیلت تغییر روشنایی هر یک از فریم‌های بخش‌های مختلف تصویر برای ایجاد کنتراست بهتر) و بلندگوی بافل باز برای افرادی که تنها به دنبال یک تلویزیون‌ باکیفیت سونی هستند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

معرفی بهترین تلویزیون‌های ۵۵ اینچ سونی

معرفی بهترین تلویزیون ۵۵ اینچ سونی بسته به انتظارات و بودجه شما می‌تواند متفاوت باشد.

اگر به دنبال تلویزیونی رده‌بالا باکیفیت و کنتراست عالی و مناسب برای بازی هستید و از نظر مالی هم مشکلی ندارید، مدل‌های مختلف A9 و A8 بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شوند؛ البته قبل از خرید تلویزیون اولد باید معایب آن مخصوصاً مشکل احتباس تصویر را نیز در نظر بگیرید؛ زیرا در برخی از موارد این مشکل رفع نمی‌شود و تصویر به‌جامانده برای همیشه باقی می‌ماند. به همین دلیل خرید این تلویزیون‌ها، انتخاب پرریسکی است و تعمیر آنها اصلاً صرفه اقتصادی ندارد؛ در ضمن به دلیل اینکه این تلویزیون‌ها فاقد نور پس‌زمینه هستند، برای مجیط‌های تاریک مناسب هستند و روشنایی آن‌ها در محیط‌های روشن در حد انتظار نیست.

در صورتی ‌که قصد خرید تلویزیونی میان‌رده را دارید، تلویزیون LED مدل X950 و سایر مدل‌های مشابه آن را انتخاب کنید؛ تلویزیون‌های LED معایب تلویزیون‌های اولد را ندارند؛ اما کیفیت تصویر و کنتراست آنها و همچنین عملکرد آنها در نمایش رنگ مشکی در حد و اندازه تلویزیون‌های اولد نیست؛ در ضمن مشکل نشت نور در این تلویزیون‌ها برای افرادی که واقعاً نسبت به کیفیت تلویزیون حساس هستند، واقعاً آزاردهنده است.

نکته دیگری که باید در هنگام خرید تلویزیون‌های LED حتماً به آن توجه کنید، نوع پنل آنها است. اگر قصد دارید تلویزیون را در مکان‌هایی مثل سالن‌های انتظار قرار دهید، باید تلویزیونی با پنل IPS و زاویه دید گسترده بخرید تا افراد حاضر در سالن بتوانند از بخش‌های مختلف تلویزیون را بدون افت کیفیت تصویر تماشا کنند؛ اما اگر کنتراست تصویر برای‌تان اهمیت بیشتری دارد، باید تلویزیون‌های مجهز به پنل VA را انتخاب کنید.

در صورتی ‌که می‌خواهید یک تلویزیون ۴K سونی داشته باشید و در عین ‌حال نمی‌خواهید هزینه زیادی پرداخت کنید، مدل X800H را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ البته باید این نکته را نیز گوشزد کنیم که تلویزیون‌های مقرون‌به‌صرفه یا به‌اصطلاح اقتصادی سونی فاقد فناوری‌های پیشرفته و به‌روز این شرکت هستند و به همین دلیل کیفیت تصویر و صدای آنها با تلویزیون‌های رده‌بالا اختلاف کاملاً محسوسی دارد. در ضمن اگر سال‌ها از یک تلویزیون استفاده می‌کنید (مثلاً ۱۰ سال)؛ حتماً به فکر خرید یک تلویزیون رده‌بالا باشید؛ زیرا تلویزیون‌های اقتصادی حتی در زمان خود هم به‌روز نیستند و پس از گذشت چند سال کاملاً قدیمی می‌شود.

گارانتی تلویزیون سونی

گارانتی تلویزیون سونی

شرکت بازرگانی ایران تنها شرکت گارانتی رسمی تلویزیون‌های سونی است و این تلویزیون‌ها را با گارانتی ۱۲ یا  ۱۸ ماهه عرضه می‌کند؛ در این مدت هزینه سرویس، تعمیر و تعویض قطعات تلویزیون‌ها کاملاً رایگان است؛ البته کنترل تلویزیون‌ها شامل گارانتی نمی‌شود و نصب و راه‌اندازی دستگاه هم بر عهده شرکت نیست. در هنگام خرید تلویزیون‌های سونی با گارانتی حتماً به موارد زیر توجه کنید:

  • وجود برچسب هولوگرام بر روی کارت گارانتی که نشانه اصل بودن کارت است.
  • مخدوش نبودن اطلاعات مندرج روی کارت گارانتی
  • مطابقت کامل شماره‌ سریال و مدل درج‌شده روی کارت گارانتی با اطلاعات نوشته‌شده روی کارتن دستگاه.
  • تاریخ شروع و اتمام گارانتی

در ضمن در صورت خرابی دستگاه برای تعمیر آن حتماً به مراکز مجاز ذکرشده در سایت شرکت بازرگانی ایران مراجعه کنید.

نشانی دفتر مرکزی شرکت بازرگانی ایران در تهران:

خیابان جمهوری، بین فخر رازی و دانشگاه، پلاک ۹۹۵

لازم به ذکر است تلویزیون‌های سونی دارای گارانتی شرکت بازرگانی ایران در داخل ایران مونتاژ می‌شوند و تفاوت قیمت بسیار زیاد هم با محصولات بدون گارانتی دارند.

معایب خرید تلویزیون سونی از بانه

تلویزیون‌هایی که در بانه عرضه می‌شوند، اختلاف قیمت زیادی با تلویزیون‌های دارای گارانتی رسمی دارند و از سوی دیگر جدیدترین مدل‌های تلویزیون‌های سونی همیشه در فروشگاه‌های این شهر موجود است. این دو عامل همیشه بسیاری از مردم را برای خرید تلویزیون از بانه ترغیب و وسوسه می‌کند؛ اما در این زمینه کاملاً باید بااحتیاط عمل کرد.

اولین اقدام کسب اطمینان از سلامت فیزیکی دستگاه است؛ زیرا اغلب کالاهای موجود در فروشگاه‌های این شهر به‌صورت قاچاقی با استفاده از چهارپایان یا توسط کول‌برها و بدون احتیاط در مسیرهای سخت و صعب‌العبور حمل و جابجا می‌شوند و احتمال آسیب دیدن آنها در این مسیر بسیار زیاد است؛ بنابراین در هنگام خرید تلویزیون تمام بخش‌های آن را به‌خصوص قسمت‌های مختلف صحنه نمایش، پورت‌ها و اتصالات را با دقت کامل و موشکافانه بررسی کنید.

در مرحله بعدی از اصل بودن تلویزیون مطمئن شوید. برای کسب اطمینان در مورد اصل بودن تلویزیون موارد زیر را با دقت و حوصله زیاد بررسی کنید:

مدل دستگاه را در موتورهای جستجو مثل گوگل به‌صورت انگلیسی جستجو کنید و از وجود مدل موردن ظر در سایت رسمی سونی یا سایر سایت‌های معتبر مطمئن شوید. در ضمن می‌توانید با اسکن بارکد روی کارتن تلویزیون نیز مدل آن را در اینترنت جستجو کنید. با جستجوی ساده در اینترنت به‌راحتی می‌توانید اپلیکیشن‌های اسکنر بارکد را دریافت و نصب کنید. پس از یافتن مدل دستگاه در سایت سونی، بخش‌های مختلف نمایش داده‌شده در تصاویر تلویزیون‌ها را با تلویزیون در حال خریدتان به‌دقت مطابقت دهید.

توجه: در برخی از سایت‌ها از جمله سایت‌های ایرانی مدل‌های مختلف با یک صفر اضافه درج شده‌اند؛ به‌عنوان‌مثال مدل‌های X900F و X950G به‌صورت X9000F و X9500G درج شده‌اند.

مدل و شماره‌ سریال موجود روی کارتن دستگاه را با اطلاعات مندرج روی خود دستگاه حتماً تطابق دهید. هرگونه مغایرت نشانه تقلبی بودن دستگاه است.

مطمئن شوید اندازه قاب اطراف صحنه نمایش با اندازه ذکرشده در جدول مشخصات تلویزیون مورد نظر در سایت‌های رسمی و معتبر، کاملاً یکسان باشد و بیشتر یا کمتر نباشد.

اندازه دستگاه (اینچ) و ویژگی‌های ذکرشده روی کارتن تلویزیون‌ها یا ویژگی‌هایی که با ترسیم لوگو و نشانه نمایش داده شده‌اند، باید به‌ طور دقیق با اطلاعات ذکرشده مرتبط با مدل‌های مختلف در سایت‌های رسمی مطابقت داشته باشد.

به اختلافات جزئی در حروف و اعداد مدل‌ها نیز حتماً توجه کنید(به ‌عنوان ‌مثال دقت کنید مدل X8000H را با مدل X8000G اشتباه نگیرید). اگر متوجه شدید مشخصات یا ویژگی‌های ظاهری دستگاه با اطلاعات و تصاویر ثبت‌‌شده در منابع رسمی مغایرت دارند و احساس کردید فروشنده سعی می‌کند با گفتن جملاتی مثل سفارشی بودن دستگاه برای یک کشور یا منطقه خاص، شما را فریب دهد، به‌هیچ‌وجه حرف او را نپذیرید و از خرید دستگاه اجتناب کنید.

سایر نکات لازم در مورد خرید تلویزیون سونی از بانه:

  • حتی‌الامکان از خرید تلویزیون از فروشگاه‌های اینترنتی منتسب به بانه خودداری کنید و درصورتی‌که ناگزیر به انجام این کار هستید حتماً از فروشگاه‌های دارای نماد الکترونیکی خرید کنید و از تطابق کامل مدل در حال خرید با مدل موردنظرتان اطمینان کسب کنید؛
  • در صورت تمایل برای گارانتی کردن محصول موردنظرتان، قبل از پرداخت وجه درخواست شده برای گارانتی، در مورد اعتبار، سابقه و نحوه ارائه خدمات شرکت مورد نظر و میزان رضایت مشتریان از خدمات آن تحقیقات لازم را انجام دهید؛ زیرا بسیاری از شرکت‌هایی گارانتی‌کننده تلویزیون‌های بانه‌ای فاقد اعتبار یا حتی صوری هستند. در بسیاری از فروشکاه‌های اینترنتی بانه که فروشگاه فیزیکی نیز دارند، می‌توانید با پرداخت مبلغی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان تلویزیون خود را به مدت ۲ سال گارانتی و از ۵ سال خدمات پس از فروش نیز استفاده کنید. معمولا ارائه خدمات مربوط به این گارانتی‌ها بر عهده شرکت‌های نوین‌سرویس و آواسرویس است

توجه: گیرنده‌های دیجیتالی داخلی تلویزیون‌های بانه‌ای قابلیت دریافت شبکه‌های ایران را ندارند و برای دریافت شبکه‌های ماهواره‌ای طراحی شده‌اند؛ زیرا بسیاری از این تلویزیون‌ها برای استفاده در ایران طراحی نشده‌اند و بیشتر مدل‌های سفارشی سایر کشورهای آسیایی و اروپایی هستند.

قیمت خرید تلویزیون گارانتی‌دار سونی

مدل قیمت (تومان)(۲۵/ ۵/ ۱۳۹۹)
KDL-49W800G ۱۹,۹۹۹,۰۰۰
KDL-50W660F ۱۳,۲۵۰,۰۰۰
KD-49X7000F ۱۴,۸۴۰,۰۰۰
KD-49X7077F ۱۴,۷۸۰,۰۰۰
KD-55X7000G ۱۷,۸۵۰,۰۰۰
KD-65X7000G ۲۵,۶۱۰,۰۰۰
KD-55X8000G ۱۹,۹۵۰,۰۰۰
KD-65X8000G ۳۱,۳۵۰,۰۰۰
KD-55X8500G ۲۷,۰۷۰,۰۰۰
KD-55X8500F ۲۶,۰۳۰,۰۰۰
KD-65X8500G ۴۲,۸۵۰,۰۰۰
KD-65X8500F ۴۱,۸۰۰,۰۰۰
KD-55X8577F ۲۴,۰۴۰,۰۰۰
KD-55X9500G ۲۹,۲۶۰,۰۰۰

توجه: تمام تلویزیون‌های ذکرشده در این جدول با گارانتی ۱۸ ماهه رسمی بازرگانی ایران عرضه می‌شوند (تلویزیون‌های مدل X7000  و مدل‌های مشابه با گارانتی ۱۲ ماهه عرضه می‌شوند). متاسفانه تلویزیون‌های اولد و تلویزیون‌های LED ۲۰۲۰ سونی در ‌حال ‌حاضر با گارانتی رسمی عرضه نمی‌شوند و تنها می‌توانید تلویزیون‌های اقتصادی سونی را با گارانتی رسمی خریداری کنید.

قیمت تلویزیون‌های بدون گارانتی سونی

مدل قیمت(تومان)(۲۵/ ۵/ ۱۳۹۹)
۳۲R324E ۴,۳۰۰,۰۰۰
۴۰W650D ۶,۴۵۰,۰۰۰
۴۳W660G ۷,۲۰۰,۰۰۰
۵۰W660F ۹,۴۵۰,۰۰۰
۴۳W660F ۷,۵۰۰,۰۰۰
۴۳W800G ۹,۲۰۰,۰۰۰
۴۹W800G ۱۱,۲۰۰,۰۰۰
۴۹X7000G ۱۱,۴۰۰,۰۰۰
۵۵X7000G ۱۳,۹۰۰,۰۰۰
۶۵X7000G ۱۸,۹۰۰,۰۰۰
۴۹X7077G ۱۰,۹۰۰,۰۰۰
۴۹X8000G ۱۳,۰۰۰,۰۰۰
۵۵X8000G ۱۵,۹۰۰,۰۰۰
۶۵X8000G ۲۳,۰۰۰,۰۰۰
۷۵X8000G ۳۹,۷۰۰,۰۰۰
۴۹X8000H ۱۵٬۷۰۰٬۰۰۰
۵۵X8000H ۱۸٬۹۰۰٬۰۰۰
۸۵X8000H ۷۵٬۵۰۰٬۰۰۰
۵۵X8500G ۱۸,۸۰۰,۰۰۰
۶۵X8500G ۳۳,۰۰۰,۰۰۰
۷۵X8500G ۵۴,۰۰۰,۰۰۰
۸۵X8500G ۶۹,۰۰۰,۰۰۰
۵۵X8577G ۱۸,۰۰۰,۰۰۰
۵۵X9500G ۲۵,۵۰۰,۰۰۰
۷۵X9500G ۷۳,۰۰۰,۰۰۰
۸۵X9500G ۹۷,۰۰۰,۰۰۰
۵۵A8G ۳۷,۰۰۰,۰۰۰
۶۵A8G ۶۶,۵۰۰,۰۰۰

توجه:  در‌ حال‌ حاضر تلویزیون‌ A9 و مدل‌های Z8 و Z9 وارد ایران نشده‌اند.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 5 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۳۹۹/۰۵/۲۸
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | بررسی و مقایسه تلویزیون ال‌جی با برندهای معروف
    آگوست 24, 2020

    […] بود که سایر شرکت‌های مطرح سازنده تلویزیون ازجمله سونی، فیلیپس، پاناسونیک و شیائومی نیز به ساخت این […]

    سرنوشت بازار انحصاری خودرو در انتظار بازار لوازم خانگی » (تصویر صنعت لوازم الکترونیک)
    نوامبر 17, 2020

    […] بررسی و راهنمای خرید تلویزیون سونی […]

لینک کپی شد!