تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

معرفی دستگاه‌های نوت بوک، اولترا بوک . کروم بوک+ ویژگی‌ها

تفاوت کروم بوک و نوت بوک و اولترا بوک چیست؟

راهنمای خرید
تفاوت کروم بوک و نوت بوک و اولتر بوک چیست؟ نوت بوک، اولتر بوک و کروم بوک اصطلاحاتی هستند که برای همه آن‌هایی که به نوعی با کامپیوترهای شخصی قابل حمل کار می‌کنند و برای انجام کارهای روزانه خود به آن‌ها نیز دارند، به نوعی آشنا به نظر می‌رسند.

تصویر صنعت لوازم الکترونیک – تفاوت کروم بوک و نوت بوک و اولترا بوک چیست؟ اگر در بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال برای خرید یک کامپیوتر شخصی قابل حمل مراجعه کرده باشید به احتمال بسیار زیاد با اصطلاحات مختلفی مثل اولترا بوک، نوت بوک و کروم بوک مواجه شده‌اید که همگی به نوعی کامپیوتر شخصی قابل حمل هستند و بسته به مدل و قابلیت‌هایی که دارند از نظر ظاهری شباهت‌های زیادی با هم دارند اما در عمل هر کدام کاربرد متفاوتی دارند و برای کاربران مختلف با نیازهای مختلف، هر کدام مناسب هستند.

برای اینکه در بازار کامپیوتر و تجهیزات وابسته به آن انواع مختلفی از این دستگاه‌ها وجود دارد و به احتمال بسیار زیاد خیلی از ما در مورد تفاوت‌ها و کاربردهای مهم هر کدام از سه دستگاه اولترا بوک، نوت بوک و کروم بوک اطلاعات زیادی نداریم، به همین دلیل در این مطلب در خصوص ویژگی‌ها، کاربردها و تفاوت کروم بوک و نوت بوک و اولترا بوک با یکدیگر صحبت خواهیم کرد.

آنچه در این مطلب راهنمای خرید لوازم خانگی قرار است به آن پرداخته شود شامل موضوعات زیر خواهد بود:

  • اولترا بوک چیست؟
  • ویژگی‌های اولترا بوک کدام است؟
  • اولترا بوک‌ها چه کاربردی دارند؟
  • کروم بوک چیست؟
  • ویژگی‌ها کروم بوک کدام است؟
  • کاربردهای کروم بوک کدم‌اند؟
  • نوت بوک چیست؟
  • ویژگی‌ها نوت بوک کدام است؟
  • نوت بوک‌ها برای چه کاربرانی مناسب هستند؟

قبل از بررسی تفاوت کروم بوک و نوت بوک و اولترا بوک باید به این موضوع اشاره کنیم که وزن همه این سه دستگاه با هم متفاوت است. اگر بخواهیم این دستگاه‌ها را از نظر وزن به ترتیب از سبک به سنگین مرتب کنیم، اولین جایگاه از نظر سبکی به اولترا بوک می‌رسد. بعد از اولترا بوک از نظر سبکی دستگاه‌های کروم بوک قرار دارند و بعد از کروم بوک نیز سبک‌ترین دستگاه، نت بوک است.

حتما بخوانید: معرفی بهترین لپ تاپ های دانشجویی ۲۰۲۱

اولترا بوک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

اولترا بوک‌ها در اصل نوعی از دستگاه‌های نوت بوک هستند. این دستگاه‌ها که نسل جدید نوت بوک‌ها هستند به دلیل وزن کم و سبکی که دارند عنوان اولترا بوک را به خود اختصاص داده‌اند.

به غیر از وزن سبک، نازک بودن اولترا بوک‌ها نیز یکی از مشخصات ویژه این دستگاه‌ها به حساب می‌آید. اولترا بوک‌ها برای اولین بار توسط برند سامسونگ به دنیای دیجیتال و کامپیوتر معرفی شدند و بعد از آن بود که دردسرهای جدید و جدی برای تولیدکنندگان کامپیوترهای قابل حمل به وجود آمد. یکی از این دردسرها مربوط به استانداردسازی این کامپیوترهای سبک وزن و شخصی است.

شرکت اینتل که یکی از مشهورترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده قطعات الکترونیک به خصوص سی پی یو و پردازنده گرافیکی است، خود را صاحب امتیاز تولید کامپیوترهای قابل حمل اولترا بوک می‌داند و نکته جالب در خصوص این شرکت این است که تولیدات شرکت‌های دیگر را که با این نام به بازار معرفی می‌شوند، به عنوان اولترا بوک به رسیت نمی‌شناسد.

این موضوع باعث ایجاد اختلافات شدیدی میان تولیدکنندگان دستگاه‌های اولترا بوک و شرکت اینتل به عنوان یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان قطعات پردازشگر کامپیوترها شده است.

برند اینتل اولین بار برای رقابت با دستگاه‌های مک بوک ایر برند اپل، نوعی از کامپیوترهای شخصی قابل حمل را که شبیه به لپ‌تاپ ببودند با وزن بسیار سبک و بدنه بسیار باریک به بازار عرضه کرد.

به دلیل وزن سبک آن، این دستگاه‌ها را با نام اولترا بوک معرفی کرد. البته برند اینتل به سایر شرکت‌های تولید کننده لپ‌تاپ این اجازه را داد که در صورت رعایت کردن استانداردهایی که این شرکت برای دستگاه‌های اولترا بوک در نظر گرفته است، محصولات خود را با این نام ارائه دهند.

اما نکته مهم در این میان استانداردهایی است که برند اینتل برای اولترا بوک‌های خود در نظر گرفته است. در واقع یک کامپیوتر شخصی قابل حمل باید یکسری ویژگی‌هایی را داشته باشد که بتواند افتخار در اختیار داشتن نام اولترا بوک را داشته باشد.

اولین ویژگی وزن این دستگاه‌ها است که نباید بیشتر ۱۳۰۰ گرم یعنی یک کیلو ۳۰۰ گرم باشند. همچنین باتری این دستگاه‌ها باید در هر بار شارژ بتواند تا ۵ ساعت بدون وقفه کار کند. همچنین صفحه نمایش این دستگاه‌ها نباید بزرگ‌تر از ۱۳ اینچ باشد.

شاید یکی از دلایل مهم برند اینتل در معرفی اولترا بوک‌ها محافظت از لپ‌تاپ‌ها در برابر هجوم بی‌وقفه تبلت‌ها است. با وجود اینکه برند اینتل به این موضوع اشاره کرده بود که برندهای سازنده کامپیوترهای شخصی قابل حمل حتماً باید استانداردهای اینتل را برای تولید این دستگاه‌ها رعایت کنند اما درست چند ماه بعد از ورد اولترا بوک اینتل به بازار انواع مختلفی از دستگاه‌های کامپیوتر قابل حمل با نام اولترا بوک به بازار معرفی شده‌اند که هیچ کدام از استانداردهای اینتل را ندارند و به سختی می‌توان به آن‌ها لقب اولترا بوک داد.

برای مثال کامپیوترهای قابل حمل HP Envy 14 Spectre که ساخت برند HP است و اولترا بوک Samsung Series 5 Ultra که تولید برند سامسونگ است، اولین نمونه از اولترا بوک‌هایی هستند که به هیچ عنوان دارای استانداردهای اولترا بوک نیستند. در این دو محصول اندازه صفحه نمایش چیزی در حدود ۱۴ اینچ است در صورتی که بر اساس استاندارد اینتل اندازه صفحه نمایش دستگاه اولترا بوک به هیچ عنوان نباید بیشتر از ۱۳ اینچ باشد.

البته از نظر سبکی وزن و ضخامت این دو نمونه از کامپیوترهای قابل حمل برند HP و Sony نسبتاً استاندارد هستند. وزن هر دو این دستگاه‌ها چیزی در حدود ۱۸۰۰ گرم است که البته ۵۰۰ گرم از میزان استاندارد اینتل برای اولترا بوک‌ها بیشتر است.

از طرفی در اولترا بوک‌ها به دلیل وزن سبکی که دارند باید از SSDهای سبک وزن استفاده شود و از تعبیه هارد دیسک صرف‌نظر شود. اما در بسیاری از اولترا بوک‌های موجود در بازار از جمله اولترا بوک سری ۵ برند سامسونگ نه تنها از حافظه SSD استفاده شده است، بلکه در کنار این حافظه یک هارد دیسک نیز تعبیه شده است که باعث شده وزن دستگاه تا ۵۰۰ گرم بیشتر از ۱۳۰۰ گرم شود.

با توجه به آنچه گفته شد دستگاه‌های اولترا بوک واقعی صرف‌نظر از اینکه برندهای سازنده آن‌ها چه لقبی را برای دستگاه خود در نظر گرفته‌اند، دستگاه‌هایی هستند که وزن بسیار سبکی دارند، اندازه صفحه نمایش آن‌ها کمتر از ۱۳ اینچ است و از همه مهم‌تر اینکه روی آن‌ها حافظه SSD با وزن سبک مثل M2 تعبیه شده است.

رم تعبیه شده روی اولترا بوک‌ها بسته به مدل آن‌ها متفاوت است. برای مثال در نمونه‌های پیشرفته از رم ۱۶ گیگ استفاده می‌شود اما در نسخه‌های معمولی‌تر حداکثر حافظه رم تعبیه شده روی این دستگاه‌ها حدود ۸ گیگ است. چون ابعاد دستگاه‌های اولترا بوک نسبتاً کوچک است و صفحه نمایش بزرگی نیز ندارند، بیشتر برای کارهای دفتری و کار با نرم‌افزارهای اداری مثل آفیس و یا حسابداری گزینه مناسبی هستند.

به عبارت دیگر این دستگاه‌ها برای افرادی که می‌خواهند کارهای برنامه نویسی با حجم پردازشی بالا را انجام دهند یا کارهای طراحی و گرافیکی که نیاز به رندرگیری‌های حجیم دارند، را می‌خواهند با این دستگاه‌ها اجرا کنند، گزینه و انتخاب مناسبی نیستند. سیستم عاملی که روی دستگاه‌های اولترا بوک نصب شده است از نوع ویندوز است که البته می‌توانید روی آن لینوکس نیز نصب کنید.

ناگفته نماند که روی این نمونه از کامپیوترهای قابل حمل و سبک می‌توان بازی‌های سبک که نیاز به پردازنده و گرافیک سنگین و پر قدرت ندارند را نیز اجرا کرد. همچنین اگر از آن دسته از کاربرانی هستید که اهل فیلم دیدن هستید می‌توانید از این دستگاه‌ها استفاده کنید البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که چون سبک بودن و ابعاد کوچک در استانداردهای این کامپیوترهای قابل حمل از اهمیت زیادی برخوردار است، به همین دلیل روی این دستگاه‌ها، درایو دی وی دی وجود ندارد و اگر می‌خواهید از اولترابوک‌ها برای مشاهده فیلم و سریال استفاده کنید باید فیلم را یا از بستر اینترنت دانلود کنید یا روی فلش یو اس بی ذخیره کنید و از آنجا تماشا کنید.

حتما بخوانید: پرفروش‌ترین لپ‌تاپ در بازار ایران کدام است؟

کروم بوک‌ها کدام‌اند، چه ویژگی‌هایی دارند و کاربرد این دستگاه‌ها چیست؟

برای بررسی تفاوت کروم بوک و نوت بوک باید بگوییم کروم بوک‌ها نوعی دیگر از کامپیوترهای قابل حمل شخصی هستند که به‌جای سیستم عامل‌های ویندوز و لینوکس که روی اکثر لپ‌تاپ‌ها و اولترا بوک‌ها نصب می‌شود و کاربران از آن‌ها استفاده می‌کنند، روی این دستگاه‌ها از سیستم عامل کروم که تولید شرکت گوگل است استفاده می‌شود.

سادگی سیستم عامل کروم بوک در اصل به سادگی مرورگر کروم است و کار با آن بسیار ساده است. در واقع به جرئت می‌توان گفت کروم بوک‌ها در واقع یکسری حافظه هستند که روی آن‌ها می‌توان مرورگر کروم را اجرا کرد.

چون روی کروم بوک‌ها سیستم‌عامل کروم نصب شده است در نتیجه امکان اجرای برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های ویندوزی یا لینوکسی که روی اکثر لپتاپها قابل استفاده هستند، برای کاربران این دستگاه‌ها وجود ندارد.

اما برای ارتقای عملکرد و افزایش توانایی‌های کروم بوک‌ها یک راه حل وجود دارد و آن هم نصب افزونه‌های کروم است. البته برخی از انواع کروم بوک‌هایی که در حال حاضر در بازار در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند قابلیت اجرای برنامه‌های لینوکسی را دارند و به این ترتیب می‌توانید مانند یک لپ‌تاپی که روی آن سیستم‌عامل لینوکس استفاده شده است از آن استفاده کنید.

قیمت کروم بوک‌ها به دلیل قابلیت‌های آن‌ها و همچنین سیستم‌عاملی که روی آن‌ها نصب شده است از قیمت لپ‌تاپ‌های معمولی کمتر است. از طرفی چون در این دستگاه‌ها بیشتر از فضای ابری برای ذخیره سازی فایل‌ها و اطلاعات استفاده می‌شود در نتیجه نیاز به تعبیه هارد دیسک ندارند.

از طرفی چون سیستم‌عامل کروم که روی این نمونه از کامپیوترهای قابل حمل نصب شده است بسیار سبک است در نتیجه نیازی به استفاده از سخت افزارهای قدرتمند ندارند. همین امر باعث شده تا قیمت این دستگاه‌ها نسبت به نمونه‌ای دیگر کامپیوترهای قابل حمل بسیار کمتر باشند.

کروم بوک‌ها در اصل دارای ابعاد کوچک‌تری نسبت به لپتاپ‌های معمولی دارند. البته بر خلاف اولترا بوک‌ها که شرکت‌های تولید کننده برای تولید آن‌ها می‌بایست از یکسری استانداردهای خاص پیروی می‌کردند، هیچ استانداردی برای این دستگاه‌ها وجود ندارد.

با این وجود اکثر کروم بوک‌های موجود در بازار تجهیزات کامپیوتر دارای صفحه نمایش ۱۲ و ۱۱ اینچ هستند. هر چند شرکت تولید کننده این دستگاه‌ها تعدادی کروم بوک ۱۴ و ۱۵ اینچ نیز تولید کرده‌اند، اما تعداد این نسخه از گروم بوک‌ها در بازار بسیار محدود است.

روی کروم بوک‌ها عموماً یک رم ۴ گیگ یا نهایتاً ۸ گیگ تعبیه می‌شود چون نیاز به واکشی حجم زیادی از اطلاعات در هر بار پردازش نیست. البته برخی از نمونه‌ها بسیار جدید کروم بوک‌ها دارای رم ۱۶ گیگ نیز هستند که تعداد آن‌ها نیز مانند نسخه‌هایی که صفحه نمایش ۱۴ یا ۱۵ اینچی دارند بسیار محدود است.

وضوح تصویر در صفحه نمایش این دستگاه‌ها ۱۳۶۸ * ۷۶۸ است که وضوح تصویر بسیار خوبی برای خواندن و نوشتن است. در واقع اصلی‌ترین کاربرد این دستگاه‌ها جستجو و مرور صفحات اینترنت و خواندن و تایپ کردن است. به همین دلیل نیازی به تصویر با وضوح بالا در آن‌ها وجود ندارد.

برخی از نمونه‌های کروم بوک‌ها که دارای صفحه نمایش‌های بزرگ‌تری هستند دارای وضوح تصویر ۱۹۲۰ * ۱۰۸۰ پیکسل هستند که دارای استاندارد فول اچ دی نیز هستند. همان‌طور که گفته شد چون در کروم بوک‌ها از فضای ذخیره سازی ابری برای ذخیره کردن اطلاعات و داده‌ها استفاده می‌شود در نتیجه کروم بوک‌ها نسبت به کامپیوترهای قابل جمل دیگر مثل نوت بوک‌ها و اولترا بوک‌ها یا اسیر انواع این دستگاه‌ها دارای حافظه‌های کمتری هستند.

در اکثر مدل‌های کروم بوک‌ها ظرفیت حافظه چیزی در حدود ۳۲ گیگ است. البته این فضای ذخیره سازی هیچ استاندارد خاصی ندارد و حتی نسخه‌هایی از این دستگاه‌ها نیز وجود دارند که حافظه داخلی آن‌ها از ۶۴ گیگ تا ۵۱۲ گیگ است.

مزیت بزرگی که کروم بوک‌ها دارند این است که کاربر در صورت تمایل به در اختیار داشتن فضای ذخیره سازی بیشتر روی دستگاه کروم بوک خود، از حافظه SSD یا هارد اکسترنال استفاده نماید و با پرداخت کمترین هزینه به فضای ذخیره سازی مناسب با نیاز خود دسترسی داشته باشد.

گوگل برای راحتی کاربرانی که دستگاه‌های کروم بوک را خریداری می‌کنند برای سال اول اشتراک دسترسی به فضای ۱۰۰ گیگابایتی در گوگل درایو را به صورت رایگان می‌دهد. بعد از پایان سال اول فضای ذخیره سازی کاربر روی گوگل درایو در صورت پرداخت نکردم هزینه اشتراک یک سال بعدی به ۱۵ گیگ کاهش می‌یابد. به همین دلیل کاربرانی که به فضای ذخیره‌سازی زیادی روی دستگاه‌های خود نیاز دارند باید به فکر استفاده از حافظه‌های جانبی با فضای بیشتر باشند.

به منظور حفظ امنیت و حریم خصوص کاربران کروم بوک، گوگل قابلیتی با عنوان جعبه شنی یا SandBox را ارائه کرده است. در واقع روی کامپیوترهای شخصی چه قابل حمل و چه رومیزی که روی آن‌ها از سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس استفاده می‌شود شما به همه منابع برای به اشتراک گذاری فرآیندهای خود دسترسی دارید اما در کروم بوک‌ها هر برنامه که در یک تب مرورگر اجرا می‌شود منابع خاص خود را دارد.

به همین دلیل اگر بد افزاری بخواهد امنیت کروم بوک را تهدید کن، قابلیت جعبه شنی وارد عمل می‌شود و این بدافزار را در تله می‌اندازد و به این ترتیب بدافزار نمی‌تواند به سایر قسمت‌های کروم بوک دسترسی پیدا کند. با توجه به آنچه گفته شد، مسلماً امنیت کروم بوک‌ها نسبت به امنیت انواع دیگر کامپیوترهای قابل حمل بیشتر است.

امروزه برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های تحت وب روز به روز بیشتر شده و استفاده از آن‌ها در بین کاربران افزایش چشمگیری پیدا کرده است. با افزایش این برنامه‌ها قدرت کروم بوک‌ها برای سرویس دادن به کاربران در اجرای کاربرهای مختلف بیشتر شده است به نحوی که امروزه تقریباً نمی‌توانید عملیاتی را پیدا کنید که نتوانید برای انجام آن از کروم بوک‌ها استفاده نکنید. چون پلتفرم‌های تحت وب افزایش زیادی پیدا کرده است در نتیجه شما حتی می‌توانید با استفاده از پلتفرم‌های آنلاین، کار برنامه نویسی خود را با این دستگاه‌ها انجام دهید.

البته چون همان‌طور که گفته شد روی این دستگاه‌ها سیستم‌عامل ویندوز نصب نیست بنابراین نمی‌توانید از اپلیکیشن‌هایی مثل مایکروسافت آفیس روی این دستگاه استفاده کنید اما به‌جای آن می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی مثل گوگل آفیس سوئیتز یا نسخه‌های آنلاین اپلیکیشن‌های موجود در پک مایکروسافت آفیس استفاده کنید یا نهایتاً نسخه اندرویدی این اپلیکیشن‌ها را نصب کنید و از آن‌ها برای انجام کارهای خود استفاده نمائید. البته اگر قابلیت نصب سیستم‌عامل لینوکس روی کروم بوک شما وجود داشته باشد می‌توانید از اپلیکیشن‌های لینوکسی آفیس مثل LibreOffice روس دستگاه خود استفاده نمائید.

با وجود اینکه شما در کروم بوک‌ها از سیستم‌عامل کروم که از نظر ساختاری شبیه به مرورگر کروم است استفاده می‌کنید اما خوشبختانه برای کار کردن با آن نیازی به اتصال به اینترنت ندارید. درواقع کار کردن با این نمونه از کامپیوترهای قابل حمل به هیچ عنوان وابسته به اتصال به اینترنت نیست. بیش از ۲۰۰ نوع اپلیکیشن کروم وجود دارد که می‌توانید به صورت کاملاً آفلاین و بدون دسترسی به اینترنت از آن‌ها استفاده کنید. عملکرد این برنامه‌ها به این گونه است که اطلاعاتی که باید در کار کردن با این اپلیکیشن‌ها در فضای ذخیره سازی ابری ذخیره شود، بلافاصله بعد از اتصال دستگاه به اینترنت به صورت کاملاً خودکار ذخیره می‌شوند.

اگر بخواهیم به تفاوت کروم بوک و نوت بوک بپردازیم خوب است از مزیت‌های اصلی کروم بوک‌ها صحبت کنیم. اولین مزیتی که باید  به آن اشاره کنیم طول عمر باتری این دستگاه‌ها در هر بار شارژ است. باتری تعبیه شده روی این دستگاه‌ها می‌تواند تا ۹ ساعت بعد از شارژ کامل بدون وقفه کار کند. دومین مزیت زمان لودینگ یا زمان بوت شدن سیستم است که چیزی در حدود ۵ تا ۱۵ ثانیه طول می‌کشد که زمان بسیار کوتاهی است. مقاوم و دوام این دستگاه‌ها نسبت به ضربه و یا افتادن از ارتفاع بسیار بالا است. اگر دستگاه شما از ارتفاع یک متری نیز به زمین بیفتد به هیچ عنوان آسیبی به آن وارد نمی‌شود این در حالی است که در اکثر کامپیوترهای قابل حمل افتادن از ارتفاع باعث بورز آسیب جدی روی دستگاه می‌شود.

قیمت مناسب کروم بوک‌ها نیز یکی دیگر از مزیت‌های آن‌ها است. شما می‌توانید یک کروم بوک با قابلیت‌های خوب را با قیمتی بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ دلار خریداری نمائید. از همه مهم‌تر اینکه اگر کروم بوک شما به هر دلیلی خراب شود و کار نکند و مجبور به خریداری کروم بوک جدید باشید، چون همه اطلاعات در فضای ابری ذخیره می‌شوند بنابراین اگر دستگاه کروم بوک جدید خود را روشن کنید و وارد آن بشوید می‌توانید به راحتی از طریق فضای ذخیره سازی ابری به همه اطلاعات و اسناد خود دسترسی داشته باشید. در واقع احتمال از بین رفتن اطلاعات از طریق کروم بوک بر خلاف انواع دیگر کامپیوترهای قابل حمل بسیار کم است. اگر نیازی به این داشته باشید که سیستم‌عامل کروم بوک خود را به روز رسانی کنید، مانند سیستم‌عامل ویندوز یا لینوکس نیازی به مدت زمان زیادی ندارید و شما می‌توانید در مدت زمان بسیار کمی سیستم‌عامل دستگاه خود را به روز رسانی کنید.

اما کروم بوک‌ها برای برخی از کاربران به هیچ عنوان مناسب نیستند و نمی‌توانند به نیازهای آن‌ها برای داشتن یک کامپیوتر قابل حمل پاسخگو باشند. برای مثال اگر از نرم‌افزارهای ویندوز یا مک استفاده می‌کنید که نسخه آنلاین جایگزینی ندارد یا اگر گرافیست حرفه‌ای یا گیمر حرفه‌ای هستید، کروم بوک‌ها انتخاب مناسبی برای شما نیستند.

البته در حال حاضر گوگل پلتفرمی با عنوان Stadia Streaming را برای گیمرهای حرفه‌ای ارائه کرده است که بر اساس ادعای گوگل قادر به پخش بازی‌های AAA مثل بازی‌های Assassin Creed و Doom  برای کروم بوک‌ها است. از طرفی بازی‌های زیادی با قابلیت اجرا شدن روی کروم بوک‌ها وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را اجرا نمائید.

به طور کلی کروم بوک‌ها نیز مانند اولترا بوک‌ها (البته با اختلاف زیادی در ساختار) بیشتر برای انجام کارهایی مثل مرور وب، ارسال ایمیل، انجام کارهای دفتری یا تماشای فیلم به صورت آنلاین گزینه مناسبی هستند.

حتما بخوانید: رونمایی از لپ تاپ کروم بوک سامسونگ در CES

نوت بوک چیست و قابلیت‌های آن کدام است؟

برای پرداختن به تفاوت کروم بوک و نوت بوک باید با مشخصات نوت بوک هم آشنا شوید. نوت بوک‌ها نوعی دیگر از کامپیوترهای قابل حمل هستند که از نظر طراحی ظاهری دارای ظرافت خاصی هستند. وزن این دستگاه‌ها معمولاً سبک است با این وجود وزن این دستگاه‌ها بیشتر از وزن دستگاه‌هایی مثل اولترا بوک و گوگل کروم است. مهم‌ترین قابلیت و ویژگی این دستگاه‌ها قدرت پردازشی بالایی است که دارند. در واقع نوت بوک‌ها از آن دسته از کامپیوترهای قابل حملی هستند که با وجود وزن کم و ابعاد نسبتاً کمی که دارند، قدرت پردازشی بالایی دارند به همین دلیل می‌توان از آن‌ها برای انجام کارها محاسباتی پیچیده که نیاز به پردازش‌های سنگینی دارند استفاده کرد.

بدنه نوت بوها معمولاً از جنس پلاستیک فشرده شده بسیار مقاوم و یا فلزات سبک است که البته در برابر ضربه مقاومت بسیار بالایی دارند. چون این دستگاه‌ها می‌توانند تا حدودی به عنوان کامپیوترهای رومیزی یا دسکتاپ مورد استفاده قرار گیرند، در نتیجه قطعاتی که در آن‌ها استفاده شده است چه قطعات سخت‌افزاری باشد چه قطعاتی که در ساخت بدنه دستگاه استفاده می‌شوند، از مقاومت بالایی در برابر ضربه و یا آسیب‌دیدگی برخوردارند.

چون تعداد کاربران نوت بوک‌ها در میان کاربران سایر انواع کامپیوترهای قابل حمل بسیار زیاد است در نتیجه تنوع این دستگاه‌ها در بازار کامپیوتر زاد است و همه کاربران با هر سلیقه‌ای که باشند می‌توانند این دستگاه‌ها را بر اساس نیاز خود خریداری نمایند.

ظاهر نوت بوک‌ها تا حدی شبیه به ظاهر لپ‌تاپ‌ها است با این تفاوت که ابعاد و وزن این دستگاه‌ها کمتر است. اما از نظر امکانات سخت افزاری و قدرت پردازشی در همان رده لپ‌تاپ‌ها قرار دارند. هرچند چون صفحه نمایش این دستگاه‌ها نسبتاً کوچک است برای کارهایی مثل گیمینگ و یا کارهای گرافیکی کاربرد چندانی ندارند.

همان‌طور که گفته شد ظرافت و باریک بودن بدنه یکی از ویژگی‌های مهم دستگاه‌هایی است که به عنوان نوت بوک شناخته می‌شوند اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی ساخت لپ‌تاپ‌ها نیز به قدری پیشرفت کرده است که حتی نازکی بدنه این دستگاه‌ها به پای نازک بودن بدنه نوت بوک‌ها رسیده است به همین دلیل این ویژگی چندان نمی‌تواند در متمایز کردن نوت بوک‌ها با دستگاه‌های دیگر از جمله لپتاپها کارگشا باشد.

معمولاً چیزی که باعث متمایز شدن نوت بوک‌ها از لپ‌تاپها می‌شود اندازه صفحه نمایش دستگاه است. صفحه نمایش کامپیوترهای قابل حمل که به عنوان نوت بوک شناخته می‌شوند چیزی در حدود ۷ تا ۱۳ اینچ است.

در حالی که صفحه نمایش لپ‌تاپها از ۱۴ تا ۱۸ اینچ است. در برخی از موارد نیز قدرت پردازشی لپتاپ‌ها به خصوص دستگاه‌هایی که برای کارهای گیمینگ و از این دست استفاده می‌شوند، بیشتر است.

البته این روزها اکثر شرکت‌های سازنده لپ‌تاپ عنوان نوت بوک را برای دستگاه‌های خود در نظر گرفته‌اند و در این میان فقط برند Dell است که دستگاه‌های خود را با عنوان لپ‌تاپ به بازار معرفی کرده است.

نازکی نوت بوک‌ها تا حدودی به اندازه دستگاه‌های اولترا بوک است. از طرفی صفحه نمایش این دستگاه‌ها نیز از نظر ابعاد یکسان است. تنها چیزی که باعث تمایز شدن این دو دستگاه با هم می‌شود قدرت پردازشی آن‌ها است که در نوت بوک‌ها از پردازنده‌های بسیار قوی‌تری نسبت به دستگاه‌های اولترا بوک استفاده می‌شود.

حتما بخوانید: جدیدترین پردازنده گرافیکی اینتل برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ

سخن آخر

در این مطلب به بررسی تفاوت کروم بوک و نوت بوک و اولترا بوک در خصوص ویژگی‌ها، وجه تمایز و نقاط مشترکی که میان ۳ نوع از کامپیوترهای قابل حمل مثل اولترا بوک‌ها، کروم بوک‌ها و نوت بوک‌ها صحبت کردیم. با مطالعه این مطلب می‌توانید به راحتی تفاوت مهم میان این ۳ دستگاه را تشخیص دهید و هنگام حرید و انتخاب دستگاه مورد نظر خود دچار مشکل نشوید.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!