تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

گوشی‌های کدام برند ارزش پرداخت هزینه را دارند؟

گوشی سامسونگ بخریم یا شیائومی؟ (یک مقایسه منصفانه)

راهنمای خرید
برند سامسونگ، یکی از برندهای تولید کننده گوشی تلفن همراه در کشور کره جنوبی است که تا قبل از ورود برندهای چینی به بازار گوشی‌های تلفن همراه، گوشی‌های هوشمند این برند تنها رقیب یکه تاز گوشی‌های هوشمند برند اپل بودند.

 

تصویر صنعت لوازم الکترونیک – تفاوت گوشی سامسونگ و شیائومی چیست و کدامیک بهتر هستند؟ با ورود کشور چین و برندهای چینی به صنعت تولید گوشی‌های تلفن همراه هوشمند، تعداد تولید کنندگان گوشی‌های تلفن همراه مجهز به سیستم‌عامل اندروید در این صنعت افزایش یافت و به همین دلیل تعداد رقبای برند سامسونگ نیز افزایش یافته است.

یکی از بزرگ‌ترین و به جرئت اصلی‌ترین رقبای سامسونگ برند شیائومی است که طی چند سال اخیر انواع متنوعی از گوشی‌های تلفن همراه هوشمند را به بازار عرضه کرده است.

برند سامسونگ از جمله برندهای تولیدکننده گوشی تلفن همراه است که تنوع محصولی بسیار خوبی  دارد و گوشی‌های خود را به نوعی به بازار معرفی می‌کند که همه افراد با هر سطح از توان مالی که باشند بتوانند گوشی مورد نیاز خود را از این برند خریداری کنند.

در مقابل برند شیائومی نیز از آن جمله برندهایی است که طی چند سال اخیر انواع مختلف گوشی‌های تلفن همراه هوشمند را به بازار عرضه کرده است که از نظر امکانات و کیفیت در سطح خوبی هستند. گوشی‌های تلفن همراه هوشمند این برند بسته به عملکرد و از طرفی کانفیگ سخت افزاری که دارند از ارزان به گران قیمت‌گذاری می‌شوند.

اگر قصد خربد گوشی تلفن همراه هوشمند اندرویدی را داشته باشید و به بازار مراجعه کرده باشید حتماً با این تنوع گوشی که در بازار تلفن همراه وجود دارد، دچار سردرگمی زیادی برای انتخاب مناسب‌ترین گوشی تلفن همراه هوشمند شده‌اید.

به خصوص اینکه بخواهید از بین گوشی‌های دو برند سامسونگ و برند شیائومی، گزینه مناسب را انتخاب کنید. به همین دلیل در این مطلب ما قصد داریم تا گوشی‌های این دو برند را از نظر مشخصات مشترکی که در همه آن‌ها وجود دارد با هم مقایسه کنیم.

در این مطلب گوشی‌های هوشمند دو برند سامسونگ و شیائومی از جنبه‌های مختلف از جمله موارد زیر مقایسه و بررسی خواهند شد.

  • تفاوت گوشی سامسونگ و شیائومی از نظر طراحی
  • بررسی گوشی‌های هوشمند برند سامسونگ و شیائومی از نظر تجربه کاربری
  • بررسی گوشی‌های هوشمند برند سامسونگ و شیائومی از نظر کیفیت دوربین
  • بررسی گوشی‌های هوشمند برند سامسونگ و شیائومی از نظر اتصال به شبکه
  • مقایسه گوشی‌های برند سامسونگ و شیائومی از نظر کیفیت باتری

تفاوت گوشی سامسونگ و شیائومی

شاید اولین سؤالی که در ذهن شما در خصوص تفاوت گوشی سامسونگ و شیائومی پیش بیاید، این باشد که با همه تفاسیری که در خصوص گوشی‌های این برند وجود دارد، در نهایت گوشی‌های سامسونگ بهتر است یا گوشی‌های شیائومی.

همان‌طور که می‌دانید، برند سامسونگ یکی از بزرگ‌ترین برندهای تولید کننده تجهیزات الکترونیک است که در دسته‌بندی محصولات مصرفی قرار می‌گیرد. برند سامسونگ محصولات متنوعی را مثل انواع گوشی‌های تلفن همراه هوشمند، انواع لپ‌تاپ، تلویزیون، انواع مختلف لوازم خانگی مثل یخچال و فریزر، انواع گجت‌های پوشیدنی و بسیاری از تجهیزاتی که امروزه در خانه‌های هوشمند استفاده می‌شوند، در فهرست محصولات خود قرار داده است.

در این میان یکی از برندهای چینی فعال در حوزه تولید تجهیزات الکترونیک از جمله گوشی‌های تلفن همراه که به نوعی سعی کرده است تا پا جای پای برند سامسونگ بگذارد، برند شیائومی است که طی چند سال اخیر فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای را به خصوص در زمینه تولید انواع گوشی تلفن همراه داشته است.

برند شیائومی یکی از رقبای اصلی برند سامسونگ در بازارهای مختلف جهان به خصوص بازار گوشی‌های تلفن همراه در کشورهای هند و آسیای جنوب شرقی است.

حتما بخوانید: برترین گوشی‌‌های تاشو یا فولد موجود در بازار  

مزایا و معایب گوشی های شیائومی

نکته مهمی که در خصوص تفاوت گوشی سامسونگ و شیائومی این است که این دو برند از نظر استراتژی در خط تولید رفتاری کاملاً مشابه دارند و به همین دلیل امکان مقایسه این دو برند با هم کاملاً امکان‌پذیر است.

همین امر باعث شده برند Samsung در بازارهای مهمی از جمله بازار کشورهای آَسیای شرقی و هند با رقیب سرسختی به نام برند شیائومی مواجه شود.

دلیل دیگری که برند شیائومی توانسته به عنوان رقیبی سرسخت برای برند سامسونگ تبدیل شود این است که قیمت گوشی‌های پرچم‌دار برند شیائومی نسبت به قیمت گوشی‌های پرچم‌دار برند سامسونگ که با سری گلگسی S مشخص می‌شوند، بسیار ارزان‌تر است.

در بسیاری از موارد نیز مشخصات فنی گوشی‌های برند شیائومی نسبت به گوشی‌های هم رده آن‌ها که توسط برند سامسونگ تولید شده است، بالاتر است.

اما همچنان قیمت پایین‌تری دارند. استراتژی برند شیائومی در رقابت با برند سامسونگ و تولید گوشی‌های با کیفیت و ارزان قیمت همان استراتژی بود که برند سامسونگ در ابتدای ورود به بازار گوشی‌های تلفن همراه برای رقابت با برند اپل اتخاذ کرده بود.

البته در زمانی که برند شیائومی به عنوان رقیب سرسخت سامسونگ به بازار ورود کرد، برند سامسونگ نیز بیکار ننشست و اقدام به تولید گوشی‌های Galaxy M31، Galaxy M51 و Galaxy !51 کرد.

به این ترتیب این برند توانست بازاری را که در کشوهایی مثل هند از دست داده و به برند شیائومی سپرده بود را دوباره از آن خود کند.

البته رقابت این دو برند همچنان ادامه دارد. بر اساس آمار و ارقام منتشر شده در سال ۲۰۲۰ میلادی، سهم سامسونگ از بازار جهانی موبایل چیزی در حدود ۲۲ درصد بوده است در حالی که برند شیائومی با غلبه بر برندی مثل هوآوی توانست ۱۲٫۱ درصد از سهم بازار جهانی گوشی تلفن همراه را از آن خود کند.

طراحی، کیفیت ساخت، کیفیت صفحه یا دوربین، گوشی‌های هوشمند گران قیمت گوشی سامسونگ  بیشتر از گوشی‌های سطح بالای شیائومی است.

اما بخش عمدۀ فروش گوشی‌های هوشمند سامسونگ، مدل‌های میان رده آن است که در سراسر جهان به فروش می‌رساند و باید در این بخش عملکرد بهتری داشته باشد تا بتواند با شیائومی رقابت کند.

حتما بخوانید: ۱۰ نکته کلیدی در انتخاب بهترین گوشی موبایل

به عبارت دیگر، سامسونگ برای رقابت بهتر با شیائومی باید گوشی‌های میان رده خود را با  مشخصات و عملکرد بهتری ارائه دهد.

بررسی عملکرد و رفتار برند سامسونگ در تولید گوشی‌های تلفن همراه نشان می‌دهد این شرکت برای در دست داشتن بازار گوشی‌های تلفن همراه قصد دارد، عملکرد گوشی‌های میان رده خود را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

تولید گوشی میان رده اما بسیار با کیفیت Galaxy M51 این ادعا را تصدیق می‌کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این گوشی‌ها کیفیت صفحه نمایش در کنار عمر باتری بسیار خوب آن است.

همچنین استفاده از پردازنده سریع در کنار افزایش و سرعت نرخ به روز رسانی تصویر در صفحه، باعث شده است که کیفیت این گوشی بسیار عالی به نظر برسد.

برند سامسونگ روی گوشی‌های خود که از سال ۲۰۲۰ به بازار وارد کرده است از تجربه کاربری One UI استفاده کرده است که عملکرد بسیار بهتری نسبت به MIUI دارد.

همچنین این برند توانسته امتیاز و نمره خوبی را در زمینه به روز رسانی نرم‌افزارها از آن خود کند.

مثلاً به روز رسانی One UI 3.0 که مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید ۱۱ انجام شده است، بسیار عالی و خوب بوده است و قدم خوبی در زمینه به روز رسانی سیستم‌عامل به حساب می‌آید.

یکی از نقطه ضعف‌های برند شیائومی همین به روز رسانی نسخه اندروید روی گوشی‌های خود است که متأسفانه نتوانسته است به خوبی عمل کند و از برند سامسونگ تا حد قابل توجهی در این زمینه عقب مانده است.

البته سهم برند شیائومی در بازار گجت‌های پوشیدنی از جمله هدست‌های بی سیم و ایرپاد چیزی در حدود ۱۳ درصد است در حالی که سهم برند سامسونگ در این زمینه تنها ۹ درصد است که باعث شده جایگاه این برند بعد از شیائومی و در ردیف چهارم قرار بگیرد.

Galaxy Buds + ، Galaxy Buds Live و Galaxy Watch 3 از بهترین مدل‌های گجت‌های پوشیدنی هستند. اما شیائومی گجت‌های ارزان قیمت‌تری را منتشر می‌کند که این امر به شرکت شیائومی کمک می‌کند که محصولات بیشتری را نسبت به سامسونگ به فروش برساند.

سامسونگ باید تدابیر لازم را برای جلوگیری از پیشرفت شیائومی در بازارهای جهانی به ویژه در آسیای جنوبی و اروپا در این حوزه بیندیشد.

یکی از دلایلی که به برند شیائومی کمک کرد سهم بیشتری از بازار گوشی‌های تلفن همراه را طی چند سال اخیر به خود اختصاص دهد، کم شدن سهم برند هوآوی در بازارهای جهانی به دلیل تحریمهای آمریکا بود.

در واقع این تحریم‌ها باعث شد گوگل سرویس دهی خود را روی این گوشی‌ها قطع کند و به ابن ترتیب سهم بازار هوآوی به برند شیائومی اختصاص یافت.

به همین دلیل این برند توانست پیشرفت زیادی در زمینه فروش گوشی‌های تلفن همراه طی چند سال اخیر داشته باشد.

حتما بخوانید: گوشی هواوی یا شیائومی؟ کدام را بخریم؟

شیائومی بیشتر سهم هوآوی در بازارهایی مانند چین، اروپا، خاورمیانه و آفریقا را در اختیار گرفته است.

اما در همین زمان که دنیا به نوعی درگیر شیوع ویروس کرونا بود، باعث شد تا بسیاری از کارخانه‌ها از جمله کارخانه‌های تولید کننده قطعات مورد نیاز برای تولید گوشی تلفن همراه یا فعالیت خود را متوقف کنند و یا اینکه تولید قطعات خود را به دلیل کمبود نیروی کار محدود کنند.

برند سامسونگ نیز از این بابت با کمبود قطعات و مشکل تأمین قطعه‌های مورد نیاز برای تولید محصولات خود از جمله گوشی‌های تلفن همراه هوشمند مواجه شد.

این مشکل در سال ۲۰۲۱ شدت بیشتری پیدا کرد و به همین دلیل این برند نتوانست نیاز بازارهای اروپایی را برای تولید گوشی‌های تلفن همراه تأمین کند.

این موضوع به خصوص بر روی تولید گوشی‌های گلکسی سری A این برند تأثیر زیادی داشت. اما برند شیائومی در این مدت با تولید انواع مختلفی از گوشی‌های تلفن همراه هوشمند که کانفیگ متنوعی داشتند، گوی سبقت را از برند سامسونگ ربود و تولیدات خود را افزایش داد.

حتما بخوانید: راهنمای خرید بهترین پاوربانک + لیست قیمت

آمار رقابت برندهای شیائومی، برند سامسونگ و اپل

در ادامه این روند، برند شیائومی توانست بعد از ۸ سال برند سامسونگ را در تولید گوشی‌های تلفن همراه پشت سر بگذارد و به عنوان پرفروش‌ترین برند تولید کننده گوشی تلفن همراه در جهان شناخته شود.

رسیدن به چنین موفقیتی به معنای واقعی کلمه برای شیائومی تحسین برانگیز است؛ چرا که این سازنده تنها در ۱۰ سال توانسته به این مقام دست پیدا کند در حالی که شرکتی مانند سامسونگ قدمتی بیش از ۸۰ سال دارد.

حتما بخوانید: راهنمای خرید بهترین گوشی های سامسونگ 

برنده شدن سامسونگ در یک مسابقه بسیار مهم

در سال ۲۰۲۱ برند شیائومی سعی کرد از مفاهیم آینده‌نگرانه و جذاب در تلفن‌های هوشمند خود مثل گوشی‌های Mi MIX Alpha و یا گوشی دوال فولدر خود استفاده کند. اما تلاش این برند در این زمینه چندان موفق نبود و به همین دلیل سامسونگ توانست گوی سبقت را از این برند برباید و اقدام به تولید گوشی‌های مفهومی نسل آینده و ارائه آن‌ها به بازار کند.

در سال ۲۰۲۰ میلادی برند سامسونگ چند نمونه از گوشی‌های تاشو خود را از جملهGalaxy Z Flip ، Galaxy Z Flip 5G و Galaxy Z Fold 2 به بازار عرضه کرد. میزان پیشرفت و تغییراتی که در گوشی‌های Galaxy Z Fold 2 نسبت به گوشی‌های Galaxy Fold شاهد آن بودیمT بسیار زیاد و شگفت انگیز بود. همین تغییرات ثابت کرد سامسونگ پیشگام نسل آینده گوشی‌های هوشمند خواهد بود.

مهم‌ترین ویژگی برند سامسونگ در تولید گوشی‌های تاشو این است که خود این برند اقدام به تولید شیشه و صفحه نمایش این گوشی‌های تاشو می‌کند.

همین امر نیز باعث شد برند شیائومی در رقابت با سامسونگ برای تولید گوشی‌های تاشو عقب بماند. و تمام نمونه‌ها و طرح‌هایی را که برند شیائومی ارائه کرده است، در حد همان طرح مفهومی باقی بمانند و این برند نتواند در سال ۲۰۲۰ هیچ نوع گوشی تاشویی را به بازار عرضه کند.

اما ورق در سال ۲۰۲۱ میلادی برگشت و برند شیائومی توانست اولین نمونه از گوشی‌های تاشو خود را با عنوان Mi Mix Fold به بازار عرضه کند.

این گوشی‌ها که دارای صفحه نمایش ۸٫۰۱ اینچی بودند که در حالت تا شدن به ابعاد ۶٫۵۲ اینچ تبدیل می‌شد، دارای تراشه اسنپ دراگون ۸۸۸ بودند.

برای این تراشه حافظه‌هایی با ظرفیت ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگا بایت و رم ۱۲ یا ۱۶ گیگا بایت در نظر گرفته شده بود که باعث می‌شد یکی از قوی‌ترین کانفیگ‌ها برای گوشی‌های تلفن همراه باشد.

گوشی تاشو برند شیائومی مدل Mi Mic Fold از نظر دوربین در وضعیت بسیار خوب قرار دارد و چون روی آن‌ها از قابلیت شارژ سریع با باتری با ظرفیت ۵۰۲۰ استفاده شده است، در نتیجه عملکرد بسیار خوبی از نظر باتری به خود نشان داده‌اند.

باتری این دوربین‌ها می‌تواند در مدت زمان ۴۰ دقیقه از ۰ تا ۱۰۰ پر شود. اگر گلکسی Z  Fold 3 نتواند آن‌طور که باید و شاید موفق ظاهر شود سامسونگ شاید بخش بیشتری از بازار را به شیائومی واگذار کند.

البته رقابت میان سامسونگ و شیائومی هرگز به پایان نرسیده است. برند سامسونگ با معرفی گوشی‌های سری M خود و قیمت بسیار ارزانی که برای آن‌ها در نظر گرفته بود، در واقع گوشی‌هایی را به بازار معرفی کرد که برند شیائومی هرگز گوشی تلفن همراه هوشمندی را با آن میزان قیمت ارزان تولید و به بازار عرضه نکرده بود.

در رقابت با برند سامسونگ و گوشی‌های سری M این برند، شیائومی گوشی‌های سری Redmi Note خود را در دو نوع Redmi Note 7 و Redmi Note Pro 7 تولید و به بازار عرضه کرد. این گوشی‌ها به نحوی طراحی شده بودند که با استقبال بی سابقه طرفداران گوشی‌های شیائومی مواجه شدند.

حتما بخوانید: بهترین گوشی های هواوی ۲۰۲۱ کدامند؟

تفاوت گوشی سامسونگ و شیائومی از نظر طراحی ظاهری

اگرچه بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بیشترین میزان رقابت در تولید گوشی میان برندهای سامسونگ و شیائومی بر سر تنوع و تولید گوشی‌های ارزان قیمت است اما واقیعت این است که با بررسی روند تولید محصول در این دو برند به این واقعیت پی خواهیم برد که نبرد اصلی برند سامسونگ و شیائومی در تولید گوشی‌های تلفن همراه بیشتر بر سر طراحی گوشی است.

برند سامسونگ در طراحی گوشی‌های هوشمند خود به خصوص در بخش صفحه نمایش سعی می‌کند تا مقداری انحنا را برای صفحه نمایش در نظر بگیرد.

این موضوع باعث می‌شود  ظاهر گوشی‌های این برند بسیار جذاب به نظر برسند. از طرفی تنوع رنگی در اکثر گوشی‌های برند سامسونگ به خصوص گوشی‌های پرچم دار این شرکت چندان زیاد نیست.

در مقایسه با برند سامسونگ، برند شیائومی همواره سعی می‌کند برای تولید محصولات خود تنوع رنگی را در نظر داشته باشد.

هر چند تنوع رنگی محصولات شیائومی زیاد است اما اکثر رنگ‌هایی که این برند برای محصولات خود انتخاب می‌کند، ساده و شیک است. سادگی در طراحی یکی از مشخصه‌های مهم گوشی‌های برند شیائومی است.

مثلاً گوشی‌های Xiaomi Mi 10 5G در دو رنگ سبز مرجانی و خاکستری تولید می‌شوند که رنگ‌های خاص و شیکی هستند.

اما گوشی هم رده این گوشی‌ها در برند سامسونگ که گوشی Samsung Galaxy S20 است در رنگ‌های آبی آسمانی، آبی صورتی و خاکستری کیهانی تولید می‌شود.

شیائومی مدل دیگری دارد که در حال حاضر پرچم‌دار است. این گوشی که Xiaomi Note 9 Pro نام دارد یکی از بهترین گوشیهای تولید شده توسط برند شیائومی است که توانسته مورد استقبال تعداد زیادی از کاربران گوشیهای برند شیائومی قرار گیرد.

البته برند سامسونگ طی چند سال اخیر سیاست جدیدی را در تولید گوشی‌های میان رده خود اتخاذ کرده است و آن هم این است که سعی کرده است طراحی گوشی‌های میان رده خود را به سمت طراحی گوشی‌های پرچم دار خود سوق دهد.

برای مثال طراحی گوشی‌های سری A این برند یعنی A52 و A72 نشان‌دهنده این مطلب است. اما ایراد عمده و بزرگی که به گوشی‌های میان رده این برند می‌توان گرفت این است که همچنان از جنس پلاستیک برای ساخت بدنه گوشی‌های این برند استفاده می‌شود که استحکام بدنه این گوشی‌ها تا حد قابل توجهی کاهش یابد.

اما برعکس برند سامسونگ، برند شیائومی در طراحی و تولید بدنه گوشی‌های میان رده خود از جنس شیشه و فلز استفاده می‌کند که به هر حال استحکام گوشی را افزایش می‌دهد.

برای مثال گوشی میان ره Redmi Note 10 برند شیائومی که یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های این برند به حساب می‌آید دارای بدنه‎‌ای از جنس شیشه است. این گوشی از نظر کانفیگ و قیمت به نوعی رقیب گوشی‌های A52 به حساب می‌آید که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است.

حتما بخوانید: خرید بهترین گوشی موبایل براساس بودجه

تجربه کاربری در گوشی‌های سامسونگ یا شیائومی بهتر طراحی شده است؟

برندهای شیائومی و سامسونگ هر کدام در حال ساخت واسط‌های کاربری خود بر روی سیستم‌عامل اندروید گوگل هستند؛ به نحوی که بتوانند تجربه کاربری خوبی را در اختیار کاربران این گوشی‌ها قرار دهد.

یشتر گوشی‌های تولید شده توسط برندهای سامسونگ و شیائومی دارای صفحه نمایش بزرگ‌تر از ۶ اینچ هستند و در نتیجه شما می‌توانید به راحتی هر چیزی را روی گوشی خود مشاهده کنید.

برند سامسونگ رابط کاربری خود را مبتنی بر اندروید MIUI ایجاد می‌کند. نکته جالب در خصوص تجربه کاربری گوشی‌های هوشمند برند سامسونگ این است که تجربه کاربری از یک گوشی به گوشی دیگر کاملاً متفاوت طراحی شده است و این در واقع نشان دهنده خلاقیت این برند در تولید گوشی تلفن همراه است.

برند شیائومی برخی از گوشی‌های هوشمند خود را با صفحه نمایش خمیده تولید می‌کند. مثلاً گوشی Xiaomi Mi 10 %g که از دو سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند، دارای یک صفحه نمایش خمیده است.

این گوشی همان‌طور که گفته شد به عنوان رقیب گوشی Galaxy Samsung S20 شناخته می‌شود. اما تجربه کاربری در این گوشی کاملاً متفاوت طراحی شده است.

در حالی که در گوشی اولی تجربه کاربری بر مبنای MIUI 11 طراحی شده است در دومی تجربه کاربری مبتنی بر اندروید ۱۰ است.

نکته‌ای که در خصوص تجربه کاربری و رابط کاربری گوشی‌های سامسونگ و شیائومی وجود دارد این است که واقعاً نمی‌توان با قطعیت گفت تجربه کاربری و رابط کاربری کدام گوشی به خوبی طراحی شده است.

در واقع One UI و  MIUI که توسط برند سامسونگ و شیائومی استفاده می‌شوند، هنوز به آن درجه از بلوغ نرسیده‌اند که بتوان یکی را به عنوان بهترین رابط کاربری مبتنی بر اندروید انتخاب کرد.

از طرفی تراشه‌ها و پردازنده‌هایی که این دو برند روی گوشی‌های خود استفاده می‌کنند هنوز با واسط کاربری آن‌ها به صورت کامل هماهنگ نشده است و به همین دلیل در برخی از موارد شاهد باگ و ایرادهایی هستیم.

از این رو نمی‌توان گفت که کدام برند از نظر رابط کاربری گوشی بهتری تولید و به بازار عرضه می‌کند.

حتما بخوانید: آنچه درباره گوشی های تاشو نمی‌دانید

دوربین گوشی سامسونگ بهتره یا شیائومی ؟

بعد از گوشی‌های سری S برند سامسونگ، گوشی‌های سری A در جایگاه بعدی قرار دارند. در گوشی‌های برند شیائومی نیز گوشی‌های هم رده با این سری از گوشی‌های سامسونگ وجود دارد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که کیفیت دوربین گوشی‌های هم رده سری A سامسونگ در برند شیائومی بهتر از گوشی‌های سری A است.

به طور کلی اگر بخواهیم  دوربین گوشی‌های برند سامسونگ و شیائومی را با هم مقایسه کنیم باید بگوییم که کیفیت دوربین گوشی‌های شیائومی بهتر است.

برای مثال دو گوشی هم رده Mi 10 5G و S20 را در برند سامسونگ و شیائومی در نظر بگیرید. از لحاظ دوربین جلو در گوشی اول ۲- مگاپیکسلی و در دومی گوشی دوم ۱۰ مگاپیکسل است.

دوربین هر دو این گوشی‌ها قابلیت فیلم‌برداری با وضوح ۸K را دارند. به طور کلی در زمینه دوربین چه در بخش پرچم‌داران و چه در بخش میان رده‌ها در حال حاضر شیائومی عملکرد بهتری نسبت به رقبای سامسونگی خود دارد.

پرچم‌دار اصلی شیائومی یعنی می ۱۱ اولترا نسبت به گلکسی S21 اولترا رتبه‌ی بسیار بهتری در Dxomark به دست آورده و این به وضوح نشان می‌دهد که شیائومی در این زمینه عملکرد بهتری دارد.

از نظر دوربین گوشی‌های میان رده باز هم برند شیائومی بهتر عمل کرده است. اما از نظر دوربین سلفی عملکرد برند سامسونگ چه در خصوص تولید گوشی‌های میان رده و چه گوشی‌های پرچم‌دار بهتر بوده است.

هرچند مگاپیکسل گوشی‌های شیائومی بیشتر از گوشی‌های سامسونگ است. در مورد دوربین فوق عریض، ماکرو و تله فوتو نیز نمی‌توان حرف کلی زد و باید دو محصول را با یکدیگر مقایسه کرد.

نکته‌ای که وجود دارد این است که برای اینکه بدانید کیفیت دوربین گوشی‌های کدام برند بهتر است باید دو گوشی هم رده از دو برند را با هم از نظر دوربین و کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری مقایسه کنید.

چون در برخی از مدل‌ها دوربین گوشی سامسونگ بهتر است و در برخی از مدل‌های دیگر دوربین گوشی‌های شیائومی از کیفیت بهتری برخوردارند.

از طرفی کیفیت دوربین در گوشی‌های مختلف یک ویژگی نسبی است. در واقع بسته به نیاز و انتظار کاربران، کیفیت دوربین می‌تواند برای یک کاربر مناسب و برای دیگری مناسب نباشد.

حتما بخوانید: نکاتی درباره گوشی های پرچمدار سامسونگ ۲۰۲۱

تفاوت گوشی سامسونگ و شیائومی در حافظه

در همه گوشی‌های هوشمند تولید شده توسط هر دو برند سامسونگ و شیائومی امکان ارتقای ظرفیت حافظه با استفاده از حافظه جانبی وجود دارد.

لبته ظرفیت حافظه داخلی گوشی‌های جدید هر دو برند به خصوص گوشی‌های پرچم‌دار آن‌ها، بسیار زیاد است. در نتیجه کمتر نیازی به استفاده از حافظه جانبی میکرو اس دی برای کاربر وجود خواهد داشت.

در گوشی‌های شیائومی که طی یک سال اخیر به بازار عرضه شده است قابلیت اتصال به شبکه از طریق Wifi 6، ۴G LTE و ۵G وجود دارد.

همچنین این گوشی‌ها از امکانات اتصال بلوتوث، NFC، GPS/ A-GPS، v5.1 و درگاه USB Type –C پشتیبانی می‌کنند.

روی بیشتر گوشی‌های برند شیائومی یک حسگر اثر انگشت نیز که در بیشتر مواقع در صفحه نمایش تعبیه شده است، وجود دارد.

به طور کلی با توجه به افزایش حجم عکس و فیلم و دیتاهای موجود در گوشی‌های هوشمند به سمت حافظه‌های ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی رفته‌اند و دیگر حتی محصولات اقتصادی بازار هم کم و بیش حافظه‌های ۶۴ گیگابایتی دارند.

از طرفی گوشی‌های پرچم‌دار مانند قبل دیگر به کارت حافظه جانبی مجهز نمی‌شوند و بالاخره همگی شرکت‌ها سیاست اپل در این زمینه را پیش گرفتند.

البته دو گوشی پرچم‌دار Xiaomi Mi 11 و Galaxy S 21 اولترا که اولی پرچم‌دار برند شیائومی و دومی پرچم‌دار برند سامسونگ است، هیچ کدام از حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کنند.

در واقع این دو گوشی هر کدام دارای ۵۱۲ گیگ فضای داخلی هستند که به نظر می‌رسد نیازی به استفاده از حافظه جانبی در آن‌ها وجود ندارد.

از نظر قابلیت‌های اتصال به شبکه اینترنت و یا اتصال به شبکه‌های دیگر هر دو برند سعی کرده‌اند تا گوشی‌های خود را به جدیدترین فناوری‌های اتصال به شبکه مجهز کنند.

مثلاً دو گوشی پرچم‌دار برند سامسونگ و شیائومی هر دو از قابلیت اتصال به شبکه ۵G پشتیبانی می‌کنند که در نوع خود قابلیت پیشرفته‌ای است.

حتما بخوانید: بهترین گوشی از نظر باتری کدام است؟

بررسی باتری گوشی‌های تولید شده توسط شیائومی و  سامسونگ

برای بررسی تفاوت گوشی سامسونگ و شیائومی باید باتری محصولات دو برند هم بررسی شود. روی هر کدام از گوشی‌های برند سامسونگ و شیائومی بسته به نوع گوشی و اینکه به عنوان گوشی پرچم‌دار معرفی شده باشد یا گوشی میان رده، از باتری‌های متفاوتی استفاده شده است.

مثلاً روی برخی از این گوشی‌ها از باتری‌های ۳ هزار میلی آمپر استفاده شده است در حالی که برخی دیگر از این گوشی‌ها مجهز به باتری‌های ۵ هزار میلی آمپر یا بالاتر هستند.

البته در برخی از نمونه گوشی‌های برند شیائومی ظرفیت باتری نسبت به گوشی هم رده آن در برند سامسونگ بیشتر است.

برای مثلاً روی گوشی‌های Mi 10 5G از یک باتری ۴۷۸۰ میلی‌آمپری استفاده شده است. برای این گوشی یک پایه شارژی ۳۰ واتی ارائه شده است و از همه مهم‌تر اینکه از قابلیت شارژ از راه دور ۳۰ واتی نیز پشتیبانی می‌کند.

اما روی گوشی هم رده Mi 10 5G که توسط برند سامسونگ تولید شده است یعنی گوشی گلکسی S20 از یک باتری ۴ هزار میلی‌آمپری استفاده شده است.

پایه شارژر این گوشی ۲۵ وات است و از قابلیت شارژ بی‌سیم ۲٫۰ و شارژ از راه دور نیز پشتیبانی می‌کند.

به طور کلی در خصوص شارژ دهی باتری باید به این موضوع اشاره کنیم که گوشی‌های این دو برند همواره بین بهترین‌ها قرار می‌گیرند.

گوشی‌های اقتصادی، میان رده، بالا رده و حتی پرچم‌دار هر دو شرکت از نظر شارژدهی عملکرد بسیار خوبی دارند و به طور کلی نمی‌توان یکی را برتر از دیگر معرفی کرد مگر صحبت از محصول خاصی در میان باشد.

مثلاً دو گوشی ردمی نوت ۱۰ پرو و گلکسی A52 کم و بیش شارژ دهی یکسانی دارند، هرچند که مقدار کمی نماینده شیائومی بهتر عمل می‌کند.

در گوشی‌های میان رده هم دقیقاً همین قضیه برقرار است و شیائومی برای میان رده‌های خود معمولاً شارژ سریع ۳۳ واتی در نظر می‌گیرد و جالب‌تر این که آداپتور متناسب را هم همیشه در جعبه قرار می‌دهد.

نکته جالبی که حتماً باید بدانید این است که این شرکت گاهی آداپتوری قوی‌تر از ظرفیت پشتیبانی شده توسط گوشی درون جعبه قرار می‌دهد و این در حالی است که مثلاً سامسونگ برای گلکسی A52 شارژ سریع ۲۵ واتی در نظر گرفته اما آداپتور ۱۵ واتی درون جعبه قرار داده است.

حتما بخوانید: قیمت گوشی سامسونگ گلکسی s21 و زمان عرضه آن

صحبت آخر

در این مقاله به مقایسه و بررسی تفاوت گوشی سامسونگ و شیائومی پرداخته شد. اگر بخواهیم در خصوص اینکه گوشی‌های کدام برند بهترند و عملکرد بهتری از خود نشان داده‌اند صحبت کنیم باید به این واقعیت اشاره کنیم که از آنجایی که نیاز هر کاربر و انتظارات او برای خرید گوشی متفاوت است در نتیجه نمی‌توان به طور دقیق گفت که گوشی‌های کدام برند بهتر است.

بنابراین اگر قصد خرید گوشی دارید و می‌خواهید از میان گوشی‌های برند سامسونگ یا شیائومی گوشی خود را انتخاب کنید، حتماً دو گوشی هم رده از برند را با دیگری مقایسه کنید تا بتوانید انتخاب بهتر و دقیق‌تری داشته باشید.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!