تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

میزان مصرف برق لوازم خانگی چه قدر است؟

کدام لوازم خانگی بیشترین میزان مصرف برق را دارند؟

راهنمای استفاده
امروزه میزان مصرف برق لوازم خانگی اهمیت بسیار زیادی دارد و در هنگام خرید آن‌ها باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشید. قوانین جدید وضع‌شده در کشورمان در رابطه با لزوم مصرف برق تا سقف الگوی مصرف و افزایش هزینه مصرف برق برای مشترکان پرمصرف به میزان بسیار قابل‌توجه، باعث شده اهمیت این موضوع بیش‌ازپیش شود.

تصلا-امروزه میزان مصرف برق لوازم خانگی اهمیت بسیار زیادی دارد و در هنگام خرید آن‌ها باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشید. قوانین جدید وضع‌شده در کشورمان در رابطه با لزوم مصرف برق تا سقف الگوی مصرف و افزایش هزینه مصرف برق برای مشترکان پرمصرف به میزان بسیار قابل‌توجه، باعث شده اهمیت این موضوع بیش‌ازپیش شود.

طبق این قوانین یارانه‌ دولتی برق در سال‌های آتی به‌تدریج برای مشترکین پرمصرف حذف خواهد شد و قیمت برق برای مشترکین بسیار پرمصرف با نرخ برق صادراتی محاسبه می‌شود که چند ده برابر برق یارانه‌ای است؛ اما در مقابل مشترکینی که میزان مصرف برق آن‌ها کمتر از ۵۰ درصد الگوی مصرف باشد، از پرداخت هزینه معاف می‌شوند و از برق رایگان برخوردار خواهند شد.

بنابراین با خرید وسایل برقی کم‌مصرف می‌توانید تا میزان بسیار زیادی هزینه برق مصرفی خود را کاهش دهید. در این مطلب قصد داریم شما را با ویژگی‌های وسایل برقی کم‌مصرف خانگی آشنا کنیم و ببینیم بیشترین میزان مصرف برق لوازم خانگی مربوط به کدام یک از وسایل است. در ضمن در ادامه جدول میزان مصرف برق لوازم خانگی را نیز ارائه خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت چه وسایلی جزو وسایل برقی کم‌مصرف هستند.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • ویژگی‌های وسایل برقی کم‌مصرف خانگی
  • جدول میزان مصرف برق لوازم خانگی
  • بیشترین مصرف برق لوازم خانگی
  • لوازم خانگی کم‌مصرف

ویژگی‌های وسایل برقی کم‌مصرف خانگی

وسایل برقی خانگی تنها در صورتی جزو وسایل برقی کم‌مصرف محسوب می‌شوند که دارای یک یا چند مورد از ویژگی‌های زیر باشد و درصورتی‌که وسیله برقی موردنظر شما فاقد ویژگی‌های زیر است، توصیه می‌کنیم از خرید آن صرف‌نظر کنید.

برخورداری از رده مصرف انرژی A

یک وسیله برقی مناسب باید دارای رده مصرف انرژی A و ترجیحاً +++A یا ++A باشد. تا جای ممکن از خرید وسایل برقی دارای رده مصرف انرژی B اجتناب کنید و هرگز به فکر وسایل برقی دارای رده مصرف انرژی C یا پایین‌تر نباشید؛ البته امروزه تقریباً تمام وسایل انرژی با رده مصرف انرژی A یا حداقل B عرضه می‌شوند و وسایل برقی دارای رده مصرف انرژی C یا D یا پایین‌تر تقریباً دیگر منسوخ شده‌اند (لوازم برقی دست‌دوم قدیمی دارای این رده‌های مصرف انرژی هستند). وجود برچسب رده مصرف انرژی +++A نشان‌دهنده کمترین میزان مصرف انرژی و برچسب مصرف انرژی G نشان‌دهنده بیشترین میزان مصرف برق یک وسیله برقی است.

طبق استانداردهای جهانی میزان مصرف وسایل برقی دارای رده مصرف A در حدود ده درصد کمتر از وسایل برقی دارای رده مصرف B است. میزان مصرف انرژی وسایل برقی ++A و +++A در مقایسه با وسایل برقی دارای رده مصرف A به ترتیب ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر است. میزان مصرف برق برخی از لوازم خانگی برقی خارجی در حدود ۴۰ درصد کمتر از وسایل برقی A است. در هنگام خرید یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و ماشین ظرف‌شویی تا جای ممکن حتماً وسایل دارایی رده مصرف انرژی A را انتخاب کنید.

برخورداری از استاندارد Energy Star

چنانچه قصد خرید وسایل برقی خارجی را دارید، توصیه می‌کنیم وسایلی را انتخاب کنید که دارای استاندارد Energy Star هستند. وسایل دارای این استاندارد معمولاً دارای برچسب آبی‌رنگی است که کلمه Energy Star روی آن نوشته شده و شکل یک ستاره نیز در کنار این کلمه وجود دارد؛ البته استاندارد مصرف انرژی مختص وسایل برقی خانگی تولیدشده در اروپا است و مصرف برق این وسایل به‌طور متوسط ۵۰ تا ۷۵ درصد نسبت به وسایل فاقد این استاندارد کمتر است

برخورداری از قابلیت اینورتر

تاکنون نام موتور اینورتر برای یخچال یا لباسشویی را شنیده‌اید و یا کلمه کولر گازی اینورتر به گوشتان خورده است. اینورتر فناوری جدیدی برای ساخت موتورهای لباسشویی و کمپرسورهای یخچال و کولر گازی است. فناوری اینورتر در کل باعث تنظیم میزان مصرف برق موتورهای وسایل برقی دارای این فناوری، متناسب با شرایط کار دستگاه می‌شود؛ اما در هر یک از لوازم خانگی مذکور به شکل متفاوتی عمل می‌کند. برای فهم بهتر عملکرد این فناوری در کولر گازی، ماشین لباسشویی و یخچال، نحوه کار موتور معمولی و موتور اینورتر در این وسایل را توضیح می‌دهیم

کولر گازی: کمپرسور معمولی کولر گازی پس از رسیدن دمای محیط به دمای تعیین‌شده، کاملاً خاموش می‌شود و پس از افزایش دما، دوباره روشن می‌شود. این نوع کمپرسور در اولین لحظه استارت و روشن شدن، برق بسیار زیادی مصرف می‌کند و دلیل اصلی مصرف برق بیشتر کولرهای گازی معمولی در مقایسه با کولرهای اینورتر، خاموش و روشن شدن مکرر کمپرسور آن‌ها است؛ اما روش کار کمپرسور اینورتر این‌چنین نیست و کمپرسور زمانی که دمای محیط به دمای تعیین‌شده رسید، خاموش نمی‌شود و تنها دور آن کاهش داده می‌شود و زمانی که دمای محیط افزایش یافت، دور موتور کمپرسور افزایش می‌یابد و به حالت عادی باز می‌گردد.

خاموش و روشن نشدن کمپرسور اینورتر به میزان زیادی به کاهش مصرف برق آن کمک می‌کند. شرکت‌های تولیدکننده کولرهای گازی اینورتر مدعی هستند مصرف برق این کولر گازی‌ها در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کمتر از کولرهای گازی معمولی است؛ اما این عدد بیشتر یک ترفند تبلیغاتی برای افزایش فروش کولرهای اینورتر است و مصرف برق کولرهای اینورتر در عمل تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر از کولرهای معمولی است

ماشین لباسشویی: مصرف موتور معمولی لباسشویی در تمام شرایط یکسان است و وزن لباس‌های داخل دیگ تأثیری بر مصرف آن ندارد؛ اما موتور اینورتر لباسشویی هوشمند است و حرکات آن بسته به میزان وزن لباس‌های داخل لباسشویی، تغییر می‌کند. چنانچه لباس‌های کمی در لباسشویی در حال شستشو باشد، مصرف موتور در مقایسه با زمانی که لباس‌های زیادی در لباسشویی وجود دارند، به میزان قابل‌توجهی کمتر است.

لازم به ذکر است که در اکثر لباسشویی‌های دارای موتور اینورتر سنسور تشخیص‌دهنده و وزن لباس نیز وجود دارد و شدت و میزان حرکات موتور بر اساس تشخیص این سنسور تغییر می‌کند؛ بنابراین مصرف برق لباسشویی‌های اینورتر هنگامی‌که در حال شستشوی لباس‌های زیادی نیستند، به‌صورت هوشمند کاهش می‌یابد. لازم به ذکر است صدا و لرزش لباسشویی‌های دارای موتور اینورتر نیز به دلیل عدم وجود تسمه در موتور آن‌ها، به میزان قابل‌توجهی کمتر از لباسشویی‌های دارای موتور تسمه‌ای است.

توجه: بهتر است برای کاهش مصرف برق ماشین‌های لباسشویی، دستگاهی را انتخاب کنید که دارای ورودی اختصاصی برای لوله آب گرم باشد تا دیگر نیازی نباشد از هیتر لباسشویی برای گرم کردن آب استفاده شود

یخچال: موتور معمولی یخچال نیز مانند موتور معمولی لباسشویی در تمام شرایط مصرف یکسانی دارد؛ اما سرعت و توان موتور اینورتر یخچال در طول فصول مختلف و حتی زمان‌های مختلف شبانه‌روز تغییر می‌کند. این نوع موتور یخچال در روزهای گرم تابستان و ظهرهای تابستان با تمام توان و سرعت خود کار می‌کند؛ اما توان و سرعت آن در فصل‌های پاییز و زمستان و حتی شب‌های تابستان که دما نسبت به ظهرها کاهش می‌یابد، کمتر می‌شود؛ بنابراین مصرف برق یخچال در فصول و ساعات خنک کاهش می‌یابد.

برخورداری از حالت‌های مختلف صرفه‌جویی انرژی

در کولرهای گازی، ماشین لباسشویی و یخچال‌های مدرن و پیشرفته برندهای مختلف، حالت‌های مختلفی برای کاهش مصرف برق آن‌ها ایجاد شده است؛ اما در تمام این وسایل چنین حالت‌هایی تحت عنوان ویژگی‌های Eco شناخته می‌شود. به‌عنوان‌مثال با فعال شدن این حالت در کولرهای گازی، قدرت فن پنل کاهش می‌یابد و دمای محیط در حد دمای رفاه تنظیم می‌شود. فعال شدن این حالت در ماشین‌های لباسشویی باعث کاهش مدت‌زمان شستشو می‌شود.

وجود این حالت در یخچال‌ها باعث کاهش شدت فعالیت آن‌ها می‌شود و می‌توانید زمانی که در سفر هستید یا مواد زیادی در داخل یخچال وجود ندارد با فعال کردن این حالت مصرف برق آن‌ها را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهید

لازم به ذکر است که طول عمر وسایل برقی دارای موتور اینورتر نسبت به وسایل برقی معمولی بیشتر است.

برخورداری از راندمان بالا

توصیه می‌کنیم آن دسته از وسایل برقی را انتخاب کنید که دارای بیشترین راندمان باشند و اتلاف انرژی در آن‌ها در کمترین میزان ممکن باشد. راندمان بالا به معنای تبدیل انرژی دریافتی به نیرو در حداکثر میزان ممکن است. بهتر است وسایلی را انتخاب کنید که راندمان آن‌ها حداقل بین ۸۰ تا ۹۰ درصد باشد

برخورداری از استانداردهای لازم و شناخته‌شده بودن برند

توصیه می‌کنیم دستگاه‌هایی را انتخاب کنید که دارای استانداردهای بین‌المللی در رابطه با مصرف بهینه انرژی باشند و توسط برندهای مطرح و شناخته‌شده طراحی و تولید شده باشند

جدول میزان مصرف برق لوازم خانگی

در جدول زیر می‌توانید میزان مصرف برق لوازم خانگی متداول و پرمصرف را ببینید که برحسب بیشترین توان مصرفی و کمترین توان مصرفی بیان شده است. میزان مصرف برق مذکور در جدول بر اساس واحد وات بر ساعت بیان شده است و طبیعتاً هرچقدر این عدد بالاتر باشد، هزینه برق مصرفی وسیله بیشتر می‌شود.

وسیله برقی بیشترین توان مصرفی (وات بر ساعت) بیشترین توان مصرفی (وات بر ساعت)
کولر گازی با وزن یک تن ۱۰۰۰ ۸۰۰
تلویزیون ۲۴ اینچ LCD ۶۰ ۴۰
تلویزیون ۲۴ اینچ LED ۵۰ ۳۰
تلویزیون ۳۲ اینچ LCD ۸۰ ۶۰
تلویزیون ۳۲ اینچ LED ۶۰ ۳۰
تلویزیون ۴۲ اینچ LCD ۱۳۰ ۱۱۰
تلویزیون ۴۲ اینچ LED ۹۰ ۷۰
تلویزیون ۵۰ اینچ LCD ۱۷۰ ۱۴۰
تلویزیون ۵۰ اینچ LED ۱۱۰ ۹۰
تستر نان دو تکه‌ای ۱۰۰۰ ۷۰۰
تستر نان چهار تکه‌ای ۲۵۰۰ ۱۲۰۰
پنکه سقفی ۸۰ ۶۰
قهوه‌ساز ۱۴۰۰ ۸۰۰
مانیتور کامپیوتر ۳۰ ۲۵
اتوی مو ۳۵ ۲۵
ماشین ظرفشویی ۱۵۰۰‍ ۱۲۰۰
دی‌وی‌دی‌ پلیر ۶۰ ۲۶
ریش‌تراش ۲۰ ۱۵
اسپرسوساز ۱۵۰۰ ۱۳۰۰
فریزر ۵۰ ۳۰
یخچال-فریزر ۴۰۰ ۱۵۰
کنسول بازی ۱۷۰ ۱۲۰
کامپیوتر مخصوص بازی ۶۰۰ ۳۰۰
درب بازکن برقی ۴۰۰ ۳۰۰
تلفن منزل ۵ ۳
سیستم صوتی خانگی ۹۵ ۹۵
اتو ۱۰۰۰ ۱۰۰۰
لپتاپ ۱۲۰ ۴۰
پرینتر بزرگ اداری ۲۰۰۰ ۶۰۰
پرینتر کوچک ۳۰ ۲۰
چمن‌زن ۱۴۰۰ ۱۰۰۰
لامپ LED ۱۰ ۷
ماکروویو ۲۵۰۰ ۱۰۰۰
فر ۲۱۵۰ ۱۰۰۰
پلی‌استیشن ۴ ۱۵۰ ۸۵
یخچال ۲۰۰ ۱۰۰
اسکنر ۱۸ ۱۰
چرخ خیاطی ۸۰ ۷۰
اتوی بخار ۲۵۰۰ ۲۲۰۰
تردمیل ۹۰۰ ۲۸۰
جارو برقی ۹۰۰ ۴۵۰
ماشین لباسشویی ۵۰۰ ۵۰۰
موکاپات برقی ۱۱۰۰ ۸۰۰
اجاق گاز برقی ۲۰۰۰ ۲۰۰۰

منبع: وب‌سایت آرتا الکتریک

لازم به ذکر است که در برخی از منازل کنتور برق دیجیتالی نصب شده است که میزان برق مصرفی در ساعات مختلف را به‌صورت جداگانه ثبت می‌کند؛ بنابراین در صورت وجود این نوع کنتور در منزل شما، هزینه برق مصرفی در ساعت اوج مصرف با نرخ بالاتری محاسبه می‌شود. در ضمن درصورتی‌که وسایل برقی در شرایط نامناسبی قرار گیرند، میزان مصرف برق آن‌ها بیش از میزان معمول می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال چنانچه یخچال در محیط بسیار گرم یا در کنار لوازم گرمایشی قرار گیرد یا مواد غذایی داغ در آن قرار داده شود، در مقایسه با شرایط عادی برق بیشتری مصرف می‌کند.

همچنین چنانچه در هنگام خرید کولر گازی، کولری را انتخاب کنید که ظرفیت آن کمتر از ظرفیت موردنیاز برای خنک‌سازی فضا بر اساس متراژ آن باشد؛ طبیعتا بیشتر از حد معمول کار می‌کند و مصرف برق آن  افزایش پیدا می‌کند.

بیشترین مصرف برق لوازم خانگی

یشترین مصرف برق لوازم خانگی مربوط به کولر گازی، ماشین لباسشویی و یخچال است. وسایل برقی مورداستفاده برای پخت‌وپز مثل فر برقی، اجاق‌برقی، سرخ‌کن برقی، آرام‌پز، پلوپز، زودپز برقی، مایکروفر و توستر نیز مصرف برق بالایی دارند.

وسایل پرقدرت برای آماده‌سازی غذا مانند خردکن‌ها و مخلوط‌کن‌های برقی و همچنین کتری برقی، چای‌ساز و قهوه ساز نیز  برق زیادی مصرف می‌‌کنند. توصیه می‌کنیم در صورت عدم نیاز به چنین وسایلی تا جای ممکن از خرید آن‌ها خودداری کنید و درصورتی‌که مجبور به خرید آن‌ها هستید، انواع مدرن و کم‌مصرف این وسایل را انتخاب کنید.

همچنین توصیه می‌کنیم در صورت تمایل برای خرید تلویزیون دست‌دوم از خرید تلویزیون های CRT قدیمی جدا اجتناب کنید و تا جای ممکن به‌جای تلویزیون LCD تلویزیون LED بخرید

لوازم خانگی کم‌مصرف

هر یک از وسایل خانگی که دارای ویژگی‌های فوق‌الذکر لازم برای وسایل برقی خانگی باشند، جزو وسایل کم‌مصرف محسوب می‌شود. توصیه می‌کنیم تنها آن دسته از لوازمی را خریداری کنید که واقعاً موردنیاز شما باشند. همچنین توصیه می‌کنیم تا جای ممکن به‌جای وسایل پخت‌وپز برقی از مشابه گازی آن‌ها استفاده کنید و در صورت عدم نیاز به استفاده از وسایل برقی دارای توان بالا، از خرید این وسایل اجتناب کنید.

سخن آخر

در هنگام خرید وسایل برقی خانگی وسایلی را انتخاب کنید که دارای برچسب مصرف انرژی +++A یا حداقل ++A باشند در هنگام خرید یخچال، لباسشویی و کولر دستگاه‌هایی را انتخاب کنید که دارای موتور اینورتر و حالت‌های مختلف صرفه‌جویی در مصرف انرژی باشند. درضمن لوازم برقی خانگی را در شرایط استاندارد قرار دهید تا مصرف برق آن‌ها افزایش پیدا نکند. همچنین وسایلی را انتخاب کنید که کاملاً مطابق با استانداردهای بین‌المللی ساخته شده باشند و از خرید وسایل غیراستاندارد جدا اجتناب کنید.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 5 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۴۰۱/۰۲/۲۰
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!