تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

چرا لوله جارو برقی داغ می‌کند؟

راهنمای تعمیر و نگهداری
جاروبرقی یکی از پرکاربردترین وسایل برقی است که در خانه استفاده می‌شود. امکان دارد در طول استفاده مشکلاتی برای این وسیله به وجود بیاد که برخی از این مشکلات را می‌توانید خودتان در خانه حل کنید و برخی دیگر را باید به دست تکنسین‌های حرفه‌ای بسپارید.

تصلا-جاروبرقی یکی از پرکاربردترین وسایل برقی است که در خانه استفاده می‌شود. امکان دارد در طول استفاده مشکلاتی برای این وسیله به وجود بیاد که برخی از این مشکلات را می‌توانید خودتان در خانه حل کنید و برخی دیگر را باید به دست تکنسین‌های حرفه‌ای بسپارید.

در این نوشته قصد داریم همه چیز را درباره این مشکل بررسی کنیم. اگر در جستجوی راه حلی برای داغ شدن جاروبرقی‌تان به این صفحه رسیده‌اید؛ تا انتهای این مطلب از وبسایت تصلا با ما همراه باشید.

چرا جاروبرقی داغ می کند؟

یکی از علل داغ شدن بدنه دستگاه می‌تواند کثیف بودن فیلتر جاروبرقی باشد. فیلترها وظیفه دارند تا هوای درون جاروبرقی را تمیز نگه دارند. به این صورت که از ورود گرد و خاک به درون دستگاه جلوگیری می‌کنند. بنابراین شما باید محفظه فیلتر هوا را به خوبی بررسی کنید.

زیرا کثیفی فیلتر مانع از جریان هوا و حرکت هوا می‌شود و همین امر می‌تواند باعث گرم شدن موتور شود. در صورتی که فیلتر کثیف بود، باید آن را به آب گرم و صابون بشویید و کاملا تمیز کنید. در صورتی که فیلتر قابل تمیز شدن نیست و یا فیلتر یک بار مصرف است، باید آن را تعویض نمایید.

همچنین بهتر است تا فیلترها را همیشه در نظر داشته باشید و در صورت کثیف شدن، سریعا به فکر چاره باشید. همچنین به یاد داشته باشید که عمر هر فیلتر ۶ ماه است، در نتیجه اگر فیلتر دستگاه شما ، بیش از ۶ ماه است که عوض نشده، باید آن را تعویض نمایید .

انسداد لوله خرطومی جاروبرقی

یک لوله خرطومی که آسیب دیده باشد و یا سواراخ باشد می‌تواند سبب شود تا موتور خیلی بیشتر از حد عادی کار کند و حتی نتیجه مطلوب که جمع کردن آشغال‌ها از روی زمین است را در بر نداشته باشد. در نتیجه این حالت باعث افزایش کارکرد موتور و در نهایت گرم شدن دستگاه خواهد شد.

همچنین گاهی امکان دارد که داغ شدن دستگاه به دلیل انسداد شیلنگ یا همان لوله خرطومی باشد. که در چنین وضعیتی باز هم مشکلاتی را برای موتور به وجود می‌آورد. در نتیجه باید بررسی کنید که اجسامی در لوله خرطومی گیر نکرده باشد، این اجسام را خارج نمایید تا مشکل برطرف شود. همچنین در صورتی که لوله خرطومی آسیب دیده بود و یا پاره شده باشد، باید آن را تعویض نمایید .

پر بودن کیسه ی جاروبرقی

پر شدن کیسه جاروبرقی را نیز باید یکی دیگر از دلایل گرم شدن جارو دانست. در واقع در صورتی که کیسه  جاروبرقی پر باشد، جایی برای جمع‌آوری گرد و خاک نخواهد داشت و نتیجه این می‌شود که گرد و خاک باعث ایجاد انسداد خواهد شد. همین امر باعث می‌شود تا روند خنک‌کننده به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

بنابراین در صورت پر بودن کیسه یا همان پاکت جاروبرقی، باید هر چه سریع‌تر آن را تعویض کنید. البته در صورتی که پاکت دستگاه شما قابل شستشو باشد، می‌توانید آن را تمیز کنید و مجددا استفاده نمایید.

فرسودگی خود دستگاه

جاروبرقی‌ها باعث می‌شوند تا خانه‌های ما همیشه تمیز و مرتب باشند. اما با افزایش سن و یا استفاده بیش از حد از آنها، ممکن است باعث شود موتور دستگاه قدرت خود را از دست بدهد و در نتیجه مکش دستگاه بسیار کم شود. بنابراین موتور دستگاه برای انجام وظیفه‌اش تلاش بیشتری می‌کند و همین امر باعث داغ شدن آن می‌شود تا جایی که گرمای دستگاه بیش از حد زیاد می‌شود.

همچنین در چنین وضعیتی ممکن است که بوی عجیب و ناخوشایندی نیز از دستگاه به مشام برسد. در نتیجه باید این مسئله را در نظر بگیرید که دستگاه شما عمر خود را کرده، و شما نیاز به تعویض موتور دارید و یا این که می‌توانید به فکر خرید یک دستگاه جدید باشید.

خرابی و نیم سوز شدن موتور جارو برقی

خرابی سیم پیچ و یا هسته ی آهنی موتور و یا شکستگی آن در اثر استفاده در اثر مرور زمان ، می تواند منجربه کارکرد نا صحیح موتور و بازدهی پایین و همچنین ، ایجاد گرمای زیاد شود . پس یکی از محتمل ترین گزینه ها برای بررسی علت گرمای زیاد موتور ، خرابی خود موتور می باشد، که می توانید به وسیله ی یک اهم متر و سنجش میزان اهم موتور و مقایسه ی آن مقدار ، با اهم یک موتور سالم ، متوجه ی خراب و یا سالم بودن موتور دستگاه شوید.

خرابی پریز برق

خراب بودن پریز برق می‌تواند باعث قطع و وصلی‌های پشت سر هم و بسیار سریع خواهد شد. نتیجه این امر داغ شدن موتور جاروبرقی خواهد بود. این مشکل آنقدر می‌تواند خطرناک باشدکه منجر به جرقه و آتش‌سوزی خواهد شد. برای حل این مشکل باید پریز برق را عوض نمایید و یا دستگاه‌تان را به یک پریز برق دیگری وصل نمایید .

کارکرد زیاد جاروبرقی

در صورتی که از جاروبرقی برای مدت بیش از نیم ساعت استفاده کنید، دستگاه شما داغ می‌شود. به طور کلی توصیه می‌شود که فقط به مدت ۳۰ دقیقه از جارو استفاده کنید و سپس به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید و اجازه دهید تا دستگاه شما کاملا خنک شود و در صورت تمایل، مجددا از دستگاه استفاده کنید .

علائم داغ شدن زیاد جاروبرقی هنگام کار کردن

  • خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی در حین کار
  • روشن نشدن دستگاه
  • گرمای زیاد در بدنه دستگاه
  • وجود سر و صدای زیاد
  • وجود بوی سوختگی

خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی

یکی از مهم‌ترین علائم داغ شدن زیاد دستگاه، خاموش شدن ناگهانی آن است. حالا به هر دلیلی مثل مسدود شدن فیلتر هوا، خرابی موتور، استفاده بسیار زیاد از دستگاه و … امکان دارد جاروبرقی به شدت داغ شود.

وقتی که متوجه می‌شوید بدنه دستگاه بسیار داغ شده ، باید هر چه زودتر دستگاه را خاموش نمایید و اجازه دهید تا جارو خنک شود. همچنین در صورتی که دستگاه به طور ناگهانی هنگام کار خاموش شد، باید آن را از برق بکشید و به مدت ۱۵ دقیقه تا نیم ساعت صبر نمایید و سپس آن را به برق وصل کرده و دستگاه را روشن کنید. این خاموش شدن ناگهانی، بخاطر جلوگیری از سوختن موتور است.

روشن نشدن دستگاه

در صورتی که جاروبرقی‌تان بیش از اندازه داغ شود، برای چند دقیقه امکان دارد که اصلا روشن نشود. شاید شما تصور کنید که موتور جاروبرقی سوخته و یا مشکلی در برق و سیم‌کشی جارو وجود دارد، اما در حقیقت اینطور نیست. در واقع این قابلیت را برای جلوگیری از سوختن موتور در جاروبرقی‌ها طراحی کرده‌اند. در چنین وضعیتی باید صبر کنید تا دستگاه به‌طور کامل خنک شود.

گرمای زیاد در بدنه دستگاه

یکی از مهم‌ترین و مشخص‌ترین علامت‌های داغ شدن دستگاه، گرمای بدنه است. به زبان ساده‌تر زمانی که شما به بدنه دستگاه دست می‌زنید، دست‌تان به شدت بسوزد باید بفهمید که مشکلی وجود دارد. در چنین شرایطی باید هرچه زودتر دستگاه را از برق جدا کرده و از روشن کردن مجدد آن نیز خودداری نمایید، زیرا امکان دارد این کار شما باعث خراب شدن جاروبرقی شود.

وجود سر و صدای زیاد

گرمای زیاد در دستگاه می تواند باعث ایجاد سر و صدای زیاد نیز شود . به عبارتی موتور برای این که بتواند وظیفه ی خود را به درستی انجام دهد ، مجبور است که تلاش بیشتری کند و در نتیجه تولید سر و صدای زیادی می کند . بنابراین یکی دیگر از علائم داغ شدن زیاد دستگاه ، سر و صدای زیاد می باشد .

وجود بوی سوختگی

در صورتی که دستگاه شما بسیار زیاد داغ شود، امکان دارد باعث نیم سوز شدن یا سوختن موتور شود. زیرا در این وضعیت قطعات عایق موتور داغ خواهند شد و اتصال کوتاه اتفاق می‌افتد. همچنین امکان دارد یک یا چند قسمت موتور آسیب ببیند و جاروبرقی کاملا از کار بیافتد.

تشخیص این مسئله بسیار آسان است، زیرا در چنین شرایطی بوی سوختن پلاستیک به مشام می‌رسد و همچنین امکان دارد این بوی سوختن پلاستیک همراه با دود نیز باشد .

جلوگیری از گرم شدن جارو برقی

برای این کار، پیشنهاد می‌شود که بعد از هر بار استفاده از جاروبرقی دستگاه را کاملا تمیز کنید. همچنین همیشه حواستان باید به پاکت جاروبرقی باشد و در صورتی که پاکت ۷۵ درصد پر شد، بهتر است کیسه را خالی کنید و یا آن را تعویض نمایید، به عبارتی بهتر است تا قبل از پر شدن کامل و سر ریز شدن گرد و خاک‌ها، پاکت را تعویض نمایید.

زیرا گرد و غبار امکان دارد روی فیلتر یا روی موتور جمع شود که در هر دو صورت دستگاه را داغ می‌کند. بنابراین انجام این کار از ایجاد چنین مشکلاتی جلوگیری خواهید کرد.

همچنین لازم است تا مکررا انسداد لوله خرطومی را بررسی نمایید.گاهی امکان دارد وسایلی مانند اسباب‌بازی بچه‌ها در داخل لوله خرطومی گیر کرده باشند. همچنین در صورتی که روی برس‌ها، گرد و خاک جمع شده و یا مو پیچیده شده باشد باید آن را تمیز نمایید. رعایت همین دو نکته می‌تواند از داغ شدن دستگاه تا حد زیادی جلوگیری نماید.

نکته مهم برای نگهداری از جاروبرقی

بهتر است تا به شکل یکسره و مدام و برای مدت زمان طولانی از جاروبرقی استفاده نکنید. به به عبارت ساده‌تر بعد از استفاده کوتاه مدت از جاروبرقی، زمان دهید تا دستگاه خنک شود. به این دلیل که شما به موتور اجازه می‌دهید تا خنک شود. موتوری که داغ شده باشد، نمی‌تواند به درستی کار کند.

همچنین بیشتر جاروبرقی‌ها امکاناتی دارند که در صورت داغ شدن، دستگاه به صورت خودکار خاموش خواهد شد. این قابلیت باعث می‌شود تا موتور جاروبرقی صدمه نبیند.

علت خاموش شدن جاروبرقی حین کار

خاموش شدن جاروبرقی در زمان کار دلایل بسیار زیادی می‌تواند داشته باشد و به آسانی می‌توان با رعایت کردن نکاتی که در ادامه ذکر می‌شود، این مشکل را برطرف نمود. توجه نمایید که علت خاموشی برق فقط خراب شدن جاروبرقی نیست و دلایلی دیگر نیز دارد. برای مثال گاهی اوقات نوسان برق باعث خاموش شدن ناگهانی جارو خواهد شد.

استفاده زیاد از جاروبرقی

یکی از دلایل خاموش شدن جاروبرقی استفاده زیاد از این وسیله است. توجه داشته باشید که استفاده زیاد از جاروبرقی باعث فرسوده شدن قطعات و خراب شدن جارو خواهد شد. بهتر است که از جاروبرقی بیش از ۲۵ دقیقه استفاده ننمایید زیرا؛ استفاده بیش از این مقدار امکان دارد که جاروبرقی را به مرور زمان از کار بیاندازد و یا باعث کاهش عملکردش شود. از دیگر از مشکلاتی که استفاده زیاد از جاروبرقی ایجاد می‌کند، بالا بردن هزینه برق شماست.

ترموستات:

ترموستات جاروبرقی برای کارکردن بدون مشکل و صحیح موتور و جهت حفظ سلامت و بالا بردن طول عمر در دستگاه طراحی شده است. هر زمان موتور بیش از حد داغ شده باشد، ممکن است جاروبرقی نیم سوز شود و یا کاملا بسوزد. بنابراین ترموستات با غیر فعال کردن مدار و خاموش کردن موتور، جاروبرقی شما را ناگهان خاموش می‌کند. پس از گذشت زمان و بعد از خنک شدن موتور می‌توان مجددا از جاروبرقی استفاده نمود.

اما در صورتی که ترموستات جاروبرقی معیوب باشد، ممکن است خرابی ترموستات علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی باشد و همچنین داغ شدن ترموستات می‌تواند دلیل روشن‌نشدن جاروبرقی باشد. اگر بعد از گرم شدن موتور ترموستات فعال شد، موتور را از کار انداخته و جاروبرقی را خاموش می‌کند. یک تعمیرکار مجرب می‌تواند در مدت زمان بسیار کوتاه جاروبرقی شما را تعمیر و ترموستات آن را تعویض نماید.

تنظیمات تایمر:

دلیل دیگری که می‌تواند باعث خاموش شدن جاروبرقی هنگام استفاده از آن شود؛ تنظیمات تایمر است. بله، مشکل شاید همینقدر ساده باشد. در برخی از جاروبرقی‌ها برای اینکه از مصرف برق صرفه‌جویی شود یک تایمر تعبیه می‌کنند.

برخی از این تایمرها درون جاروبرقی مخفی شده و قابل تنظیم نیستند و در برخی دیگر از جاروبرقی‌ها این تایمر توسط کاربر تنظیم می‌شود. از یک طرف تایمر یک آپشن مناسب برای جاروبرقی است و از طرف دیگر می‌توان گفت که تایمرها باعث آزار برخی از مصرف کنندگان می‌شود.

اتصالی در دکمه روشن خاموش

این مشکل در بسیاری از جاروبرقی‌ها رخ می‌دهد و در این شرایط باید سریعا این وسیله را از برق کشید، زیرا ممکن است باعث ایجاد آتش‌سوزی شود. در برخی مواقع نیز امکان دارد دکمه به طور کلی از کار بیافتد و چاره‌ای جز خرید یک دکمه دیگر برای شما باقی نگذارد.

تمام شدن زغال جاروبرقی

از دیگر مشکلاتی که با گذشت زمان در موتور جاروبرقی ایجاد می‌شود، کوتاه شدن زغال‌های موتور و ایجاد فاصله بین آنها است. اگر در حین استفاده کردن از جاروبرقی به طور ناگهانی دستگاه خاموش می‌شود، بهتر است زغال‌های آن را بررسی کنید. تعویض زغال کار سختی نیست و بعد از خرید نوع با کیفیت آن، می‌توانید جای آن را با زغال‌های کوتاه عوض کنید یا برای این کار از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

سایر دلایل

علاوه بر مواردی که به آنها اشاره شد، وجود نوسانات برق مخصوصا در ساعات اوج مصرف، وجود عیب و خرابی در آرمیچر، قطع شدن جریان برق منزل و خراب شدن رله موتور از دیگر مواردی هستند که می‌توانند علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی به حساب بیاد.

کلام آخر

در این نوشته درباره علت داغ شدن جاروبرقی حرف زدیم و سعی کردیم به صورت مختصر تمام مواردی که منجر به چنین چیزی می‌شود را بررسی کنیم. داغ شدن جاروبرقی مشکل بسیاری از استفاده کنندگان از این وسیله است. بنابراین خواندن این نوشته می‌تواند در حل مشکل به شما کمک کند.

اگر نکته دیگری در این باره وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و خوانندگان دیگر به اشتراک بگذارید تا دیگران نیز بتوانند از تجربیات شما استفاده کنند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

نرگس صابری
۱۴۰۱/۰۲/۱۸
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!