تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

تمیز کردن نمایشگر تلویزیون بدون ایجاد رد دستمال روی نمایشگر

بهترین راهکارهای تمیز کردن تلویزیون

راهنمای تعمیر و نگهداری
تلویزیون وسیله الکترونیکی حساسی محسوب می‌شود و در هنگام تمیز کردن آن، مخصوصا نمایشگر آن باید بااحتیاط عمل کنید تا آسیبی به تلویزیون وارد نشود.

تصلا-تلویزیون وسیله الکترونیکی حساسی محسوب می‌شود و در هنگام تمیز کردن آن، مخصوصا نمایشگر آن باید با احتیاط عمل کنید تا آسیبی به تلویزیون وارد نشود. وجود گردوخاک، کثیفی و لکه‌های اثرانگشت روی نمایشگر تلویزیون برای بسیاری از افراد آزاردهنده است؛ اما اگر در هنگام تمیز کردن این قسمت از تلویزیون مواد پاک‌کننده قوی را مستقیم روی نمایشگر تلویزیون اسپری و از دستمال‌های زبر و خشن برای پاک کردن کثیفی‌های آن استفاده کنید، قطعاً آسیب جدی می‌بیند.

در این مطلب قصد داریم شما را با روش‌های صحیح تمیز کردن نمایشگر تلویزیون آشنا کنیم. در ضمن در این مقاله علاوه بر آشنایی با روش‌های صحیح تمیزکردن نمایشگر تلویزیون‌های صفحه تخت LED، LCD و پلاسما، با روش‌های تمیز کردن نمایشگر تلویزیون‌های قدیمی CRT، اسپیکر تلویزیون، ریموت کنترل آن و قسمت‌های مختلف بدنه آن نیز آشنا می‌شویم

آنچه در این مقاله سایت راهنمای خرید لوازم خانگی خواهید خواند:

  • تمیز کردن نمایشگر تلویزیون‌های صفحه تخت
  • تمیزکردن نمایشگر تلویزیون‌های CRT
  • تمیز کردن نمایشگر تلویزیون بدون ایجاد رد دستمال روی نمایشگر
  • تمیز کردن اسپیکر تلویزیون
  • تمیز کردن ریموت کنترل
  • تمیز کردن بدنه تلویزیون

تمیز کردن نمایشگر تلویزیون‌های صفحه تخت

برای تمیز کردن نمایشگر تلویزیون تنها چیزی که نیاز دارید، یک مایع شوینده ملایم و بدون الکل و یک دستمال نانوی نرم و ملایم است. برای انجام این کار تا جای ممکن از آب خالی استفاده کنید و در صورت تمایل برای استفاده از ماده‌ای تمیزکننده حتماً از ماده فاقد الکل استفاده کنید؛ زیرا الکل می‌تواند باعث آسیب جدی به نمایشگر شود. لازم به ذکر است از استفاده از مواد شوینده قوی نیز باید به‌شدت اجتناب کنید.

در هنگام انتخاب دستمال نیز باید دستمالی را انتخاب کنید که کاملاً نرم و بدون پرز باشد. از استفاده از دستمال کاغذی، دستمال توالت و تکه‌های موکت یا گلیم برای پاک کردن نمایشگر تلویزیون نیز به‌شدت خودداری کنید. این دستمال‌ها دارای رشته‌هایی هستند که در تماس با نمایشگر باعث ایجاد خط و خش روی آن می‌شوند.

دستمال‌های طراحی‌شده برای پاک کردن عینک، لنزهای دوربین و نمایشگر گوشی برای پاک کردن نمایشگر تلویزیون نیز گزینه مناسبی هستند و می‌توانید با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید. این دستمال‌ها برای پاک کردن نمایشگر سایر وسایل دیجیتالی مثل لپ‌تاپ و تبلت هم کاملاً مناسب هستند.

این دستمال‌ها می‌توانند علاوه بر از بین بردن کثیفی‌ها و گردوغبار از روی سطح نمایشگر، لکه‌های اثرانگشت را نیز به‌راحتی برطرف کنند.

گردگیرها و دستمال‌های مرطوب تهیه‌شده برای تمیز کردن نمایشگرهای تلویزیون نیز می‌توانند به‌خوبی نمایشگر تلویزیون را تمیز کنند. در ضمن دستمال را به هیچ‌وجه روی نمایشگر به‌سختی فشار ندهید و آن را تنها به‌آرامی روی صفحه نمایشگر بمالید.

مراحل تمیز کردن تلویزیون

برای تمیز کردن نمایشگر تلویزیون مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا تلویزیون را خاموش کنید و آن را از برق در آورید و کمی منتظر بمانید تا دمای تلویزیون کاهش یابد. زیرا زمانی که تلویزیون خاموش باشد، کثیفی‌های نمایشگر آن بهتر مشخص می‌شود.

یک دستمال نانوی مناسب نرم و خشک را به‌آرامی و به‌صورت دایره‌وار روی نمایشگر تلویزیون حرکت دهید تا خاک و ذرات کثیفی به‌آرامی جذب آن شوند.

درصورتی‌که در کارتون تلویزیون شما دستمال مخصوص تمیز کردن نمایشگر آن نیز وجود دارد، حتماً از همان دستمال برای تمیز کردن استفاده کنید.

درصورتی‌که ذرات کثیفی سفت شده‌اند و به سطح نمایشگر چسبیده‌اند، می‌توانید دستمال را آب مقطر یا ماده پاک‌کننده ملایم کمی مرطوب کنید؛ اما همان‌طور که گفتیم از پاشش مستقیم آب یا مایع پاک‌کننده روی سطح نمایشگر خودداری کنید؛ زیرا ممکن است به اطراف نمایشگر برود و از طریق منافذ وارد قسمت داخلی تلویزیون شود؛ بنابراین آب یا مایع پاک‌کننده را تنها روی دستمال اسپری کنید و میزان مایع اسپری‌شده تنها به‌قدری باشد که دستمال را کمی مرطوب کند.

چنانچه با آب مقطر موفق به از بین بردن ذرات کثیفی نشدید، می‌توانید تکه‌ای از صابون ملایم ظرفشویی را در مقداری آب مقطر حل کنید. برای تهیه این محلول اصلاً نیازی نیست از صابون زیادی استفاده کنید. شرکت مطرح تلویزیون‌سازی پاناسونیک پیشنهاد کرده است نسبت مایع پاک‌کننده به آب نسبت ۱ به ۱۰۰ باشد.

استفاده از مایع پاک‌کننده قوی برای پاک کردن نمایشگر تلویزیون می‌تواند منجر به ایجاد واکنش بین آن و پوشش روی نمایشگر و آسیب دیدن این پوشش شود که می‌تواند به‌هم‌ریختگی رنگ تلویزیون برای همیشه را به دنبال داشته باشد.

مایع پاک‌کننده مناسب تمیز کردن تلویزیون باید فاقد الکل، آمونیاک، بنزن، استون یا هر ماده شیمیایی دیگری باشد. ۹۹ درصد مواد تشکیل‌دهنده مایع‌های تولیدشده برای پاک کردن نمایشگر تلویزیون‌های امروزی، تنها آب است.

تمیز کردن نمایشگر تلویزیون‌های CRT

برای پاک کردن نمایشگر این تلویزیون‌ها نیز می‌توانید از دستمال عینک یا دستمال نانو استفاده کنید و آن‌ها را به همان شیوه‌ای که برای تمیز کردن نمایشگر تلویزیون‌های صفحه تخت توضیح دادیم، تمیز کنید.

استفاده از الکل برای تمیز کردن نمایشگر این تلویزیون‌ها بلامانع است و می‌توانید برای تمیز کردن نمایشگر آن‌ها از محلولی مرکب از آب و الکل با نسبت ۵۰/۵۰ استفاده کنید. البته برای تهیه کردن محلول باید از الکل مالشی یا همان الکل ایزوپروپیل استفاده کنید. حتی می‌توانید برای پاک کردن نمایشگر این تلویزیون‌ها بدون نگرانی از آسیب دیدن آن از شیشه‌پاک‌کن استفاده کنیم و آن را درست مانند شیشه‌ پاک‌کنید.

حتی درصورتی‌که ذرات کثیفی روی نمایشگر این تلویزیون ها سفت شده باشد و به نمایشگر چسبیده باشد، می‌توانید با ناخنتان آن را کمی بتراشید یا نمایشگر را برای زودتر خشک شدن‌ ها کنید؛ البته از پاشش مستقیم مایع‌های پاک‌کننده روی نمایشگر این تلویزیون‌ها نیز باید خودداری کنید.

تمیز کردن نمایشگر تلویزیون بدون ایجاد رد دستمال روی آن

گاهی اوقات پس از تمیز کردن نمایشگر تلویزیون با دستمال، رد دستمال روی آن باقی می‌ماند و نمایشگر بدتر کثیف می‌شود و دیگر تصویر شفاف از آن نخواهید دید. برای جلوگیری از این مشکل نباید از دستمال‌های دارای پوشش روغنی و چرب و یا آغشته به مایع‌های پاک‌کننده غلیظ استفاده کنید. دستمال‌های دارای پوشش روغنی برای برداشتن گردوغبار از روی سطوح چوبی عالی هستند؛ اما کشیدن آن‌ها روی نمایشگر باعث باقی ماندن لکه و رد دستمال می‌شود.

همچنین برای اینکه پس از تمیز کردن نمایشگر هیچ لکه و اثری از دستمال روی آن باقی بماند، باید از یک دستمال نانو مخصوص تمیزکاری یا گردگیر استفاده کنید و در هنگام کشیدن دستمال روی نمایشگر، آن را تنها در جهت افقی یا عمودی روی نمایشگر بکشید، سپس دستمال را به طرف دیگر برگردانید و دوباره آن را در جهت مخالف بکشید تا نمایشگر کاملاً تمیز و شفاف شود.

تمیز کردن اسپیکر تلویزیون

اگر صدای اسپیکرهای تلویزیون آرام و خفه است و هرچقدر صدای تلویزیون را زیاد می‌کنید،به نظرتان باز هم صدا کم است، مشکل می‌تواند مربوط به کثیف بودن اسپیکرها باشد و شاید با تمیز کردن اسپیکرها مشکل برطرف شود.

چنانچه برداشتن پوشش روی اسپیکرهای تلویزیون امکان‌پذیر است، آن‌ها را بردارید و ابتدا آن‌ها را کمی فوت کنید. سپس جاروبرقی را به آن‌ها بگیرید تا ذرات گردوخاک آن‌ها، ذرات چسبنده‌شده به آن‌ها و پرزها از روی آن‌ها پاک شود. درصورتی‌که حیوان خانگی شما در اطراف تلویزیون رفت آمد می‌کند، ممکن است مو یا پر آن نیز به سطح اسپیکر بچسبد.

چنانچه پوشش روی اسپیکرها برداشته نمی‌شود، می‌توانید جاروبرقی را به آن‌ها بگیرید یا سعی کنید ها پرزها و موهای گیرکرده به آن‌ها را با برس پرز گیر بگیرید. شما می‌توانید با مرطوب کردن یک دستمال نانو و فشرده کردن آن و کشیدن آن روی پوشش روی اسپیکرها، نیز پرزها و موهای این قسمت از تلویزیون را به‌راحتی تمیز کنید.

تمیز کردن ریموت کنترل

در صورت کثیف شدن ریموت کنترل ممکن است ذرات ریز به زیر دکمه‌ها بروند و باعث شوند دکمه‌های دیگر کار نکنند. همچنین درصورتی‌که فرستنده مادون‌قرمز ریموت کنترل کثیف شود و ذرات کثیفی سطح آن را بپوشانند، ریموت کنترل دیگر عمل نخواهد کرد. در ضمن ما هر روز بارها سطح ریموت کنترل را لمس می‌کنیم و چنانچه کثیف باشد، طبیعتا آلودگی‌های زیادی به دست ما منتقل می‌شود.

برای تمیز کردن ریموت کنترل ابتدا باتری‌های آن را خارج کنید و ریموت کنترل را به‌طرف دکمه‌های آن را برگردانید و آن را آرام روی سطحی مثل میز بزنید تا ذرات کثیفی از شکاف‌های آن خارج شوند.

دستمال نرمی را با یک ماده ضدعفونی‌کننده مرطوب کنید و آن را خوب فشار دهید تا هنگام کشیدن آن روی ریموت، از خروج مایع از آن و نفوذ مایع به داخل ریموت کنترل جلوگیری شود. سپس هر دو سمت ریموت کنترل را با آن تمیز کنید. نواحی اطراف دکمه‌ها و قسمت‌های باریک را با دقت بالاتری تمیز کنید.

پس از تمیز کردن ریموت کنترل صبر کنید تا کاملاً خشک شود و سپس باتری‌ها را در داخل آن قرار دهید. برای خارج کردن ذرات کثیفی گیرکرده در شکاف‌های باریک ریموت می‌توانید از خلال‌دندان یا ناخن خود استفاده کنید.

همچنین می‌توانید برای اینکه این قسمت‌ها کاملاً تمیز شوند از اسپری هوای فشرده نیز استفاده کنید. این اسپری‌ها هوا را با فشار زیادی وارد قسمت‌های باریک می‌کنند و باعث می‌شوند تمام ذرات کثیفی از این قسمت‌ها خارج شوند. برای تمیز کردن قسمت‌های اطراف دکمه‌ها نیز می‌توانید از این اسپری‌ها استفاده کنید.

تمیز کردن بدنه تلویزیون

برای تمیز کردن بدنه تلویزیون نیز می‌توانید ابتدا گردوخاک روی آن را با یک دستمال نانو یا گردگیر بگیرید و سپس یک دستمال نانوی دیگر را با کمی آب مقطر یا یک مایع پاک‌کننده ملایم مرطوب کنید و بدنه را تمیز کنید. از اسپری مستقیم آب یا مایع‌های پاک‌کننده روی بدنه تلویزیون نیز باید به‌شدت اجتناب کنید.

اسپری‌های هوای فشرده برای تمیز کردن شکاف‌ها و تورفتگی‌های بدنه و سایر قسمت‌های آن که دسترسی به آن‌ها دشوار است، نیز ابزار کاملا مفیدی هستند.

چنانچه میخواهید بدنه تلویزیون را با استفاده از جاروبرقی تمیز کنید، درجه قدرت مکش جاروبرقی را روی حالت کم قرار دهید. در صورت تمایل برای استفاده از برس جاروبرقی برای تمیز کردن بدنه، از برس های نرم استفاده کنید.

سخن آخر

ذرات کثیفی و لکه‌های اثرانگشت هرچقدر بیشتر روی تلویزیون باقی بمانند، سخت‌تر پاک می‌شوند. به همین دلیل همیشه دستمالی را نزدیک تلویزیون نگه دارید تا هر زمانی که این ذرات و لکه‌ها توجه شما را به خود جلب کرد، به‌راحتی آن‌ها را تمیز کنید. قبل از تمیز کردن تلویزیون حتماً دفترچه راهنمای تلویزیون را مطالعه کنید.

بار دیگر تأکید می‌کنیم که برای تمیز کردن تلویزیون از استفاده از دستمال های دارای بافت زبر و خشن مثل دستمال کاغذی و دستمال توالت خودداری کنید. از استفاده از محلول‌های پاک‌کننده دربردارنده مواد شیمیایی قوی مثل الکل و آمونیاک نیز باید خودداری کنید. در ضمن اصلا نباید آب یا محلول‌های پاک‌کننده را به صورت مستقیم روی قسمت‌های مختلف تلویزیون اسپری کنید.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۴۰۱/۰۳/۱۱
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!